Holdet 2022 HI/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Daniel Juul Simonsen, Inge Boesen
Hold 2022 HI/b (1b HI, 2b HI, 3b HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Introduktion
Titel 2 Forløb#2 Psykisk sygdom - DHO
Titel 3 Forløb#3 Pest over Danmark
Titel 4 Forløb#4 Danmarks tilblivelse og vikingetid
Titel 5 Forløb#5 Holocaust og andre folkedrab
Titel 6 Forløb#6 Den danske velfærdsstat
Titel 7 Forløb#7 USA's tilblivelse
Titel 8 Forløb#8 Den kolde krig
Titel 9 Forløb#9 Kina under MingDynastiet
Titel 10 Forløb#10 Slaver i Romerriget
Titel 11 Forløb#11 Lange linjer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Forløb#2 Psykisk sygdom - DHO

Forløbet opgives ikke til eksamen, men kan inddrages som perspektiverende materiale i forhold til forløbet om Velfærdsstaten og Pesten i Danmark
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Pest over Danmark

verdens historie
• ̶  redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• ̶  reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• ̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

Kernestof
- ̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- ̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Middelalder

Kernemateriale
"Højmiddelalderen 1050-1340" af Bjørn Poulsen. Danmarkshistorien.dk, 2020 https://danmarkshistorien.dk/perioder/hoejmiddelalderen-1050-1340/
"Den sorte død - og livet i senmiddelalderen" af Henrik Jensen. Gyldendal 1991 side 8 - 18, 27 - 32
"Christian IV's pestforordning", 15. januar 1625". https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/christian-4s-pestforordning-1625/ Sidst redigeret 2. august 2018
"Den sor Den sorte blev nedkæmpet med lovgivning" Irene Petersen Videnskab.dk 4. juni 2009
"Den sorte død i 1350" Jeppe Büchert Netterstrøm 12. oktober 2021 https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/den-sorte-doed/
"Epidemiernes danmarkshistorie" Morten Arnika Skydsgaard 26. maj 2021
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/epidemiernes-danmarkshistorie/
"Vor tids forskningsdiskussion: Hvad var Den Sorte Død?" Sally Schlosser Schmidt.9. marts 2017 https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/vor-tids-forskningsdiskussion-hvad-var-den-sorte-doed-1/

Supplerende materiale
"Død og Pine - Lægevidenskabens Historie: Dødelige epidemier - fra pest til kolera!. Dr.dk https://www.dr.dk/drtv/se/doed-og-pine_-laegevidenskabens-historie_-doedelige-epidemier-_-fra-pest-til-tuberkulose_97658
"Den korte historie om pesten" Vejlemuseernde.dk https://www.vejlemuseerne.dk/udstillinger/digitale-udstillinger/sygdomme-der-aendrede-verden/pesten/
"Middelalder (1000-1536) / Tro og folketro" Nationalmuseet.dk https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/middelalder-1000-1536/tro-og-folketro/
"5 vigtige om kirkens rolle i Danmarks middelalder" af Marie Louise Poulsen. Kristeligt Dagblad 23. april 2017 https://www.kristendom.dk/kirkehistorie/5-vigtige-ting-om-tro-og-kirke-i-danmarks-middelalder
"Den blege rytter" Journalist og forfatter Klaus Larsen, Ugeskrift for Læger 7. marts 2017  https://ugeskriftet.dk/bfl/den-blege-rytter
"Middelalderhistorie, tredje del: Den sorte død" Dorte J. Thorsen  Kristeligt Dagblad 26. september 2018
"Pesten gav mange behov for troen på Gud og livet" Brian Patrick McGuire, Kristeligt Dagblad. 16. marts 2020 https://www.kristeligt-dagblad.dk/kronik/pesten-gav-mange-behov-troen-paa-gud-og-livet
Spil: "Kirkens magt" Museum SydøstDanmark https://www.museerne.dk/undervisning/gratis-undervisningsmateriale/biskop-absalon/kirkens-magt/
"Pest over Europa" DRK 2011, afsnit 1 og 6
"Vidste du... at en tredjedel af Københavns befolkning blev udslettet i 1711?" Signe Bjerre. Dr.dk  29. september 2017 https://www.dr.dk/historie/danmarkshistorien/vidste-du-en-tredjedel-af-koebenhavns-befolkning-blev-udslettet-i-1711
"I 1711 slog pesten til for sidste gang" Kristeligt Dagblad 23.2.2021
"Ligene flød i gaderne«: Pestudbrud i København minder forsker om coronavirus" Anne Ringgaard. Videnskab.dk 11. februar 2020
"Gode råd Gode vaner" Sundhedsstyrelsen kampagneplakat

Om forløbet:

I forløbet ser vi på pestens indtog i Danmark med udblik til Europa. Vi ser på hvordan pesten ryster samfund og individer. Hvordan den sociale position blev ubetydelig i kampen for overlevelse. Vi undersøger hvordan staten og kirken reagerer på pesten samt kirkens betydning for bekæmpelsen af pesten. Vi ser både på Middelalderens pestudbrud samt Danmarks sidste pestudbrud i 1711 og udviklingen i statens epidemibekæmpelse. Vi slutter af med at perspektivere pesten til Corona pandemien i dag.

I forløbet havde vi et samarbejde med med biologi om medicinsk historie. Vi var på en fælles ekskursion til Medicinsk Museion og Københavns Bymuseum med oplæg og fokus på epidemier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Danmarks tilblivelse og vikingetid

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie

Kernestof
forløb på tiden mellem ca. 500 og ca. 1500
forløb der tager udgangspunkt i danmarks historie
̶ kulturer og kulturmøder i Europas historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks

Materialer:
Jensen, Kurt Villads (2009) Kapitel 2 in "Fokus 1 Fra antikken til reformationen", s. 64-77. Gyldendal: Danmark
Varberg, Jeanette: "Viking - Ran, ild og sværd" Gyldendal 2019 side 9 -21 og 529 - 547 (Sidstnævnte er inddelt, gennemgået og fremlagt i grupper)

[bKilder:[/b]

"Den angelsaksiske krønike 789"
Arup, Erik: Om danskernes oprindelse, 1925. Side 79 i Fokus 1: "Fra antikken til reformationen", Gyldendal 2009
Jenen, Jørgen "Om det danske landskab og de første mennesker, 2001  Side 80 i Fokus 1: "Fra antikken til reformationen", Gyldendal 2009
Munken Widiukind_ "Widukind om hvordan danskerne blev kristne, 963" Side 82 i Fokus 1: "Fra antikken til reformationen", Gyldendal 2009

Supplerende materiale

Kvinder i vikingetiden:
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/kvinder-i-danmarks-vikingetid/
Nationalmuseet, Skoletjenesten: "Vinkler på Vikingetiden" 2013 Side 9 -28
Skriftlige kilder, Nationalmuseet:
https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/skriftlige-kilder/
Nationalmuseet, Kilder til Vikingetiden:
https://natmus.dk/museer-og-slotte/trelleborg/trelleborgs-historie/udstillinger/kilder-til-vikingetiden/
Brunbech, Peter Yding:  "Historiebrug i historieundervisningen". Emu.dk https://emu.dk/grundskole/historie/historiebrug/historiebrug-i-historieundervisningen
Roesdahl, Else: "De sidse årtier af vikingetiden". Danmarkshistorien.dk 2009. https://danmarkshistorien.dk/perioder/vikingetiden-ca-800-1050/de-sidste-aartier-af-vikingetiden/
Roesdahl, Else: "Vikingetidens bebyggelser".  Danmarkshistorien.dk 2009 https://danmarkshistorien.dk/perioder/vikingetiden-ca-800-1050/vikingetidens-bebyggelser/
Poulsen, Bjørn: "Et land i Vestens kristne fællesskab" Danmarkshistorien.dk 2020 https://danmarkshistorien.dk/perioder/hoejmiddelalderen-1050-1340/et-land-i-vestens-kristne-faellesskab/

Podcast:

Varberg, Jeanette: "Fortidens Slagmarker" #4 "Angst i en håndfuld støv" 8. april 2020 https://podcast.gyldendal.dk/04-angst-i-en-handfuld-stov
Nationalmuseet: Trelleborg https://natmus.dk/fileadmin/user_upload/Editor/natmus/Trelleborg/Podwalk/A_Trelleborg.mp3

Udsendelser/tv:
"Historien om Danmark" #3 "Vikingetiden" DR.dk, 2017
"Danernes store religionsskifte" DRK 2016 https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=321611092130
"Troen kan flytte bjerge" DRK 2010 https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=emneord:%20Harald%20Bl%C3%A5tand&orderby=title&SearchID=4f255301-0664-4e9a-8c06-4877a733bae2&index=1
"Kongerigets politiske udvikling - Stat, rige og kongemagt". Prof. Bjørn Poulsen Danmarkshistorien.dk https://danmarkshistorien.dk/perioder/hoejmiddelalderen-1050-1340/kongerigets-politiske-udvikling/
"Miniforedrag - Danmarks oprindelse" Kasper Holdgaard Andersen. Danmarkshistorien.dk https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/miniforedrag-danmarks-oprindelse/

Hedeby

https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/hedeby/

Om forløbet:
Eleverne beskæftiger sig med Danmarks tilblivelse med særlig fokus på Vikingetiden i Danmark. Vi har haft særlig fokus på kildetyper, afsender og fordele og ulemper ved de kildetyper, vi har fra Vikingetiden. Vi har set på eftertidens brug og misbrug af Vikingetiden. Side 80 i Fokus 1: "Fra antikken til reformationen", Gyldendal 2009. Vi har set kort på Vikingernes togter og primært fokuseret på Vikingernes liv, med handelsbyer og religion som omdrejningspunkt. Vi har se på, hvordan udviklingen i livsverden og livet generelt udviklede sig til et Danmark med religionsskifte, Kristendommens centrale rolle i Middelalderens samfund og udviklingen af en central statsmagt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Holocaust og andre folkedrab

Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestof
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- historiefaglige teorier og metoder.

Kernemateriale
"Historieporlaten: Forløb: Nazisme og Holocaust. Kapitel 4. Isolation: Ghettoer og koncentrationslejre
Folkedrab.dk https://folkedrab.dk/
"Antisemitisme i Europa og Tyskland" [url]https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/antisemitisme-europa-tyskland
"Nürnberg-lovene" https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/nurnberg-lovene
"Den nazistiske raceideologi" https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/nazistiske-raceideologi
"Deportation af Europas jøder" https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/deportation-europas-joeder
"Udryddelseslejrene" https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/udryddelses-koncentrationslejre/udryddelseslejrene
"Den første internationale straffedomstol og Nürnbergprocessen" https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/retsopgoer-erindring-benaegtelse/foerste-internationale
"Kan folkedrab forebygges?" https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/kan-folkedrab-forebygges

Folkedrabet i Rwanda:

"For 30 år siden: folkemord. Nu: økonomisk mirakel og VM i cykling. Men det har også en pris" Adam Hannestad. Politikken 11. april 2024 [url] https://politiken.dk/internationalt/art9846443/For-30-%C3%A5r-siden-folkemord.-Nu-
%C3%B8konomisk-mirakel-og-VM-i-cykling.-Men-det-har-ogs%C3%A5-en-pris[/url]
"Rwanda markerer 30-året for folkemordet - udviklingsministeren deltager" 7.04.2024 https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13801496/rwanda-markerer-30-aret-for-folkemordet-udviklingsministeren-deltager?publisherId=2012662&lang=da
Folkedrab.dk www.folkedrab.dk
"Rwanda" https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda
"Attentat, hadekampagne og massakrer" https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda/attentat-hadekampagne-massakrer
"Opération Turquoise" https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda/ofre-gerningsmaend-tilskuere-beskyttere-redningsmaend/tilskuere-beskyttere-redningsmaend/operation-turquoise
"Ofre" https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda/ofre-gerningsmaend-tilskuere-beskyttere-redningsmaend/ofre#toc-links
"Gerningsmænd fra folkedrabet i Rwanda" https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda/ofre-gerningsmaend-tilskuere-beskyttere-redningsmaend/gerningsmaend-fra-folkedrabet-rwanda
"Hvem stoppede folkedrabet?" https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda/ofre-gerningsmaend-tilskuere-beskyttere-redningsmaend/tilskuere-beskyttere-redningsmaend/hvem-stoppede-folkedrabet
"Projekt ny nation: ”I dag er vi alle Rwandere”" https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda/efterspil-projekt-ny-nation/projekt-ny-nation-dag-er-vi-alle-rwandere
"At leve sammen igen" https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda/efterspil-projekt-ny-nation/leve-sammen-igen
"Advarsler før Folkedrab" Anders Jerichow og Cecilie Felicia Stokholm Banke (red) Columbus, 2018 side 109 - 124

Kilder:
Viktor Klemperer som fortæller om den dag ’jødestjernen’ blev indført i Tyskland https://folkedrab.dk/kilder/joedestjerne
"Jødestjerne https://folkedrab.dk/kilder/joedestjerne
"Tavshed" Orly Yadin, Sylvie Bringas, 1998 https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/tavshed
"Sam Itzkowitz describes the gas chambers i Auschwitz" United States Holocaust Memorial Museum https://encyclopedia.ushmm.org/content/en/oral-history/sam-itzkowitz-describes-the-gas-chambers-in-auschwitz


"Why did the UN troops turn their backs on the Tutsi in 1994? | Interview with Lt Gen Romeo Dallaire" RwandaTV 00.00 - 38.09 https://www.youtube.com/watch?v=RU381w9pEJw


Supplerende materiale
"The Power of nazi propaganda" RasonTV https://www.youtube.com/watch?v=Af44Slin7lg
Dilemmaspillet Folkedrabet på Bantikka
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/dilemmaspillet-folkedrabet-paa-bantikka

Om forløbet
I foløbet har vi fokuseret på Folkedrab. Vi har beskæftiget os med 2 forskellige folkedrab. Holocaust mod jøderne under 2. verdenskrig og eleverne har i grupper beskæftiget sig med andre folkedrab .
2. Sovjetunionen i 1930’erne:
- Magda, Ida, Mathilde A., Mille & Ditte
3. Cambodja 1975-1979:
- Alexander, Alexander, Bertram & Marcus
4. Rwanda 1994:
- Oscar, Gustav, Ivan & Marius
5. Bosnien 1992-1995:
- Mathilde O. , Emilia, Helena, Signe & Ursula
6. Irak 1988
- Gaia, Frede, Milla & Celina
7. Darfur 2003
- Julie, Natascha, Viktoria, Emma & Mikkeline, Astrid

Vi har se på folkedrabene hver for sig og vi har set på forskelle og ligheder mellem holocaust og det folkedrab eleverne arbejde med i gruppe med udgangspunkt i en sammenligning og perspektivering. Forløbet sluttede af med fremlæggelser og præsentation for hele klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Den danske velfærdsstat

Faglige mål
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
-  diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.  

Metode
- kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
- argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog

Kernestof

- dansk historie og identitet
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv    
- historiefaglige metoder  
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv

Kernemateriale
"Historiker: Velfærdsstaten begyndte hos middelalderens munke" Brian Patrick MacGuire Dr.dk 2. februar 2016 https://www.dr.dk/nyheder/kultur/tro/historiker-velfaerdsstaten-begyndte-hos-middelalderens-munke
"Fattiggårdenes historie" På Kanten https://museernepaakanten.dk/huse/fattiggarden/fattiggardenes-historie/
"Fra verdenskrig til velfærd" Fokus - kernestof i historie. Lars Andersen m.fl. Gyldendal 2008 Kapitel 2 "Fra fattighjælp til velfærd" side 48 - 62
"Velfærd fra vugge til grav" afsnit 1 "En god begyndelse" og  3 "Det gode liv" DR2 2005
"Kanslergadeforliget og dansk politik i 1930'erne" Michael G. D. Jensen m.fl. Danmarkshistorien.dk 26. oktober 2012 https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/kanslergadeforliget-og-dansk-politik-i-1930erne/
"HØR: K.K. Steincke taler om Kanslergadeforligets socialreform i 1934" 1934 https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/hoer-kk-steincke-taler-om-kanslergadeforligets-socialreform-i-1934/
"Velfærdsstaten og de universelle rettigheder, efter 1849" Peter Bejder og Benjamin Kristensen danmarkshistorien.dk 11. april 2016 https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/velfaerdsstaten-og-de-universelle-rettigheder/

Supplerende materiale
"Fattiggårdens skæbner"
[url]https://museernepaakanten.dk/skaebner/fattiggarden/[url]
Eleverne har i grupper gennemgået og præsenteret én skæbne hver ( Alma, Frederik Hallas, Peter Jørgensen, Anonym opsynsmand, Morten Andersen, Sofie Skotte)
Små videoer om partiernes holdning til velfærdsstaten https://gron.luksamfundetop.dk/9/kapitel-9/partifilm/velfaerd/
"Fakta om udgifter til velfærd" Danmarks Statistik 24. januar 2019 https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/bagtal/2019/2019-01-16-fakta-om-udgifter-til-velfaerd

Om forløbet
I forløbet har vi set på velfærdsstatens udvikling fra Middelalderen til i dag. Vi har især fokuseret på fattiggårdene og skønsprincippet og den ændring, der sker med Kanslergadeforliget og socialreformen og retsprincips tankegangen frem mod den universelle velfærdsstat, der blev skabt fra 2. VK og frem, velfærdsstatens guldalder samt de udfordringer velfærdsstaten står overfor i dag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 USA's tilblivelse

Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid  

Kernestof
- hovedlinjer i Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder

Kernemateriale
"USA's tilblivelse" af Jeppe Bæk Meier og Rasmus Thestrup Østergaard. Columbus 2019:
Indledning, kapitel 2, 3 og 5
"USA's historie" DR2 2011 afsnit 1, 2 og 3

Kilder
"Patrick Henrys tale om frihed eller død, 23. marts 1775" gengivet i "USA's tilblivelse"
"George 3.s erklæring om at undertrykke oprør og rebelskhed, 23. august 1775" gengivet i "USA's tilblivelse"

Supplerende materiale
Liberty's Kids Trailer til serien: https://www.youtube.com/watch?v=2QSwAdal3QI

Om forløbet
Forløbet er et tematisk forløb gennemført i forbindelse med valget i USA i november 2024. Med forløbet har vi undersigt udviklingslinjer og begivenheder i forbindelse med overgangen fra koloni til selvstændig nation, USA's tilblivelse. Derudover har vi set på erindringshistorie og vigtige symboler fra USA's tilblivelse som stadig har betydning for den amerikanske identitet i dag. Vi har set på historiesyn samt brug og misbrug af historien
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 Den kolde krig

Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestof
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
-  demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-  globalisering  
historiebrug

- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer

Kernemateriale
"Fokus 3 - Fra verdenskrig til velfærd" Lars Andersen m.fl. Gyldendal, 2009 4. oplag Side 9 - 47
"Den Kolde Krig" Natmus.dk https://natmus.dk/historisk-viden/temaer/militaerhistorie/danmarks-krige/den-kolde-krig/
"Den kolde krig i Danmark" Rosanna Farbøl. Danmarkhistorien.dk 24. september 2021 https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/den-kolde-krig-i-danmark

Supplerende materiale
"Kongerækken #45 : Christian 10 Politiken historie 20. august 2016 https://politikenhistorie.dk/podcast/kongeraekken/art7724634/Christian-10
"Højreekstremisme i Danmark - mellemkrigstiden afsnit 1 og 2 " Udsyn 9. februar 2022 https://udsyn.podbean.com/e/h%c3%b8jreekstremisme-i-danmark-mellemkrigstiden-afsnit-1/ og https://udsyn.podbean.com/e/h%c3%b8jreekstremisme-i-danmark-mellemkrigstiden-afsnit-2/
Cubakrisen - Danmark i den kolde krig. DR2 2000 https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000001111&cfuid=4
Kampen om historien - Sovjetunionen 1:2 Lenin og Stalins Danske agent" DR lyd 7. december 2021 https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien-3/kampen-om-historien-18
"Terrorbalancen 1960-72" "Den kolde krig afsnit 12". DR2 2006
"Afspænding 1969-1975" Den kolde krig afsnit 16". DR2 2006
"Trumandoktrinen"
"Cuba-krisen" Danmark i den kolde krig afsnit 1. DR2 2000


Om forløbet
I forløbet har vi se på forskellige ideologiske tilgange til magtbalance og international politik. Vi har haft særligt fokus på den kolde krig og stormagtskampen. Vi har set på Danmarks rolle i stormagtspillet eksemplificeret i Cuba-krisen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9 Kina under MingDynastiet

Forløb udenfor Europa og USA

Kernestof
- kulturer verdens historie
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion
- stats- og nationsdannelser
- historiefaglige teorier og metoder

Faglige mål
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie  
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernemateriale
"Kinas historie 1 til 1840" Hanna Kobylinski side 29 - 31, 111 - 114, 122 - 123
Kina - Statsreligion [url]chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://kinesiskreligion.dk/userimg/7.pdf[/url]
"Historien om Mingdynastiet" 2019 https://podtail.com/en/podcast/fortids-forglemmelser/historien-om-ming-dynastiet/
"Ming dynastiet" Kinas historie #4 DRK 2016

Supplerende materiale
"Den kinesiske mur"  Verdens kulturskatte. DR2 2007
"Kinas forbudte by #1 - I midten af verden" DRK 2011
"Lotusfoden gav kvinder status" Natasja Broström og Bue Kindtler-Nielsen. Historienet.dk 3. september 2022 https://historienet.dk/civilisationer/det-gamle-kina/lotusfoden-gav-kvinder-status
"1644 Ming-Qing Transition In China" Orsolya Plesz Manchester historian 2016 https://manchesterhistorian.com/2016/1644-ming-qing-transition-in-china/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#10 Slaver i Romerriget

Faglige mål
-  redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
-  reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende

Kernestof
-  hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-  forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne  
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-  stats- og nationsdannelser
-  historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder

Kernemateriale
Fokus 1 "Fra antikken til reformation" Peter Ørsted m.fl. Gyldendal 2009 side 37 – 50
”Romerrigets historie” Jesper Carlsen. Systime 2015 side 77 - 92
"Slaver i Romerriget" Jesper Carlsen og Hanne Løfholm. Systime 1981 side 71 - 72 og 83 - 87
"Det romerske imperium" DRK 8. maj 2013
"Slavery in ancient Rome" British Museum https://www.britishmuseum.org/exhibitions/nero-man-behind-myth/slavery-ancient-rome
Kilder:
”Byslaver og frigivne”. Fra Slaver i Romerriget
Spartacus opstanden – Plutarch – Crassus

Supplerende materiale
"Romerriget - På sporet af historien" Alinea https://www.youtube.com/watch?v=Rfe7g-3Zoqw
"The Life of a Slave in Ancient Rome" Ancient Rome live https://www.youtube.com/watch?v=G-8DjsTgc3E
“The lifestyle of at Roman Slave https://historylearning.com/a-history-of-ancient-rome/the-lifestyle-of-a-roman-slave/
”Spartacus’ oprør – otte dage, der skabte Rom afsnit 2.” DR2 2021 https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=spartacus%20opr%C3%B8r&orderby=title&SearchID=696f2909-8774-4dbf-afa0-9ce388c8afb9&index=1
“Derfor fald Romerriget. Videnskab.dk https://www.youtube.com/watch?v=1pl1uB0bOMI


Om forløbet
I forløbet har vi set kort på Romerriget. Vi har haft særligt fokus på slaver, deres status, muligheder og betydning for det romerske imperium. Vi har som afslutning set på Spartacus opstanden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer