Holdet 2022 SP/V2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Anne Marie Honore
Hold 2022 SP/V2 (SP V2 (1g), SP V2 (2g), SP V2 (3g))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Unidad 1cd + 2a
Titel 2 Caminando 2bcd La ropa, ir de compras
Titel 3 Caminando 3ab+d Nicaragua, la familia, la hora
Titel 4 Caminando 3c 4ab  15ns
Titel 5 Un mes en Málaga 17moduler= 25,5 ns
Titel 6 México, el día de los muertos + Aby 18moduler=27ns
Titel 7 Pandillas en el Triángulo Norte 12 moduler= 18ns
Titel 8 El amor 10 moduler = 15 ns
Titel 9 Repetition 2g
Titel 10 Andalucía: historia y cultura - 17 mod = 25ns
Titel 11 España frontera climática + lucha libre, 23m= 34,5
Titel 12 La comida en Perú y Bolivia, 22 mod = 33ns
Titel 13 El amor Frida y Diego 3 mod = 4,5 ns
Titel 14 Repetition og eksamen 8 mod = 12 ns

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Unidad 1cd + 2a

Kernetekster
Clausen, Waldenström mfl: Caminando, Gyldendal 2011, p 19 - 32: Unidad 1cd og 2a

Supplerende materiale:
- Duolingo-konkurrence

- Quizlet:
-- Vocabulario Unidad 1c https://quizlet.com/157105570/caminando-1c-vocabulario-flash-cards/
-- los números https://quizlet.com/219849876/los-numeros-flash-cards/

- Learningapps:
-- lande og nationaliteter https://learningapps.org/watch?v=pjfvuagjt16

Nearpod:
- los números https://app.nearpod.com/command?puid=733102abe977b5ae363597aa016a2abb-1&sid=68678cc133e682244af130797f214e21&origin=My%20Library



Sange, film, mv:
Bad Bunny: Me porto bonito
Entrevías, TV-serie, afsnit 1, Netflix

La Navidad:
Clausen et al, Caminando, p 148-149 Las Navidades
José Feliciano: Feliz Navidad
Min læring, julekalender https://www.feliznavidad.nu/
- 1/12 + 6/12 (Los peces en el Río, substantiver og verber), 3 + 8/12 (El tío Espanish om spanske juletraditioner, la Nochebuena), 12/12 cubansk julesang, villancico guajiro
Studieskolens julekalender 2013, jul i Valencia
Quizlet, la Navidad https://quizlet.com/554759835/feliz-navidad-caminando-p-148-flash-cards/

Grammatik:
Regelmæssige verber AR og IR
Refleksive verber: Llamarse
Hitverber: SER, ESTAR, HAY, IR, TENER
Substantiver og artikler, bøjninger M/F, S/P
Adjektiver: nationalitetsadjektiver
Los números 0- 2000
Spørgeord
Udtale 1


Skr opgaver:
Skriv om Danmark - Unidad 1c, øv 10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Caminando 2bcd La ropa, ir de compras

Kernetekster
Clausen mfl: Caminando, p33-44

Supplerende materiale:
Cabalgata de los Reyes, Málaga 2022 (video, 4 min, håbløst link)

Udveksling: besøg af spanske gymnasieelever fra IES Alonso Cano, Dúrcal, Granada. Videoer med interviews om syn på forskellige emner.

Quizlets:
- Quizlet, ordforråd til Unidad 2b https://quizlet.com/158540154/caminando-unidad-2b-en-la-cafeteria-flash-cards/
- La ropa https://quizlet.com/667793874/la-ropa-caminando-unidad-2c-flash-cards/
- Quizlet: los verbos Unidad 2c https://quizlet.com/60446076/caminando-2c-repetition-af-verber-flash-cards/
-

Memrises:
- Vocabulario Unidad 2a https://app.memrise.com/course/227053/caminando-cap-2b/
- Memrise https://app.memrise.com/course/234426/caminando-cap-2c/
- Memrise, La ropa https://app.memrise.com/course/5654863/la-ropa/

