Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024s bkC (1s bkC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Billedrum
INDHOLD - FOKUS
Billedrum i todimensionale værker
INDHOLD OG MATERIALE
Oversigter over rumskabende virkemidler i billeder og forskellige måder at bruge lys og skygge på i kunst (lærerproduceret materiale)
Billedkunst s. 30-35 om ’Lyset og skyggen’ (repetition af lektie i grundforløbet)
Kunsthistorisk udblik: Udviklingen af perspektiv og skygge i europæisk billedkunst (lærerproduceret materiale)
Praktisk arbejde med et billede med mindst fire dybdeskabende virkemidler + selvevaluering
ARBEJDSFORMER
Læreroplæg på klassen
Individuelt praktisk-kunstnerisk arbejde
Udstilling og dokumentation til portfolien
FAGLIGE MÅL
- anvende fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler
KERNESTOF OG SUPPLERENDE STOF
- praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af kunstfaglige problemstillinger
- visuelle værker fra før 1800 og op til i dag
- danske og vestlige udtryk
- elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og
kontekst
OMFANG
Ca. 10 s.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kunst og samfundskritik
FOKUS
Samfundskritisk og politisk kunst
INDHOLD OG MATERIALE
Kort læreroplæg om politisk kunst med eksempler: Hyacinthe Rigaud: Ludvig 14. af Frankrig, 1701, Nazistisk propagandaplakat fra 1930’erne, Matthias Grünewald: Isenheim-Altertavlen, Saint Anthony Hospitals kapel i Isenheim, 1512–16, og Johan Thomas Lundbye: En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs, 1839.
Besøg af Nadia Plesner, som fortalte om sine samfundskritiske, aktivistiske værker og baggrunden for dem. Lektie hertil: https://www.herning-gym.dk/kunst/darfurnica/.
Om vanitassymbolik i kunst:
Norbert Schneider: Stilleben, Taschen 1990 s. 76-87, og Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse: Teori til analyse og praksis i billedkunst, 2021, s. 249-252.
Om kunstneren Jeanette May:
http://www.jeanettemay.com/portfolios/#/tech-vanitas/.
H.A. Brendekilde: Udslidt, 1889
Enotie Ogbèbor: Perilous Journeys, 2023
Wilhelm Marstrand: Christian 4. om bord på ”Trefoldigheden” under slaget i Kielerbugten 1. juli 1644 - malet ca. 1863
Ernst Ludwig Kirchner: Das Soldatenbad, 1915
Nika Nasarenko: Behind ZSU Back, 2023
Praktisk arbejde med stilleben-fotos inspireret af Jeanette Mays Tech Vanitas-serie (2015-18) + selvevaluering med sammenligning af eget foto med et selvvalgt foto fra Jeanette Mays serie.
ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning
Kunstnerbesøg
Selvstændig analyse inkl. informationssøgning og praktisk-kunstnerisk gruppearbejde
Selvevaluering til portfolien
FAGLIGE MÅL
- eksperimentere med at løse opgaver af visuel karakter i samspil med det analytiske
arbejde med andres og egne værker
- udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt materiale med udgangspunkt
i en problemstilling
- anvende fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
KERNESTOF OG SUPPLERENDE STOF
- praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske
problemstillinger
- visuelle værker, fænomener og kulturer fra før og efter 1800 og fra de seneste 10 år
- forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
- danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
- ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
- æstetiske og innovative processer
- materiale på engelsk
OMFANG
Ca. 20 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Surrealisme
FOKUS
Surrealisme i ældre og nyere kunst
INDHOLD OG MATERIALE
TEORI
Lærerproduceret materiale:
Surrealisme – baggrund og kendetegn.
Sigmund Freuds personlighedsmodel, og hvordan den har betydning for surrealisme.
Oversigter over kendetegn ved surrealistiske og ekspressionistiske malerier.
https://www.dr.dk/drtv/episode/kunst-til-tiden_-surrealismen_484185 med kunstnerne Trine Søndergaard og Asger Dybvad Larsen.
ANALYSE
Eksempler: værker af kendte danske og internationale surrealister fra før og nu. Analysefokus på værker af Salvador Dali og Michael Kvium.
Artikler om Michael Kvium: Min mor har nok haft det sådan. Hun troede, at hun havde født satans yngel - Berlingske 8/10 2018,
Jeg har stillet mig ud på tilskuerpladserne - Information 27/5 2006, Interview med Michael Kvium, en af Danmarks største malere – Kunstavisen 23/4 2018.
PRAKSIS
Et surrealistisk-ekspressivt maleri, som tematiserer noget tabubelagt i vores kultur i dag.
I maleriet skal indsættes mindst ét element fra enten Pieter Breugel den ældre: De oprørske engles fald fra 1562, Pieter Breugel den ældre: Allegori over stolthed fra 1550 eller Hieronymus Bosch: Tondals vision fra ca. 1550.
Evaluering af eget maleri til portfolien.
ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning og gruppearbejde
Analyser i grupper og individuelt
Praktisk-kunstnerisk arbejde individuelt (fælles idéudvikling på klassen)
Selvevaluering og dokumentation til portfolien
FAGLIGE MÅL
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse
og teori
- eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af
karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
- forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative
processer
- forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
- anvende fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
KERNESTOF OG SUPPLERENDE STOF
- praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske
problemstillinger
- visuelle værker, fænomener og kulturer fra før og efter 1800 og fra de seneste 10
år
- forskellige værktyper og udtryksformer
- danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
- udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
- ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
- æstetiske og innovative processer
- aktuelle emner
OMFANG
Ca. 20 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Natur og menneske
FOKUS
Menneskers syn på naturen udtrykt gennem kunst
TEORI
Kendetegn ved vesteuropæisk kunst fra ca. 1450 til nu (lærerproduceret oversigt).
Baggrundslæsning til matrixgrupper:
https://denstoredanske.lex.dk/Paolo_Uccello.
https://www.theguardian.com/artanddesign/jonathanjonesblog/2008/sep/17/best.painting.hunters.night.forest.uccello.
https://www.ashmolean.org/hunt-forest.
https://denstoredanske.lex.dk/Franz_Marc.
https://www.schowkarlsen.dk/content/franz-marc.
https://maria-cristina.medium.com/great-paintings-the-fate-of-the-animals-by-franz-marc-56136241af02.
https://collection.kunsten.dk/artworks/d6480f5e-5fd4-485b-9660-c26b0754f16a?lang=da.
https://artmatter.dk/journal/ugens-kunstner-nina-saunders/.
Forberedelse til besøg på Johannes Larsen Museet:
https://kunstavisen.dk/article/ulrik-moller-og-allan-otte-pa-johannes-larsen-museet/
ANALYSE
Sammenlignende analyse af tre værker: Paolo Uccello: Jagten (ca. 1479), Franz Marc: Dyrenes skæbne (1913) og Nina Saunders: Fox With Issues (2012).
Ekskursion til Johannes Larsen Museet, særudstilling med Ulrik Møller og Allan Otte. Analyse af selvvalgte malerier af de to kunstnere.
PRAKSIS
Kunstinstallation, der konfronterer beskueren med et af de store temaer vedr. menneskers forhold til natur i dag - klimaforandringer, biodiversitetskrisen, problemer med dyrevelfærd (gruppeopgave).
Selvevaluering af installationen.
ARBEJDSFORMER
Analyse og formidling i matrixgrupper
Praktisk-kunstnerisk arbejde i grupper
Evaluering og dokumentation til portfolien
Udstillingsbesøg
FAGLIGE MÅL
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse
og teori
- forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
- forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative
processer
- udvælge og sammenligne et relevant visuelt materiale med udgangspunkt i en
problemstilling.
- anvende fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler
KERNESTOF OG SUPPLERENDE STOF
- visuelle værker, fænomener og kulturer fra før og efter 1800 og fra de seneste 10 år
- forskellige værktyper, medier og udtryksformer
- praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af kunstfaglige og æstetiske
problemstillinger
- ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
- æstetiske og innovative processer
- museumsbesøg
OMFANG
Ca. 10 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojektet
INDHOLD OG FOKUS
Parafraser og intertekstualitet, træning i selvstændig idéudvikling og projektarbejde.
PROBLEMFORMULERING
Hvordan kan jeg med udgangspunkt i et ældre kunstværk fra Statens Museum for
Kunsts online-samling: https://open.smk.dk/ lave et nutidigt værk, som forholder
sig undersøgende, kritisk og/eller spørgende til et samfundsaktuelt emne?
PROJEKTOPLÆG
Du skal i projektperioden forberede en fremlæggelse til eksamen på ca. 8 minutter, hvor du
1. præsenterer og analyserer det kunstværk fra Statens Museum for Kunst, som du bruger som afsæt for dit eget værk
2. fremlægger dit eget værk inkl. din arbejdsproces - og med relevante fagbegreber fra billedkunst forklarer, hvordan det giver kunstværket fra Statens Museum for Kunst eller temaet fra det en nutidig drejning
3. samler dine vigtigste pointer i en kort konklusion.
Baggrundsmateriale:
Projektoplæg (opgaven)
Søren Elgaard: Parafraser, Systime 2003, s. 6-7 og 28-31 - let bearbejdet
Parafraser og billedcitater, læreroplæg med eksempler
ARBEJDSFORMER
Individuelt praktisk-kunstnerisk projektarbejde:
Selvstændig udvælgelse af et værk fra SMK Open fra før 1970, selvstændig idéudvikling og selvstændig informationssøgning, analyse og gennemførelse af det praktiske projekt
FAGLIGE MÅL
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse
og teori
- forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative
processer
- udvælge og sammenligne et relevant visuelt materiale med udgangspunkt i en
problemstilling.
- anvende fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler
KERNESTOF OG SUPPLERENDE STOF
- ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
- æstetiske og innovative processer
OMFANG
Ca. 10 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69297844185",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69297844185",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69297844185"
}