Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Lisbeth Haulrig Bertelsen
|
Hold
|
2022 DA/x (G3 DA, 1x DA, 2x DA, 3x DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1. Grundforløb i dansk
Estimeret sidetal: 100
Grundbog: Ole S. Larsen. Håndbog til dansk. Systime. 4. udgave.
Klassen har arbejdet med
1. Genrekendskab
2. Sproghandlinger
3. Argumentation
4. Litterær analyse
I forbindelse med undervisningens temaer har eleverne skrevet 6 mindre, kreative opgaver.
Arbejdsformer har vekslet mellem gruppearbejde, pararbejde, eksperimenterende skriveøvelser og fremlæggelser af taler (mundlighed).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Minileksikon
|
29-08-2022
|
Sproghandlinger - registreringer og analyser
|
05-09-2022
|
Talenoter 1
|
12-09-2022
|
Kronolekt
|
14-09-2022
|
Biller
|
28-09-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Kommunikation, samtaleanalyse, facework m
Estimeret sideantal: 75 s
I forløbet arbejdes der med kommunikationsanalyse, herunder transaktionsanalyse, sproghandlinger, samarbejdsprincipper, høflighedsprincipper og facework. Analysematerialet spænder fra satire over debat, til politik og litteratur. Begreberne anvendes således i sammenhæng med både aktuelle ’tekster’ fra det omgivende samfund i alle dets aspekter - og med litteratur. Gennem hele forløbet er der små skriftlige øvelser, ligesom der skrives en større skriftlig analyse af Glaffeys novelle.
Bekendtgørelse:
• sproglig analyse, fortolkning og vurdering
• analyse af kommunikationssituationen
• kommunikationsanalyse
• analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
Tekster
• Håndbog til dansk. Ole Schultz Larsen. 2015. s. 176-195 (kap.4.12. Kommunikation)
• Anne-Grethe Bjarup Riis diskuterer prostitution med en sexarbejder, Susanne Møller, i ’Go’morgen Danmark’. https://www.youtube.com/watch?v=IMWocEIAeZI
• Bartel Haarders ansigtstab. Om fedmeoperationer. 20.12.10. https://www.youtube.com/watch?v=kexM6pXh1Ws
• Transaktionsanalyse af Blachman, der skælder ud på en deltagers mor
https://www.youtube.com/watch?v=oWGMEoZUON0
• Klovn. Knæk cancer. https://www.youtube.com/watch?v=2_igdZt1CN0 Analyse af facework, samarbejdsprincipper, høflighedsprincipper og transaktionsanalyse.
• Kristina Nya Glaffey. Hvid jul. 2007
• Oversigt over begreber fra forløbet (2s./LA)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kommunikation
|
08-11-2022
|
1.dansk stil
|
18-11-2022
|
Transaktionsanalyse
|
22-11-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3. Litteraturhistorisk læsning. Tema: Oprør
Estimeret sideantal: 75 s
Under temaet ’oprør’ læses tekster, der både behandles ud fra en litteraturhistorisk vinkel og ud fra et nutidigt perspektiv på, hvilke normer. der (kan) gøres oprør mod.
Samtidig undersøger vi, hvilke ændringer, folkeeventyret Esben Askerager, undergår i tre forskellige genskrivninger i tre perioder, og hvilke normer, der gøres oprør imod i hver periode.
Forløbet afsluttes i december med at undersøge, hvilke normer, 9 julekalendere (fra 1964 til i dag) dels gør oprør mod og dels, hvad der i dag opfattes som normbrydende i de 9 eksempler.
Bekendtgørelse:
• Tekster fra før 1700
• Kanon: folkeviser, H.C.Andersen
• Litteraturanalyse og -fortolkning
• Anvendelse af relevante litterære metoder –
• Litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
Tekster
• Håndbog til dansk. Ole Schultz Larsen. 2015. S. 74-76. Om folkeeventyr og kunsteventyr.
• Middelalderen 1050-1500: Folkeviser. Introduktion til perioden. Kilde: https://medtiden.systime.dk/?id=148
• Jomfruen og Dværgkongen. Folkevise
• Ebbe Skammelsøn. Folkevise
• Pigen uden hænder. Folkeeventyr
• Esben Askerager. Folkeeventyr
• H.C. Andersen. Klods Hans. 1855
• Viggo Stuckenberg. Klods Hans. 1899
• Poul Borum. Eventyrfabel. 1987
• Den klassiske og den moderne novelle. Kilde: https://danskpaany.systime.dk/?id=151
• Boccaccio og Decameron. (3s./Handout LA)
• Giovanni Boccaccio. Tredje dag - Første historie
• Forordet til Decameron om pesten i Firenze. 1492
• Supplerende stof: Kristian Villesen. De kontroversielle julekalendere
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ebbe Skammelsøn
|
02-12-2022
|
2. Klodshans - analyse
|
07-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Drama
Estimeret sideantal: 50 s
Klassen arbejder med drama som genre og specifikt med teaterstykket ’Til Ungdommen’ af Jan Frydensberg. Eleverne overværer ligeledes forestillingen. I en perspektiverende undersøgelse af, hvorledes ’Ungdom’ italesættes, inddrages Bent Høies tale fra 2020.
Bekendtgørelse
• Tekster fra de seneste 5 år
• Drama
• Litterær og sproglig analyse og tolkning.
Materiale
• Manus fra ’Til Ungdommen’. Jan Frydensberg. Baseret på ’Til Ungdommen’ af Linn Skåber. 2018. VÆRK
• Uddrag fra bogen ’Til Ungdommen. Linn Skåber 2018.
• “Neste sommer finnes ikke når du er ung”. 27.4.2020. Bent Høie, Norges sundhedsminister.
https://www.xn--rst-0na.dk/talearkiv/tale-til-ungdommen/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Censur og forbudt litteratur
Estimeret sidetal: 30
Forløbet skal give eleverne indsigt i flere typer censur og hvordan censur fungerer på Google og Facebook. Vi laver undervejs en række søgningsforsøg på Google, der demonstrerer, hvordan censuren på Google fungerer i praksis. Ligeledes diskuterer vi i klassen fordele og ulemper ved den censur, som ikke hviler på en national lovgivning.
Bekendtgørelse
• analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge.
• digital dannelse - internettet som vidensressource og digitalt fællesskab.
• opøve en kritisk-analytisk, ansvarlig og reflekteret tilgang til de digitale medier og deres anvendelsesmuligheder.
Materiale
• Forbudt litteratur. Censuren i Danmark fra enevælde til facebook. Christina Holst Færch og Troels Solgaard Andersen. https://forbudtlitteratur.systime.dk/?id=135 . kapitlerne ’Introduktion til censur’. ’Facebook og onlinecensur’.
• Arbejdsark til de enkelte kapitler (LA)
• Danskerne vil have Facebook til at fjerne falske nyheder - ikke nøgenhed. Johan Moe Fejerskov. Politikn 7.2.2019
• Skriftlig opgave. Debatterende artikel. ’Facebook og censur’
• Overgangstekst til næste forløb: Kornet er i fare. ’Dokumentarfilm’
https://filmcentralen.dk/museum/danmark-paa-film/film/kornet-er-i-fare
Instruktør: Hagen Hasselbalch Danmark, 1944, 9 min.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Besættelsen. DHO
Estimeret sideantal: 120
Periodelæsning og DHO.
Forløbet fokuserer på, hvordan den almindelige dansker oplevede besættelsesårene – herunder behandles censur, modstandsbevægelsen, tyskerpigerne og jødeforfølgelsen. Vi trækker tråde fra forløbene om retorik, temalæsning om oprør og forløbet om censur.
Genremæssigt arbejder klassen med fiktive kortfilm, dokumentarfilm, taler, breve, modstandslitteratur, novellen, romanuddrag og digte.
Bekendtgørelse
• Litteraturhistorisk læsning.
• Tekster fra en afgrænset periode før 2000
• Retorisk analyse, kommunikationsanalyse, appelformer, argumentation
• Analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhæng
Materiale
• Hvad skete d.9.april. https://faktalink.dk/besaettelsen-1940-45-faktalink-light/hvad-skete-9-april-1940
• Laswells kommunikationsmodel
• Dokumentarfilm Kornet er i fare (1945) udsendt af Det Danske Filminstitut (DFI). https://filmcentralen.dk/museum/danmark-paa-film/film/kornet-er-i-fare
• Carl E. Soya: En gæst, uddrag, 1941
• Om allegorien. Kilde: https://forbudtlitteratur.systime.dk/?id=205
• Illegale digte: http://www.illegalpresse.dk/articles/show/id/5. Otto Gelsted: Den 9. April.1944. Otto Gelsted: Samtale.1943. 2 Kumbel (Piet Hein): To passivister. Gry, juli 1942. Kaj Munk: Uden titel. Fri Presse, jan. 1944. Kaj Munk: Danmark, vort Liv. Muldvarpen, febr. 1945
• Nytårstalen d. 1.januar 1941. Christian d.10.
• Christian d.10. Opråb til det danske folk 9. april 1940
• Far, hvad er Fred. Fredericia Museum.pdf.
• De frie Danske, april 1945. Lad Tyskland beholde sit helteafkom
• Frit Danmark, juni 1942. Om tyskerpiger
• Bautastenen, jan. 1945. Mødestedet på Strøget
• Land og Folk, okt.-nov. 1943. Om tyskerpiger
• Kim Malthe Bruun. Præsentation. To breve. Kilde: http://denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/S%C3%B8fart_og_luftfart/S%C3%B8mand/Kim_Malthe-Bruun, https://www.kristeligt-dagblad.dk/samfund/kims-sidste-brev-inden-henrettelsen, http://litteraturmagasinet.dk/afskedsbrev-og-kaerligheds-erklaering/
• Morten Nielsen. Præsentation. SKÆBNE. Udgives første gang 1945.
• Tove Ditlevsen. Appelsiner. 1948
• Ernst Hiemer: Den jødiske læge (1938). Uddrag
• Danmark, vågn op (1934, anonym forfatter)
• Statsminister Vilhelm Buhls antisabotagetale, 2. september 1942
• John Christmas Møllers (C) radiotale fra London, 6. september 1942
|
Indhold
|
Kernestof:
-
5. Illegale digte under besættelsen.docx
-
6. OPROP - fra den tyske besættelsesmagt 9. april 1940.docx
-
7. Christian d.10. Opråb til det danske folk 9. april 1940.docx
-
8. Nytårstalen d. 1.januar 1941.docx
-
9. Laswells kommunikationsmodel.docx
-
13 Land og Folk, okt.-nov. 1943. Om tyskerpiger.jpg
-
11. De frie Danske, april 1945. Lad Tyskland beholde sit helteafkom.jpg
-
14. Annette Warring. Tyskerpiger.pdf
-
12. Frit Danmark, juni 1942. Om tyskerpiger.jpg
-
10. Bautastenen, jan. 1945. Mødestedet på Strøget.jpg
-
18. Tyskerpigerne. Analyse af kilder.docx
-
19. Kim Malthe Bruun. To breve.docx
-
23. Appelsiner - bud på en analyse af jødeforagten.docx
-
24. Nazistiske tekster - fiktion.docx
-
DHO opgaveformuleringer. 1.x 2023.docx
-
Introduktion studiecenter og DHO 1g 2023.pptx
-
25. Statsminister Vilhelm Buhls antisabotagetale, 2. september 1942.docx
-
26. John Christmas Møllers (C) radiotale fra London, 6. september 1942.docx
-
27. Buhls tale og Møllers radiotale fra Lonson 1942. Opgaver.docx
-
I dag skal I lægge jer fast på det emne, I vil skrive om til DHO.
-
I dag skal vi sammen sætte de konkrete rammer op for DHO'en, dvs. Automatisk indholdsfortegnelse, afsnits-inddeling, etc.