Learningapps:
- Caminando 2b, øv 3: sopa de letras, øv 3 comida y bebidas https://learningapps.org/display?v=pvgu11nsa21
- Los meses (øv 5) https://learningapps.org/display?v=put9yo1ja20
- Crucigrama Unidad 2b (øv 8) https://learningapps.org/display?v=p40kxmrxk21
- El tiempo https://learningapps.org/display?v=rz50a70v
- Los colores https://learningapps.org/display?v=pyypsjg03
- La ropa https://learningapps.org/display?v=pk9uxq2cn01
- Learningapps, øv 11 https://learningapps.org/display?v=pg1dpszft15

Ugens sang:
- Camilo: Ropa cara https://www.youtube.com/watch?v=YrtMpe0WOpc
- Shakira: la bicicleta https://www.youtube.com/watch?v=-UV0QGLmYys

Grammatik:
- udtale
- spørgeord
- regelmæssige verber, hitverber: SER, ESTAR, IR, TENER, refleksive verber (llamarse), verber med IO GUSTAR, ENCANTAR
- nær fremtid
- benægtelser
- adjektivernes bøjning
- genitiv


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Caminando 3ab+d Nicaragua, la familia, la hora

Kernetekster
Clausen mfl: Caminando, Unidad 3ab+d, p 46-54 + s 61-62
Ditto, p 150-151: La semana santa en España

Supplerende materiale:
Memrises:
- Memrise Unidad 3a
https://app.memrise.com/course/5665198/caminando-unidad-3a/
- Memrise 3b https://app.memrise.com/course/1819501/caminando-unidad-3b/
- Memrise udtryk med TENER https://app.memrise.com/course/5687839/expresiones-tener/

Learningapps:
- learningapp muy/mucho unidad 3ª øv 2 https://learningapps.org/display?v=pbhovramc23
- Learningapps familierelationer https://learningapps.org/display?v=pwmycujfa01

Quizlet:
- familie https://quizlet.com/681050581/caminando-unidad-3a-la-familia-flash-cards/
- Quizlet, la hora https://quizlet.com/384049215/la-hora-unidad-3b-caminando-flash-cards/
- Quizlet, småord øv 8 https://quizlet.com/384050567/caminando-unidad-3b-smaord-ovelse-8-flash-cards/
- Quizlet, øv 11 tidsudtryk https://quizlet.com/387487545/unidad-3b-expresiones-del-tiempo-flash-cards/

Profe de ele:
- Profe de ele, øv 1 (hop over video etc) + øv 4 https://www.profedeele.es/actividad/la-hora/

Ugens sang:
Manu Chao: Me gustas tú, Ana
Shakira. La Loba, Frederikke og Patricia
Marc Anthony: Voy a Vivir https://www.youtube.com/watch?v=YXnjy5YlDwk
Élite, Anton H
Frank Ocean: Cayendo, Naja og Marcus

Lave spil til undervisningen

Grammatik:
- trykregler
- verber: nær fremtid, rep gustar, diftongerende verber i-ie, o-ue, u-ue
- Adverbier: MUY og MUCHO, rep verber
- la hora
- pronominer: personlige pronominer, subjekt

Evaluering af undervisningen + karaktersamtaler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Caminando 3c 4ab 15ns

Kernetekster:
Clausen m fl: Caminando, p55-72: Unidad 3c, 4ab: En la ciudad, presentarse y tiempo libre.

Supplerende materiale:
Elevspil: memory/vendespil (dyr), la culebra verde (div grammatik), vendespil (ordforråd), skattejagt

Quizlet: los animales https://quizlet.com/789979248/animales-en-espanol-flash-cards/?funnelUUID=a67ceff4-bd17-45c0-b953-2d561a6d0c95
og https://quizlet.com/789979248/animales-en-espanol-flash-cards/?funnelUUID=a67ceff4-bd17-45c0-b953-2d561a6d0c95

Quizlet: hitverber
Quizlet: al aspecto físico https://quizlet.com/187357539/caminando-unidad-4a-el-aspecto-fisico-flash-cards/?funnelUUID=fc7c0a5f-55a5-477e-bca3-4e26c786f452

Quizlet: tiepo libre https://quizlet.com/798776255/unidad-4b-actividades-tiempo-libre-flash-cards/?funnelUUID=59afe885-9784-4612-8298-c472fd8c5d50

Memrise småord https://app.memrise.com/course/5790540/umm3-smaord/

Memrise: Tiempo libre https://app.memrise.com/course/1900177/tiempo-libre-7/

Ugens sang: El sonidito (Oliver og Robin)
TV-serie: afsnit 1 af La Casa de papel

Grammatik:
Verbets tider: Perfektum (regelmæssig og uregelmæssig), rep nær fremtid
Modalverber: poder, querer, tener que + nær fremtid
Hitverber i øvrigt: HACER, DECIR, hay vs estar vs ser, PONER, DAR; SABER, HABER, SALIR, VENIR, VER
Possesive pronominer (korte)

Andet:
evaluering klasserumskultur
Prøve marts/april - spanskprøve 2
En præsentation af dig selv

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Un mes en Málaga 17moduler= 25,5 ns

Kernetekster
Rye og Jurgensen: Un mes en Málaga, kap 1-4

Supplerende materiale:
Årets gang i 2.g
Diverse Quizletter og Quia-øvelser i forbindelse med UMM

Memrises:
Fritidsaktiviteter https://app.memrise.com/course/1900177/tiempo-libre-7/
Adjektiver til personbeskrivelse https://app.memrise.com/course/5780888/umm-2-describir-una-persona-adjetivos/
La casa y los muebles https://app.memrise.com/course/6211023/caminando-cap-5-la-casa/
UMM3 subst og verber https://app.memrise.com/course/5789261/umm3-subst-og-verber/
Småord https://app.memrise.com/course/5790540/umm3-smaord/
La comida https://app.memrise.com/course/6065331/la-comida/


Ordbogsfif 1 og 2: ordklasser/homonymer, bøjninger
Vocabulario de la casa y los muebles, Caminando, Unidad 5

Musik og sange:
Álvaro de Luna: Todo contigo
Julie: Un poco loco (Coco)
Liv og Frederikke: Las hijas del Tomate: Aserejé


Grammatik
Rep bøjning af regelmæssige verber AR, ER, IR
Rep hitverber i præsens
Rep nær fremtid og perfektum
Udvidet tid (ESTAR og gerundium)
Rep adjektiver, bøjning og placering, nationalitetsadjektiver
Man/ se-konstruktioner
Modalverber/mådesverber
Rep udtryk med TENER
Rep forskelle i brug af SER, ESTAR og HAY
Verbos reflexivos/ refleksive pronominer, morgenritualer
Rep la hora - son las.../ a las...
Rep diftongerende verber, dift + refl vb
Billedbeskrivelse - god spørgsmål og gode indledere
Verbos de opinión

Intro til Tag Tyren ved hornene (spansk grammatik)
Vild med tyren (øvebog) øv 169, 170

Intro Spontants Spansk (hitverbebogen)
Hitverbesætninger


Skr opgaver:
Oversættelse m hitverber
Traducciones til UMM1 og 2
Escribe un email sobre un día normal en tu vida
Verbeprøve 1 (præsens, perfektum, nær fremtid + UMM3 oversættelse)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 México, el día de los muertos + Aby 18moduler=27ns

Kernetekster
El día de los muertos, intro tekst 1 og 2
Rismøller og Mikkelsen: La identidad contrastada, p 51-60: México, el país de Aby + Aby, una chica con ambiciones

Supplerende materiale
Sange:
Haru Kuroi: El día de los muertos https://youtu.be/2luTdONIFfQ
Carlos Rivera: Recuerdame https://www.youtube.com/watch?v=cfzmjgpx-VE

Film:
Tegne film, El día de los muertos https://www.youtube.com/watch?v=jCQnUuq-TEE
Pixar: Coco

Mindmaps om México

Memrises:
- præpositioner https://app.memrise.com/course/5677600/preposiciones-en-espanol/
- Aby p 56-57 https://app.memrise.com/community/course/5649281/aby-de-mexico-p-56-57/
- Aby p 58 https://app.memrise.com/community/course/6313221/aby-p-58/

Min lærings julekanender: 7 dec, Feliz Navidad/adjektiver
Los peces en el río

Grammatik:
Repetition spørgeord (små kort)
Holdnings/meningsgambitter (pienso que, creo que, me parece, a lo mejor, por un lado/ por otro lado etc)
Begrunde: porque + ledsætninger
Soñar con algo.

Intro demonstrative pronominer.
Rep diftongerende verber - querer, soñar, tener (+ que) + gustar

Billedbeskrivelse:
- præpositioner/ stedsbetegnelser, Vild med Tyren øvelse 229
- la historia en la foto, trin 2 fra Spontant Spansk
- ledsætninger + billedbeskrivelse (billeder fra Coco)

Verbalperifraser: ir a + infinitiv, tener que/ hay que + infinitiv, estar + gerundium (skrivebog)

Diminutiv, skrivebog + video https://www.youtube.com/watch?v=jZ-szG2wY4k

Pronombres personales:
intro, sætningsanalyse, Vild med Tyren øv 53, 54

Rep los números

Skr arbejde: Delprøve 1 og 2 fra Un Mes en Málaga
Arbejds-selv: Videoaflevering: ?Cómo celebran los méxicanos el día de los muertos?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Pandillas en el Triángulo Norte 12 moduler= 18ns

Kernetekster
Ærstrøm og Petersen: Textos de Retratos centroamericanos desde Dinamarca, Gyldendal 2013, Introduktion til Maras Salvatruchas, p 54-55

Wikipedia: Las Maras MS13

Susan Desezar: En la pandilla somos familia, Systime 2015
3.3. El tema de la violencia tiene muchas raíces
3.4. En la pandilla nos llamamos familia
(Transkriberet dialog fra videoer med ex-bandemedlemmer)

Sin Nombre, film 2009
Sin nombre, resumen https://www.lahiguera.net/cinemania/pelicula/4874/sinopsis.php
Screenshots fra filmen Sin Nombre

Supplerende materiale:
Crimen organizado en América Latina, ppt, RH
Gloseøvelser.

Memrise:
Vocabulario de las pandillas https://app.memrise.com/community/course/6540323/pandillas-vocabulario-basico/
Marvin 1: https://app.memrise.com/community/course/6482934/pandillas-marvin-1/
Marvin 2 https://app.memrise.com/community/course/6549751/pandillas-marvin-2/
Padlet, brainstorm ?Qué sab+eis de las pandillas? https://padlet.com/riehonore/2g-sp-v2-2024-qu-sab-is-de-las-pandillas-7h8tbkm1uw30

Google docs: Fælles noter om Marvin https://docs.google.com/document/d/1-g-SwNsjRAINqlDzGiNetRCf9mxeERYvCgK9KBT3kUY/edit

Grammatik:
Rep hitverber
Præteritum - skrivebog + Vild med tyren, øv 147, 150

Skr arbejde:
Delprøve 1 + 2 om pandillas
Resumen Sin Nombre/ skriveøvelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 El amor 10 moduler = 15 ns

Kernetekster:
Riismøller mfl: La identidad contrastada, p 11 - 19: Mariángeles Una chica diferente.

Abrahamsen og Nørgaard: Hola, Gyldendal 1990, p 152-153: Frida Kahlo, 1907 - 1954.  (Introduktion til FK)

Supplerende materiale:
Paul KLitnæs: Spontant spansk, s 60-61: Amigos y novios.

Amor y amistad, Waldenström. Westerman y Wik-Bretz, Gyldendal 1998, p 6: Un quiz: ?Estás preparado para el amor?

Una llamada de corazón, ukendt kilde.


Grammatik:
Aspekt - brug af imperfektum og præteritum:
- Puentre, øvelse 16 ab
- Vild med tyren: øvelse 161, 162, 163

Repetition: GUSTAR i alle personer/tal + Vild øv 61

SIDST REVIDERET 28/4

Skrifitligt arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Repetition 2g

Intro til årsprøve (ppt, RH)
Pensum
Repetition af 4 emner:

1. Un mes en Málaga, paralleltekst: Ángela

2. México, Frida Kahlo, paralleltekst fra Profe de ELE https://www.profedeele.es/actividad/frida-kahlo/

3. Pandillas, paralleltekst: Christian Póveda fra Ringgaard og Kledal: Retratos latinos en California, Gyldendal p 79

4. El Amor, paralleltekst: Lucely Perafán Imbachi, fra Mi cuerpo: Género y diversidad en Latinoámerica, p 25-26

Træningsbilleder: Parejas, México inseguro 1 og 3, diverse billeder.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Andalucía: historia y cultura - 17 mod = 25ns

Kernetekster:
LOS ÁRABES
Clausen, Waldenström mfl: Caminando, Gyldendal 2007/11, p 123-126: Los árabes y los Reyes Católicos
La historia de Al-Andaluz, powerpoint af RH
Laursen og Tallgren, Después de Tariq, Systime 2007, p 40: Det arabiske sprogs indflydelse på spansk

EL FLAMENCO
Tengberg-Hansen og Laursen, Galería, Gads Forlag, 2002, p 41-43:
Introducción a Cante Hondo, pintado por Julio Romero Torres, 1929
Clara de la Flor, Punto y Coma: El mundo en español, Lecturas de Cultura y civilización, nivel A2, 2012, p 107-112:
El origen del Flamenco, fra El mundo en español: tradiciones e historia, pp 107-112.
Fundación Alalá, ¿Quiénes somos? Organisationens hjemmeside, besøgt i januar/februar 2023, https://www.fundacion-alala.org/quienes-somos/
Documental: Alalá, Netflix (uddrag, første ca 45 min)
Camarón de la Isla y Paco de Lucía: Como el agua, https://www.youtube.com/watch?v=jYhIhIuZRJI

LORCA:
Eva Rosenkilde:Federico García Lorca: Indledning + mindmap om Lorca
Federico García Lorca: Símbolos, powerpoint, MFT
Federico García Lorca: La guitarra, 1922 + versión Niña Pastori, 1985
Federico García Lorca: Romancero gitano, 1927, geoptrykt 1998, p 9-11 Romance de la luna, luna
Carmen París: Romance de la luna luna (canción) https://www.youtube.com/watch?v=Z4eLNavYOIg

Supplerende materiale:
Årets gang i 3.g
5 fotos de mis vacaciones - presentaciones orales
Un mes en Málaga, kap 6: Picasso - personbeskrivelse + beskrivelse af malerier.
Flamencorytmer:
Compás de Soleá https://www.youtube.com/watch?v=achLk8NmnrE
Soleá por bulerías https://youtu.be/AkWUHNNhH0E
Flamenco Rhythm: What Does "COMPÁS" Really Mean? 6 Different Ways to Use this Word https://www.youtube.com/watch?v=vHMPe6iD5a0&list=PLvow4JGVC5ghCu1Rt7bHxXtLK3vZ1jdMP


Memrise:
Vocabulario para describir un cuadro: https://community-courses.memrise.com/community/course/5665771/billedbeskrivelse/
Vocabulario El origen del flamenco - https://community-courses.memrise.com/community/course/6613038/el-origen-del-flamenco/

Skriftlige opgaver:
Introduktion til skriftlige opgaver i 3.g:
Min læring, Tiny houses, delprøve 1
Introduktion til genrer: breve (formelle og uformelle) + dagbog.

Grammatik:
los 100 verbos 1-70 m Quizletter, hitverber, verbalperifraser.
Adjektiver til personbeskrivelse, normalplacering og foranstilling af adjektiver. Øvelser i La Gramática øvebog: øv 9ab, 11a
Futurum (regelmæssig), Vild med tyren øv 124
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 España frontera climática + lucha libre, 23m= 34,5

Kernetekster:
Greenpeace España: Uddrag af rapport om klima i Spanien (citat) https://es.greenpeace.org/es/wp-content/uploads/sites/3/2023/06/exeter-castellano.jpg

WWF: Informe sobre los efectos de los cambios climáticos en la Peninsula Ibérica, 2021 (citat) https://www.wwf.es/?57520/Informe-sobre-los-efectos-del-cambio-climatico-en-la-Peninsula-Iberica

Kloch, Tønner og Vilhelm: España frontera climática, Colombus 2024, p 8-10: Spanien tørster under den brændende sol, p 11-15: Antonio: Calor extremo: ’En verano tenemos que jugar al fútbol...’,  p 22-26: Rafael: Los animales necesitan beber pero no hay agua’  og p 46-50: Iván: ‘El drama de los bosques quemados...’
Desuden p 70-74: Miguel: ‘Luchando por el clima desde la cocina’ og p 80-86: ‘Javier produce ropa ecológica...’
+ videoer med ANtonio, Iván, Miguel fra materialet.
+ video Guasenei x Volante de la puebla Nueva collección 2021- 2022 https://youtu.be/vTA8V2Q0VU8


La gota fría en Valencia 30/10 2024
- video + billeder og avisoverskrifter fra El País og Cadena SER



Supplerende materiale:
Baggrund: Alex O. Hansen: Spanien sveder, drukner og tørster, POV 21/3 2024 Spanien sveder, drukner og tørster • POV International

Padlet m noter om Antonio/ calor extremo en Andalucía https://padlet.com/riehonore/el-clima-antonio-de-cija-en-andaluc-a-wd19vbdn15mc

Memrises:
Antonio: https://community-courses.memrise.com/community/course/6620877/clima-1-calor-extremo-antonio/

Rafael: https://community-courses.memrise.com/community/course/6622465/el-clima-rafael/

Bosques quemados https://community-courses.memrise.com/community/course/6624517/el-clima-bosques-quemados/

Miguel el cocinero: https://community-courses.memrise.com/community/course/6630124/el-clima-miguel-el-cocinero/

Javier 1: https://community-courses.memrise.com/community/course/6633719/javier-y-la-ropa-ecologica-1/
Javier 2: https://community-courses.memrise.com/community/course/6634566/javier-y-la-ropa-ecologica-2/


Besøg, lucha libre de México:
King Rex og Prometeo, luchadores de lucha libre, 5/11 2024.
Insta: https://www.instagram.com/rexlucha/reel/C5OzpvyPNkw/
Duolingo podcasts, ep 81: La lucha libre de hoy https://podcast.duolingo.com/episode-81-la-lucha-libre-de-hoy-lucha-libre-of-today
Artikel om lucha libre:  Redacción Martí,  25 enero, 2024. Historia de una tradición: Lucha libre mexicana
https://blog.marti.mx/historia-de-la-lucha-libre-mexicana/    



Grammatik:
De 100 verber 70-100
Futurum, uregelmæssige bøjninger. Vild med tyren, øv 128
Adjektivernes gradbøjning (regelmæssige og uregelmæssige),  Vild med tyren øv 35
Rep: Præteritum
Plucuamperfektum + LGØ øv 72
Adverbier + LGØ øv 16 abcd,  rep muy/mucho Vild øv 39 + LGØ 18
Tricky gloser, øv 195 + 196
At blive - skrivebog
Konditionalis + SAMFF, LGØ øvelser 75 + 77

Skr arbejde:

El clima antes y ahora (fælles noter i Google doc) https://docs.google.com/document/d/1_XGXKEKv7tm-MMMPZi58kvwzevUvKm5_JjTnU6n3J7M/edit?usp=sharing (8/10 24)

El clima en Andalucía, Antonio - fælles noter i Padlet https://padlet.com/riehonore/el-clima-antonio-de-cija-en-andaluc-a-wd19vbdn15mc

Delprøve 1,  Jóvenes contra el cambio climático, aug 2020
Delpr 2: Peer review, samme opgave

Intro til mulige SRP-emner med spansk
Evaluering af forløb og klasserumskultur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 La comida en Perú y Bolivia, 22 mod = 33ns

Kernetekster:
Quri Palomino Janns: Vale un Perú, p 8 + p 10-14: perú, la historia y el Perú actual, la geografía + p 44-47: La identidad racial y étnica en el Perú

Martin Windeløw: Retratos bolivianos, p 12-14: Kort om Bolivia
+ s 94 - 104 + s 108-109: El GUSTU y la escuela de comida:
- Jóvenes desfavorecidos serán los abanderados del movimiento culinario,
- La escuela de comida - proyecto filantrópico,
- Somos parte de algo único y vamos a triunfar
+ s 112-114: Un futuro sembrado hace miles de años (læst som træningsparalleltekst)

Los superalimentos andinos + Variedad de patatas y otros tubérculos de la región andina (billedmateriale m kort tekst)
https://www.hispanospress.com/wp-content/uploads/2018/03/La-regi%C3%B3n-andina-despensa-de-superalimentos-amenazada-por-la-sobreproducci%C3%B3n-Productos.jpg
og
https://dds.cepal.org/innovacionsocial/e/proyectos/ar/cauqueva/img_grande2.jpg

Supplerende materialer:
Votos y desos para el año nuevo (intro til konjunktiv)

Calle 13: Latinoamérica https://youtu.be/DkFJE8ZdeG8

Verdensfilm:
El violinista, Bolivia https://www.youtube.com/watch?v=8QaLgu4B6K4&list=PL2DE1B6CCF5B26316&index=52

