Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Jonathan Ovesen, Lisbeth Haulrig Bertelsen
|
Hold
|
2022 DA/b (G2 DA, 1b DA, 2b DA, 3b DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1. Dansk i grundforløbet
Estimeret sidetal: 100
Grundbog: Ole S. Larsen. Håndbog til dansk. Systime. 4. udgave.
Klassen har arbejdet med
1. Genrekendskab
2. Sproghandlinger
3. Argumentation
4. Litterær analyse
I forbindelse med undervisningens temaer har eleverne skrevet 7 mindre, kreative opgaver.
Arbejdsformer har vekslet mellem gruppearbejde, pararbejde, eksperimenterende skriveøvelser og fremlæggelser af taler (mundlighed).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1. Objektiv og subjektiv præsentation
|
16-08-2022
|
Mini-leksikon
|
31-08-2022
|
Registrering af sproghandlinger
|
07-09-2022
|
Synonymopgave
|
14-09-2022
|
Appelformer
|
21-09-2022
|
Talenoter
|
21-09-2022
|
Analyse af Biller
|
30-09-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ind i udenfor: Et tematisk forløb om outsidere
I dette tematiske forløb arbejdes der på tværs af danskfagets brede tekstbegreb med et tema om det at være udenfor på forskellige måder. Forløbet undersøger forskellige måder og oplevelser af at være udenfor i samfundet og sociale sammenhænge gennem noveller, digte, dokumentarer og roman-uddrag. Der arbejdes desuden skriftligt med at reflektere over og leve sig ind i følelsen af "udenforhed" gennem kreativ skrivning og medie-produktion.
På den måde fungerer forløbet også som en introduktion til danskfagets mangfoldige tekstunivers og forskellige arbejds-metoder.
Tekster:
- Jan Sonnergaard: "William" (novelle)
- Naja Marie Aidt: "Slik" (novelle)
- DR-dokumentar om Yahya Hassen: "Den fødte digter"
- Yahya Hassen: "Vantro", "Forurettet", "Uår" (digte)
- DR-dokumentar: "Klub Kranium" (dokumentar VÆRK)
- Amalie Langballe: "Forsvindingsnumre" (roman-uddrag)
- Glenn Bech: "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (digt fra samlingen)
Kreativ skrivning:
- Essay: hvornår og hvordan har du følt dig udenfor i dit liv?
- Fiktiv dagbog fra en person, der er udenfor.
- Klasseprojekt: Produktion af kampagnefilm om at føle sig udenfor.
Fagtekster:
- Kapitel 5.2 om dokumentarfilm i Håndbog til dansk.
- Kapitel: "Oversigt til film" om filmiske virkemidler i Håndbog til dansk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tidlig litteratur: Oldtid/middelalder
I dette litteraturhistoriske forløb har vi arbejdet med den tidlige litteraturhistorie herunder middelalder. Der har været fokus på at læse og forstå litterære tekster i deres respektive litteraturhistoriske kontekst, og på at give eleverne nogle grundlæggende begreber/karakteristika ved perioderne i den tidlige litteraturhistorie, som de kan anvende i analysen af ældre litterære tekster. Vi har både læst tidlige litterære tekster fra Danmark/norden og fra det antikke Grækenland.
Tekster læst i forløbet:
- Litteraturhistorie: "Litteraturhistorien på langs og på tværs". Systime. (Kapitel om middelalder).
- Introduktionskapitel til den danske nyoversættelse af Sapfo.
Tekster:
- To folkeviser, en riddervise og en tryllevise: "Ebbe Skammelsøn" og "Harpens kraft".
- En folkevise fra Hjertebog (1550): "Germand Gladesvend"
- Et udvalg af Sapfo-digte herunder "Ode til Afrodite" + et udvalg af fragmenter af Sapfo-digte.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DHO-forløb: Psykiatri
I dette tværfagligefaglige tematiske forløb om psykiatri har vi gennem danskfagets forskellige metoder og perspektiver arbejdet med en samfundsmæssig og menneskelig problemstilling. Vi har haft fokus på at undersøge temaet epokalt for at belyse en kulturhistorisk og humanistisk udvikling i synet på og forståelsen af psykiske normafvigelser. Forløbet har trænet eleverne i at anvende danskfagets forskellige metoder i undersøgelsen af en afgrænset problemstilling.
Forløbet har desuden rummet første skriftlighedsforløb med fokus på principper for akademisk opgaveskrivning, herunder forskellige skrivehandlinger.
Kernestof:
– tekster fra tiden før 1700
– tekster fra 1800-tallet, herunder romantik og romantisme
– Kanonforfatter: H.C. Andersen
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed i 1. og 3.g.
–medieanalyse af et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder
dokumentartekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge
Tekster;
–Kapitel fra bogen "Galskab i litteraturen"
–Uddrag af "Erik Sjællandske lov" (1200-tallet)
–H.C. Andersen (uddrag af selvbiografi) ”Mit Livs Eventyr” (1855)
– Emil Aarestrup (digt): "Den Kloge og den Gale" (1863)
–Mikael P. Josephsen (digt): ”Så mange diagnoser” fra digtsamlingen Knæk (2016)
–Podcast-afsnit: "Mangler vi sprog for psykisk sygdom?" https://www.dr.dk/lyd/p1/klog-pa-sprog/klog-pa-sprog-2022-01-28
–Web-artikel: https://psykiatrifonden.dk/sproget-forstaerker-fordomme
–Pjece fra psykiatrien (akutafsnit)
–Web-artikel: https://psykiatrifonden.dk/diagnoser.
–Hjemmesidetekst: www.sundhed.dk
–Kapitel: Analysebegreber til film. "Håndbog til dansk".
–Niels Arden Oplev (spillefilm): "Rose" (2022)
–Malou Reymann (spillefilm): "Ustyrlig" (2023)
–Jørgen Vestergaard (dokumentarfilm): "Ovartaci: kunstner på Psykiatrisk Hospital" (1998)
–Udvalg af malerier af Ovartaci
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fugle i litteraturen
I dette lille tematiske og litterære forløb undersøgte vi "fuglen" som symbol i dansk litteratur. Forløbet har arbejdet både med noveller og en digtsamling, der alle har forskellige bud på, hvordan fugle kan anvendes symbolsk i litteraturen.
Kernestof:
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
– Kanonforfatter: Martin A. Hansen
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– værklæsning af digtsamling og roman
Tekster:
Kapitel: Klassisk og moderne novelle.
Martin A. Hansen: "Agerhønen" (1947)
Helle Helle: "Fasaner" (1996)
Værklæsning (roman): Karl Ove Knausgaard: "Fuglene under himlen" (2019)
Værklæsning (digtsamling): Inger Christensen: "Sommerfugledalen" (1991)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse af novelle 1
|
03-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksistentialisme
I dette forløb er der arbejdet med eksistentialisme både som metode og som tema i litteratur, film og dokumentar.
Eleverne er blevet introduceret til eksistentialismen som livsfilosofi med fokus på filosofferne Satre og Camus. De har herigennem fået opbygget et begrebsapparat med begreber som: Døden, meningsløshed, livskrise, frihed og ansvar, valget og ikke-valget, blikket fra andre, angst, identitet, nihilisme og positiv nihilisme. Eleverne har først læst og undersøgt to Seeberg-tekster, hvor eksistentialismen ligger som tydeligt tema i teksterne. Herfra har eleverne undersøgt andre typer tekster, kortfilm, dokumentar og sangtekster, hvor eksistentialismen er anvendt som en metode til at arbejde med teksterne. Forløbet er afsluttet med en skriftlig analyseopgave og til sidst en kreativ produktion af en eksistentialistisk kortfilm.
Kernestof:
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
– Kanonforfatter: Peter Seeberg
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
–værklæsning af dokumentarfilm
–Kapitel. Eksistentialisme (Satre og Camus). Systime
–Peter Seeberg (novelle): "Patienten" (1962)
–Peter Seeberg (novelle): "Hullet" (1962)
–Marguerite Duras: "Algerierens blomster" (1957)
–Karl Ove Knausgård: - "Fødselsdag" (2014)
–Oversigt over dokumentartyper og filmiske virkemidler. "Håndbog til dansk".
