Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Daniel Juul Simonsen, Inge Boesen
|
Hold
|
2022 HI/b (1b HI, 2b HI, 3b HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Introduktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Psykisk sygdom - DHO
Forløbet opgives ikke til eksamen, men kan inddrages som perspektiverende materiale i forhold til forløbet om Velfærdsstaten og Pesten i Danmark
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Pest over Danmark
verdens historie
• ̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• ̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• ̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Kernestof
- ̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- ̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Middelalder
Kernemateriale
"Højmiddelalderen 1050-1340" af Bjørn Poulsen. Danmarkshistorien.dk, 2020 https://danmarkshistorien.dk/perioder/hoejmiddelalderen-1050-1340/
"Den sorte død - og livet i senmiddelalderen" af Henrik Jensen. Gyldendal 1991 side 8 - 18, 27 - 32
"Christian IV's pestforordning", 15. januar 1625". https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/christian-4s-pestforordning-1625/ Sidst redigeret 2. august 2018
"Den sor Den sorte blev nedkæmpet med lovgivning" Irene Petersen Videnskab.dk 4. juni 2009
"Den sorte død i 1350" Jeppe Büchert Netterstrøm 12. oktober 2021 https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/den-sorte-doed/
"Epidemiernes danmarkshistorie" Morten Arnika Skydsgaard 26. maj 2021
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/epidemiernes-danmarkshistorie/
"Vor tids forskningsdiskussion: Hvad var Den Sorte Død?" Sally Schlosser Schmidt.9. marts 2017 https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/vor-tids-forskningsdiskussion-hvad-var-den-sorte-doed-1/
Supplerende materiale
"Død og Pine - Lægevidenskabens Historie: Dødelige epidemier - fra pest til kolera!. Dr.dk https://www.dr.dk/drtv/se/doed-og-pine_-laegevidenskabens-historie_-doedelige-epidemier-_-fra-pest-til-tuberkulose_97658
"Den korte historie om pesten" Vejlemuseernde.dk https://www.vejlemuseerne.dk/udstillinger/digitale-udstillinger/sygdomme-der-aendrede-verden/pesten/
"Middelalder (1000-1536) / Tro og folketro" Nationalmuseet.dk https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/middelalder-1000-1536/tro-og-folketro/
"5 vigtige om kirkens rolle i Danmarks middelalder" af Marie Louise Poulsen. Kristeligt Dagblad 23. april 2017 https://www.kristendom.dk/kirkehistorie/5-vigtige-ting-om-tro-og-kirke-i-danmarks-middelalder
"Den blege rytter" Journalist og forfatter Klaus Larsen, Ugeskrift for Læger 7. marts 2017 https://ugeskriftet.dk/bfl/den-blege-rytter
"Middelalderhistorie, tredje del: Den sorte død" Dorte J. Thorsen Kristeligt Dagblad 26. september 2018
"Pesten gav mange behov for troen på Gud og livet" Brian Patrick McGuire, Kristeligt Dagblad. 16. marts 2020 https://www.kristeligt-dagblad.dk/kronik/pesten-gav-mange-behov-troen-paa-gud-og-livet
Spil: "Kirkens magt" Museum SydøstDanmark https://www.museerne.dk/undervisning/gratis-undervisningsmateriale/biskop-absalon/kirkens-magt/
"Pest over Europa" DRK 2011, afsnit 1 og 6
"Vidste du... at en tredjedel af Københavns befolkning blev udslettet i 1711?" Signe Bjerre. Dr.dk 29. september 2017 https://www.dr.dk/historie/danmarkshistorien/vidste-du-en-tredjedel-af-koebenhavns-befolkning-blev-udslettet-i-1711
"I 1711 slog pesten til for sidste gang" Kristeligt Dagblad 23.2.2021
"Ligene flød i gaderne«: Pestudbrud i København minder forsker om coronavirus" Anne Ringgaard. Videnskab.dk 11. februar 2020
"Gode råd Gode vaner" Sundhedsstyrelsen kampagneplakat
Om forløbet:
I forløbet ser vi på pestens indtog i Danmark med udblik til Europa. Vi ser på hvordan pesten ryster samfund og individer. Hvordan den sociale position blev ubetydelig i kampen for overlevelse. Vi undersøger hvordan staten og kirken reagerer på pesten samt kirkens betydning for bekæmpelsen af pesten. Vi ser både på Middelalderens pestudbrud samt Danmarks sidste pestudbrud i 1711 og udviklingen i statens epidemibekæmpelse. Vi slutter af med at perspektivere pesten til Corona pandemien i dag.
I forløbet havde vi et samarbejde med med biologi om medicinsk historie. Vi var på en fælles ekskursion til Medicinsk Museion og Københavns Bymuseum med oplæg og fokus på epidemier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Danmarks tilblivelse og vikingetid
Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie
Kernestof
forløb på tiden mellem ca. 500 og ca. 1500
forløb der tager udgangspunkt i danmarks historie
̶ kulturer og kulturmøder i Europas historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
Materialer:
Jensen, Kurt Villads (2009) Kapitel 2 in "Fokus 1 Fra antikken til reformationen", s. 64-77. Gyldendal: Danmark
Varberg, Jeanette: "Viking - Ran, ild og sværd" Gyldendal 2019 side 9 -21 og 529 - 547 (Sidstnævnte er inddelt, gennemgået og fremlagt i grupper)
[bKilder:[/b]
"Den angelsaksiske krønike 789"
Arup, Erik: Om danskernes oprindelse, 1925. Side 79 i Fokus 1: "Fra antikken til reformationen", Gyldendal 2009
Jenen, Jørgen "Om det danske landskab og de første mennesker, 2001 Side 80 i Fokus 1: "Fra antikken til reformationen", Gyldendal 2009
Munken Widiukind_ "Widukind om hvordan danskerne blev kristne, 963" Side 82 i Fokus 1: "Fra antikken til reformationen", Gyldendal 2009
Supplerende materiale
Kvinder i vikingetiden:
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/kvinder-i-danmarks-vikingetid/
Nationalmuseet, Skoletjenesten: "Vinkler på Vikingetiden" 2013 Side 9 -28
Skriftlige kilder, Nationalmuseet:
https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/skriftlige-kilder/
Nationalmuseet, Kilder til Vikingetiden:
https://natmus.dk/museer-og-slotte/trelleborg/trelleborgs-historie/udstillinger/kilder-til-vikingetiden/
Brunbech, Peter Yding: "Historiebrug i historieundervisningen". Emu.dk https://emu.dk/grundskole/historie/historiebrug/historiebrug-i-historieundervisningen
Roesdahl, Else: "De sidse årtier af vikingetiden". Danmarkshistorien.dk 2009. https://danmarkshistorien.dk/perioder/vikingetiden-ca-800-1050/de-sidste-aartier-af-vikingetiden/
Roesdahl, Else: "Vikingetidens bebyggelser". Danmarkshistorien.dk 2009 https://danmarkshistorien.dk/perioder/vikingetiden-ca-800-1050/vikingetidens-bebyggelser/
Poulsen, Bjørn: "Et land i Vestens kristne fællesskab" Danmarkshistorien.dk 2020 https://danmarkshistorien.dk/perioder/hoejmiddelalderen-1050-1340/et-land-i-vestens-kristne-faellesskab/
Podcast:
Varberg, Jeanette: "Fortidens Slagmarker" #4 "Angst i en håndfuld støv" 8. april 2020 https://podcast.gyldendal.dk/04-angst-i-en-handfuld-stov
Nationalmuseet: Trelleborg https://natmus.dk/fileadmin/user_upload/Editor/natmus/Trelleborg/Podwalk/A_Trelleborg.mp3
Udsendelser/tv:
"Historien om Danmark" #3 "Vikingetiden" DR.dk, 2017
"Danernes store religionsskifte" DRK 2016 https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=321611092130
"Troen kan flytte bjerge" DRK 2010 https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=emneord:%20Harald%20Bl%C3%A5tand&orderby=title&SearchID=4f255301-0664-4e9a-8c06-4877a733bae2&index=1
"Kongerigets politiske udvikling - Stat, rige og kongemagt". Prof. Bjørn Poulsen Danmarkshistorien.dk https://danmarkshistorien.dk/perioder/hoejmiddelalderen-1050-1340/kongerigets-politiske-udvikling/
"Miniforedrag - Danmarks oprindelse" Kasper Holdgaard Andersen. Danmarkshistorien.dk https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/miniforedrag-danmarks-oprindelse/
Hedeby
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/hedeby/
Om forløbet:
Eleverne beskæftiger sig med Danmarks tilblivelse med særlig fokus på Vikingetiden i Danmark. Vi har haft særlig fokus på kildetyper, afsender og fordele og ulemper ved de kildetyper, vi har fra Vikingetiden. Vi har set på eftertidens brug og misbrug af Vikingetiden. Side 80 i Fokus 1: "Fra antikken til reformationen", Gyldendal 2009. Vi har set kort på Vikingernes togter og primært fokuseret på Vikingernes liv, med handelsbyer og religion som omdrejningspunkt. Vi har se på, hvordan udviklingen i livsverden og livet generelt udviklede sig til et Danmark med religionsskifte, Kristendommens centrale rolle i Middelalderens samfund og udviklingen af en central statsmagt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Holocaust og andre folkedrab
Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- historiefaglige teorier og metoder.
Kernemateriale
"Historieporlaten: Forløb: Nazisme og Holocaust. Kapitel 4. Isolation: Ghettoer og koncentrationslejre
Folkedrab.dk https://folkedrab.dk/
"Antisemitisme i Europa og Tyskland" [url]https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/antisemitisme-europa-tyskland
"Nürnberg-lovene" https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/nurnberg-lovene
"Den nazistiske raceideologi" https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/nazistiske-raceideologi
"Deportation af Europas jøder" https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/deportation-europas-joeder
"Udryddelseslejrene" https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/udryddelses-koncentrationslejre/udryddelseslejrene
"Den første internationale straffedomstol og Nürnbergprocessen" https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/retsopgoer-erindring-benaegtelse/foerste-internationale
"Kan folkedrab forebygges?" https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/kan-folkedrab-forebygges
Folkedrabet i Rwanda:
"For 30 år siden: folkemord. Nu: økonomisk mirakel og VM i cykling. Men det har også en pris" Adam Hannestad. Politikken 11. april 2024 [url] https://politiken.dk/internationalt/art9846443/For-30-%C3%A5r-siden-folkemord.-Nu-
%C3%B8konomisk-mirakel-og-VM-i-cykling.-Men-det-har-ogs%C3%A5-en-pris[/url]
"Rwanda markerer 30-året for folkemordet - udviklingsministeren deltager" 7.04.2024 https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13801496/rwanda-markerer-30-aret-for-folkemordet-udviklingsministeren-deltager?publisherId=2012662&lang=da
Folkedrab.dk www.folkedrab.dk
"Rwanda" https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda
"Attentat, hadekampagne og massakrer" https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda/attentat-hadekampagne-massakrer
"Opération Turquoise" https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda/ofre-gerningsmaend-tilskuere-beskyttere-redningsmaend/tilskuere-beskyttere-redningsmaend/operation-turquoise
"Ofre" https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda/ofre-gerningsmaend-tilskuere-beskyttere-redningsmaend/ofre#toc-links
"Gerningsmænd fra folkedrabet i Rwanda" https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda/ofre-gerningsmaend-tilskuere-beskyttere-redningsmaend/gerningsmaend-fra-folkedrabet-rwanda
"Hvem stoppede folkedrabet?" https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda/ofre-gerningsmaend-tilskuere-beskyttere-redningsmaend/tilskuere-beskyttere-redningsmaend/hvem-stoppede-folkedrabet
"Projekt ny nation: ”I dag er vi alle Rwandere”" https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda/efterspil-projekt-ny-nation/projekt-ny-nation-dag-er-vi-alle-rwandere
"At leve sammen igen" https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda/efterspil-projekt-ny-nation/leve-sammen-igen
"Advarsler før Folkedrab" Anders Jerichow og Cecilie Felicia Stokholm Banke (red) Columbus, 2018 side 109 - 124
Kilder:
Viktor Klemperer som fortæller om den dag ’jødestjernen’ blev indført i Tyskland https://folkedrab.dk/kilder/joedestjerne
"Jødestjerne https://folkedrab.dk/kilder/joedestjerne
"Tavshed" Orly Yadin, Sylvie Bringas, 1998 https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/tavshed
"Sam Itzkowitz describes the gas chambers i Auschwitz" United States Holocaust Memorial Museum https://encyclopedia.ushmm.org/content/en/oral-history/sam-itzkowitz-describes-the-gas-chambers-in-auschwitz
"Why did the UN troops turn their backs on the Tutsi in 1994? | Interview with Lt Gen Romeo Dallaire" RwandaTV 00.00 - 38.09 https://www.youtube.com/watch?v=RU381w9pEJw
Supplerende materiale
"The Power of nazi propaganda" RasonTV https://www.youtube.com/watch?v=Af44Slin7lg
Dilemmaspillet Folkedrabet på Bantikka
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/dilemmaspillet-folkedrabet-paa-bantikka
Om forløbet
I foløbet har vi fokuseret på Folkedrab. Vi har beskæftiget os med 2 forskellige folkedrab. Holocaust mod jøderne under 2. verdenskrig og eleverne har i grupper beskæftiget sig med andre folkedrab .
2. Sovjetunionen i 1930’erne:
- Magda, Ida, Mathilde A., Mille & Ditte
3. Cambodja 1975-1979:
- Alexander, Alexander, Bertram & Marcus
4. Rwanda 1994:
- Oscar, Gustav, Ivan & Marius
5. Bosnien 1992-1995:
- Mathilde O. , Emilia, Helena, Signe & Ursula
6. Irak 1988
- Gaia, Frede, Milla & Celina
7. Darfur 2003
- Julie, Natascha, Viktoria, Emma & Mikkeline, Astrid
Vi har se på folkedrabene hver for sig og vi har set på forskelle og ligheder mellem holocaust og det folkedrab eleverne arbejde med i gruppe med udgangspunkt i en sammenligning og perspektivering. Forløbet sluttede af med fremlæggelser og præsentation for hele klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Den danske velfærdsstat
Faglige mål
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.
Metode
- kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
- argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
Kernestof
- dansk historie og identitet
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
Kernemateriale
"Historiker: Velfærdsstaten begyndte hos middelalderens munke" Brian Patrick MacGuire Dr.dk 2. februar 2016 https://www.dr.dk/nyheder/kultur/tro/historiker-velfaerdsstaten-begyndte-hos-middelalderens-munke
"Fattiggårdenes historie" På Kanten https://museernepaakanten.dk/huse/fattiggarden/fattiggardenes-historie/
"Fra verdenskrig til velfærd" Fokus - kernestof i historie. Lars Andersen m.fl. Gyldendal 2008 Kapitel 2 "Fra fattighjælp til velfærd" side 48 - 62
"Velfærd fra vugge til grav" afsnit 1 "En god begyndelse" og 3 "Det gode liv" DR2 2005
"Kanslergadeforliget og dansk politik i 1930'erne" Michael G. D. Jensen m.fl. Danmarkshistorien.dk 26. oktober 2012 https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/kanslergadeforliget-og-dansk-politik-i-1930erne/
"HØR: K.K. Steincke taler om Kanslergadeforligets socialreform i 1934" 1934 https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/hoer-kk-steincke-taler-om-kanslergadeforligets-socialreform-i-1934/
"Velfærdsstaten og de universelle rettigheder, efter 1849" Peter Bejder og Benjamin Kristensen danmarkshistorien.dk 11. april 2016 https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/velfaerdsstaten-og-de-universelle-rettigheder/