Maskens Mester, La isla Taquile, el lago Titicaca https://www.youtube.com/watch?v=tMCgAksktB0&list=PL2DE1B6CCF5B26316&index=131

Street Food

Padlet, la comida de la zona andina

Quizlet: el Perú intro https://quizlet.com/dk/994838560/el-peru-introduccion-1-flash-cards/?funnelUUID=e1681c94-f1cd-4359-8504-3fc435fbc93a

Learningapps: La historia del Perú y Bolivia https://learningapps.org/display?v=pg3kqp87j25

Memrises:
La identidad étnica en el Perú https://community-courses.memrise.com/community/course/6646281/la-identidad-racial-y-etnica-en-peru-1/

Juan Carlos, el GUSTU https://community-courses.memrise.com/community/course/6661224/el-gustu-juan-carlos/

Jesper Bjørnvad: ante todo hablamos, p 23 En un restaurante + el menú de El GUSTU, http://www.gustu.bo/es

Grammatik:
rep almindelig præsens
Konjunktiv præsens - bøjninger: regelmæssige, diftongerende og go-verber.
Indefinitte pronominer
Repetition: præteritum (små kort)
Rep: infinitte verbalformer + verbalperifraser, LGØ øv 63ab
Rep: Billedbeskrivelse, tri 1 og trin 2 (Spontant spansk) + ser, estar, hay + formodningsgambitter
Præpositioner: por vs Para, a foran DO/IO, fordobling af IO, rep objektspronominer, LGØ øv  25ab, 26 , 27 og rep af gustar, LGØ 28
Konjunktiv præsens, bøjninger og brug i kompletiv-sætninger (ledsætninger med 'at' og TØF+V verber, LGØ øv 94abc, 95ab
Verbets tider - verbeskemaer
Forskellen 'que' og 'como'


Skriftligt arbejde:
Analog skriveøvelse på den gammeldags måde (på papir, med papirordbog)
Delprøve 1 og 2: Benetton y los mapuches, artikel
Terminsprøve: La escuela, Perú, dp 1 og 2 (artikel)
La importancia de la música (læserbrev)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 El amor Frida y Diego 3 mod = 4,5 ns

Kernetekster:
Abrahamsen: Hola!, Gyldendal 1990, p 152-153: Frida Kahlo
Westerman, Wik-Bretz og Waldenström, Gyldendal Cultura española 1998: Amor y amistad: Frida Kahlo y Diego Rivera

Supplerende materiale: Tegneøvelser/billedbeskrivelse, divers malerier af Frida Kahlo


Grammatik:
Aktiv-passiv (SER/ESTAR + participium + se-konstruktioner)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Repetition og eksamen 8 mod = 12 ns

Repetition og eksamenstræning

p-text México: Dolores-Soler Espiauba, Taxi a Coyoacán, Forlaget Sprogbøger/Difusión L.S: 2009, p 22-23

P-text, pandillas: Testimonio de un ex-jefe de la MS13, Mara Salvatrucha, Kilde: Foros Perú, 2011 http://www.forosperu.net/showthread.php?t=247388

El amor: fokus på billedbeskrivelse + perspektivering til emnet.

P-text Andalucía: Ser joven en el barrio más pobre de España, El País, 28. oct. 2019 por Sara Rosati - fokus på oplæg efter p-text

P-text, El clima: Los jóvenes se rebelan contra la ropa de usar y tirar : https://www.larazon.es/atusalud/medioambiente/los-jovenes-se-rebelan-contra-la-ropa-de-usar-y-tirar-IM25387953/

Perú, Bolivia, la comida: Marsia Taha, Mi mayor logro es poner Bolivia en el mapa, https://www.finedininglovers.com/es/noticia/marsia-taha-latin-america-rising-female-star-2021-entrevista

Desuden arbejde med udvalgte opgaver i delprøve 1 til opgaven Skaters bolivianas fra 4/12 2023 - opgave 8, 9, 10

Valg af eksamenstemaer, 15/5 2025: Andalucía og El Amor udgår.
Tilbage er 1) México, 2) Pandillas, 3) el clima og 4) Perú y Bolivia y la comida de la zona andina.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer