Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024nvy muC (1nvy muC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Grundforløb - musikalsk form, tematisk forløb 1
Indhold
Johannes Grønager: C- nøglen
s. 7-11: stamtoner, nodesystemet, fortegn (kort indføring) ,
s. 39-44: takter (og i meget begrænset omfang nodeværdier)
Grønager, Aare og Rønnenfelt: Rockmusik i tid og rum : s. 16-34
Kapitel 1- 3 (frem til s.34): Musikalsk form. Tid og rum, Hook, break , Gimmick, (20 sider)
Musikhistorie: om Vivaldi og De fire Årstider: Ppt (egne noter) ca. 5 sider
Omfang
35 sider
Særlige fokuspunkter
Musikalske parametre: rytme, sound, spillemåde, måder at synge på
Musikgenrer, - stil og musikhistorie
Musiklære: Kendskab til takt, puls og underdeling - og overordnet til nodeværdier og stamtonerække
Musikanalyse: form, struktur, funktion, formtyper
Hook, break og gimmick
Gennemgåede numre /satser:
(Jarle Bernhoft: "Street Lights" - Kun nogle af eleverne)
Antonio Vivaldi: La Primavera + uddrag fra de andre øvrige satser.
Carpark North: "Save Me from Myself"
Grethe og Jørgen Ingemann: "Dansevise".
Eric Clapton: "Wonderful tonight"
Andre numre anvendt (i uddrag) ifm. introduktion til begreberne Tid og Rum:
Bob Marley: "Is this Love"
Rolling Stones: "Satisfaction"
The Beatles: "She loves You"
The Prodigy: "Diesel Power"
Metallica: "Nothing else matters"
Beethoven: 5.symfoni 1. sats.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning og gruppearbejde
(gruppesammenspil på storhold)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Adventskoncert
Øvning frem mod adventskoncerten den 10.12 i Thomas Kingo Kirke i Odense. Holdet optrådte med følgende nummer ved koncerten:
"Merry Christmas Everyone" (Shakin' Stevens).
Faglige mål:
At samarbejde om indstudering og fremførelse af sange/numre.
At blive bevidst om samspillet mellem sangere og instrumentalister.
At blive - gradvist - fortrolige med det at stå på en scene og have et publikum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Folkemusik - Særligt studeret emne
Et forløb hvor eleverne præsenteres for folkemusik som genre og dens betydning for et socialt fællesskab og dens påvirkning af andre musikgenrer.
Faglige mål:
At kunne finde og blive fortrolige med musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i sange/numre fra forskellige perioder.
At oparbejde et kendskab til folkemusik og sætte sangene/numrene ind i en relevant historisk og samfundsmæssig sammenhæng.
Materiale:
Udgangspunkt i "Folkemusik - Kunstmusik - Populærmusik" af Susanne Christensen og Mette Rigtrup Haaning: s.13-18, 23-26, 28-31
Div. sange som synges.
Forskellige eksempler på fællessang og eksempler på folkemusik:
Bl.a. "Sejle op ad åen", You'll never walk alone", "Der er et yndigt land". Fællessang - hver for sig (DR!).
"Langebro" med Kim Larsen.
Supplerende materiale:
Arbejde med filmen "Buena Vista Social Club", som er set i uddrag.
Analyse af:
Gny: "Valravnen - sammenlignende analyse med "Ravnen" af Sorten Muld.
Louis Armstrong: "Go Down Moses"
Bessie Smith: "Hot Spring Blues"
Buena Vista Social Club: "El Cuarto de Tula"
Analyserne havde fokus på bl.a. form, instrumentation, budskab, call-response, melodik mm.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde med fremlæggelser, pararbejde, virtuel undervisning med elevfremlæggelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kunstmusik - et kort 'turboforløb'
Gennemgang af s.32-46 i kompendiet om klassisk musik af Susanne Christiansen og Mette R. Haaning.
Fokus på dirigentens rolle og betydning. I den forbindelse gennemgik via M. Ravels Bolero via indspilningen med DR's symfoniorkester fra 1971 under ledelse af Sergiu Celibidache.
Desuden sammenligning af to dirigenters fortolkning Beethovens 5. symfoni, 1. sats. (Daniel Barenboim og Jeannette Sorrell).
Fokus på Programmusik vs. Absolut musik.
Vi arbejdede med "Mazeppa" af Franz Liszt. Eksperiment: Hvor tæt kan vi komme på den oprindelige historie bag musikstykket.
Hørte uddrag af E. Grieg: "Morgenstemning" samt John Cage: "4'33".
Fokus på komponistens rolle og muligheder for at udfolde sig. Bl.a. med udgangspunkt i Joseph Haydns ansættelseskontrakt fra 1761.
Primære musikeksempler:
M. Ravel: "Bolero"
L. Beethoven: "5. symfoni" (med særligt fokus på dirigentens rolle)
F. Liszt: "Mazeppa"
Desuden:
E. Grieg: "Morgenstemning"
P. Gudmundsen-Holmgreen: "Plateaux pour deux"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sammenspil
Vi træner band, sammenspil og musikalsk arrangement.
Nummeret er Shawn Mendez' "Mercy".
Besætningen er:
trommer - bas - guitar - keyboards - congas - percussion - vokaler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Melodisk analyse - tematisk forløb 2
Forløb med fokus på melodisk analyse.
Fokus på anvendelse af begreber som periode, fraser, motiv, kontur og udstrækning.
Faglige mål:
At tilegne sig et fagligt sprog ift. at lave melodisk analyse.
At få forståelse for sammenhængen mellem det man hører og det grafiske materiale (noder).
At se fællestræk og forskelle mellem de analyserede numre, der repræsenterer forskellige genrer og tidsperioder.
Der er taget udgangspunkt i materiale fra Uffe Englund: ”Musik - metoder til analyse” s. 72-77.
Der er arbejdet med melodisk analyse ift. følgende sange:
Carl Nielsen: ”Tit er jeg glad”
The Beatles: ”A hard Days Night”
Harry Woods: “Side by Side”
Otto Francker: "Dansevise"
Der er desuden arbejdet med hjælpeark og udarbejdet skemaer til melodisk analyse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forårskoncert
Forberedelser og øvning til forårskoncerten den 6.5.25.
Numre:
Shawn Mendez: "Mercy"
G. F. Händel: "Passacaglia"
Ruth B.: "Lost Boy"
ARBEJDSFORMER:
Indstudering/Gruppearbejde/Sammenspils gruppe.
Faglige mål:
At samarbejde om indstudering og fremførelse af sange/numre.
At blive bevidst om samspillet mellem sangere og instrumentalister.
At blive - gradvist - fortrolige med det at stå på en scene og have et publikum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69297699723",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69297699723",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69297699723"
}