Holdet 2022 BI/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Camilla Krøjgaard Andersen
Hold 2022 BI/b (1b BI, 2b BI, 3b BI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Livets udvikling
Titel 2 EMNE Kemi og Biologi Mini toningsforløb
Titel 3 Forløb#2 Livets byggeklods
Titel 4 Forløb#3 Et nyt liv
Titel 5 Emne Et nyt liv
Titel 6 EMNE Pest, sex og sygdomme
Titel 7 Emne Hvad er sundhed
Titel 8 EMNE Kommunikation
Titel 9 Forløb#6 EMNE Kommunikation
Titel 10 Forløb#7 EMNE Gener og regulering
Titel 11 Forløb#8 Bæredygtigt landskab start
Titel 12 Forløb#9 Fight the bite
Titel 13 Forløb#8 Fortsat EMNE Bæredygtigt landskab
Titel 14 Forløb#7 EMNE 7 Gener og regulering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Livets udvikling

Kernestof
· evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
· cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser

Faglige mål
Alle fire er repræsenteret under emnet.

1) Repræsentations- og modelleringskompetencer - her bl.a. i form af analyse af vækstkurver og præsentation af data i skriftligt arbejde
- Her har de arbejdet med excelark og søjlediagrammer i forhold til at illustrer retningsbestemt, diskruptiv, samt stabiliseret selektion
2) Empirikompetencer - her bl.a ved indsamling af data fra to forsøg
3) Formidlingskompetencer - her i form af skriftligt arbejde og gennemgang af figurer ved tavle
4) Perspektiveringskompetencer - her under supplerende materiale

Arbejdsformer
Tilrettelægning af undervisning
a) Eksperimentelt arbejde, herunder risiko- og sikkerhedsforhold  
· ØV: Simulering af naturlig selektion
· ØV: Selektionstryk af karsespirer og biologisk variation inden for samme art
· Øv: Find et bjørnedyr i mos vha. stereolup
· Øv: Methylenblåt og celleskrap

b) Skriftligt arbejde
• Fokus på at skrive en journal og at beskrive resultater
• Fokus på at forklare
• Fokus på at lave en redegørelse i forhold til et teoriafsnit i en rapport

Læste sider
Biologi i Udvikling, C-niveau 2.  udgave, Nucleus 2020
- Kapitel 7 ”Evolution”, s.195-206
- Kapitel 1 "Det cellulære liv" s. 9-18
- Kapitel 2"Evolution" s.207-213 – Fokus er udvikling af resistens og især på virus varianter
- Biotechacademy "Forskellige typer af selektion" https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/fra-darwin-til-bioteknologi/darwin-og-naturlig-selektion/

Supplerende materiale
Fokus på hvorfor forståelsen af evolutionsmekanismer er væsentligt for samfundet, derved fokus på Sundhed, sygdom og medicin
a) Artikler
"Cluster-5 minkvirusvarianten er nu færdigundersøgt: Nedsat følsomhed for antistoffer er bekræftet", SSI.dk, 2021 https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/cluster-5-minkvirus-varianten-er-nu-faerdig-undersoegt (Læst i undervisningen)

Animationer
Can Science Explain the Origin of Life?




Indblik i hvordan reduceret biodiversitet har betydning for spredning

https://www.wwf.org.uk/nature-and-pandemics besøgt d. 8/12_22.

Hvordan wildlife klarede sig under pandemien
Wildlife appearing to thrive during pandemic | WNT


How is the coronavirus pandemic saving the planet? - BBC

How to Save Our Planet




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 EMNE Kemi og Biologi Mini toningsforløb

2 modulers forløb hvor både kemi og biologi lærer var til stede. Formålet var bl.a. at vise eleverne hvordan de to fag spiller sammen og evt. er forskellige i forhold til forskellige emner.

Kernestof
- cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser - her med fokus på plantecellens opbygning og hvilke processer der foregik i denne.
̶  økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet - Her som gennemgang af figur med primærproducenter, sekundær-, tertiær- og kvaternærkonsumenter, desuden blev der inddraget næringssalte og derved behovet for N og P i organismer.
̶ biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring - Kort introduktion til lyshøstningskomplekser og pigmenter, samt fotosyntesens og respirationens reaktanter og produkter

Øvelser under dagen
ØV: Hvad sker der når vi tilføjer kogende vand og ethanol til hele blade. Hvad sker der når vi knuser dem?
- Her blev der talt om hydrofobe og hydrofile egenskaber.
ØV: Påvise at fotosyntese har brug for lys, ved hjælp af spinatblade - kvantitativ metode
- I forhold til kemi var der bl.a. fokus på tilsætningen af bagepulver og ionforbindelser, samt brydning af overfladespændingen i vandet vha. sæbe.

ØV: Observationer af vandpest med og uden lys.


Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#2 Livets byggeklods


Kernestof
- Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser  - her diffusionsprocesser og aktiv transport.
- enzymer: overordnet opbygning og funktion  - Gennem senere forløb vil der gås i dybden med hovedklasser og faktorer der påvirker enzymaktiviteten
- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA - her med fokus på funktionen af forskellige typer af proteiner bl.a. membranproteiner og receptorer

Faglige mål
Alle fire former er repræsenteret under emnet, eleverne er desuden begyndt at arbejde med at tilrettelægge og udføre eksperimenter selv, vha. få udleverede informationer eller remedier.

Arbejdsformer
Tilrettelægning af undervisning

a) Eksperimentelt arbejde, herunder risiko- og sikkerhedsforhold  
· ØV: Diffusion i gelatine blokke
· ØV: Mikroskopering af blodceller
· ØV: Hvorfor former membranen sig som den gør?
· ØV: Osmose forsøg - et hjemmebragt forsøg



Læste sider
Biologi i Udvikling, C-niveau 2.  udgave, Nucleus 2020
S.14-27  - Cellers opbygning og cellemembranens funktion og membranprocesser, enzymer kort
S.28-32 - Oversigt over kroppens organsystem

Om aktiveringsenergi og enzymer gennem Biotechacademy, svarende til 1 side. Link https://www.biotechacademy.dk/Ordliste/aktiveringsenergi-ea/

Supplerende materiale
De ekstra materiale i form af små video sekvenser leder op til en større forståelse af udvikling af liv og livets processer, som ligger til grund for biologien.

Desuden er der set sekvenser fra Tv-avisen eller andet, hvis det har været aktuelt i forhold til samfundsmæssige problemstillinger relevant for biologi - herunder Overshoot dag.
https://www.dr.dk/drtv/se/tv-avisen_376898, TV-avisen, dr.dk d. 28/3_23 fra
fra 21:23 til 26:39.

b) Animationer og dokumentarer el. indslag

https://www.dr.dk/drtv/se/tv-avisen_376898, TV-avisen, dr.dk d. 28/3_23 fra
fra 21:23 til 26:39. I forhold til Danmark har nået sin Overshoot dag og hvad årsagen er til dette.


· Celletransport fra Amoeba sisters, set December 2022
Cell Transport

· Inside the Cell Membrane, se december 2022







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#3 Et nyt liv

Emnet er startet op i slutningen af 1.g og fortsætter ind i 2g.

Eleverne var til foredrag med forsker  fra DTU Nikolaj Sorgenfrei Blom om kvantebiologi og dets potentialer i april 2023. Her blev eleverne præsenteret for at der er stadig meget vi ikke ved om vand og dets egenskaber og måske aller mest, at der er egenskaber vi ikke kan forklare, men som vi kan observere er til stede. Samtidig blev det også klart at forståelsen af, at vi måske står over for et paradigme skift i forhold til vands egenskaber stadig er kontroversielt.

1. år var fokus reproduktion og produktion samt regulering af sædceller og menstruationscyklus.
Kernestof
• fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, nervesystem, hormonel regulering og forplantning
• makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og nucleinsyrer - her med fokus lipider i form at steroid hormoner og receptorers opbygning


Læste sider
Biologi i Udvikling -C-niveau, Nucleus 2020, 2. udgave
1g s. 153-167

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Emne Et nyt liv

Eleverne var til foredrag med forsker  fra DTU Nikolaj Sorgenfrei Blom om kvantebiologi og dets potentialer i april 2023. Her blev eleverne præsenteret for at der er stadig meget vi ikke ved om vand og dets egenskaber og måske aller mest, at der er egenskaber vi ikke kan forklare, men som vi kan observere er til stede. Samtidig blev det også klart at forståelsen af, at vi måske står over for et paradigme skift i forhold til vands egenskaber stadig er kontroversielt.

1. år og ind i 2. år var fokus reproduktion og produktion samt regulering af sædceller og menstruationscyklus.

Kernestof
• fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, nervesystem, hormonel regulering og forplantning - her med fokus på hormonel regulering og forplantning hos både planter og menneske.

• makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og nucleinsyrer - her med fokus lipider i form at steroidhormoner og receptorers opbygning og funktion.

• genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, genregulering, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose, genteknologi og bioinformatik - her med fokus på meiose og mitose, lidt om replikation i forbindelse med celledeling.


Faglige mål
Der er arbejdet med især formidlingskompetancer, hvor eleverne gennem skriftligt produkt, hvor der har været særligt fokus på at:
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Eksperimentelt arbejde, herunder risiko- og sikkerhedsforhold  
• ØV: Dissektion af kønsorgan, med udgangspunkt i planter - her følgende en rapport
• ØV: Mikroskopering af museovarier og testis
• ØV: Mikrokopiering af meiostiske og mitotiske celledelinger

Læste sider
Biologi i Udvikling -C-niveau, Nucleus 2020, 2. udgave
1g s. 153-167

2g´s pensum
S.167-173 "Sex, hormoner og ønskebørn"
Side 124-125 "På opdagelse i generne" fokus på meiose og mitose. Til afleveringen i d. 1/9 + amoeba sisters

Biologi i udvikling - B-niveau, Nucleus 2019
S.9-17 kap. "Hormoner" - her med fokus på figurer i forhold til primær og sekundær signalering. Målcelle og receptorer, dvs. I første år ikke har læst selve teksten men analyseret figurer.


Supplerende materiale
Her har der været særlig fokus på områder inden for:

̶     Sundhed, sygdom og medicin


b) Animationer og dokumentarer
• Amoba sisters: "Mitosis vs. Meiosis", set d.1/9_2023 Mitosis vs. Meiosis: Side by Side Comparison



• Fertilization Fantastisk video af vejen til befrugtning af ægget. Viser kampen for at nå ægget og tilpasningerne, der er nødvendige undervejs. Samt tilpasningerne i ægget når befrugtningen endelige sker. Til sidst vises også at ægget gennemgår de sidste skridt i meiosen efter befrugtningen er fundet sted.



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opg. Teori til øvelse Dissektion af kønsorgan 04-09-2023
PRØVE 08-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 EMNE Pest, sex og sygdomme

Emnet kommer i forlængelse af deres arbejde med Emnet et Nyt Liv, hvor de bl.a. har kigget på regulering af liv, samt kønnet og ukønnet formering. Desuden er tværfagligt med Historie, der arbejder med bogen "Pest over Danmark", som er en tværfaglig bog med historie og biologi i fokus.

Forløbet bød desuden på en tværfaglig ekskursion i uge 40 til Medicinsk Museum efterfulgt af et besøg på Københavns museum. Fokus var håndtering af epidemier gennem tiden, både i forhold til behandling og forståelse, men også i forhold til hvordan epidemier har været med til at forme byudviklingen. Desuden blev de præsenteret for Etnologi som en karrieremulighed og hvad man som etnolog kan arbejde med.

Under emnet udarbejde eleverne plakater, med fokus på formidling af en kønssygdom eller pest udbredelse og smitte i dag.

Det selvstændige opstillede gæringsforsøg i grupper, var ligeledes en forlængelse af gæringsforsøg arbejdet med i kemi. Men med fokus på forskellen i hvad de to fag fokuserer på.

Afslutningsvis blev emnet afrundet med en Case, hvor de skulle løse en semi-fiktiv problemstilling,


Kernestof
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
- virus: opbygning og formering  Kort med fokus på forskellige kønssygdomme forårsaget af virus.
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og nucleinsyrer og proteiners struktur, specifikke egenskaber og funktioner
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, genregulering, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose, genteknologi og bioinformatik her i form af replikation af DNA inden celledeling
- Eksperimentelle metoder: celledyrkning, transformation, PCR, elektroforese, DNA-sekventering, ELISA, spektrofotometri, arbejdsfysiologiske målemetoder, bestemmelse af populationsstørrelse og af netto- og bruttoproduktion. Herunder øvelse med gærvækst (celledyrkning) og opgaver indeholdende forståelse af anvendelsesmulighederne for metoderne PCR, elektroforese og DNA-sekventering.

Faglige mål

- Formidlingskompetencer både i forhold til rapportskrivning men også i forbindelse med formidling af en kønssygdom til samme aldersgruppe vha. informativ poster.

- Perspektiveringskompetencer:
I forhold til det tværlige samarbejde med historie og som del af rapport i forbindelse med gæringsforsøget (se længere nede)
Desuden har eleverne perspektiveret til etiske problemstillinger i forbindelse med kliniske forsøg i forbindelse med nyt medicin til et globalt marked.
Afslutningsvis som opsamling på emnet, blev der arbejdet med end mindre case, der tog udgangspunkt i daværende oversvømmelser pga. klimaforandringer og potentielle smitte risici med Leptospirose eller fiktiv gram-positiv bakterie. Casen blev desuden perspektiveret til FN´s verdensmål, samt hvilke karriere muligheder der var i arbejdet for sådan en case.

Arbejdsformer
Tilrettelægning af undervisning


a) Eksperimentelt arbejde, herunder risiko- og sikkerhedsforhold  
ØV: Ekstraktion af DNA fra ærter - perspektivering til DNA sekventering - Der er arbejdet mere IBSE orienteret under dette forsøg, hvor eleverne selv skulle komme med forslag ud fra tidligere viden om cellens opbygning om hvordan man kunne udtrække DNA fra en celle. Forsøget blev perspektiveret til de læste sider i PEST OVER DANMARK omkring DNA-test.
ØV: Eget opstillet forsøg. Formål: At undersøge udvalgt faktorers betydning for gærs vækst.

b) Skriftligt arbejde
Rapport: Gæring - Samlet rapport omkring gæringsforsøg. Med fokus på redegørende, analyse af resultater, diskussion, samt perspektivering af forsøget til virkelighedens verden - fx i form af ølbrygning, insulin produktion etc.

Læste sider
Pest over Danmark,  Gyldendal, 2006.
S.7-11, s.12-19 - her om mirkoorganismer og DNA´s opbygning

Biologi i Udvikling -C-niveau, Nucleus 2020, 2. udgave
Repetition af side 207-214
S.33-41 Mikrobiel vækst med fokus på vækstkurve og vækstfaktorer.
S.220-221 kort om alkoholgæring

Biokemibogen, Nucleus, 2. oplag 2012
S.39-43 om nucleinsyrers opbygning og funktion
s.53-64 Proteinsyntesen.
S.139-146 Syntese af kulhydrater Læst i forbindelse med opgave besvarelse og rapports skrivning
S.25-27 - Overordnede biokemiske processer i kroppen, men fokus på anabolisme og katabolisme og processer som hydrolyse, kondensation, reduktion og oxidation.

Gruppevis valgte sider om udvalgt kønssygdom, som skulle formidles til skolens elever.


Supplerende materiale
Emnet rammer ind i emner omkring
• Sundhed, sygdom og medicin
• Bioetik- her bl.a. i forbindelse med læsning af artikel fra Danwatch omkring rekruttering af forsøgspersoner til kliniske forsøg. Her blev der skelnet mellem nytte- og pligtetik.

a) Artikler
- Aktuel Naturvidenskab, "Dødelige pandemier – COVID-19 er hverken den første eller den sidste"
2021, nr. 3- Her med fokus på hvordan pandemier og epidemier opstår - både virus og bakterie, men også fra dyr til mennesker.

- Videnskab.dk, "Store opdagelser: Lægemidler og medicin – afprøvning og forsøg", august 2014,
https://videnskab.dk/krop-sundhed/store-opdagelser-laegemidler-og-medicin-afproevning-og-forsoeg/>

- Danwatch: ”I Indien ender desperate mennesker som forsøgskaniner. Nu vil en app løse de værste problemer”, Danwatch.dk, 16/8_2022, https://danwatch.dk/perspektiv/i-indien-ender-desperate-mennesker-som-forsoegskaniner-nu-vil-en-app-loese-de-vaerste-problemer/


b) Animationer og dokumentarer
Animationer om proteinsyntesen - gennem Amoeba sisters.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opg. Genaflevering 15-09-2023
Opgave. Samlet Rapport Dissektion af kønsorganer 29-09-2023
Opgaver om stresshormoner 02-11-2023
Journal Fermentering i gærceller 17-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Emne Hvad er sundhed

Emnet ledte op til deres SRO skrivning i uge 9, hvor Sundhed var det overordnede tema. Fagene fransk, idræt, kemi, historie og engelsk var en del af forløbet.
Emnet byggede desuden videre på NV-forløb med undersøgelser af effekten af fysisk aktivitet og regulering af vejrtrækning.
Forløbet i 2g blev startet med et besøg på Life-Campus, hvor de deltog i forløbet Hjerteblod, hvor det generelle fokus var inaktivitet hos unger. Forløbet involverede både behandlinger af cases, samt forskellige fysiologiske test til at måle aerob og anaerob kapacitet. Desuden var der fokus på karriere muligheder, bl.a. skulle eleverne behandle forskellige cases som fagperson (fx læge, sygeplejerske etc.), hvor de skulle komme med argumenter og forslag til en ændret livsstil, der ville have gavnlig effekt for udvalgt case.


Kernestof
• Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler og arbejdsfysiologi.   
• makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og nucleinsyrer - herunder atter en snak omkring proteiners opbygning, samt triglycerider og forskellige typer kulhydrater.
• Eksperimentelle metoder: arbejdsfysiologiske målemetoder - her måling af bl.a. aerob- og anaerob-kapacitet.

Faglige mål
-  Repræsentations- og modelleringskompetencer
Behandling af empiri indsamlet på besøget på Life Campus i excel, samt formidling af disse vha. excel, samt behandling vha. matematiske repræsentationer

- Empiri kompetencer
Her blandt andet indsamling og analyse af empiri fra Life Campus, men også undersøgelse af KRAM faktorernes betydning for danskernes sundhed gennem www.danskernessundhed.dk

- Formidlingskompetencer
Emnet afsluttedes med en case, hvor de skal skrive et brev til en udvalgt person i forhold til anbefalinger i forbindelse med livstilsændringer. Særligt med fokus på motion.

- Perspektiveringskompetencer:
FN´s verdensmål er blevet inddraget i forhold til fysisk aktivitet. Desuden perspektivering til sygdommen KOL i forbindelse med dokumentaren "Min krop indefra" - ud fra denne blev der også italesat forskellige karrieremuligheder helt ned til udvikling af operationsværktøj.

Arbejdsformer
Tilrettelægning af undervisning
Undervisningen er både blevet baseret på individuel, samt parvis, samt større gruppearbejde. Der er blevet vekslet i mellem at skrive i hånd og på computer, samt arbejdet med figurer har været et centralt element.

a) Eksperimentelt arbejde, herunder risiko- og sikkerhedsforhold  
Desuden skal der perspektiveres tilbage til undersøgelser under NV af regulering af vejrtrækning, samt trappeløb.

ØV:  Undersøgelse af Anaerob kapacitet vha. håndtræner
ØV: VO2 maks. Direkte måling af kondital hos to forsøgspersoner.
ØV: Wingate test (Anaerob kapacitet hos to personer)
ØV: Undersøgelse om der er sammenhæng mellem
1: Springhøjde og grebsstyrke
2: Grebsstyrke og Muskelmasse
3: Sprinttid og Springhøjde
ØV: Vitalkapacitet og højde
ØV: Blodsukkermåling under fysisk aktivitet

a) Skriftligt arbejde
Rapport: Større rapport over undersøgelsen af den aerobe kapacitet for to medstuderende på Life Campus

Læste sider
Fysiologibogen - den levende krop, 1.udgave 2011, Nucleus

Side 47-49 Blodkredsløbet som optakt til besøg omkring Life Campus
Side 90-95 om musklens energiomsætning og iltgæld
Side 47-59 Vejrtrækning og regulering - anvendes til at forklare hvad der sker under VO2maks (9 sider)
Side 63-64 Menneskets blodkredsløb
Side 176-196 Stofskiftet - Mad, alkohol og fedme

Supplerende materiale
Emnet hører under Sundhed, sygdom og medicin

a) Artikler
www.danskernessundhed.dk , anvendt til at undersøge danskernes sundhedstilstand i forhold til KRAM faktorerne. Samt opstilling af forskellige hypoteser, der kunne være relevant at se på.

b) Animationer og dokumentarer
• "Min krop indefra" i forhold til sygdommen KOL. Sekvenserne fra 4:11 min til 9:09 min, fra 12:38-16:24 min og 20:53-28:27min  https://www.dr.dk/drtv/se/din-krop-indefra_-kol_422603 set d.16/1_24

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport Fermentering i gærceller 11-12-2023
Rapport: Aerob el. Anaerob kapacitet 22-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 EMNE Kommunikation

Emnet blev indledt med perspektivering tilbage til deres studietur i uge 15, hvor eleverne var udsat for forskellige fysiske og måske grænseoverskridende aktiviteter, hvor deres amygdala har været på arbejde, samt hvad de havde lært i idræt for bl.a. at dulme en amygdala på overarbejde. Begreber som god og dårlig stress kom på banen.
Inden 2g´s afslutning blev de inddelt i grupper, hvor de skulle arbejde med at opstille en undersøgelse af koffeins virkning på kroppen.
Emnet blev afsluttet i starten af 3g

Kernestof
• fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, nervesystem, hormonel regulering og forplantning - her har de arbejdet med nervesystemet

Faglige mål
Alle de faglige mål er blevet repræsenteret under emnet, men der har bl.a. været fokus på formidling af nervesignalering i form af enten animation, stop-motion eller ppt med lyd. Desuden er der som skrevet, blevet holdt oplæg af selvvalgt område i forhold til nervesignalering. Det kunne være ift. Koffein, alkohol etc.

Eksperimentelt arbejde, herunder risiko- og sikkerhedsforhold  
ØV: Reaktionshastigheder ved påvirkning

Læste sider
Fysiologibogen, Nucleus 1. udgave 2015
s.18-29 Nervesystemet - hukommelse, stress og smerte

Fysiologibogen, Nucleus 2.udgave 2022
s. 43-63 - særligt med fokus på side 58-62 omkring smag- og lugtesansen.

Supplerende materiale
Emnet hører under Sundhed, sygdom og medicin

a) Artikler
"PTC The genetics of Bitter Taste" https://learn.genetics.utah.edu/content/basics/ptc/


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#6 EMNE Kommunikation


Emnet blev indledt med perspektivering tilbage til deres studietur i uge 15, hvor eleverne var udsat for forskellige fysiske og måske grænseoverskridende aktiviteter og hvor deres amygdala har været på arbejde, samt hvad de havde lært i idræt for bl.a. at dulme en amygdala på overarbejde. Inden 2g´s afslutning blev de inddelt i grupper, hvor de skulle arbejde med at opstille, samt udføre en undersøgelse om koffeins virkning på kroppen, data skulle dernæst præsenteres i posterformat.
Senere på året omkring uge 12 blev der desuden lavet en STROOP test på flere af eleverne under påvirket tilstand og ikke påvirket tilstand af alkohol. Denne blev lavet i forbindelse med en gymnasiefest.

Emnet blev afsluttet i starten af 3g og ledte om til genetik.

Kernestof
• Oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler, arbejdsfysiologi, immunsystem, nervesystem, hormonel regulering og forplantning
- her har de arbejdet med nervesystemet, samt musklers opbygning og hvad der sker under muskelkontraktion

Faglige mål

Alle de faglige mål er blevet repræsenteret under emnet, men der har bl.a. været fokus på formidling af egen undersøgelse omkring nervesignalets påvirkning af hovedsageligt koffein, hvor de skulle formidle deres indsamlede empiri gennem egen undersøgelse vha. en poster.

Arbejdsformer

Eksperimentelt arbejde, herunder risiko- og sikkerhedsforhold  
ØV: Nervesignalering og påvirkning - her er der blevet arbejdet med eget opstillet forsøg, der skulle udmønte sig i en poster fremstilling
ØV: Test af korttidshukommelses
ØV: Stroop test med og uden alkohol påvirkning
ØV: At kunne smage bitterstoffer - øvelsen var et overlap til næste emne om genetik og regulering, men hvor smagssansen kom i spil ift. nervesignalering.
Læste sider
Fysiologibogen, Nucleus 1. udgave 2015
s.18-29 Nervesystemet - hukommelse, stress og smerte
s. 74-89 Skeletmuskulatur med fokus på muskelkontraktion

Fysiologibogen, Nucleus 2.udgave 2022
s. 43-63 - særligt med fokus på side 58-62 omkring smag- og lugtesansen.

Alkohol, KRAM serien 1.udgave, Nucleus

• 47-50 Om alkohols virkning på hjernen og nervesignalering.


Supplerende materiale
Emnet hører under Sundhed, sygdom og medicin

a) Artikler
"PTC The genetics of Bitter Taste"
   https://learn.genetics.utah.edu/content/basics/ptc/

[url] "Kaffes klimaaftryk" https://denstoreklimadatabase.dk/ [/url]

"Forelskelsen" Aktuel Naturvidenskab.dk, Nr. 4, 2024

"En ny hjernehinde hos mennesket er dukket op", Ingeniøren, 2023

"Musikalske børn husker bedre" 26/1 2017 www.dr.dk

b) Animationer og dokumentarer

Koffeins virkning, Gennemgang af koffeins virkning, fra www.Detergodtatvide.dk


Udvikling af aktionspotentialer på engelsk.

Harward Extension School vidoes of: "Action Potential in the Neuron"


Professor Dave Explains Videoer om: "Neural Conduction, Action Potential, and Synaptic Transmission"


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 2 Journal_Nervesignalering og stimuli 16-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#7 EMNE Gener og regulering

Emnet bygger videre på forrige emner bl.a. Emnet livets udvikling og Pest, sex og sygdomme, hvorunder eleverne stiftede bekendtskab med elektroforese og PCR som metode, desuden blev emnet kigstartet i forrige Emne om koffeins virkning, da de undersøgte evnen til at smage bitterstoffer, som fx i kaffe.


Kernestof
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, genregulering, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose, genteknologi og bioinformatik
-  mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens - herunder er der blevet talt om transformation, konjugation og transduktion som proceser i forhold til udvikling antibiotikaresistens.
- Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og nucleinsyrer og proteiners struktur, specifikke egenskaber og funktioner
- Eksperimentelle metoder: celledyrkning, transformation, PCR, elektroforese, DNA-sekventering, ELISA, spektrofotometri, arbejdsfysiologiske målemetoder, bestemmelse af populationsstørrelse og af netto- og bruttoproduktion.

Faglige mål
1. Repræsentations- og modelleringskompetencer
Her har de især arbejdet med modellering af data i form af deskriptiv statistik (boksplot), samt binomialtest på både PTC-test og blodtypefordeling.

2. Empirikompetencer
Herunder indsamling af empiri i form at evnen til at smage og blodtypefordelingen i klassen. Herunder taltes der om repræsentative stikprøve, samt fejlkilder.

3. Formidlingskompetencer

4. Perspektiveringskompetence
Der er blandt andet blev talt om problematikker ved at være gravid med et barn med rhesus positiv, når man som moder er rhesus negativ.
Desuden perspektiveredes der tilbage til undersøgelsen i 1.g hvor de undersøgte karses vækst under forskellige betingelser - denne øvelse kunne atter inddrages i forbindelse med fænotypisk plasticitet og epigenetiske faktorer.


Arbejdsformer
Tilrettelægning af undervisning
a) Eksperimentelt arbejde, herunder risiko- og sikkerhedsforhold  
ØV: Blodtypebestemmelse
ØV: Lundsnegle og genetik
ØV: Smagstest
ØV: Leg med Protein Data Bank (PDB) - her hvor de kiggede på menneskeligt insulin og GLUT 4 struktur

Skriftligt arbejde
Rapport: Blodtype bestemmelse

Skriftlig eksamensopgave

Læste sider
Genetikbogen B + A, Nucleus, 1. udgave, 6.oplag 2020
s.11-18 Kromosomer, alleler og celledeling
s.21-37 Klassisk genetik og nedarvning
s.109-113 Genregulering og epigenetik
s.139-143 -DNA sekventering
s.42-50 DNA´s og RNA´s struktur og transkriptionsfaktorer.
s.94-100 Trans og cisgene planter.

Biologi I udvikling B-niveau, Nucleus 1.udgave
s. 94-95 CRIRSPR Cas 9

Supplerende materiale
- Bioteknologi
- Biologisk produktion - her i forhold til transgene organismer som vi anvender til produktion af insulin og andre molekyler til medicinal industrien.
- Biologiske databaser og big data  


a) Artikler
De to fremlagte og læste artikler af Ida og Helena passer under dette emne.
"Mikrober har magt til at gøre dig syg og holde dig rask", Aktuel Naturvidenskab, 2021, Nr. 2
"Epigenetik: Sådan kan miljøpåvirkning ‘tænde’ og ‘slukke’ for dine gener", www.videnskab.dk, mar. 2021


b) Animationer og dokumentarer

https://www.ted.com/talks Openly Engineering Our Ecosystems | Kevin Esvelt | TEDxCambridge I har set de første min  14 min, hvorefter vi talte om Naturvidenskabelige forskers behov for at være ærbødige, have høj moral og dele videnskabeligt arbejde.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#8 Bæredygtigt landskab start

Emnet blev indledt med at se dokumentaren "Ikea elsker træ". Dernæst blev der lavet en analyse af dokumentaren i forhold til aktuelle problemstillinger, som kunne undersøges, vha. flere fag og også ift. biologi. Eleverne skulle dernæst i forskningsgrupper arbejde med udvalgt problemstilling fra filmen. Fx kunne det være om der overhovedet er hold i at Clear cutting er mindre bæredygtig end anbefalinger.

Eleverne skulle til sidst munde ud med en anbefaling ift. en bæredygtig produktionsform for Rumænske skove, hvor de også skal tage stilling til det social og økonomiske aspekt.

Sidste del af forløbet Bæredygtigt landskab mundede ud i at arbejde med en opgave, hvor de skulle belyse mikroplastisk potentielle virkning på økosystem og individ. Herunder skitsere en forsøgsopstilling der kunne belyse dette. Opgaven tog udgangspunkt i deres besøg på laborantskolen i Hillerød tidligere på året, hvor de blandt andet undersøgte mikroplastik i sildemaver.

Kernestof
• økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb, økotoksikologi og biodiversitet

• biokemiske processer: fotosyntesens overordnede delprocesser, respiration og gæring, herunder carbohydraternes intermediære stofskifte.

• populationsbiologi: vækstmodeller, populationsgenetik og Hardy-weinberg-loven

•  eksperimentelle metoder: spektrofotometri, bestemmelse af populationsstørrelse og af netto- og bruttoproduktion
- Blandt andet om spektrofotometri ift. at vurdere metoden som mål for et indirekte mål for biomasse af alger i en sø eller vandløb

Faglige mål
Der er arbejdet med flere af de faglige mål, blandt andet nr. 4 perspektiveringskompetencer og 3  Formidlingskompetencer ift. paneldebat, hvor eleverne havde forskellige roller. Nogle kom fra det Rumænske parlament nogle fra hvad der svarer til det Rumænske Danmarks Naturfredningsforening, samt Ingeniører/Biologer fra IKEAS produktion af bæredygtigt træ

Arbejdsformer
Tilrettelægning af undervisning
a) Eksperimentelt arbejde, herunder risiko- og sikkerhedsforhold  
ØV: Feltbiologisk undersøgelse af Ullerup skov
ØV: Afprøvning af spektrofotometer, samt skitsering af undersøgelser, der belyser toksiske stoffers påvirkning af organismer.
b) Skriftligt arbejde
Eksamensopgaver fra forskellige år
Læste sider
Økologibogen, 2012, Nucleus
Kap. 2 s. 59-66 (Danmarks skovtyper), 79-81 (Skovdrift former og succession)
s. 13-21 (Energiomsætning og fotosyntesen processer)
s. 29-42 Carbonkredsløbet, Nitrogenkredsløbet og fosforkredsløbet
s. 51-53 (Økologisk niche, abiotisk og biotiske faktorer, regulering af populationsstørrelser)

Biologi i udvikling B-niveau, 2021 Nucleus 1.udgave
s. 129-131 (Energistrømme i økosystemet)

Biokemibogen, 2012 Nucleus
s.109-117 om fotosyntesen + appendiks 5 omkring enzymer

Undersøg Naturen, Elevens hæfte, Nucleus, 2015
Kap 2. side 15-20 Forvaltning af naturen
1. Bestem skovtype (side 21-25)
Sider til øvelserne:
32. Bestemmelse af jordbund i en skov ud fra levende organismer (s. 93-95)
38. Bestemmelse af bakterier (s105-106)
39. Bestemmelse af jordrespiration (s106)
40. Bestemmelse af pH i jord (s107)
43.-44. Bestemmelse af vand- og humus indhold i jord ( s 111-114)
21. Isolering af fotosyntesepigment og spektrofotometisk analyse (s.68-69)
25. Toksikologiske eksperimenter med dafnier (s.77-78)
26. Bioassay (s.79-82)

Øvelser ift. til undersøgelse af en dansk skov

Genetikbogen B+A, Nucleus, 2014
s.75-85 Populationer og arter Hardy-Weinberg ligevægte
s.166-177 Konstruktion af stamtræer

Skriftlig biologi, Nucleus 2025
s. 82-83 Økotoksikologi

Supplerende stof
· Emnet har arbejdet med miljøbeskyttelses love ift. international og national logivning omkring naturbeskyttelse. Især NATURA 2000 områder er blevet diskuteret ift. blandt anden dokumentaren "Ikea elsker træ".

· Emnet har desuden arbejdet med biologiske databaser og big data ift. alignments og forståelse af udarbejdelse af fylogentiske træer.

· Etiske dilemmaer ift. produktion af træ


a) Artikler
· Rahbek, Carsten, Anders Højgård Petersen, Karsten Elmose Vad og Emma Emilie Andersen: ”Biodiversitet i danske skove”, Center for Makroøkologi, Evolution og Klima, 2024 Fra Biofags TEMA hæftet Skovens biodiversitet
·  "Forsker: Den næste pandemi bliver – måske – forårsaget af plastik ", 2022   www.videnskab.dk
· Kasper Reitzel, lektor ved Biologisk Institut, André Ken Jakobsson, adjunkt ved Center for War Studies, Statskundskab, og Haiyan Qu, professor MSO ved Institut for Grøn Energi – alle ved SDU "Den globale fosforudfordring presser produktionen af fødevarer", Fra  
· https://dm.dk/bio/alle-artikler/raastoffer-og-ressourcer/den-globale-fosforudfordring-presser-produktionen-af-foedevarer/  

· Undersøgelse af økosystemtjenester, biodiversitetens betydning og funktionel biodiversitet, gennem DTU.dk
https://www.dtu.dk/forskning/omraader/klimateknologi/biodiversitet#hvad-er-biodiversitet  

· Anvendt i forhold til at vurdere deres undersøgte naturtypes generelle tilstand i Danmark.
https://novana.au.dk/naturtyper  

Animationer, videoer

Indblik i hvordan reduceret biodiversitet har betydning for spredning
https://www.wwf.org.uk/nature-and-pandemics besøgt d. 7/1_2024

[url]www.youtube.com How to Save Our Planet [/url], lektie d.7/1_2024

Plastic change
https://www.youtube.com/watch?v=dYsbvy1VU8M  – hvad er mikroplastik
https://www.youtube.com/watch?v=T6mUfvJUdwI- hvordan havner mikroplastik i havet og hvordan bliver det til mikroplastik
https://www.youtube.com/watch?v=Ve4qiiXBhEY - Vektoreffekten
https://www.youtube.com/watch?v=9cKmFFKCP_E

Video fra Biotechacademy omkring fotosyntesens delprocesser 20 min
https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/fotosyntese/#1516017104147-6bad5ab3-2dbd  

www.dr.dk  , "IKEA elsker træ", set December 2024  
https://www.dr.dk/drtv/program/ikea-elsker-trae_492719  

https://www.youtube.com/watch?v=RnrMBrAg1vI&t=115s&ab_channel=NOAHkanalen   Når ålegræsset dør - anvendt i forhold til opgave. Hvor eleverne skulle lave en uddybet forklaring af, hvorfor næringstilførsel i form af kvælstof vil reducere ålegræs udbredelse og skabe iltsvind





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#9 Fight the bite

Emnet blev bygget op omkring Fight the bite fra Campus life som blev kørt delvist som et 6F forløb. Forløbet problematiserer blandt andet hvor mange der dør eller bliver fysisk handikappede af, at være bidt af slangebid.
Forsøg og teoretisk gennemgang blev overvejende varetaget af Mikkel, som var i pædagogikum på daværende tidspunkt.


Kernestof
• fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler, arbejdsfysiologi, immunsystem, nervesystem, hormonel regulering og forplantning
Her med fokus på immunforsvaret
• eksperimentelle metoder: celledyrkning, transformation, PCR, elektroforese, DNA-sekventering, ELISA, spektrofotometri, arbejdsfysiologiske målemetoder, bestemmelse af populationsstørrelse og af netto- og bruttoproduktion.
Her med fokus

Faglige mål

- Empiri kompetencer
- Udførelse af relevante undersøgelser til afdækning og vurdering af udvikling af LFA-test

- Formidlingskompetencer
- Ift skriftlig faglig vurdering og anbefaling af udvikling af LFA-test til diagnosticering af slangebid i Sri-Lanka.

- Perspektiveringskompetencer:
Her blandt andet ift. FN´s verdensmål og WHO ift. slangebids problematikker.

Arbejdsformer
Tilrettelægning af undervisning
a) Eksperimentelt arbejde, herunder risiko- og sikkerhedsforhold  
ØV: ELISA test ift. diagnosticere slangebid
ØV: Hvad sker der når slangegift kommer i blodet?
ØV: LFA-test og fordele og ulemper
b) Skriftligt arbejde
Skriftlige Eksamensopgaver
Opgave: Anbefaling ift. anvendelse af LFA-Test til undersøgelse af slangebid
Læste sider
Biologi i udvikling B-niveau, Nucleus 1.udgave
Kap. Immunforsvaret s. 37-41,  s. 48-52 omkring antistoffer og opbygning.

Fysiologibogen, Nucleus
105-108, 113-116

Supplerende materiale
Emnet berører supplerende materialer ift. :
- Biologisk produktion (herunder produktion af modgift mod slangebid) og
- Sundhed, sygdom og medicin  

a) Artikler
wws.forskerzonen.dk , 2018 "Antistoffer: Moderne lægemidler baseret på kroppens forsvarsmissiler"

Animationer, videoer
Intro video fra Life Campus til forløbet Fight the bite, hvor problemstillingen omkring slangebid skitseres:
  https://undervisning.life.dk/fb/side/1   
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 8 Eksamens sæt 20-01-2025
3b BI skr. prøve 03-02-2025
Opgave 10_Terminsprøvesæt 05-02-2025
Opg 9 Fight the Bite - Notat til Sri Lanka-gruppen 09-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#8 Fortsat EMNE Bæredygtigt landskab

Emnet blev indledt med at se dokumentaren "Ikea elsker træ". Dernæst blev der lavet en analyse af dokumentaren i forhold til aktuelle problemstillinger, som kunne undersøges, vha. flere fag og også ift. biologi. Eleverne skulle dernæst i forskningsgrupper arbejde med udvalgt problemstilling fra filmen. Fx kunne det være om der overhovedet er hold i at Clear cutting er mindre bæredygtig end anbefalinger.

Eleverne skulle til sidst munde ud med en anbefaling ift. en bæredygtig produktionsform for Rumænske skove, hvor de også skal tage stilling til det social og økonomiske aspekt.

Sidste del af forløbet Bæredygtigt landskab mundede ud i at arbejde med en opgave, hvor de skulle belyse mikroplastisk potentielle virkning på økosystem og individ. Herunder skitsere en forsøgsopstilling der kunne belyse dette. Opgaven tog udgangspunkt i deres besøg på laborantskolen i Hillerød tidligere på året, hvor de blandt andet undersøgte mikroplastik i sildemaver.

Kernestof
• økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb, økotoksikologi og biodiversitet

• biokemiske processer: fotosyntesens overordnede delprocesser, respiration og gæring, herunder carbohydraternes intermediære stofskifte.

• populationsbiologi: vækstmodeller, populationsgenetik og Hardy-weinberg-loven

•  eksperimentelle metoder: spektrofotometri, bestemmelse af populationsstørrelse og af netto- og bruttoproduktion
- Blandt andet om spektrofotometri ift. at vurdere metoden som mål for et indirekte mål for biomasse af alger i en sø eller vandløb

Faglige mål
Der er arbejdet med flere af de faglige mål, blandt andet nr. 4 perspektiveringskompetencer og 3  Formidlingskompetencer ift. paneldebat, hvor eleverne havde forskellige roller. Nogle kom fra det Rumænske parlament nogle fra hvad der svarer til det Rumænske Danmarks Naturfredningsforening, samt Ingeniører/Biologer fra IKEAS produktion af bæredygtigt træ

Arbejdsformer
Tilrettelægning af undervisning
a) Eksperimentelt arbejde, herunder risiko- og sikkerhedsforhold  
ØV: Feltbiologisk undersøgelse af Ullerup skov
ØV: Afprøvning af spektrofotometer, samt skitsering af undersøgelser, der belyser toksiske stoffers påvirkning af organismer.
b) Skriftligt arbejde
Eksamensopgaver fra forskellige år
Læste sider
Økologibogen, 2012, Nucleus
Kap. 2 s. 59-66 (Danmarks skovtyper), 79-81 (Skovdrift former og succession)
s. 13-21 (Energiomsætning og fotosyntesen processer)
s. 29-42 Carbonkredsløbet, Nitrogenkredsløbet og fosforkredsløbet
s. 51-53 (Økologisk niche, abiotisk og biotiske faktorer, regulering af populationsstørrelser)

Biologi i udvikling B-niveau, 2021 Nucleus 1.udgave
s. 129-131 (Energistrømme i økosystemet)

Biokemibogen, 2012 Nucleus
s.109-117 om fotosyntesen + appendiks 5 omkring enzymer

Undersøg Naturen, Elevens hæfte, Nucleus, 2015
Kap 2. side 15-20 Forvaltning af naturen
1. Bestem skovtype (side 21-25)
Sider til øvelserne:
32. Bestemmelse af jordbund i en skov ud fra levende organismer (s. 93-95)
38. Bestemmelse af bakterier (s105-106)
39. Bestemmelse af jordrespiration (s106)
40. Bestemmelse af pH i jord (s107)
43.-44. Bestemmelse af vand- og humus indhold i jord ( s 111-114)
21. Isolering af fotosyntesepigment og spektrofotometisk analyse (s.68-69)
25. Toksikologiske eksperimenter med dafnier (s.77-78)
26. Bioassay (s.79-82)

Øvelser ift. til undersøgelse af en dansk skov

Genetikbogen B+A, Nucleus, 2014
s.75-85 Populationer og arter Hardy-Weinberg ligevægte
s.166-177 Konstruktion af stamtræer

Skriftlig biologi, Nucleus 2025
s. 82-83 Økotoksikologi

Supplerende stof
· Emnet har arbejdet med miljøbeskyttelses love ift. international og national logivning omkring naturbeskyttelse. Især NATURA 2000 områder er blevet diskuteret ift. blandt anden dokumentaren "Ikea elsker træ".

· Emnet har desuden arbejdet med biologiske databaser og big data ift. alignments og forståelse af udarbejdelse af fylogentiske træer.

· Etiske dilemmaer ift. produktion af træ


a) Artikler
· Rahbek, Carsten, Anders Højgård Petersen, Karsten Elmose Vad og Emma Emilie Andersen: ”Biodiversitet i danske skove”, Center for Makroøkologi, Evolution og Klima, 2024 Fra Biofags TEMA hæftet Skovens biodiversitet
·  "Forsker: Den næste pandemi bliver – måske – forårsaget af plastik ", 2022   www.videnskab.dk
· Kasper Reitzel, lektor ved Biologisk Institut, André Ken Jakobsson, adjunkt ved Center for War Studies, Statskundskab, og Haiyan Qu, professor MSO ved Institut for Grøn Energi – alle ved SDU "Den globale fosforudfordring presser produktionen af fødevarer", Fra  
· https://dm.dk/bio/alle-artikler/raastoffer-og-ressourcer/den-globale-fosforudfordring-presser-produktionen-af-foedevarer/  

· Undersøgelse af økosystemtjenester, biodiversitetens betydning og funktionel biodiversitet, gennem DTU.dk
https://www.dtu.dk/forskning/omraader/klimateknologi/biodiversitet#hvad-er-biodiversitet  

· Anvendt i forhold til at vurdere deres undersøgte naturtypes generelle tilstand i Danmark.
https://novana.au.dk/naturtyper  

Animationer, videoer
Plastic change
https://www.youtube.com/watch?v=dYsbvy1VU8M  – hvad er mikroplastik
https://www.youtube.com/watch?v=T6mUfvJUdwI- hvordan havner mikroplastik i havet og hvordan bliver det til mikroplastik
https://www.youtube.com/watch?v=Ve4qiiXBhEY - Vektoreffekten
https://www.youtube.com/watch?v=9cKmFFKCP_E

Video fra Biotechacademy omkring fotosyntesens delprocesser 20 min
https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/fotosyntese/#1516017104147-6bad5ab3-2dbd  

www.dr.dk  , "IKEA elsker træ", set December 2024  
https://www.dr.dk/drtv/program/ikea-elsker-trae_492719  

https://www.youtube.com/watch?v=RnrMBrAg1vI&t=115s&ab_channel=NOAHkanalen   Når ålegræsset dør - anvendt i forhold til opgave. Hvor eleverne skulle lave en uddybet forklaring af, hvorfor næringstilførsel i form af kvælstof vil reducere ålegræs udbredelse og skabe iltsvind



Indblik i hvordan reduceret biodiversitet har betydning for spredning
https://www.wwf.org.uk/nature-and-pandemics besøgt d. 7/1_2024

www.youtube.com How to Save Our Planet, lektie d.7/1_2024






Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 11 Eksamenssæt 31-03-2025
Opgave 12 Eksamenssæt 02-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb#7 EMNE 7 Gener og regulering

Emnet bygger videre på forrige emner bl.a. Emnet livets udvikling og Pest, sex og sygdomme, hvorunder eleverne stiftede bekendtskab med elektroforese og PCR som metode, desuden blev emnet kigstartet i forrige Emne om koffeins virkning, da de undersøgte evnen til at smage bitterstoffer, som fx i kaffe.


Kernestof
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, genregulering, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose, genteknologi og bioinformatik
-  mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens - herunder er der blevet talt om transformation, konjugation og transduktion som proceser i forhold til udvikling antibiotikaresistens.
- Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og nucleinsyrer og proteiners struktur, specifikke egenskaber og funktioner
- Eksperimentelle metoder: celledyrkning, transformation, PCR, elektroforese, DNA-sekventering, ELISA, spektrofotometri, arbejdsfysiologiske målemetoder, bestemmelse af populationsstørrelse og af netto- og bruttoproduktion.

Faglige mål
1. Repræsentations- og modelleringskompetencer
Her har de især arbejdet med modellering af data i form af deskriptiv statistik (boksplot), samt binomialtest på både PTC-test og blodtypefordeling.

2. Empirikompetencer
Herunder indsamling af empiri i form at evnen til at smage og blodtypefordelingen i klassen. Herunder taltes der om repræsentative stikprøve, samt fejlkilder.

3. Formidlingskompetencer

4. Perspektiveringskompetence
Der er blandt andet blev talt om problematikker ved at være gravid med et barn med rhesus positiv, når man som moder er rhesus negativ.
Desuden perspektiveredes der tilbage til undersøgelsen i 1.g hvor de undersøgte karses vækst under forskellige betingelser - denne øvelse kunne atter inddrages i forbindelse med fænotypisk plasticitet og epigenetiske faktorer.


Arbejdsformer
Tilrettelægning af undervisning
a) Eksperimentelt arbejde, herunder risiko- og sikkerhedsforhold  
ØV: Blodtypebestemmelse
ØV: Lundsnegle og genetik
ØV: Smagstest
ØV: Leg med Protein Data Bank (PDB) - her hvor de kiggede på menneskeligt insulin og GLUT 4 struktur

Skriftligt arbejde
Rapport: Blodtype bestemmelse

Skriftlig eksamensopgave

Læste sider
Genetikbogen B + A, Nucleus, 1. udgave, 6.oplag 2020
s.11-18 Kromosomer, alleler og celledeling
s.21-37 Klassisk genetik og nedarvning
s.109-113 Genregulering og epigenetik
s.139-143 -DNA sekventering
s.42-50 DNA´s og RNA´s struktur og transkriptionsfaktorer.
s.94-100 Trans og cisgene planter.

Biologi I udvikling B-niveau, Nucleus 1.udgave
s. 94-95 CRIRSPR Cas 9

Supplerende materiale
- Bioteknologi
- Biologisk produktion - her i forhold til transgene organismer som vi anvender til produktion af insulin og andre molekyler til medicinal industrien.
- Biologiske databaser og big data  


a) Artikler
De to fremlagte og læste artikler af Ida og Helena passer under dette emne.
"Mikrober har magt til at gøre dig syg og holde dig rask", Aktuel Naturvidenskab, 2021, Nr. 2
"Epigenetik: Sådan kan miljøpåvirkning ‘tænde’ og ‘slukke’ for dine gener", www.videnskab.dk, mar. 2021


b) Animationer og dokumentarer

https://www.ted.com/talks Openly Engineering Our Ecosystems | Kevin Esvelt | TEDxCambridge I har set de første min  14 min, hvorefter vi talte om Naturvidenskabelige forskers behov for at være ærbødige, have høj moral og dele videnskabeligt arbejde.


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer