Holdet 2023 DA/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Lene Guttorm, Pia Tommerup
Hold 2023 DA/p (1p DA, 2p DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Projektforløb: Karrierelæring
Titel 2 Fakta vs Fiktion
Titel 3 Hjemstavnsforløb: Hvor ' du fra?
Titel 4 Optakt til historieopgaven
Titel 5 Dokumentarforløb
Titel 6 Samfundskritik på tværs af tid
Titel 7 Mini-SSO
Titel 8 Litterær analyse og den analyserende artikel
Titel 9 Kommunikation, sproghandlinger og facework
Titel 10 Projektforløb: Fagpakkeprojekt
Titel 11 Debat: Argumentation og retorik
Titel 12 Romantikken
Titel 13 Journalistik
Titel 14 Yahya Hassan - manden og digtene
Titel 15 Myte og eksistentialisme
Titel 16 Kanonopsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Projektforløb: Karrierelæring

Ca. 2% af den samlede uddannelsestid

I dette forløb har vi arbejdet med karrierelæring.
Elevernes har skrevet en ansøgning til HF.

Arbejdsformer:
Præsentationsrunde af hidtidig karriere og af, hvad HF-eksamen skal bruges til (fremtidig karriere). Erfaringsudveksling.
Opsætning af ansøgning.
Opsætning af CV.
Skrivning af ansøgning om optagelse på HF (motivation, baggrund og bidrag).

Faglige mål:
- professionsspecifikke tekster
- arbejde med it
- skriftlig produktion

Brug af Den Danske Ordbog på ordnet.dk.
Brug af Word, tekstbehandlingsprogram.
Brug af Lectio, opgaveaflevering.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fakta vs Fiktion

Ca. 4% af den samlede uddannelsestid

I dette forløb fik I en introduktion til danskfagets begreber.
Vi arbejdede primært med "Håndbog til dansk" (Ole Schultz Larsen)

Faglige mål:
- Litteraturanalyse- og fortolkning
- Relevante litterære metoder
- Sproglig analyse af litterære tekster
- Sproglig analyse af medietekster
- Basale filmiske virkemidler

Tekster:
Helle Helle "To kilometer" (1993)
Yayah Hassan "Barndom" (2013)
Reklame Momondo
Reklame Karen 26
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hjemstavnsforløb: Hvor ' du fra?

Ca. 10% af den samlede uddannelsestid

VÆRKLÆSNING

I dette forløb arbejdede vi med temaet hjemstavn/hvor du fra?

Vi lavede nærlæsning af Katrine Marie Guldager 'København' novellesamling (værk)
Fokus på nærlæsning; novellen som genre, konflikt, personkar., miljø, fortællertyper, fremstillingsformer.

Øvrige tekster:
"Havnen" Jokeren, 2003 (sang)
"I Danmark er jeg født" HC Andersen (1850)

Skrivning og remediering:
Eleverne skrev deres eget digt om deres hjemstavn
Eleverne lavede memes over novellernes konflikter
De arbejdede med remediering af selvvalgt novelle (rollespil på film, kollage, tegning eller lejlighedssang)

Litterært perspektiv: Minimalisme i litteraturen fra 1990'erne til nyere tid.

Faglige mål:
- Novellesamling (værk)
- Litteraturanalyse- og fortolkning
- Skriftlig produktion, kreativ skrivning

”Litteraturens veje” s. 474-475
”Håndbog til dansk” s. 61-65
”Begreb om dansk” s. 51-55 midt
”Hvad er en novelle”. Fra ”Litteraturhistorien – på langs og på tværs” af Tinne Serup Bertelsen og Barbara Kjær-Hansen (Systime 2012) +
Om kortprosa fra ”Håndbog til dansk” s. 80.
Minimalisme på https://dansksiderne.dk/index.php?id=7029
Minimalisme, uddrag fra "Litteraturens veje" (2012)

Faglige mål:
Værklæsning (novellesamling)
Remediering
Sidste 5 år
HCA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Optakt til historieopgaven

Ca. 3% af den samlede uddannelsestid

SKRIFTLIGHEDSFORLØB
Samarbejde med historie om historieopgaven.
I dansk fokuserede vi på skrivningen og formalia:
Pointestyret skrivning.
Sammenhæng mellem afsnit.
Notehenvisninger.
Citatteknik.
Litteraturliste.

