Frederiksværk Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksværk Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/V1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Anette Villaro, Maj Ferriz Thorsø
Hold
2022 SP/V1 (
SP V1 (1g)
,
SP V1 (2g)
,
SP V1 (3g)
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Første grundforløb
Titel 2
Intro til de spansktalende lande
Titel 3
Eloy + Cataluña
Titel 4
Nicaragua
Titel 5
El tiempo libre
Titel 6
Andalucía - EKSAMEN - 45 ns
Titel 7
México - 24 ns
Titel 8
Pandillas latinoamericanas - EKSAMEN -37,5 ns
Titel 9
Amor - 10,5 ns
Titel 10
Repetition til årsprøve
Titel 11
Cambios climáticos en España - EKSAMEN - 33 ns
Titel 12
El mundo de Almodóvar - 21 ns
Titel 13
Repetition til eksamen - 16,5 ns
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Første grundforløb
Caminando unidad 1ab
Indhold
Kernestof:
Vi gennemgår spørgsmålene til Unidad 1C
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Intro til de spansktalende lande
Clausen mfl: Caminando, Gyldendal 2007 - Unidad 1cd
Supplerende: Élite, 1. afsnit
Indhold
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Eloy + Cataluña
Clausen mfl: Caminando, Gyldendal 2007 - Unidad 2abcd
Indhold
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Nicaragua
Clausen mfl: Caminando, Gyldendal 2007 - Unidad 3abcd
Supplerende:
Intro til Nicaragua:
https://www.youtube.com/watch?v=rr65vnslEZ0
Marc Anthony, Vivir mi vida
Indhold
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
El tiempo libre
Clausen mfl: Caminando, Gyldendal 2007 - Unidad 4abcd
Fotografía – Nelly Furtado y Juanes, sang
Indhold
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Andalucía - EKSAMEN - 45 ns
Kernetekster:
Lærke Marie Ryge og Camilla Jürgensen. Un mes en Málaga,
https://www.unmesenmalaga.com/.
Forlaget MitDigitaleGym. 2018. Kapitel 1-4
Caminando. Clausen, etc. Gyldendal. 2009. S. 123-124. Los árabes.
Tengberg-Hansen og Laursen: Galería. Gads Forlag, 2002. Introducción a Cante Jondo. s. 41-43 - maleri og tekst
Carmen Aguirre. El mundo en español. Nivel A2. Habla con eñe. 2011. El origen del flamenco. S. 107-109
Remedios Malvárez. 2016. Alalá - dokumentar
Fundación Alalás hjemmeside:
https://www.fundacion-alala.org/
Federico García Lorca: introducción (Eva Rosenkilde på dansk)
Lærerforedrag om Lorca - PPT (MFT)
Federico García Lorca, digte: La guitarra, Romance de la luna, luna.
Niña Pastori: La guitarra - sang
Indhold
Kernestof:
Bienvenidos de vuelta al instituto 😊
Haz (lav) el quizlet:
Tjek vedhæftede plan, så I ved, hvor I skal sidde 😊
Trae (medbring) grammatiknotebogen 😊
Haz (lav) uno de los quizlets:
Trae (medbring) grammatiknotesbogen 😊
Verbos para hoy: HABLAR, COMER, VIVIR, TERMINAR, BEBER, ESCRIBIR (Øv jer på disse verber i nutid. De er regelmæssige – I skal kunne dem udenad til i dag - vi laver en konkurrence)
Hvis ikke I blev færdige med øvelserne i nutid på Min læring, skal de laves færdige til i dag.
Skriv følgende slides med uregelmæssige hitverber i nutid ind på s. 5 i grammatiknotesbogen, hvis du ikke allerede har gjort det. Der er 12 verber og de skal alle stå på s. 5, så lav et skema med 12 felter:
Nutid, uregelmæssige hitverber s. 5 - slide 1.PNG
Nutid, uregelmæssige hitverber s. 5 - slide 3.PNG
Nutid, uregelmæssige hitverber s. 5 - slide 4.PNG
Husk jeres kopiark med øvelser i nutid
Følgende skal være skrevet ind i grammatiknotesbogen til i dag:
Substantiver og artikler s. 50 nederst.PNG
Skriv disse sider ind til i dag:
Substantiver i flertal s. 51 øverst.PNG
Substantiver s. 51 midt.png
Kære alle.
