Holdet 2022 id/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Julie Gammelby Jensen, Katrine Sander Madsen, Maciej Marcin Makinia, Mads Horn Øhlenschläger
Hold 2022 id/y (1y id, G4 id, 2y id, 3y id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Volleyball
Titel 2 Grundtræning og langrend
Titel 3 Badminton
Titel 4 Les Lanciers
Titel 5 Undervisningsbeskrivelse
Titel 6 Ultimate, historie og krav
Titel 7 Floorball
Titel 8 American challenge event
Titel 9 Rytmisk opvarmning og kredsløb
Titel 10 Crossfit og krav
Titel 11 Repetition af Les Lanciers
Titel 12 Opstart på træningsprojektet
Titel 13 Træningsprojektet minitri
Titel 14 Performance og Laban
Titel 15 Eksamen og repetition
Titel 16 Undervisningsbeskrivelser via onenote
Titel 17 Forløb#1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Volleyball

Eleven skal lære basal volleyball.
Herunder faglige mål

-beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområde boldspil,
-opnå kropsbevidsthed  
-indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer  
-demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Volleyball:
- Spille og dømme kamp på begynderniveau, herunder kende vigtigste regler
- Under- og overhåndsserv, finger- og baggerslag samt evt. smash
- kende og bestride spilpositioner
- bruge relevante specialopvarmningsøvelser, skud- og spiløvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Grundtræning og langrend

Grundtræning relateret til langrend. Produktion af egne grundtræningsprogrammer.

Formål med grundtræningsforløb;
- At blive bevidst om grundtræningens elementer og fysiologiske effekter heraf.
- Forbedre den enkeltes fysiske (og mentale) præstationsevne særlig med henblik på skituren.
- At kunne lave, øve og fremvise et grundtræningsprogram i grupper i hallen med de redskaber vi har i depot. I skal fokusere på grundtræning til langrendsløb samt korrekte arbejdsteknikker.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Badminton

Eleven skal lære basal badminton og grundlæggende træningslære.

- Spille og dømme kamp på begynderniveau
- kort og lang serv evt. baghånd
- lob, drop, clear, smash evt. baghånd
- kende regler i single og double, samt tælle point
- bruge relevante specialopvarmningsøvelser, skud- og spiløvelser
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Les Lanciers

Forløbet igangsætter musik og bevægelse. Eleverne opnår kendskab til Les Lanciers historie og åbner for dét at turde danse. Eleverne opnår tillige en forståelse for hvad dans er og hvordan det kan bruges. Til gallafesten hvert år har alle elever mulighed for at deltage i Les Lanciers.

Eleverne skal efter endt forløb:
- Kunne teknik, formationer og grundtrin inden for Les Lanciers
- Have kendskab til dansens historie
- Have basal viden om Labans bevægelsesteori
- Tælle og høre taktslag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Undervisningsbeskrivelse

Her kan I se hvilke forløb I har været igennem i 1.g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ultimate, historie og krav

Eleverne skal lære spillet ultimate med fokus på spilforståelse, regler, kommunikation, bevægelighed, samarbejde og færdigheder. Eleverne skal desuden kende til og spille ud fra ånden om spirit of the game/fairplayprincippet. Eleverne skal beherske basale tekniske færdigheder inden for ultimate. Dette med fokus på: forhåndskast, baghåndskast, hammerkast, pivotering.
Dette forløb er afsluttet med et event, hvor årgangen møder hinanden på kryds og tværs.

Eleverne skal efter endt forløb:
- Have forståelse for de fysiologiske krav, der stilles til ultimate
- Have kendskab til udvalgte grundtræningselementer i ultimate
Have forståelse for løbe- og spilmønstre inden for spillet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Floorball

Eleverne skal lære floorballspillet, herunder forstå teknik og taktik. De skal forbedre deres tekniske færdigheder samt deres kondition. Gennem grundtræningselementer arbejdes der med koordination, kondition, bevægelighed, skud mm.

Indhold:
Trækskud og slagskud, grundtræningselementer, angreb, forsvar, basal taktik, kamp.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 American challenge event

Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Rytmisk opvarmning og kredsløb

Eleverne skal opnå viden og færdigheder inden for grundlæggende opvarmning. Eleverne introduceres til opvarmnings 5 faser. Her har vi haft et fokus på faserne: Gang, løb, sving, styrke og hop. Eleverne har arbejdet med takt og rytme samt indtænkt BESS principper såvel som koreografisk principper i deres udvikling af opvarmningsprogrammer.

Eleverne kan ved endt forløb:
- Udvikle et effektivt opvarmningsprogram til musik
- Være i stand til at reflektere over opvarmningens formål og betydning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Crossfit og krav

Eleverne har arbejdet med basale teknikker og forskellige WOD (workout of the day), hvor forskellige grundtræningsmetoder anvendes. Fokus har været rettet mod kredsløbstræning, muskeludholdenhed, og særligt arbejdsteknik (for at forhindre skader) Vi har arbejdet med KB- og kropsvægtsøvelser (KB swing, KB squat, farmers walk, burpees, opvarmningsøvelser, clean (&press) m.fl.) Eleverne har desuden kigget på crossfits udvikling som sportsgren.
Vi har haft et teoretisk fokus på aerob og anaerob træning, kredsløb, styrke og puls.
Dette forløb indeholder desuden et minitriathlon (hele årgangen), hvor eleverne i hold gennemfører enten 500 m. svømning, 25 km cykling, 5 km. Løb.

Eleverne kan efter endt forløb:
- Opnået indsigt i crossfits udvikling
- Fået viden om korrekt udførsel af teknikker i udvalgte øvelser
- Er i stand til at udvikle en relevant WOD (fx AMRAP, YGIG, Fight gone bad mm.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Repetition af Les Lanciers

Repetition af Les Lanciers til galla.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Opstart på træningsprojektet

Eleverne skal kunne:
- Gennemføre en start og slut coopertest og udregne deres kondital, samt indføre egne data i OneNotes træningslogbog.
- Fører træningslogbog og reflektere fagligt over egen træning med brug af basale faglige begreber.
- Sætte et/flere træningsmål, planlægge sin træning derefter og vise en forbedring fra start til slut.
- Udfører og dokumentere kredsløbstræning 2-3 gange ugentlig
- Deltage i den lokale triatlonsprint "Stålmanden" på et hold, hvor man enten svømmer 500m, cykler 25km eller løber 5km (kan man ikke deltage den søndag, så udfører man samme 5km`s rute mandagen efter).
-Fremlægge eget projekt: Mål/delmål, træningsformer og metoder, resultater og refleksioner over disse. Evaluering af forløbet og egen arbejdsindsats.

TEORI:
- Lærerproduceret dokument over krav, formål og forløb
- Teoripapirer I OneNote (over test, træningsfysiologi - med kredsløbskondition og muskeltræning)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Træningsprojektet minitri

Eleverne skal kunne:
- Gennemføre en start og slut coopertest og udregne deres kondital, samt indføre egne data i OneNotes træningslogbog.
- Fører træningslogbog og reflektere fagligt over egen træning med brug af basale faglige begreber.
- Sætte et/flere træningsmål, planlægge sin træning derefter og vise en forbedring fra start til slut.
- Udfører og dokumentere kredsløbstræning 2-3 gange ugentlig
- Deltage i den lokale triatlonsprint "Stålmanden" på et hold, hvor man enten svømmer 500m, cykler 20km eller løber 5km (kan man ikke deltage den søndag, så udfører man samme 5km`s rute mandagen efter).
-Fremlægge eget projekt: Mål/delmål, træningsformer og metoder, resultater og refleksioner over disse. Evaluering af forløbet og egen arbejdsindsats.

- Lærerproduceret dokument over krav, formål og forløb
- Teoripapirer I OneNote (over test, træningsfysiologi - med kredsløbskondition og muskeltræning)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Performance og Laban

Eleverne introduceres til Labans bevægelsesteori samt de koreografiske principper.
De udvikler med henblik på teorien en gruppeperformance som til sidst fremvises for hele årgangen.
Performancen varer 3 min.

Eleverne kan efter endt forløb:
- Brain/og bodystorme
-  Tilegner sig praktisk samt teoretisk viden om performance (og variationen af disse)
- De udvikler kendskab til Helle Winthers koreografiske principper  samt Labans bevægelseslære, herunder brugen af disse (vha. fravalg/tilvalg)
- Eleven er i stand til at samarbejde om at skabe et samlet produkt i Performancen
- Eleverne afprøver eksperimenterende øvelser.
- Eleven er i stand til at planlægge, udvikle og fremføre performance med særlig fokus på bevægelseskvalitet og samarbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Undervisningsbeskrivelser via onenote

Her kan I finde link til al tekstmateriale der bliver opgivet til de forskellige forløb:
https://fvgh.sharepoint.com/sites/Section_50575688734/_layouts/Doc.aspx
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer