Holdet 2022 HI/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Katrine L. Banke
Hold 2022 HI/x (1x HI, 2x HI, 3x HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 introduktion + erindringshistorie
Titel 2 Danmarks besættelse
Titel 3 Hekse
Titel 4 korstog og karikatur
Titel 5 Industrialisering
Titel 6 De uønskede
Titel 7 Antikkens Grækenland
Titel 8 Dansk slavehandel og Vestinden
Titel 9 De uønskede - fortsættelse af forløb i 2g
Titel 10 Pest - Epidemi
Titel 11 Jugoslaviens sammenbrud
Titel 12 Nazisme og Holocaust
Titel 13 kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 introduktion + erindringshistorie

Hvad er historie, og hvordan arbejder vi?
I vil blive introduceret til de første begreber, metoder og teorier i historie.
I skal i dette forløb bl.a. arbejde med jeres egen / families historie. Hvordan kan vi formidle, bruge og evt. udstille historie.

Faglige mål
Forløbet klæder eleverne på i forhold til at kunne:
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper

Kernestof
̶ historiefaglige teorier og metoder intro

Materiale:
Fra fortid til historie, kap 1
https://frafortidtilhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=143
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Danmarks besættelse

Der introduceres kort til 2.verdenskrig, og hvordan krigen 'forløb' i Danmark. - forløbet er tænkt som optakt til DHO'en.
NB Der er overlap i første modul fra forløbet "Intro til historie"

OBS der er problemer med flere af linkene (Fra Danmarkshistorien.dk) - men kopier 'navnet / titlen' (IKKE linket) og sæt det ind i søgefeltet, så kommer hjemmesiderne frem.


Materialer:
Overblik – Danmarkshistorie i korte træk, Gyldendal,
kap 9 ”Danmark og verdenskrigene” s. 103-108


div link:
Faktalink:
- Nazisme: https://faktalink.dk/emner/nazisme

Danmarks Nationalleksikon:
- Besættelsen 9. april https://danmarkshistorien.lex.dk/Bes%C3%A6ttelsen_den_9._april_1940

- Samarbejdspolitikken under besættelsen 1940-45  LINKET ER underligt! - MEN kopier titlen og sæt den ind, så kommer det frem.
https://danmarkshistorien.lex.dk/Forhandlings-_og_samarbejdspolitikken_under_bes%C3%A6ttelsen,_1940-1945

- Besættelsen 9.april (video - stumfilm)
https://www.danmarkpaafilm.dk/film/9-april-1940-i-koebenhavn-og-viborg

- Oprettelsen af Frihedsrådet i ’Frit Danmark’, oktober 1943
https://danmarkshistorien.lex.dk/Oprettelsen_af_Frihedsr%C3%A5det_i_'Frit_Danmark',_oktober_1943

- Sabotage, 1940-1945
https://danmarkshistorien.lex.dk/Sabotage,_1940-1945

- John Christmas Møller, radiotale 6.sep.1942 https://danmarkshistorien.lex.dk/John_Christmas_M%C3%B8llers_(K)_radiotale_fra_London,_6._september_1942

- Statsminister Vilhelm Buhls antisabotagetale, 2.sep 1942 https://danmarkshistorien.lex.dk/Statsminister_Vilhelm_Buhls_antisabotagetale,_2._september_1942

- BBC og Danmark 1940-1945 https://danmarkshistorien.lex.dk/BBC_og_Danmark_1940-1945
-


Information ;  ”Hvad er der i det for os?” https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2016/10/hvad-er-der-i-det-for-os

Folkedrab.dk
- Den danske samarbejdspolitik og jødeaktion (udl. som pdf)
- Oktober ´43: Flugten til Sverige https://folkedrab.dk/temaer/oktober-43-flugten-til-sverige

Nationalmuseet
- Sabotagegruppen Churchill-klubben https://www.youtube.com/watch?v=Ar5aS4SPDV4&ab_channel=Nationalmuseet
- Stikkerlikvidering under anden verdenskrig (video nederst på siden) https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/besaettelsestiden-1940-1945/flammen-og-citronen/modstandskampens-blodige-byrde/