Haz el quizlet: https://quizlet.com/103348945/cap-2-udtryk-med-tener-flash-cards/
Trae grammatiknotesbogen 😊
Conjuga (bøj) los verbos TENER y ESTAR
Haz uno de los quizlets:
I får skrivetid til næste aflevering i en del af modulet i dag.
Haz los dos quizlets (lav begge quizlets):
Nye faste pladser
Skriv disse noter ind på s. 8 i grammatiknotesbogen:
Refleksive verber s. 8 øverst.jpg.png
Refleksive verber s. 8 nederst.jpg.png
Hvis ikke I har skrevet disse noter ind, så skal de skrives ind til i dag:
Klokken s. 45 øverst.PNG
Klokken s. 45 nederst.PNG
I timen:
Los números s. 44 nederst.PNG
Un mes en Málaga: Escucha, lee y traduce el capítulo 3 (lyt til, læs og oversæt kapitel 3. Husk at være grundige og slå ord op, I ikke kan. Husk, at der er en gloseliste under kapitlet)
Haz el quizlet: https://quizlet.com/263654564/cap-3-la-comida-flash-cards/
Kære jer.
Disse grammatiknoter skal være skrevet ind på s. 26-27:
Ser, estar, hay s. 26 øverst.PNG
Ser, estar, hay s. 26 nederst.PNG
Ser, estar, hay s. 27.PNG
Diftongerende verber s. 6 øverst.PNG
Diftongerende verber s. 6 nederst.PNG
Diftongerende verber s. 7 øverst.PNG
Verber med vokalskifte s. 7 nederst.PNG
Vi skal spille verbespil i dag 😊 Øv jer på nutid både regelmæssige og uregelmæssige verber. Her er øvelser, I kan kaste jer over:
¡Hola! Bienvenidos a 3g 😊 Jeg glæder mig til at se jer igen og høre lidt om jeres ferier 😊
Husk at få notesbogen up to date – jeg har sendt en besked til jer med alle slides på 😊 Medbring den også til timen.
Andalucía: Lee las páginas 1-3.
Trae (medbring) el libro de apuntes (notesbogen) 😊
Læs om udvidet tid på s. 9 i din notesbog. Øv dig her: https://community-courses.memrise.com/community/course/460200/udvidet-tid-2/
Trae (medbring) el libro de apuntes (notesbogen), Vild med tyren y el compendio de Andalucía😊
Verbaltider, nutid, nærfremtid, førnutid og udvidet tid.docx
Lektie på min læring: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=275193
Der var kun tre, der lavede denne øvelse til forrige modul, så få den lavet til denne gang:
Quizlet - LEKTIER!
Trae el libro de apuntes y el compendio de Andalucía😊
Andalucía: Lee y traduce la página 15
I dag skal vi lave en test. I skal øve jer på nutid (regelmæssige, uregelmæssige, diftongerende, vokalskifte og refleksive), nær fremtid, førnutid og udvidet tid. I skal også vide, hvad verberne betyder og kunne genkende verbaltiderne (dvs at hvis de
Vamos a terminar el documental 😊 Ranja, Natascha, Mille, Julius, Frederikke og Dagh skal se de første 14.5 min af dokumentaren ”Alalá”, som findes på Netflix.
Andalucía: Lee y traduce el poema “La guitarra” en la página 24
Tenéis que escribir esto en vuestro libro de apuntes:
s. 59 øverst - Personlige pronominer.png
s. 59 nederst - Personlige pronominer.png
Det er vigtigt, at I kommer i dag. I skal have en delprøve 1. I må gerne bruge notesbogen. Hvis I ikke kommer, så får I den næste gang og går glip af skrivetid til delprøve 2.
