Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025g07 En (1g07 en)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb
Titel
Sustainability
Indhold
Fra M. Grønvold & H. Ohland-Andersen, Footprints, Gyldendal 2017:
Vocabulary and wordclasses p. 81
The UN Goals + questions p. 82-88
“The Larder” (short story) pp. 90-94
Pre-reading to “Carbon Footprints” pp. 99-100
"What is a carbon footprint", pp. 102-104
“What’s the carbon print of..a pint of beer” (article) pp. 107-108
Adam McKay, dir. “Don’t Look Up” (film), 2021.
Undervejs har vi også haft en afstikker til "sprog" og "karrierelæring".
I den forbindelse har vi set filmen "Gå ikke glip" udgivet af nationalt center for fremmedsprog: https://ncff.dk/didaktisk-udvikling-viden-og-behov/gaa-ikke-glip/. Her fortæller forskellige (kendte) danskere om hvad det at kunne tale flere sprog har givet dem, både personligt og karrieremæssigt.
I den forbindelse har vi også arbejdet med læringsstrategier, og vi har arbejdet med kapitlet "Læringsstrategier" i bogen "Sprogenes veje" på minlæring.dk.
Omfang
30 sider
Særlige fokuspunkter
I grundforløbet i engelsk arbejdes med emnet ’sustainability’, som er et emne med globalt sigte. Her skal eleverne opnå viden om FN’s verdensmål samt få forskellige perspektiver på problemstillingerne. Eleverne introduceres til læsning af/arbejdet med engelske tekster (såvel fiction som non-fiction), og desuden introduceres de til arbejde med film. Fokus i grammatik er ordstilling og kongruens, og i de skriftlige afleveringer er fokus på disse grammatiske emner samt at få en fornemmelse for forskellen på skriftsprog og talesprog.
Væsentlige arbejdsformer
Lærerstyret undervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelt arbejde samt kreative arbejdsformer.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Oversættelse
|
11-09-2025
|
|
Sustainability Analytical Essay
|
10-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
15,84 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72088393980",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72088393980",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72088393980"
}