Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2021/22 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anne Hemmingsen, Katrine Sander Madsen, Sune Johannes Meisling
|
Hold
|
2022 id/z (G5 id, 1z id, 2z id, 3z id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
kondibold
Introduktion til idræt.
kondibold:
Introduktion af fællesbegreber i boldspil: bredde/dybde, spilbarhed, kommunikation, forsvar, angreb,
spiljusteringer: bane, bold, hold, mål, regler
Der har været brugt diverse boldspil til introduktionen. Senere er der arbejdet med 3 boldspil med fokus på konditionstræning :
Kinball
Hullabasket
parfodbold.
der blev afsluttet med en event hvor alle 1.årgangsklasser kæmpede mod hinanden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Badminton introduktion
Vi starter badminton op:
Fokus på greb - regler i doublespil - lang serv - kort serv - clear
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Volleyball
BESKRIVELSE:
Forløbet kulminerer med en volleyballturnering, som afslutning inden juleferien. Turneringen er differentieret i hhv. "Hygge-gruppen" (dem der vil spille med de rigtige regler) og "Hygge-hygge gruppen" (dem der vil spille med modificerede regler: De to første berøringer må gribes, man må gå længere frem på banen, når der skal serves, der serves underhåndsserv). I forløbet fokuseres der meget på den basale teknik, samarbejdet/kommunikation, og på at udnytte alle tre berøringer. Der spilles små kampe på halv bane, hvor der er fokus på samarbejdet og på de tre berøringer. Modulerne afsluttes ofte med kampspil i tre versioner: kamp med rigtige regler - integreret og kønsdifferentieret, kamp med teenvolleyregler, kamp hvor den enkelte selv bestemmer graden af modificerede regler.
FAGLIGE MÅL:
- Teoretisk kendskab og praktisk anvendelse af rigtige og modificerede volleyballregler
- Basale teknikker: Baggerslag (fokus på flade/parallelle underarme, skulderfjedring i boldberøring, god bredstående balance i ben) fingerslag (afvikling af slag går fra ben til skulder/albue og håndled/fingre, bolden nås over og lidt frem foran hovedet, skålformation i hænder og der "vinkes farvel" til bolden med fingrene) , hævning, underhåndsserv (hold bolden stille i den ene hånd, og gå frem i bolden med slagarmen og slå med spændt hånd) overhåndsserv, to-mandsblokkering (hæver og én af de to angrebsspillere i siden samarbejder ved nettet), smash med tilløb (timet fodtrin og afsæt med træk af arme, så bolden nås højt).
TEORI:
- Youtubeklip med visuelle illustrationer af teknikker (ca. 3 sider)
- Dokument med volleyball spillets regler og rammer ( ca. 2 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Badminton
Faglige mål:
• Genkende og udføre basisslag i badminton: serv (forhånd, baghånd), clear, lob, smash, drop, netspil.
• Udføre forskellige slagserier
• Være bevidste om klarstilling, benarbejde, placering på banen
• Til en vis grad spille det færdige spil: single og double
• Være bekendt med badmintonreglerne. Placering på banen under spillet, servefeltet, pointtælling, forskellen på singlebane og doublebane.
Materiale:
Troels Wolf m.fl. C – det er idræt. Gyldendal 2013
Kap 2 s. 31- 66
Virtuelt:
DGI trænerguiden øvelsesbank https://traenerguiden.dgi.dk/guide/badminton/exercises-overview
Illustrerende videoer:
Baghånds serv
https://www.youtube.com/watch?v=uWW5RJf4_DM
https://www.youtube.com/watch?v=yaEfnpA9rus
Forhånds serv
https://www.youtube.com/watch?v=COqWsiKMG4M
https://www.youtube.com/watch?v=mvdIh5E_opU
Double regler https://www.youtube.com/watch?v=lgsc1Cr5nG0
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Floorball introduktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ultimate introduktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Ultimate
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Floorball
Faglige mål:
• Korrekt greb på staven
• Kende og udføre grundslag i floorball: trækskud, håndledsskud, slagskud
• Øvelser med henblik på: aflevering, modtagning (korrekt hældning af bladet), præcisionsskud, skud på mål
• Spilrelateret opvarmning med driblinger højre venstre (begge hænder på staven)
• Småspil til træning af: teknik, sammenspil, bandespil, bevægelse på banen, forsvars- og angrebsøvelser
• Kende de basale regler.
Materiale:
Troels Wolf m.fl. C – det er idræt. Gyldendal 2013
Kap 1 s. 12 - 29 (17 sider)
Virtuelt:
https://www.dgi.dk/floorball/oevelser (Træner guide, med øvelser)
https://www.holdsport.dk/da/sportsregler/floorball-regler
https://ressourcebanken.randers.dk/media/12775/skolemateriale-floorball.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=fpNFpJbUS5U&list=PLD7D8BF7D80FA9FB4 (slag)
https://www.youtube.com/watch?v=ZlIIABPan_w (øvelser)
Links: IFF Floorball - Technique and tactics - Part 1
https://www.youtube.com/watch?v=0ztyttPqwoI
https://www.youtube.com/watch?v=-INVC43xGDc
https://www.youtube.com/watch?v=fX0gYzKHjZU
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
stævne ultimate & floorball
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Lanciers
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Opstart Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Ultimate repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Performance
Praktisk
- Arbejde med personlige/fysiske barrierer.
- Forståelse for brugen og virkningen af de enkelte koreografiske principper.
Emnet sigter mod at udvikle kursisternes evne til udtrykke sig i mere frie, improviserede bevægelser.
- Samarbejde og udførelse af egen performance i grupper med anvendelse af relevante koreografiske principper; (rum, relationer, tid, kropsbevidsthed).
- At kunne reflektere fagligt over egen performance.
Teoretisk
Forståelse for betydningen af Rudolf Labans enkelte koreografiske principper. (BESS koncept).
Tekster udleveret: ’Labans bevægelsesanalyse’ (1 side)
’BESS koncept overblik’ (2 sider)
s. 5-8 af Helle Winthers ’Performance - guide til gymnasiet’. (4 sider)
Virtuelt:
Filmklip vist i undervisningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Repetition badminton
Undervisnings beskrivelse vedhæftet lektion 9. maj 2o25
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50575738054",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50575738054",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50575738054"
}