Hyrdebrevet af 3. oktober 1943 (udl. som dokument)



Film:
9.april
Herrefolket (cfu)
Besættelsens hverdag https://www.danmarkpaafilm.dk/film/besaettelsens-hverdag
fuglene over sundet


Klassen har arbejdet i grupper, om forskellige danske modstandsgrupper, hvor de selv har søgt materiale. – De kan derfor kun stilles til ansvar for max 3 af modstandsgrupperne
- Holger Danske
- BOPA
- Churchill Klubben
- Hvidstensgruppen
- Frit Danmark +Studenternes efterretningstjeneste
- L-grupperne + Dansk samling
- Ringen + SOE
- Den Danske Brigade + Den lille Generalstab
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hekse

Dette forløb om hekse beskæftiger sig først og fremmest med den danske hekseforfølgelse i 1500- og 1600-tallet. Der vil også være sammenligninger med hekseprocesser i andre europæiske lande i samme periode, ligesom der vil blive trukket tråde til hekse og hekseforfølgelser i vores egen tid.

Forløbet kigger også på lovgivning og på nogle af de domssager, der har været ført herhjemme – og sammenligner med udlandet. Vi vil forsøge af finde frem til den "typiske danske heks" i middelalderen. Hvilke mennesker blev anklaget for trolddom, hvordan faldt sagerne ud.

kernestof:
https://historieportalen.systime.dk/?id=133
kap 1,3, 4, 5, 7, 8



Udleveret som dokument / pdf:
- 4-Adelsvaelden inkl kirke og moralpolitik.pdf

Kilder fra Historieportalen:
- Citater fra Heksehammeren
- ”Uddrag af Kalundborgske Reces 1576


div filmklip mm.:
Trailer til "The Witch":
https://www.youtube.com/watch?v=Bo2OTEbz-jU

Liv i renæssancen: 4:6 Om Maren Spliid:
https://www.youtube.com/watch?v=EmzqCsFnVS4&ab_channel=Historieselskabet


D. Druehyld spår i æggehvider:
https://www.youtube.com/watch?v=2vdY4l5Z-c8&ab_channel=AnetteBruun

Spørg mig om alt: Heks
https://www.youtube.com/watch?v=q3CAbAWIULU&ab_channel=P3xDRTV

Jeg er heks:
https://www.youtube.com/watch?v=f3ikdy1dBDU&t=240s&ab_channel=SiriEmilieMeldgaardFrederiksen

Banjos likørstue:
https://www.dr.dk/bonanza/serie/130/banjos-likoerstue/27281/banjos-likoerstue-saeson-2-1214




div. link / artikler mm.

Videnskab.dk
- Hvorfor blev hekse pludselig henrettet.. https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvorfor-blev-hekse-pludselig-henrettet-under-christian-4/

Der er arbejdet med billeder af albino børn i afrika:
https://www.google.com/search?rlz=1C1KNTJ_daDK1004DK1004&sxsrf=ALiCzsZVvOHEBQYtZfsfaEElX3AkMzEy6A:1668427877979&source=univ&q=albino+b%C3%B8rn+i+afrika&fir=o6GsbxydkTWDZM%252C6XeZz85MloopfM%252C_%253BYOShS7zCPeBBjM%252CWZ5gZlQEuE7UsM%252C_%253BJOUqEW4D6r-LSM%252Cfj-kkeqgFQYkCM%252C_%253BO85P1wVpOdNJoM%252CW2fDqt0GZhci3M%252C_%253BtOspINvwPZt6oM%252CIcqjLpOpmKqI5M%252C_%253BRyjYgxM2qNElTM%252Co0reQvQLY4nriM%252C_%253BWXsCLhSpOEF2vM%252CynLDTX5lPJ1KxM%252C_%253Bbs0Fvfi2_aJvZM%252CLHmhoO3elaL0pM%252C_%253BuwmcIvZ71IwE3M%252CWZ5gZlQEuE7UsM%252C_%253BDT0LUAu3tlK6iM%252COoFYy4orBg_vbM%252C_&usg=AI4_-kQP1vcfGGCpCOUjBzHpHarPZp7CFA&sa=X&ved=2ahUKEwjY7v-X0q37AhVxQ_EDHYtrDGwQ7Al6BAgIEC8&biw=1536&bih=746&dpr=1.25&udm=2


Afrikansk heksedoktor:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/video-afrikansk-heksedoktor-jagtede-femaarig-albino-de-huggede-min-haand-af


Anja redder heksebørn i Nigeria:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/jeg-har-altid-haft-svaert-ved-finde-mig-til-rette-paa-den-gyldne-middelvej


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 korstog og karikatur

I dette forløb vil vi arbejde med nedenstående punkter og vi vil kigge på korstogenes historiske arv i moderne tid.
Hvem var korsfarerne egentlig? Hvad drev dem så langt væk hjemmefra? Hvordan forstod og forklarede de og deres modstandere den kontinuerlige og (tilsyneladende) uløselige strid om Det Hellige Land?
Vi vil komme omkring Jerusalems betydning for korsfare, og vi vil arbejde med den konflikt der stadig trives, et 'dem og os' - en  splittet opfattelse af korstogenes kulturelle, politiske, og især følelsesmæssige betydning.

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere
        periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og
        historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på
        brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes/kursisternes egen tid
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de
        formidlingsmæssige valg
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Matrialer:
Historieportalen: fra korstog til karikatur
kap 1
kap 2
kap 3
kap 4


udl. som dok ell. pdf:
Fulcher af Chartres Pave Urban II

Pave Gregor 7. 'åbent' brev til vesteuropæiske fyrster,1074

Brevveksling mellem 11 ambassadører

div filmklip mm.
dokumentar "Den hellig krig" (cfu)

The 9/11 Decade: The Clash lf Civilizations:
https://www.youtube.com/watch?v=fIhTBEUr_80&ab_channel=AlJazeeraEnglish

Kurt Westergaard 10 år efter Muhammed.tegninger:
https://www.youtube.com/watch?v=HYuwH_EK1M4&ab_channel=P3Essensen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Industrialisering

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere
        periodiseringsprincipper
-       reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og
        historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes/kursisternes egen tid
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de
        formidlingsmæssige valg
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-       demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Fokus:
Det er et kort forløb, der er tænkt som optakt til SRO, hvor temaet er klima.
Vi vil bl.a. kigge på begyndelsen af industrialiseringen i England, samt hvordan den udviklede sig i Danmark, herunder hvilken betydning de teknologiske udviklinger fik dengang samt perspektiveringer til i dag.


Matriale:
Fokus 2:
s. 141-151, 155-156, 160, 170-177, 187-188
Industrialisering - Systime
kap 5 og kap 9

øvrigt:


https://jyllands-posten.dk/international/ECE10921838/fnpanel-global-opvarmning-kan-begraenses-til-15-grader/

http://nyheder.tv2.dk/udland/2017-01-15-norsk-boligtoerke-her-koster-16-kvadratmeter-23-millioner-kroner

https://www.jv.dk/kolding/Skraldemaend-fortsaetter-med-at-strejke-i-Kolding/artikel/2632789


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 De uønskede

Forløbet har bl.a. fokus på en af de skyggesider, der fulgte udbygningen af den danske velfærdsstat i 1930’erne, nemlig (tvangs)sterilisationen af de såkaldte ’åndssvage’, arvelighedslære og eugenik.
Forløbet vil skabe et lille overblik over, og forståelse for den danske velfærdsstatshistorie fra Grundloven til de første socialpolitiske love i 1890’erne og frem til 1930’ernessocialreformer.

Forløbet færdiggøres i 3g.

materialer:
• Historiefaglig arbejdsbog afs. 1.2.2
• Aage Keller Kastrationssag pdf
• Fokus 3 Mørke grå bog; sider: 48-49,50-53, 63-66
• Fra fattighjælp til velfærdsstat - kap. 2 i Fokus 3, 1. e-bogsudgave, Forlaget Columbus 2011.pdf
• Lene Koch Racehygiejne i Danmark. Informations Forlag, 2010. (pdf) s. 31-34, 38-39.
• Sterilistionsloven af 1929 - Lovtidende 1929 s.849 (pdf)
• De_uoenskede-Sterilisationsloven-af-1934_Lovtidende-1934_side847.pdf
https://kilderne.dk/laeringstilbud/gymnasiepakker/de-uoenskede/   - kilden om Karoline Kristine Jensen
• Skylder Danmark Karoline en undskylding? | TV 2 Fyn
• De uoenskede Rigsarkivet Faktaark Kildespor.pdf
• prøvepakken De uønskede.docx
• De uoenskede Introtekst PoulDuedahl.pdf


Podcast: Karoline afs. 1 de første 16.40 min.:
https://politiken.dk/podcast/karoline_journal_5305/art6472856/Staten-kaldte-Karoline-for-%C3%A5ndssvag-og-tvangssteriliserede-hende

Dokumentar + youtube
De åndssvages historie afs. 1
https://www.dr.dk/drtv/se/de-aandssvages-historie_-de-farlige-gener_112614   

Danskernes akadami, del 1 + 2
https://www.youtube.com/watch?v=s32s0n1ybX0&ab_channel=krim80pol  
https://www.youtube.com/watch?v=fg17COhHNX0&ab_channel=krim80pol  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Antikkens Grækenland

Forløbets har fokus på følgende:

- kort omkring etableringen af den græske kultur og bystaternes udvikling
- Udviklingen i demokratiske ideer og grænserne af idealerne
- Sociale forhold for mennesker i Antikken (med og uden borger-definitionen)
- Dagligliv og kultur i det antikke Grækenland
- Bystaternes tilbagegang og spredningen af græsk kultur + aftryk i dag

Forløbet slutter af med en studietur til Athen, med matematik som det andet fag.

Materialer:
Vores Verdenshistorie 1, kap 2
Læste kilder i kap 2:
KILDE 1: Herodot om oraklet i Delfi
KILDE 2: Xenofon om kvinden
KILDE 3: Aristoteles om slaver
KILDE 4: Perikles’ gravtale
KILDE 5: Athenernes statsforfatning



Div. artikler
Brug og misbrug af Antikken,
https://antikmuseet.au.dk/undervisning/gym/brug/

Så meget skylder vi Grækenland
https://jyllands-posten.dk/kultur/article4601256.ece

Videnskab.dk:
- hvorfor har vi ikke direkte demokrati i dag? https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvorfor-har-vi-ikke-direkte-demokrati-som-i-oldtidens-athen/



div. dokumentar / filmklip
udklip fra Troy: https://www.youtube.com/watch?v=OFWOzENwX3M&t=10s&ab_channel=TW

Antikkens storbyer afs 1 - ligger på CFU

Uddrag af ”Sandheden om Athens demokrati” fra 22:28-33:00  (cfu)

i forbindelse med studieturen har de i grupper skulle sætte sig ind i følgende områder, og lave oplæg om deres område:

Holy Chruch of Saint Catherine +2 valgfrie kirker i Athen + fortæl os om den græsk ortodokse kristendom

Spring of Pnyx, Philopappos Monument, Heroon of Mousaios, Prison of Socrates (og hvem var Socrates?)

Syntagma / parlementet

Panthenaic Stadium, Zeus tempel, Lykavittos

Pnyx Hill + Aegina + Apollons Tempel (på øen)

Nymphs Hill, Platos Academy Ancient Gymnasium, Akadimia Platonos (og hvem var Platon?)

Roman Forum of Athens uddyb i forhold til betydning, samfund og kultur:)

Akropolis + Parthenon + Areoopagus højen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Dansk slavehandel og Vestinden

Forløbet behandler den transatlantiske slavehandel fra opdagelsernes tid igennem oplysningstiden og ind i det danske demokratis første år. Vi følger slaverne fra det centrale Afrika ud til kysten, hvorfra de blev fragtet til fjerne kolonier af deres nye hvide herrer.  Vi ser på forskellen mellem husslaven og markslaven samt deres arbejde med at producere luksusvarer som sukker, te og bomuld til de europæiske borgere.

Forløbet giver også indblik i og kilder til at forstå slaveriets oprindelse og retfærdiggørelsen af slaveriet. Ophævelse af slavehandelen og senere ophævelsen af slaveriet belyses ligeledes. til sidst trækker vi tråde til i dag, og prøver at besvare spørgsmålet: Skylder Danmark slavernes efterkommere en undskyldning i dag?

Materialer:
Historieportalen: Dansk slavehandel og Vestindien
Kap 1, 2, 4, 5, 6, 9, 10,11


Div link:
Virgin-islands-history.org https://www.virgin-islands-history.org/soeg-i-arkivalier/
Peter von Scholten https://www.youtube.com/watch?v=xTLIAm1ZY5c
Statsministerens tale ved 100året for overdragelsen af de Vestindiske øer til USA https://regeringen.dk/nyheder/2017/statsminister-lars-loekke-rasmussens-tale-ved-100-aaret-for-overdragelsen-af-de-vestindiske-%C3%B8er-til-usa/ NB LINKET ER DØDT
Film: ‘Viften’
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 De uønskede - fortsættelse af forløb i 2g

Forløbet blev startet i 2g -  færdiggøres i 3g.

Forløbet har bl.a. fokus på en af de skyggesider, der fulgte udbygningen af den danske velfærdsstat i 1930’erne, nemlig (tvangs)sterilisationen af de såkaldte ’åndssvage’, arvelighedslære og eugenik.
Forløbet vil skabe et lille overblik over, og forståelse for den danske velfærdsstatshistorie fra Grundloven til de første socialpolitiske love i 1890’erne og frem til 1930’ernessocialreformer.

materialer:
• Historiefaglig arbejdsbog afs. 1.2.2
• Aage Keller Kastrationssag pdf
• Fokus 3 Mørke grå bog; sider: 48-49,50-53, 63-66
• Fra fattighjælp til velfærdsstat - kap. 2 i Fokus 3, 1. e-bogsudgave, Forlaget Columbus 2011.pdf
• Lene Koch Racehygiejne i Danmark. Informations Forlag, 2010. (pdf) s. 31-34, 38-39.
• Sterilistionsloven af 1929 - Lovtidende 1929 s.849 (pdf)
• De_uoenskede-Sterilisationsloven-af-1934_Lovtidende-1934_side847.pdf
https://kilderne.dk/laeringstilbud/gymnasiepakker/de-uoenskede/   - kilden om Karoline Kristine Jensen
• Skylder Danmark Karoline en undskylding? | TV 2 Fyn; ; https://www.tv2fyn.dk/fyn/skylder-danmark-karoline-en-undskylding (inkl. de små videoer)
• De uoenskede Rigsarkivet Faktaark Kildespor.pdf
• prøvepakken De uønskede.docx
• De uoenskede Introtekst PoulDuedahl.pdf


Podcast: Karoline afs. 1 de første 16.40 min.:
https://politiken.dk/podcast/karoline_journal_5305/art6472856/Staten-kaldte-Karoline-for-%C3%A5ndssvag-og-tvangssteriliserede-hende

Dokumentar + youtube
De åndssvages historie afs. 1
https://www.dr.dk/drtv/se/de-aandssvages-historie_-de-farlige-gener_112614   

Danskernes akadami, del 1 + 2
https://www.youtube.com/watch?v=s32s0n1ybX0&ab_channel=krim80pol  
https://www.youtube.com/watch?v=fg17COhHNX0&ab_channel=krim80pol  



Faglige mål bl.a.:
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Pest - Epidemi

Formålet med forløbet er at give en introduktion til pestens betydning/påvirkning/behandling i Europa og især Danmark, gennem dens 400 års lange hærgen.
Vi vil ligeledes kigge på sygdomsopfattelse, behandling, videnskab og epidemibekæmpelse i en bredere historisk sammenhæng. Vi vil også komme kort omkring emner som; levevilkår, tro, magi, fattigdom, døden og den moderne stat.
Vi vil bl.a. arbejde med dele af Chr. IV's pestforordning, hvilke tiltag man gjorde for at beskytte sig selv, religionens betydning, syndebukke mm.
Forløbet er i samspil med biologi

Faglige mål, bl.a.:
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag (biologi)


Materialer:

Materialer:
"Den Sorte død blev nedkæmpet med lovgivning" (pdf)
Pestudbrud i København minder forsker om coronavirus sn.dk. (pdf)
Ligene flød i gaderne  (pdf)
Pestens tid:
- kap 3s. 76-80+90  (ikke kilderne)
- kap 5 (157-161)

Pest, fra den sorte død til covid 19,:
-  kap 1 (Fra "De tre pestpandemier)
- kap 3 s. 12-17
Pesten hærgede Europa (word dokument) KUN afs. 9+10 https://historienet.dk/videnskab/medicin/pesten-haergede-europa-25-millioner-doede-paa-5-aar


Links:
Danmarkshistorien.dk
- Pest i middelalderen : https://danmarkshistorien.lex.dk/Pest_i_middelalderen
- Vor tids forskningsdiskussion…: https://danmarkshistorien.lex.dk/Vor_tids_forskningsdiskussion_Hvad_var_Den_Sorte_D%C3%B8d%3F
- Christian 4.s pestforordning (UDDRAG) : https://danmarkshistorien.lex.dk/Christian_4.s_pestforordning,_15._januar_1625
o Vi har læst: 1, afs.2, afs. 4, afs. 7, afs. 8-18.




dr.dk
- Videste du….  https://www.dr.dk/historie/danmarkshistorien/vidste-du-en-tredjedel-af-koebenhavns-befolkning-blev-udslettet-i-1711


Vejlemuseerne:
- Den korte historie om pesten: https://www.vejlemuseerne.dk/udstillinger/fra-pest-til-kolera/pesten/
-
-


Hist.lab pest Jødernes skyld + jordskælv: https://historielab.dk/til-undervisningen/kildebank/epidemier/3-pest/


Podcast:
"Pest, Død og Diagnose" fra Medicinsk museion
https://www.museion.ku.dk/en-dodsyg-podcast/

Politikenhistorie.dk
Kongerække afs 33 Christen 4. : https://politikenhistorie.dk/podcast/kongeraekken/art7724592/Christian-4.

Den sorte død – københavn 1711 (halvdelen af klassen)

https://www.podbean.com/site/search/index?kdsowie31j4k1jlf913=bd6d9fc47c9e3750c99a4a39cd17e682cc6f484d&v=den+sorte+d%C3%B8d+k%C3%B8benhavn+1711


Københavns Stadsarkiv / Pestarkivet 171-kampen mod pesten (halvdelen af klassen): https://kbharkiv.dk/udforsk/perler-i-arkivet/pestarkivet-1711/


Dokumentar:
"Dødelige Epidemier" : https://www.dr.dk/drtv/se/doed-og-pine_-laegevidenskabens-historie_-doedelige-epidemier-_-fra-pest-til-tuberkulose_97658


"Pest over Europa" afs. 6 (CFU) : https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=Serietitel:Pest%20over%20Europa&orderby=title&SearchID=b5e7ecbc-b10b-4916-8a69-1eb199e6fe0b&index=1

”Pesten i London” (cfu)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Jugoslaviens sammenbrud

formålet med forløbet, er at give et indblik i den krig, der udviklede sig i Ex-Jugoslavien.
Vi kommer kort omkring 2. verdenskrig og konflikter der allerede findes i folket.
Der gives et indblik i det folkedrab der fandt sted under borgerkrigen, og den splittelse der sker i landet.
Vi slutter af med Dayton-aftalen, og hvordan situationen er i Balkan i dag, samt hvordan man kan perspektivere til Anden Verdenskrig og holocaust.

Materialer til forløbet:
Anders Bjørn; Jugoslaviens sammenbrud Balkan-krigene 1991-2001, Frydenlund, 2010: kap 1 s. 10-14 + kap 2, 3

Links:
Folkedrab.dk:
- Det første Jugoslavien
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/bosnien/bosnien-fra-etnisk-kludetaeppe-til-etnisk-konflikt/jugoslavien-etnisk-kludetaeppe
- Jugoslavien – et etnisk kludetæppe
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/bosnien/bosnien-fra-etnisk-kludetaeppe-til-etnisk-konflikt/jugoslavien-etnisk-kludetaeppe
- Krigen i Bosnien
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/bosnien/krig-bosnien-etniske-udrensninger-massakre-srebrenica/krigen-bosnien
- Etniske udrensninger i Bosnien
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/bosnien/krig-bosnien-etniske-udrensninger-massakre-srebrenica/etniske-udrensninger-bosnien#toc-kilder
- Kilde: ”Hvorfor skal kun serberne straffes”?
https://folkedrab.dk/kilder/kilde-hvorfor-skal-kun-serberne-straffes
- Kilde: ’Fredsmægler David Owens syn…’
https://folkedrab.dk/kilder/kilde-fredsmaegler-david-owens-syn-paa-situationen-bosnien
- Bosnisk muslimske forbrydelser
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/bosnien/krig-bosnien-etniske-udrensninger-massakre-srebrenica/bosnisk-muslimske-forbrydelser
- Kroatiske forbrydelser
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/bosnien/krig-bosnien-etniske-udrensninger-massakre-srebrenica/kroatiske-forbrydelser
- Serbiske forbrydelser
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/bosnien/krig-bosnien-etniske-udrensninger-massakre-srebrenica/serbiske-forbrydelser
- Srebrenica
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/bosnien/krig-bosnien-etniske-udrensninger-massakre-srebrenica/srebrenica
- Forsøg på fred
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/bosnien/krig-bosnien-etniske-udrensninger-massakre-srebrenica/forsoeg-paa-fred
- Dayton-aftalen
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/bosnien/krig-bosnien-etniske-udrensninger-massakre-srebrenica/dayton-aftalen
- Kilde: ’Uddrag af David Owens brev..’
https://folkedrab.dk/kilder/kilde-uddrag-david-owens-brev-til-premierminister-john-major
- Srebrenica efter massakren
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/bosnien/fredsaftale-flygtninge-internationalt-retsopgoer/srebrenica-efter-massakren
- Bosnien i årene efter krigen
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/bosnien/fredsaftale-flygtninge-internationalt-retsopgoer/bosnien-aarene-efter-krigen
- Tidslinje
https://folkedrab.dk/files/media/tidslinje-bosnien-under.png
- Operation Bøllebank
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/bosnien/fokusartikler-om-folkedrabet-bosnien/operation-boellebank-danske-soldater-bosnien#toc-arbejdssp-rgsmal
- De hollandske FN-soldater i Srebrenica..
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/bosnien/fokusartikler-om-folkedrabet-bosnien/hollandske-fn-soldater-srebrenica-tilskuere-eller-beskyttere
- De mange flygtninge
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/bosnien/fredsaftale-flygtninge-internationalt-retsopgoer/mange-flygtninge
- Bosnierne i Danmark
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/bosnien/fredsaftale-flygtninge-internationalt-retsopgoer/bosnierne-danmark
- Retsopgøret og forsoning…
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/bosnien/fredsaftale-flygtninge-internationalt-retsopgoer/retsopgoer-forsoning-bosnien
- Kan historien gentage sig?
- https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/bosnien/fredsaftale-flygtninge-internationalt-retsopgoer/kan-historien-gentage-sig



Aldrigmere.dk
- Jugoslaviens historie
https://www.aldrigmere.dk/materialer/grundmaterialer/jugoslaviens-historie


lex.dk
- Franjo Tudman
https://lex.dk/Franjo_Tu%C4%91man
- Alija Izetbegovic
https://lex.dk/Alija_Izetbegovi%C4%87
- Radovan Karadizic
https://lex.dk/Radovan_Karad%C5%BEi%C4%87
- Slobodan Milosevic
https://lex.dk/Slobodan_Milo%C5%A1evi%C4%87
- Josip Broz Tito
https://lex.dk/Josip_Broz_Tito



linket er dødt
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/jugoslaviens-sammenbrud-1991-1999-jugoslaviens-historie-indtil-krigene-i-1990erne
  
linket er dødt
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/jugoslaviens-sammenbrud-1991-1999-baggrunden-for-krigene-i-jugoslavien


Film og youtube
Geert Mak fortæller om Jugoslavien under 2. Verdenskrig – ligger på CFU

Europa i det 20. århundrede (afsnit 35): Bosnien. Kampen om sandheden, året 1992¨ - ligger på CFU

’Et skrig fra graven’ – ligger på CFU

Dutch blamed for Srebrenica deaths
https://www.youtube.com/watch?v=sJBSh5bg63E&ab_channel=AlJazeeraEnglish

Leoparderne I Tuzla: https://www.youtube.com/watch?v=WyreKwkEwJA&ab_channel=Forsvaret
Breaking the silence: https://www.youtube.com/watch?v=doUqTUkI1qk&ab_channel=RememberingSrebrenica
25 years after… : https://www.youtube.com/watch?v=lug4CxhRp_8&ab_channel=BBCNews
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Nazisme og Holocaust

Et kort forløb om nazisme og holocaust, der giver indblik i  udryddelsen af 6 millioner jøder under Anden Verdenskrig, og den systematisering der fandt sted, samt opfattelsen af jøderne som 'mindreværdig' race.
Forløbet vil kort arbejde med  hvorfor den racistiske tankegang under nazismen førte til folkedrab og hvordan vi kan perspektivere til krigen i Ex-Jugoslavien.

Matrialer:
Materialer:
Sofie Lene Bak: Nazisme og holocaust, systime, kap 2, kap 3, kap 5 (uddrag Masselikvideringer og den første udryddelseslejr
til og med: Wannsee-konferencen januar, 1942)

Kilder:
4: ”En tysk skolepiges syn på jøderne”
5: Nürnberg racelovene
6: Befolkningens reaktioner på Nürnberg

Links:
Holocaust-uddannelse.dk
Tekst 100: Gersteinrapporten.. : http://www.holocaust-uddannelse.dk/kildetekster/belzec.asp#100

Faktalink.dk
- "The final solution"  https://faktalink.dk/emner/holocaust (vi ser den første video)

Danmarkshistorien.lex.dk
- Krigene i Jugoslavien og anvendelsen af fortællinger om 2. verdenskrig
https://danmarkshistorien.lex.dk/Krigene_i_Jugoslavien_og_anvendelsen_af_fort%C3%A6llinger_om_2._verdenskrig


Youtube + film:
The development of the ’Final Solution’ https://www.youtube.com/watch?v=GPXPjZurupc&ab_channel=YadVashem (ligger også på faktalink: https://faktalink.dk/emner/holocaust#introduktion)

KZ-lejrenes befrielse - Hitchcocks glemte film: (filmcentralen)
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/kz-lejrenes-befrielse-hitchcocks-glemte-film?unilogin=1

Tavshed (filmcentralen)
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/tavshed

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 kronologiforløb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer