Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025g05 ap (1g05 ap, 1g05 ap-la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Almen sprogforståelse - Grammatik
Indhold
Materiale: "Sprogenes veje" på Minlæring.dk
Forskellige grammatiske øvelser
Særlige fokuspunkter
Basalt kursus i almen dansk grammatik.
Ordklasser og sætningsanalyse – identificere sætningstyper og gennemføre en syntaktisk analyse på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet, med anvendelse af faglig terminologi.
Væsentlige arbejdsformer
Gruppearbejde, læreroplæg, fremlæggelser, individuelt arbejde.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Gå til ibogen "Sprogens veje" på minlæring.dk. Her skal du læse afsnit O.7.3 om possessive pronominer https://app.minlaering.dk/bog/11/kapitel/11510/sektion/18821#section-19596 og lave øvelse 11 (https://app.minlaering.dk/bog/11/kapitel/11510/sektion
-
Gå til minlæring.dk --> bøger --> Bogen "Sprogenes veje" --> "Ordklasser" --> "verber" --> Lav øvelse 20, 21 og 22
-
Lav øvelserne til Sproghistorie færdig i MinLæring
-
Bestem ordklasse (og andre begebreber fra din liste) på de markerede ord i teksten nedenfor. Tag dem I er sikre på til at starte med. Kig i jeres noter/listen. Hvis I er helt på bar bund, så spørg i næste time.
-
Gør øvelserne til stykke 1 i min Læring færdig. Overvej om der er noget der driller ekstra meget, så kan du tage det med til modulet.
-
I dag har vi AP (almen sprogforståelse) og skal arbejde med genrer.
-
færdiggør øvelserne til stk 2 i MinLæring
-
Arbejd på at gøre øvelserne til stk 3 i Minlæring færdig. Især analyseopgaverne.
-
Lav disse opgaver
-
Læs om: Gå til minlæring.dk --> bøger --> Bogen "Sprogenes veje" --> "ordklasser" --> "Substantiver" --> læs om "Genitiv" (ejefald) OG lav derefter øvelse 17 på samme side
-
Øvelser - Gå til minlæring.dk --> bøger --> Bogen "Sprogenes veje" --> "Sætningens almindelige led" --> "verballed" --> lav øvelse 5 og 6
-
OBS: I timen laver vi en opsamlingsøvelse med alle ordklasserne individuelt. Hvis I gerne vil forberede jer til den, så læs op i dine noter (eller i bogen "Sprogenes veje" i Min læring) på ordklasserne:
-
I dag har vi AP og skal kigge på oversættelser.
-
Midtvejsscreening i latin
-
Lav disse opgaver i "Sprogenes veje": Gå til minlæring.dk --> bøger --> Bogen "Sprogenes veje" --> "sætningens almindelige led" --> "subjektsprædikat" --> øvelse 4 og gå til minlæring.dk --> bøger --> Bogen "Sprogenes veje" --> "sætningens almindelig
-
Øv dig på alle sætningsled, deres symboler og på hvordan du finder dem og lav sætningsanalyse af følgende sætninger: Han har givet hende alt Katten hedder Bella og er en siameserkat Vi kom klokken tolv, og vi gik allerede igen klokken et Hanne og Jør
-
Der vil være en midtvejstest lige som forrige gang, hvor I både testes i ordklasser og sætningsled. Dine lektier, som vil forberede dig til testen, er:
-
Træn de latinske betegnelser for begreberne i AP (se listen her: Samlet oversigt over begreber fra AP.docxHvis der er nogle af begreberne, som du ikke forstår, så kig i bogen "Sprogenes veje" og få læs om de emner, som du ikke kan huske. Hvis du har
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Almen sprogforståelse - engelsk
Indhold
"Sprogenes veje" på www.minlæring.dk. Kapitlerne:
MO.1 "Genrer"
LS.4 "Strategier til at oversætte"
Alle kapitler er incl øvelser
Fællestime med Peter fra "Vores Europa", med fokus på hans rejser rundt i Europa og hans møde med andre sprog og kulturer.
Særlige fokuspunkter
Tekster og genrer - anvende viden om genrer og karakteristika ved fiktion og sagprosa/ikke-fiktion og blandingsgenrer: Eleverne har arbejdet med forskellige små tekster, som de skulle genrebestemme.
Oversættelse og oversættelsesproblematik, herunder viden om formålet med at oversætte samt forskellen på kildesprogsorienteret oversættelse og målsprogsorienteret oversættelse.
Væsentlige arbejdsformer
Gruppearbejde, læreroplæg, individuelt arbejde.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Almen sprogforståelse - dansk
Indhold
Al materiale er fra i-bogen ”Sprogets Veje” på minlæring.dk
AS.3: Pragmatik og kommunikationsanalyse:
Præsentation af den grundlæggende kommunikationsmodel, Ciceros retoriske pentagram, informerende, regulerende og selvfremstillende og indirekte sproghandlinger.
AS.4: Semantik:
Præsentation af overbegreb, synonymer, antonymer, denotation og konnotation, semantiske felter.
SC.1-SC7: Sociolingvistik:
Præsentation af sociolingvistik som begreb, definition af dialekter, sociolekter, kronolekt og etnolekt samt sprognormer: standartdansk, formel og uformel sprogstil.
Særlige fokuspunkter
Semantik – anvende viden om semantik til at gøre sproglige iagttagelser i dansk.
Kommunikationsanalyse – anvende viden om semantik og sproghandlinger i arbejdet med tekster.
Sociolekter - forstå grundlæggende principper om sprognormer/-lekter i danskfaglige tekster. (Sprognorm og variation).
Væsentlige arbejdsformer
Gruppearbejde, læreroplæg, fremlæggelser, individuelt arbejde.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Almen sprogforståelse - latin
Indhold
www.minlaering.dk, latindelen, læsestykke I-VII og tilhørende øvelser
PPT om sproghistorie.
Dokumentar: "Pompeji - livet før døden", CFU
www.minlaering.dk: supplerende øvelser
Særlige fokuspunkter
Sproghistorie: ordenes oprindelse som arveord, låneord og fremmedord. Sprogenes ligheder og forskelle i sprogstammer.
Orddannelse og anvendelse af præfikser og suffikser i latin i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet.
Syntetisk og analytisk sprogopbygning. Indblik i den romerske kultur. Syntaktisk analyse og morfologi. Oversættelse af lette latinske tekster. Romertal.
Væsentlige arbejdsformer
Gruppearbejde, læreroplæg, fremlæggelser, individuelt arbejde.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72088159821",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72088159821",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72088159821"
}