Frederiksværk Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksværk Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 MA/z - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau
Matematik A
Lærer(e)
David Nygaard, Pernille Højte, Thomas Bøgild Piil
Hold
2022 MA/z (
G5 MA
,
1z MA
,
2z MA
,
3z MA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb
Titel 2
Tal og formler (afsluttet)
Titel 3
Andengradsligninger
Titel 4
Økonomi
Titel 5
Vektorer
Titel 6
trigonometri og forløb om bevisførelse
Titel 7
cirkler (analytisk geometri)
Titel 8
ekstra matematik, 12 moduler i eksamensperioden
Titel 9
Mængder
Titel 10
Differentialregning
Titel 11
Integralregning
Titel 12
Sandsynlighedsregning & statistik
Titel 13
Vektorregning, del 2
Titel 14
Repetition
Titel 15
Opsamling
Titel 16
Vektorfunktioner
Titel 17
Binomialfordelingen
Titel 18
Forberedelsesmaterialet - sandsynlighed
Titel 19
Funktioner af to variable
Titel 20
Differentialligninger
Titel 21
Annuiteter
Titel 22
Repetition og opsamling
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb
Introduktion til matematik
Hierarki
Parenteser
Brøker
Ligninger
Uligheder
Koordinatsystem
Funktioner
Lommeregneren Nspire
Lineære funktioner
Forskriften
Konstanterne
Grafen
Lineære modeller
Konstanten
Regression
Grundforløbsmaterialet
Afsnittet; Algebra, Opstart funktioner, matematisk model og Linjers skæring
Indhold
Kernestof:
Kære G5. Velkommen til matematik. Idag starter vi op med at køre en screening for at se hvor godt det går med matematikkenHusk blyant og papir
Idag kører vi basal algebra og aritmetik og lærer PEMDAS reglerne. I skal forklare mig hvad symbolerne betyder. I skal også alle ind på jeres teams og finde grundforløbsmaterialet, som vi bruger til og med oktober ca. Se nedenstående guide, hvordan m
Læs om brøker og ligninger i jeres Teams. Fokuser på at sætte på fælles brøkstreg og reglerne for ligningsløsning. Vi arbejder Vi samler op fra sidst med PEMDAS og laver lidt snakkeøvelser
Læs om ligninger i Teams. Altid kigge efter symboler i matematik og lave tankeeksperimenter omkring hvad tingene betyder. Vi arbejder med ligninger og begynder at tænke over sammenhænge og så laver vi en lille sjov øvelse med at forstå matematiske sy
Læs om funktioner i grundforløbsmaterialet. Vi samler op på brøker, ligninger og uligheder og matematiske tegn. Vi laver en lille sjov snakkeøvelse også til at klare hjernen lidt
En lille hygge hovedbryder. Vi kigger på den i timen
Vi gennemgår lineære funktioner og øver os på dette
Gåde: En søn har en alder på 7 og hans far har en alder på 37. Hvornår er faren dobbelt så gammel, som sønnen? Kan I lave en ligning, som løser vores problem?
Vi kører videre med lineære funktioner
Hyggehovedbryder :)
Vi arbejder med nedenstående screening under timen. IKKE LEKTIE!!!Stx matematik screening vejl opgavesæt 1.pdf Vi kigger videre på lineære funktioner og kigger også på lineær regression
Vi går videre med lineære funktioner i Nspire. Vi kigger på skæring imellem linjer og hvordan vi løser disse problemer
Vi arbejder med lineær regression i Nspire og generel behandling af data. Læs om lineær regression i grundforløbsmaterialet. I timen laver vi flere opgaver fra screeningen
Vi gennemgår lineær regression
Stx matematik screening vejl opgavesæt 2.pdf
Hyggehovedbryder, den er også i aflevering 2, men nu lægger vi den her også. Vi gennemgår også lige den med skakbrættet. Mind mig lige om det, hvis jeg glemmer det
Opsamling og arbejde med screeningsopgaver
Hyggehovedbryder
Arbejde med screeningsopgaver. Vi samler også op og kigger lidt på beviser i matematikkens verden
Vi kigger på bolde og cirkler
Residualer og genopfriskning. Vi arbejder i dybden med screeningsopgaverne
Stx matematik screening vejl opgavesæt 4.pdf
Så går vi rigtigt i kødet på screeningsopgaverne og sørger for at de bliver skrevet pænt og flot op, så folk omkring os kan forstå hvad vi laver. Vi gennemgår dem også ved tavlen så vores argumenter er på plads også
Vi arbejder videre med screeningsopgaver. Stx matematik screening vejl opgavesæt 5.pdf
Vi kigger på virkelighedseksempler på brugen af matematik på vores omverden og ser om vi kan koble det til andre fag. Vi kigger blandt andet på potentiel energi (NV trappeløb) og forskellige brug af lineære sammenhænge til løsninger af forskellige re
Hvordan vi føler tyngdekraften på forskellige planeter. Vægt er en kraft (F = m*g), der fremkommer når vi interagerer med tyngekraften
Vi gør os klar til screening. Sørg for at have spørgsmål parat til ting I ikke kan finde ud af
OBS!! HUSK COMPUTER OG OPLADER. SØRG FOR AT COMPUTEREN ER OPLADET HJEMMEFRA, ELLER I TIMERNE FØR. HUSK SKRIVEREDSKABER HVIS I VIL LAVE NOTER. JEG UDLEVERER PAPIR PÅ DAGEN. SCREENINGEN SKAL AFLEVERES PÅ COMPUTER
Vi samler op på screeningen og gennemgår den hvor I tager noter til rettelserne.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Tal og formler (afsluttet)
Basal ligningsløsning, repræsentation: graf, tabel, funktion, mundtlig, indstille Nspire vindue og grafer, variabelsammenhænge, ligefrem og omvendt proportionalitet (areal kasse), kvadratsætningerne (grundigt), arealargumenter (lægge arealer til og trække arealer fra)
Historie: n-talssystemer, cisterciansk talsystem
Beviser:
(a+b)^2, (a-b)^2 og pythagoras' læresætning som geometrisk bevis
Gange tal med brøk og sætte på fælles brøkstreg
Indhold
Kernestof:
Velkommen til Mat A. Vi starter stille og roligt op på matematik og så henter vi bøger også. Vi gennemgår hvad der skal foregå i undervisningen og så kigger på matematikhistorie, talsystemer og så forstår vi grunden til at det er ekstremt vigtigt at
Her er hvad vi skal igennem, som det første. I burde genkende noget af det
Matematik - tankegange og konklusioner.docx
Vi kigger på det gamle cistercianske talsystem og vi arbejder videre med matematikrepræsentationer. Vi går i kødet på brøker
Mat A1; sider: 8-17, 51
den blå lærebog
Vi arbejder med følgende opgaver under timen
image.png
Vi genopfrisker funktioner og hvordan vi håndterer dem i Nspire og så går vi i kødet på ligefrem og omvendt proportionalitet. Derudover begynder vi at tænke på beviser og matematisk logik
Vi øver os på ligningsløsning og symbolmanipulation. Vi arbejder videre med ligefrem og omvendt proportionalitet med eksempler. Vi kigger på X115, Vi går også i kødet på SERIØS brøk regning
Ligningsløsning og ligefrem og omvendt proportionalitet
1) Vi gennemgår jeres aflevering. Der ligger en retter inde under dokumenter. Det forventes at I stiller spørgsmål til de ting I ikke kan finde ud af og tager noter, når I får svaret. Hvis jeg skriver fint, rigtigt fint eller superfint, så er det for
Vi gennenmgår basale tankegang omkring geometri og så gernnemgår vi de geometriske beviser for kvadratsætningerne endnu engang, så vi sørger for at forstå tankegangene bagved og så arbejder vi os over i andengradsligningerne og andengradspolynomierne
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Andengradsligninger
Kvadratkomplettering (påbegyndt)
Indhold
Kernestof:
Vi gennenmgår basale tankegang omkring geometri og så gernnemgår vi de geometriske beviser for kvadratsætningerne endnu engang, så vi sørger for at forstå tankegangene bagved og så arbejder vi os over i andengradsligningerne og andengradspolynomierne
https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/andengradspolynomium-og-ligning/kvadratkomplettering
Vi gennemgår det geometriske bevis for pythagoras læresætning og så går vi igang med at koble andengradsligninger til vores kvadratsætninger og hvordan man løser dem
Mat A1; sider: 80-85, 90-99
den blå lærebog
image.png
Vi arbejder videre med algebra og kvadratkomplettering. Vi bruger kvadratkomplettering til at løse kasteproblemer. Vi kigger på brugen af geometriske figurer i udregninger, de tre dimensioner af geometriske figurer og hvordan vi løser areal problemer
https://www.youtube.com/watch?v=E43-CfukEgs&ab_channel=BBChttps://www.youtube.com/watch?v=N3bEh-PEk1g&ab_channel=YarrettGoung
Vi kører en matematikprøve. Prøven varer en time, kun bogen og en lommeregner må bruges som hjælpemiddel og derudover finder jeg en formelsamling et sted
Jeg havde overset at vi skulle arbejde virtuelt, derfor skubber vi projektforløbet til vi mødes fysisk igen. Vi arbejder derfor konventionelt med andengradsligninger og vi går ind i diskriminantformlen
Vi arbejder med disse opgaver under timen (ignorer blyantstregen)
andengradsligningeropgaver.docx
Vi opstarter projektforløb, der kører over de næste tre moduler. I arbejder i grupper af fire og der skal afleveres et projekt til slut. Der bliver ikke givet karakterer for projektet, I får kun feedback
Andengradsligninger projektforløb.docx
Vi gennemgår brug af CAS (Computerized Algebraic System) til løsning af ligninger
parallelforskydning af graf-teori.pdf
Vi arbejder med disse opgaver under timen. Vi starter med 2.D1.45, som følger efter vores gennemgang
2.D1.45 lavet af David
Vi går dybt i kødet på toppunktsformlen. Vi beviser hvordan vi er kommet frem til den og vi laver nogle overvejelser til hvordan vi skal tænke omkring vores matematik
Prøve aflyst. Jeg er blevet syg. Der er arbejd-selv med notetagning til andengradspolynomier. Læs desuden om andengradsregression
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Økonomi
Samarbejde med samfundsfag:
Opsamling på procentregning
Beregninger på løn, fortjeneste og produktivitet
Undersøgelse om sammenhæng mellem BNP og beskæftigelse
Klassen arbejder med opgaven i små grupper og afleverer en besvarelse som rettes af begge lærer.
Indhold
Kernestof:
Læs op på jeres noter fra de sidste matematik moduler med DN. Herunder betydningen af a, b, c og d for en parabel og toppunktsformlen. Løs opgaver til tirsdag.docx og aflever i elevfeedback senest mandag kl.20.00
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Vektorer
Vektorer i 2D udfra dokumentet
"Vektorer i planen" (HF forberedelsesmateriale sept.2019)
herunder regning med vektorer (addition, subtraktion, længde af vektor, parameterfremstilling for linje m.v.)
Derefter resten af "Vektorer" fra klassens B1-bog (Gyldendal), dvs skalarproduktet (bevisførelse)
ortogonale vektorer (bevisførelse)
vinkel mellem vektorer (bevisførelse)
Til slut kort forløb om konstruktion i Nspire (alternativt geogebra)
Indhold
Kernestof:
Dagens materiale: Vektorer i planen.pdf og opgaver: Opgaver til vektorer tegn og regn.docx
Vektorer i planen; sider: 3-8
Pdf-filen om vektorer
Løs øvelse 1 og 2
Læs så I har styr på vektorers koordinater og vektors længde. Løs opgave 2 og øvelse 5
vektorer i Nspire
Læs om stedvektor side 9-10 og lav øvelse 9.
først skalarproduktet
Opgave 5 side 16 skal du lave og skrive dit svar i elevfeedback
Opgave 8 side 19 er din lektie!
eksempel 10 side 21 skal studeres nøje! Find fejlen/ er der en fejl? og skriv dit svar i elevfeedback!
vi starter på vektor-delemnet "trigonometri" DU skal læse i BOGEN, afsnit 4.8 trigonometri, så DU har styr på hvordan enhedscirklen samt cosinus og sinus er defineret.
vinkelberegningen på Nspire
DU skal træne Beviset fra sidst om vinkel mellem vektorer, måske kommer DU til tavlen.
1z træner mandag.docx
vi gennemgår cirkler!
eksamenssæt til 1z og 2b.pdf vi træner det skriftlige
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
trigonometri og forløb om bevisførelse
Undervejs i vektorforløbet arbejdede vi med de klassiske beviser for
- cos, sin og tangens i retvinklet trekant
- cos-relationerne for vilkårlig trekant
- regneregler for skalarproduktet
for til slut at kunne gennemføre det klassiske (Euklid) bevis for vektor-vinkel-formlen.
Indhold
Kernestof:
DU skal læse sætning 4.14 (i kap. om trigonometri) "hyp-mod-hos" samt tilhørende eksempler på hvordan man bruger den. og se elevfeedback!!!!!!!!!!!!!!!
Frederikke, Robin og PAtricia fremlægger, ALLE ANDRE har som lektie opgaverne fra i fredags 2. modul
vektorprøve, HUSK ternet papir, prøven er uden computer!
cosinusrelationer fremlægges af Wiktoria, Frida og Ben
1z vektorprøve.docx
regneregler for skalarproduktet gennemgås af Muhammed og Karla og Ana. blå prøve gennemgås
Bevis for formlen cos(v) ml. vektorer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
cirkler (analytisk geometri)
Cirklens ligning udledt
træningsopgaver
- herunde kvadratisk komplettering
Indhold
Kernestof:
vi gennemgår cirkler!
eksamenssæt til 1z og 2b.pdf vi træner det skriftlige
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
ekstra matematik, 12 moduler i eksamensperioden
A1-bogen (Gyldendals Gymnasiematematik) 3 moduler
statistik (kapitel 3).
alle begreber fra deskriptiv statistik:
ugrupperede og grupperede observationer, søjlediagram, boksplot, historgram, sumkurve, middeltal osv osv
Alt blev trænet både i wordmat og med papir og blyant.
Spredning dog kun med CAS.
eksempler på brug og misbrug af statistik
de resterende 8 moduler blev brugt på
A1-bogen "Variabelsammenhænge, funktioner og vækst" (kap.1):
de fire repræsentationsformer
procentregning
logaritmer (titalslogaritmen),
eksponentiel vækst (herunder også renteformlen og annuitetsopsparing),
fordoblingskonstanten blev udledt og beviset trænet,
potentiel vækst
proportional og omvendt proportional
sammensat funktion
stykkevist defineret funktion
invers funktion
Indhold
Kernestof:
DU skal før timen downloade wordmat (gratis) og købe lidt ternet papir!
statistik - GRUPPEREDE observationer
træning 2.modul.docx
brug og misbrug af statistik
medbring din pc med Nspire, samt papir og frisk hjerne!
modulet drejer sig om % og renter og %-vækst
renteformlen evt annuitetsopsparing
medbring ternet papir, Nspire og frisk hjerne!
opgaver 1z torsdag (1).docx
Hvad vi IKKE nåede i 1. og 2.modul.
Potentiel vækst. proportional og omvendt proportional
proportional og omvendt proportional
årsprøvens del 2 og den sidste lille aflevering
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Mængder
Mængder og elementer, listeform, venn-diagrammer, foreningsmængde, fællesmængde, differensmængde, kendte mængder, definitions- og værdimængder for funktioner.
Indhold
Kernestof:
flowchart_løkke.png
Opgaver fra fotomodul
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Differentialregning
Kontinuerte og differentiable funktioner
Væksthastighed
Tangenter og sekanter
Differentialkvotienter
Regneregler
Tangentens ligning
Monotoniforhold
Optimering
Tretrinsreglen præsenteres og anvendes på simple funktioner og regneregler
Herunder produktformlen
Indhold
Kernestof:
Mat A1; sider: 23-26, 234-247
den blå lærebog
Husk bogen :-)
Derivative formulas through geometry | Chapter 3, Essence of calculus
Mat A2; sider: 8-21, 29-32, 182-183
den grønne lærebog
2z_diff_1st.pptx
Husk bogen (A2) :-)
Læs afsnittet i OneNote om logaritmer, og hav opgaverne 108, 110 og eventuelt ekstraopgaverne klar til gennemgang på tavlen. Og husk bogen :-)
Georg Mohr konkurrencen
2z_diff.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Integralregning
Stamfunktioner
Integraler - bestemte og ubestemte
Regneregler for integraler
Arealer under funktioner
Arealer mellem funktioner
Beviset for arealsætningen
Summer, omdrejningslegemer og rumfang
Indhold
Kernestof:
2z_stamfunktioner.docx
Mat A2; sider: 34-44, 54-58, 198-200
den grønne lærebog
Arbejdselv071223.docx
2z_int_k og tangent løsn.docx
Husk bogen :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Sandsynlighedsregning & statistik
Deskriptiv statistik:
Ugrupperede observationer
- Middeltal
- Hyppighed
- Median
- Mindste observation
- Største observation
- Nedre kvartil
- Øvre kvartil
- Kvartilsæt og udvidet kvartilsæt
- Variationsbredde
- Kvartilbredde
- Outlier
- Prikdiagram
- Boksplot
Grupperede observationer
- Interval
- Middeltal
- Frekvens
- Kumuleret frekvens
- Sumkurve
- Histogram
Begreberne
- Population
- Stikprøve
- Repræsentativ
Sandsynlighed og kombinatorik:
Additionsprincippet
Multiplikationsprincippet
Komblnationer
Uafhængighed
Binomialfordelingen
Stikprøver
Binomialtest
(Ikke gennemgået i 1g grundet sygdom, lærerskift mm.)
Indhold
Kernestof:
Mat A2; sider: 98-121, 123-125, 129-140
den grønne lærebog
Læselektie
Øvelser til binomialfordeling.pdf
Husk bogen!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Vektorregning, del 2
Den rette linje
Vinkler og skæringer mellem linjer
Projektioner
Tværvektor og determinant
Afstand fra punkt til linje
Cirklen
Indhold
Kernestof:
Mat A2; sider: 148-149, 154-159, 169-171, 174-177
den grønne lærebog
Løs opgaverne fra sidst
FemTech visualiserer mental sundhed
Spørgsmål til årsprøven 2z.docx
Mat A1; sider: 168-179, 183-184, 187-188
den blå lærebog
tvær_det.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Repetition
Indhold
Kernestof:
Husk bogen :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Opsamling
Indhold
Kernestof:
Differentiationen_en _overlevendes_beretning.docx
TI-Nspire™ CX CAS Student Software — 16-tegns aktiveringsnøgle (Windows® og Mac®) Version 6.0 - Texas Instruments - Danmark
Differentiationen
Øvelser 16aug.docx
3z_potenssammenhænge 1.docx
Øv beviset :-)
Tværvektor & determinant (rep)
3z_potenssammenhænge 2.docx
3z_vektoropsamling 1.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Vektorfunktioner
Vektorfunktioner
Parameterfremstilling
Parameterkurver og banekurver
Hastighed, fart, acceleration og differentialkvotient
Tangenter og tangentens ligning
Dobbeltpunkter
Længde af et kurvestykke
Indhold
Kernestof:
Definition af vektorfunktion og tegning af parameterkurve i TI-nspire
Mat A3; sider: 18-20, 70-71, 87-88
Øvelser 030924.docx
Lektie
3z_partiklers hastighed.docx
Øvelse 308.docx
Lektie: øvelserne fra sidst
Længde af en banekurve.pdf
3z_integraler og kurvelængder.docx
3z_den jævne cirkelbevægelse.docx
3z_vektorfunktionsfinale.docx
Opgaver til parallelforskudte funktioner.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Binomialfordelingen
Egenskaber for binomialfordelingen
Normalfordelingen
Normalfordelingskurver
Tæthedsfunktion og fordelingsfunktion
Sammenligning mellem binomial og normalfordeling
Regression og residual
Indhold
Kernestof:
3z_binomial_rep.docx
Fordelinger.pptx
3z_ssh_kurver.docx
Husk bogen! :-)
Fordelinger_foreløbig.pptx
3z_ssh_sandsynligheder.docx
Mat A3; sider: 126-127, 206-209
largest prime - Google-søgning
Prime Numbers & Public Key Cryptography
Løsningsforslag - normcdf.tns
Tilfældigetal.xlsx
point_fra_test.xlsx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Forberedelsesmaterialet - sandsynlighed
Forberedelsesmaterialet: Sandsynlighedsregning
Eleverne arbejder selvstændigt med forberedelsesmaterialet
Materiale:
Undervisningsministeriets forberedelsesmateriale om Sandsynlighedsregning (2025)
Indhold
Kernestof:
forberedelse A-niveau 2024-2025.pdf
Facit til og med opg9
Hvem tager kage med?!
3z_3Døvelser.docx
3d.tns
Mat A3; sider: 96-98
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Funktioner af to variable
Funktioner af to variable
Kort intro til rumgeometri og vektorer
Kuglen og tangentplaner
Funktioner af to variabler - forskellige eksempler
Niveaukurver og snitkurver
Partielle afledede og stationære punkter herunder arten af punktet
Tangentplaner
Indhold
Kernestof:
3z_3Døvelser.docx
3d.tns
Mat A3; sider: 96-98
Danske elever mangler matematik-motivation: Vi har en fortælling om et fag, der er meget svært
højde niveau.ggb
3z_niveaukurver og snitkurver.docx
3z_partafl_gradient_t-plan.docx
Stationære punkter.docx
3z_CAS-øvelser.docx
kogendevand.xlsx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Differentialligninger
Introduceres til differentialligninger med
- gøre prøve, gætte løsninger
- forskel på partikulær og fuldstændig løsning
- Bestemme tangentligninger til løsningskurver
- Hældningsfelt og linjeelementer
Arbejder med differentialligningerne
- Eksponentiel vækst
- Forskudt eksponentiel vækst
- Logistisk vækst
- Lineære 1.ordens differentialligninger
- Metoden separation af de variable
Indhold
Kernestof:
Lektie
Mat A3; sider: 35-38, 46-53
Husk bogen :-)
Simple vækstmodeller.docx
Bevis - separation ef de variable.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
Annuiteter
Annuitetsopsparing
Gældsannuitet
Der udarbejdes et Excel-ark til at beskrive hvert skridt i lånet eller opsparingen.
Der arbejdes med beviset for annuitetsopsparing på flere måder, herunder induktionsbeviset
Indhold
Kernestof:
3z_annuiteter.docx
Lektie
Annuitet.xlsx
Isoleringsøvelse fra i går
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22
Repetition og opsamling
Repetition af forløbene og opsamling på eventuelle hængepartier, særligt fra 1g.
Indhold
Kernestof:
Newton.docx
Bevistyper.pdf
Integralenoter.docx
ssh og integrale.docx
Integration ved substitution.docx
Bevis: kurvelængdeformlen
Vektorfunktionsopgaver.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50130549528", "T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50130549528", "H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50130549528" }