Holdet 2022 DA/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jonathan Ovesen, Signe Møller Bak
Hold 2022 DA/z (G5 DA, 1z DA, 2z DA, 3z DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb og AP
Titel 2 Ind i udenfor: Et tematisk forløb om outsidere
Titel 3 Tidlig litteratur: Oldtid/middelalder
Titel 4 DHO-forløb: 1. verdenskrig og ekspressionisme
Titel 5 Temaforløb: Psykiatri
Titel 6 Gennemblødt – et tematisk forløb om
Titel 7 Fugle i litteraturen
Titel 8 Natursyn og grøn omstilling
Titel 9 Essays og reflekterende artikel
Titel 10 Klassesamfundet til debat
Titel 11 Skriftlighed og metode
Titel 12 Nyhedsformidling
Titel 13 Eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Ind i udenfor: Et tematisk forløb om outsidere

I dette tematiske forløb arbejdes der på tværs af danskfagets brede tekstbegreb med et tema om det at være udenfor på forskellige måder. Forløbet undersøger forskellige måder og oplevelser af at være udenfor i samfundet og sociale sammenhænge gennem noveller, digte, dokumentarer og roman-uddrag. Der arbejdes desuden skriftligt med at reflektere over og leve sig ind i følelsen af "udenforhed" gennem kreativ skrivning og medie-produktion.

På den måde fungerer forløbet også som en introduktion til danskfagets mangfoldige tekstunivers og forskellige arbejds-metoder.


Tekster:
- Jan Sonnergaard: "William" (novelle)
- Naja Marie Aidt: "Slik" (novelle)
- DR-dokumentar om Yahya Hassen: "Den fødte digter"
- Yahya Hassen: "Vantro", "Forurettet", "Uår" (digte)
- DR-dokumentar: "Klub Kranium" (dokumentar VÆRK)
- Amalie Langballe: "Forsvindingsnumre" (roman-uddrag)
- Glenn Bech: "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (digt fra samlingen)

Kreativ skrivning:
- Essay: hvornår og hvordan har du følt dig udenfor i dit liv?
- Fiktiv dagbog fra en person, der er udenfor.
- Klasseprojekt: Produktion af kampagnefilm om at føle sig udenfor.

Fagtekster:
- Kapitel 5.2 om dokumentarfilm i Håndbog til dansk.
- Kapitel: "Oversigt til film" om filmiske virkemidler i Håndbog til dansk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tidlig litteratur: Oldtid/middelalder

I dette litteraturhistoriske forløb har vi arbejdet med den tidlige litteraturhistorie herunder middelalder. Der har været fokus på at læse og forstå litterære tekster i deres respektive litteraturhistoriske kontekst, og på at give eleverne nogle grundlæggende begreber/karakteristika ved perioderne i den tidlige litteraturhistorie, som de kan anvende i analysen af ældre litterære tekster. Vi har både læst tidlige litterære tekster fra Danmark/norden og fra det antikke Grækenland.

Tekster læst i forløbet:

- Litteraturhistorie: "Litteraturhistorien på langs og på tværs". Systime. (Kapitel om middelalder).
- Introduktionskapitel til den danske nyoversættelse af Sapfo.

Tekster:
- To folkeviser, en riddervise og en tryllevise: "Ebbe Skammelsøn" og "Harpens kraft".
- En folkevise fra Hjertebog (1550): "Germand Gladesvend"
- Et udvalg af Sapfo-digte herunder "Ode til Afrodite" + et udvalg af fragmenter af Sapfo-digte.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DHO-forløb: 1. verdenskrig og ekspressionisme

I dette tværfaglige DHO-forløb om 1. verdenskrig og ekspressionisme har vi i danskfaget arbejdet med en afgrænset litterær periode – 1920'ernes ekspressionisme. Forløbet har haft fokus på at læse litterære tekster fra perioden med et socialhistorisk perspektiv på teksternes forbindelse til historien, særligt 1. verdenskrig.
Forløbet har desuden rummet første skriftlighedsforløb med fokus på principper for akademisk opgaveskrivning, herunder forskellige skrivehandlinger.

Kernestof:
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– læsning af en afgrænset periode før 2000
– Kanonforfattere: Johannes V. Jensen og Tom Kristensen,
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed i 1.
–medieanalyse af genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder
dokumentartekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Tekster:
–Kapitler i "Litteraturhistorien på langs og på tværs": "Introduktion til modernisme" og "Ekspressionisme". Systime.
–Charles Baudelaire (digt): "Til en kvinde, der gik forbi" fra Helvedesblomsterne (1855)
–Johannes V. Jensen (uddrag af rejseskildringer): "Introduktion til vor Tidsalder" (1915)
–Kapitel om "semantiske felter": https://www.gymdansk.dk/semantiske-felter.html
–Tom Kristensen (digt): "Det blomstrende slagsmål" (1920)
–Tre ekspressionistiske malerier: Christopher R.W. Nevinson: "Maskingevær" (1915) Max Beckmann: "Natten"
(1918–1919). Ernst Ludwig Kirchner: "Selvportræt som soldat" (1915)
–Emil Bønnelykke: "Aarhundredet" (1918)
–Værklæsning (digtsamling): "BLOD" af Rudolf Broby-Johansen. (1920)
–Dokumentarserie: "Ufortyndet". DR3. (2021)
–Instagram-profil: https://www.instagram.com/naebleroed/
–Artikel: "DR’s serie om kunstnerdrengerøven Frederik Næblerød er ’Bamses Julerejse’ for voksne":
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Temaforløb: Psykiatri

I dette tematiske forløb om psykiatri har vi gennem danskfagets forskellige metoder og perspektiver arbejdet med en samfundsmæssig og menneskelig problemstilling. Vi har haft fokus på at undersøge temaet epokalt for at belyse en kulturhistorisk og humanistisk udvikling i synet på og forståelsen af psykiske normafvigelser. Forløbet har trænet eleverne i at anvende danskfagets forskellige metoder i undersøgelsen af en afgrænset problemstilling.

Kernestof:
– tekster fra tiden før 1700
– tekster fra 1800-tallet
– Kanonforfatter: H.C. Andersen
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
–medieanalyse af et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder
dokumentartekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge

Tekster;
–Kapitel fra bogen "Galskab i litteraturen"
–Uddrag af "Erik Sjællandske lov" (1200-tallet)
–H.C. Andersen (uddrag af selvbiografi) ”Mit Livs Eventyr” (1855)
–Mikael P. Josephsen (digt): ”Så mange diagnoser” fra digtsamlingen Knæk (2016)
–Podcast-afsnit: "Mangler vi sprog for psykisk sygdom?" https://www.dr.dk/lyd/p1/klog-pa-sprog/klog-pa-sprog-2022-01-28
–Web-artikel: https://psykiatrifonden.dk/sproget-forstaerker-fordomme
–Pjece fra psykiatrien (akutafsnit)
–Web-artikel: https://psykiatrifonden.dk/diagnoser.
–Hjemmesidetekst: www.sundhed.dk
–Kapitel: Analysebegreber til film. "Håndbog til dansk".
–Niels Arden Oplev (spillefilm): "Rose" (2022)
–Malou Reymann (spillefilm): "Ustyrlig" (2023)
–Jørgen Vestergaard (dokumentarfilm): "Ovartaci: kunstner på Psykiatrisk Hospital" (1998)
–Udvalg af malerier af Ovartaci
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sammenlignende analyse 03-09-2023
Filmanmeldelse af Rose – fokus på formidling 08-10-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Gennemblødt – et tematisk forløb om

I dette tematiske forløb om "menstruation" har vi arbejdet med at anvende danskfagets forskellige faglige metoder, til at undersøge et emne og en problematik, som er meget present i vores tid og er knyttet tæt sammen med en moderne feminisme. Vi har arbejdet både med et medie-, et sprogligt- og et litterært perspektiv på temaet. Forløbet har fokuseret på at introducere eleverne til en nutidig problemstilling og give dem en danskfaglig metodebevidsthed at arbejde ud fra.

Kernestof:
– tekster fra tiden før 1700
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
–medieanalyse af dokumentartekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
Her arbejdes metodisk med:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
–værklæsning af dokumentarfilm

Tekster:
–Værklæsning (Dokumentarfilm): ”DR2 har det røde med Sara Grünewald” (2019)
–Værklæsning (Dokumentarfilm): "Periode. End of a sentence" (2018)
–Kapitel om reklamer fra "Håndbog til dansk"
–En længere række af reklamfilm: Reklamer for menstruationsbind gennem tiden.
–Kampagne af Planbørnefonden (webtekster og kampagnefilm): https://planbornefonden.dk/menstruation/
–Forord til bogen "Gennemblødt" (2016)
–Nyhedsartikel om Skotland (2020): https://www.dr.dk/nyheder/udland/nu-bliver-det-gratis-have-menstruation-i-skotland
–Artikel fra Information (2022): https://www.information.dk/moti/2022/08/menstruation-stadig-symbolsk-bloedende-kvinde-vidunderlig-uforudsigelig-klistret
–Lovforslag om adgang til gratis menstruationsprodukter
–Folketingsindlæg ved debat om gratis menstruationsprodukter: https://www.ft.dk/samling/20201/beslutningsforslag/B173/BEH1-119/forhandling.htm#launchPlayer
–Kapitel om metoden "feministisk læsning". Systime
–Folkeeventyr: "Den lille rødhætte"

Kreativt arbejde:
Udarbejdelse af kampagne for gratis menstruationsprodukter på FVGH's toiletter
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dokumentaranalyse 12-11-2023
Kampagne om gratis menstruationsprodukter 19-12-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Fugle i litteraturen

I dette lille tematiske og litterære forløb undersøgte vi "fuglen" som symbol i dansk litteratur. Forløbet har arbejdet både med noveller og en digtsamling, der alle har forskellige bud på, hvordan fugle kan anvendes symbolsk i litteraturen.

Kernestof:
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– Kanonforfatter: Martin A. Hansen
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– værklæsning af digtsamling

Tekster:
Kapitel: Klassisk og moderne novelle.
Martin A. Hansen: "Agerhønen" (1947)
Samanta Schweblin: "Fugle i munden" (2014)
Værklæsning (digtsamling): Inger Christensen: "Sommerfugledalen" (1991)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse af "Fugle i munden" 28-01-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Natursyn og grøn omstilling

I dette tematiske og litterære forløb om natursyn og grøn omstilling har vi undersøgt sammenhængen mellem moderne klimalitteratur (litteratur med et biocentrisk perspektiv, der forholder sig kritisk til det gængse antropocentriske perspektiv) og romantikkens natursyn – særligt universalromantikkens begreb om panteisme. Forløbet har peget på, at universalromantikkens ide, om naturen som værende besjælet og som noget helligt og åndeligt kan betragtes som en fortløber til den moderne litterære klimabevægelse.

Kernestof:
– tekster fra 1800-tallet, herunder romantik
– tekster fra 1900-tallet, herunder modernisme
– Kanonforfattere: Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Klaus Rifbjerg.
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler

Tekster:
Kapitel. Mennesket mellem magt og afmagt. Systime
Kapitel. Romantikken. Systime
Dokumentar (fransk): "I morgen" (2015)
Værklæsning (brevroman): Siri Ranva Hjelm Jacobsen: "Havbrevene" (2018)
Oehlenschläger (digt): "Fiskeren" (1803)
Grundtvig (digt): "Som forårssolen morgenrød" (1846)
Steen St. Blicher (digt): "Rylen." (1838)
H.C. Andersen (eventyr): "Klokken" (1845)
Rifbjerg (digt): "Rylerne". (1962)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel (essay) 22-02-2024
Debatterende artikel: Energiparker 05-05-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Essays og reflekterende artikel

I dette genreforløb har vi arbejdet med essayet som genre på tværs af litteraturhistorien. Vi har desuden arbejdet med essaygenren i relation til den reflekterende artikel som eksamensgenre, hvor eleverne har kunnet overføre essayets karakteristika til den reflekterende artikel.

Faglige mål:
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier

Kernestof:
– tekster fra 1700-tallet, herunder fra oplysningstid.
– fra dansk litteraturs kanon læses Ludvig Holberg, Johannes V. Jensen
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Tekster:
– Indledning til grundbogen "At skrivetænke"
– (Essay) Klavs Bondebjerg: ”Glæden ved at tage brusebad”
– (Essay) Karl Ove Knausgaard: ”Øjne”
– (Artikel) Nils Gunder Hansen: "Er der noget dansk litteratur efter 1950, der er værd at læse"
– Tekstuddrag fra: "Fru Marie Grubbe" af J.P Jacobsen, "Nordkraft" af Jacob Ejersbo og "det nemme og det ensomme" af Asta Olivia Nordenhof
– (Essay) Ludvig Holbergs Epistel 99: ”Der er hvile for hjernen i dameselskab”
– (Essay) Johannes V. Jensen: ”Det gamle Ur”
– (Essay) Thorkild Hansen: ”Bosporus”
– (Essay) Inger Christensen: ”At snakke, at se, at gøre”

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskopgave 1: Reflekterende artikel 15-09-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Klassesamfundet til debat

I dette tematiske og litterære forløb om "klassesamfundet" har vi arbejdet med at undersøge den skønlitteratur, der har sat klassesamfundet til debat. Vi har undersøgt sammenhængen og udvikling fra det moderne og folkelige gennembrud til nyeste litteraturs fokus på klasse. Vi har desuden haft fokus på et tema om køn og dets relation til temaet om klasse. Forløbet har peget på, at spørgsmålet om klasse har udviklet sig fra det moderne gennembrud til i dag og er blevet en meget mere komplekst problematik. Her har vi også anvendt Bourdieus begreber om økonomisk overfor kulturel kapital som en læsemetode.

Faglige mål:
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:
– tekster fra 1800-tallet, herunder fra naturalisme
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
– fra dansk litteraturs kanon læses forfatterne: Herman Bang, Henrik Pontoppidan og
Martin Andersen Nexø.
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Tekster:
– To kapitler fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs" om hhv. det moderne gennembrud og det folkelige gennembrud.
– Henrik Pontoppidan: "Muldskud"
– Amalie Skram: "Karens jul"
– Herman Bang: "Den sidste balkjole"
– Olivia Levison: "Støv"
– Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag – en idyl"
– Kapitel fra "Dansk i tiden. Antologi" om perspektivering
– Uddrag af Mortens Papes roman "Planen".
– Nils Hav: "En bristefærdig"
– Thomas Korsgård: "Snak"
– Leksikonopslag om Pierre Bourdieu (https://lex.dk/Pierre_Bourdieu)
– Uddrag af Edouard Louis' roman "Forvandlingens metode"
– Uddrag af Constance Debres roman "Playboy"
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskopgave 2: Debatterende artikel 27-10-2024
Danskopgave 3: Analyserende artikel 24-11-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Skriftlighed og metode

Dette forløb fungerede som en optakt til SRP, hvor formålet var at gøre eleverne mere bevidste om metoder og om skriftlig formidling - begge vigtige ting, de vurderes på i SRP.
Første halvdel blev brugt på en introduktion til et udvalg af danskfagets litterære metoder. Eleverne læste "Som englene flyver" af Naja Marie Aidt og denne tekst blev brugt som genstand for de forskellige læsninger.
Vi læste om og arbejdede med:
- biografisk metode
- nykritisk metode
- strukturalistisk metode
- socialhistorisk og ideologikritisk metode

Slutteligt læste og analyserede vi "Ringen" af Karen Blixen med alle forskellige metoder - som blev fremlagt i grupper for mig. Vi talte i den sammenhæng om hvordan nogle tekster kalder på specifikke metoder og på vigtigheden af at være bevidst om, hvordan metodevalg styrer og påvirker analytiske fund og har fordele og ulemper hver især.
Slutteligt reflekterede eleverne over egne metodevalg ift. forestående SRP.

Anden halvdel af forløbet gik med hjælp til skriftlig formidling i SRP (eleverne er/blev igen undervist i pointestyret skrivning) og eleverne blev rådet til at anvende denne teknik i SRP trods fag, og dermed reflektere over mulig optimering af formidlingen i andre fag end dansk.

Resten af tiden gik med gennemgang af formalia, snak om grænsen mellem plagiat og inspiration og et kommakursus (faldt dog i maj op til eksamen)

TEKSTER:
Uddrag fra Håndbog til dansk, "Litterære metoder", Systime (11 sider)
"Som englene flyver", (1993) Naja Marie Aidt (9 sider)
Naja Marie Aidt-side på Forfatterweb: https://forfatterweb.dk/oversigt/aidt-naja-marie
"Interview: Aldrig udelt smuk, aldrig udelt hæslig", Interview i Politiken 29. februar 2008: https://politiken.dk/kultur/art5425222/Interview-Aldrig-udelt-smuk-aldrig-udelt-h%C3%A6slig
"Ringen" (1958), Karen Blixen (7 sider side)

Procentvis fordeling af fagligt stof: 2,5%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Nyhedsformidling

BESKRIVELSE:
Et forløb i, hvad der rører sig i nyhedsformidling i dag, men med tråde tilbage til før monopolet.
Forløbet lægger op til en reflekteret og kritisk tilgang til mediebilledets nyhedsformidling. Dette sker ved at give eleverne analyseredskaberne til at gennemskue, når en tekst er partisk eller har andre intentioner end angivet (herunder fake news og clickbait). Håbet er at gøre eleverne til kritisk og deltagende demokratiske medborgere.

Fokus i forløbet:
1. Introduktion: mediebilledet dengang og nu + grundlæggende begreber
2. Nyhedsformidling til børn
3. Fake News
4. Fortællende nyhedsjournalistik

Fokus var først på at tale om medieforbrugsvaner i dag + mediebilledet generelt. Vi arbejde med nyhedskriterier, vinkling og nyhedstrekanten. Eleverne skrev deres egen nyhedshistorie (om afskaffelsen af HF). Vi analyserede fire artikler om samme nyheds (madeira-artiklerne), hvor idéen om vinkling blev introduceret. Vi undersøgte om nrk.no, svt.sv og dr.dk dækkede samme historier, men med forskellige vinklinger.

Dernæst undersøgte vi det lidt nichéagtige emne: nyhedsformidling til børn - med udgangspunkt i et par udsendelser fra DR's UltraNyt. Her undersøgte vi, hvordan nyhedskriterierne blev prioriteret og hvilke virkemidler, der blev anvendt (både på lyd- og billedsiden) - både pga. den mere specielle kommunikationssituation, og når nyhederne var af mere alvorlig karakter.

Derefter fulgte en undersøgelse af fake news. Her skelnede vi mellem forskellige typer og dykkede ned i clickbait (og anvendelse af deiksis)


TEKSTER:
- “Nyheder – fra monopol til mangfoldighed”. Uddrag fra: Den Iscenesatte virkelighed – fra nyhed til reality (2020). af Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe

- Nyhedsindslag fra DR Ultras Ultranyt:
”UltraNyt” fra d. 7. okt. 2024 (0:25-4:00) om krigen i Gaza
https://www.dr.dk/drtv/se/ultra-nyt_-et-aar-med-krig-i-gaza-and-svar-paa-jeres-spoergsmaal_474356
"UltraNyt" fra d. 23. okt. 2024 om Rusland og Nordkorea
https://www.dr.dk/drtv/se/ultra-nyt_-trump-arbejder-paa-mcd-fake-eller-fakta_476263
- ”Guide: Bliv professionel børnenyhedsformidler”, tekst af Caroline Rødgaard Bjelke fra magasinet Fokusset (November)

Kapitel 4.1 "FAKE NEWS OG INFORMATIONSKVALITET" fra bogen "Like" (2023) af Camilla Mehlsen og Vincent Hendricks.

- Nyhedsartikler fra nrk.no, svt.se, dr.dk - individuelt elevudvalgte artikler (sammenligning af vinklinger).

- Madeira-artiklerne:
”Trak veninde med i døden”, Ekstrabladet, 6. Januar 2012
“Mysteriet på Madeira”, BT, 6. Januar 2012
“To danske kvinder fundet omkommet på Madeira”, Politiken, 6. Januar 2012
“Lig af danske kvinder fundet på Madeira”, Jyllandsposten, 6. Januar 2012

- Uddrag fra Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier, Systime. Overskifterne:
”Nyhedskriterier og vinkling”,
”Nyhedstrekanten”
”Avisjournalistik”,
"Avisens genrer"
"Kommunikationssituationen"


BEGREBER:
Nyhedskriterier: Aktualitet, væsentlighed, konflikt, identifikation, sensation
Nyhedstrekanten: princippet om faldende vigtighed
Vinkling (herunder når nyhedsformidling bliver partisk)
Kommunikationssituationen: fokus på roller og styrkeforhold
Kriterierne for god børnenyhedsformidling
Lydside og billedside (ved analyse af nyhedsindslag)
Historisk præsens: sprogligt greb i artikler
Fake News
Click-bait (deiksis)

Procentvis fordeling af fagligt stof: 10%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Eksamenstræning

Vi træner mundtlig eksamen; jeg giver eleverne bud på eksamenspørgsmål og tekster, som vi forbereder i klasselokalet individuelt og taler om fælles efterfølgende (for at simulere en mundtlig eksamenssituation).
Desuden er der opsamling på råd til den skriftlige eksamen og herunder et kommakursus.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer