Frederiksværk Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksværk Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Jonas Aagaard Chahboun
Hold
2022 HI/a (
1a HI
,
2a HI
,
3a HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forbrydelse & Straf (intro forløb)
Titel 2
Romerrigets Historie [EKSAMEN]
Titel 3
DHO - Vikingetid
Titel 4
Danmarks besættelse & 2. Verdenskrig [EKSAMEN]
Titel 5
Korea og den Koldekrig
Titel 6
Middelalder i Danmark og Europa
Titel 7
De sydamerikanske civilisationer
Titel 8
renæssancen og reformation i Europa [EKSAMEN]
Titel 9
Revolutionernes tidsalder [EKSAMEN]
Titel 10
Kinas fra småstat til supermagt [EKSAMEN]
Titel 11
USA fra koloni til stormagt [EKSAMEN]
Titel 12
Forløb#3
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forbrydelse & Straf (intro forløb)
Intro forløb
Eleverne har haft fire moduler, hvor de har læst forskellige kilder.
Materiale læst udover kilder:
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/retsopgoeret/
https://videnskab.dk/kultur-samfund/vikingerne-taalte-ikke-fornaermelser
Indhold
Kernestof:
1. straf i vikingetiden tekst og kilde.docx
læs dokumentet om kildekritik grundigt igennem. Det ligger inde i vores one note under analysemodeller. Vi har gennemgået dokumentet i timen, men ikke i dybden. Det gør vi i dag. Husk det IKKE er meningen du skal kunne huske alt og alle begreber inde
3. Lovfastsatte korporlige straffe i 1700tallet.pdf
3. Om straffenes udvikling.docx
1. rækkefølgeopgave.docx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Romerrigets Historie [EKSAMEN]
Eleverne har om romerrigets historie. Der har været fokus på det poliske styreformer, samfund og kultur. Overgangen og forskellene mellem de forskellige styreformer har været centralt, dog har republikken haft størst fokus. Eleverne har læst et bredt udsnit af kilder fra de mest centrale personligheder i og omkring romerriget, heriblandt: Dio Cassius, Livus, Vergil, Polyb, Sueton, Augustus og Cæsar.
Kernestof:
Allan Ahle Romerriget 2015 E-bog - Gyldendal (alle 10 kapitler)
https://historieportalen.gyldendal.dk/forloeb/romerriget
Supplerende stof:
Roman Empire (2016) Netflix sæson 1 afsnit 6
Indhold
Kernestof:
Læs lidt af første kapitel i vores romerriget grundbog (s. 1-3). Bogen ligger inde i vores one note og hedder "allan ahle romerriget". Husk i skal ind under indholsbibliotek, 1g tekster, romerriget.
læs kapitel 2 i grundbogen s. 7-12
læs s. 17-20 (kapitel 3 i vores grundbog om romerriget, husk den ligger i one-note)
læs resten af kapitel 4
læs første del af kapitel 5, s. 36-41
Læs kilden der hedder "4. Titus Livius" og handler om retfærdig krig. Kilden ligger inde i vores one note. vi har lige lidt hængepartier fra modul 4 og 5 som vi skal følge op på :P
5. billeder af cæsar.docx
Til modulet skal i IKKE læse det samme. Dem fra klassen som har et fornavn som starter med et bogstav mellem A-K (alexander til kasper) læser følgende kilde: "5. Dio Cassius". Den resterende halvdel af klassen læser "5. Sueton om Cæsar".
https://www.classtools.net/FB/home-page
I skal læse hele kapitel 6. Det er en lidt lang lektie ift. at I er 1g'ere, men det er fordi lektien dækker to moduler. Vi har også et ekstra 4. modul sammen da jeg har haft sygefravær
Lav en fakebook profil af jeres kejser, lav fem opslag som siger noget om kejseren, det kan fx være et udbrud mod senatet, fordi en kejser hadede senatet et givents tidspunkt. husk at gemme jeres profil da vi skal arbejde videre med dem.
