Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Julie Gammelby Jensen, Katrine Sander Madsen, Maciej Marcin Makinia, Mads Horn Øhlenschläger
|
Hold
|
2022 id/y (1y id, G4 id, 2y id, 3y id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Volleyball
Eleven skal lære basal volleyball.
Herunder faglige mål
-beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområde boldspil,
-opnå kropsbevidsthed
-indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
-demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Volleyball:
- Spille og dømme kamp på begynderniveau, herunder kende vigtigste regler
- Under- og overhåndsserv, finger- og baggerslag samt evt. smash
- kende og bestride spilpositioner
- bruge relevante specialopvarmningsøvelser, skud- og spiløvelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grundtræning og langrend
Grundtræning relateret til langrend. Produktion af egne grundtræningsprogrammer.
Formål med grundtræningsforløb;
- At blive bevidst om grundtræningens elementer og fysiologiske effekter heraf.
- Forbedre den enkeltes fysiske (og mentale) præstationsevne særlig med henblik på skituren.
- At kunne lave, øve og fremvise et grundtræningsprogram i grupper i hallen med de redskaber vi har i depot. I skal fokusere på grundtræning til langrendsløb samt korrekte arbejdsteknikker.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Badminton
Eleven skal lære basal badminton og grundlæggende træningslære.
- Spille og dømme kamp på begynderniveau
- kort og lang serv evt. baghånd
- lob, drop, clear, smash evt. baghånd
- kende regler i single og double, samt tælle point
- bruge relevante specialopvarmningsøvelser, skud- og spiløvelser
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Les Lanciers
Forløbet igangsætter musik og bevægelse. Eleverne opnår kendskab til Les Lanciers historie og åbner for dét at turde danse. Eleverne opnår tillige en forståelse for hvad dans er og hvordan det kan bruges. Til gallafesten hvert år har alle elever mulighed for at deltage i Les Lanciers.
Eleverne skal efter endt forløb:
- Kunne teknik, formationer og grundtrin inden for Les Lanciers
- Have kendskab til dansens historie
- Have basal viden om Labans bevægelsesteori
- Tælle og høre taktslag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Undervisningsbeskrivelse
Her kan I se hvilke forløb I har været igennem i 1.g
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ultimate, historie og krav
Eleverne skal lære spillet ultimate med fokus på spilforståelse, regler, kommunikation, bevægelighed, samarbejde og færdigheder. Eleverne skal desuden kende til og spille ud fra ånden om spirit of the game/fairplayprincippet. Eleverne skal beherske basale tekniske færdigheder inden for ultimate. Dette med fokus på: forhåndskast, baghåndskast, hammerkast, pivotering.
Dette forløb er afsluttet med et event, hvor årgangen møder hinanden på kryds og tværs.
Eleverne skal efter endt forløb:
- Have forståelse for de fysiologiske krav, der stilles til ultimate
- Have kendskab til udvalgte grundtræningselementer i ultimate
Have forståelse for løbe- og spilmønstre inden for spillet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Floorball
Eleverne skal lære floorballspillet, herunder forstå teknik og taktik. De skal forbedre deres tekniske færdigheder samt deres kondition. Gennem grundtræningselementer arbejdes der med koordination, kondition, bevægelighed, skud mm.
Indhold:
Trækskud og slagskud, grundtræningselementer, angreb, forsvar, basal taktik, kamp.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
American challenge event
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Rytmisk opvarmning og kredsløb
Eleverne skal opnå viden og færdigheder inden for grundlæggende opvarmning. Eleverne introduceres til opvarmnings 5 faser. Her har vi haft et fokus på faserne: Gang, løb, sving, styrke og hop. Eleverne har arbejdet med takt og rytme samt indtænkt BESS principper såvel som koreografisk principper i deres udvikling af opvarmningsprogrammer.
Eleverne kan ved endt forløb:
- Udvikle et effektivt opvarmningsprogram til musik
- Være i stand til at reflektere over opvarmningens formål og betydning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Crossfit og krav
Eleverne har arbejdet med basale teknikker og forskellige WOD (workout of the day), hvor forskellige grundtræningsmetoder anvendes. Fokus har været rettet mod kredsløbstræning, muskeludholdenhed, og særligt arbejdsteknik (for at forhindre skader) Vi har arbejdet med KB- og kropsvægtsøvelser (KB swing, KB squat, farmers walk, burpees, opvarmningsøvelser, clean (&press) m.fl.) Eleverne har desuden kigget på crossfits udvikling som sportsgren.
Vi har haft et teoretisk fokus på aerob og anaerob træning, kredsløb, styrke og puls.
Dette forløb indeholder desuden et minitriathlon (hele årgangen), hvor eleverne i hold gennemfører enten 500 m. svømning, 25 km cykling, 5 km. Løb.
Eleverne kan efter endt forløb:
- Opnået indsigt i crossfits udvikling
- Fået viden om korrekt udførsel af teknikker i udvalgte øvelser
- Er i stand til at udvikle en relevant WOD (fx AMRAP, YGIG, Fight gone bad mm.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition af Les Lanciers
Repetition af Les Lanciers til galla.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Opstart på træningsprojektet
Eleverne skal kunne:
- Gennemføre en start og slut coopertest og udregne deres kondital, samt indføre egne data i OneNotes træningslogbog.
- Fører træningslogbog og reflektere fagligt over egen træning med brug af basale faglige begreber.
- Sætte et/flere træningsmål, planlægge sin træning derefter og vise en forbedring fra start til slut.
- Udfører og dokumentere kredsløbstræning 2-3 gange ugentlig
- Deltage i den lokale triatlonsprint "Stålmanden" på et hold, hvor man enten svømmer 500m, cykler 25km eller løber 5km (kan man ikke deltage den søndag, så udfører man samme 5km`s rute mandagen efter).
-Fremlægge eget projekt: Mål/delmål, træningsformer og metoder, resultater og refleksioner over disse. Evaluering af forløbet og egen arbejdsindsats.
TEORI:
- Lærerproduceret dokument over krav, formål og forløb
- Teoripapirer I OneNote (over test, træningsfysiologi - med kredsløbskondition og muskeltræning)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Træningsprojektet minitri
Eleverne skal kunne:
- Gennemføre en start og slut coopertest og udregne deres kondital, samt indføre egne data i OneNotes træningslogbog.
- Fører træningslogbog og reflektere fagligt over egen træning med brug af basale faglige begreber.
- Sætte et/flere træningsmål, planlægge sin træning derefter og vise en forbedring fra start til slut.
- Udfører og dokumentere kredsløbstræning 2-3 gange ugentlig
- Deltage i den lokale triatlonsprint "Stålmanden" på et hold, hvor man enten svømmer 500m, cykler 20km eller løber 5km (kan man ikke deltage den søndag, så udfører man samme 5km`s rute mandagen efter).
-Fremlægge eget projekt: Mål/delmål, træningsformer og metoder, resultater og refleksioner over disse. Evaluering af forløbet og egen arbejdsindsats.
- Lærerproduceret dokument over krav, formål og forløb
- Teoripapirer I OneNote (over test, træningsfysiologi - med kredsløbskondition og muskeltræning)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Performance og Laban
Eleverne introduceres til Labans bevægelsesteori samt de koreografiske principper.
De udvikler med henblik på teorien en gruppeperformance som til sidst fremvises for hele årgangen.
Performancen varer 3 min.
Eleverne kan efter endt forløb:
- Brain/og bodystorme
- Tilegner sig praktisk samt teoretisk viden om performance (og variationen af disse)
- De udvikler kendskab til Helle Winthers koreografiske principper samt Labans bevægelseslære, herunder brugen af disse (vha. fravalg/tilvalg)
- Eleven er i stand til at samarbejde om at skabe et samlet produkt i Performancen
- Eleverne afprøver eksperimenterende øvelser.
- Eleven er i stand til at planlægge, udvikle og fremføre performance med særlig fokus på bevægelseskvalitet og samarbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Eksamen og repetition
Der er repeteret alle 6 eksamensforløb og teori hertil. Eksamensinfo.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50575688734",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50575688734",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50575688734"
}