Holdet 2022 id/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Anne Hemmingsen, Katrine Sander Madsen, Sune Johannes Meisling
Hold 2022 id/z (G5 id, 1z id, 2z id, 3z id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 kondibold
Titel 2 Badminton introduktion
Titel 3 Volleyball
Titel 4 Badminton
Titel 5 Floorball introduktion
Titel 6 Ultimate introduktion
Titel 7 Ultimate
Titel 8 Floorball
Titel 9 stævne ultimate & floorball
Titel 10 opvarmning
Titel 11 Lanciers
Titel 12 Opstart Træningsprojekt
Titel 13 Ultimate repetition
Titel 14 Træningsprojekt
Titel 15 Performance
Titel 16 KrydsFit
Titel 17 Repetition badminton

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 kondibold

Introduktion til idræt.

kondibold:
Introduktion af fællesbegreber i boldspil: bredde/dybde, spilbarhed, kommunikation, forsvar, angreb,
spiljusteringer: bane, bold, hold, mål, regler

Der har været brugt diverse boldspil til introduktionen. Senere er der arbejdet med 3 boldspil med fokus på konditionstræning :

Kinball
Hullabasket
parfodbold.

der blev afsluttet med en event hvor alle 1.årgangsklasser kæmpede mod hinanden.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Badminton introduktion

Vi starter badminton op:

Fokus på greb - regler i doublespil - lang serv - kort serv - clear
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Volleyball

BESKRIVELSE:
Forløbet kulminerer med en volleyballturnering, som afslutning inden juleferien. Turneringen er differentieret i hhv. "Hygge-gruppen" (dem der vil spille med de rigtige regler) og "Hygge-hygge gruppen" (dem der vil spille med modificerede regler: De to første berøringer må gribes, man må gå længere frem på banen, når der skal serves, der serves underhåndsserv). I forløbet fokuseres der meget på den basale teknik, samarbejdet/kommunikation, og på at udnytte alle tre berøringer. Der spilles små kampe på halv bane, hvor der er fokus på samarbejdet og på de tre berøringer. Modulerne afsluttes ofte med kampspil i tre versioner: kamp med rigtige regler - integreret og kønsdifferentieret, kamp med teenvolleyregler, kamp hvor den enkelte selv bestemmer graden af modificerede regler.

FAGLIGE MÅL:
- Teoretisk kendskab og praktisk anvendelse af rigtige og modificerede volleyballregler
- Basale teknikker: Baggerslag (fokus på flade/parallelle underarme, skulderfjedring i boldberøring, god bredstående balance i ben) fingerslag (afvikling af slag går fra ben til skulder/albue og håndled/fingre, bolden nås over og lidt frem foran hovedet, skålformation i hænder og der "vinkes farvel" til bolden med fingrene) , hævning, underhåndsserv (hold bolden stille i den ene hånd, og gå frem i bolden med slagarmen og slå med spændt hånd) overhåndsserv, to-mandsblokkering (hæver og én af de to angrebsspillere i siden samarbejder ved nettet), smash med tilløb (timet fodtrin og afsæt med træk af arme, så bolden nås højt).


TEORI:
- Youtubeklip med visuelle illustrationer af teknikker (ca. 3 sider)
- Dokument med volleyball spillets regler og rammer ( ca. 2 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Badminton

Faglige mål:
• Genkende og udføre basisslag i badminton: serv (forhånd, baghånd), clear, lob, smash, drop, netspil.

• Udføre forskellige slagserier

• Være bevidste om klarstilling, benarbejde, placering på banen

• Til en vis grad spille det færdige spil: single og double

• Være bekendt med badmintonreglerne. Placering på banen under spillet, servefeltet, pointtælling, forskellen på singlebane og doublebane.



Materiale:
Troels Wolf m.fl. C – det er idræt. Gyldendal 2013
Kap 2 s. 31- 66  


Virtuelt:
DGI trænerguiden øvelsesbank  https://traenerguiden.dgi.dk/guide/badminton/exercises-overview

Illustrerende videoer:
Baghånds serv
https://www.youtube.com/watch?v=uWW5RJf4_DM
https://www.youtube.com/watch?v=yaEfnpA9rus

Forhånds serv
https://www.youtube.com/watch?v=COqWsiKMG4M
https://www.youtube.com/watch?v=mvdIh5E_opU

Double regler https://www.youtube.com/watch?v=lgsc1Cr5nG0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Floorball introduktion

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ultimate introduktion

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Ultimate

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Floorball

Faglige mål:
• Korrekt greb på staven

• Kende og udføre grundslag i floorball: trækskud, håndledsskud, slagskud

• Øvelser med henblik på: aflevering, modtagning (korrekt hældning af bladet), præcisionsskud, skud på mål

• Spilrelateret opvarmning med driblinger højre venstre (begge hænder på staven)

• Småspil til træning af: teknik, sammenspil, bandespil, bevægelse på banen, forsvars- og angrebsøvelser

• Kende de basale regler.




Materiale:
Troels Wolf m.fl. C – det er idræt. Gyldendal 2013
Kap 1 s. 12 - 29  (17 sider)


Virtuelt:
https://www.dgi.dk/floorball/oevelser (Træner guide, med øvelser)

https://www.holdsport.dk/da/sportsregler/floorball-regler
https://ressourcebanken.randers.dk/media/12775/skolemateriale-floorball.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=fpNFpJbUS5U&list=PLD7D8BF7D80FA9FB4 (slag)
https://www.youtube.com/watch?v=ZlIIABPan_w (øvelser)

Links: IFF Floorball - Technique and tactics - Part 1
https://www.youtube.com/watch?v=0ztyttPqwoI
https://www.youtube.com/watch?v=-INVC43xGDc
https://www.youtube.com/watch?v=fX0gYzKHjZU

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 stævne ultimate & floorball

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 opvarmning

Faglige mål:
• Forklare elementerne i et klassisk opvarmningsprogram og begrunde de enkelte deles fysiologiske effekt. (Gang/løb, sving, styrke, hop, udstræk)

• Finde musik der rytmisk og stemningsmæssigt passer til opvarmningsprogrammets enkelte dele.

• Sammensætte og udføre et opvarmningsprogram for den resterende kursistgruppe.

• Udføre programmet i takt til musikken.






Materiale:
Troels Wolf m.fl. C – det er idræt. Gyldendal 2013
Kap 1 s. 11-30  




Virtuelt:
https://idraetsmusik.dk/learn/music-for-warming-up (musik til opvarmning)

DGI Rytmisk Gymnastik - Sekvenser med fejesving og kajak-sving – sammensætning 1 https://www.youtube.com/watch?v=UYlP1EmSb3I

DGI Rytmisk Gymnastik - Sekvenser med fejesving og kajak-sving – sammensætning 2 https://www.youtube.com/watch?v=f6cJyDu-6y0

DGI Rytmisk Gymnastik - Sekvenser med fejesving og kajak-sving. sammensætning 3 https://www.youtube.com/watch?v=L7Ec7bdtMGk

DGI Rytmisk Gymnastik - Sekvens med rundsving, øvelserne sættes sammen https://www.youtube.com/watch?v=Sa7LOoDKx6Y

(fejesving) https://www.youtube.com/watch?v=QzHdsVzomFc

oversigt  https://www.dgi.dk/gymnastik/oevelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Lanciers

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Ultimate repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Performance

Praktisk
- Arbejde med personlige/fysiske barrierer.
- Forståelse for brugen og virkningen af de enkelte koreografiske principper.

Emnet sigter mod at udvikle kursisternes evne til udtrykke sig i mere frie, improviserede bevægelser.

- Samarbejde og udførelse af egen performance i grupper med anvendelse af relevante koreografiske principper; (rum, relationer, tid, kropsbevidsthed).
- At kunne reflektere fagligt over egen performance.  




Teoretisk
Forståelse for betydningen af Rudolf Labans enkelte koreografiske principper. (BESS koncept).


Tekster udleveret: ’Labans bevægelsesanalyse’ (1 side)
’BESS koncept overblik’ (2 sider)
s. 5-8 af Helle Winthers ’Performance - guide til gymnasiet’. (4 sider)


Virtuelt:
Filmklip vist i undervisningen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 KrydsFit

Praktisk
Morten Zacho cirkeltræningsprogram fra Motion Online site
Tabata workout
Udendørs Krydsfit træning ved stativer
You go / I go (3 min.)
3 runder på tid [3 RET]
EMOtM [every minute on the minute] 6 min.

Afprøvning af udholdenheds-/styrketræningsprogram og udformning af eget KrydsFit program i drejebogsgrupper. Yderligere skal eleven opnå forståelse for kondition og styrketrænings sundhedsfremmende potentiale.



Teoretisk
Kap 7 s. 141 - 154
Kap 8 s. 155  - 169




Virtuelt:
https://www.traenmedforsvaret.dk/Oevelser?category=2

https://www.youtube.com/watch?v=WZywjyYtxkI (styrketræningsprogram)
https://www.youtube.com/watch?v=Q6cg54UoO-A (steptræning)
https://www.youtube.com/watch?v=WHPxovQFPZg (sjippetræning)

https://www.nerdfitness.com/blog/the-20-minute-beginner-kettlebell-workout-build-muscle-and-burn-fat/
(Kettlebell træning)

https://www.youtube.com/watch?v=bMQHAmCXJAI (how to do Kettlebell swing)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Repetition badminton

Undervisnings beskrivelse vedhæftet lektion 9. maj 2o25
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer