Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Thomas Bo Jørgensen
|
Hold
|
2023 Ke/by (1by Ke, 2by Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ioner, Salte og fældningsreaktioner
læst: Basiskemi C, Mygind, Vesterlund Nielsen, Axelsen, Haase og Søn, 1. udg. 2010:
sider 14,18-26, 31-38,41-44,46-51.
Brug af onenote til opsamling af teorien.
Fokuspunkter:
Repetition af atomets opbygning og periodisk system fra NV
Opbygning og navngivning af simple og sammensatte ioner.
ionbinding, Saltes opbygning. Formelenheder og navne for salte.
Saltes egenskaber. opløselighed, krystalvand
Fældningsreaktioner
anvendelse af formel/navngivningsprogram på computer.
Eksperimentelt:
masse% for saltopløsning - journalforsøg
Fældning af PbI2, lille elevøvelse
Fældningsreaktioner - journaløvelse
lille "teaterstykke" med opløsning af salt i vand og fordampning af vand fra saltopløsning. Eleverne havde roller som vandmolekyler, natriumioner og chloridioner.
Demonstrationsforsøg:
Afbrænding af magnesium
strømledende egenskaber af saltopløsninger (demo)
Ophedning af kobbersulfatpentahydrat (krystalvand)
overmættet natriumacetat (demo)
exoterm/endotherm reaktion i forbindelse med opløsning af salte (demo)
andet materiale:
https://www.youtube.com/watch?v=9aYLonML69w
Perspektivering:
natrium/kalium pumpen.
"kuldeposer", "varmeposer"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Molekyler og kovalent binding
læst: Basiskemi C, Mygind, Vesterlund Nielsen, Axelsen, Haase og Søn, 1. udg. 2010:
sider 53, 56-61, 63-77
Brug af onenote til opsamling af teorien.
Fokuspunkter:
kovalent binding, molekyler, struktur, navngivning, molekyleformel, stregformel, elektronprikformel, rumlig formel, ædelgasreglen, tilstandsformer, elektronegativitet, Polær binding, upolær binding, upolære molekyler, polære molekyler, hydrofile grupper, hydrofobe grupper, stoffers blandbarhed. repetition af afstemning af reaktionsskemaer.
formler/navngivning af kovalente forbindelser med computerprogram
Eksperimentelt:
kovalent binding (molekylebyg) - journaløvelse
Demonstrationsforsøg:
opløselighed af polære/upolære stoffer.
Fremstilling af salmiakbolcher (skal senere bruges til bestemmelse af salmiakindhold)
Afbrænding af brint og ethyn
andet materiale:
Perspektivering:
Power2X, SAF brændstof, elektrolyse af vand og Fischer-Tropsch Synthesis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Organisk kemi - alkaner
læst: Basiskemi C, Mygind, Vesterlund Nielsen, Axelsen, Haase og Søn, 1. udg. 2010:
sider 117-132
Brug af onenote til opsamling af teorien.
Fokuspunkter:
carbonatomets bindingsforhold, alkaner:
struktur (herunder stregformler og zig-zag formler), navngivning, fysiske egenskaber, kemiske egenskaber (forbrænding, substitution), isomeri
Brug af struktur/navngivningsprogram for carbonhydrider
Anvendelse af marvinsketch til molekyletegning.
Eksperimentelt:
substitution i heptan (rapportøvelse)
Demonstrationsforsøg:
andet materiale:
https://youtu.be/D_oM8-Zripc?t=61
https://www.youtube.com/watch?v=PYMWUz7TC3A
https://www.youtube.com/watch?v=ryHnC0wqTTo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kemiske mængdeberegninger
læst: Basiskemi C, Mygind, Vesterlund Nielsen, Axelsen, Haase og Søn, 1. udg. 2010:
sider 82-95, 98-99
Brug af onenote til opsamling af teorien.
Noteside om betydende cifre
Fokuspunkter:
atommasse, afstemning af reaktionsskemaer, formelmasse,Stofmængde, mol, Molarmasse, masse inkl. omregning mellem de 3 størrelser. betydende cifre
ækvivalente mængder/overskud/underskud/begrænsende faktor.
Mængdeberegninger i forhold til reaktionsskema.
Eksperimentelt:
ophedning af natriumhydrogencarbonat (rapportøvelse)
Demonstrationsforsøg:
Knaldpulver (pulvis fulminans)
natrium i vand
andet materiale:
powerpoint om ækvivalente mængder
https://phet.colorado.edu/sims/html/reactants-products-and-leftovers/latest/reactants-products-and-leftovers_all.html?locale=da
https://www.youtube.com/watch?v=TEl4jeETVmg (video om et mol)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Opløsninger
læst: Basiskemi C, Mygind, Vesterlund Nielsen, Axelsen, Haase og Søn, 1. udg. 2010:
sider 101-115
Brug af onenote til opsamling af teorien.
Fokuspunkter:
koncentrationsbegreb, masse%, volumen%, aktuel og formel koncentration, stofmængdekoncentration omregning mellem stofmængde, stofmængdekoncentration og volumen. Titreranalyse
Eksperimentelt:
Bonbon: (Bestemmelse af salmiakindhold i bolcher (Mohr titrering)). rapportøvelse.
Fortyndingsøvelse (journaløvelse til træning med glasudstyr og præcisionsarbejde)
Demonstrationsforsøg:
blandingen øl
Fremstilling af salmiakbolcher (skete før jul)
andet materiale:
Perspektivering:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
organisk kemi - alkener og alkyner
læst: Basiskemi C, Mygind, Vesterlund Nielsen, Axelsen, Haase og Søn, 1. udg. 2010:
sider 132-139
Brug af onenote til opsamling af teorien.
Fokuspunkter:
alkener/alkyner: struktur (herunder dobbeltbinding, trippelbinding, cis/trans isomeri), navngivning, addition, forbrænding, fysiske egenskaber, anvendelser. (eleverne har selv sat sig ind i emnet og vi har lavet en kortere opsamling afslutningsvis)
Eksperimentelt:
computerprogram til navngivning/struktur
Demonstrationsforsøg:
addition af dibrom til alken
forbrænding af ethyn (stort brag udendørs)
andet materiale:
https://www.gymnasiekemi.com/c14.html
Chat-GPT til at finde information om alkener og alkyner
Eleverne afleverer i små grupper en video hvor de introducerer til alkener og alkyner. (evt. en screencast).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
redoxreaktioner
Forløbet blev kørt på 2 blokdage i eksamensperioden. Det dækker over 7 moduler.
læst: Basiskemi C, Mygind, Vesterlund Nielsen, Axelsen, Haase og Søn, 1. udg. 2010:
sider 173-177
Brug af onenote til opsamling af teorien.
Fokuspunkter:
Oxidation, reduktion, redoxreaktion, Spændingsrækken
Eksperimentelt:
Spændingsrækken (rapportøvelse)
Demonstrationsforsøg:
Spændingsrækken (demonstration)
andet materiale:
Perspektivering:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Syrer/baser/pH/titrering - 1
syrer, baser, syre-base reaktion. amfolyt, vandets autohydronolyse, pH, syre-base indikatorer. beregning af pH for vandig opløsning af monohydron stærk syre, og for opløsning af hydroxid. Titrering af stærk syre med stærk base (titreringsreaktion, titrator, titrand, ækvivalenspunkt). kolorimetrisk titrering, potentiometrisk titrering, mærkning af kemikalier og kemikalieinstruktioner.
læst: Basiskemi C, Mygind, Vesterlund Nielsen, Axelsen, Haase og Søn, 1. udg. 2010:
side 153-171
side 39-41
Gymnasiekemi video om syrer, baser og amfolytter:
https://youtu.be/t54n_DVTVHM
Øvelser:
Neutralisation (journaløvelse)
Prøvet at slå stoffer/opløsninger op i dansk kemikaliedatabase.
kalkindholdet i muslingeskaller (rapportøvelse, titrering)
Demonstrationsforsøg:
Røgringe (ammoniumchlorid9
ammoniakspringvand
Potentiometrisk titrering
Der har været anvendt excel til tegning af grafer, loggerpro til dataopsamling og onenote til samling af noter.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kalkindholdet i muslingeskaller
|
18-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Redoxreaktioner 2 og spektrofotometri
oxidation, reduktion, oxidationstal, redoxreaktioner, afstemning af redoxreaktioner med brug af oxidationstal, spektrofotometri, Lambert-Beers lov, standardkurve
læst:
Basiskemi C, Mygind, Vesterlund Nielsen, Axelsen, Haase og Søn, 1. udg. 2010:
side 178-185
Helge Mygind m.fl.: Basiskemi B,
s.183-187
Øvelser:
Bestemmelse af kobberindholdet i en 25 øre (spektrofotometri). (journaløvelse)
Der er anvendt loggerpro til opsamling af absorptionkurve og måling af absorbans. excel er brugt til frembringelse af standardkurve og onenote er brugt til opsamling af noter.
links:
https://phet.colorado.edu/sims/html/beers-law-lab/latest/beers-law-lab_all.html
https://youtu.be/42Xm2QbVCAY
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Reaktionshastighed
Fokuspunkter:
Definition af reaktionshastighed, gennemsnitshastighed, øjeblikkelig hastighed, elementarreaktioner, reaktionsmekanisme, energiprofil, katalysator, reaktionshastighedens afhængighed af koncentrationer, temperatur og katalysatortilsætning.
teori:
basiskemi B s. 7-27
https://phet.colorado.edu/en/simulations/gas-properties (om temperatur og tryk og molekylebevægelse i en gas)
https://www.youtube.com/watch?v=YacsIU97OFc (om aktiveringsenergi)
https://www.youtube.com/watch?v=0g1YwEbwifw (om reaktionsmekanisme)
opsamlende opgave i reaktionshastighed "opgave til reaktionshastighed - opg 1"
opsamlende noter i klassens onenote og i powerpoints.
elevøvelse (rapport) : katalase
Demonstrationsforsøg med KI katalyseret nedbrydning af hydrogenperoxid (elephant toothpaste)
demonstrationsforsøg af reaktionen imellem bromid og bromat
Elevøvelse (induktiv) med variable der har betydning for opløsning af brusetablet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kemisk ligevægt
Kemisk ligevægt.
Du skal kunne:
- Forklare hvad det vil sige at en reaktion er i en dynamisk ligevægt. Både med udgangspunkt i reaktionshastighed og aktuelle koncentrationer af reaktanter og produkter
- Beskrive forskellene mellem homogene og heterogene reaktioner og ligevægte
- Opstille reaktionsbrøker, samt vha. aktuelle koncentrationer bestemme om en reaktion er i ligevægt
- Angive enheden for en reaktionsbrøk
- Beskrive ligevægtskonstantens betydning og temperatur afhængighed
- Forklare endoterm og exoterm, samt ud fra flere K værdier bestemmer hvilken retning der exoterm/endoterm
- Formulere Le Chateliers princip og på et kvalitativt niveau anvende princippet til at forklare forskydninger i en ligevægt
Materiale anvendt:
Basiskemi B side 29-42,44-45.
Fokuspunkter: Homogen ligevægt, Le Chateliers princip, Reaktionsbrøker, Endoterm/Exoterm, Ligevægtskonstanter, Heterogen ligevægt (Hvordan indgår stoffer i tilstanden (s) og (l)) i en homogen ligevægt, ligevægtsloven.
Forsøg:
Stoplys reaktion - Interaktivt demoforsøg
Indgreb i kemisk ligevægt - Elevforsøg (journal)
Youtubevideoer til supplement:
Gymnasie kemi - Kemi B - Ligevægte 1,2,4 og 6 https://www.youtube.com/@Gymnasiekemi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
carbonhydrider (2) intermolekylære bindinger
Repetition af carbonhydriderne for at sikre grundlaget for forståelse af de næste emner i organisk kemi:
Fokuspunkter: Alkaner, alkener, alkyner, alicycliske forbindelser, aromatiske forbindelser, navngiving, opskrivning, reaktionstyper: Forbrænding (Ufuld, fuld.) addition, substitution, elimination. intermolekylære bindinger. isomeri (kædeisomeri, stillingsisomeri, cis-trans isomeri)
Basiskemi C side 117-143 + Basiskemi B 117-127, 130-134, 195-198
https://youtu.be/9QppC8M37_M (how do gekkos climb walls)
https://www.wisc-online.com/learn/natural-science/chemistry/gch6804/intermolecular-forces (om intermolekylære bindinger)
Powerpoint med opsamling af teori.
eksperimentelt:
Substitution i heptan er lavet i 1.g
demo: https://youtu.be/ODnqtf3aAvw
demo: afbøjning af vandstråle med statisk ladet ballon
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Alkoholer, oxoforbindelser
Alkoholer, phenoler, ethere, oxo-forbindelser, intermolekylære bindinger (herunder hydrogenbindinger), strukturisomeri (kædeisomeri, stillingsisomeri)
struktur, navngivning, fysiske og kemiske egenskaber (herunder oxidation af alkoholer), gæring, destillation, gaschromatografi
Teori:
Basiskemi B, Helge Mygind m.fl., Haase, 2010:side 63-66,143-163, 193-198
div. powerpoints opbygget om bogens teori.
Eksperimentelt:
Demoforsøg: oxidation af alkoholer, påvisning af oxogruppe med 2,4 DNP,
elevøvelse (journal): keton eller aldehyd (Tollens reaktion på glucose)
rapportøvelse: ethanol - gæring, destillation og gaschromatografi
IT:arbejde med navngivnings/struktur program, arbejde med chemsketch
loggerpro har været anvendt til dataopsamling. excel har været anvendt til at fremstille standardkurver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
carboxylsyre, fedtsyre, estere, triglycerid, amin
fokuspunkter:
struktur, navngivning, fysiske egenskaber og kemiske egenskaber for aminer, carboxylsyrer og estere. syrestyrke af carboxylsyrer, carboxylationer, kondensationsreaktioner, hydrolyse, forsæbning, struktur og navngivning for triglycerider. iodtal. emulgator, O/V emulsion, V/O emulsion. aminosyrer
Teori:
Basiskemi B s. 163-172, 232-240
udleveret ark; "Fedtsyrer fedtstoffer iodtal 2025.doc"
videoer fra gymnasiekemi:
https://youtu.be/d0i-jwXljBU om estere
https://youtu.be/sJqFF5VYVNY om triglycerider.
https://www.youtube.com/watch?v=P5wbNrk4WnM om test af O/V eller V/O emulsioner
Diverse powerpoints med teoretiske pointer og eksempler.
Øvelse:
Demonstrationsforsøg: "fremstilling af ester"
Journalforsøg "Fugtighedscreme"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
SRO-forsøg - ekstraktion af carminsyre
SRO temaet er om indholdsstoffer i kosmetik. Herunder hormonforstyrrende stoffer.
Fokuspunkter var ekstraktion og spektrofotometri/lambert-beers lov.
Øvelse:
Som en del af dette tema laves 2 ekstraktionsøvelser hvor eleverne selv skal være med til at designe forsøgene. Forsøgene baserer sig på materiale fra LIFE. Det hedder extractors, og det er modul 1 og modul 2 som også indgår i pensum til kemieksamen. Her var først en kvalitativ øvelse med fokus på thebrygning. Modul 2 handlede om ekstraktion af carminsyre fra cochenillelus og efterfølgende spektrofotometrisk bestemmelse af koncentrationen af carminsyre i ekstrakterne.
Dampdestillation af lavendelblomster og citronskal
teori / oplæg til øvelse:
Kemi 2000 B: 183-190. 157, 163-166
https://undervisning.life.dk/ex/side/2
https://undervisning.life.dk/ex/side/3
https://undervisning.life.dk/ex/side/4
Gymnasiekemi-video om lambert-beers lov:
https://youtu.be/C8OtdKVqBEc
Forsøgene har fokus på ekstraktion og spektrofotometri.
På studieturen til cap d´ail besøgte vi også en parfumefabrik i EZE og hørte om deres produktion af æteriske olier, parfumer og sæber og så deres lidt ældre udstyr til dampdestillation i stor skala, og prøvede at identificere forskellige dufte.
loggerpro har været anvendt til dataopsamling og excel har været anvendt til fremstilling af standardkurver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
syrestyrk-basestyrke-pH-beregning
Fokuspunkter:
syrestyrke, basestyrke, korresponderende syre-base par, beregning af pH i vandige opløsninger af syrer og baser. (formler for beregning af pH i opløsninger af svag syre og svag base undtaget. Vi bruger samme metode til beregning af pH opløsninger af svag- og middelstærk syre. Dvs. metode der involverer "solve")
Teori:
Basiskemi B. side: 73-92,107-111
https://www.youtube.com/watch?v=5lKtracHrM8
(repetition af syrer/baser/pH og syrestyrke)
Powerpoints med opsamling på teori og eksempler.
Øvelser:
Journaløvelse: syrestyrke, basestyrke, hydronolysegrad
rapportøvelse: pH i saltopløsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Spejlbilledisomeri
Fokuspunkter:
asymmetriske C-atomer, optisk aktivitet, spejlbilledisomeri. eksempler fra carbohydratkemi og aminosyrer mm. (der var kun et enkelt modul til dette tema så det er ikke grundigt behandlet)
teori:
basiskemi B s.199-206
powerpoint med pointer fra bogen og diverse eksempler. Også eksempler fra hexoser.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55789991103",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55789991103",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55789991103"
}