Holdet 2022 HI/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Jonas Aagaard Chahboun
Hold 2022 HI/a (1a HI, 2a HI, 3a HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forbrydelse & Straf (intro forløb)
Titel 2 Romerrigets Historie [EKSAMEN]
Titel 3 DHO - Vikingetid
Titel 4 Danmarks besættelse & 2. Verdenskrig [EKSAMEN]
Titel 5 Korea og den Koldekrig
Titel 6 Middelalder i Danmark og Europa
Titel 7 De sydamerikanske civilisationer
Titel 8 renæssancen og reformation i Europa [EKSAMEN]
Titel 9 Revolutionernes tidsalder [EKSAMEN]
Titel 10 Kinas fra småstat til supermagt [EKSAMEN]
Titel 11 USA fra koloni til stormagt [EKSAMEN]
Titel 12 Forløb#3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Romerrigets Historie [EKSAMEN]

Eleverne har om romerrigets historie. Der har været fokus på det poliske styreformer, samfund og kultur. Overgangen og forskellene mellem de forskellige styreformer har været centralt, dog har republikken haft størst fokus. Eleverne har læst et bredt udsnit af kilder fra de mest centrale personligheder i og omkring romerriget, heriblandt: Dio Cassius, Livus, Vergil, Polyb, Sueton, Augustus og Cæsar.

Kernestof:
Allan Ahle Romerriget 2015 E-bog - Gyldendal (alle 10 kapitler)
https://historieportalen.gyldendal.dk/forloeb/romerriget

Supplerende stof:
Roman Empire (2016) Netflix sæson 1 afsnit 6






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO - Vikingetid

Eleverne har om vikingetiden, med særlig fokus på religion, plyndring og samfund. Eleverne har bliver undervist i metode i særlig grad da emnet bliver brugt til DHO.

materiale:
Dobat, Andres (2018) Vikingetiden. E-bog fra Gyldendal

Diverse kilder og levn fundet på bla.
Danmarkshistorien.dk
His2rie

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Danmarks besættelse & 2. Verdenskrig [EKSAMEN]

Eleverne lærer om 2. verdenskrig og Danmarks besættelse. Derudover undervises eleverne i holocaust, samt holocaust benægtelse. Eleverne har desuden været på byvandring i Gilleleje, hvor de fulgte en audio guide lavet af folkedrab.dk om flugten til Sverige i 1943. Eleverne er bekendt med Scavenius, Buhl og Christmas Møller.

Kernestof:
Olesen, Niels Wium (2020) Danmark Besat. Gyldendal (e-bog)

Interview af Arlette Andersen
https://www.youtube.com/watch?v=_XtsMW-Z1JA

Links til artikler fra folkedrab.dk

https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/sterilisation-eutanasi

https://folkedrab.dk/temaer/nazistiske-menneskeforsoeg

https://folkedrab.dk/temaer/nazistiske-menneskeforsoeg/doeden-kolde-vand-hypotermi-forsoeg-dachau

https://folkedrab.dk/temaer/nazistiske-menneskeforsoeg/kur-mod-homoseksualitet-dansk-ss-laege

https://folkedrab.dk/temaer/nazistiske-menneskeforsoeg/racens-forbedring-auschwitz-birkenau

https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/doedsmarcherne

https://folkedrab.dk/temaer/holocaust-benaegtelse

Kilder:
Eleverne har læst, politiske taler, dagbogsuddrag, plakater, flyers samt set diverse billeder med relation til KZ lejre, våben m.m.

Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metode


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Korea og den Koldekrig

Eleverne har som udgangspunkt om Koreas historie med fokus på koreakrigen og den koldekrig. Eleverne har lavet flere forskellige øvelser i form af rollespil, talkshows m.m. for at øge deres evne til at reflektere og diskutere kilder.


materialer
korea i konflikt og forandring Frederiksen. Peter 2005 systime viborg Kapitel 6

interview af Kim Bok-Dong "livet som trøstekvinde"
https://www.youtube.com/watch?v=qsT97ax_Xb0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Middelalder i Danmark og Europa

Emnet har fokus på middelalder i Europa og Danmark og berører temaet som, feudalisme, stavnsbundet, kirken, korstog og kultursammenstød. Forløbet er kørt som to forløb slået sammen i et stort. Tidlig middelalder og kirken og efterfølgende senmiddelalder og Korstog.

Materiale

Jahnke, Carsten (2012). Det katolske årtusinde, europæisk middelalder, renæssance og reformation. Kapitel 2+5. Gyldendal (e-bog).

Dokumentar:
Historien om Danmark: (2017), Afsnit 4: Tidlig middelalder, DR
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-tidlig-middelalder_145567
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 renæssancen og reformation i Europa [EKSAMEN]

Eleverne har om renæssancen og reformationen. Eleverne introduceres til væsentlige begreber og kendetegn for perioden. Fokus for emnet er særligt brudet med den katolske kirke, den videnskabelige revolution samt de store personligheder. Eleverne har også haft et par moduler om hekseforfølgelser.

KERNESTOF:
Ulrik Grubb, Knud Helles & Bente Thomsen (2005) Overblik verdenshistorie i korte træk. ,e-bog gyldendal Kapitel 6
https://historieportalen.gyldendal.dk/overblik/overblik_verden/kapitel6

Lars Peter Visti Hansen, Jacob Buhl Jensen & Bente Thomsen (2010) Overblik Danmarkshistorie i korte træk. Kapitel 4

Hekse. Eva Becher Gyldendal e-bog 2011
https://historieportalen.gyldendal.dk/forloeb/hekse kapitel 3+5-9

Artikler:
Reformationens omvæltning:
https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE9506011/reformationen-var-den-stoerste-omvaeltning/

Christian d. 4 og historiebrug
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/christian-4-og-brugen-af-historien

Karl-Gustav krigene og tabet af Skåne
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/tabet-af-skaane-i-1658-1660

Utopia (1516) More, Thomas (uddrag af værket læst)

Dokumentar
En bid af historien (2016) TV2. Afsnittet om renæssancen.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Revolutionernes tidsalder [EKSAMEN]

Eleverne bliver primært undervist i oplysningstiden og den franske revolution. Et lidt større undertema bliver den danske revolution herunder tre årskrigen og 1864. Eleverne er blevet gjort bekendt med de største aktører fra oplysningtiden og den franske revolution såsom: Robes Pierre, Napoléon, Montesquieu, Rousseau, Olympe de Gouges, Voltaire, Louis 16.

Kernestof:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/1915-demokrati-og-valgret-historien-om-de-syv-fer/

Artikel om de slesvigske krige
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/nationsopfattelser-i-1840erne/ http://danmarkshistorien.dk/perioder/det-unge-demokrati-1848-1901/marts-1848/ http://danmarkshistorien.dk/perioder/det-unge-demokrati-1848-1901/treaarskrigen-1848-50-1-slesvigske-krig/  

https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=424
Bryld, Carl-Johan (2022). Verden før 1914. Systime: Aarhus uddrag fra kapitel 8

Fokus 2 kapitel om revolutioner s. 59-75
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Kinas fra småstat til supermagt [EKSAMEN]

Eleverne er blevet undervist i Kinas historie fra en ikke-eurocentrisk synsvinkel. Fokus for emnet har været den nyere kinesiske historie fra 1800 tallet af, med fokus på opiumskrigene, den japanske besættelse, samt forholdet til Taiwan. Eleverne har også lært om enkelte dynastierer og er således bekendte med kinas forhistorie. Eleverne har haft særlig fokus på Konfucius og Xii Jin Ping

Kernestof:
Holmgaard, Signe Lang & Nielsen, Christian & Bech, Lene Sønderby (2024) Kina – temaer i moderne kinesisk historie. Systime (e-bog)
https://kinatemaerimodernekinesiskhistorie.systime.dk/?id=1

Holmgaard, Signe Lang & Nielsen, Christian & Bech, Lene Sønderby (2024) tema: Konflikten mellem Kina og Taiwan. Systime (e-bog)
https://kinatemaerimodernekinesiskhistorie.systime.dk/?id=1

https://nyheder.tv2.dk/2023-04-04-to-piger-testede-tiktoks-algoritme-i-danmark-og-kina-se-forskellen-som-ekspert-kalder-bevidst

https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-04-09-tiktoks-algoritme-bekymrer-eksperter-forsoeger-kina-at-goere-vores-boern-dummere
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 USA fra koloni til stormagt [EKSAMEN]

Eleverne har haft om USA's historie, hvor fokus har været på uafhængighedskrigen, borgerkrigen og borrettighedsbevægelsen som de centrale perioder. Eleverne har også fået et indblik i det nuværende USA's politiske landskab. Desuden har der været fokus på folkedrabet på indianerne. Eleverne er bekendte med centrale aktører som Washington, Adam Smith, Lincoln,  Martin Luther King og Rosa Parks

Kernstof:
Meier, Jeppe Bæk & Østergaard, Thestrup (2024) USA’s tilblivelse. Columbus
https://forlagetcolumbus.dk/produkt/usas-tilblivelse-264 Kapitel 2+4+6

Bonne Sindberg, Andreas & Banke Hansen, Thor (2025) USA. Historie, samfund, religion.
Systime Ebog. Kapitel 2+4
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=368



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer