Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025g03 DA (1g03 da)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb
TITEL
Fortællingens spejl
INDHOLD
FORMÅL:
- At introducere til danskfagets områder: Litteratur og medier
- At introducere til genrer
- At introducere til de centrale danskfaglige værktøjer inden for litteratur og medier
- At arbejde med et medieværk
- At eleverne arbejder receptivt og produktivt, skriftligt og mundtligt
- At eleverne arbejder analyserende med andres tekster, men også arbejder kreativt i produktionen af egne tekster
- At eleverne reflekterer over de tekster, de møder
- At introducere til den analyserende artikel
- At vække den personlige stemme i form af mindre skriveøvelser
Kernetekster
Grundbog:
Carlsen, Mischa Slot: Fortællingens Spejl – Grundforløb i dansk, Gyldendal 2017.
(Der er arbejdet med siderne: 5-52 + s. 65-90).
…
Have, Christian: "Vreden på de sociale medier - som janteloven på coke" Avisen.dk 2021
Hesselholdt, Christina: ”Kælken”, ”Månestrålesofaen” og ”Skridt” in: Hovedstolen, Rosinante 2009
Hørslev, Lone: ”Giftige blomster og bær” in: Jeg ved ikke om den slags tanker er normale. Skilsmissedigte.
Forlaget Hjørring 2009.
Korsgaard, Mette & Zornig Andersen, Lisbeth: Min barndom i helvede. Kragefilm 2012 (VÆRK)
Langvad, Maja Lee: ”Part C 20 spørgsmål til mig selv” in: Find Holger Danske, Borgen 2006.
Michael Strunge: "Natmaskinen"
Suchanek, Jonas: ”Change, no good film” in: Do danska, Gyldendal 2014
Turèll, Dan: “Hyldest til hverdagen” in: Kom forbi, Borgen 1984.
Sekundære tekster
Der er vist korte klip fra:
Arcel, Nikolaj: En kongelig affære, Zentropa 2012
Grønkjær, Pernille Rose & Frank, Lone: Genetic me, The Four Letter Revolution APS, 2014
Guldbrandsen, Christoffer: Den hemmelige krig, Cosmo Film 2006.
Metz, Janus: Armadillo, Fridthjof Film 2010
Spurlock, Morgan: "Supersize Me" 2004
OMFANG: ca. 70 ns. + 1.5 timers medieværk.
Omfang
Ca. 70 normalsider + 1,5 timers medieværk
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
- Genrebestemmelse: lyrik, epik.
- Skelnen mellem fakta og fiktion – fakta- og fiktionskoder og hybridformer
- Semantiske skemaer
- Dokumentarens genrer: autoritativ, observerende, dramatiserende herunder doku-drama/dramadok, interaktiv, poetiserende og intim dokumentar.
- Centrale danskfaglige værktøjer: fortælleforhold, fremstillingsformer, synsvinkler, billedsprog, filmiske virkemidler
- Sociale medier (interaktiv + multimodalitet
- Mediegenrer: blogindlæg, statusopdatering, opslag, ’like’, kommentartråd, shit-storm, fake news/sandhed, big data/mainstream.
- Sproghandlinger og kommunikation
- Selvfremstilling
VÆSENTLIGE ARBEJDSFORMER
- Individuelt
- Pararbejde + feedback
- Plenum
- Mundtlig fremlæggelse i mindre grupper
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72088300755",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72088300755",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72088300755"
}