Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Katrine L. Banke
|
Hold
|
2022 HI/x (1x HI, 2x HI, 3x HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
introduktion + erindringshistorie
Hvad er historie, og hvordan arbejder vi?
I vil blive introduceret til de første begreber, metoder og teorier i historie.
I skal i dette forløb bl.a. arbejde med jeres egen / families historie. Hvordan kan vi formidle, bruge og evt. udstille historie.
Faglige mål
Forløbet klæder eleverne på i forhold til at kunne:
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
Kernestof
̶ historiefaglige teorier og metoder intro
Materiale:
Fra fortid til historie, kap 1
https://frafortidtilhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=143
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Danmarks besættelse
Der introduceres kort til 2.verdenskrig, og hvordan krigen 'forløb' i Danmark. - forløbet er tænkt som optakt til DHO'en.
NB Der er overlap i første modul fra forløbet "Intro til historie"
OBS der er problemer med flere af linkene (Fra Danmarkshistorien.dk) - men kopier 'navnet / titlen' (IKKE linket) og sæt det ind i søgefeltet, så kommer hjemmesiderne frem.
Materialer:
Overblik – Danmarkshistorie i korte træk, Gyldendal,
kap 9 ”Danmark og verdenskrigene” s. 103-108
div link:
Faktalink:
- Nazisme: https://faktalink.dk/emner/nazisme
Danmarks Nationalleksikon:
- Besættelsen 9. april https://danmarkshistorien.lex.dk/Bes%C3%A6ttelsen_den_9._april_1940
- Samarbejdspolitikken under besættelsen 1940-45 LINKET ER underligt! - MEN kopier titlen og sæt den ind, så kommer det frem.
https://danmarkshistorien.lex.dk/Forhandlings-_og_samarbejdspolitikken_under_bes%C3%A6ttelsen,_1940-1945
- Besættelsen 9.april (video - stumfilm)
https://www.danmarkpaafilm.dk/film/9-april-1940-i-koebenhavn-og-viborg
- Oprettelsen af Frihedsrådet i ’Frit Danmark’, oktober 1943
https://danmarkshistorien.lex.dk/Oprettelsen_af_Frihedsr%C3%A5det_i_'Frit_Danmark',_oktober_1943
- Sabotage, 1940-1945
https://danmarkshistorien.lex.dk/Sabotage,_1940-1945
- John Christmas Møller, radiotale 6.sep.1942 https://danmarkshistorien.lex.dk/John_Christmas_M%C3%B8llers_(K)_radiotale_fra_London,_6._september_1942
- Statsminister Vilhelm Buhls antisabotagetale, 2.sep 1942 https://danmarkshistorien.lex.dk/Statsminister_Vilhelm_Buhls_antisabotagetale,_2._september_1942
- BBC og Danmark 1940-1945 https://danmarkshistorien.lex.dk/BBC_og_Danmark_1940-1945
-
Information ; ”Hvad er der i det for os?” https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2016/10/hvad-er-der-i-det-for-os
Folkedrab.dk
- Den danske samarbejdspolitik og jødeaktion (udl. som pdf)
- Oktober ´43: Flugten til Sverige https://folkedrab.dk/temaer/oktober-43-flugten-til-sverige
Nationalmuseet
- Sabotagegruppen Churchill-klubben https://www.youtube.com/watch?v=Ar5aS4SPDV4&ab_channel=Nationalmuseet
- Stikkerlikvidering under anden verdenskrig (video nederst på siden) https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/besaettelsestiden-1940-1945/flammen-og-citronen/modstandskampens-blodige-byrde/
Hyrdebrevet af 3. oktober 1943 (udl. som dokument)
Film:
9.april
Herrefolket (cfu)
Besættelsens hverdag https://www.danmarkpaafilm.dk/film/besaettelsens-hverdag
fuglene over sundet
Klassen har arbejdet i grupper, om forskellige danske modstandsgrupper, hvor de selv har søgt materiale. – De kan derfor kun stilles til ansvar for max 3 af modstandsgrupperne
- Holger Danske
- BOPA
- Churchill Klubben
- Hvidstensgruppen
- Frit Danmark +Studenternes efterretningstjeneste
- L-grupperne + Dansk samling
- Ringen + SOE
- Den Danske Brigade + Den lille Generalstab
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
korstog og karikatur
I dette forløb vil vi arbejde med nedenstående punkter og vi vil kigge på korstogenes historiske arv i moderne tid.
Hvem var korsfarerne egentlig? Hvad drev dem så langt væk hjemmefra? Hvordan forstod og forklarede de og deres modstandere den kontinuerlige og (tilsyneladende) uløselige strid om Det Hellige Land?
Vi vil komme omkring Jerusalems betydning for korsfare, og vi vil arbejde med den konflikt der stadig trives, et 'dem og os' - en splittet opfattelse af korstogenes kulturelle, politiske, og især følelsesmæssige betydning.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere
periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og
historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på
brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes/kursisternes egen tid
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de
formidlingsmæssige valg
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Matrialer:
Historieportalen: fra korstog til karikatur
kap 1
kap 2
kap 3
kap 4
udl. som dok ell. pdf:
Fulcher af Chartres Pave Urban II
Pave Gregor 7. 'åbent' brev til vesteuropæiske fyrster,1074
Brevveksling mellem 11 ambassadører
div filmklip mm.
dokumentar "Den hellig krig" (cfu)
The 9/11 Decade: The Clash lf Civilizations:
https://www.youtube.com/watch?v=fIhTBEUr_80&ab_channel=AlJazeeraEnglish
Kurt Westergaard 10 år efter Muhammed.tegninger:
https://www.youtube.com/watch?v=HYuwH_EK1M4&ab_channel=P3Essensen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Industrialisering
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere
periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og
historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes/kursisternes egen tid
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de
formidlingsmæssige valg
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Fokus:
Det er et kort forløb, der er tænkt som optakt til SRO, hvor temaet er klima.
Vi vil bl.a. kigge på begyndelsen af industrialiseringen i England, samt hvordan den udviklede sig i Danmark, herunder hvilken betydning de teknologiske udviklinger fik dengang samt perspektiveringer til i dag.
Matriale:
Fokus 2:
s. 141-151, 155-156, 160, 170-177, 187-188
Industrialisering - Systime
kap 5 og kap 9
øvrigt:
https://jyllands-posten.dk/international/ECE10921838/fnpanel-global-opvarmning-kan-begraenses-til-15-grader/
http://nyheder.tv2.dk/udland/2017-01-15-norsk-boligtoerke-her-koster-16-kvadratmeter-23-millioner-kroner
https://www.jv.dk/kolding/Skraldemaend-fortsaetter-med-at-strejke-i-Kolding/artikel/2632789
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
De uønskede
Forløbet har bl.a. fokus på en af de skyggesider, der fulgte udbygningen af den danske velfærdsstat i 1930’erne, nemlig (tvangs)sterilisationen af de såkaldte ’åndssvage’, arvelighedslære og eugenik.
Forløbet vil skabe et lille overblik over, og forståelse for den danske velfærdsstatshistorie fra Grundloven til de første socialpolitiske love i 1890’erne og frem til 1930’ernessocialreformer.
Forløbet færdiggøres i 3g.
materialer:
• Historiefaglig arbejdsbog afs. 1.2.2
• Aage Keller Kastrationssag pdf
• Fokus 3 Mørke grå bog; sider: 48-49,50-53, 63-66
• Fra fattighjælp til velfærdsstat - kap. 2 i Fokus 3, 1. e-bogsudgave, Forlaget Columbus 2011.pdf
• Lene Koch Racehygiejne i Danmark. Informations Forlag, 2010. (pdf) s. 31-34, 38-39.
• Sterilistionsloven af 1929 - Lovtidende 1929 s.849 (pdf)
• De_uoenskede-Sterilisationsloven-af-1934_Lovtidende-1934_side847.pdf
• https://kilderne.dk/laeringstilbud/gymnasiepakker/de-uoenskede/ - kilden om Karoline Kristine Jensen
• Skylder Danmark Karoline en undskylding? | TV 2 Fyn
• De uoenskede Rigsarkivet Faktaark Kildespor.pdf
• prøvepakken De uønskede.docx
• De uoenskede Introtekst PoulDuedahl.pdf
•
Podcast: Karoline afs. 1 de første 16.40 min.:
https://politiken.dk/podcast/karoline_journal_5305/art6472856/Staten-kaldte-Karoline-for-%C3%A5ndssvag-og-tvangssteriliserede-hende
Dokumentar + youtube
De åndssvages historie afs. 1
https://www.dr.dk/drtv/se/de-aandssvages-historie_-de-farlige-gener_112614
Danskernes akadami, del 1 + 2
https://www.youtube.com/watch?v=s32s0n1ybX0&ab_channel=krim80pol
https://www.youtube.com/watch?v=fg17COhHNX0&ab_channel=krim80pol
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Antikkens Grækenland
Forløbets har fokus på følgende:
- kort omkring etableringen af den græske kultur og bystaternes udvikling
- Udviklingen i demokratiske ideer og grænserne af idealerne
- Sociale forhold for mennesker i Antikken (med og uden borger-definitionen)
- Dagligliv og kultur i det antikke Grækenland
- Bystaternes tilbagegang og spredningen af græsk kultur + aftryk i dag
Forløbet slutter af med en studietur til Athen, med matematik som det andet fag.
Materialer:
Vores Verdenshistorie 1, kap 2
Læste kilder i kap 2:
KILDE 1: Herodot om oraklet i Delfi
KILDE 2: Xenofon om kvinden
KILDE 3: Aristoteles om slaver
KILDE 4: Perikles’ gravtale
KILDE 5: Athenernes statsforfatning
Div. artikler
Brug og misbrug af Antikken,
https://antikmuseet.au.dk/undervisning/gym/brug/
Så meget skylder vi Grækenland
https://jyllands-posten.dk/kultur/article4601256.ece
Videnskab.dk:
- hvorfor har vi ikke direkte demokrati i dag? https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvorfor-har-vi-ikke-direkte-demokrati-som-i-oldtidens-athen/
div. dokumentar / filmklip
udklip fra Troy: https://www.youtube.com/watch?v=OFWOzENwX3M&t=10s&ab_channel=TW
Antikkens storbyer afs 1 - ligger på CFU
Uddrag af ”Sandheden om Athens demokrati” fra 22:28-33:00 (cfu)
i forbindelse med studieturen har de i grupper skulle sætte sig ind i følgende områder, og lave oplæg om deres område:
Holy Chruch of Saint Catherine +2 valgfrie kirker i Athen + fortæl os om den græsk ortodokse kristendom
Spring of Pnyx, Philopappos Monument, Heroon of Mousaios, Prison of Socrates (og hvem var Socrates?)
Syntagma / parlementet
Panthenaic Stadium, Zeus tempel, Lykavittos
Pnyx Hill + Aegina + Apollons Tempel (på øen)
Nymphs Hill, Platos Academy Ancient Gymnasium, Akadimia Platonos (og hvem var Platon?)
Roman Forum of Athens uddyb i forhold til betydning, samfund og kultur:)
Akropolis + Parthenon + Areoopagus højen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Dansk slavehandel og Vestinden
Forløbet behandler den transatlantiske slavehandel fra opdagelsernes tid igennem oplysningstiden og ind i det danske demokratis første år. Vi følger slaverne fra det centrale Afrika ud til kysten, hvorfra de blev fragtet til fjerne kolonier af deres nye hvide herrer. Vi ser på forskellen mellem husslaven og markslaven samt deres arbejde med at producere luksusvarer som sukker, te og bomuld til de europæiske borgere.
Forløbet giver også indblik i og kilder til at forstå slaveriets oprindelse og retfærdiggørelsen af slaveriet. Ophævelse af slavehandelen og senere ophævelsen af slaveriet belyses ligeledes. til sidst trækker vi tråde til i dag, og prøver at besvare spørgsmålet: Skylder Danmark slavernes efterkommere en undskyldning i dag?
Materialer:
Historieportalen: Dansk slavehandel og Vestindien
Kap 1, 2, 4, 5, 6, 9, 10,11
Div link:
Virgin-islands-history.org https://www.virgin-islands-history.org/soeg-i-arkivalier/
Peter von Scholten https://www.youtube.com/watch?v=xTLIAm1ZY5c
Statsministerens tale ved 100året for overdragelsen af de Vestindiske øer til USA https://regeringen.dk/nyheder/2017/statsminister-lars-loekke-rasmussens-tale-ved-100-aaret-for-overdragelsen-af-de-vestindiske-%C3%B8er-til-usa/ NB LINKET ER DØDT
Film: ‘Viften’
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
De uønskede - fortsættelse af forløb i 2g
Forløbet blev startet i 2g - færdiggøres i 3g.
Forløbet har bl.a. fokus på en af de skyggesider, der fulgte udbygningen af den danske velfærdsstat i 1930’erne, nemlig (tvangs)sterilisationen af de såkaldte ’åndssvage’, arvelighedslære og eugenik.
Forløbet vil skabe et lille overblik over, og forståelse for den danske velfærdsstatshistorie fra Grundloven til de første socialpolitiske love i 1890’erne og frem til 1930’ernessocialreformer.
materialer:
• Historiefaglig arbejdsbog afs. 1.2.2
• Aage Keller Kastrationssag pdf
• Fokus 3 Mørke grå bog; sider: 48-49,50-53, 63-66
• Fra fattighjælp til velfærdsstat - kap. 2 i Fokus 3, 1. e-bogsudgave, Forlaget Columbus 2011.pdf
• Lene Koch Racehygiejne i Danmark. Informations Forlag, 2010. (pdf) s. 31-34, 38-39.
• Sterilistionsloven af 1929 - Lovtidende 1929 s.849 (pdf)
• De_uoenskede-Sterilisationsloven-af-1934_Lovtidende-1934_side847.pdf
• https://kilderne.dk/laeringstilbud/gymnasiepakker/de-uoenskede/ - kilden om Karoline Kristine Jensen
• Skylder Danmark Karoline en undskylding? | TV 2 Fyn; ; https://www.tv2fyn.dk/fyn/skylder-danmark-karoline-en-undskylding (inkl. de små videoer)
• De uoenskede Rigsarkivet Faktaark Kildespor.pdf
• prøvepakken De uønskede.docx
• De uoenskede Introtekst PoulDuedahl.pdf
•
Podcast: Karoline afs. 1 de første 16.40 min.:
https://politiken.dk/podcast/karoline_journal_5305/art6472856/Staten-kaldte-Karoline-for-%C3%A5ndssvag-og-tvangssteriliserede-hende
Dokumentar + youtube
De åndssvages historie afs. 1
https://www.dr.dk/drtv/se/de-aandssvages-historie_-de-farlige-gener_112614
Danskernes akadami, del 1 + 2
https://www.youtube.com/watch?v=s32s0n1ybX0&ab_channel=krim80pol
https://www.youtube.com/watch?v=fg17COhHNX0&ab_channel=krim80pol
Faglige mål bl.a.:
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Pest - Epidemi
Formålet med forløbet er at give en introduktion til pestens betydning/påvirkning/behandling i Europa og især Danmark, gennem dens 400 års lange hærgen.
Vi vil ligeledes kigge på sygdomsopfattelse, behandling, videnskab og epidemibekæmpelse i en bredere historisk sammenhæng. Vi vil også komme kort omkring emner som; levevilkår, tro, magi, fattigdom, døden og den moderne stat.
Vi vil bl.a. arbejde med dele af Chr. IV's pestforordning, hvilke tiltag man gjorde for at beskytte sig selv, religionens betydning, syndebukke mm.
Forløbet er i samspil med biologi
Faglige mål, bl.a.:
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag (biologi)
Materialer:
Materialer:
"Den Sorte død blev nedkæmpet med lovgivning" (pdf)
Pestudbrud i København minder forsker om coronavirus sn.dk. (pdf)
Ligene flød i gaderne (pdf)
Pestens tid:
- kap 3s. 76-80+90 (ikke kilderne)
- kap 5 (157-161)
Pest, fra den sorte død til covid 19,:
- kap 1 (Fra "De tre pestpandemier)
- kap 3 s. 12-17
Pesten hærgede Europa (word dokument) KUN afs. 9+10 https://historienet.dk/videnskab/medicin/pesten-haergede-europa-25-millioner-doede-paa-5-aar
Links:
Danmarkshistorien.dk
- Pest i middelalderen : https://danmarkshistorien.lex.dk/Pest_i_middelalderen
- Vor tids forskningsdiskussion…: https://danmarkshistorien.lex.dk/Vor_tids_forskningsdiskussion_Hvad_var_Den_Sorte_D%C3%B8d%3F
- Christian 4.s pestforordning (UDDRAG) : https://danmarkshistorien.lex.dk/Christian_4.s_pestforordning,_15._januar_1625
o Vi har læst: 1, afs.2, afs. 4, afs. 7, afs. 8-18.
dr.dk
- Videste du…. https://www.dr.dk/historie/danmarkshistorien/vidste-du-en-tredjedel-af-koebenhavns-befolkning-blev-udslettet-i-1711
Vejlemuseerne:
- Den korte historie om pesten: https://www.vejlemuseerne.dk/udstillinger/fra-pest-til-kolera/pesten/
-
-
Hist.lab pest Jødernes skyld + jordskælv: https://historielab.dk/til-undervisningen/kildebank/epidemier/3-pest/
Podcast:
"Pest, Død og Diagnose" fra Medicinsk museion
https://www.museion.ku.dk/en-dodsyg-podcast/
Politikenhistorie.dk
Kongerække afs 33 Christen 4. : https://politikenhistorie.dk/podcast/kongeraekken/art7724592/Christian-4.
Den sorte død – københavn 1711 (halvdelen af klassen)
https://www.podbean.com/site/search/index?kdsowie31j4k1jlf913=bd6d9fc47c9e3750c99a4a39cd17e682cc6f484d&v=den+sorte+d%C3%B8d+k%C3%B8benhavn+1711
Københavns Stadsarkiv / Pestarkivet 171-kampen mod pesten (halvdelen af klassen): https://kbharkiv.dk/udforsk/perler-i-arkivet/pestarkivet-1711/
Dokumentar:
"Dødelige Epidemier" : https://www.dr.dk/drtv/se/doed-og-pine_-laegevidenskabens-historie_-doedelige-epidemier-_-fra-pest-til-tuberkulose_97658
"Pest over Europa" afs. 6 (CFU) : https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=Serietitel:Pest%20over%20Europa&orderby=title&SearchID=b5e7ecbc-b10b-4916-8a69-1eb199e6fe0b&index=1
”Pesten i London” (cfu)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
kronologiforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50093464533",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50093464533",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50093464533"
}