Trae el libro de apuntes y el compendio de Andalucía 😊
Minlæring: Lav ”Personlige pronominer – subjektsformer og efter præposition: https://app.minlaering.dk/lektier/klasse/57905/lektie/285522/ Hvis I ikke har fået skrevet det ind i jeres notesbog ligger det på modulet d. 27/9
Intro til delprøve 2, som skal afleveres d. 11/10, + skrivetid. Milla får delprøve 1 :)
Trae el libro de apuntes 😊
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
México - 24 ns
Kernetekster:
Mikkelsen og Riismøller: La identidad contrastada, Gyldendal 2013, p 51-66: México, el país de Aby + Aby, contra las convenciones.
El día de los muertos
s.1 La fiesta del mes: Noviembre
s. 3 El día de los muertos
s. 4 El día de los muertos ¿Una fiesta que celebra la muerte?
Coco - film
Recuérdame – sang fra Coco
Indhold
Kernestof:
Haz el Quizlet: https://quizlet.com/841846930/el-dia-de-los-muertos-flash-cards/?funnelUUID=0a8c88d7-2d1b-4184-9a68-a37fd6293293 - det er lektier :)
Trae grammatiknotesbogen 😊
Nye pladser :) NY PLAN - tjek igen!!
I skal have skrevet førnutid ind i grammatiknoteshæftet på side 12, hvis det ikke allerede er 😊
Førnutid s. 12 øverst.PNG
Førnutid s. 12 nederst.PNG
Quizlet:
Trae el compendio ”México, el día de los muertos y Coco” 😊
El Día de Muertos en México
Min læring. Min læring. Lav øvelserne om førnutid. Brug 25 min. https://app.minlaering.dk/lektier?vis=235024
Lav oversættelsen i førnutid på kopi færdig hjemme uden brug af andet end din hjerne 😊
Test i verber og lidt oversættelse 😊 Uden hjælpemidler.
Ingen lektier?! Det kan da ikke passe 😮🙃
I timen: https://quizlet.com/337202774/coco-glosario-flash-cards/?funnelUUID=fb7795a9-59dd-4bf4-8d4b-4cb663a99605
Vamos a ver la película “Coco”. Trae palomitas 😊
Alexander, Gaia, Marcus, Milla, Mille, Natascha skal have test i dag. Kig på modulet d 6/11, hvor testen står beskrevet og hvor der ligger øvelser.
Quizlet de Coco https://quizlet.com/337202774/coco-glosario-flash-cards/?funnelUUID=fb7795a9-59dd-4bf4-8d4b-4cb663a99605
Medbring høretelefoner, som kan bruges med jeres computer 😊
Øv jer på ”Recuérdame” – vi skal lave en lytteøvelse efter testen 😊
I timen:
Kære alle.
Coco - fotos.docx
Lav denne igen – vi skal bruge ordforrådet i dag til at snakke ud fra: Quizlet de Coco https://quizlet.com/337202774/coco-glosario-flash-cards/?funnelUUID=fb7795a9-59dd-4bf4-8d4b-4cb663a99605
Test til Milla og Alexander i dag 😊
I skal lave jeres fremlæggelser om Coco i dag 😊
I skal arbejde selv i dag, da jeg laver musical i Gjethuset. I skal lave følgende:
De sidste grupper fremlægger Coco i dag 😊
I skal alle have læst og oversat s. 52-54 i Aby-teksten til i dag.
I timen: Titel
Læs og oversæt s. 54-55. Husk at oversætte kun ved brug af egen hjerne og ordbog, og slå alle de ord op, du ikke kan huske og skriv dem ind over ordet i teksten.
Quizlet: https://quizlet.com/469444650/aby-contra-las-convenciones-pp-6-8-l-6-flash-cards/
I dag skal I have en delprøve 1 om Aby. I må gerne bruge jeres grammatiknotesbog. Her er gode øvelser, I kan øve jer med:
Aby: Læs og oversæt s. 57 (Fra ”Usualmente”) -58 (til ”con alegría”) Husk at oversætte kun ved brug af egen hjerne og ordbog, og slå alle de ord op, du ikke kan huske og skriv dem ind over ordet i teksten.
Vi skal spille bingo på spansk 😊 Øv dig på tallene til og med 90 https://app.memrise.com/community/course/263573/los-numeros-7/
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Pandillas latinoamericanas - EKSAMEN -37,5 ns
Kernetekster:
Ringgaard og Kledal. Retratos latinos en California. Gyldendal. 2012: Los Angeles og banderne
Susan Desezar. En la pandilla somos familia. Systime. 2015.
1. Introduktion til bander i Mellemamerika og de tre lande
3.3 El tema de violencia tiene muchas raíces
Entras si quieres, sales si puedes (kortfilm). Udenrigsministeriet. 2011.
https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs
Cary Fukunaga. Sin nombre.2009
Organización de Los Ángeles recomienda invertir en jóvenes. Luis Herrera. El informador. 2013. https://www.informador.mx/Jalisco/Organizacion-de-Los-Angeles-recomienda-invertir-en-jovenes-20130722-0048.html
De villanos a superhéroes: tres ex pandilleros derrotan al crimen. José Baig. El país. 2014.
https://elpais.com/internacional/2014/11/07/actualidad/1415380067_413843.html
Horisont – Bander ved magten, 2014
Horisont – Det berygtede fængsel indefra, 2025
Indhold
Kernestof:
Natasha, Milla, Gaia og Alexander skal have delprøve 1 om Aby. Kig på timen d. 6/12 for gode øvelser.
Aby: Læs og oversæt s. 57 (Fra ”Usualmente”) -58 (til ”trabajo interesante”) Husk at oversætte kun ved brug af egen hjerne og ordbog, og slå alle de ord op, du ikke kan huske og skriv dem ind over ordet i teksten.
Trae grammatiknotesbogen 😊
Nye pladser 😊
Aby: Læs og oversæt s. 59-60 Husk at oversætte kun ved brug af egen hjerne og ordbog, og slå alle de ord op, du ikke kan huske og skriv dem ind over ordet i teksten.
Pandillas: Lee las páginas 1-3 en el compendio.
Memrise: https://app.memrise.com/community/course/216573/pandillas/
Lav de ti sidste sætninger på s. 63 i Aby-kompendiet.
Øv jer på HABLAR, COMER, VIVIR i præteritum. Dem, der ikke var til timen, skal skrive slides ind i notesbogen på s. 14
Præteritum - s. 14 øverst.png
Arbejdsspørgsmål i timen:
Pandillas: Lee las páginas 6-8 en el compendio.
Responde las preguntas 1-4 del documento:
Øv jer på HABLAR, COMER, VIVIR i præteritum
Hvis I ikke blev færdige med præteritumsøvelserne i timen, så skal de laves. Øvelse 115-116
Pandillas latinoamericanas: Lee la página 9 “El tema de violencia tiene muchas raíces” – Slå alt op, du ikke forstå, i ordbogen, og skriv gloserne ind i teksten.
Pandillas latinoamericanas: Lee la página 10 “El tema de violencia tiene muchas raíces” – Slå alt op, du ikke forstå, i ordbogen, og skriv gloserne ind i teksten.
Oversæt alle gloserne på glosearket, I fik i sidste time. I skal bruge dem til at snakke med mig om bander i mindre grupper. Også vedhæftet her: Conversación sobre las pandillas latinoamericanas.docx
Sæt jer i disse grupper i dag:
Alle sætninger på kopiarket med præteritum skal laves færdige. Også vedhæftet her: Pretérito - traduce.docx
Vamos a jugar un juego con verbos en pretérito. Practica los regulares y los irregulares (vi skal spille et spil med verber i præteritum. Øv jer på de regelmæssige og de uregelmæssige) I skal også kunne betydningen af verberne:
Vi skal se en kort dokumentarfilm i dag. I skal øve jer på gloser til dokumentaren: https://quizlet.com/872742257/entras-si-quieres-sales-si-puedes-flash-cards/?funnelUUID=3593fbbb-1fa9-426a-81c5-eb0d5606d2fe
Hvis I ikke var der i sidste time, så skal disse slides skrives ind i notesbogen på side 16:
Imperfektum s. 16 ø.jpg
Imperfektum s. 16 n.jpg
Gense dokumentaren på 12 minutter fra i mandags. Vi skal arbejde med den i dag, så det er vigtigt, at du kan huske den 😊 https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs
Øv jer på præteritum (regelmæssige + SER, IR, HACER, ESTAR og TENER) og imperfektum (regelmæssige + SER, IR og VER)
Nye pladser: Faste pladser - feb 24.docx
Der er prøve i dag uden hjælpemidler. Øv jer på præteritum (regelmæssige s. 14 + uregelmæssige s. 14-15 i grammatiknotesbogen) og imperfektum (regelmæssige + uregelmæssige s. 16 i grammatiknotesbogen) Husk også at øve jer på betydningen af verberne.