Supplerende materiale
"Fattiggårdens skæbner"
[url]https://museernepaakanten.dk/skaebner/fattiggarden/[url]
Eleverne har i grupper gennemgået og præsenteret én skæbne hver ( Alma, Frederik Hallas, Peter Jørgensen, Anonym opsynsmand, Morten Andersen, Sofie Skotte)
Små videoer om partiernes holdning til velfærdsstaten https://gron.luksamfundetop.dk/9/kapitel-9/partifilm/velfaerd/
"Fakta om udgifter til velfærd" Danmarks Statistik 24. januar 2019 https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/bagtal/2019/2019-01-16-fakta-om-udgifter-til-velfaerd
Om forløbet
I forløbet har vi set på velfærdsstatens udvikling fra Middelalderen til i dag. Vi har især fokuseret på fattiggårdene og skønsprincippet og den ændring, der sker med Kanslergadeforliget og socialreformen og retsprincips tankegangen frem mod den universelle velfærdsstat, der blev skabt fra 2. VK og frem, velfærdsstatens guldalder samt de udfordringer velfærdsstaten står overfor i dag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 USA's tilblivelse
Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof
- hovedlinjer i Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Kernemateriale
"USA's tilblivelse" af Jeppe Bæk Meier og Rasmus Thestrup Østergaard. Columbus 2019:
Indledning, kapitel 2, 3 og 5
"USA's historie" DR2 2011 afsnit 1, 2 og 3
Kilder
"Patrick Henrys tale om frihed eller død, 23. marts 1775" gengivet i "USA's tilblivelse"
"George 3.s erklæring om at undertrykke oprør og rebelskhed, 23. august 1775" gengivet i "USA's tilblivelse"
Supplerende materiale
Liberty's Kids Trailer til serien: https://www.youtube.com/watch?v=2QSwAdal3QI
Om forløbet
Forløbet er et tematisk forløb gennemført i forbindelse med valget i USA i november 2024. Med forløbet har vi undersigt udviklingslinjer og begivenheder i forbindelse med overgangen fra koloni til selvstændig nation, USA's tilblivelse. Derudover har vi set på erindringshistorie og vigtige symboler fra USA's tilblivelse som stadig har betydning for den amerikanske identitet i dag. Vi har set på historiesyn samt brug og misbrug af historien
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Kina under MingDynastiet
Forløb udenfor Europa og USA
Kernestof
- kulturer verdens historie
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion
- stats- og nationsdannelser
- historiefaglige teorier og metoder
Faglige mål
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernemateriale
"Kinas historie 1 til 1840" Hanna Kobylinski side 29 - 31, 111 - 114, 122 - 123
Kina - Statsreligion [url]chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://kinesiskreligion.dk/userimg/7.pdf[/url]
"Historien om Mingdynastiet" 2019 https://podtail.com/en/podcast/fortids-forglemmelser/historien-om-ming-dynastiet/
"Ming dynastiet" Kinas historie #4 DRK 2016
Supplerende materiale
"Den kinesiske mur" Verdens kulturskatte. DR2 2007
"Kinas forbudte by #1 - I midten af verden" DRK 2011
"Lotusfoden gav kvinder status" Natasja Broström og Bue Kindtler-Nielsen. Historienet.dk 3. september 2022 https://historienet.dk/civilisationer/det-gamle-kina/lotusfoden-gav-kvinder-status
"1644 Ming-Qing Transition In China" Orsolya Plesz Manchester historian 2016 https://manchesterhistorian.com/2016/1644-ming-qing-transition-in-china/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#11 Lange linjer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50093459830",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50093459830",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50093459830"
}