Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Anne Hemmingsen, Bettina Drejer
|
Hold
|
2022 HI/z (1z HI, 2z HI, 3z HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Forløb 1: Epidemiernes historie
Faglige mål:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Globalisering
Om forløbet:
I forløbet ser vi på synet på sygdom fra antikkens Athen til 1800-tallets Danmark med udblik til Europa og verden. Vi ser på hvordan epidemierne ryster samfund og individer. Vi undersøger hvordan staten (og senere kirken) reagerer på epidemierne. Vi ser både på den athenske "pest", middelalderens pestudbrud (1347-1350) samt Danmarks sidste pestudbrud i 1711. Samtidig vender vi også blikket mod verden, hvor vi undersøger Mellemamerikas koppeepidemi (1520-1530). Afslutningsvis ser vi både på den første og anden bølge af koleraepidemien med fokus på Danmark i 1853 og udviklingen i statens epidemibekæmpelse.
Grundbogsmateriale:
Iversen, Kristian: "Derfor historie - teori og metode i brug" (2022): Kap. 2: s. 36-69 samt kilder fra bogens hjemmeside
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 2: Danmark ca. 1914 - 1933 (DHO)
Faglige mål:
- Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Politiske og sociale revolutioner
Om forløbet:
I samarbejde med dansk ser vi på perioden ca. 1900 til 1933 med fokus på Danmark (som optakt til DHO). Spørgsmål vi har undersøgt: Hvordan oplevede danskerne 1. verdenskrig? Hvilke samfundsmæssige konsekvenser fik krigen i tiden efter?
Grundbogsmateriale:
Martin Cleemann Rasmussen m.fl.: Danmarks Historie Det 20. og 21. århundrede, Lindhart og Ringhof 2014
Herfra: kap 3: Kriser, reformer og sammenbrud, side 40 - 59 (20 sider)
BOLETTE MARIE KJÆR JØRGENSEN, BOMK@SDU. DK: Pusling-landet, der hyggede sig i smug? I: Ny viden, November 2018, side 18-21 (4 sider)
Claus Friisberg: Kilder til det ny Danmark 1914 – 1985, Munksgaard 1986
Herfra: side48-52, 54-56, 59-62, 72-73 (14 sider)
Kilde 13D Figur 8: Reallønnen i håndværk og industri
Kilde 14 De håbløst lange køer af arbejdsløse. Af murerarbejdsmand Ernst Hansens erindringer fra 60erne
Kilde 16: Statens assistance er påkrævet. Uddrag af statsminister Th. Staunings redegørelse for regeringens holdning til krisen. 1931
Kilde 18: En politisk bedrift: Af ”Socialdemokratens” lederartikel 1. februar 1933
Kilde 19: Mørkets gerninger hører natten til
Kilde 27 Undersøger Madsen følger sine instrukser nøje. Artikel i »Arbeiderbladet«. 1936
DHO-problemformulering 1.z (2023):
Storbyen i 20’erne og 30’erne
Problemformulering 1: Politisk fokus
Hvordan var livet og vilkårene for mennesket i storbyen i 1920’erne og 1930’erne?
• Redegør for hvordan den danske stat afhjælper de sociale og økonomiske problemer som samfundet oplever i 1920’erne og 1930’erne.
• Lav en kildekritisk analyse af de vedlagte historiske kilder. (se bilag)
• Redegør kort for ekspressionismen som kunst- og litteraturretning.
• Lav en analyse af to selvvalgte digte fra digtsamlingen BLOD (1922) af Broby-Johansen med fokus på digtenes ekspressionistiske træk og fremstilling af storbylivet.
• Diskuter hvilken viden vi får ud af at undersøge de historiske kilder og digtene. Er der forskel på hvilken slags viden, vi får ud af de forskellige tekster?
Vedlagte historiske kilder fra:
Claus Friisberg: Kilder til det ny Danmark 1914 – 1985, Munksgaard 1986
Kilde 16: Statens assistance er påkrævet. Uddrag af statsminister Th. Staunings redegørelse for regeringens holdning til krisen. 1931
Kilde 18: En politisk bedrift: Af ”Socialdemokratens” lederartikel 1. februar 1933
Kilde 19: Mørkets gerninger hører natten til
Problemformulering 2: Socialt fokus
Hvordan var livet og vilkårene for mennesket i storbyen i 1920’erne og 1930’erne?
• Redegør for hvordan en typisk arbejder oplevede livet i storbyen i 1920’erne og 1930’erne og hvordan de blev behandlet af det offentlige.
• Lav en kildekritisk analyse af de vedlagte historiske kilder. (se bilag)
• Redegør kort for ekspressionismen som kunst- og litteraturretning.
• Lav en analyse af to selvvalgte digte fra digtsamlingen BLOD (1922) af Broby-Johansen med fokus på digtenes ekspressionistiske træk og fremstilling af storbylivet.
• Diskuter hvilken viden vi får ud af at undersøge de historiske kilder og digtene. Er der forskel på hvilken slags viden, vi får ud af de forskellige tekster?
Vedlagte historiske kilder fra:
Claus Friisberg: Kilder til det ny Danmark 1914 – 1985, Munksgaard 1986
Kilde 13D Figur 8: Reallønnen i håndværk og industri
Kilde 14 De håbløst lange køer af arbejdsløse. Af murerarbejdsmand Ernst Hansens erindringer fra 60erne
Kilde 27 Undersøger Madsen følger sine instrukser nøje. Artikel i »Arbeiderbladet«. 1936
Forløbet er i alt på 38 sider
Kan repeteres via Martin Cleemann Rasmussen m.fl.: Danmarks Historie Det 20. og 21. århundrede, Lindhart og Ringhof 2014
Kap 1: 1840-1914: Industrialiseringen, side 6-23
Eller: Fokus 3: Velfærdsstaten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 4 Weimarrepublikken og Nazisternes magtover
Weimarrepublikken og Nazisternes magtovertagelse
Litteratur:
Peter Frederiksen: Det tredje rige – fællesskab og forbrydelse. Systime, 2. udgave, 2012.
Side 19 (kortet), 24-33, 74-79,109-111.
Kilder:
Hvad var baggrunden for nazisternes magtovertagelse og hvorfor resulterede den i holocaust?
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afsnit
-
CFU-login
-
Det Tredie Rige kap 2 side 14 - 19.pdf
-
231004 PP Historriekonkurrencen.pptx
-
Det Tredie Rige; sider: 14-19, 28-31, 36-53, 124-126, 133-141
Af: Peter Frederiksen, Systime, 2012.
-
Opsamling på vikingetiden.docx
-
Ana og Wiktorias noter til Kilde 36.docx
-
Ana og Wiktorias noter til kilde 37.docx
-
Det Tredie Rige kap 3 og 4 side 24-33.pdf
-
Side 24 - 27 Quiz og byt.docx
-
Fokus 1: Fra antikken til reformationen; sider: 24-27
Grå bog
-
Tysk kavalleri under 1. VK
-
Det Tredie Rige Tekst 1, 5, 6, 7, 8.pdf
-
CFU-login Weimar - den første tyske republik
-
Wilhelm Marx | lex.dk – Den Store Danske
-
Friedrich Ebert – tysk politiker, rigspræsident | lex.dk – Den Store Danske
-
Paul von Hindenburg | lex.dk – Den Store Danske
-
Erich Maria Remarque | lex.dk – Den Store Danske
-
Stresemann | lex.dk – Den Store Danske
-
Locarnopagten | lex.dk – Den Store Danske
-
Børskrakket 1929 - Læs om begivenhederne - lex.dk
-
Weimarrepublikken - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
Det Tredie Rige kap 5 side 36 - 43.pdf
-
Historien om Danmark - Kilder: Politisk historiebrug
-
Kilde og billedanalyse.pdf
-
Kap 6 side 44 - 53.pdf
-
SA (kampgrupper) - Tyske nazistpartis stormtropper - lex.dk
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 5 Folkedrab og Holocaust
Folkedrab - Holocaust.
Forløbet er læst i forlængelse af forløbet om Nazismen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 6 Romerriget
Romerriget
Hvilke styreformer var i spil i Romerriget?
Hvilke årsager var der til Roms ekspansion?
Hvilke årsager var der til det Vestromerske riges fald?
Hvordan var hverdagslivet i Rom?
Hvilke spor fra Romerriget har der været/er der i eftertiden og i dag?
Kernestof:
-Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
Forløbet har fokus på tiden før ca. 500
Materiale: På sporet af Romerriget, af Kristian Jepsen Steg, Lindhardt og Ringhof, 2015
Side: 6 - 113,
minus side 75,76, 87, 90, 91, 92, 94, 102, Kilden: Seneca om slaverne side?, 106,108,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#7 Kold krig med fokus på Berlin
Kold krig med fokus på udviklingen i Berlin
Forløbet afsluttes med en studietur til Berlin (hvor historie kom med på et afbud og derfor kun havde to besøg med i programmet)
1: Mauer Park - graffiti-maling på et stykke af den gamle mur tæt på Ingenmandsland - gåtur langs den gamle mur fra Mauer Park til Gedankstätte Berliner Mauer.
2: Særudstillingen: "Roads not taken" på Deutsche Historische Museum
(Kontrafaktisk udstilling bygget over 14 scener fra 1.VK til murens fald nov. 1989). Udstillingen var på engelsk og tysk.
Kernestof:
- h̶ovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder (Hvad er kontrafaktisk historiemetode?)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#8 Den industrielle revolution + DHO i 1.g
Hvor og hvordan startede den industrielle revolution? Hvilke konsekvenser fik den for samfundsstrukturen i samtiden og hvilke konsekvenser kan vi se af industrialiseringen i dag?
Forløbet kobler sig til DHO-projektet i 1.g
Vi tager udgangspunkt i England, sammenligner med Danmark og går tur i Frederiksværk, Danmarks ældste industriby.
Materiale til forløbet:
Arven fra den industrielle revolution.
Fra: kap 9. Perspektiver på den industrielle revolution. I Industrialiseringen. Systime. https://industrialiseringen.systime.dk/?id=179
2,6 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#10 Demokrati, menneskerettigheder og ligest
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling - Fra Oldtidens Grækenland til i dag.
Vi arbejder med begrebshistorie og ser på demokratiets udvikling fra Oldtidens Grækenland til i dag. Hænger demokrati og menneskerettigheder sammen? Hvilken rolle spiller ligestilling i begreberne demokrati og menneskerettigheder?
Hvad er demokrati og hvilke styreformer indebærer demokrati? Hvad er menneskerettigheder og er er vi enige om hvordan de skal defineres?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#11 Den britiske kolonisering af Uganda
Vi starter forløbet med 13 interviews med ugandaere fra juli 2023. Her får vi et indblik i hverdagen i Uganda i dag med fokus på de udfordringer landet har.
Hvad er den historiske baggrund for Ugandas nuværende politiske og sociale situation?
Med udgangspunkt i samfundsstrukturen i Buganda i slutningen af 1800-tallet og Berlinkonferencen 1884 -1885 undersøger vi, hvordan og hvorfor Uganda blev et britisk protektorat? Og hvordan og hvorfor blev Uganda selvstændigt i 1962?
Hvilket kulturmøde fandt sted?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#12 Kronologiforløb - repetition
Stoffet fra det samlede treårige forløb indplaceres i en kronologisk
sammenhæng med fokus på brud, kontinuitet og periodiseringsprincipper.
Kronologiforløb i historie – fra DHO til Ugandas historie
Forløbene uddeles i grupper, som får to moduler til at planlægge en fremlæggelse via powerpoint. Hver gruppe får et halvt modul til fremlæggelsen.
1. Romerriget
2. Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling – fra Oldtidens Grækenland til Uganda i dag
3. Vikingetiden med fokus på togter fra Danmark og ud i verden – ekskursion til Nationalmuseet
4. Den industrielle revolution i England
5. Den britiske kolonisering af Uganda – slutningen af 1800-tallet til 1962 – og Uganda i dag.
6. Danmark ca. 1914 - 1933
7. Weimarrepublikken og nazisternes magtovertagelse i Tyskland – 1930’erne
8. Folkedrab 1: Holocaust under 2. Verdenskrig
9. Kold krig med fokus på Berlin – og Berlin i dag - Studietur
10. Folkedrab 2: Bosnien 1992 – 1995 – Teaterbesøg
(Pensum læst i 1.g med anden lærer inddrages ikke: Introduktion til historie og kildearbejde samt epidemiernes historie)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50093467113",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50093467113",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50093467113"
}