Holdet 2022 id/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Sarah Huss Jønsson, Thomas Bo Jørgensen, Thomas Møller Harvig
Hold 2022 id/x (G3 id, 1x id, 2x id, 3x id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kondibold
Titel 2 Badminton 1
Titel 3 volleyball
Titel 4 Badminton
Titel 5 Grundtræning
Titel 6 Lanciers
Titel 7 Ultimatefrisbee
Titel 8 Floorball
Titel 9 Rytmisk opvarmningsprogram
Titel 10 Crossfit
Titel 11 Træningsprojekt
Titel 12 Performance
Titel 13 Eksamensforberedelse
Titel 14 Badminton fortsat..
Titel 15 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kondibold

Eleverne præsenteres for tre forskellige, alternative boldspil; parfodbold, Kinball og Hulabasket.
Her lægges fokus på spilforståelse, regler, kommunikation, bevægelighed og samarbejde.

Efter endt forløb skal eleverne kunne:
- Opnå indsigt i generelle færdigheder på tværs af boldspillene
- Løbemønstre
- Taktisk forståelse inden for de tre boldspil
- Udnyttelse af rum og placeringsevne
- Samarbejde
- Kommunikationsevne
-Begreber i relation til kredsløb og kondition: hvilepuls, arbejdspuls, maksimal puls, relativ arbejdsbelastning, iltoptagelse, kondital.
Der introduceres til hvad det vil sige at være i god kondition. Hvad der sker fysiologisk når man konditionstræner og hvordan man skal træne for at forbedre sin kondition.

Indhold: Opvarmning med bold, Kaste- og gribeøvelser, Alternative boldlege, Boldøvelser og boldspil, kommunikationsøvelser, bevægemønstre. Der er lavet bleeptest
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Badminton 1

Introduktion til badminton.

Greb, kort serv, lang serv, clear. Slagsekvenser.

Forløbet fortsætter i studieretningsklasser efter jul.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 volleyball

Forløbet kulminerer med en volleyballturnering, som afslutning inden juleferien. Turneringen er differentieret i hhv. "Hygge-gruppen" (dem der vil spille med de rigtige regler) og "Hygge-hygge gruppen" (dem der vil spille med modificerede regler: De to første berøringer må gribes, man må gå længere frem på banen, når der skal serves, der serves underhåndsserv).
I forløbet fokuseres der meget på den basale teknik, samarbejdet/kommunikation, og på at udnytte alle tre berøringer. Der spilles små kampe på halv bane, hvor der er fokus på samarbejdet og på de tre berøringer. Modulerne afsluttes ofte med kampspil i tre versioner: kamp med rigtige regler - integreret og kønsdifferentieret, kamp med teenvolleyregler, kamp hvor den enkelte selv bestemmer graden af modificerede regler.

FAGLIGE MÅL:
- Teoretisk kendskab og praktisk anvendelse af rigtige og modificerede volleyballregler
- Basale teknikker:

Baggerslag:
• Vær afslappet i kroppen, og hav let bøjede og forskudte ben.
• Placer den ene fod lidt foran den anden. Husk, at I skal være i god balance.
• Saml hænderne
• Stå med strakte arme med en stor overflade, bolden kan ramme. (underarmene roteret let udad)
• Løft skuldrene, og peg dem i spilretningen. Husk at have krum ryg.
• Ram bolden mellem albueleddet og håndroden.
• Brug benene og skuldrene til at løfte bolden.
• Gør bevægelsen færdig, og slip hænderne.

Fingerslag:
• Lav en skål med hænderne, hvor pegefingre og tommelfingre samlet danner en trekant over hovedet.
• Stå med forskudte fødder, og hold en god balance.
• Spil bolden, når den er over panden og lidt foran hovedet.
• Før bevægelsen videre med hænder og fingre, efter I har spillet bolden. De skal pege efter bolden.
• Slut bevægelsen med hænderne strakte og let spredte fingre i spilretningen.

Underhåndsserv:
• Placér venstre fod forrest, hvis du er højrehåndet, eller højre fod forrest, hvis du er venstrehåndet.
• Hvis du er højrehåndet, så hold bolden i venstre hånd foran højre hofte. Gør det omvendt, hvis du er venstrehåndet.
• Bøj i benene, og læg vægten bagud.
• Sving armen frem i en fremadrettet bevægelse.
• Spænd i hånden, og ram bolden med knyttet eller flad hånd.
• Fortsæt den fremadrettede bevægelse, efter bolden er ramt, og tag et skridt ind på banen.

Overhåndsserv:
• Placér venstre fod forrest, hvis du er højrehåndet, eller højre fod forrest, hvis du er venstrehåndet.
• Vær i god balance med let spredte ben.
• Fødderne skal pege i den retning der skal serves.
• Bolden holdes over højre skulder
• (Robin Hood) Armen trækkes tilbage som om du spænder en bue
• (Pisk) Armen føres hurtigt fremad som en pisk
• Bolden rammes med stor spændt hånd
• I det bolden rammes stoppes bevægelsen og fortsætter derefter.
• Forestil dig at du server gennem en tunnel

Smash:
• Skridtrytme er:  højre, venstre, højre-venstre
• Der springes på to ben.
• (Batman) Begge arme trækkes tilbage.
• (Superman) Begge arme svinges aktivt frem.
• (Robin Hood) Slagarmen trækkes tilbage med høj albue som når buen spændes.
• (Pisk) Armen svinges hurtigt frem
• Bolden rammes med stor åben hånd
• Slagarmen fortsætter sin bevægelse ned langs hoften.

For uddybning se
https://skolevolley.dk/index.php/teknik
Film ses her
https://uvolley.dk/teknik?id=97
(underhåndsserv)
https://www.youtube.com/watch?v=iGQUk9W5zJI

Regler se "Volleyball" forklaret på et minut
https://web.microsoftstream.com/video/eda1e4fc-8b48-4652-b199-8aded1874dba

Pensum:
De ovennævnte film samt lille kort tekst indeholdende lidt historie og lidt om regler i stævne og de rigtige regler (i forlængelse af filmen)
Dokument: Spirith of the game - volleyball
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Badminton

Forløbet har været spredt over 2 moduler i efteråret og 4 moduler i forårssemesteret:
Eleven skal lære basal badminton og grundslag

- Spille og dømme kamp på begynderniveau
- kort (baghånd) og lang serv
- drop, clear, smash
- kende regler i single og double, samt tælle point
- bruge relevante specialopvarmningsøvelser, skud- og spiløvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Grundtræning

Grundtræning.

I mindre grupper laver eleverne et grundtræningsprogram målrettet langrendsski. Der skal afleveres et skriftligt produkt før fremvisningen. Det skriftlige produkt indeholder beskrivelser af øvelser. Musklernes arbejdsform, hvilken grundtræningstype øvelsen mest vedrører, hvor mange gentagelser der skal være og hvor lang tid programmet skal køre. Både pr. gang og periode i alt for at se effekt. Sikkerhed er også medtaget.

Der er læst kortere artikler om grundtræning. F.eks. "gør som rekrutterne"

Vi har været i skoven og prøve grundtræningsmuligheder af.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Ultimatefrisbee

FORLØBSBESKRIVELSE:
Eleverne præsenteres for to forskellige og separate boldspilsforløb; Floorball og Ultimate. Først ultimate. Disse 2 separate forløb kulminerer med en turnering for alle 2.g klasser.
Her lægges fokus på spilforståelse, regler, kommunikation, bevægelighed og samarbejde.

Efter afsluttet forløb skal eleverne kunne:
- Opnå indsigt i generelle færdigheder i ultimatefrisbee:
- baghåndskast, forhåndskast, kaste/gribe teknik, pivotering.
- Løbemønstre (cut-bevægelse).
- Taktisk forståelse inden for de to boldspil
- Udnyttelse af rum og placeringsevne
- Samarbejde
- Kommunikationsevne
- Kampspil & regler

Indhold: Opvarmning med bold, Kaste- og gribeøvelser, boldlege, Boldøvelser og boldspil, kommunikationsøvelser, bevægemønstre

TEORI:
- Artikel: Ultimates historie samt kort om fysiologiske krav i spillet.
- Dokument med regler om fairplayscore (som vi har afprøvet i praksis): "Spirit of the game score sheet".
- Se teori under træningsprojektet
- Ultimatefrisbee regler og rammer
- Teknikbeskrivelser via videolinks:
1) Baghåndskast: https://www.youtube.com/watch?v=Mlf7nfKYK40
2) Forhåndskast: https://www.youtube.com/watch?v=lgUyW5aGC2U
3)  Hammerkast:  https://www.youtube.com/watch?v=9Ms3ZN7kuI8
4) Gribninger (2-hånds & 1-hånds): https://www.youtube.com/watch?v=imBI1iTeCZc
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ultimatefrisbee. Teknik & fokuspunkter 25-08-2023
Drejebog. Floorball 27-10-2023
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Floorball