I timen så eleverne spillefilmen "Hvidstensgruppen", hvor eleverne skrev refleksioner om, hvad en film kan i forhold til en tekst.

Vi besøgte "Frihedsmuseet" hvor eleverne udvalgte med én af de virkelige personer i udstillingen at skrive om.

Faglige mål:
Samarbejde med historie
Formalia i en større skriftlig opgave
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dokumentarforløb

Ca. 8% af den samlede uddannelsestid

VÆRKLÆSNING

INDHOLD

Kernestof:

• Nicole N. Horanyi: ”En fremmed flytter ind” (2017)
• Elevernes selvvalgte dokumentarer

VÆRK: Selvvalgt dokumentar

Supplerende stof:

Peter Schepelern: ”Hvad er sandhed?” (2008)
Ruben Östlund: ” Den gode dokumentarfilm er manipuleret” (2011)
Om dokumentargenren og filmiske virkemidler i Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk”, Systime, 2023


SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:

Et forløb, der sætter fokus på dokumentargenren, hvor en dokumentar er blevet analyseret i plenum og eleverne derefter har arbejdet med analyse af selvvalgt dokumentar og afleveret et skriftligt produkt. Eleverne har i forløbet lært at forstå dokumentaren som genre og at den er en bearbejdning af virkeligheden, at kunne identificere forskellige dokumentartyper og vide, at en dokumentar ofte kan indeholde elementer fra mere end én dokumentartype,  at kunne forstå, hvad autenticitetsmarkører og fiktionskoder er, hvorfor og hvordan de bruges i en dokumentar og hvad effekten er ved brugen af disse og at kunne analysere dokumentarfilm med særlig fokus på brugen og effekten af filmiske virkemidler.


Faglighed:

frame, indstilling, scene, sekvens, indholdsanalyse af elementer som fx tid og miljø, vinkling, argumentation, appelformer og kilder, analyse af filmiske virkemidler som fx dramaturgi, fremstillingsformer, fortæller, fotografering (beskæring, billedkomposition, perspektiv, kamerabevægelser, farver, lys og skygge), klipning, lyd, symboler, fakta/fiktion og genre (fx den dybdeborende, observerende, deltagende og dramatiserede dokumentar)

Fra læreplanen:

- Analytisk metodebevidsthed
- Skriftlig formidlingsbevidsthed

Væsentligste arbejdsformer:

klasseundervisning, skriftligt arbejde, gruppearbejde, holdarbejde, fremlæggelser i større og mindre grupper
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Samfundskritik på tværs af tid

Ca. 12 % af den samlede uddannelsestid

VÆRKLÆSNING

INDHOLD

Kernestof:

Henrik Pontoppidan: “Ane-Mette” (1887)
Herman Bang: “Den sidste balkjole”
Amalie Skram: “Forrådt” (uddrag)
Johannes V. Jensen: “Arbejderen”
Martin Andersen Nexø: “Pelle Erobreren” (uddrag) (1910)
Klaus Rifbjerg: “Livet i badeværelset” (1962)
Vita Andersen: “Fredag, lørdag, søndag” (1977)

VÆRK: H.A. Brendekilde: Maleriet "Udslidt"  fra det moderne gennembrud

Supplerende stof:

Kapitel 6 og 7 i “Litteraturhistorien - på langs og på tværs”, Systime, 2014
Om billedanalyse, novellen og nyhedsjournalistik i Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk”, Systime, 2023


SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:

Et forløb der sætter fokus på samfundskritik udtrykt gennem litteratur - og et enkelt maleri - igennem et århundrede fra 1870’erne og frem til 1970’erne.

Faglighed:

Novellen som genre - det moderne gennembrud og det folkelige gennembrud - konfrontationsmodernisme, bekendelseslitteratur og knækprosa - modernisme og realisme - naturalisme, impressionisme, sædelighedsfejden - de tre k'er - køn, kirke og klasse

Fra læreplanen:

- Litteraturhistorisk forståelse
- Analyse og fortolkning
- Diskussion og perspektivering af forskellige former for samfundskritik på tværs af tid


Væsentligste arbejdsformer:

klasseundervisning, skriftligt arbejde, gruppearbejde, holdarbejde, fremlæggelser i større og mindre grupper
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Mini-SSO

Ca. 10% af den samlede uddannelsestid

VÆRKLÆSNING

KERNESTOF:

VÆRK: Romanen "Det forsømte forår", Hans Scherfig (1940)

SUPPLERENDE STOF:

Boganmeldelse: "SCHERFIGS HOVEDVÆRK "Det forsømte forår" genudgivet", Klaus Haase (2016)
https://arkiv.arbejderen.dk/kultur/det-fors%C3%B8mte-for%C3%A5r-genudgivet

Artikel: ”12 læsetips til dansk litteratur, der har rykket vores samfund” (interview med litteraturprofessor Anne-Marie Mai), Morten Jest (2016)
https://gymnasieskolen.dk/articles/12-laesetips-til-dansk-litteratur-der-har-rykket-vores-samfund/

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:

Et forløb, der har kørt parallelt i to 2. hf-klasser, hvor det har været meningen, at eleverne skulle have en smag på at skrive en større opgave som forberedelse til SSO-skrivningen senere på skoleåret. De har læst en roman, som danner grundlag for den skriftlige besvarelse og de har læst diverse tekster, hvoraf enkelte har været brugt til perspektivering. I den tidlige ide-fase af forløbet har eleverne arbejdet med AI, hvor de er blevet instrueret i at søge relevant materiale, der fx kunne bruges til perspektiveringen i opgaven. AI-værktøjet, der blev anvendt, var Microsoft Copilot.

Faglighed:

Læsning af roman og relevant notetagning som forberedelse til en større skriftlig opgave, overblik over en større mængde tekst og udvælgelse af citater, der kunne underbygge analytiske og fortolkningsmæssige pointer, identifikation af romantyper som fx nøgleroman og kollektivroman, forståelse af forskel mellem artikler (analyserende og debatterende) og en større skriftlige opgave og anvendelse af AI (CoPilot) til at fremsøge sekundær litteratur.

Fra læreplanen:

- de taksonomiske niveauer; redegørelse, analyse, fortolkning, diskussion og perspektivering
- præcis og nuanceret skriftlig formidlingsbevidsthed


Væsentligste arbejdsformer:

klasseundervisning, skriftligt arbejde, gruppearbejde
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Litterær analyse og den analyserende artikel

Ca. 2% af den samlede uddannelsestid

SKRIFTLIGHEDSFORLØB

INDHOLD

Kernestof:

Naja Marie Aidt: "Hun græder ikke" (2006)
Naja Marie Aidt: "Latter" (1995)
Michael Kvium: "Europæisk eksperimentalbillede" (1992)

Supplerende stof:

Om den litterære genre novelle og litterær analyse i Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk”, Systime, 2023


SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:

I dette forløb er der blevet arbejdet med skriftlighed generelt og den analyserende artikel i særdeleshed.

Faglighed i forløbet:
Overordnet set at kunne skelne mellem analyse af indhold; motiv, konflikt, tid, personkarakteristik, forhold mellem personer, OG analyse af form; komposition, fortæller/synsvinkel, fremstillingsform, sproglige billeder, ordvalgtone og stil

Fra læreplanen:
- Nærlæse litteratur
- Analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster

Væsentligste arbejdsformer
klasseundervisning, skriftligt arbejde

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kommunikation, sproghandlinger og facework

Ca. 7% af den samlede uddannelsestid

INDHOLD

Kernestof:
Henrik Ibsen: ”Et dukkehjem” (uddrag - 1879)
August Strindberg: ”Den stærkeste” (uddrag - 1888)
Bertolt Brecht: ”Den jødiske hustru” (Det tredje riges frygt og elendighed - 1938)
Helle Helle: ”Køreplaner” (1999)

Supplerende stof:

Om kommunikationsanalyse, herunder sproghandlinger, samarbejdsprincippet og det underforståede. høflighedsprincippet, facework og ansigtstruende handlinger i Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk”, Systime, 2023
"Anne-Grethe Bjarup Riis i Go’Morgen Danmark" - turtagning og etos - https://www.bt.dk/kendte/derfor-bad-jeg-anne-grethe-om-at-lukke-munden
”Klown - Knæk Cancer” (med Lars Løkke Rasmussen) - samarbejdsprincip, høflighedsprincip og facework -  https://www.youtube.com/watch?v=2_igdZt1CN0&ab_channel=UploadingDanishVids
”Paradise Hotel” - aggressivt facework - https://www.youtube.com/watch?v=6AnxHlX4hSQ&ab_channel=pejjorgen
Eksempler på det underforståede i følgende reklamer:
Burger King/ McDonald's Rivalry Commercial (1986) - https://www.youtube.com/watch?v=WaGLeDE-Rwg&ab_channel=mycommercials
YDA: For those who are born to create drama - https://www.youtube.com/watch?v=Pzl86IjTpHI&ab_channel=AmsterdamAdBlog
Pepsi vending machine -  https://www.youtube.com/watch?v=WmNe1wS9_rI&ab_channel=WORLDCLASSADVERTISING
German coast guard commercial - https://www.youtube.com/watch?v=x9wJxZc2KF8&ab_channel=StudentMarketingAgency

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:

Et forløb med fokus på kommunikationsanalyse m.m., hvor eleverne har arbejdet med drama, kortprosa og medietekster som analyseobjekter.
Faglighed:

kommunikationssituation, meddelelse, relation, symmetriske/komplementære roller, symmetriske/asymmetriske styrkeforhold, medie, turtagning, gambitter, de følelses- og holdningsudtrykkende, handlingsregulerende, informationsudvekslende, rituelle, og de samtalestrukturerende og kontaktskabende sproghandlinger, indirekte sproghandlinger, det underforståede: samarbejdsprincippet, bestående af fire maksimer (sandhed, kvantitet, relevans og klarhed) og høflighedsprincippet. Facework: ansigtstruende handlinger rettet mod andre og dæmpning af ansigtstruende handlinger rettet mod andre.

Fra læreplanen:
- Indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund.
-Undersøgelse virkelighedsnære problemstillinger og udvikling og vurdering af løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.

Væsentligste arbejdsformer:
klasseundervisning, holdarbejde
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Projektforløb: Fagpakkeprojekt

Ca. 7% af den samlede uddannelsestid

VÆRKLÆSNING

INDHOLD

Eleverne har arbejdet tværfagligt med religion, matematik og psykologi, afhængig af deres respektive fagpakker.

Kernestof:
”Luksusfælden” - sæson 6, afsnit 1

Værk: Faktalink-artikel: Helene Bjerre Christensen: ”Realityprogrammer og - stjerner” (2015 - seneste bidrag af Martine Stock 2020)

Supplerende stof:

Om reality-tv, autenticitetsmarkører og fiktionskoder samt filmiske virkemidler i Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk”, Systime, 2023
Lærerproduceret materiale om sociologen Erving Goffman face og facework-teori samt og den forhandlede identitet, herunder begreberne frontstage og backstage.

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:

Faglighed:

Tværfaglighed, analyse af et realityprogram autenticitetsmarkører, fiktionskoder, ”tilværelsen som et teater”, Goffmann: backstage/frontstage og facework, John Austin: sproghandlinger

Fra læreplanen:

- Analyse og diskussion af medietekst
- Undersøgelse af virkelighedsnære problemstillinger og udvikling og vurdering afløsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes i samspil med andre fags viden og metoder


Væsentligste arbejdsformer:

klasseundervisning, gruppearbejde, skriftligt arbejde, fremlæggelser i større og mindre gruppe
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Debat: Argumentation og retorik

Ca. 5% af den samlede uddannelsestid

INDHOLD

Kernestof:

Dy Plambeck: ”Vi har sønderrevet det danske sprog” (2017)
Sara Omar: ”Nytårstale” (2017 - offentliggjort 2018)
Christian Langelund Hansen: ”Børn bør lære bandeord og grimt sprog” (2019)
Christian Bach: ”Pas på børnelitteraturen – den er strid!” (2020)
Katrine Blauenfeldt: ”Punktummet er passiv-aggressivt.” (2023)
Gitte Hørning: ”Kæmp for punktum. Punktum.!” (2023)


Supplerende stof:

Om retorik og debat i Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk”, Systime, 2023
Kapitlet ”Den debatterende artikel” i Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose:
”Skriftlig eksamen i dansk – stx og hf”, Gyldendal, 2019

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:

Et forløb, hvor der fokuseres på argumentation og retorik

Faglighed:

Argumentation: Toulmins argumentationsmodel, argumenttyper samt fejltyper, argumentationskneb og ordvalgsargumenter
Retorik: Ciceros pentagram, talegenrer, talens disposition og appelformer

Fra læreplanen:

- Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre diskutere, debattere og vurdere)
- Beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber.

Væsentligste arbejdsformer:
klasseundervisning, skriftligt arbejde, gruppearbejde, fremlæggelser i større og mindre gruppe
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Romantikken

Ca. 11% af den samlede uddannelsestid

VÆRKLÆSNING

INDHOLD

Kernestof:

Adam Oehlenschläger: ”Morgenvanding” (1805)
N.F. S. Grundtvig: ”Danmarks Trøst” (1820)
Thomasine Gyllembourg: ”Den lille Karen” (1830)
Emil Aarestrup: ”Angst” (1838)
H. C. Andersen: ”Skrubtudsen” (1866)

Værk: Steen Steensen Blicher: ”Brudstykker af en landsbydegns dagbog” (1824)

Supplerende stof:

Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo og Tine Serup Bertelsen: ”Litteraturhistorien - på langs og på tværs” (2020) Kapitel 5: Romantikken
Ukendt: ”Svanesøen” (russisk folkeeventyr)
Darren Aronofsky (instruktør): ”Black Swan” (film - 2010)

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:

Et litteraturhistorisk forløb om romantikken med et blik på periodens strømninger og retninger og faser.

Faglighed:

Idealisme, dualisme, ideernes og fænomenernes verden, nyplatonisme, universalromantikken, organismetanken, panteisme, religiøs digtning, nationalromantikken, Biedermeier, poetisk realisme, romantisme

Fra læreplanen:

- Analyse og fortolkning af digte, kunsteventyr og noveller
- Litteraturhistorisk perspektivering
- Anvendelse af mundtlig fremstillingsform (her: oplæg)
- Remediering

Væsentligste arbejdsformer:

klasseundervisning, besvarelse af arbejdsspørgsmål gruppearbejde, fremlæggelser i større og mindre gruppe
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Journalistik

Ca. 5% af den samlede uddannelsestid

INDHOLD

Kernestof:

Bo Søndergaard: Toget, der ruller ud fra banegården i Lviv, river mange hjerter fra hinanden (2022)
Bo Elkjær: Helt til sidste dag før rydningen kunne man købe hash i Pusher Street (2024)
Olav Hergel: Brostensfest i Pusherstreet (2024)
James Kristoffer Miles og Bertil B. Fruelund: ” Under angreb: Milliardær skal sagsøges 'langt ind i helvede' (nyhedsartikel - clickbait - 2024)
Flemming Mønster: ” Nordic Waste-sagen får Randers økonomi til at ligne et jordskred” (nyhedsartikel - 2024)
Alexander Sokol: ”Nordic Waste-skandalen kunne være undgået ved højere kapitalkrav” (kommentar - 2024)
Peter Larsen: ”Nordic Waste-skandalen viser os, at det private ikke kan løfte miljøopgaver med høj risiko” (læserbrev - 2024)
Mathias Hein Jessen: ”Lektor: Raseriet mod Torben Østergaard-Nielsen er forfejlet” (kronik - 2024

Supplerende stof:

Om avisjournalistik (kapitel 5.1) i Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk”, Systime, 2023

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:

Et forløb der forholder sig til journalistikkens mange aspekter

Faglighed:

avistyper, stofområder, samfundsområder, nyhedskriterier, ydre komposition, kilder, vinkling, avisens genrer, nyhedsjournalistik/meningsjournalistik/fortællende journalistik/servicejournalistik, indre komposition, det journalistiske sprog, fake new, clickbait og satire

Fra læreplanen:

- Demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til aspekter af mediebilledet i dag
- Analysere, fortolke og perspektivere ikke-fiktive tekster
- Undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes

Væsentligste arbejdsformer:
klasseundervisning, skriftligt arbejde, gruppearbejde, fremlæggelser i større og mindre grupper
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Yahya Hassan - manden og digtene

Ca. 5% af den samlede uddannelsestid

VÆRKLÆSNING

INDHOLD

Kernestof:

Værk: Yahya Hassan: ”Yahya Hassan 2” (2019)

Supplerende stof:

Bettina Mouridsen (instruktør): ”Yahya - Den fødte digter” (dokumentar - 2021)
Frauke Giebner: ”ORD” (Information - interview - 2013)
Tarek Omar: ”Jeg er fucking vred på mine forældres generation” (Politiken - interview - 2013)

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
Et kort forløb, hvor der fokuseres på digteren digtene

Faglighed:

lyrik, autobiografisk digtning, vrede, sårbarhed, socialrealisme, samfundskritik, komposition, versaler, sproglige billeder og figurer, ordvalg, tone og stil

Fra læreplanen:

- Analyse af indhold og form, fortolkning
- Perspektivering til samtiden, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Væsentligste arbejdsformer:
klasseundervisning, gruppearbejde, fremlæggelser i større og mindre gruppe

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Myte og eksistentialisme

Ca. 4% af den samlede uddannelsestid

INDHOLD

KERNEST0F:

“Syndefaldsmyten”, 1. Mosebog, Kap. 2
Martin A. Hansen: “Paradisæblerne”
Albert Camus: "Sisyfos-myten" (1942) - uddrag - Litteraturens Huse (Systime)
Peter Seeberg: “Hullet” (1962)
Karen Blixen: “Ringen” (1958)
Kortfilmen “Vildmand” af Gorm Just (2012)



SUPPLERENDE STOF:

Jørn Borup: "Hvad er en myte? (Kristeligt Dagblad 05.10.05)
Bibelselskabets hjemmeside: "Syndefaldet" (kort beskrivelse af syndefaldsmyten)
Om eksistentialisme i: Liselotte Henriksen: “Eksistentialisme i dansk”, Systime iBog
YouTube-video om intertekstualitet af Anders Schunk (2016)
Lærerproduceret materiale om litterære metoder/læsninger i dansk

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:

Et tematisk forløb, der sætter fokus på myter og eksistentialisme i litteratur.

Faglighed:

Intertekstualitet, begrebet myte, eksistentielle ideer; individ, mening, handling, valg, filosofferne Søren Kierkegaard, Friedrich Nietzsche, Albert Camus og Jean Paul Sartre, Gud, nihilisme, fremmedhed/fremmedgørelse, etik, absurditet, sociologiske teorier, derudover litterære analytiske begreber og metodelæsning


Fra læreplanen:

- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Analysere, fortolke og perspektivere primært fiktive tekster

Væsentligste arbejdsformer:
klasseundervisning, skriftligt arbejde, gruppearbejde, holdarbejde, fremlæggelser i større og mindre gruppe


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Kanonopsamling

Ca. 4% af den samlede uddannelsestid

VÆRKLÆSNING

INDHOLD

Kernestof:

Folkevise af ukendt ophav: ”Torbens datter” (middelalder - nedskrevet 1853)
Johannes V. Jensen: ”Cecil” (1898)
Tom Kristensen: ”Hærværk” (1930 - uddrag)

Værk: Kaspar Rostrup (instruktør): ”Jeppe på Bjerget” (1821 - baseret på teaterstykket af Ludvig Holberg fra 1722)

Supplerende stof:
Om middelalder (folkevise), oplysningstid (Ludvig Holberg), det moderne (1870-1914, særligt Litteraturens demokratisering, folkelige forfattere, Johannes V. Jensen) i Knud Michelsen: ”Litteraturens Perioder”, Gyldendal, 2011

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:

Et forløb med fokus på kanon, de resterende kanonforfattere og en folkevise

Faglighed:

Udvalgte nedslag i litteraturhistorien, de store linjer, litterære genrer, remediering (”Jeppe på bjerget” filmatiseret udgave fra 1981), brug af analytiske begreber

Fra læreplanen:

- Kanonforfattere
- Demonstrere viden om fagets identitet
- Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster

Væsentligste arbejdsformer:
virtuelle arbejdsformer, individuelt arbejde
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer