Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Jonas Aagaard Chahboun
|
Hold
|
2023 Fr/U (Fr U (1.g), Fr U (2.g))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
grundforløb
nogle elever har haft 3 moduler, andre har haft 5. Eleverne har læst de første 3 kapitler af quatre mis, set afsnit og lavet øvelser. Udover dette har de laves forskellige øvelser, lege, m.m.
materiale
materiale:
Bering, Mette (2010) Quatre amis. København: Gyldendal.
grammatik
préssent regelmæssige + uregelmæssige
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Quatre amis fortsat
Eleverne læser de resterende 7 kapitler af quatre amis, og laver diverse øvelser for at banke rusten af.
materialer
quatre amis fortsat
grammatik
présent + uregelmæssige
adjektiver + foranstillede + uregelmæssige
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
le sport
Eleverne har et kort forløb om sport. Forløbet vil kun indeholde tre moduler da der ikke resterer flere af skoleåret.
Materiale
https://www.franskportal.dk/kultur/le-sport/introduction/
Grammatik
adjektiver, placering, bøjning og uregelmæssige
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
la 2e guerre mondiale
Eleverne har om 2. verdenskrig. De lærer om krigens betydning for Frankrig samt at sammenligne Vichy Frankrig med la France libre. Eleverne har løbende haft lytteøvelser og billedbeskrivelser. Emnet fremgår til årsprøven.
materiale:
Alle kapitler fra franskportal om 2. verdenskrig er læst
https://www.franskportal.dk/historie/seconde-guerre-mondiale/
Film:
La Raffle (2010)
grammatik
passé récent
præpositioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Le conte de fée
Eleverne lærer om eventyr. de lærer genren, samt aktantmodellen, beskriver billeder m.m. Eleverne trænes mere intenst i oplæg og grammatik. Emnet fremgik til årsprøven.
Materialer:
Eleverne har læst udvalgte tekster fra forløbet om eventyr på Systime.dk. Herunder kapitlerne som hører til: la cinq fois belle + minitekster
le chapeau rond rouge, Pennart (2004)
Sang:
Manau, mais qui est la bellette
Digt:
Robert Desnos: Conte de fée
Grammatik
futur proche (rep)
passé récent (rep)
présent uregelmæssige verber (rep)
possessive pronominer
passé composé
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Le système scolaire 60NS [EKSAMEN]
Eleverne lærer om det franske skolesystem. De har primært arbejdet med paroles francaise, hvor de har læst interviews, roman uddrag samt et digt. Derudover har eleverne arbejdet med powerpoints, som har lært dem om den franske skolekultur. Eleverne har løbende holdt oplæg for hinanden, arbejdet i grupper, samt arbejdet med billeder, lytteøvelser, videoklip m.m. Eleverne har løbende sammenlignet det franske skolesystem med det danske.
Kernestof tekster:
Bering, Mette & Sørensen, Mimi (2013). Paroles Francaises. Gyldendal, Letland. S. 11-25. Siderne indeholder både non-fiction, fiktionstekstuddrag samt et digt
Le climat scolaire
https://www.1jour1actu.com/france/74407/ 25 septembre 2017 à 02:00 par la rédaction
Film: Monsieur Lazhar (2011)
Supplerende stof:
Powerpoints om skolekultur
grammatik
futur simple + uregelmæssige
l'imparfait
aspekt + passé composé rep.
hjælpemidler
Eleverne har hele året benyttet ordbogen.com og minlaering.dk til samtlige emner
Faglige mål
̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Kernestof op fyldt her
̶ de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende den relevante syntaks og morfologi
̶ et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
̶ mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 21. århundrede fra Frankrig
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
̶ aktuelle forhold med hovedvægt på Frankrig
̶ centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
La grande guerre 60NS [EKSAMEN]
Eleverne har om 1. verdenskrig, og får både kendskab til verdenskrigen gennem historie, billedanalyse, lytteøvelser og litteratur. Derudover har eleverne arbejdet med powerpoints, som behandler viden og øvelser om første verdenskrig.
Kernestof:
Alle kapitler, om første verdenskrig på franskportal.dk
https://www.franskportal.dk/historie/la-grande-guerre/introduction//
Udvalgte soldaterbreve fra;
Source: Guéno, Jean-Pierre (1998) Paroles de poilus – Lettres et carnets du front. Frankrig : Librio.
Sang
la chanson de Craonne (1917)
Film:
Au revoir là-haut (2017)
video:
diverse videoklip fra denne serie:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=12&v=dGfykMNfGfw
Supplerende stof
Powerpoints med viden om første verdenskrig og øvelser.
Grammatik
gradbøjning af adjektiver
udvidede nægtelser
relativ pronominer (que, qui, comme)
direkte/indirekte objekter
reefleksive verber
̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Le Québec et le Canada [EKSAMEN] 50NS
Eleverne stifter bekendtskab med québec og Canadas histoire og kultur gennem film, digt, og billeder. Ligesom de foregående emner, har eleverne løbende arbejdet i grupper og individuelt, trænet billedbeskrivelse og lavet diskussions-, samt skriveøvelser. Eleverne har også trænet deres interkulturelle kompetencer ved at sammenligne Canada med både Frankrig og Danmark
Kernestof:
https://quebec.systime.dk/?id=133
Cathrine Kronborg Leth (2023) Québec systime: københavn kapitel 1+1.1+2.1+2.4+3+4+4.1+4.3+6+7
Film
Le guide de la famille parfaite (2021) Netflix
Sange
Il m'a montré un yodeler (1997) Manon Bédard
Artikler
https://www.journaldemontreal.com/2024/05/07/nus-pour-faire-du-jardinage-et-se-reconnecter-a-la-nature Mardi, 7 mai 2024 03:46 MISE À JOUR Mardi, 7 mai 2024 03:46
Digt
Paul Morin : À ceux de mon pays (2000)
Derudover har eleverne set diverse klip og lavet relaterede lytteøvelser.
Supplerende stof:
Power point om canada og québec
grammatik
refleksive verber
objektspronominer le lui osv
rep passé recent
rep futur proche
rep passé composé
rep l'imparfait
rep aspekt
rep futur simple
conditionel
rep præpositioner
rep udvidede nægtelser
rep uregelmæssige i present
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#9
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55788420330",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55788420330",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55788420330"
}