FORLØBSBESKRIVELSER:
Eleverne præsenteres for to forskellige og separate boldspilsforløb; Floorball og Ultimate. Nu gælder det floorball. Disse 2 separate forløb kulminerer med en turnering for alle 2.g klasser.
Her lægges fokus på spilforståelse, regler, kommunikation, bevægelighed, sundhed og pulsmålinger, motivation og samarbejde.

Efter afsluttede forløb skal eleverne kunne:
- Opnå indsigt i generelle færdigheder i floorball:
- Teknik: Greb, trækskud, slagskud, dribling, aflevering/modtagning, afslutninger, finter, taktik & sammenspil.
- Taktisk forståelse inden for floorball
- Udnyttelse af rum og placeringsevne
- Samarbejde
- Kommunikationsevne

Indhold: Opvarmning med bold, drible- og afleverings/modtagningsøvelser, kampspil, kommunikationsøvelser, bevægemønstre

Teori:
- Artikel: Floorballs spilleregler, Spillere og banen, s. 11-12
- Artikel: Motionsfloorball er sundt og danner fællesskaber, s. 28-33

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Drejebog. Floorball 27-10-2023
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Rytmisk opvarmningsprogram

BESKRIVELSE:

Forløbet starter ud med at eleverne har læst teorien og kravene bag forløbet - dette gennemgås kort inden der arbejdes praktisk. I teoridelen, vises små videoudklip fra Youtube særligt med fokus på bevægelseskvalitet og udførelse af svingsekvens. Eleverne bliver derudover præsenteret for forskellige musiksekvenser, som de dels skal tælle taktslagene til, dels afprøve i praksis. Derudfra diskuterer vi hvilke musiksekvenser der kan bruges til hvilke opvarmningssekvenser?  

Eleverne skal udfærdige et opvarmningsprogram med tilhørende musik. Eleverne inddeles i grupper og laver/øver et program med sekvenserne: Gang/løb, sving, styrke, hop, styrke og udstræk med tilhørende musik efter passende tempo/taktslag. Eleverne udfærdiger en synops med hele/dele af programmet. Afslutningsvis fremlægger alle grupperne deres programmer. Alle elever deltager i hinandens programmer, imens læreren står for den mundtligt evaluering alene sammen med den enkelte gruppe.


PRAKTISKE FOKUSPUNKTER:

- At eleven kan finde musik til de enkelte sekvenser med korrekt tempo/taktslag, OG at eleven lytter til musikken og kan følge takten i musikken i den praktiske udførelse af program/sekvens.
- At eleven formår at samarbejde og bidrage til gruppearbejdet.
- At eleven viser bevægelseskvalitet og korrekt teknik i udførelsen af øvelserne.

TEORI:

- Powerpoint med teori om opvarmning og opvarmningens effekt og betydning (i PP indgår figurer, der illustrerer teorien).
- Lærerproduceret skabelon til synopsfremstilling
- Lærerproduceret dokument med krav, formål og beskrivelse af forløb.
- Musikeksempler til indledende øvelse af tælling af takstslag (i teori/praksis): https://www.youtube.com/watch?v=E8EUAB-FQlE
- Eksemplificering (visuelt) af svingøvelser med fokus på bevægelseskvalitet: https://www.youtube.com/watch?v=Sa7LOoDKx6Y
- Eks. på visuelt opvarmningsprogram (der vises udklip af programmet i teorimodulet): https://www.youtube.com/watch?v=69m3x3k9FKA.

OPGAVE:
- Synopsisaflevering med beskrivelse og indhold, musikvalg/taktslag og tid i opvarmningsprogram (anvendes som led i eksamensdrejebog).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opvarmningspr. Synops 29-11-2023
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Crossfit

BESKRIVELSE:

PRAKTISK arbejdes der i crossfit med basale teknikker og WOOD (Work out of the day), hvor forskellige grundtræningsmetoder anvendes. Fokus rettes mod: Kredsløbstræning, muskeludholdenhed, teknik (og rette arbejdsteknik for at forhindre skader).
Eleverne udfærdiger (i eksamensgrupperne) et kort træningsprogram med overvejelser i slutningen af forløbet.

TEORETISK kigger vi på crossfits start og udvikling i USA og herhjemme ud fra artikel. Træningsfysiologien fra Træningsprojektet kobles så vidt muligt til crossfitforløbet.
   
FAGLIGE FOKUSPUNKTER:
TEORI:
- Begrebet "AMRAP" (as many repetions/or rounds as posible) indenfor crossfit.
- Viden om effekter af forskellige træningsformer/metoder i forhold til store- og lille kredsløb samt muskler (Aerob træning: Konditionstræning: Kredsløbskondition & stofskiftekondition.
Styrketræning: Max.muskelstyrke, eksplosiv styrke, spændstighedstræning & muskeludholdenhed, pulsmåling (forholdet mellem maxpuls/arbejdspuls/hvilepuls).

FOKUSPUNKTER GENERELT:
- Indsigt i crossfit`s indhold og udvikling.
- Kort repetition og inddragelse af teori fra træningsprojektet
- Viden om korrekt udførte teknikker i crossfit (se udleveret skema/retteark).
- Kunne gennemføre forskellige træningsprogrammer i crossfit med fokus på cirkeltræning med kredsløbs- og stofskiftekondition.

PRAKTISK:   
- Forståelse for og mestring af grundlæggende crossfitteknikker med fokus på korrekt udførelse af øvelser med kettlebell & slamball: ”HALO”, ”around the body”, "8-figur", ”Swing”, ”clean”, ”squat” med kettlebell, ”lunges” med kettlebell, ”burpee”, samlet hop på plint/kasse, enkelt sjipning "single unders"/dobbelt sjipning ”double unders”, ”suitcasecrunch” (maveøv.), wallball øv. mod væg med front.
- Anvendelse af relevante træningsøvelser/former (kendskab til begreberne ”WOD” - Workout of the day, og ”AMRAP” As many repetitions or rounds as possible).


TEORI/LITTERATUR:
- Teori fra træningsprojektet:
Lærerproduceret dokument over krav, formål og forløb
- Teoripapirer I OneNote (over Coopertest, træningsfysiologi - med kredsløbskondition og muskeltræning)
- Borgskala (subjektiv vurdering/oplevelse af arbejdets intensitet/hårdhed)
- Udregning af "Den relative arbejdsintensitet" (findes i OneNote under 1g)

- Artikel om crossfits indhold, historie: "Hvad er crossfit ?". Kilde: http://www.crossfit.com/

- Retteark til brug/udførelse af teknikker i crossfit
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Drejebog. Crossfit 21-03-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Træningsprojekt

BESKRIVELSE:

Forløbet starter op inden sommerferien med små 3 moduler (Intro til forløbsindhold, krav, træningslogbog i OneNote, planlægge træningsmål, teori med arbejdsfysiologi, starttest - Coopertest).

Nu - efter sommerferien - startes der op på den praktiske træning med fokus på løb, cykling, svømning. Denne træning kulminerer med et stort fælles DGI arrangement ("Stålsprinten"), hvor blandt andre alle FVGH`s 3.g elever dyster på hold i disciplinerne: Svømning (500m), Cykling (25 km.) & løb (5 km.). Hver elev gennemfører en disciplin.  

I træningsprojektet samles der løbende op på teoridelen: Hvad er konditionstræning? Fysiologiske effekter af konditionstræning (Store- og lille kredsløb: Hjertet, lunger, og muskler)? Hvilke træningsmetoder ses i konditionstræningen (kontinuerlig- og intervaltræning)? Hvilke muskelgrupper trænes med fordel (store muskelgrupper = stort iltoptag)?

Forløbet afrundes med en sluttest (Coopertest) samt en gruppefremlæggelse med PowerPoint for lærer.
PP skal indeholde: Testresultater (start-slut), målsætning - opnåede jeg målet eller ej, og hvorfor? Træningsforløb og proces med træningsovervejelser, bevidsthed om relevante træningseffekter af egen træning, evaluering af
forløb og egen træningsindsats.


FORMÅL:

Eleverne skal kunne:
- Gennemføre en start- og slut coopertest og udregne deres kondital, samt indføre egne data i OneNotes træningslogbog.
- Fører træningslogbog og reflektere fagligt over egen træning med brug af basale faglige begreber.
- Sætte et/flere træningsmål, planlægge sin træning derefter og vise en forbedring fra start til slut.
- Udfører og dokumentere kredsløbstræning 2-3 gange ugentlig
- Deltage i den lokale triatlonsprint "Stålmanden" på et hold, hvor man enten svømmer 500m, cykler 20km eller løber 5km (kan man ikke deltage den søndag, så udfører man samme 5km`s rute mandagen efter).
- Fremlægge eget projekt: Mål/delmål, træningsformer og metoder, resultater og refleksioner over disse. Evaluering af forløbet og egen arbejdsindsats.

TEORI:
- Lærerproduceret dokument over krav, formål og forløb
- Teoripapirer I OneNote (over test, træningsfysiologi - med kredsløbskondition og muskeltræning)
- Borgskala (subjektiv vurdering/oplevelse af arbejdets intensitet/hårdhed)
- Udregning af "Den relative arbejdsintensitet" (findes i OneNote under 1g)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Teori. Træningsprojekt 30-08-2024
Træningsprojekt. PP 21-10-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Performance

BESKRIVELSE:
Eleverne introduceres til Labans bevægelsesteori (BESS-princippet i fordansket modificeret udgave: Hvad bevæges? (bevidsthed om kroppen) Hvordan bevæger man sig? (bevidsthed om bevægelseskvalitet) Hvor bevæger man sig? (bevidsthed om bevægelse i rummet) (Med) Hvem bevæger man sig? (bevidsthed om relationer).
Samt de koreografiske principper: 1) Synkron, 2) Fragmentarisk, 3) Solo/Kor, 4) Dialogisk, 5) Kanon, 6) Cué/Timing.
Efter lærerstyret undervisning og kobling af praktiske øvelser til teorien, udvikler eleverne en gruppeperformance med kobling af teoretisk bevidsthed.
Til sidst fremvises performances for hele 3g årgangen.
Performancen varer omkring 3 min.

PRAKTISK FOKUSPUNKTER (benyttes i drejebog):

- HVAD bevæger man? (hvilke legemsdele bevæges? Kroppens grundlæggende bevægelser - er bevægelsen "isoleret" eller er det en "totalbevægelse"?)

- HVORDAN foregår bevægelsen? (Dvs. BEVÆGELSESKVALITETEN: Er den hurtig/langsom, tung/let, kraftfuld/svag, blød/kantet, frit flow/bunden flow osv..

- HVOR foregår bevægelsen/rumbevidsthed? Hvilke PLANER/NIVEAUER: Lavt (nær gulv), mellemste (siddende, gående), højt (gående på tæer, oppe på redskab/ribber, løft, spring eller andet?) & BEVÆGELSERNES RETNING: Frem/tilbage/til siden/diagonalt, Kurvet/lige.

- (med) HVEM foregår bevægelsen? (KONTAKTFORHOLD: Individuelt/Parvis/Grupper & ANDET: Kontrast, Mødes/skilles, Spejle og ellers se "Koreografiske principper" )

- Koreografiske principper (i egen performance er der fokus på at udvælge de principper, der udtrykker det man har til hensigt at "fortælle"):
1) Synkron (alle bevæger sig ens)
2) Fragmentarisk (evt. ens bevægelsesindhold men udføres forskelligt/kaotisk og individuelt i tid og rum.
3) Solo/Kor (én/to er i forgrunden og resten i baggrunden lig musicals)
4) Dialogisk (bevægelsesdialoger)
5) Kanon (forskydning af bevægelsessekvens i tid mellem to til flere grupper.
6) Cué/Timing til hinanden eller til musik (Kontakt mellem performere og følge aftaler om hvornår I gør hvad? Bestemte lyde eller ord i musikken udløser en fysisk handling, Et "tegn" (f.eks. et stamp i gulvet) der signalerer at en bestemt fysisk handling skal ske.   

KERNESTOF:

-  Tilegner sig praktisk samt teoretisk viden om performance (Eleverne bliver præsenteret visuelt for hhv. en konkret fortalt- og en mere abstrakt fortalt performance)
- De udvikler teoretisk og praktisk kendskab til Labans bevægelseslære og koreografiske principper, herunder brugen af disse (vha. fravalg/tilvalg) i egen praksis.
- Eleverne afprøver praktisk eksperimenterende øvelser. der knyttes til teorien.
- Eleven er i stand til at samarbejde om at planlægge, udvikle og fremføre performance med særlig fokus på valg af koreografiske principper samt bevidsthed om Hvad? Hvordan? Hvor? Hvem?.

LITTERATUR/DOKUMENTER:
- Tekst: Performance - Guide til Gymnasiet. Helle Winther, Institut for Idræt. Københavns Universitet.
-  Dokument: Hvad er Dans - Uddrag af Kreative Bevægelsesformer/Dans? Gl. Hellerup Gymnasium, 2007.
- Video: Sammendrag af performances af elever på FVGH fra 2015. Youtube
- Video: Abstrakt fortælling. Performance fra SDU. Youtube.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Eksamensforberedelse

BESKRIVELSE og FORMÅL:
Forløbet har til formål at forberede eleverne på:
- En evt. eksamen (hvad opgiver vi af forløb? Hvordan foregår eksamen? mm..)
- Repetition af nogle af elementer i nogle af forløbene.
- Udførelse af drejebøger til forløbene og/eller bygge videre på tidligere drejebøger
- Forberede et nyt opvarmningsprogram (da de fleste er kommet i nye grupper og dermed eksamensgrupper)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Performance. Eks.drejebog 21-02-2025
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Badminton fortsat..

BESKRIVELSE:

Det lille forløb bygger videre på badmintonforløbet i 1g, nu med øvelse og lidt flere teknikker + teori om anatomi (knæet). Forløbet bliver afbrudt lidt af årets les lanciers træning/repetition, som kulminere med afgangselevernes Gallafest.


FAGLIGE MÅL - TEKNISK OG TAKTISK:
Teknisk:
Lang serv/forhåndserv Fokus på: Under grundforløbet
a) At eleven er bevidst om, at det er ”grundgrebet” der bruges i dette slag.
b) Forskudte ben med vægtoverføring (start med lidt forskudte ben og før vægten fra bagerste ben til forreste i det bolden rammes.
c) armens svingsløjfe (starter bagved kroppen sammen med vægt på bagerste ben og føres op til bold, rammer bold og ender bag modsatte skulder)

Kort serv/baghåndserv Fokus på: Under grundforløbet
a) ”tommelfingergreb” (tommelfinger placeres bagpå ketchergreb så der kan trykkes med den),
b) isoleret bevægelse i underarm (bevægelsen sker fra albueled og ned efter. Overarm holdes i ro)
c) ketcherskaft og hoved skal pege tydeligt nedad og bolden holdes i fjer ved fremføring af ketcher,
d) bolden skal så vidt muligt over i en tæt og blød bue over netkant, og lande tæt på servelinjen.  

Clear (fra baglinje til baglinje) Fokus på:
a) At eleven er bevidst om at det er grundgrebet man (optimalt) anvender her, samt bevidst om hvordan clear udføres i praksis. Det forventes ikke at der nødvendigvis kan udføres et perfekt clear.
b) Rotation i skulder/ryg ved boldtræf (eleven står en smule med siden til og peger mod bold med modsatte arm. I det bolden rammes og slaget afsluttes sker rotationen. Ketcheren fortsætter ned langs modsatte side af kroppen).
c) Høj albue, så bolden træffes tilpas højt over hovedhøjde,
d) En vis længde på bolden, så man kan se at det er en clear og ikke en drop.

Drop (en kort bold fra baglinje til nettet)  
Fokus på det samme som under clear, men:
a) Farten på slaget tages af, lige inden boldtræf.
b) Slaget er som under smash en smule nedadgående til sidst (dvs. den ramme lidt mere ovenfra, men ikke så hårdt som i smash).

Evt. Smash (et nedadgående angrebsslag) for de øvede Fokus på det samme som under clear, men
a) bolden træffes lidt mere foran hovedet,
b) mere slagkraft nedad i den sidste del af slaget.

Benarbejde
a. At eleven er blevet præsenteret for at benarbejdet er vigtigt for at kunne bevæge sig mest hensigtsmæssigt på banen. - Dette er der talt lidt om, og afprøvet ganske kort.

TEORI:
Dokument: Knæets anatomi
Artikel: Badminton historie og regler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Drejebog. Badminton 31-03-2025
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer