Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Emil Petrov Hansen
|
Hold
|
2022 EN/y (G4 EN, 1y EN, 2y EN, 3y EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Growing Up
FOKUS:
Alle grundklasser havde temaet ”Growing Up”. Der er arbejdet med forskellige genrer: short stories, digte og non-fiction.
Vigtigste færdigheder fra forløbet:
- Analyse af non-fiction (en artikel). Fokus på det retoriske pentagram.
- Analyse af fiction (short story og sange). Fokus på character, setting, message, themes
Læste tekster / Artikler:
Jill Norris: Champagne Flight (1982)
Penelope Lively: Clara's Day (1984)
Ugly Kid Joe: Cats in the Cradle (1992) (sangtekst, cover af Harry Chapin, 1974)
Philip Larkin: This Be The Verse (1971)
Brian Jones: Growing up Black in America: Here's My Story of Everyday Racism (2018)
Leah Fessler: Revenge Porn: The Industry Profiting from Online Abuse (2016)
Laura Barcella: Don't Tell Women Not to Take Nudes, Tell Men Not to Hack Them (2017)
Film / Kortfilm:
Trevor: Instr. Peggy Rajski (1994)
Jason Reitman: Juno (2007)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Horror
Fokus
Forløbet introducerer eleverne for horrorgenrens typiske kendetegn, hvilket danner udgangspunkt for generel fiktionsanalyse.
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive tekster
Læste tekster:
- Neil Gaiman: Click Clack the Rattlebag (2015)
- Bret Easton Ellis: American Psycho, (1991) (uddrag, chapter: Tuesday)
- R.C. Matheson: Making Cabinets, (2006)
- Stephen King: The Man Who Loved Flowers, (1997)
- Michael Jackson: Thriller, 1982 (Music video 13:43 min)
Film
- Jennifer Kent: The Babadook (2014)
Serier:
- Love, Death & Robots (Episode 2, sæson 3)
Supplerende materiale:
- Mette Weissberg: Hvad er Horror?, (1991) (uddrag fra Stephen King's American nightmare : an introduction
- Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold, Hanne Ohland-Andersen: Toolbox
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Civil Rights
Fokus
Forløbet sætter eleverne ind i afro-amerikaneres historie og baggrunden for the civil rights movement. Dernæst bruges denne baggrundviden til i arbejdet med både fiktions- og ikke-fiktionstekster.
Kernestof:
- Væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
- Det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- Ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- Standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Sproglærings- og kommunikationsstrategier
- Et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
- Principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
Læste tekster:
- NDLA: African Americans - from Slavery to Civil Rights
- Systime: Black Voices. The African-American Experience from Slavery to the Fight for Social Justice (The Civil War)
- James Hunt: The Negro's Place in Nature (1863)
- Charles W. Chesnutt: On Being Crazy (1903)
- Langston Hughes: Tales of Simple – Coffee Break (1950)
- Abel Meeropol: Strange Fruit (1937) (fremført af Billie Holiday)
- Paul Laurence Dunbar: The Lynching of Jube Benson (1904)
- Richard Wright: A Negro Boy and His Mother (1938)
- Shirley Jackson: After You, My Dear Alphonse (1943)
- Martin Luther King Jr.: I Have a Dream (1963)
- Amanda Gorman: The Hill We Climb (2021)
- Rita Dove: The Torchbearer (Rosa Parks) (1999)
- William Wordsworth: I Wandered Lonely as a Cloud (1807)
- Barack Obama: A More Perfect Union (2008)
Film:
- Peter Farrelly: Green Book (2018)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
English Speaking Countries
Fokus
Kort forløb, hvor eleverne selv arbejder med at undersøge andre engelsktalende lande en England og USA. Fokus er på at præsentere historie og kultur i disse lande.
Kernestof
- Væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i andre engelsksprogede regioner
- Det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
Læste tekster:
- Selvvalgte tekster om tidligere kolonier
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Post-Apocalypse
Fokus
Forløb der indledes med at eleverne sættes ind i typiske træk ved postapokalyptisk fiktion, hvorefter denne baggrundsviden anvendes i arbejdet med fiktionsanalyse.
Tekster:
- Talitha Dehaene: All That Remains: Post-Apocalyptic Fiction Explored, 2015 (uddrag)
- Sonia G Medeiros: Why is the Apocalypse so Fascinating?, 2013
- John Hillcoat: The Road, 2009 (Film, 111 min)
- Frank Darabont: The Walking Dead: Days Gone By, 2010 (Episode 1, 67min)
- Robert Kirkman: The Walking Dead, 2004 (Graphic Novel, Vol 1 #6)
- Ray Bradbury: The Last Night of the World 1951
- Helen Simpson: Diary of an Interesting Year 2009
- Stephen King: Night Surf 1978
- NPR: Transcript: Greta Thunberg's Speech At The U.N. Climate Action Summit , 2019
- Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold, Hanne Ohland-Andersen: Toolbox
Kernestof i forløbet:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive tekster
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
Faglige mål i forløbet:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Normal People
Fokus
Forløb, hvor klassen i fællesskab læser og analyserer Sally Rooneys Normal People. Fokus er på at skabe en god ramme og at læse et større værk med henblik på at introducere en løsere læsningsstruktur i 3.g.
Kernestof:
- Væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
- Det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- Ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- Standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster
- Et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
Læste tekster:
- Sally Rooney: Normal People (2018)
- Annalisa Quinn: The Small Rebellions of Sally Rooney’s Normal People (2019) (uddrag)
- Kate Clanchy: Normal People by Sally Rooney review – a future classic (2018) (uddrag)
- Kirkus Reviews: Normal People (2019) (uddrag)
- Sam Harrison: Normal People is bad, actually (2020) (uddrag)
- Heller McAlpin: ‘Normal People’ Appeals Across Genders and Generations (2019) (uddrag)
Serier:
Normal People (afsnit 9)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Empire
Fokus
Forløb, der indledes med kort at introducere det engelske imperium. Herefter bruges denne baggrundviden som udgangspunkt for at eleverne selv undersøger imperialismen i forskellige engelsktalende lande. Slutteligt analyseres kort tekster, der handler om imperialismens indvirkninger på dagligdagen.
Kernestof:
- Det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- Væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i andre engelsksprogede regioner
- Det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- Ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- Standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
- Principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
Læste tekster:
- Rudyard Kipling: The White Man's Burden (1899)
- James Thomson: Rule Britannia (1740)
- Rudyard Kipling: Shooting an Elephant (1936)
- Shakespeare: The Tempest, Act I, Scene II (1611)
- Raza Ali Hasan: On Imperialism (2015)
- John Aagard: Flag (2004)
- Archibald William Roach: Took the Children Away (1990)
- Selvvalgt materiale om udvalgt koloni
Supplerende materiale:
- NDLA: The British Empire
https://ndla.no/r/engelsk-2/the-british-empire/2154d15b27
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Hip Hop
Fokus
Forløbet indledes med en historisk gennemgang af Hip Hop som musikalsk genre og dennes kulturelle betydning, samt en gennemgang af typiske genretræk. Løbende analyseres et tidsmæssigt bredt udvalg af sange og slutteligt overvejes kort genrens til tider mandsdominerede/misogyne fremtoning.
Sange:
- Grandmaster Flash & The Furious Five: The Message (1982)
- Public Enemy: Proud to Be Black (1987)
- Eric B. & Rakim: Microphone Fiend (uddrag) (1988)
- Eric B. & Rakim: I Ain’t No Joke (uddrag) (1987)
- Eric B. & Rakim: Paid in Full (1987)
- Nas: N.Y. State of Mind (1994)
- M.O.P.: Ante Up (2000)
- 2Pac: Brenda's Got a Baby (1991)
- The Notorious B.I.G.: Ten Crack Commandments (1997)
- Eminem: Lose Yourself (2002)
- Eminem: Stan (2000)
- Nicki Minaj: Lookin Ass Nigga (2014)
- Valgfri sang (elevvalg)
Tekster:
- Mike Heenan: Dear Rap Music (2014)
- Bækgaard et al.: Open Wide (Kapitel 4 - Beat It)
Film:
- 8 Mile, instr. Curtis Hanson (2002)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Modernism
Fokus
Forløbet indledes med en gennemgang af den litterære periode modernism med fokus på historie og typiske karakteristika. Dette leder til analyse af en række kendte fiktionstekster, der fungerer som eksempler på disse karakteristika. Ydermere gennemgås også nogle war poems, sådan at eleverne stilles i stand til at kende forskel på digte fra før og efter krigen.
Sideløbende læses og analyseres The Great Gatsby som et eksempel på litteratur fra perioden.
Kernestof:
- Det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- Ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- Standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster
- Væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
- Et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
Læste tekster:
- F. Scott Fitzgerald: The Great Gatsby
- Heidi W. Madsen: The Great Gatsby (afsnittet "Modernism)
- Wilfred Owen: Dulce et Decorum est
- Siegfried Sassoon: The Hero
- Rupert Brooke: The Soldier
- Robert Frost: Stopping by Woods on a Snowy Evening
- Ernest Hemingway: A Clean, Well-Lighted Place
- Virginia Woolf: The Legacy
- Jessie Pope: The Call
Film:
Baz Luhrmann: The Great Gatsby
Uddrag fra anmeldelser af filmen fra:
- https://variety.com/2013/film/reviews/the-great-gatsby-review-1200447930/#!1/tobey-maguire/
- https://www.indiewire.com/criticism/culture/with-the-great-gatsby-does-baz-luhrmann-prove-hes-more-gratuitous-than-michael-bay-38694/
- https://www.newyorker.com/magazine/2013/05/13/all-that-jazz-3
- https://nypost.com/2013/05/01/a-truly-great-gatsby-dicaprio-dazzles-in-baz-age-tale/
- https://www.cinemablend.com/new/Great-Gatsby-9-Big-Differences-Between-Book-Movie-37479.html
- https://www.rogerebert.com/reviews/the-great-gatsby-2013
Supplerende materiale:
https://www.iwm.org.uk/learning/resources/first-world-war-recruitment-posters
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
American election
Fokus
Forløbet starter i opløbet til der amerikanske valg og indledes med at introducere eleverne for grundlæggende vælgeradfærdsteori, samt kulturelle, historiske og politiske forhold, der har indvirkning på valgets udfald. Med udgangspunkt i denne viden undersøger eleverne de svingstater, der kommer til at afgøre valget.
I forlængelse af dette analyseres hovedsageligt non-fiction, men også sange, der tematiske relaterer sig til valget.
Kernestof:
- Væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
- Det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- Ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- Faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af ikke-fiktive tekster
- Sproglærings- og kommunikationsstrategier
Læste tekster:
- Tom Geoghegan: What would Harris and Trump do in power? (2024)
- The Economist: America's trust in its institutions has collapsed (2024)
- Donald Trump: Inaugural Adress (2017)
- Barack Obama: The American Promise (2008)
- Donald Trump: Inaugural Adress (2025)
- Oliver Anthony: Rich Men North of Richmond (2023)
- Tennessee Ernie Ford: Sixteen Tons (1955)
- JD Vance: Hillbilly Elegy (introduction) (2016)
Videoer:
The Economist: Why Americans are losing faith in government (2024)
Film:
Ali Abbasi: The Apprentice (2024)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Love
Fokus
Forløbet indledes med en gennemgang af typiske træk ved sonetter, hvilket danner udgangspunkt for arbejdet med Shakespeare.
Dette bredes dernæst ud til bredere arbejde med udvalgte fiktionstekster, der omhandler kærlighed, hvilket forankres i en skelnen mellem forskellige typer af kærlighed.
Kernestof:
- Det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- Ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- Standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
- Uddrag af værker af Shakespeare
- Væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
- Væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster
- Principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
Læste tekster:
- Shakespeare: Sonnet 18 (1609)
- Shakespeare: Sonnet 116 (1609)
- Shakespeare: Romeo and Juliet (act I, scene V) (1597)
- Shakespeare: Romeo and Juliet (balcony scene) (1597)
- Jane Austen: Pride and Prejudice (chapter I) (1813)
- Seth Grahame-Smith: Pride and Prejudice and Zombies (Chapter I) (2009)
- Kate Chopin: Story of an Hour (1894)
- Margaret Atwood: Happy Endings (1983)
- James Lasdun: It's Beginning to Hurt (2009)
- John Keats: Letter to Fanny Brawne (1819)
- W. H. Auden: Stop All the Clocks (1938)
- Engberg-Andersen et al.: Wider Contexts (afsnit 'Love')
Film:
- Baz Luhrmann: Romeo + Juliet (1996)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50093057457",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50093057457",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50093057457"
}