Holdet 2023 Fr/U - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Jonas Aagaard Chahboun
Hold 2023 Fr/U (Fr U (1.g), Fr U (2.g))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Quatre amis fortsat
Titel 3 le sport
Titel 4 la 2e guerre mondiale
Titel 5 Le conte de fée
Titel 6 Le système scolaire  60NS [EKSAMEN]
Titel 7 La grande guerre 60NS [EKSAMEN]
Titel 8 Le Québec et le Canada [EKSAMEN] 50NS
Titel 9 La nature et le climat [EKSAMEN] 60NS
Titel 10 Forløb#1
Titel 11 Forløb#9

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

grundforløb
nogle elever har haft 3 moduler, andre har haft 5. Eleverne har læst de første 3 kapitler af quatre mis, set afsnit og lavet øvelser. Udover dette har de laves forskellige øvelser, lege, m.m.

materiale
materiale:
Bering, Mette (2010) Quatre amis. København: Gyldendal.

grammatik
préssent regelmæssige + uregelmæssige
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Quatre amis fortsat

Eleverne læser de resterende 7 kapitler af quatre amis, og laver diverse øvelser for at banke rusten af.


materialer
quatre amis fortsat

grammatik
présent + uregelmæssige
adjektiver + foranstillede + uregelmæssige
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 le sport

Eleverne har et kort forløb om sport. Forløbet vil kun indeholde tre moduler da der ikke resterer flere af skoleåret.


Materiale
https://www.franskportal.dk/kultur/le-sport/introduction/

Grammatik
adjektiver, placering, bøjning og uregelmæssige
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Le conte de fée

Eleverne lærer om eventyr. de lærer genren, samt aktantmodellen, beskriver billeder m.m. Eleverne trænes mere intenst i oplæg og grammatik. Emnet fremgik til årsprøven.

Materialer:
Eleverne har læst udvalgte tekster fra forløbet om eventyr på Systime.dk. Herunder kapitlerne som hører til: la cinq fois belle + minitekster

le chapeau rond rouge, Pennart (2004)

Sang:
Manau, mais qui est la bellette

Digt:
Robert Desnos: Conte de fée

Grammatik
futur proche (rep)
passé récent (rep)
présent uregelmæssige verber (rep)
possessive pronominer
passé composé
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Le système scolaire 60NS [EKSAMEN]

Eleverne lærer om det franske skolesystem. De har primært arbejdet med paroles francaise, hvor de har læst interviews, roman uddrag samt et digt. Derudover har eleverne arbejdet med powerpoints, som har lært dem om den franske skolekultur. Eleverne har løbende holdt oplæg for hinanden, arbejdet i grupper, samt arbejdet med billeder, lytteøvelser, videoklip m.m. Eleverne har løbende sammenlignet det franske skolesystem med det danske.

Kernestof tekster:
Bering, Mette & Sørensen, Mimi (2013). Paroles Francaises. Gyldendal, Letland. S. 11-25. Siderne indeholder både non-fiction, fiktionstekstuddrag samt et digt

Le climat scolaire
https://www.1jour1actu.com/france/74407/  25 septembre 2017 à 02:00 par la rédaction


Film: Monsieur Lazhar (2011)

Supplerende stof:
Powerpoints om skolekultur

grammatik
futur simple + uregelmæssige
l'imparfait
aspekt + passé composé rep.

hjælpemidler
Eleverne har hele året benyttet ordbogen.com og minlaering.dk til samtlige emner

Faglige mål
̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.

Kernestof op fyldt her
̶ de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende den relevante syntaks og morfologi
̶ et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
̶ mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 21. århundrede fra Frankrig
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
̶ aktuelle forhold med hovedvægt på Frankrig
̶ centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 La grande guerre 60NS [EKSAMEN]

Eleverne har om 1. verdenskrig, og får både kendskab til verdenskrigen gennem historie, billedanalyse, lytteøvelser og litteratur. Derudover har eleverne arbejdet med powerpoints, som behandler viden og øvelser om første verdenskrig.

Kernestof:
Alle kapitler, om første verdenskrig på franskportal.dk
https://www.franskportal.dk/historie/la-grande-guerre/introduction//

Udvalgte soldaterbreve fra;
Source: Guéno, Jean-Pierre (1998) Paroles de poilus – Lettres et carnets du front. Frankrig : Librio.

Sang
la chanson de Craonne (1917)

Film:
Au revoir là-haut (2017)

video:
diverse videoklip fra denne serie:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=12&v=dGfykMNfGfw

Supplerende stof
Powerpoints med viden om første verdenskrig og øvelser.

Grammatik
gradbøjning af  adjektiver
udvidede nægtelser
relativ pronominer (que, qui, comme)
direkte/indirekte objekter
reefleksive verber

̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Le Québec et le Canada [EKSAMEN] 50NS

Eleverne stifter bekendtskab med québec og Canadas histoire og kultur gennem film, digt, og billeder. Ligesom de foregående emner, har eleverne løbende arbejdet i grupper og individuelt, trænet billedbeskrivelse og lavet diskussions-, samt skriveøvelser. Eleverne har også trænet deres interkulturelle kompetencer ved at sammenligne Canada med både Frankrig og Danmark

Kernestof:
https://quebec.systime.dk/?id=133
Cathrine Kronborg Leth (2023) Québec systime: københavn kapitel 1+1.1+2.1+2.4+3+4+4.1+4.3+6+7

Film
Le guide de la famille parfaite (2021) Netflix

Sange
Il m'a montré un yodeler (1997) Manon Bédard

Artikler
https://www.journaldemontreal.com/2024/05/07/nus-pour-faire-du-jardinage-et-se-reconnecter-a-la-nature Mardi, 7 mai 2024 03:46 MISE À JOUR Mardi, 7 mai 2024 03:46

Digt
Paul Morin : À ceux de mon pays (2000)

Derudover har eleverne set diverse klip og lavet relaterede lytteøvelser.

Supplerende stof:
Power point om canada og québec

grammatik
refleksive verber
objektspronominer le lui osv
rep passé recent
rep futur proche
rep passé composé
rep l'imparfait
rep aspekt
rep futur simple
conditionel
rep præpositioner
rep udvidede nægtelser
rep uregelmæssige i present
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 La nature et le climat [EKSAMEN] 60NS

Eleverne har haft om klimakrisen, samt dens påvirkning på både det danske og franske samfund. Eleverne er blevet trænet i at reflektere over deres eget ansvar for klimaet, samt hvad vi i fællesskab kan gøre for at forhindre klimaforandringerne.

Kernestof:
Zéro déchet s. 7-18+21-26+30-32+35-37+59-60. Disse sider indeholder nonfiction samt et digt.

https://www.franskportal.dk/monvillage/quenpensent/lacolere/

https://www.franskportal.dk/monvillage/monvillage/lincendie/

https://www.franskportal.dk/monvillage/climatique/macron/

Sange
Aux arbres citoyens (2006) Yannick Noah

Film
Les intouchables (2011). Oprindeligt var planen at se en fransk dokumentar, men den blev pludseligt fjernet fra filmstriben.

grammatik
l'imparfait rep
passé composé rep
futur simple rep
akkusativ/dativ rep
que/qui rep
direkte/indirekte objekter rep
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#9

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer