Holdet 2022 MA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e) Bende Sylvan
Hold 2022 MA/x (G3 MA, 1x MA, 2x MA, 3x MA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Geometri og beviser
Titel 3 Andengradsligningen
Titel 4 Andengradspolynomier
Titel 5 Eksponentiel udvikling
Titel 6 Statistik
Titel 7 Årsprøve træning - forberedelses materiale
Titel 8 Opstart og opsamling
Titel 9 Vektorregning
Titel 10 Differentialregning 1
Titel 11 Differentialregning 2
Titel 12 Differentialregning 3
Titel 13 Integralregning
Titel 14 Optakt til SRO
Titel 15 Græsk matematik og argumentation
Titel 16 Sandsynlighedsregning
Titel 17 Forberedelse til årsprøve
Titel 18 Opstart
Titel 19 Vektorfunktioner
Titel 20 Funktioner
Titel 21 Sandsynlighedsregning
Titel 22 Forberedelsesmaterialet
Titel 23 Funktioner af to variable
Titel 24 Differentialligninger
Titel 25 Annuiteter
Titel 26 Differensligninger
Titel 27 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Introduktion til matematik
Hierarki
Parenteser
Brøker
Ligninger
Uligheder
Koordinatsystem
Funktioner
Lommeregneren Nspire

Lineære funktioner
Forskriften
Konstanterne
Grafen

Lineære modeller
Konstanten
Regression

Grundforløbsmaterialet
Afsnittet; Algebra, Opstart funktioner, matematisk model og Linjers skæring
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Geometri og beviser

Trekanter, ensvinklede trekanter, retvinklede trekanter, Pythagoras sætning
Beviser for Pythagoras sætning på mange forskellige måder og beviser for forskellige små egenskaber for trekanter.
Trigonometriske formler til bestemmelse af sider og vinkler i retvinklede trekanter og indførelse af sin, cos og tan i en enhedscirkel og bevis for formlerne for retvinklede trekanter med sin, cos og tan.
Cosinusrelationerne, sinusrelationerne og arealformlerne
Arbejde med trekanter og værktøjsprogrammet Nspire

Materiale:
Gyldendals gymnasiematematik Mat A1, s. 173, 175-179, 183-192

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Andengradsligningen

Andengradsligningen

Genkendelse af konstanterne a, b og c
Diskriminanten d og betydningen af denne for løsninger til ligningen
Løsningsformlerne til ligningen
Bevis for løsningsformlerne

Materiale:
Gyldendals gymnasiematematik Mat A1, s. 80-87
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Andengradspolynomier

Andengradspolynomier
Betydning af koefficienterne a, b, c og d
Løsning af rødder
Toppunktsformlen
Faktorisering af andengradspolynomier
Fortegnslinje for andengradspolynomier
Monotoniforhold for andengradspolynomier
Beviser for toppunktsformlen og faktoriseringen

Forløbet afsluttes med et gruppeprojekt om andengradspolynomier.
Der tages billeder af parabellignende objekter, som føres ind på Nspire og grupperne udfører regression for at afgøre om deres objekt er et matematisk andengradspolynomium.


Materiale:
Gyldendals gymnasiematematik Mat A1, s. 88-99.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Eksponentiel udvikling

Procenter
Renteformlen
Potenser og logaritmer
Eksponentiel udvikling
Formler for a og b
Fordobling og halvering
Eksponentiel regression

Materiale:
Gyldendals gymnasiematematik Mat A1, s. 18-41 og 70-72
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Statistik

Statistik

Ugrupperede observationer
- Middeltal
- Hyppighed
- Median
- Mindste observation
- Største observation
- Nedre kvartil
- Øvre kvartil
- Kvartilsæt og udvidet kvartilsæt
- Variationsbredde
- Kvartilbredde
- Outlier
- Prikdiagram
- Boksplot

Grupperede observationer
- Interval
- Middeltal
- Frekvens
- Kumuleret frekvens
- Sumkurve
- Histogram

Begreberne
- Population
- Stikprøve
- Repræsentativ

I undervisningen blev alle deskriptorer gennemgået og elever arbejdede projektorienteret med disse i grupper med først egne data, så med et tilsvarende datasæt, hvorefter de til slut sammenlignede de to grupper.
Til opgaven skulle de også forholde sig kritisk til indsamlingen af data.

Materiale:
Gyldendals gymnasiematematik Mat A1, s. 114-132
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 Årsprøve træning - forberedelses materiale

Emnet Vektorer køres som forberedelses materiale træning til årsprøven

Vektorer
Tegning af vektorer på papir og Nspire
Koordinater
Stedvektor og forbindelsesvektor
Regning med vektorer (både med koordinater og tegning af vektorer)
Længden af vektorer
Linjens parameterfremstilling
Tværvektor

Materiale:
PDF-filen om vektorregning (gammelt forberedelsesmateriale fra hfB)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Opstart og opsamling

Opstart
Opsamling
Nspirekursus
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Differentialregning 1

Differentialregning

Kontinuerte og differentiable funktioner
Væksthastighed
Tangenter og sekanter
Differentialkvotienter
Regneregler
Tangentens ligning
Monotoniforhold
Optimering

Materiale: (vi arbejder i e-bogen)
Gyldendals Gymnasiematematik A1, kap. 7
Gyldendals gymnasiematematik A2, kapitel 1, afsnit 1.2, 1.3, 1.4 og 1.5
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Differentialregning 2

Anvendelse af differentialregning
Optimering

Materiale:
Gyldendals gymnasiematematik A2: Kapitel 1, afsnit 1.1 Optimering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Optakt til SRO

Intro til differentialligninger
Vækstmodeller
Relativ Væksthastighed
Linjeelementer
Hældningsfelter
Førsteordens differentialligninger
- type y ' = k*y
- type y ' = b-a*y
Newtons afkølings lov

Materiale:
PDF-Differentialligninger, Mat A3, stx
Udsnit fra MAT A3, stx, Systime kapitel 5, afsnit 5.1-5.5.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Græsk matematik og argumentation

Græsk matematik og argumentation

Tidlig græsk matematik
Demokratiets opstående i det gamle Grækenland

Følgende matematikere har klassen set på:
Thalets fra Milet
Euklid: Findes der uendelig mange primtal?
Beviser om geometri og elementernes opbygning
Pythagoras - Arbejde med retvinklede trekant
Tallet √2  er irrationelt
Arkimedes -  Arbejde med π
Platons og Sokrates - Platons akademi og Sokrates dialog med slaven

Argumentationsformer
Den deduktive metode
Hvordan arbejder man i matematik og med matematik?
Bevistyper: direkte bevis, indirekte, induktionsbevis, bevis ved kontraposition og bevis opdelt i tilfælde.

Klassen arbejder sideløbende i historie om demokratiet fremgang i det gamle Grækenland.
Fællestime med historie omkring brug af argumentationsformer
Klassen fremførte et uddrag af Erasmus Montanus og argumentationen om
- Morlil er en sten
- Dem, der drikker er lykkelige
- Morlil er ikke en sten alligevel
- Per degn er lærd
og snakkede kort om syllogismer og logik
Dernæst fremførte klassen dialogen mellem Sokrates og slaven og spørgsmålet omkring argumentations form og læring blev taget op.

Eleverne arbejdede dernæst i grupper med en selvvalgt græsk matematiker.
Herom skulle de fremlægge historien bag og et lille uddrag af deres arbejde med matematik.
Der skulle indgå matematiske argumenter. Det var valgfrit om det var med Erasmus's syllogismer, Sokrates's læringsstrategi eller egne ord.

Alt dette var optakt til klassens studietur i Athen, hvor de blandt andet fremførte deres beviser og oplæg på ruinerne af Platons Akademi.


Materiale:
Udsnit fra Matematikkens historie af Allan Baktoft, s.5, 22-31, Forlag: Natskyggen, 2010.
PDF- om græsk matematik
s.1-9 Tidlig græsk matematik, Hirsberg og Holth, Tal og geometri, s.15-23
s.10-13 Græsk matematik generelt, Lützen, s.19-26
s.14-19 At føre et matematisk bevis, uddrag af midt i matematikken, Hans Jørgen Beck, s.57-65
s.20-25 Eulkid og deduktivt opbygget matematik, Gyldendals gymnasiematematik Mat A1, s.194-199, 204-215.
Uddrag af Erasmus Montanus, akt 2, scene 3
http://wayback-01.kb.dk/wayback/20101108104504/http://www2.kb.dk/elib/lit/dan/holberg/komedier/erasmus.dkl/a2.htm
Uddrag af (kilde: http://aigis.igl.ku.dk/2005,1/CGTMen.pdf):
Platons Menon, Oversat og kommenteret af Chr. Gorm Tortzen
Hvad er matematik? C, Netmateriale Kapitel 10 Afsnit 2.2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Sandsynlighedsregning

Sandsynlighedsregning
Additionsprincippet
Multiplikationsprincippet
Komblnationer
Uafhængighed
Binomialfordelingen
Stikprøver
Binomialtest

Materiale:
Gyldendals Gymnasiematematik Mat A2, Kap 4.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Forberedelse til årsprøve

Forberedelse til den mundtlige årsprøve
Vi træner små mundtlige fremlæggelser og laver de sidste skriftlige prøver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Opstart

Opsamling fra 2.g og optakt til 3.g
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Funktioner

Opsamling på
Vigtige funktioner
Regning med funktioner

Trigonometriske funktioner
Enhedscirklen med grader og radianer
De trigonometriske funktioner, graf og egenskaber
Parallelforskydninger af grafer
Harmoniske svingninger og betydning af konstanterne
Differentialkvotienten af sinus-funktionen

Materiale:
Gyldendals gymnasiematematik, Mat A3: s. 8-20
Noter til beviset for differentialkvotienten af sinus-funktionen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Sandsynlighedsregning


Egenskaber for binomialfordelingen, herunder beviset for middelværdi for binomialfordelingen.
Normalfordelingen
Normalfordelingskurver
Tæthedsfunktion og fordelingsfunktion
Sammenligning mellem binomial og normalfordeling
Regression og residual
Residualspredning
Normalfordelingsplot
Normalfordelingspapir

Materiale:
Gyldendals gymnasiematematik, Mat A3: s. 122-146
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 Forberedelsesmaterialet

Forberedelsesmaterialet: Sandsynlighedsregning
Eleverne arbejder selvstændigt med forberedelsesmaterialet


Materiale:
Undervisningsministeriets forberedelsesmateriale om Sandsynlighedsregning (2025)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23 Funktioner af to variable

Funktioner af to variable
Kort intro til rumgeometri og vektorer
Kuglen og tangentplaner
Funktioner af to variabler - forskellige eksempler
Niveaukurver og snitkurver
Partielle afledede og stationære punkter herunder arten af punktet
Tangentplaner

Materiale:
Gyldendals gymnasiematematik, Mat A3: s.96-120
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24 Differentialligninger

Differentialligninger
Fortsat fra 2.g
Introduceres til differentialligninger med
- gøre prøve, gætte løsninger
- forskel på partikulær og fuldstændig løsning
- Bestemme tangentligninger til løsningskurver
- Hældningsfelt og linjeelementer

Arbejder med differentialligningerne
- Eksponentiel vækst
- Forskudt eksponentiel vækst

3.g
- Logistisk vækst
- Lineære 1.ordens differentialligninger
- Metoden separation af de variable

Differentialligningsmodeller
Den deduktive metode bruges til at bevise udvalgte af ovenstående ligninger.

Materiale:
Gyldendals gymnasiematematik, Mat A3: s.22-68, 182-186
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 25 Annuiteter

Annuitetsopsparing
Gældsannuitet
Der udarbejdes et Excel-ark til at beskrive hvert skridt i lånet eller opsparingen.
Der arbejdes med beviset for annuitetsopsparing  på flere måder, herunder induktionsbeviset

Materiale:
Gyldendals gymnasiematematik, Mat A1, Afsnit 1.16, s.73-78
Noter til bevis for annuitetsopsparing og gældsannuitet
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 26 Differensligninger

Differensligninger

Hvad er en differensligning og hvordan løses de?
Renteformlen og annuitetsopsparing, som differensligning
Første ordens lineære differentialligninger og sætningen om løsningen på den lukkede form
Beviset for denne sætning er gennem både med et induktionsbevis og et direkte bevis
Diskret logistisk vækst.
Cobwebdiagrammer for førsteordens differensligninger

Materiale:
Undervisningsministeriets forberedelsesmateriale om Differensligninger (April 2020)
s.2-16
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 27 Eksamensforberedelse

De sidste ender samles
Eksamenstræning både skriftligt og mundtligt
Der arbejdes med den deduktive metode og bevisgennemgang
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer