Frederiksværk Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksværk Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SA/a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Søren Møller
Hold
2022 SA/a (
1a SA
,
2a SA
,
3a SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Sociologi i det senmoderne samfund
Titel 2
Social ulighed
Titel 3
Velfærdsstat og ideologi
Titel 4
Danmark i EU og EU i en global verden
Titel 5
Bæredygtighed, økonomi og miljøbevidsthed.
Titel 6
UK i dag
Titel 7
Social ulighed 2
Titel 8
IP og Danmarks rolle og muligheder
Titel 9
Bæredygtighed, økonomi og miljøbevidsthed 2.
Titel 10
Integration - sociologisk og politisk perspektiv
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Sociologi i det senmoderne samfund
Træk i det senmoderne samfund
Faglige mål
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
Sociologi
-identitetsdannelse og socialisering
-sociale og kulturelle forskelle
Kerne materiale
Luk samfundet op
Indhold
Kernestof:
Lektien er denne artikel, der kombinere sport (WM i fodbold) med samfundsfag, inden for det vi i samfundsfag kalder IP. (International Politik). I artiklen kan I læse om blød magt en teori, som stammer fra politologen Joseph Nye.
Mistrivsel hvad taler vi om.
Lektien er 2.7 side 61-62. I "luk samfundet op". Læs om sociale roller og andres forventninger til den rolle.
Kap 2.pdf
Vi samler op familie typer
Lektie: læs om sociale grupper s. 43-44 (afsnit 4.1) og om anerkendelsesteori s.51 fra 1.spalte fra linjen der starter med "Den tyske sociolog..til s. 53 1. spalte ned. figur 2.16 høre med til denne del om anerkendelse.
I timen ser vi på
Vi samler op på timen fredag
Vi tjekker op på hvordan virtuelt undervisning fungere.
https://www.verdensmaalene.dk/maal
Hej Godt nytår Vi mødes teams.
Vi samler op det virtuelle modul. I har nu styr på det traditionelle og moderne samfund. Men nok en god ide lige at læse det op igen fx Hvad mener Ferdinand Tönnies med begreberne Gemeinschaft og Gesellshcaft?
Vi forsætte med det senmoderne samfund. Alle skal have styr på Giddens! I skal som lektie læse side 67-74 minus tekstboks 3.2 og 3.4. Der skal laves noter til følgende 11 spørgsmål. Åben dokument Arbejdsspørgsmål til 3.3. Giddens og refleksivitet i d
Lektien 3.4 Thomas Ziehe – kulturel frisættelse og formbarhed i det senmoderne samfund side 74-77.
LEKTIE Luk samfundet op side 77-79. 3.5 Ulrich Beck – risiko i det senmoderne samfund
Lektien er at læse kommentaren i linket. Det er skrevet af en på jeres egne alder. Vurder om hun har ret?
Vi arbejder videre med historien om Yaqoub Ali der bliver bliver en del af den militante islamistiske gruppe Kaldet til Islam, men som bryder med denne rolle og i dag er en helt anden person. Vi skal have koblet nogle samfundsfaglige begreber og teor
Vi arbejder videre med historien om Yaqoub Ali der bliver bliver en del af den militante islamistiske gruppe Kaldet til Islam, men som bryder med denne rolle og i dag er en helt anden person. Vi skal have koblet nogle samfundsfaglige begreber og teor
GRUPPER
I sidste modul fandt I de begreber I fandt mest oplagte at koble på hans udvikling og de steder i dokumentaren, der er mest oplagt at koble på dette begreb. I dette modul fremlægger I jeres resultat for en anden gruppe.
Når I ikke fremlægger skal I læse denne tekst. I skal finde 5 faglige pointer fra siderne som I også mener kan bruges til at forklare den situation som nogle indvandredrenge ender i
Lektien vi samler op Minoritets unge.pdf
Vi arbejder lidt videre med begreberne stereotyper og stigmatisering
vi arbejder med
Lektien er
Hvad er FAKE NEWS.docx Der er et link til videoen I mangler de sidste 16 min.
Vi samler op på jeres pointer. Lektien er at kigge jeres pointer igennem og sikre at de også fremtrækker en faglig pointe. En faglig pointe er en pointe, der ikke kun kan bruges til at fortælle om en specifik episode i foredraget. Men også kan bruges
Fake news Wincent foredrag.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ny opgave
28-02-2023
Ny opgave (2)
02-03-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Social ulighed
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Indhold
Kernestof:
Vi starter nyt emne om social ulighed og social arv. Så lektien er at vurder om man kan tale om social ulighed i Danmark og vurder om den sociale arv er stærk eller svag i Danmark.
https://faktalink.dk/titelliste/social-arv-og-udstoedelse
Vi arbejder videre med den sociale arv. Genlæs artiklen om at den sociale arv på uddannelses området går den forkerte vej. Skyldtes det at børn af forældre med lav uddannelses niveau i mindre grad får en uddannelse eller at børn af højt uddannede for
Ulighed og Ideologier.pdf
Ingen ny lektie. Men hvis man ikke har fået lavet skemaet fra sidste modul eller ikke fik det lavet færdigt er lektien man får det lavet færdigt til dette modul. Det færdige skema skal lægges under elevfeedback under timen i torsdag. (man skal trykke
I timen læser i om ideologierne side 20-25.
Jeg har rettet jeres tipskupon om ideologier og tænker på den bagrund, at mange vil have gavn af at genlæse afsnittet om ideologier side 19-25. Når man synes der er god logik i figur 1.1. side 25 er man ved at have tjek på det.
Lektien er at læse afsnit 1.3 side 26-31. om Økonomisk ulighed og gini-koefficienten.
Side 31-36 i PDF om social ulighed
Ingen ny lektie. Men I får lavet jeres skriftlige opgave færdig og får den afleveret.
Grupper til arbejde med samfundsfags emner.docx
Vi forsætter med projektarbejde. Vi mødes i klassen til fælles intro. Husk I har givet hinanden opgave for til modulet.
I slutningen af timen gør I jeres skriftlige miniopgave færdig. Så kigger jeg den igennem og efter ferien tager vi den op igen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Velfærdsstat og ideologi
Velfærdsstatstyper og ideologiske brydninger
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder videre med de miniprojekt opgaver I afleverede i slutningen af sidste skoleår. Lektien til timen er, at I genlæser jeres egen opgave og læser dokumentet neden for.
I dette modul ser vi på den skriftlige dimension af samfundsfag på A-niveau. Her skal I i som afslutning til en 6 timer lang skriftlig eksamen. Det lyder voldsomt, men fra nu af vil vi have mere fokus på det skriftlige så I bliver godt rustet inden d
Vi mødes i klassen og går samlet ned til fotografering. Så mød præcist!
Input til at klæde Peter på til et interview med TV-Avisen
Vi samler op på jeres gode råd til Peter.
3 opgaver
SÆT JER I MAKKERPAR FRA TIMENS START
Vi ser på jeres hypoteser opgaver og repetere, hvordan hypoteser skal laves.
Alle husker Bogen Luk samfundet op.
I timen først læser i side 208-216. og har følgende spørgsmål i baghovedet.
9.4 Fra velfærdsstat til konkurrencestat. Side 216-218 (kun til midt på side) Samt figur 9.16 side 219.
https://gron.luksamfundetop.dk/9/kapitel-9/teoriproeven/
Sæt jer i jeres makkerpar
https://luksamfundetop.dk/kapitel-9/instruktionsvideoer
Ideologisk genopfriskning
Vi ses selv om det er fredag eftermiddag. Sidste gang var der 10 der ikke var det. Det holder ikke! Så vi ses alle til 4 modul:)
Hvis I ikke har styr på lektien til i fredags - ideologi afsnittet i "Luk samfundet op". Side 108 til figur 5.5 første spalte side 121. Får I det. Så alle kan svare på en lille ideologi test.
I timen repetere vi Molins model side 122-123.
Molins model og Papes nye melding om topskat
Manifest 2a september 2023.docx
Som I har efterspurgt er det rart at få brugt nogle begreber på virkeligheden og ikke bare læse om dem i en bog.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Danmark i EU og EU i en global verden
Danmark i EU og EU i en global verden. Der er i forløbet sat fokus på EU institutioner og EU beslutningsproces med en afsluttende rollespil.
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængend
Kernestof:
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling blandt kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
Indhold
Kernestof:
Luk samfundet op side 142-145. Læs og lav 10-15 linjer noter
Vi ser på EU's historie.
Vi ser videre på EU's historie.
Husk I har oprydningen i kantinen i næste uge.
Ingen ny lektier men god ide at genlæse.
Som case ser vi på EU og beslutningen om brug af Roundup
Ingen helt ny lektie for dem, der var der i fredag. Men I skal arbejde lidt videre, hvis I ikke blev færdige (fandt mindst 4 aktører). Og det var der ikke mange der nåede. Så selv om du var der i fredags skal du læse videre og du skal også flytte og
I timen ser vi på
Hej 2a ved godt det er 4 modul. Men håber I alle møde op. Det er vigtigt I er fælles klædt på inden I skal lave rollespil om beslutningsprocessen i EU en hel dag på tirsdag. Så mød op så sørger jeg for the med sukker så vi har lidt energi til sidste
I timen ser vi lidt mere på hvad et direktiv er.
Lektien er side 9-11 i dokumentet som vi har set på de sidste par moduler
EU lovgivning,
Vi samler op EU dagen tirsdag
EAW_factsheet_efter_spillet.pdf.docx
HUSK det er i dag I skal have jeres pas med i skole. Eller en kopi af den side jeres navn står på.Vi skal bruge oplysninger til den fly-liste der skal sendes til SAS. Det er vigtigt jeres navne på fly-listen er 100% ens med det, der står i jeres pas.
I timen ser vi på.
Ingen lektie. I bruger krudtet på jeres notat. Og husk nu det bliver vurderet på, hvor meget samfundsfaglig viden I kan få med i notatet.
Supplerende stof:
Europe Alive
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Bæredygtighed, økonomi og miljøbevidsthed.
Forløbet er lavet i sammenhæng med SRO proces om vanskelighederne med at lave en grøn omstilling.
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt og diskutere løsninger herpå
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- analysere og formidle – mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
-forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system - og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Indhold
Kernestof:
Lille lektie. Så få den læst og set:)
I timen ser vi på forholdet mellem vækst og det man kan kalde en bæredygtig udvikling. (En udvikling, som tilfredsstiller dagens behov uden at ødelægge fremtidige generationers muligheder for at tilfredsstille deres. Det et en def. der dækker bredt f
Lektien er det vi ikke helt nåde i sidste modul
Husk Luk samfundet op
I timen i Luk samfundet op
Lektie i Luk samfundet op. Disse sider er basis kørekortet til økonomi. Og det kørekort skal alle have! Så få det læst og forstået:)
Sidste NYT er på skolen men kommer lidt senere, så gå i gang med at læse op på økonomi. Jeg kommer hurtigt op.
På en planet med afgrænsede ressourcer er det uholdbart at forfølge et mål om stadig økonomisk vækst i BNP da BNP er helt blind for naturen og for den sags skyld social udvikling og velfærd.
På en planet med afgrænsede ressourcer er det uholdbart at forfølge et mål om stadig økonomisk vækst i BNP, da BNP er helt blind for naturen og for den sags skyld social udvikling og velfærd.
Ingen læse lektier. Men vi taler lidt om krigen i Gaza i et international perspektiv. Det vil sige, hvem har mere end Israel og Hamas indflydelse på udviklingen. Så følg gerne lidt ekstra med i nyhederne.
SRO på FVGH skoleåret 2023-24.docx
Vi ser lidt på statistik
Vi arbejder videre med vores spørgeskemaundersøgelse. Dem der var der i sidste modul, fortæller musicaldeltager om vores metodiske overvejelser i forbindelse med skemaet.
Komparativ undersøgelse
Vi ser på de to hoved retninger inden for International Politik (IP). Præsenteret ud fra en klimavinkel. Det er de første godt 2 sider af dokumentet. Hold samtidigt øje med Cop 28 og husk at tage de udfyldte spørgeskemaer med.
Samfundsfaglig og teoretisk tilgang til klimaproblematikken.docx
Vi prøver at bruge det vi lige har lært teoretisk på noget emperi nemlig COP 28
Læs resten af artiklen
Skriftlig opgaver kan skrives i grupper på 3-4 personer. Brug først de realistiske briller og træk de ting frem ved COP 28 der bekræfter denne teori. Gør bagefter det sammen med den idealistiske teori.
Vi ser på vores gamle problematik
Ingen Lektier. Men dem der mangler skriftlige opgaver kunne jo lige få en ud af verden. I timen ser vi på EU og planlægger morgenmad m.m. til onsdag.
EU parlament
Vi ses på teams og sætter fokus på
Vi mødes på teams og arbejder med statistisk usikkerhed
Ingen ny lektie:)
SRO intro
I timen ser vi på
Læs side 48-49 i PDF og nævn de 4 negative klimareaktioner som Giddens og Per Espen Stoknes fremhæver.
Afsnit
Arbejde selv med Efterbehandling af Fællestime
Efterbehandling af Henrik Wiwe Mortensen oplæg om den aktuelle krig i Gaza mellem Israel og Hamas.
Først SRO
Præsentation af Israel-Palæstinakonflikten 2024.pptx
Konflikten i det store perspektiv
Lektie læs om konflikten i det store perspektiv
Lektien er side 56 fra "Habituelle forklaringer til første spalte side 62. Inklusiv figur 2.15.
Ingen ny lektie. Men kig på den skriftlige opgave om udviklingen i danskernes miljøbevidsthed og spørg hvis I er i tvivl om noget.
Ingen ny lektie. Men de få der mangler at aflevere den lille opgave om klimabevidsthed bedes om at gøre det inden modulet starter, ellers!
Kig lidt på denne artikel inden I skal fremlægge jeres diskussion.
Vi taler om SRO
Kig dette dokument igennem og forbered spørgsmål, hvis I under læsningen kommer i tvivl om noget.
VEJLEDNING hvordan og hvornår sætter man noter i SRO.docx
Ingen ny lektie. Vi samler op på, hvad I har med af faglig viden i baggagen til at skrive SRO.
Hvor og hvordan finder man nyt materiale til sin SRO Det arbejder vi også med i timen.
Vi mødes i teams. Her kan der stilles spørgsmål generelt til SRO og til selve formuleringen af opgaven.
Mulighed for vejledning SRO
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
UK i dag
Forløbet skal ses i sammenhæng med studietur til Manchester.
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Vi samler op på SRO processen
Hvad forbinder i med britisk identitet?
Britisk identitet.pdf
Hej
Vindstødet, der startede bølgen af indvandring til Storbritannien
Siderne der passer til disse artikler er side 147-156 i PDF filen
Lektien er side 147-156 i PDF filen. Det et en del sider men noget et læst og I skal mest fokusere på tal i figur og tabeller (det kvantitative).
Når vi skal til at kigge på sider der handler om racisme m.m. vil det være en god ide at finde de noter I lavede til timen torsdag 9/2 1. modul - 1a SA
Vi sætter fokus på social ulighed og klassesamfundet i UK
Lektien er de første sider 157 til fattigdom side 165. Noget er læst. Noter er en del af lektien se fokus og med fra læsningen af disse sider
Opgave på studietur
Talepapirsskabelon SRO.pdf
Fattigdom I UK med fokus på børn
Vi taler om SRO og og I får de sidste informationer om studieturen. Jeg kommer lidt senere så i starten af timen læser I om fattigdom side 165-168. Noget er læst.
Hej Tak for en fin studietur. Der er ingen egentlige nye lektier for til timen. Vi samler op på turen og på SRO. Fokus er faglige begreber. Så kik jeres SRO igennem for faglige begreber og også for faglige begreber I ikke fik med i første omgang, men
Lektien er at læse om velfærdsstaten i "Luk samfundet op". side 205-208. Som minimum skal du have styr på hvilken ideologi men normalt knytter til de 3 modeller.
Er der spørgsmål til
Vi arbejder videre med UK. Ingen lektier men start jeres skriftlige opgave op med at genlæse afsnittet om Bourdieu i luk samfundet op. I kan også gense denne video
I læser eller høre den artikel I ikke hørte i torsdag. Bede at høre/læse lidt, end helt at springe over, hvis i har for travlt.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Social ulighed 2
Overbygning på forløbet i 1g. Hvor der er er fokus på teori om ulighed.
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Indhold
Kernestof:
I læser eller høre den artikel I ikke hørte i torsdag. Bede at høre/læse lidt, end helt at springe over, hvis i har for travlt.
HUSK JERES NYE BOG OM ULIGHED
Opsamling fra sidste modul.
Den 27.5 og 28.5 har vi årsprøve. Bemærk at 27.5 bliver en lang dag til kl.16. Til gengæld stopper vi tidligt den 28.5. Så lav en aftale før 16.00 den 27.5
Afsnit
Bidrag til kritikken af den politiske økonomi.docx
Hvordan modan
Sidste modul blev i eksperter i Marx og marxismen. I marxismens fokus på ulighed er det helt centralt at vi har kapitalisterne (borgerskabet) på den ene side og den undertrykte arbejderkasse på den anden side. Spørgsmålet er lidt om denne simple opde
Gå i gang med, at løse opgaverne på denne side.
Vi samler op på opgaverne på denne hjemmeside.
I timen læser vi om den "nye" ulighed. Vigtigt.
Lektien er gammelt stof. men stadig lektie!
Lektien er at I forsætter med at læse om Bourdieu i den nye bog "Ulighedens mange ansigter". Side 125-142. (starten har I læst i sidste modul). Det er en del sider, men mange af pointerne kender I jo. Så koncentrer jeg om at finde nye pointet eller u
Skriftlig opgave om min ynglings sociolog Pierre Bourdieu
Lektie til timen For at det ikke skal være den rene elendighed med at dem fra de lavere sociale klasser er dømt til et kort liv fuldt med sygdom, skal vi lige have mønsterbryder perspektivet med.
https://faktalink.dk/titelliste/social-arv-og-udstoedelse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
IP og Danmarks rolle og muligheder
De internationale system og teorier om dem samt Danmarks rolle og muligheder i en globaliseret verden.
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at - gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
Kernestof
International politik
aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Indhold
Kernestof:
Hej Velkommen tilbage:)
I timen arbejder vi med den nye IP bog efter denne plan
Vi samler op på Afsnit 1.2 som i arbejdede med i sidste time.
Lektien er
Smart power
https://softpower30.com/
Lektien er afsnit 2.1 til og med afsnit 2.4 side 32-41. i IP-bogen
Læs side 41-47. Vi har set på noget af lektien
https://sites.google.com/view/samfundsfag-marie-berg-carlsen/skriftlighed/udled
Fra sidste modul samler vi op på.
Ny lektie side 51
Realsime og Idealisme (liberalisme).docx
IP bogen side 51-58 (stop ved tekstboks 3.3 der ikke skal læses) Det meste er læst i sidste modul
Hvis vi når det ser vi på
Indhop
Hjælp til IP begreber
Vælg en opgave (den genre du er mest usikker på - så du kan øve dig.)
Ingen ny lektie. I kommer i gang med den skriftlige opgave
Vi samler op på den 3 IP teori. Konstruktivisme. Side 71-79. er gennemgået vi fokusere på 4.3 side 79-83. Figur 4.4 bliver forklaret med eksemplet om hvordan R2P bliver internaliseret.
Tjek op på nogle af de begivenheder der førte frem til R2P
Diskuter hvordan fremtiden ser ud fra R2P inddrag tekstbox 4.6 side 82 i diskussionen.
Udenrigspolitik kap 5 side 91.
Som aftalt i lektion torsdag er lektien
Udenrigspolitiske mål
Vi samler op på jeres elevfeedback fra sidst.
Rasmus Grue Christensen har en holdning til balancen mellem de udenrigspolitiske mål i Danmarks nye udenrigspolitiske strategi. Forklar den. Han har også en række gode råd til regeringens implementering af strategien. Træk 2 frem du synes er særlige
Vi forsætter med globalisering
Vejledning til Samfundsfag A om IP, stx Juli 2024.docx
Vi forsætter med globalisering Kap 7 i IP bogen
Inden timen tænker I over: Hvordan får vi gjort samfundsfagsundervisningen mere effektiv OG mere sjov.
Kulturel globalisering side 140-142.
vi samler op på
Lektien er ikke ens for alle. Se midt i lektien. Den er afhængig af ens fødselsdag!
Alle har inden timen læst
Vi arbejder videre med
Har du glemt alt om hvad globalisering er, kan man se starten af denne video.
Hjælp til Verdenssystemteorien - Wallerstein. Verdenssystem: kernestater, semiperiferi og periferi.
NYT
Lektie
Fra sidste modul Noter
Side 163-167. I IP bogen
I sidste modul læste vi side 171-175. Læs dem igen, hvis du ikke nåede det.
Kan bruges til inspiration
I timen arbejder vi videre med. Afsnit 8.2 side 174-180.
Samfundsfag - Marie Berg Carlsen - Skriftlighed
Lektien til modulet er Afsnit 8.3 side 180-188
Lav en sammenlignings tabel til opgave nederst side 182. Tabellen skal lægges ind i elevfeedback under dette modul.
I sidste modul skulle I lave en sammenlignings tabel/skema til opgave nederst side 182. Tjek om du fik gjort det på en måde, så du har et godt redskab til at skrive en egentlig opgave. Er du ikke helt tilfreds med resultatet eller har du slet ikke få
Genreguide: Sammenligning i skr. samfundsfag
https://sites.google.com/view/samfundsfag-marie-berg-carlsen/skriftlighed/sammenlign
Ledesætninger skriftlig samfundsfag.docx
Lektien er Afsnit 8.5 dvs. 20 linjer side 192. og figur 8.7 side 193.
Inden vi ser på Danmarks sikkerhedspolitiske situation. Ser vi lige lidt mere på sleve begrebet sikkerhed.
Inden vi ser på Danmarks sikkerhedspolitiske situation. Ser vi lige lidt mere på selve begrebet sikkerhed.
Nyt afsnit 6.3 side 118-119.
Dansk sikkerhedspolitik og Arktisk 9.2 side 201-207.
Lektien er Dansk sikkerhedspolitik og Arktisk 9.2 side 201-207. Der skal ikke laves lange noter til alle spørgsmål. Men der skal laves korte noter til mindst 5 spørgsmål.
lektien er side 223-230 (de første 14 linjer på side 230). Spring over figur 10.4 side 229.
Opfølgning arktisk
Ingen ny lektie. Men hvis du ikke har brugt tid på figur 10.4 side 229. er der lektier.
Vi vender også lige SRP processen.
Vi sætter fokus på, hvordan IP-bogen kan hjælp en til oplysninger, der kan bruges i en diskussion om USA eller Kina vil være den fremtidige ledende stat i verden. Med andre ord, hvor i bogen står der noget, der kan bruges i en sådan diskussion.
Kort lektie afsnit 10.3 side 235-236. Husk også figur 5.6 side 101.
Find gode citater i teksten. 3 Der beskriver de ændringer der er sket med strategien. Og forsøg også at vurdere om den er mest realistisk præget eller mest liberalistisk præget når vi ser på med med IP- teori skole briller.
Samme lektier som I lavede i slutningen af modulet fredag
I timen
Danmark stiller sig på den rigtige side i kampen om Den Internationale Straffedomstol _ Information.pdf
Fokus på udfordringer og muligheder for den fremtidige danske udenrigspolitik. Det bruger vi en SWOT analyse til.
Fragtskib fra Kina i Kattegat
Lav en SWOT analyse af Danmarks udenrigspolitiske situation
SRP opsamling
De 4 grupper fremlægger deres uddybning af SVOT analysen.
Husk IP-bogen
Alle har formuleret deres begreb/teori til vores fælles IP ord liste
Vi samler op på IP forløbet Husk IP bog
IP-ordliste 3a 2024.docx
Vi afslutter IP forløbet. Som finale kan I jo overveje, hvor mange IP begreber i kan få i spil, når vi ser på den aktuelle international situation omkring Grønland, som Trump ikke afviser at bruge militær magt for at få fingrene i. (hvis I ikke har s
Vi starter nyt forløb om Økonomi
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Sammenlig eller diskuter
19-09-2024
2 hypoteser IP
01-10-2024
Udledningsopgave
24-10-2024
Sammenlignings opgaven nederst side 182.
31-10-2024
USA supermagt i fremtiden
13-11-2024
Genaflevering af Diskuter opgave om USA
26-11-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 41
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Bæredygtighed, økonomi og miljøbevidsthed 2.
Økonomiske mål, økonomisk politik og økonomisk teori.
Faglige mål
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestof
Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt
Indhold
Kernestof:
Vi afslutter IP forløbet. Som finale kan I jo overveje, hvor mange IP begreber i kan få i spil, når vi ser på den aktuelle international situation omkring Grønland, som Trump ikke afviser at bruge militær magt for at få fingrene i. (hvis I ikke har s
Vi starter nyt forløb om Økonomi
Lektien er kap 1 i den nye økonomi bog Side 8-13
Hvad er der her tale om i økonomi sprog
Lektien er økonomibogen I har som PDF. Få den ned på jeres PC da I ikke har net adgang til terminsprøver og eksamen og dermed ikke kan finde den via lectio.
Hej
ingen ny lektier men har du ikke skrevet svarene ind i elev feedback fra timen i tirsdag er det lektien. På sammen hvis du ikke har styr er de økonomiske mål der er beskrevet side 22-29. Lav 5-6 linjers note til hvert mål.
lektien har hele ugen været, at man først og fremmet skulle få styr på de økonomiske mål der er beskrevet side 22-29. Man skulle lave 5-6 linjers note til hvert mål. Hvis man har lavet denne lektier skulle man ingen problemer havde med, kort at beskr
I timen arbejder vi med side 75-81.
Lektien er 75-81. Mest fokus det sidste afsnit vi ikke nåede. Særligt få styr på figur 6.1 side 80.
Her er den igen
Vi taler også om terminsprøven på næste mandag.
Vi taler om og øver terminsprøven på næste mandag.
På at gå frem efter "Planen" oven for med denne opgave.
Lav selv en mini lineær regression, med fiktive tal. Læg den i elevfeedback når timen er slut.
Husk økonomi bogen og metode bogen. Og hvis du er bare lidt usikker på, om du fik lavet den Lineær regression i terminsprøven korrekt så tjek på metoden for Lineær regression op inden timen. Tjek også om du fik stillet hypoteserne rigtigt op.
Lav en Lineær regression ud fra denne tabel
Alle møder til tiden 8.15 og når I møder har I lavet lektien, som er skriftlige svar på spørgsmålene neden for
Program for turen
Lektien er det samme som fredag samt denne artiklen, som modvægt til den historie I fik os AE i fredags.
Lektien fra i fredags i bogen Økonomiens kernestof.
I har en skriftlig opgave der er lavet inden timen så ingen lektier. Bare for at holde jer varme ift. til IP kan I som hygge ser et bid af en nyhedsudsendelse fra USA
Som lektier skal I tilbage til økonomibogen. (husk at tage den med). Det I skal tjekke her er gennemgået så opgaven er at tjekke jeres noter til disse sider. Har I ikke nogen noter har I en opgave. Derudover skal I følge med i den aktuelle told strid
SAmfundsfag A økonomi.docx
Lektien ligger i forlængelses af de vi talte med AE på vores tur til København. Lighed og ulighed i Danmark. Her er vores skattesystem centralt. Får at får styr på det læs side 134-138. i økonomiens Kerenstof. De er godt 4 sider med figurer så ikke e
Lektien side 212-218. Noget er gennemgået fx figur 15.3.
I timen ser vi på side 222-26.
Hvordan har den danske økonomi det lige nu.
Ikke ny lektie
Dem der ikke var der i går får styr på side 140-153 (især side 149-153.)
Se på siderne 108-114. Der burde ikke være noget nyt. Måske bortset fra Philipskurven som ifølge monetaristerne er lodret!
lav synopsis ud fra denne model og skabelon (som er delvidst udfyldt)
Ingen lektier da I har arbejdet hårdt med jeres udkast til synopsis. Med problemformulering Hvad vil det indebære at Danmark i højre grad fokusere på grøn omstilling og grønvækst og i hvilken udstrækning er det realistisk
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgaver afleveret på papir og i Elevfeedback
16-01-2025
2022 SA/a skr. prøve del 2
03-02-2025
Lineær regression igen
27-02-2025
Opgaver afleveret i Elevfeedback
28-02-2025
Sammenlign syn på topskat
18-03-2025
notat til den konservative Partiformand Mona Juul
25-03-2025
Udkast til synopsis om grøn vækst
30-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Integration - sociologisk og politisk perspektiv
Forløbet bruges også til at samle op og repetere og udbygge centrale sociologiske og politiske begreber og teorier.
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål s.19-26. I den nye bog.
ØK minilex let redigeret men uden sidetal
SAmfundsfag A økonomi.docx
ØK lex.docx
I skal arbejder selv, da jeg desværre ikke kan komme i dag. Arbejde selv opgave. -I timen skal I lave en fiktiv case om en Issue vælger, der stemmer efter retning og ikke nærhed. (fig. 2.3)
Ny meget kort lektie. Læs 2.10 side 46-47 om populisme og tjek
ØKONOMISK MINI LEX.docx
_Politik - politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd_.docx
Samme lektie som i fradags. Samt 2.14 og 2.15 side 55-59. Vurder på den baggrund om man kan tale om nogen har "vundet" hegemoni på integrations området.
2.14 og 2.15 side 55-59. Vurder på den baggrund om man kan tale om nogen har "vundet" hegemoni på integrations området.
_Politik - politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd ordliste.docx
Vi starter med sociologi delen. De første side kan bruges til at genopfriske begreber for 1g Luk samfundet op.
Fra sidste modul har vi fået styr på 3 identitetsvalg hos etniske minoriteter (Hylland Eriksen) side 80-84.
Nyt 3.15 side 120-123.
Lektien er Lidt ekstra til sociologiværktøjskassen .docx
De sidste politik begreber
Vi skal have styr på det sidste inden for politik og det er
Kig på dette opgave sæt
Tjek denne eksamensopgave. I timen taler vi om hvordan den skal laves.23573_STX_Samfundsfag_A_del2_31052024_v4-21123.pdf
Du skal anvende viden om- de centrale begreb-teorier i skriftlig samfundsfag Hele klassen.docx
De sidste vigtige informationer om eksamen. Vi ses.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53427432845", "T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53427432845", "H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53427432845" }