Frederiksværk Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksværk Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 id/a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2023/24
Institution
Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau
Idræt C
Lærer(e)
Katrine Sander Madsen, Mads Horn Øhlenschläger, Sarah Huss Jønsson
Hold
2022 id/a (
G1 id
,
1a id
,
2a id
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
kondibold
Titel 2
Badminton
Titel 3
Forløb#3 Volley
Titel 4
Grundtræning
Titel 5
Les lanciers
Titel 6
Alternative boldspil
Titel 7
Floorball
Titel 8
Ultimate
Titel 9
rytmisk opvarmning
Titel 10
Crossfit
Titel 11
Repetition af Les Lanciers
Titel 12
Forløb#3
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
kondibold
Introduktion til idræt.
kondibold:
Introduktion af fællesbegreber i boldspil: bredde/dybde, spilbarhed, kommunikation, forsvar, angreb,
spiljusteringer: bane, bold, hold, mål, regler
Der har været brugt diverse boldspil til introduktionen. Senere er der arbejdet med 3 boldspil med fokus på konditionstræning :
Kinball
Hullabasket
parfodbold.
der blev afsluttet med en event hvor alle 1.årgangsklasser kæmpede mod hinanden.
Indhold
Kernestof:
Velkommen til idræt!
Husk idrætstøj, sko, drikkedunk og håndklæde til bad. Lektier: Læs reglerne til Hulabasket (hvis du ikke gjorde det sidst), til Kinball og læs "Bredde/dybde" s. 44-45 og "temposkift i spillet" s. 49. Sidetallene er fra originalsiderne.
Hulabasket
Kinball
boldspil-på-tværs.pdf
Husk idrætstøj, sko, drikkedunk og håndklæde til bad. Lektier: Læs reglerne til Kinball og læs "Bredde/dybde" s. 44-45 og "temposkift i spillet" s. 49, hvis du ikke gjorde det sidst. Sidetallene er fra originalsiderne.
Vi starter op på parfodbold. Husk udendørs tøj og sko og håndklæde til bad.Lektie: læs om parfodbold regler og om relativ intensitet.Parfodbold Relativ arbejdsintensitet
Lektie: Gå ind i onenote bogen og læs op på afsnittene om relativ arbejdsintensitet. I skal kunne bruge formlen i modulet så læs de linkede sider.
hullabasket 2022.pdf
kinnball 2022.pdf
parfodbold 2022.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Badminton
1.2 Faglige mål
• Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
• Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
• Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
• Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
• Beherskelse af kort baghåndsserv og lang forhåndsserv samt kunne vise demonstrere clear med fokus på hensigten med slaget.
• Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
Videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=MAW7Bzopf6g&list=PLBFcmrNEGWZxnyptZ_JgqGQ50VDNKJl8r&index=2
https://www.youtube.com/watch?v=MCViPUtc7rM&list=PLBFcmrNEGWZxnyptZ_JgqGQ50VDNKJl8r&index=2
https://www.youtube.com/watch?v=uWW5RJf4_DM&list=PLBFcmrNEGWZxnyptZ_JgqGQ50VDNKJl8r&index=3
https://www.youtube.com/watch?v=COqWsiKMG4M&list=PLBFcmrNEGWZxnyptZ_JgqGQ50VDNKJl8r&index=4
https://www.youtube.com/watch?v=GX2vpkDljv0&list=PLBFcmrNEGWZxnyptZ_JgqGQ50VDNKJl8r&index=5
Indhold
Kernestof:
Sidste gange med kondibold. Vi er indenfor og lave biptest, så husk sko til at løbe i. Vi tyvstarter måske på badminton :)
Badminton 1. gangLektie: Se videoerne 3 Baghåndsserv 4 Forhåndsserv
Badminton (2.gang). Fokus på "forhåndsgreb" og Clear (langt slag/bold fra baglinje til baglinje). Vi laver opvarmning med indledende teknik og benarbejde. Kampspil + evt. teori på sidelinjen. LEKTIE: Se vedhæftede video og notér dig de fokuspunkter d
Clear – Lige fra baghåndshjørnet
Badminton sidste gang! Husk sko, tøj og håndklæde
Tak for en skøn skitur. Badminton igen! Husk indendørs sko!Lektie: se videoerne og øv derhjemme (brug en fluesmækker eller grydeske som ketsjer)1 Forhåndsgreb 2 Baghåndsgreb 3 Baghåndsserv 4 Forhåndsserv
Badminton
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 Volley
Introduktion til volleyball.
Fingerslag
Baggerslag
Underhåndsserv
Slag/smash, præsentation af afsæt
Spilforståelse - fokus på opstilling og 3 berøringer
Regler - almindelige og teenvolleyregler (kaste i stedet for at serve + gribe første modtagning)
Indhold
Kernestof:
Volleyball! Husk indendørs sko og tøj. Lektie: se de her de to videoer inden modulet.Fingerslag Kids og Teenvolley / Volleyball Danmark Baggerslag Kids og Teenvolley / Volleyball Danmark
Volleyball 2. gang! Husk indendørs sko og idrætstøj!Hvis man bliver tørstig i løbet af modulet, så har man medbragt en vandflaske. Når man har idræt snacker man ikke mad eller sodavand osv. Lektie: læs de her to sider i onenoteRegler Serv (læs primær
Volleyball (3.gang). Vi arbejder videre med teknikker (finger-, bagger- og serveteknik) samt sammenspil/kommunikation. LEKTIE: Se og vurder vedhæftede figur om de "4 typer team" ud fra spørgsmålene: Hvordan skal vi forstå figuren? Og hvordan kan vi b
4 typer Team.docx
Husk indendørs sko og idrætstøj!!Lektie: læs afsnittet omkring volley og skriv tre interessante ting fra det i ELEVFEEDBACK, I kunne fortælle jeres familie om i julen. Volley
Volley. Husk sko og idrætstøj!
Vi varmer op med en lille sjov og nem fællesdans (-: Dernæst øver vi serv og spiller en masse kampe
De første kampe begynder kl. 12:15
julevolleyturnering-2022-dec.xlsx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Grundtræning
Grundtræning i forbindelse med langrendsturen. Eleverne skal være i stand til at udvikle grundtræningsprogrammer ud fra grunstræningsprincipperne.
Formål med grundtræningsforløb;
- At blive bevidst om grundtræningens elementer og fysiologiske effekter heraf.
- Forbedre den enkeltes fysiske (og mentale) præstationsevne særlig med henblik på skituren.
- At kunne lave, øve og fremvise et grundtræningsprogram i grupper i hallen med de redskaber vi har i depot. I skal fokusere på grundtræning til langrendsløb samt korrekte arbejdsteknikker.
Indhold
Kernestof:
Grundtræning 1. gang. Husk indendørs sko og idrætstøj!Vi skal i gang med grundtræningens 5 elementer:- koordinationstræning- bevægelighedstræning- styrketræning- anaerob arbejdsevne- aerob arbejdsevneLektie: læs om de 2 første elementer på s. 86-90 (
Grundtræning 2. gang. Husk idrætstøjLektie: læs om styrketræning (s. 90-97 øverst) i det samme dokument som i sidste uge Grundtræning s. 88-104.pdf
Grundtræning Igen! Vi er nået til det anaerobe og aerobe system (s. 97-100)Vigtigt at I husker indendørs sko, da vi skal arbejde med det aerobe gennem floorball (hockey)
Vi har bare teori i lokale A12.
Lidt om grundtræning & krav.doc Grundtræningsprogram skabelon.docx Langrend: Udholdenhed er en dyd
Lektie: vær klar på at fremlægge og gennemføre jeres træningsprogram i mindre grupper og læs s. 102-103 omkring træningsplanlægning. Grundtræning s. 88-104.pdf Få styr på hvad superkompensationsprincippet er.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Les lanciers
Les lanciers
Indhold
Kernestof:
Vi danser påsken i gang med Les Lanciers!
Les Lanciers 2
Les Lanciers
Les Lanciers 4
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Alternative boldspil
Rundbold
Spikeball
Indhold
Kernestof:
Vi er udenfor og spiller f.eks. spikeball, rundbold, ultimate-frisbee, basket. Så husk tøj og sko til udenfor, vi er meget aktive idag!
Vi er udenfor og spiller ultimate. Husk idrætstøj og sko til bevægelse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Floorball
Faglige mål:
Tekniske: Beherske basale tekniske elementer så som forhånds-baghåndsdribling, pasning,
modtagning og trækskud.
Taktiske: Beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne
m/u bold, overlap
Teoretiske: Kendskab til de mest basale floorballregler, samt kendskab til fokuspunkter ifbm
de indlærte tekniske elementer (disciplinspecifik). Kendskab til begrebet ”maksimal
iltoptagelse” samt kendskab til, hvorledes denne kan optimeres gennem
floorball/intervalarbejde samt intensitetens betydning ifbm træning. Yderligere skal eleven
opnå forståelse for floorballs sundhedsfremmende potentiale.
Tekst:
Kompendie - ”Motionsfloorball” s. 11-12+28-33
Videoer:
http://gribpucken.dk/wp-content/uploads/2017/11/Stav.mp4
http://gribpucken.dk/wp-content/uploads/2017/11/Modtagning.mp4
http://gribpucken.dk/wp-content/uploads/2017/11/Tr_kskud.mp4
http://gribpucken.dk/wp-content/uploads/2017/11/Slagskud.mp4
http://gribpucken.dk/wp-content/uploads/2017/08/Kropsfinte.mp4
http://gribpucken.dk/wp-content/uploads/2017/08/Kropsfinte2.mp4
Indhold
Kernestof:
Lektie: Se de her videoer inden moduletStav.mp4 Modtagning.mp4
Lektie: læs s. 11-12+28-33 i kompendietmotionsfloorball.pdf
Teknik film:Trækskud.mp4 Slagskud.mp4 Kropsfinte.mp4 Kropsfinte2.mp4
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Ultimate
Ultimate:
Omfang: 3 moduler
Faglige mål:
• Beherskelse af baghåndskastet og kendskab til udførsel af forhåndskast og hammerkast
• Beherskelse af pandekagegribning og tohåndgribning
• Udføre et cut og modtage discen
• Pivotere og aflevere discen under pres
• Placering og bevægelse på banen og kunne gøre sig spilbar
• Forståelse for og brug af mand-mand forsvar.
• Refleksion over roller og fairplays betydning for spillet
• Evne til at indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer i spillet
Tekst:
C - det er idræt. S. 126-131 ”Idræt og etik”
Videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=lNQexzgzvw4
Indhold
Kernestof:
Lektie: se videoerneHow to Throw a Frisbee for Beginners How to Play Ultimate Frisbee for Beginners
Lektie: læs dokumentetside 126-131 Det er idræt C (3).pdf
udenfor.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
rytmisk opvarmning
Faglige mål:
• 12- 15 min. Varighed som skal bestå af de 5 faser: gang, løb, sving, styrke, hop
• Bevægelseskvalitet i udførelsen af øvelserne (”overdriv bevægelser”)
• Evne til at bevæge sig i takt til musikken
• Variation og alsidighed i øvelsesvalg
• Engagement/indlevelse
TEORI:
- C - det er idræt s. 22-27
- Lærerproduceret skabelon til synopsfremstilling
- Lærerproduceret dokument med krav, formål og beskrivelse af forløb.
- Kort om Labans bevægelseslære.
Videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=UYlP1EmSb3I
https://www.youtube.com/watch?v=Sa7LOoDKx6Y
Indhold
Kernestof:
Lektie: læs s. 1-6 i pdf'en (Opvarmning, opbygning af program, Valg af musik og tælling) C-det er idræt s. 22-27.pdf Vi er indenfor i hallen og er aktive. Den kan godt være kold i det her halvår, så fint at starte med trøje inden vi får varmet hallen
Lektie: Tjek den her hjemmeside og se om der er nogle favoritsange under gang, løb, sving, styrke og hop. Husk det øverste er "børnekategori" og det nederste er "voksenkategori". Begge ting kan fungere. Jeg har fået meget få ønsker, så har bare lavet
Opvarmningens 5 faser og formål 3g FVGH.docx Skabelon til opvarmningsprogram.doc
Vi fortsætter i grupperne, så sørg for at have jeres arbejde med fra sidst og aftal gerne de sidste sange inden. Vi mødes i hallen
Arbejd selv, da jeg er syg :(Vi bruger resten af modulet på at færdiggjort første udkast til programmet og får afleveret det under opgaver som gruppeaflevering
Jeg har booket en masse lokaler til jer.
Vi starter det nye år med biptest og så får I feedback på rytmisk og lidt tid til at rette til
3 Grupper fremviser rytmisk for mig i hallen. I fremviser i rækkefølgen gang, løb, sving, styrke, hop. Fokus på at være i takt og "flotte" bevægelser12.30-12.50: Asger, Julius, Hussein, Niels12.50-13.10: Natasja, Amalie, Rose13.10-13.30: Dagh, Joachi
Fremvis rytmisk: I er klar på tidspunktet10.10-10.30: Aleksandar, Hjalte, Kasper, Lucas10.30-10.50: Mary, Yasemin, Natasja, Frederikke10.50-11.10: Ida, Noa, Sofia, Isabella11.10-11.30: Melody, Lærke, Sofie, Ranja
Lektie: C-det er idræt s. 22-27.pdf
Læs og tænk på egen erfaring: hvorfor varmer vi op?Vi er praktiske og får pulsen op. Alle har idrætstøj på
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Crossfit
Eleverne har arbejdet med basale teknikker og forskellige WOD (workout of the day), hvor forskellige grundtræningsmetoder anvendes. Fokus har været rettet mod kredsløbstræning, muskeludholdenhed, og særligt arbejdsteknik (for at forhindre skader) Vi har arbejdet med KB- og kropsvægtsøvelser (KB swing, KB squat, farmers walk, burpees, opvarmningsøvelser, clean & press, turkish get up.
- Opnået indsigt i crossfits udvikling
- Fået viden om korrekt udførsel af teknikker i udvalgte øvelser
Er i stand til at udvikle en relevant WOD (fx AMRAP, YGIG, Fight gone bad mm.)
Indhold
Kernestof:
Crossfit. Vi mødes omklædte 12.18 i hallen :D
Repetition af Les Lanciers - og evt. crossfit :)
SE DE TO VIDEOER SOM LEKTIE!
Turkish Get-Up Basics
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Repetition af Les Lanciers
Repetition af Les Lanciers.
Indhold
Kernestof:
Repetition af Les Lanciers - og evt. crossfit :)
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb#3
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50130653079", "T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50130653079", "H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50130653079" }