Vamos a terminar la película “Sin nombre” 😊
Quizlet: https://quizlet.com/371317973/sin-nombre-vocabulario-flash-cards/
Vi arbejder med filmen ”Sin nombre” i dag – hvis du ikke har været til de to forrige moduler, skal du have set filmen til i dag. Den kan bla. findes på Filmstriben.
I dag skal I have en delprøve 1. I skal læse teksten hjemmefra. Teksten er fra Un mes en Málaga og det er Cap. 4. Her er et link: https://www.unmesenmalaga.com/cap-4/
Øv jer på ordforråd. Ikke på det hele naturligvis, men på det, I synes, I har mest brug for 😊
Øv jer på før datid. Både regelmæssig og uregelmæssig. De står på s. 13 i jeres grammatiknotesbog.
I får skrivetid til næste aflevering i dag. Sæt jer ind i opgaven inden modulet.
Øv jer på førdatid. Både regelmæssig og uregelmæssig. De står på s. 13 i jeres grammatiknotesbog.
Vi skal snakke om filmen Sin nombre på spansk, så det er en god ide at lave denne quizlet igen: https://quizlet.com/371317973/sin-nombre-vocabulario-flash-cards/
Memrise ordforråd til Pandillas: https://community-courses.memrise.com/community/course/216573/pandillas/
Skriv slides om AT BLIVE ind i jeres hæfte på s. 37
s. 37 øverst - At blive.png
s. 37 nederst - At blive.png
Pandillas: Lee y traduce las páginas 2-3 linea 39 (Husk at slå alle ord op, I ikke kan, og skriv dem ind i teksten)
Medbring eksamensopgave ”Éster Esposito”, som I fik udleveret på kopi før SRP 😉
Trae noteshæfte 😊
Pandillas: Lee y traduce las páginas 3 l. 41 - 4 (Husk at slå alle ord op, I ikke kan, og skriv dem ind i teksten)
Skriv slide om MODALVERBER ind i jeres hæfte på s. 30
s. 30 - Modalverber.png
Kære alle.
I skal have en delprøve 1. I må ikke bruge hjælpemidler, da vi nu træner eksamen.
Link til øvelser online.docx
Pandillas: Lee y traduce traduce las páginas 5-6 linea 5 (Husk at slå alle ord op, I ikke kan, og skriv dem ind i teksten)
Skriv slide om GENITIV og SAMMENSATTE SUBSTANTIVER ind i jeres hæfte på s. 52
s. 52 - Genitiv.PNG
s. 52 nederst - Sammensatte substantiver.png
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Amor - 10,5 ns
Kernetekster:
Llamada de corazón - en los tiempos del teléfono fijo (fuente desconocido)
Mariángeles: Una chica diferente. La identidad contrastada. Mikkelsen og Riismøller. Gyldendal. 2019
Supplerende materiale:
?Estás preparado/a para el amor? - Quiz
Indhold
Kernestof:
Vi starter på temaet ”Amor” i dag - øv lidt ordforråd her i denne quizlet: https://quizlet.com/889713808/amor-flash-cards/?funnelU UID=cfbead17-e5c0-4c47-a141-86dcebd14e83
Har I spørgsmål til udvekslingsturen, så stil dem med i dag. Vi lukker for tilmelding meget snart 😊
Trae notesbogen 😊
Quizlet til teksten ”Mariángeles de Argentina”: https://quizlet.com/889719547/mariangeles-s-11-12-midt-flash-cards/?funnelUUID=fffc1709-278a-45e7-8f55-2d917d5b3da7
Lav Futurum 1 færdig på min læring
Nye pladser
Queridos todos 😊
Ser, estar, hay s. 26 øverst.PNG
Ser, estar, hay s. 26 nederst.PNG
Ser, estar, hay s. 27.PNG
Amor: Lee y traduce las páginas 5 (linea 19) - 7 (linea 3)
Kære alle.
Amor: Lee y traduce las páginas 5 l. 19- 7 l. 3.
Billedbeskrivelse 1.PNG
Billedbeskrivelse 2.PNG
Billedbeskrivelse 3.PNG
Billedbeskrivelse 4.PNG
Billedbeskrivelse 5.PNG
I skal skrive disse slides om genitiv og sammensatte substantiver ind i jeres notesbog på s. 52:
Genitiv s. 52.PNG
Sammensatte substantiver, s. 52 nederst.png
I får en test i dag. Det er en oversættelse og I må kun bruge en ordbog (en fysisk bog, som jeg giver jer). Øv jer på SER/ESTAR/HAY, de to fremtidsformer, genitiv, klokken, betydning af verber, ordforråd. Det er vigtigt, at I kan bøje SER og ESTAR og
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Repetition til årsprøve
Indhold
Kernestof:
Log ind på https://www.unmesenmalaga.com/ og kig de første fire kapitler igennem. Det er dem, vi læste i starten af 2.g og de er pensum til årsprøve. Vi laver noter i timen til de fire kapitler, så I skal bare lige skimme og se, om I kan huske, hvad
Alle skal have skrevet slides om billedbeskrivelse ind i deres noteshæfte. I skal vende hæftet på hovedet og starte bagfra. Altså I skriver første slide på den bagerste side med hæftet vendt på hovedet. Og så skal 2. slide på næstsidste side etc. Sli
Trae notesbogen 😊
I skal slå gloser op til billedet Una familia de paseo. I fik det i sidste time, men det er også vedhæftet her. Vi snakker om billedet i små grupper.
Til brug i timen: México - ex på stikordspapir til årsprøve.docx
Quizlet: https://quizlet.com/911836208/tekstpraesentation-flash-cards/?funnelUUID=4f212908-6c62-4b02-aeeb-28decc86e6fb
Til brug i timen: Pandillas latinoamericanas - ex på stikordspapir til årsprøve.docx
La última clase de español este año! Snøft...
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Cambios climáticos en España - EKSAMEN - 33 ns
Kernetekster:
Kloch, Tønner og Vilhelm. España frontera caliente. Columbus. 2024:
- Spanien tørster under en brændende sol s. 8-10
- Keep it cool i Spaniens varmeste by. Antonio. Calor extremo: "En verano tenemos que jugar al fútbol a las 7 de la mañana". s. 12-14
- Landmand uden vand. Rafael. "Los animales necesitan beber pero no hay agua". s. 23-25
- Drømme om et grønnere Spanien s. 66-68
- Klimakokken i Sevilla. Miguel. Luchando por el clima desde la cocina. S. 71-72
21 Søndag 08.12.2019, minut 14.05 – 24.50 - Ørkenen er på vej
Indhold
Kernestof:
Memrise ordforråd til vores nye emne Los cambios climáticos: https://community-courses.memrise.com/community/course/6621742/los-cambios-climaticos/ Det er LEKTIER og jeg tjekker 😉
Trae el libro de apuntes 😊
Dagh, Frederikke, Julius, Mille, Natascha og Ranja skal have verbetest i dag. I skal øve jer på nutid (regelmæssige, uregelmæssige, diftongerende, vokalskifte og refleksive), nær fremtid, førnutid og udvidet tid. I skal også vide, hvad verberne betyd
I timen: Sproglige strategier
Los cambios climáticos: Lee y traduce las páginas 8-9, minus de tre nederste sætninger (hvis man ikke har læst og oversat, så bliver man sendt ud og gøre det og går glip af gennemgang)
Trae el compendio “Los cambios climáticos” y el libro de apuntes 😊
Los cambios climáticos: Lee y traduce las páginas 9-10.
Husk at tage kopierne med øvelser med direkte og indirekte objektpronominer med!
Memrise: https://community-courses.memrise.com/community/course/6627086/landmand-uden-vand/
Delprøve 1 til Sofia, Gaia, Natscha og Milla
Delprøve 1 til Gaia og Sofia.
Los cambios climáticos: Lav opgaverne på s. 12-13
I får skrivetid til næste aflevering 😊
Memrise ordforråd: https://community-courses.memrise.com/community/course/6621742/los-cambios-climaticos/ Det er LEKTIER og jeg tjekker 😉
Vi forbereder os til besøg af spaniere i næste time 😊
Vi får besøg af spanierne i dag i vores time 😊
Øv jer på ordforråd https://quizlet.com/dk/965392280/el-clima-problemas-y-soluciones-flash-cards/
Delprøve 1 til Gaia og Sofia
Jeg introducerer til SRP i dag
Los cambios climáticos: Lee y traduce el texto “Los animales necesitan beber pero no hay agua” pp. 13-15.
Intro til SRP i dag og jeg begynder på karaktersamtaler 😊
Lav øvelserne med direkte og indirekte objektspronominer færdig på Min læring: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=293497
I skal skrive disse slides ind på s. 31-32 i jeres notesbog:
s. 31 øverst - Verbalperifraser.png
s. 31 nederst - Verbalperifraser.png
s. 32 - Verbalperifraser.png
https://padlet.com/majthorsoe/spansk-srp-rvmrt9efkm6w
Holder samtaler i dag 😊
Øv jer på verbalperifraser: https://community-courses.memrise.com/community/course/5999311/verbalperifraser/
Lektie: https://community-courses.memrise.com/community/course/6621742/los-cambios-climaticos/
Vi skal repetere præteritum i dag. Husk Vild med tyren - den tynde grønne. Øv dig her:
Trae el compendio “Los cambios climáticos” y el libro de apuntes y Vild med tyren - den tynde grønne😊
Timen: Klimakokken i Sevilla. Miguel - antes de leer 1 - crucigrama.pdf
Lektier: Uregelmæssig præteritum:
Clima: Leer y traducir las páginas 28-29 (I skal læse og oversætte s 28-29 færdigt)
Vi arbejder også videre med uregelmæssig præteritum 😊
Trae el compendio “Los cambios climáticos” y el libro de apuntes😊
Lav Uregelmæssig præteritum færdig til i dag: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=299627
I skal arbejde selv pga sygdom ☹
I dag får I en delprøve 1 – Det er vigtigt, at I alle kommer 😊 Øv jer på nutid (regelmæssig, uregelmæssig, diftongerende og refleksive), udvidet tid, nær fremtid og førnutid – s. 4-11 i notesbogen. Det er også en god ide at øve jer på verbalperifras
Her er øvelser, I kan bruge, til at læse op til prøven med :)
Øvelser, I kan bruge til at læse op med 😊
Vi starter på en julefilm i dag 😊
Vamos a terminar la película A 1000 kilómetros de la Navidad 😊 (hvis man ikke var til timen tirsdag, skal man have set de første 25 min af filmen – den er på Netflix)
Vi laver de sidste opgaver til filmen A 1000 kilómetros de la Navidad 😊Øv jer på tallene 1-90 – vi skal spille bingo 😊
Øv jer på tallene 1-90 – vi skal spille bingo 😊
Omfang
Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
El mundo de Almodóvar - 21 ns
Kernetekster:
Pedro Almodóvar. Hable con ella. 2002
Ved Hanne Petersen. Hable con ella. Aschehoug. 2002. Scene 8, 20, 22, 23, 27 og 29.
Pedro Almodóvar. Volver. 2006
Indhold
Kernestof:
Godt nytår!!
Vi skal repetere brugen af de to datider i dag. Læs følgende sider i Tyren (den tykke): 160-162 + 168. Skim s. 163-165 øverst (det er en liste af tidsudtryk)
Vi starter på vores nye forløb ”El mundo de Almodóvar” og vi begynder på den første film, vi skal se 😊
Trae el libro de apuntes 😊
Vi ser filmen færdig 😊
I skal lave øvelserne om de to datider færdige på Min læring: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=303756
Hable con ella: Lee y traduce las escenas 8 (færdig – vi nåede til 32) + 20 😊 (husk at skrive i teksten, når der er ord, I må slå op) Kompendiet ligge under dokumenter.
Dem, der ikke har set hele filmen Hable con ella, skal have set den færdig til i dag.
Hable con ella: Lee y traduce las escenas 22-23 😊 (husk at skrive i teksten, når der er ord, I må slå op)
Det er vigtigt, at I kommer i dag. I skal have en delprøve 1. I må ikke bruge hjælpemidler denne gang, da vi nu træner op til terminsprøve og eksamen.
Hable con ella: Lee y traduce la escena 27 😊 (husk at skrive i teksten, når der er ord, I må slå op)
Hable con ella: Lee y traduce la escena 29 (fra l. 14 s. 11 til l. 21 s. 12) 😊 (husk at skrive i teksten, når der er ord, I må slå op)
Delprøve 1 til Alexander, Ida, Lucas, Mille, Natascha, Sofia
I får delprøve 1 tilbage og vi snakker terminsprøve
Læs om Gustar i din notesbog s. 28 og her: https://app.minlaering.dk/bog/4/kapitel/34719/sektion/37828
Natascha og Lucas skal have en delprøve 1.
Vamos a ver la película “Volver” 😊 Så kom glade alle sammen!
Lav disse to Quizletter:
Skriv noter om POR og PARA ind i jeres notesbog s. 73
s. 73 nederst - Por eller para.png
Vi ser filmen ”Volver” færdig. Hvis I ikke var der i torsdag skal I se de første 38 min og 30 sek. af filmen.
Lav denne Quizlet:
Vi har et dobbeltmodul i dag, så lektierne er også lidt større end normalt.
Alle skal have set filmen "Volver" færdig til i dag
Lav disse quizletter (igen) 😊 Det er vigtigt ordforråd til at kunne snakke i dag.
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Repetition til eksamen - 16,5 ns
Indhold
Kernestof:
Vi snakker mundtlig eksamen i dag i 1. modul. Find følgende kompendier frem: Andalucía, Cambios climáticos en España og to x Pandillas latinoamericanas.
I 3. modul får I en delprøve 1. I må ikke bruge hjælpemidler, da vi nu træner eksamen.
Trae noteshæfte 😊
Delprøve 1 - se 1. modul :)
Cambios climáticos: Lav første punkt ”glosario” på vedhæftede stikordpapir til temaet.
Husk at tage delprøve 1 med som aflevering 😊
Alexandar, Milla og Lucas skal have delprøve 1 i dag. Tjek tirsdagsmodulet 😊
Forbered billedbeskrivelse – I skal snakke med mig i par. Husk kun at skrive stikord ned – ikke hele sætninger 😊
Vi skal repetere temaet Andalucía i dag og I skal lave stikord til teksterne. Kig derfor jeres tekst igennem hjemmefra, så I rimelig hurtigt kan få lavet stikord i timen:
Vi snakker om Andalucía i dag i to hold. Forbered jer ud fra de stikord, vi fik lavet til teksterne sidste modul 😊
Husk papir med ”Man”-øvelser, og papir med ”Den/det som subjekt og objekt”
Vi laver billedbeskrivelse og samtaleøvelser i dag. Øv jer på det, I har brug for:
I skal arbejde selv i dag, da jeg er på kursus. I skal lave en delprøve 1 på Minlæring. Den starter kl 12.15 og slutter kl 13.15, dog kl 13.45 for dem med forlænget tid. God fornøjelse 😊
I skal arbejde selv i dag. I skal forberede jer til prøveeksamen d. 14/5. Emnet er Pandillas og alle skal genlæse tekst ”De villanos a superhéroes” s. 5-6 i det nye Pandilla-kompendium - den ligger også under dokumenter (I skal ikke læse hele teksten
10A.jpg
Prøveeksamen. I skal alle have kigget jeres noter igennem inden timen og være klar, som om I skulle lave prøveeksamen :)
Sidste spanskmodul ever!! Snøft...
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53299451083", "T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53299451083", "H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53299451083" }