–Værklæsning (Dokumentarfilm): "Limbo – når livet er fucked" (2019)
–Simon Baré (Kortfilm). Livets Vand ("Au de la vie") (1994)
–Kapitel om Løgstrup. Afsnittet "At være i verden med andre".
–Villy Sørensen (novelle) "De dødsdømte" (1986)
–D1ma (sangtekster): "Alle dør alene" og "Frihed" fra albummet EV1GT&ALT1D (2023)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi starter på et nyt tematisk forløb, der skal handle om den retning inden for filosofi, der hedder eksistentialisme. LEKTIE: Læs kapitlet (sæt god tid af): Kapitel. Eksistentialisme. Satre.docx
-
Arbejdsspørgsma_l til eksistentialisme-2.docx
-
Lektie: Læs novellen "Patienten" (1962) af Peter Seeberg
-
Arbejdsspørgsmål til Patienten. .docx
-
Afsnit
-
LEKTIE: Læs anden halvdel af kapitlet om eksistentialisme (den sidste halvdel om, Albert Camus)Kapitel. Eksistentialisme. Satre.docx
-
Kopi af Karl Ove Knausgård - Fødselsdag.pdf
-
Kopi af Marguerite Duras Algerierens blomster.pdf
-
LEKTIE Læs novellen af Peter Seeberg: Seeberg. Hullet.pdf
-
Hej 2.b Jeg er desværre syg (IGEN) og I skal derfor arbejde selv med novellen. I skal besvarer arbejdsspørgsmålene med grundige noter og nedslag i novellen. Arbejd sammen to og to. Upload jeres arbejde (helst copy/paste) i elev-feedback. I skal begge
-
LEKTIE:
-
Hej 2.b jeg er fortsat syg. I får dette modul til at arbejde på jeres aflevering til på søndag. I skal aflevere det, I har lavet i modulet på elevfeedback. Jeg registrerer fravær ud fra det. Der var for mange, der fik fravær i går, fordi der ikke var
-
Eksistentialisme i DR3.docx
-
LEKTIE: Orienter jer i dokumentet om filmiske virkemidler. I behøver ikke nærlæse det, men se det igennem, så I får en fornemmelse af, hvilke filmiske virkemidler, der findes. Filmiske virkemidler.pdf
-
Vi bruger modulet på at arbejde med feedback på jeres analyserende artikler om "Patienten".
-
Arbejdsspørgsmål til Livets Vand. Kortfilm .docx
-
https://www.youtube.com/watch?v=YKo0EB-wTEU
-
Lektie: Læs kapitlet om den danske eksistentialist Løgstrup. Læs afsnittet "At være i verden med andre".
-
Arbejdsspørgsmål:Villy Sørensen - de dødsdømte (2).doc
-
Kapitel om metoden "Eksistentialistisk læsning":Metode. Eksistentialistisk læsning.docx
-
Hej 2.b Jeg er desværre syg i dag, men I skal bare arbejde videre med jeres kortfilm i modulet. Mette Karman kommer og åbner kostume-rummet til jer. HUSK at passe rigtig godt på tingene og få afleveret dem pænt igen. :-)Jeres kortfilm skal være meget
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kollaborativ sonetkrans
|
30-10-2023
|
Analyse af novelle 2
|
19-11-2023
|
Eksistentielle kortfilm
|
19-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Gennemblødt – et tematisk forløb om
I dette tematiske forløb om "menstruation" har vi arbejdet med at anvende danskfagets forskellige faglige metoder, til at undersøge et emne og en problematik, som er meget præsent i vores tid og er knyttet tæt sammen med en moderne feminisme. Vi har arbejdet både med et medie-, et sprogligt- og et litterært perspektiv på temaet. Forløbet har fokuseret på at introducere eleverne til en nutidig problemstilling og give dem en danskfaglig metodebevidsthed at arbejde ud fra.
Kernestof:
– tekster fra tiden før 1700
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
–medieanalyse af dokumentartekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
Her arbejdes metodisk med:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
Tekster:
–Dokumentarfilm: ”DR2 har det røde med Sara Grünewald” (2019)
–Dokumentarfilm: "Periode. End of a sentence" (2018)
–Kapitel om reklamer fra "Håndbog til dansk"
–En længere række af reklamfilm: Reklamer for menstruationsbind gennem tiden.
–Kampagne af Planbørnefonden (webtekster og kampagnefilm): https://planbornefonden.dk/menstruation/
–Forord til bogen "Gennemblødt" (2016)
–Nyhedsartikel om Skotland (2020): https://www.dr.dk/nyheder/udland/nu-bliver-det-gratis-have-menstruation-i-skotland
–Artikel fra Information (2022): https://www.information.dk/moti/2022/08/menstruation-stadig-symbolsk-bloedende-kvinde-vidunderlig-uforudsigelig-klistret
–Lovforslag om adgang til gratis menstruationsprodukter
–Folketingsindlæg ved debat om gratis menstruationsprodukter: https://www.ft.dk/samling/20201/beslutningsforslag/B173/BEH1-119/forhandling.htm#launchPlayer
–Kapitel om metoden "feministisk læsning". Systime
–Folkeeventyr: "Den lille rødhætte"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodig dokumentaranalyse
|
28-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Natursyn og grøn omstilling
I dette tematiske og litterære forløb om natursyn og grøn omstilling har vi undersøgt sammenhængen mellem moderne klimalitteratur (litteratur med et biocentrisk perspektiv, der forholder sig kritisk til det gængse antropocentriske perspektiv) og romantikkens natursyn – særligt universalromantikkens begreb om panteisme. Forløbet har peget på, at universalromantikkens ide, om naturen som værende besjælet og som noget helligt og åndeligt kan betragtes som en fortløber til den moderne litterære klimabevægelse.
Kernestof:
– tekster fra 1800-tallet, herunder romantik
– tekster fra 1900-tallet, herunder modernisme
– Kanonforfattere: Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Klaus Rifbjerg.
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
Tekster:
Kapitel. Mennesket mellem magt og afmagt. Systime
Kapitel. Romantikken. Systime
Dokumentar (fransk): "I morgen" (2015)
Værklæsning (brevroman): Siri Ranva Hjelm Jacobsen: "Havbrevene" (2018)
Oehlenschläger (digt): "Fiskeren" (1803)
Grundtvig (digt): "Som forårssolen morgenrød" (1846)
Steen St. Blicher (digt): "Rylen." (1838)
H.C. Andersen (eventyr): "Klokken" (1845)
Rifbjerg (digt): "Rylerne". (1962)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reflekterende artikel: Mennesket og naturen
|
12-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Essays og reflekterende artikel
I dette genreforløb har vi arbejdet med essayet som genre på tværs af litteraturhistorien. Vi har desuden arbejdet med essaygenren i relation til den reflekterende artikel som eksamensgenre, hvor eleverne har kunnet overføre essayets karakteristika til den reflekterende artikel.
Faglige mål:
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
Kernestof:
– tekster fra 1700-tallet, herunder fra oplysningstid.
– fra dansk litteraturs kanon læses Ludvig Holberg, Johannes V. Jensen
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
Tekster:
– Indledning til grundbogen "At skrivetænke"
– (Essay) Klavs Bondebjerg: ”Glæden ved at tage brusebad”
– (Essay) Karl Ove Knausgaard: ”Øjne”
– (Artikel) Nils Gunder Hansen: "Er der noget dansk litteratur efter 1950, der er værd at læse"
– Tekstuddrag fra: "Fru Marie Grubbe" af J.P Jacobsen, "Nordkraft" af Jacob Ejersbo og "det nemme og det ensomme" af Asta Olivia Nordenhof
– (Essay) Ludvig Holbergs Epistel 99: ”Der er hvile for hjernen i dameselskab”
– (Essay) Johannes V. Jensen: ”Det gamle Ur”
– (Essay) Thorkild Hansen: ”Bosporus”
– (Essay) Inger Christensen: ”At snakke, at se, at gøre”
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reflekterende artikel
|
15-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Klassesamfundet til debat
I dette tematiske og litterære forløb om "klassesamfundet" har vi arbejdet med at undersøge den skønlitteratur, der har sat klassesamfundet til debat. Vi har undersøgt sammenhængen og udvikling fra det moderne og folkelige gennembrud til nyeste litteraturs fokus på klasse. Vi har desuden haft fokus på et tema om køn og dets relation til temaet om klasse. Forløbet har peget på, at spørgsmålet om klasse har udviklet sig fra det moderne gennembrud til i dag og er blevet en meget mere kompleks problematik. Her har vi også anvendt Bourdieus begreber om økonomisk overfor kulturel kapital som en læsemetode.
Faglige mål:
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Kernestof:
– tekster fra 1800-tallet, herunder fra naturalisme
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
– fra dansk litteraturs kanon læses forfatterne: Herman Bang, Henrik Pontoppidan og
Martin Andersen Nexø.
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
Tekster:
– Kapitel fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs" om det moderne gennembrud.
– Henrik Pontoppidan: "Muldskud"
– Herman Bang: "Den sidste balkjole"
– Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag – en idyl"
– Kapitel fra "Dansk i tiden. Antologi" om perspektivering
– Uddrag af Mortens Papes roman "Planen".
– Nils Hav: "En bristefærdig"
– Uddrag af Edouard Louis' roman "Forvandlingens metode"
– Uddrag af Constance Debres roman "Playboy"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#11. Modernisme, ekspressionisme og futurism
Lisbeth Haulrig Bertelsen (LA) overtager klassen.
Estimeret sideantal: 50 sider
Forløbet fokuserer på hhv. realisme, ekspressionisme og futurisme som udtryksformer og byen som tematisk scene.
Bekendtgørelse
• litteraturanalyse og -fortolkning
• anvendelse af relevante litterære metoder
• litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
• samspillet mellem tekst, kultur og samfund
• tekster fra 1900-tallet, herunder modernisme - ekspressionisme og futurisme.
• kanonforfattere: Tom Kristensen
• verdenslitteratur i oversættelse
Materiale
Mellemkrigstid og efterkrigstid i Danmark. Kilde: Ole Schultz Larsen. Håndbog til dansk – Litteraturhistorie. Systime 2022. s. 211-218, s. 256-259.
Tom Kristensen. Portræt. 1920
Broby-Johansen. Digte fra ’Blod’1922. Bordelpige. Foråret kommer til cafeen. Lystmord.
Emil Bønnelycke. Gaden. 1917
Filippo Tommaso Marinetti. Futurismens manifest. 1909
Emil Bønnelycke. Århundredet. 1918
Udenfor forløb: Karen Blixen. Ringen. 1958
(Teksten læses som et supplement til klassens viden om hhv. eksistentialisme og litterær analyse og dermed altså ikke som knyttet til forløbet her.)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk. 4. stil. Analyserende artikel. Sprog
|
24-01-2025
|
Retteark til terminsstile
|
07-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#12 Fortællende journalistik
Estimeret sideantal: 50
I forløbet er der fokus på fortællende journalistik i aviser. Ligeledes inddrages artikel af Herman Bang.
Bekendtgørelse:
• sproglig analyse, fortolkning og vurdering
• analyse af kommunikationssituationen
• analyse og vurdering af mediers funktion i nutidige sammenhænge
• medieanalyse
• Kanonforfatter
Tekster
• Håndbog til dansk. Ole Schultz Larsen. 2015. s. 198-204, 214 samt relevante afsnit i forbindelse med analyse og egne artikler.
• Toget, der ruller ud fra banegården i Lviv, river mange hjerter fra hinanden. 7. marts 2022 Politiken BO SØNDERGAARD. Som tekst og som avisside (pdf)
• Brostensfest i Pusher Street. Olav Hergel. Politi d.7. april 2024.
• Vi og vore nordiske naboer. Tabloidavisers prioriteringer og sproglige virkemidler en dag i marts 2025. Norsk og svensk.
• Herman Bang. Fra Lighuset. Nationaltidende 1881.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk. 5. stil
|
27-03-2025
|
Dansk 6. stil
|
23-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#13. Overblikslæsning
Overblikslæsning.
Vi repeterer 3 års danskundervisning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50041838680",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50041838680",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50041838680"
}