-
Vejledning. Dansk-historieopgaven i 1.x 2023.docx
-
DHO. Formalia. Hvad skal opgaven bestå af.docx
-
Dansk-historieopgave. Sat op med indholdsfortegnelse og forside.docx
-
Slikmutter med noter.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Novelleanalyse - Tove Ditlevsen
|
20-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Medier. Dokumentaren m.fl.
8. Medier (dokumentar, kampagnefilm, reklamefilm, kortfilm)
Estimeret sideantal: 120
Gennem for løbet får klassen redskaber til at afdække fakta- og fiktionskoder, analysere filmiske virkemidler og alle tre stofområder - det litterære, det mediemæssige og det sproglige - indgår i arbejdet. Forløbet er således organiseret, at arbejdet med skriftlighed og mundtlighed indgår som en integreret del.
De analyserede dokumentarfilm, kampagnefilm, reklamer og kortfilm skal skabe en kritisk og bevidst tilgang hos eleverne i forhold til det, de aktuelt møder og ser i medierne og på de sociale medier.
Bekendtgørelse:
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
• demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
• medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
• analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
Materiale
• Ole Schultz Larsen. Håndbog til dansk. Systime. 2015. Relevante afsnit under ’5.Medier’
• Jonas Poher Rasmussens film 'Flugt'. Anslagsanalyse
• Ahmed Samsam sagen. Dokumentarserie. DR 20.august 2023. MEDIEVÆRK
Agent Samsam: Den farligste jihadist. SÆSON 1 EPISODE 1 | 49M
Agent Samsam: Den perfekte agent. SÆSON 1 EPISODE 2 | 46M
Agent Samsam: PET's værste mareridt. SÆSON 1 EPISODE 3 | 56M
• Eksperter slår fast i ny dokumentar: Ahmed Samsam var agent. Frederik Hagemann-Nielsen, Louise Dalsgaard. 20.8.23.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/moerklagt/eksperter-slaar-fast-i-ny-dokumentar-ahmed-samsam-var-agent
• Solvikskolen - Den svenske Steiner skandale: Et glansbillede, minuttal 00:00-04:45. https://www.dr.dk/drtv/se/solvikskolen-_-den-svenske-steiner-skandale_-et-glansbillede_261249 Filminstruktør Jasper Lake. 2021. 59:30 min.
• 1 DR1: Svømmestjerner – under overfladen. 22. april 2019. 43 minutter. Klippet er programmets første 7 minutter og 35 sekunder.
• DOKUMENTARFILM. EN FREMMED FLYTTER IND. 2017. NOTER
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/en-fremmed-flytter-ind MEDIEVÆRK
• Kort om kampagnefilm (LA). 2 sider.
• DrukfriUngdom: 18-års-aldersgrænsen. Kampagnefilm. https://www.horesta.dk/nyheder/2021/april/organisationer-bag-ny-kampagne-saet-aldersgraense-for-koeb-af-alkohol-op-til-18-aar/
• ’Sadvertising’ får hele verden til at græde. Information. 30.4.19. Martine Amalie Krogh.
• The Arrival. https://www.youtube.com/watch?v=eWUYf_zf2O0 Reklamefilm
• TV 2. Alt Det Vi Deler. https://www.youtube.com/watch?v=1Zam5HcJWcU Reklamefilm
• Knæler (20219). Kortfilm. 11:55 minutter. Instruktør og manuskriptforfatter: Roberta Hilarius Reichhardt. https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/knaeler/
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Svømmestjerner under overfladen
|
14-09-2023
|
1. dansk stil. Analyserende artikel. Medier
|
14-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Diskursanalyse
Estimeret sideantal: 100
Introduktion til diskursanalyse. Vi anvender diskursanalyse på valgvideoer, artikler, reklame og billeder og hjemmesider for at demonstrere metodens muligheder. Dog er der i forløbet et særligt fokus på diskurser om dyr i reklamer, artikler og på Landbrug og Fødevarers hjemmeside. I den forbindelse læser vi Mathilde Walter Clarks længere netop udkomne essay om ’Hvordan man laver dyr’.
Bekendtgørelse
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
• demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
• sproglig analyse og fortolkning
• analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
Materiale
• Ole Schultz Larsen. Håndbog til dansk. Systime. 2015. s. 168-175. Om diskursanalyse
• Metaforik og kognitive metaforer (LA, 2 s.)
• Valg 1.11.22: En diskursanalyse af Dansk Folkepartis valgvideo
https://www.youtube.com/watch?v=HQ19lJ41rr0
• Faircloughs tredimensionelle model (Kilde: DISKURSANALYSE AF AVISARTIKLER Af Claus Nielsen og Inger Marie Keld Dansklærerforeningens Forlag)
• Diskurser om kæledyr:
https://hverdagogfamilie.dk/hundeglaede-for-store-og-sma/
https://blog.vuffeli.dk/hundeadfaerd/elsker-din-hund-dig-laer-at-forstaa-din-hunds-kaerlighedssprog/
https://www.tv2kosmopol.dk/lorryland/aldrig-har-saa-mange-danskere-haft-kaelegrise-peanut-og-jelly-har-aendret-vores-liv Kosmopol. 17.december 2022.
• En diskursiv analyse af ’Det dansk svineavlsprogram’.
https://svineproduktion.dk/Viden/Om-grisen/Avl-og-reproduktion/Avl/Det-Danske-Svineavlsprogram
• Mathilde Walter Clark. Hvordan man laver dyr. Essay. Politikens Forlag 2023. VÆRK
• Kronik. Anne Charlotte Sørensen. Jeg er færdig med at lege skole. Berlingske. 11.november 2023.
• Internationalt 26. sep. 2015 KL. 19.12. http://politiken.dk/udland/ECE2858613/thorning-lander-i-new-york-paa-jagt-efter-topjob/ Thorning lander i New York på jagt efter topjob
• Johannes V. Jensen: Af “Til seksdagesløb”, Politiken, december 1934
• Tyler Hamilton: Af “Det hemmelige løb”, 2012.
• ”Er sugardating i virkeligheden bare sugarcoating?” af Marie Carsten Olesen, Zetland.dk, 12.10.2017
• ”Politikernes diskurs hæmmer integrationen” af Sikander Siddique Malik, Information 28.02.2018.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Essay
|
16-11-2023
|
2. dansk stil. Reflekterende artikel
|
20-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10 Litteraturhistorisk læsning
Estimeret sideantal: 200
Forløbet giver eleverne et indblik i den mentalitetsudvikling, der sker fra oplysningstiden og frem mod midten af 1800-tallet. De problemstillinger og tilværelsesfortolkninger, der direkte eller indirekte præsenteres i teksterne, perspektiveres til nutidige problemstillinger.
Værklæsning: En komparativ læsning af hhv. Andersens Skyggen og Poes William Wilson.
Bekendtgørelse
• Tekster fra 1700 tallet og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik og romantisme
• Kanonforfattere: Holberg, Oehlenschläger, Grundtvig, H.C.Andersen, Blicher
• Oversat verdenslitteratur
• Anvendelse af relevante litterære metoder
• Litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
• Litteraturanalyse og -fortolkning
• Værklæsning
Materiale
• Håndbog til dansk. Ole Schultz Larsen. 2015. Relevante afsnit i forbindelse med analyse og metoder.
• Introduktion til oplysningstidens – herunder dens forudsætninger, liberalisme, menneskerettighedserklæringen, den franske revolution, stavnsbåndets ophævelse, landboreformerne, mm.
• 1700-tallet sort på hvidt. Mads Julius Elf. Aarhus Universitetsforlag. 2012. Relevante kapitler. (Kaos og vildskab, Ligeretten)
• An experiment on a Bird in an Air Pump by Joseph Wright of Derby, 1768. Maleri.
• Ludvig Holberg. Naturens og Folkerettens Kundskab. Uddrag. 1711-14
• Ludvig Holberg: Epistel nr. 390. Om den gode lærer. 1749
• Ludvig Holberg. Censur. Epistel 120. Om hunde og katte. 1759
• Ludvig Holberg. Erasmus Montanus. Uddrag. 2.akt. 1724
https://www.dr.dk/bonanza/serie/473/tv-t---70erne/51963/erasmus-montanus
Filmudgave. DR. 1973. Uddraget ses ved minuttal 17:30-30:00
• Daniel Defoe. Robinson Crusoe. Uddrag. 1719.
• Romantikkens ideer. Kilde: https://bl.systime.dk/?id=355 Brug litteraturhistorien. Systime.
• Adam Oehlenschläger: Guldhornene. 1802
• Om Guldhornene. Baggrundsstof. https://tidsskrift.dk/historisktidsskrift/article/view/56781/76980
• Guldhornene 2006. Podcast. https://podcasts.apple.com/dk/podcast/001-guldhornene/id336149343?i=1000061821409
• Oehlenschläger. Råd til unge Ægtemænd (ml. 1806 og 1820)
• Romantikkens strømninger. Kilde: https://danskitiden.systime.dk/?id=208 Dansk i tiden. Systime. Kilde: https://bl.systime.dk/?id=355. Brug Litteraturhistorien. Systime
• Caspar David Friederich. Klosteret i egeskoven. 1810. Maleri
• Nyplatonismen. Kilde: https://bl.systime.dk/?id=357 Brug litteraturhistorien. 2024. systime
• Staffeldt. Indvielsen. 1804. (Nyplatonisme)
• Information 20.2.20. Det kan godt være, du tror, din verden er virkelig. Men det er den slet ikke. Kronik. Sally Frydenlund.
• En kaotisk tidsalder. Kilde: https://bl.systime.dk/index.php?id=270
• Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land. 1819
• Vi Vandt I Dag. Nik & Jay. 2012. https://www.youtube.com/watch?v=2bijAZDGIb0
• H. C. Andersen. Skyggen. 1847. VÆRK
• Edgar Allan Poe. William Wilson. 1839. VÆRK
• N.F.S. Grundtvig. Løft dig sjæl på lysets vinger. 1938
• Steen Steensen Blicher. Lærken. 1838
• Thøger Larsen. Lærken. 1927
• Per Højholt. Så og så mange lærker. 1966
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3. Debatterende artikel
|
28-01-2024
|
4. stil. Analyserende artikel
|
20-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#11. Fortællende journalistik
I forløbet arbejdes der med fortællende journalistik i avisen. Ligeledes arbejdes der med retorikken i fotojournalistik.
Bekendtgørelse:
• sproglig analyse, fortolkning og vurdering
• analyse af kommunikationssituationen
• analyse og vurdering af mediers funktion i nutidige sammenhænge
• medieanalyse
• produktivt arbejde med medieudtryk
Tekster
• Håndbog til dansk. Ole Schultz Larsen. 2015. s. 198-204, 214 samt relevante afsnit i forbindelse med analyse og egne artikler.
• Toget, der ruller ud fra banegården i Lviv, river mange hjerter fra hinanden. 7. marts 2022 Politiken BO SØNDERGAARD. Som tekst og som avisside (pdf)
• Brostensfest i Pusher Street. Olav Hergel. Politi d.7. april 2024.
• Milliardæren under angreb. Skrider fra sit ansvar. Ekstra Bladet. 20.januar 2024
• Miljø-kujonen som sunket i jorden. Ekstra Bladet d.10. januar 2024
• Selvvalgte tekster om Nordic Waste. Fokus på det journalistiske sprog.
• Frederikke Engberg Larsen og Ida Kragh Pedersen. Mænd har karrierer, kvinder har kærester. Hvis man skal tro avisernes portrætter. 13.2.2023. https://journalisten.dk/maend-har-karrierer-kvinder-har-kaerester-hvis-man-skal-tro-avisernes-portraetter/
• Hun gik selv med ind i det solcenter. Olav Hergel. Politiken 4. juni 2023. Fokus på køn og sprog i fortællende journalistik.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
5. dansk stil. Fortællende nyhedsjournalistik
|
18-04-2024
|
Journalistik
|
03-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#12 Eksistentialisme I
Estimeret sideantal: 60
Udgangspunktet for forløbet er romantikkens tilværelsesforståelse med fokus på Søren Kierkegaards eksistentialisme. Forløbet lægger op til den modernitet og det menneskesyn, der langsomt udvikler sig i 1900-allets anden halvdel. Baudelaire bliver her i forløbet den forfatter, der peger mod den nye tid. Eksistentialismen tages op igen i dens moderne form senere på året.
De sidste 5 dokumenter fungerer som forbindelseslinje mellem forløb 13 og 14 og som oplæg til forløb 14.
Undervejs inddrages Co-pilot i en diskussion omkring livspositioner og etiske dilemmaer.
Bekendtgørelse:
• tekster fra 1800-tallet, herunder romantik.
• litteraturanalyse og -fortolkning
• anvendelse af relevante litterære metoder og sproglig analyse
• litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
Tekster
• Anna Libak. Vi fødes som spidsborgere. 12. april 2013 Weekendavisen.
• Kierkegaard: Forførerens Dagbog. 1843. Uddrag. + opgaver.
• Henrik Jensen: Det ordentlige menneske. Kristeligt Dagblads Forlag, 2009. s. 9.
• Lige meget, om du er spidsborger, æstetiker eller etiker, kan Kierkegaard lære dig noget om dannelse på nettet. Niels A. Olesen. Information 2018.
• Stadier på livets vej. Søren Kierkegaards fire livspositioner (LA/2 s.) – overblik
• Livspositioner – værdidiskussioner. Co-pilot
• Romantisme. Overblik (LA/2.s)
• Emil Aarestrup. En Middag. 1838
• Baudelaire. Til en kvinde, der gik forbi. 1857
• Benny Andersen. Et lykkeligt menneske. 1968
Øvrigt materiale
• Kompendium. 20 s.: Kierkegaard og eksistentialisme.
Kilde: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/index.php?id=133
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1. stil. Analyserende artikel. Medier
|
06-09-2024
|
2. stil. Debatterende artikel. Sociale medier
|
10-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#13. Mod det moderne
Estimeret sideantal: 100 sider
Forløbet fokuserer på udviklingen og mentalitetsændringen omkring Det moderne gennembrud, og der trækkes linjer videre frem til det folkelige gennembrud.
Vi tager afsæt i tekster, der indeholder dels en begyndende modernitet, bl.a. udtrykt hos Baudelaire og Whitman, for dernæst at se på, hvordan mentalitetsændringen udtrykker sig under det moderne gennembrud. Teksterne er bl.a. valgt ud fra at skulle illustrere forskellen mellem realisme, naturalisme og impressionisme, og klassen skriver selv impressionistiske tekster.
I forbindelse med det folkelige gennembrud læses Nexø.
Bekendtgørelse
• litteraturanalyse og -fortolkning
• anvendelse af relevante litterære metoder
• litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer (periodelæsning)
• samspillet mellem tekst, kultur og samfund
• tekster fra 1800-tallet, herunder romantisme og naturalisme
• kanonforfattere: Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Martin Andersen Nexø.
• Norsk
Materiale
• Håndbog til dansk. Systime. 4.udgave. Relevante afsnit
• Charles Baudelaire. Til en kvinde, der gik forbi. 1857
• Walt Whitman. Broadway. 1888.
• Det moderne gennembrud. Ud med Gud. Det moderne gennembrud: ud med Gud | Brug litteraturhistorien (systime.dk). Teoriafsnit
• Af Brandes: “Forelæsninger og hovedstrømninger i den europæiske litteratur” (kort tekst)
• Henrik Pontoppidan: Ane-Mette (uddrag). 1887
• Amalie Skram: Constance Ring (uddrag). 1885
• Herman Bang. Pernille. 1880
• Henrik Ibsen: Gengangerne (uddrag). 1882. Norsk
• Pontoppidan. Ørneflugt. 1899
• Malerier af Bredekilde, Henningsen, Eckersberg, Bertha Wegmann, Philipsen
• Retoriske strategier i maleriet (LA)
• Noter om sonettens opbygning (LA)
• Noter om impressionisme (LA)
• Martin Andersen Nexø. Lønningsdag. 1900
• Moderne tider. Charles Chaplin, USA, 1936. 3 udvalgte scener
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Retoriske strategier
|
04-11-2024
|
3. stil. Analyserende artikel. Litteratur, sprog
|
20-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb#14. Modernisme og ekspressionisme
Estimeret sideantal: 100 sider
Forløbet fokuserer på hhv. realisme, ekspressionisme og futurisme som udtryksformer og byen som tematisk scene. Forløbet fungerer også som en indgangsvinkel til det efterfølgende tema, ’Eksistentialisme II’.
Bekendtgørelse
• litteraturanalyse og -fortolkning
• anvendelse af relevante litterære metoder
• litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
• samspillet mellem tekst, kultur og samfund
• tekster fra 1900-tallet, herunder modernisme - ekspressionisme og futurisme.
• kanonforfattere: Tom Kristensen
• verdenslitteratur i oversættelse
• svensk
Materiale
• Håndbog til dansk. Systime. 4.udgave. Relevante afsnit
• Johannes V. Jensen: Den Ny Verden – Til International Belysning af Nordisk Bondekultur. Gyldendal, 1907.
Kilde: https://bl.systime.dk/?id=202. Brug Litteraturhistorien. Systime 2022.
• Modernisme 1900 og frem: Karakteristika (LA/2 s.)
• Johannes V. Jensen. Ved frokosten. 1907
• Hedonisme og J.V.Jensen. Kilde: https://livretter.systime.dk/?id=122
• Tom Kristensen. Nat i Berlin. 1921
• Mellemkrigstid og efterkrigstid i Danmark. Kilde: Ole Schultz Larsen. Håndbog til dansk – Litteraturhistorie. Systime 2022. s. 211-218, s. 256-259.
• Broby-Johansen. Digte fra ’Blod’1922. Bordelpige. Foråret kommer til cafeen. Lystmord.
• Ekspressionisme i mellemkrigstiden (PP, LA)
• Lagerkvist. Angest.1916. Svensk
• Emil Bønnelycke. Gaden. 1917
• Filippo Tommaso Marinetti. Futurismens manifest. 1909
• Emil Bønnelycke. Århundredet. 1918
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse af gaden
|
22-01-2025
|
4. stil. Analyserende artikel. Litteratur
|
22-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb#15. Eksistentialisme II
Estimeret sideantal: 100 sider
I forløbet arbejdes der med eksistens og eksistentialisme, og forløbet har ’Eksistentialisme I’ som fundament. Der læses tekster af Camus og Sartre som det teoretiske grundlag for læsningen af en række noveller fra 1942 til 1996.
Bekendtgørelse
• litteraturanalyse og -fortolkning
• anvendelse af relevante litterære metoder
• litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
• samspillet mellem tekst, kultur og samfund
• tekster fra 1900-tallet
• kanonforfattere: Blixen, Peter Seeberg
Materiale
• Håndbog til dansk. Systime. 4.udgave. Relevante afsnit
• De eksistentielle fortællinger og læseren. Kilde: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/index.php?id=264
• Karen Blixen. Ringen. 1956
• Albert Camus. Af: Sisyfos-myten. 1942
• Peter Seeberg. Hvile. 1962
• Peter Seeberg. Hjulet. 1962
• Helle Helle. Fasaner. 1996
• Leif Panduro. Uro i forstæderne. 1962
• Efterkrigstiden. Eftertanke og eksistentialisme. Kilde: Systime. Brug litteraturhistorien. https://bl.systime.dk/?id=232 Januar 2024
• Jean Paul Sartre: Eksistentialisme er valg og handling. Kilde: Eksistentialisme i dansk. https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=208
• 15. S.U.Thomsen. Det værste og det bedste. 2002. VÆRK
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
5. stil
|
03-04-2025
|
Værklæsning
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Forløb#16. Overblikslæsning
Vi repeterer tre års undervisning i dansk!
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
6. stil
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50069621637",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50069621637",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50069621637"
}