lektien til dette modul er det samme som til 2. modul, I skal læse kapitel 6
læs kapitel 7 t.o.m s. 62 (vi læser resten af kapitlet i timen, så hvis man er ordblind, kan man evt. vælge at læse det hele på forhånd, hvis man vil, da NOTA ikke virker på e-bogen)
https://imgflip.com/memegenerator
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
DHO - Vikingetid
Eleverne har om vikingetiden, med særlig fokus på religion, plyndring og samfund. Eleverne har bliver undervist i metode i særlig grad da emnet bliver brugt til DHO.
materiale:
Dobat, Andres (2018) Vikingetiden. E-bog fra Gyldendal
Diverse kilder og levn fundet på bla.
Danmarkshistorien.dk
His2rie
Indhold
Kernestof:
læs s. 89-96 af kapitel 9
læs s. 102-108 (i skal ikke læse om årsager til Roms undergang)
læs resten af kapitel 10 (s. 108-111)
Læs kapitel 1 I vores nye grundbog om vikingetid. Den ligger i one note under vores nye mappe "2. vikingetiden".
læs kapitel 2 i vores grundbog om vikingetiden (den som ligger i one note)
læs kapitel 3, men stop på s. 17 ved afsnittet om "arabiske mønter"
læs kapitel 4, men stop ved s. 27 som omhandler kristendommen
læs hele kapitel 5
læs kapitel 6 t.o.m s. 40
Lektien er at læse linje 453 til 502 i uddraget om Regner Lodbrog hos Saxo.
læs kapitel 7
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Danmarks besættelse & 2. Verdenskrig [EKSAMEN]
Eleverne lærer om 2. verdenskrig og Danmarks besættelse. Derudover undervises eleverne i holocaust, samt holocaust benægtelse. Eleverne har desuden været på byvandring i Gilleleje, hvor de fulgte en audio guide lavet af
folkedrab.dk
om flugten til Sverige i 1943. Eleverne er bekendt med Scavenius, Buhl og Christmas Møller.
Kernestof:
Olesen, Niels Wium (2020) Danmark Besat. Gyldendal (e-bog)
Interview af Arlette Andersen
https://www.youtube.com/watch?v=_XtsMW-Z1JA
Links til artikler fra
folkedrab.dk
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/sterilisation-eutanasi
https://folkedrab.dk/temaer/nazistiske-menneskeforsoeg
https://folkedrab.dk/temaer/nazistiske-menneskeforsoeg/doeden-kolde-vand-hypotermi-forsoeg-dachau
https://folkedrab.dk/temaer/nazistiske-menneskeforsoeg/kur-mod-homoseksualitet-dansk-ss-laege
https://folkedrab.dk/temaer/nazistiske-menneskeforsoeg/racens-forbedring-auschwitz-birkenau
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/doedsmarcherne
https://folkedrab.dk/temaer/holocaust-benaegtelse
Kilder:
Eleverne har læst, politiske taler, dagbogsuddrag, plakater, flyers samt set diverse billeder med relation til KZ lejre, våben m.m.
Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metode
Indhold
Kernestof:
velkommen tilbage. Den eneste lektie til i dag, er at finde grundbogen i vores team og downloade den. Vores emne er Danmarks besættelse
læs s. 8-12 af kapitel 2 i vores grundbog "Danmark besat". Husk at den ligger som PDF i vores team (onenote).
Dilemmaspillet
læs kapitel 3 i grundbogen.
Collage Maker
læs kapitel 5 :)
Læs kapitel 6. Det handler om modstandskampen. Et fokuspunkt er derfor at lægge mærke til, hvilken udvikling modstandskampen går igennem. I timen skal vi også læse en tale skrevet af Buhl, hvis man er ordblind kan vælge at læse denne på forhånd også.
læs Buhl tale færdig og lav de fem arbejdsspørgsmål. Hvis man er ordblind, kan man læse møllers tale på forhånd, men planen er at læse den i timen
Læs kapitel 8 til i dag. I skal med toget kl 10:14 fra Frederiksværk st og stå af på Gilleleje st ca. kl 11:30.I toget skal dokumentet "8. spørgsmål" færdiggøres, I kan samtidig spise frokost da turen tager 1time og 15min. I holder dermed jeres froko
læs kapitel 9
Holocaust benægtelse
læs kapitel 10
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Korea og den Koldekrig
Eleverne har som udgangspunkt om Koreas historie med fokus på koreakrigen og den koldekrig. Eleverne har lavet flere forskellige øvelser i form af rollespil, talkshows m.m. for at øge deres evne til at reflektere og diskutere kilder.
materialer
korea i konflikt og forandring Frederiksen. Peter 2005 systime viborg Kapitel 6
interview af Kim Bok-Dong "livet som trøstekvinde"
https://www.youtube.com/watch?v=qsT97ax_Xb0
Indhold
Kernestof:
Vi starter som aftalt på et nyt emne, "koreakrigen og den koldekrig". I bedes læses kapitel 1 i det vedhæftede dokument, dvs s. 1-8
Sydkorea nationalmuseum
læs kapitel 2. bogen ligger som et word dokument på modulet fra sidste gang, dvs 27/10 på lectio
læs s. 15-19, I skal ikke læse afsnittet "mao og stalin mødes". I skal læse i det vedhæftede dokument her, som er den nyeste version
læs fra s. 32 Kap. 3.4 Kim Il Sung t.o.m. s. 36
læs kap 4.2 s. 84-85 + 93-94 + 99-102
læs kapitel 5, s. 124-129
læs s. 129 (den første republik) til s. 135. I skal ikke læse det afsnit som hedder "sidste kapitel"
Læs s. 135-136 kaldet "sidste kapitel"
I får de næste to moduler til at forberede en powerpoint fremlæggelse. Brug tid på at finde bøger, hjemmesider m.m. som kan være relevante for jeres emne. I kan se jeres emne og gruppe i dokumentet. Jeg har valgt gruppe for dem som var fraværende sid
Husk at give hinanden lektier for, ellers kan I ikke nå at blive færdige inden fremlæggelserne. I dag er der fortsat arbejde med powerpoints osv
brug 30min, på at færdiggøre powerpoint og øve et par gange foran spejlet. Der er ikke tid inden fremlæggelserne til at aftale, hvem der siger hvad. Man må gerne medbringe et talepapir, jeg forventer på ingen måde, at I kan alt udenad.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Middelalder i Danmark og Europa
Emnet har fokus på middelalder i Europa og Danmark og berører temaet som, feudalisme, stavnsbundet, kirken, korstog og kultursammenstød. Forløbet er kørt som to forløb slået sammen i et stort. Tidlig middelalder og kirken og efterfølgende senmiddelalder og Korstog.
Materiale
Jahnke, Carsten (2012). Det katolske årtusinde, europæisk middelalder, renæssance og reformation. Kapitel 2+5. Gyldendal (e-bog).
Dokumentar:
Historien om Danmark: (2017), Afsnit 4: Tidlig middelalder, DR
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-tidlig-middelalder_145567
Indhold
Kernestof:
læs s. 127-131 i jeres nye grundbog. I skal IKKE læse afsnittet om klostre
3. spørgsmål til dokumentar.docx
læs s. 136-137 + 141-142 + 144
Læs s. 67-73 i den PDF, som jeg har uploadet "4. det katolske årtusinde". I kan hvis I vil også kigge på arbejdsspørgsmålene samtidig. I skal IKKE medbringe grundbogen i dag.
læs kapitel 2 af den PDF som ligger i jeres onenote mappe. PDF'en hedder 6. det katolske årtisinde.... I skal IKKE tage bogen med i dag
ingen lektier til modulet, medbring ikke bogen
6. kilde + opgaver.docx
Læs artiklen og stop ved afsnittet som hedder: "Betydningen af Korstogene for sam- og eftertiden".
Læs resten af artiklen
sidste modul med korstog, så genlæs evt. jeres noter, der kommer en lille quiz sidst i modulet
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
De sydamerikanske civilisationer
Eleverne fokuserer på Maya, Azteker og Inka kulturerne, fra Mayaerne 300 fvt. til spaniernes ankomst og hærgen i 1600 tallet. Eleverne bliver bekendt med de samfundsmæssige, kulturelle og biologiske forandringer som europærernes ankomst medfører.
Materiale:
De har læst s. 190-212 i deres grundbog
Mayaindianerne (2007) E-bog publiceret af Nationalmuseet i samarbejde med skoletjenesten.
Dokumentar om aztekerne
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=azteker&orderby=title&SearchID=7730b952-01bc-478e-b36d-1cb53faddba7&index=5
Indhold
Kernestof:
Vi starter et nyt emne om de sydamerikanske civilisationer, Mayaerne, Inkaerne, Aztekerne. læs s. 184-190 i den hvide grundbog. I skal IKKE læse afsnittet om KALENDER på s. 190. Husk at medbringe bogen.
læs s. 190-193 i grundbogen og husk den til timen
læs s. 195-198 (ja I skal læse kilden s. 198)
læs s. 200-203
4. kilde.docx
Collage Maker
læs s. 203-206. I skal også læse kilden på s. 204
læs kilden på s. 55-56 (2. motecuzomas opfattelse). Kilden starter på nederste linje i venstre kolonne)6. azteker kilder.pdf
6. opgaver.docx
Hella Joof blev kaldt
læs s. 206 i grundbogen og nedenstående artikel. Lektien tager måske 5-10min at læse, så få nu alle gjort det.
collage
læs s. 207-209. Vi skifter fra aztekerne til Inkaerne
læs s. 210-212
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
renæssancen og reformation i Europa [EKSAMEN]
Eleverne har om renæssancen og reformationen. Eleverne introduceres til væsentlige begreber og kendetegn for perioden. Fokus for emnet er særligt brudet med den katolske kirke, den videnskabelige revolution samt de store personligheder. Eleverne har også haft et par moduler om hekseforfølgelser.
KERNESTOF:
Ulrik Grubb, Knud Helles & Bente Thomsen (2005) Overblik verdenshistorie i korte træk. ,e-bog gyldendal Kapitel 6
https://historieportalen.gyldendal.dk/overblik/overblik_verden/kapitel6
Lars Peter Visti Hansen, Jacob Buhl Jensen & Bente Thomsen (2010) Overblik Danmarkshistorie i korte træk. Kapitel 4
Hekse. Eva Becher Gyldendal e-bog 2011
https://historieportalen.gyldendal.dk/forloeb/hekse
kapitel 3+5-9
Artikler:
Reformationens omvæltning:
https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE9506011/reformationen-var-den-stoerste-omvaeltning/
Christian d. 4 og historiebrug
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/christian-4-og-brugen-af-historien
Karl-Gustav krigene og tabet af Skåne
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/tabet-af-skaane-i-1658-1660
Utopia (1516) More, Thomas (uddrag af værket læst)
Dokumentar
En bid af historien (2016) TV2. Afsnittet om renæssancen.
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage fra ferie. Vi starter et nyt forløb om: renæssance og reformation i Europa. I skal læse s. 1-11 i vedhæftede PDF, der er en del billeder og to sider er kun tidslinjer, så det svarer til de 5 normalsider i plejer at få for.
læs resten af kapitel 6, s. 12-20 (det er den PDF i læste lidt af sidste gang)
læs s. 1-10 i nedenstående PDF. Der er mange billeder igen, men tekstmæssigt, svarer det til en side mere end I plejer at få for.
læs artiklen til i dag, og overvej hvilken arv vi har fra reformationen i DK
podcast skal være færdigoptaget og klar til i dag
I skal læse 4 forskellige artikler, længden er korte i alt end i plejer at læse. Tag gerne lidt noter undervejs
Mad, retter og bordskik hos adelen i renæssancen
Læs uddraget af Utopia, skrevet af Thomas More. Når I læser artiklen, så overvej, hvilke tanker More gør sig om regeringsledelse, samt hvordan han beskriver Utopia som samfund.
Læs KUN den første artikel, christian d. 4 og brugen af historien, som lektie. Den anden artikel, kan man frivilligt læse, vi skimmer den og taler om den i timen.
Tabet af Skåne i 1658-1660
læs kapitel 3 i den PDF som jeg har lagt ind i vores one note (9. hekse Eva becher)
læs kapitel 5 og færdiggør en besvarelse af de tre problemstillinger til 9. kilde
læs kapitel 6+7 det er lidt længere end i plejer, men vi skal til at skrue op for tempoet.
læs kapitel 8+9
Supplerende stof:
renæssancenmusik
Mad i renæssancen
Renaissance Table Etiquette and the Origins of Manners
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Revolutionernes tidsalder [EKSAMEN]
Eleverne bliver primært undervist i oplysningstiden og den franske revolution. Et lidt større undertema bliver den danske revolution herunder tre årskrigen og 1864. Eleverne er blevet gjort bekendt med de største aktører fra oplysningtiden og den franske revolution såsom: Robes Pierre, Napoléon, Montesquieu, Rousseau, Olympe de Gouges, Voltaire, Louis 16.
Kernestof:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/1915-demokrati-og-valgret-historien-om-de-syv-fer/
Artikel om de slesvigske krige
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/nationsopfattelser-i-1840erne/
http://danmarkshistorien.dk/perioder/det-unge-demokrati-1848-1901/marts-1848/
http://danmarkshistorien.dk/perioder/det-unge-demokrati-1848-1901/treaarskrigen-1848-50-1-slesvigske-krig/
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=424
Bryld, Carl-Johan (2022). Verden før 1914. Systime: Aarhus uddrag fra kapitel 8
Fokus 2 kapitel om revolutioner s. 59-75
Indhold
Kernestof:
læs s. 59-64. I skal IKKE læse afsnittet "1789" 0. Grundbog Fokus 2 revolutioner.pdf
læs s. 64-65 i PDF'en fra sidste gang samt Kilde A, som handler om nationalforsamlingen.
brug max 30min på at forberede de sidste pointer til jeres podcast, som I skal optage ved modulstart.
Alle spørgsmål til Olympe kilden fra sidste time, skal være besvaret. Vi samler op på disse i timen.
Lav 4.kilde som vi I ikke nåede sidste gang og læs s. 67-71. Tag noter af siderne så vi kan snakke om dem næste gang.
færdiggør de to sidste spørgsmål fra 4. opgaver dokumentet fra sidste time. Brug max 30min
læs s. 67-71 i grundbogen (rædselsherredømme og borgerkrig)
Læs s. 1-4 i dette dokument: 0. Napoleonskrigene 1795f
læs s. 4-6 i napoléon PDF'en fra sidste time. (start ved afnittet; "fyrsterne vender tilbage")
Læs teksten
læs teksten, der er lidt gentagelser, men også uddybninger 2. de slesvigske krige og fredericia.pdf
Statsminister taler om mørke kræfter i fire store avisinterview
På grund af udviklingen i Syrien vender vi øjnene mod mellemøsten i dette modul. Meget kan have ændret sig fra jeg skriver det her til d. 13/12. Men som lektie vil jeg bede jer om at bruge 15-30min på at læse op på begivenhederne via de danske aviser
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Kinas fra småstat til supermagt [EKSAMEN]
Eleverne er blevet undervist i Kinas historie fra en ikke-eurocentrisk synsvinkel. Fokus for emnet har været den nyere kinesiske historie fra 1800 tallet af, med fokus på opiumskrigene, den japanske besættelse, samt forholdet til Taiwan. Eleverne har også lært om enkelte dynastierer og er således bekendte med kinas forhistorie. Eleverne har haft særlig fokus på Konfucius og Xii Jin Ping
Kernestof:
Holmgaard, Signe Lang & Nielsen, Christian & Bech, Lene Sønderby (2024) Kina – temaer i moderne kinesisk historie. Systime (e-bog)
https://kinatemaerimodernekinesiskhistorie.systime.dk/?id=1
Holmgaard, Signe Lang & Nielsen, Christian & Bech, Lene Sønderby (2024) tema: Konflikten mellem Kina og Taiwan. Systime (e-bog)
https://kinatemaerimodernekinesiskhistorie.systime.dk/?id=1
https://nyheder.tv2.dk/2023-04-04-to-piger-testede-tiktoks-algoritme-i-danmark-og-kina-se-forskellen-som-ekspert-kalder-bevidst
https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-04-09-tiktoks-algoritme-bekymrer-eksperter-forsoeger-kina-at-goere-vores-boern-dummere
Indhold
Kernestof:
læs s. 1-11 i grundbogen
læs kapitel 2 (s. 12-31). Det er længere end I er vant til, men vi er desværre nødt til at speede up, så vi får læst nok normalsider. Tag lidt noter ned undervejs så det er nemmere at huske de vigtigste ting.
læs kapitel 3 (s. 32-43)
læs starten på kapitel 4 (s. 44-52)
læs resten af kapitel 4 (s. 53-66). Der er mange billeder undervejs, så det er ikke så langt som det ser ud.
Læs 1. halvdel af kapitel 5 (s. 67-83) Lektien er lidt længere end den plejer, men vi skal til at speede lidt op så vi kan nå det hele.
læs resten af kapitel 5 (s. 84-98) I får igen en lidt længere lektie, men vi skal som sagt skynde os lidt for at nå alt.
Supplerende stof:
fri læsning, hvis det har interesse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
USA fra koloni til stormagt [EKSAMEN]
Eleverne har haft om USA's historie, hvor fokus har været på uafhængighedskrigen, borgerkrigen og borrettighedsbevægelsen som de centrale perioder. Eleverne har også fået et indblik i det nuværende USA's politiske landskab. Desuden har der været fokus på folkedrabet på indianerne. Eleverne er bekendte med centrale aktører som Washington, Adam Smith, Lincoln, Martin Luther King og Rosa Parks
Kernstof:
Meier, Jeppe Bæk & Østergaard, Thestrup (2024) USA’s tilblivelse. Columbus
https://forlagetcolumbus.dk/produkt/usas-tilblivelse-264
Kapitel 2+4+6
Bonne Sindberg, Andreas & Banke Hansen, Thor (2025) USA. Historie, samfund, religion.
Systime Ebog. Kapitel 2+4
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=368
Indhold
Kernestof:
Vi starter et nyt emne.pdf Læs s. 1-17 i dokumentet. Det svarer til ca. 9 sider, da der er mange billeder og kvarte sider. Undervejs i timen afholdes karaktersamtaler
læs s. 18-31 i samme PDF som sidst (USA's tilblivelse kapitel 2)
læs s. 1-18 i dette nye kapitel: 3. USA's tilblivelse kapitel 4.pdf
læs s. 19-34 (samme PDF som sidste gang)
læs s. 35-50 (samme PDF som sidste gang)
Vi springer videre til borgerkrigen, læs s. 1-15 (stop ved sydstaternes krig).
læs s. 15-31 (sydstaternes krig)
Læs s. 1-15 af kap 4.pdf
læs s. 16-31
Læs s. 1-10 indtil skudattentatet på trump.
læs s. 10-20 af kapitlet fra sidste gang. Emnet slutter i øvrigt i dag, så få nu læst. Der er i øvrigt strømafbrydelse i dag, så sørg for at computerne er opladt eller tag en notesblok med til noter.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb#3
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50093425111", "T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50093425111", "H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50093425111" }