Holdet 2022 HI/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Anne Hemmingsen, Bettina Drejer
Hold 2022 HI/z (1z HI, 2z HI, 3z HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb: Introduktion til historie & kildearbejde
Titel 2 Forløb 1: Epidemiernes historie
Titel 3 Forløb 2: Danmark ca. 1914 - 1933 (DHO)
Titel 4 Forløb 3 Vikingetiden
Titel 5 Forløb 4 Weimarrepublikken og Nazisternes magtover
Titel 6 Forløb 5 Folkedrab og Holocaust
Titel 7 Forløb 6 Romerriget
Titel 8 Forløb#7 Kold krig med fokus på Berlin
Titel 9 Forløb#8 Den industrielle revolution +  DHO i 1.g
Titel 10 Forløb#9 Folkedrab 2 - Bosnien 1992-1995
Titel 11 Forløb#10 Demokrati, menneskerettigheder og ligest
Titel 12 Forløb#11 Den britiske kolonisering af Uganda
Titel 13 Forløb#12 Kronologiforløb - repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb: Introduktion til historie & kildearbejde

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 1: Epidemiernes historie

Faglige mål:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Globalisering

Om forløbet:
I forløbet ser vi på synet på sygdom fra antikkens Athen til 1800-tallets Danmark med udblik til Europa og verden. Vi ser på hvordan epidemierne ryster samfund og individer. Vi undersøger hvordan staten (og senere kirken) reagerer på epidemierne. Vi ser både på den athenske "pest", middelalderens pestudbrud (1347-1350) samt Danmarks sidste pestudbrud i 1711. Samtidig vender vi også blikket mod verden, hvor vi undersøger Mellemamerikas koppeepidemi (1520-1530). Afslutningsvis ser vi både på den første og anden bølge af koleraepidemien med fokus på Danmark i 1853 og udviklingen i statens epidemibekæmpelse.

Grundbogsmateriale:
Iversen, Kristian: "Derfor historie - teori og metode i brug" (2022): Kap. 2: s. 36-69 samt kilder fra bogens hjemmeside
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 2: Danmark ca. 1914 - 1933 (DHO)

Faglige mål:

- Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Politiske og sociale revolutioner

Om forløbet:
I samarbejde med dansk ser vi på perioden ca. 1900 til 1933 med fokus på Danmark (som optakt til DHO). Spørgsmål vi har undersøgt: Hvordan oplevede danskerne 1. verdenskrig? Hvilke samfundsmæssige konsekvenser fik krigen i tiden efter?

Grundbogsmateriale:
Martin Cleemann Rasmussen m.fl.: Danmarks Historie Det 20. og 21. århundrede, Lindhart og Ringhof 2014
Herfra: kap 3: Kriser, reformer og sammenbrud, side 40 - 59 (20 sider)

BOLETTE MARIE KJÆR JØRGENSEN, BOMK@SDU. DK: Pusling-landet, der hyggede sig i smug? I: Ny viden, November 2018, side 18-21 (4 sider)

Claus Friisberg: Kilder til det ny Danmark 1914 – 1985, Munksgaard 1986
Herfra: side48-52, 54-56, 59-62, 72-73 (14 sider)
Kilde 13D Figur 8: Reallønnen i håndværk og industri
Kilde 14 De håbløst lange køer af arbejdsløse. Af murerarbejdsmand Ernst Hansens erindringer fra 60erne
Kilde 16: Statens assistance er påkrævet. Uddrag af statsminister Th. Staunings redegørelse for     regeringens holdning til krisen. 1931
Kilde 18: En politisk bedrift: Af ”Socialdemokratens” lederartikel 1. februar 1933
Kilde 19: Mørkets gerninger hører natten til
Kilde 27 Undersøger Madsen følger sine instrukser nøje. Artikel i »Arbeiderbladet«. 1936

DHO-problemformulering 1.z (2023):
Storbyen i 20’erne og 30’erne

Problemformulering 1: Politisk fokus

Hvordan var livet og vilkårene for mennesket i storbyen i 1920’erne og 1930’erne?

• Redegør for hvordan den danske stat afhjælper de sociale og økonomiske problemer som samfundet oplever i 1920’erne og 1930’erne.

• Lav en kildekritisk analyse af de vedlagte historiske kilder. (se bilag)

• Redegør kort for ekspressionismen som kunst- og litteraturretning.

• Lav en analyse af to selvvalgte digte fra digtsamlingen BLOD (1922) af Broby-Johansen med fokus på digtenes ekspressionistiske træk og fremstilling af storbylivet.

• Diskuter hvilken viden vi får ud af at undersøge de historiske kilder og digtene. Er der forskel på hvilken slags viden, vi får ud af de forskellige tekster?  

Vedlagte historiske kilder fra:
Claus Friisberg: Kilder til det ny Danmark 1914 – 1985, Munksgaard 1986

Kilde 16: Statens assistance er påkrævet. Uddrag af statsminister Th. Staunings redegørelse for     regeringens holdning til krisen. 1931

Kilde 18: En politisk bedrift: Af ”Socialdemokratens” lederartikel 1. februar 1933

Kilde 19: Mørkets gerninger hører natten til


Problemformulering 2: Socialt fokus

Hvordan var livet og vilkårene for mennesket i storbyen i 1920’erne og 1930’erne?

• Redegør for hvordan en typisk arbejder oplevede livet i storbyen i 1920’erne og 1930’erne og hvordan de blev behandlet af det offentlige.

• Lav en kildekritisk analyse af de vedlagte historiske kilder. (se bilag)

• Redegør kort for ekspressionismen som kunst- og litteraturretning.

• Lav en analyse af to selvvalgte digte fra digtsamlingen BLOD (1922) af Broby-Johansen med fokus på digtenes ekspressionistiske træk og fremstilling af storbylivet.

• Diskuter hvilken viden vi får ud af at undersøge de historiske kilder og digtene. Er der forskel på hvilken slags viden, vi får ud af de forskellige tekster?  

Vedlagte historiske kilder fra:
Claus Friisberg: Kilder til det ny Danmark 1914 – 1985, Munksgaard 1986


Kilde 13D Figur 8: Reallønnen i håndværk og industri

Kilde 14 De håbløst lange køer af arbejdsløse. Af murerarbejdsmand Ernst Hansens erindringer fra 60erne

Kilde 27 Undersøger Madsen følger sine instrukser nøje. Artikel i »Arbeiderbladet«. 1936

Forløbet er i alt på 38 sider
Kan repeteres via Martin Cleemann Rasmussen m.fl.: Danmarks Historie Det 20. og 21. århundrede, Lindhart og Ringhof 2014
Kap 1: 1840-1914: Industrialiseringen, side 6-23
Eller: Fokus 3: Velfærdsstaten
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 3 Vikingetiden

Vikingentiden:
Fokus:  
Hvilken magtstruktur afspejler de store bygningsværker i vikingetiden?

Hvor I verden kunne man finde vikingerne - og hvilke forudsætninger var for at nogle af dem blev globale borgere?


Faglige mål:
Centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie

Kernestof:
Udgangspunkt i Danmarks tilblivelse,
Tiden mellem ca. 500 og ca. 1500
Kulturer og kulturmøder i Europas historie
Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks

Fremstillingsstof:
Jensen, Kurt Villads (2009) Kapitel 2 i "Fokus 1: Fra antikken til reformationen", s. 65-69. Gyldendal

"Kompendium bestående af et uddrag fra Nationalmuseets hjemmeside om Vikingerne". I alt 23 sider med følgende afsnit:
Vikingetiden (800-1050)                                          1
Biografi/Kongerækken/Harald 1. Blåtand          1
Jellingstenen                                          2
- Markerer runestenen overgangen til kristendommen? 4
Runesten blev rejst for at markere magt og status          5
Vikingetogterne havde forskellige formål og udtryk          6
Vikingerne på togt                                                  7
- Teknologi muliggjorde vikingetidens store søtogter 7
Hvor stort var Danmark i vikingetiden?                          7
- Områder i Norge og Sverige tilhørte Danmark (kort) 7
- Svend Tveskæg erobrer hele England (+ kort)          8
Danmarks befolkning var mindre                                  9
De første vikingetogter                                          9
Fund viser "fredelige" vikinger                                  9
Hvordan kom vikingernes rundt i verden?                  10
Verdens største vikingeskib                                 11
Sådan navigerede vikingerne til søs                         14
Vikingernes "graffiti"                                         15
De skriftlige kilder fortæller om vikingernes rejser            16
Den angelsaksiske krønike                                 17
Farefuld færd til Østeuropa og Rusland                         17
Rejsen til Gardarriget                                         18
Kalifatet i Bagdad – Vikingernes Særkland                 19
Byzans - Vikingernes Miklagård                                 19
Med skib eller slæde af de russiske floder?                 20
Landtransport i vikingetiden                                 20
Dateringsmetoder – dendrokronologi                          23


I grupper er der blevet fremlagt om følgende levn fra Vikingetiden:

1 https://danevirkemuseum.de/danevirke/
2 https://www.visitsamsoe.dk/inspiration/kanhave-kanalen/
2 https://www.vejlemuseerne.dk/besoeg-os/ravningbroen/
3 https://www.visitdenmark.dk/danmark/explore/vikingeborgen-aggersborg-gdk597454
3 http://www.vikingeborge.dk/fyrkat.htm
4 https://natmus.dk/museer-og-slotte/trelleborg/om-trelleborg/
5 Bayeux Tapetet: https://www.youtube.com/watch?v=LtGoBZ4D4_E
6 + 7 (2 grupper) https://www.vikingeskibsmuseet.dk/besoeg/udstillinger/de-fem-vikingeskibe


Podcast:
Fortidens Slagmarker – herfra afsnit 4
https://podcast.gyldendal.dk/04-angst-i-en-handfuld-stov
45 min

samt anmeldelse af denne podcast: https://www.historie-online.dk/boger/anmeldelser-5-5/forhistorisk-tid-12-12/fortidens-slagmarker  ca. 3 sider

Viking – herfra afsnit 3
https://podcast.gyldendal.dk/episode-03-helge
31 min

TV-dokumentar:
Historien om Danmark: Vikingetiden Fra DR.dk: https://www.dr.dk/drtv/episode/historien-om-danmark_-vikingetiden_145565
59 min.

Togtet S1:E6 – Opdagelsen af Vinland
Fra DR.dk: https://www.dr.dk/drtv/se/togtet_-opdagelsen-af-vinland_387642
59 min.

Pede´s Skæve Danmarkshistorie: Vikingetid: https://natmus.dk/museer-og-slotte/trelleborg/om-trelleborg/
1.25 min. (Formidling af Vikingetiden/Trelleborg)

Kort over vikingetiden: file:///C:/Users/anh/Downloads/Kort%20over%20vikingetiden.svg
Skal bruges mens der lyttes til podcast og læses beretningsmateriale.
Udstilling: Nationalmuseet: https://www.viking.natmus.dk/


Kilder:

Fra: Carl Harding Sørensen: Vikinger og togter, Gyldendal 1990
Kilde 36: Nestorkrøniken, side 91 - 93
Kilde 37: Ibn Miskawaih, side 93 - 96


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 4 Weimarrepublikken og Nazisternes magtover

Weimarrepublikken og Nazisternes magtovertagelse

Litteratur:
Peter Frederiksen: Det tredje rige – fællesskab og forbrydelse. Systime, 2. udgave, 2012.
Side 19 (kortet), 24-33, 74-79,109-111.
Kilder:

Hvad var baggrunden for nazisternes magtovertagelse og hvorfor resulterede den i holocaust?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 6 Romerriget

Romerriget

Hvilke styreformer var i spil i Romerriget?
Hvilke årsager var der til Roms ekspansion?
Hvilke årsager var der til det Vestromerske riges fald?
Hvordan var hverdagslivet i Rom?
Hvilke spor fra Romerriget har der været/er der i eftertiden og i dag?

Kernestof:
-Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks

Forløbet har fokus på tiden før ca. 500

Materiale: På sporet af Romerriget, af Kristian Jepsen Steg, Lindhardt og Ringhof, 2015
Side: 6 - 113,
minus side 75,76, 87, 90, 91, 92, 94, 102, Kilden: Seneca om slaverne side?, 106,108,



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#7 Kold krig med fokus på Berlin

Kold krig med fokus på udviklingen i Berlin

Forløbet afsluttes med en studietur til Berlin (hvor historie kom med på et afbud og derfor kun havde to besøg med i programmet)
1: Mauer Park - graffiti-maling på et stykke af den gamle mur tæt på Ingenmandsland - gåtur langs den gamle mur fra Mauer Park til Gedankstätte Berliner Mauer.

2: Særudstillingen: "Roads not taken" på Deutsche Historische Museum
(Kontrafaktisk udstilling bygget over 14 scener fra 1.VK til murens fald nov. 1989). Udstillingen var på engelsk og tysk.

Kernestof:
- h̶ovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-  forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder (Hvad er kontrafaktisk historiemetode?)



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#8 Den industrielle revolution + DHO i 1.g

Hvor og hvordan startede den industrielle revolution? Hvilke konsekvenser fik den for samfundsstrukturen i samtiden og hvilke konsekvenser kan vi se af industrialiseringen i dag?
Forløbet kobler sig til DHO-projektet i 1.g

Vi tager udgangspunkt i England, sammenligner med Danmark og går tur i Frederiksværk, Danmarks ældste industriby.

Materiale til forløbet:


Arven fra den industrielle revolution.
Fra: kap 9. Perspektiver på den industrielle revolution. I Industrialiseringen. Systime. https://industrialiseringen.systime.dk/?id=179
                                                                                                                              2,6  s.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#9 Folkedrab 2 - Bosnien 1992-1995

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#10 Demokrati, menneskerettigheder og ligest

Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling - Fra Oldtidens Grækenland til i dag.

Vi arbejder med begrebshistorie og ser på demokratiets udvikling fra Oldtidens Grækenland til i dag. Hænger demokrati og menneskerettigheder sammen? Hvilken rolle spiller ligestilling i begreberne demokrati og menneskerettigheder?

Hvad er demokrati og hvilke styreformer indebærer demokrati?  Hvad er menneskerettigheder og er er vi enige om hvordan de skal defineres?

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#11 Den britiske kolonisering af Uganda

Vi starter forløbet med 13 interviews med ugandaere fra juli 2023. Her får vi et indblik i hverdagen i Uganda i dag med fokus på de udfordringer landet har.

Hvad er den historiske baggrund for Ugandas nuværende politiske og sociale situation?
Med udgangspunkt i samfundsstrukturen i Buganda i slutningen af 1800-tallet og Berlinkonferencen 1884 -1885 undersøger vi, hvordan og hvorfor Uganda blev et britisk protektorat? Og hvordan og hvorfor blev Uganda selvstændigt i 1962?

Hvilket kulturmøde fandt sted?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#12 Kronologiforløb - repetition

Stoffet fra det samlede treårige forløb indplaceres i en kronologisk
sammenhæng med fokus på brud, kontinuitet og periodiseringsprincipper.

Kronologiforløb i historie – fra DHO til Ugandas historie

Forløbene uddeles i grupper, som får to moduler til at planlægge en fremlæggelse via powerpoint. Hver gruppe får et halvt modul til fremlæggelsen.

1. Romerriget
2. Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling – fra Oldtidens Grækenland til Uganda i dag
3. Vikingetiden med fokus på togter fra Danmark og ud i verden – ekskursion til Nationalmuseet
4. Den industrielle revolution i England
5. Den britiske kolonisering af Uganda – slutningen af 1800-tallet til 1962 – og Uganda i dag.
6. Danmark ca. 1914 - 1933
7. Weimarrepublikken og nazisternes magtovertagelse i Tyskland – 1930’erne
8. Folkedrab 1: Holocaust under 2. Verdenskrig
9. Kold krig med fokus på Berlin – og Berlin i dag - Studietur
10. Folkedrab 2: Bosnien 1992 – 1995 – Teaterbesøg

(Pensum læst i 1.g med anden lærer inddrages ikke: Introduktion til historie og kildearbejde samt epidemiernes historie)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer