Frederiksværk Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksværk Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/U1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Målfrid Solås Berg-Sørensen
Hold
2023 Ty/U1 (
Ty U1 (1g)
,
Ty U1 (2g)
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introforløb
Titel 2
Landeskunde Light
Titel 3
Typisch dänisch - typisch deutsch
Titel 4
Krimi (EKSAMEN)
Titel 5
Nazizeit: Gleichschaltung und Judenverfolgung (EKS
Titel 6
Ausländer in Deutschland (EKSAMEN)
Titel 7
Die Mauer und das Leben in der DDR (EKSAMEN)
Titel 8
Natur und Klimawandel
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introforløb
Introduktion til faget gennem tekster, videoer og opgaver. Vi arbejder med læse- og lytteøvelser, ordforråd og basisgrammatik delvis individuelt gennem interaktive opgaver.
(5 moduler; ca. 4,5% af undervisningstiden)
Mein Weg nach Deutschland:
https://www.goethe.de/prj/mwd/de/startseite.html
Im Bus (Nevin)
https://www.goethe.de/prj/mwd/de/deutschueben/miniserie/imbus.html
Auf Arbeitssuche
https://www.goethe.de/prj/mwd/de/deutschueben/miniserie/arbeitssuche.html
Bei der Arbeit
https://www.goethe.de/prj/mwd/de/deutschueben/miniserie/arbeit.html
Neue Freunde
https://www.goethe.de/prj/mwd/de/deutschueben/miniserie/neuefreunde.html
Beim Arzt
https://www.goethe.de/prj/mwd/de/deutschueben/miniserie/beimarzt.html
Auf Wohnungssuche
https://www.goethe.de/prj/mwd/de/deutschueben/miniserie/wohnungssuche.html
Deutsch ist ein Plus: Junge Dänen in Berlin
Sofia
Zille B.
Trine B.
Mads
https://www.goethe.de/ins/dk/de/spr/wdl/dpl.html
Indhold
Kernestof:
Warum Deutsch lernen, wenn jeder Englisch spricht?
Deutsch ist ein Plus
Im Bus - Mein Weg nach Deutschland - Goethe-Institut
Auf Arbeitssuche - Mein Weg nach Deutschland - Goethe-Institut
Minlæring: tysk
Medbring pc, høretelefoner og husk dit Unilogin!! Alle 1g tyskelever skal lave en lille startscreening i dag.
Bei der Arbeit - Mein Weg nach Deutschland - Goethe-Institut
1. Landeskunde Light
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Landeskunde Light
Indledende ”Landeskunde” primært gennem tekster/digte, musikvideoer, øvelser og opgaver i iBogen ’Dein Deutschland. Vi fokuserer på storbyerne og storbylivet i Berlin, Hamburg og München.
(9 moduler; ca. 8% af undervisningstiden)
Fra: Rikke Taber, Martin Zickert Graverholt: Dein Deutschland (systime iBog):
Landeskunde Light
https://dd.systime.dk/?id=p130
Drei Großstädte
https://dd.systime.dk/?id=143
Felix Gruber: Berlin ist eine große Stadt
https://dd.systime.dk/?id=144
Peter Fox: Schwarz zu blau
https://dd.systime.dk/?id=203
Richard Dehmel: Blick auf Hamburg
https://dd.systime.dk/?id=145
MC Sadri: Meine Stadt
https://dd.systime.dk/?id=202
Beatrix Schulze: München, meine Muse
https://dd.systime.dk/?id=146
Grammatik:
Lone Häckert, Birgit Lohse: ’Alles in allem’, Kaleidoscope 2001
Minlæring
Indhold
Kernestof:
1. Landeskunde Light
1. Landeskunde Light:Fragen
Felix Gruber: Berlin ist eine große Stadt
Læs og forstå digtet vi lyttede til i sidste time - du skal kunne oversætte det: Felix Gruber: Berlin ist eine große Stadt
1. Arbejd selv med at gøre jeres PowerPoint om Berlin færdig i grupperne og at øve på fremlæggelsen af den. NB: alle i gruppen skal sige noget ved fremlæggelsen næste gang. 2. Rul ned til opgaven med mundtlig sprogfærdighed/billedbeskrivelse: Felix G
Peter Fox: Schwarz zu blau (Musikvideo)
Auf Wohnungssuche - Mein Weg nach Deutschland - Goethe-Institut
Vi starter timen med jeres PowerPoint præsentationer :) Husk grammatikbogen 'Alles in allem'.
Husk 'Alles in allem'.
Richard Dehmel: Blick auf Hamburg
Læs/lær 'Alles in allem' s.32 (regelmæssige verber: præsens/nutid) og gør færdig øv.1 s.35-36 + lav øv. 2 s.36. Husk bogen :)
Richard Dehmel: Blick auf Hamburg: Rhetorische Stilmittel
MC Sadri: Meine Stadt (Musik)
Læs/lyt til/oversæt digtet om Hamburg. Richard Dehmel: Blick auf Hamburg Medbring grammatikbogen 'Alles in allem'.
Pga. sygdom bliver I nødt til at arbejde selv i dag og aflevere jeres besvarelser i elevfeedback i lectio. Jeres besvarelser bliver grundlag for fraværsregistreringen og opgaverne skal løses individuelt. I skal arbejde med MC Sadri: Meine Stadt (musi
Beatrix Schulze: München, meine Muse
Regelmæssige udsagnsord i nutid.pdf
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Typisch dänisch - typisch deutsch
Vi søger indblik i levevilkår, normer og værdier i nutidens Tyskland og forståelse for forskelle mellem Danmark/danskere og Tyskland/tyskere i dagens samfund. Vi arbejder med interviews af tyskere om deres liv i Tyskland, af tyskere om deres liv i Danmark, og af danskere om deres liv i Tyskland. Materialet til emnet stammer fra ”Dein Deutschland” iBogen.
(23 moduler; ca. 21% af undervisningstiden)
Fra: Rikke Taber, Martin Zickert Graverholt: Dein Deutschland (systime iBog):
Typisch dänisch, typisch deutsch
Was ist deutsch, und was ist dänisch
https://dd.systime.dk/?id=139
Interviews
https://dd.systime.dk/?id=175
Jost Schlegel
https://dd.systime.dk/?id=149
Christiane Kosik
https://dd.systime.dk/?id=151
Line Küpper
https://dd.systime.dk/?id=152
Christian Jensen
https://dd.systime.dk/?id=153
Siezen und Duzen
https://dd.systime.dk/?id=141
Das deutsche Schulsystem
https://dd.systime.dk/?id=184
Interview: Jakob Nehls
https://dd.systime.dk/?id=185
Interview: Ulrich Müller
https://dd.systime.dk/?id=186
Indhold
Kernestof:
MC Sadri: Meine Stadt (Musik)
Typisch dänisch - typisch deutsch
Regelmæssige udsagnsord i nutid.pdf
Husk 'Alles in allem'
Minlæring: regelmæssige vb: præsens
Ingen lektie, men husk 'Alles in allem'.
Minlæring: regelmæssige verber: præteritum
Minlæring: sammensatte tider_regelmæssige verber
Was ist deutsch, und was ist dänisch?
Interview: Jost Schlegel
Lyt til interviewet med Jost Schlegel, besvar spørgsmålene og øv dig på at genfortælle det han siger med egne ord. HUSK gram.bogen ALLES IN ALLEM!!
Lyt til interviewet med Christiane Kosik, besvar spørgsmålene og øv dig på at genfortælle det hun siger med egne ord. Lær den bestemte artikel s.18 i gram.bogen. HUSK gram.bogen ALLES IN ALLEM!!
Minlæring: artikler
Interview: Line Küpper
Lær den ubestemte artikel + den bestemte artikel (lektien til sidste gang, hvis du ikke kan den endnu) s.18-19 i 'Alles in allem'. Bemærk: endelserne er de samme bortset fra de 3 steder, der er markeret med sorte firkanter i gram.bogen. I bliver hørt
TyU1_faste pladser 2024_1.docx
Lyt til afsnittet om Line Küpper og besvar spørgsmålene. Øv dig på at sige noget om hende med udgangspunkt i svarene. Lær gloserne fra sidste time (se evt. vedhæftet) og lav mindst en sætning med hver af dem om Line Küpper + en enkelt om Jost Schleg
Vokabelliste_typisch dänisch_typisch deutsch_Interviews_Line Küpper.docx
Minlæring: Artikler/kendeord
'Meine Familie und ich': forbered en mundlig præsentation/fremlæggelse om dig selv og din familie. Du må kun bruge stikord på papir, og du skal kunne tale i 2 min på tysk uden at læse op. Husk 'Alles in allem'.
Minlæring: regelmæssige verber
Interview: Christian Jensen
Prøve
Minlæring: sein, haben, werden
Lyt til interviewet med Christian Jensen igen, besvar spørgsmålene og forbered en individuel præsentation om ham. I skal fortælle om ham på samme måde som med billederne sidste gang. Stikord på papir er ok, men I skal ikke bruge pc ved fremlæggelsen.
Minlæring: possessive pronominer
Lyt til interviewet med Jakob Nehls (følg link til Dein Deutschland-bogen) og besvar spørgsmålene. Skriv stikord og øv dig på at fortælle om ham. Husk 'Alles in allem'. I modulet skal I også gøre jeres aflevering om skituren færdige.
Interview: Jakob Nehls
Minlæring:genitiv
Gruppesamtaler om skituren til Norge; dvs. en mundtlig præsentation af jeres skriftlige aflevering om skituren (lavet i timerne). Alle skal hver især kunne tale i min. 1 min. sammenhængende om turen. Husk 'Alles in allem'.
Samme lektie som sidst: Lyt til Jacob Nehls igen, skriv noter og forbered dig på en samtale om ham, dvs. øv dig på at sige noget om ham. Husk 'Alles in allem'.
Vær klar til fremlæggelse om Jacob Nehls. Du må kun bruge stikord på papir. Lyt til interviewet med Ulrich Müller og skriv stikord til en tilsvarende præsentation om ham. Husk 'Alles in allem'. Vi har to moduler og fin mulighed for at arbejde med fre
Interview: Ulrich Müller
Vær klar til fremlæggelser om Ulrich Müller (på samme måde som med Jacob Nehls i sidste time)
Omfang
Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Krimi (EKSAMEN)
Vi kigger på krimigenrens typiske træk og læser et udvalg af kriminoveller. Gloseøvelser, fri skriftlig fremstilling indgår, men vi har særlig fokus på fri mundtlig fremstilling som optakt til individuel mundtlig årsprøve for hele holdet.
(10 moduler; ca. 9% af undervisningstiden)
Fra: Rikke Taber, Martin Zickert Graverholt: Dein Deutschland (systime iBog):
Der Krimi
https://dd.systime.dk/?id=121
Erik Chrisophersen: Der Krimi – Einige Informationen
https://dd.systime.dk/?id=c204
Mord im Hotel
https://dd.systime.dk/?id=p123
Milena Moser: Mein fünfter Mord
https://dd.systime.dk/?id=122
Jan Flieger: Liebfrauenmorgen
https://dd.systime.dk/?id=p126
Jan Flieger: Abschied ohne Zeugen
https://dd.systime.dk/?id=p128
Ferry Hirschmann: Das Risiko trägt immer der Mörder” v H. H. Jacobsen m.fl., Gyldendal 1980
Grammatik:
Lone Häckert, Birgit Lohse: ’Alles in allem’, Kaleidoscope 2001
Minlæring
Indhold
Kernestof:
Lyt til + læs del 1 af kriminovellen 'Mord im Hotel'.
Læs/lyt til/lær definitionerne af krimihistorier 3. Der Krimi og øv dig på at genfortælle 'Mord im Hotel' ved hjælp af talepapir med stikord. Mord im Hotel
Milena Moser: Mein fünfter Mord
Milena Moser_Mein fünfter Mord_Aufgaben.docx
Jan Flieger: Liebfrauenmorgen
Milena Moser_Mein fünfter Mord_gloseliste.docx
Læs kriminovellen 'Liebfrauenmorgen, skriv stikord og gloser til den.
Minlæring: Possessive pronominer
Lyt til, læs og forstå den første del af kriminovellen Jan Flieger: Abschied ohne Zeugen
Minlæring: possessive pronominer
Lyt til/læs det sidste afsnit af kriminovellen 'Abschied ohne Zeugen'. Udvid din gloseliste og øv dig på at genfortælle hele historien ved hjælp af din samlede gloseliste. Husk 'Alles in allem'. Jan Flieger: Abschied ohne Zeugen
Vejledning til mundtlig årsprøve i tysk 2024.docx
Das Risiko trägt immer der Mörder_s.1-3.pdf
Das Risiko trägt immer der Mörder_hele.pdf
Læs hele historien fra sidste time og lav gloser og talekort til den. Øv dig på at bruge dem.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Nazizeit: Gleichschaltung und Judenverfolgung (EKS
Gennem tekst og filmanalyse søger vi indblik i den historiske baggrund for Hitler-tiden og indsigt i de menneskelige forhold under denne periode. Fokus især på ensretningen af de unge i skolen og i ungdomsorganisationerne HJ og BDM og på jødernes stadig vanskeligere forhold. Propagandavirksomhed inddrages, ligeledes temarelateret ordforråd.
(28 moduler; ca. 25% af undervisningstiden)
Fra Henning Bak & Hjalmar Jess: „Als ich jung war“, Sprogforlaget 1990:
Kap.1: Meine ersten Jahre
Kap.3: Hitler an der Macht
Kap.4: Dienst ist Dienst
Kap.5: Die Juden
Fra Ursula Hermes: Kurzgeschichten - einmal anders, Systime 1994:
Tilde Michels: Freundschaftsringe
Nachdenken s. 81: Erziehung zum Hass
Nachdenken s.90: Die Vorstellung von einem starken Führer…
Mikael Busch und Kirsten Krehan: Napola – Elite für den Führer, Tyskforlaget 2006:
Uddrag:
s. 22-25
s. 40-41
s. 72-73
s. 82-89
s. 96-99
s.102-107
Rolf D. Erbst, Marianne Mortensen: Nicht alle waren Mörder, Drehbuch, Tyskforlaget 2010: Uddrag:
Sc 47-50
Sc 51-55
Sc 61-66
Sc 68
Frankfurter Allgemeine: Michael Degen: „Das Kaddish hat mir das Leben gerettet“
Quelle: F.A.Z., 31.10.2006, Nr. 253 / Seite 46
http://www.faz.net/aktuell/feuilleton/medien/michael-degen-das-kaddish-hat-mir-das-leben-gerettet-1379210-p2.html?printPagedArticle=true#pageIndex_2
Film:
Napola (uddrag)
Nicht alle waren Mörder (uddrag), tyskforlaget
Anne Frank: 20. Juni 1942, Aus den Tagebüchern, Reclam
Grammatik:
Lone Häckert, Birgit Lohse: ’Alles in allem’, Kaleidoscope 2001
Minlæring
Indhold
Kernestof:
Als ich jung war.pdf
Als ich jung war_gloser.pdf
Ingen lektie; dokumentet skal bruges i timen.
Præsentation/fremlæggelse af 'forberedelsen' i sidste modul.
Præsentation/fremlæggelse af 'forberedelsen' i sidste modul, dvs. øv dig på at fremlægge kap. 1 og kap. 3 ud fra din gloseliste/stikord. Medbring 'Alles in allem'.
Als ich jung war_Fragen.docx
Minlæring: ordstilling i bisætninger
Læs/forbered kap. 4 og 5: 'Als ich jung war' på samme måde som de tidligere kapitler (stikord/gloselister, spørgsmål, gruppefremlæggelse). Vi starter med dem, der ikke nåede fremlæggelsen af kap. 1 og 3 sidste gang. Medbring 'Alles in allem'.
Minlæring: ordstilling i hoved- og ledsætninger
Forbered kap. 4 og 5: 'Als ich jung war' på samme måde som de tidligere kapitler (stikord/gloselister, spørgsmål) og vær klar til at blive hørt i lektien individuelt i klassen. Gør færdig bisætningsøvelserne (fra sidste time) i Minlæring. Husk 'Alles
Minlæring: Regelmæssige verber
Freundschaftsringe.pdf
Gør færdig ordstillingsøvelserne i Minlæring, hvis du ikke blev færdig i timen sidste gang. Husk 'Alles in allem'.
Minlæring: Ordstilling i hoved- og ledsætninger
Freundschaftsringe_Fragen.docx
Læs/forstå 'Freundschaftsringe' s.73-75 linje 4 (vedhæftet). Husk 'Alles in allem'.
Minlæring: relative pronominer
Øv dig på at genfortælle novellen 'Freundschaftsringe' ved hjælp af de besvarede spørgsmål (fra timen) + den vedhæftede gloseliste (bemærk at listen er alfabetisk - ikke kronologisk). Sørg for at være velforberedt; i timen bliver der ikke mulighed fo
Freundschaftsringe_gloseliste.pdf
Minlæring: svage verber/regelmæssige verber
Lektie samme som sidst: Øv dig på at genfortælle novellen 'Freundschaftsringe' ved hjælp af de tidligere besvarede spørgsmål (vedhæftet) + den vedhæftede gloseliste (bemærk at listen er alfabetisk - ikke kronologisk). Sørg for at være velforberedt; i
Repetér/LÆR akkusativ-præpositionerne s. 44/'Alles in allem'. Husk bogen!
Napola Afsluttende opgave.docx
Læs Napola/uddrag scene 28-29, s.22-25 linje 5 (vedhæftet). Vi skal se filmen færdig og arbejde med tekstuddraget. Medbring 'Alles in allem'. NB: alle forventes at sidde på deres faste pladser fra starten af modulet, se vedhæftede oversigt.
TyU1_faste pladser 2024_efterår.docx
Napola_uddrag.pdf
Minlæring: præpositioner: akkusativ
Læs scene 44-45 (s.40-41) + scene 85-88 (s. 72-73) i Napola uddraget. Husk 'Alles in allem'. Husk de faste pladser :)
Minlæring: præpositioner: dativ
Lær akkusativ-præpositionerne s.44/'Alles in allem' og læs scene 100-107 (nederst s.85-89). Du skal kunne referere indholdet. Husk 'Alles in allem'.
Lær både akkusativ og dativ-præpositionerne; I bliver hørt i dem :) Læs scene115-117 linje 42, dvs. s.97-99 Napola-uddraget. Husk 'Alles in allem'. I forventes at sidde på jeres tildelte faste pladser fra starten af modulet.
Lektie: snak med dine forældre, om I kan være værtsfamilie for en/to af de 19 tyske elever fra Rendsburg i uge 50: fra d. 7.-12. dec. Værtsfamilien står for morgenmad og aftensmad i besøgsugen, se evt. vedhæftede dokument ang. de praktiske oplysninge
Besøg af tyske elever fra Rendsburg programforslag (1).docx
Minlæring: Personlige pronominer
Øv dig på at tale frit på tysk om 'Napola'. Brug dine noter/afleveringen fra sidste time. I modulet skal I fremlægge/samtale med mig i grupper. Husk 'Alles in allem'.
I skal arbejde selv med Minlæring: repetition af possessive pronominer/ejestedord. Øvelserne skal udføres individuelt af alle, og gennemførelsen danner grundlaf for fraværsregistreringen. Minlæring: possessive pronominer
Nicht alle waren Mörder sc. 47-50.pdf
Nicht alle waren Mörder sc 61-66.pdf
Læs 'Nicht alle waren Mörder' scene 51-53 (s.70-71). Øv dig på at genfortælle lektien ved hjælp af stikord. Medbring 'Alles in allem'.
Nicht alle waren Mörder sc 51-55.pdf
Nicht alle waren Mörder sc 68 og udvalg ud.pdf
Minlæring: præpositioner: akkusativ eller dativ
Læs 'Nicht alle waren Mörder' scene 61-63 (s.80-82) i uddraget. Øv dig på at tale om lektien og filmen/uddragene generelt ud fra stikord. Gruppesamtaler fortsætter. Medbring 'Alles in allem'.
Michael Degen Frankfurter Allgemeine.docx
Læs resten af uddraget fra 'Nicht alle waren Mörder' så godt, at du kan tale om det i klassen. Medbring 'Alles in allem'.
Arbejd selv med den vedhæftede artikel om Michael Degen. Læs/forstå/skriv stikord (tyske) til hvert afsnit i artiklen og øv dig på at genfortælle indholdet med egne ord ud fra stikordene. Upload dine stikord i elevfeedback. De skal bruges til skriftl
Pga. sygdom må karaktersamtalerne vente til næste gang. I skal arbejde selv med uregelmæssige verber. Se/lyt til videoen med forklaring og lav de udvalgte øvelser ifølge vedhæftede link. Fraværsregistreringen baseres på at alle opgaverne er besvaret.
Minlæring: uregelmæssige verber: gr. 1
Anne Frank_Tagebuch_ Auszug_20. Juni 1942.pdf
Das Kennenlernenspiel_36 Fragen.docx
Husk 'Alles in allem'.
Minlæring: uregelmæssige verber
Omfang
Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Ausländer in Deutschland (EKSAMEN)
Vi arbejder med indvandreres levevilkår i Tyskland med særlig fokus på betydningen af forskellighed i kultur og normer i forhold til sameksistens, identitetsdannelse og integration. Ligeledes arbejdes med stillingtagen, argumentation og diskussion i forhold til spørgsmålet om kulturmøde over for kulturkonflikt. Individuelle præsentationsformer indgår.
(14 moduler; ca. 12,5% af undervisningstiden)
Gudrun Pausewang: Der Makkaronifresser
Metin und Martin, Aufsatz eines türkischen Schülers
Fra: B.Hansen & W. Pedersen: Meine Zeit, Systime 1993/1994
Monika Held: „Sie glotzen mich an wie eine Außerirdische“
Fra O. Rimi Andersen og Poul Husum: „So ein Rummel“, Munksgaard 1994
Özlem Topcu:”Eine Familie – Zwei Welten”; Hamburger Abendblatt, 27. Januar 2009
Fra K. Blume/M. Hermann: „Hier ist meine Heimat; Deutsch-Türkisches Leben“, Tyskforlaget 2010
Film: Almanya - Willkommen in Deutschland (2011)
Grammatik:
Lone Häckert, Birgit Lohse: ’Alles in allem’, Kaleidoscope 2001
Minlæring
Indhold
Kernestof:
Minlæring: uregelmæssige verber
der Makkaronifresser (2).pdf
Minlæring: Uregelmæssige verber
I dette modul får vi besøg af nogle af tyskerne, og I skal jo tale med dem. Blandt andet skal vi bruge de vedhæftede spørgsmål. Det ville være en god idé at læse lidt på dem, så I ved hvad de betyder, og tænke over hvordan I vil svare på dem med hele
Das Kennenlernenspiel_36 Fragen.docx
Arbejd selv med repetition af ordstilling. Alle opgaverne skal besvares individuelt for at undgå fravær. Minlæring: ordstilling
Metin und Martin.pdf
METIN UND MARTIN.docx
Metin und Martin_gloseøvelse.docx
Læs resten af 'Metin und Martin' teksten (s.17-19) og øv dig på at tale om hele teksten ud fra gloselisten, se vedhæftet. Husk 'Alles in allem'. Vi startet modulet med valgfagsorientering.
Ich bin Sebastian.pdf
Forbered dig på en mundtlig præsentation af 'Metin/Martin' historien ud fra dine noter, dvs. gloselisten og besvarelsen af spørgsmålene i sidste time.
Eine Familie, zwei Welten.pdf
Eine Familie - Zwei Welten_Aufgaben_Portraits von Vater und Tochter.docx
Pga. sygdom skal I arbejde selv med den vedhæftede tekst + opgaver. Læs teksten og lav den første af opgaverne. Upload besvarelsen i lectio under opgaver - ikke i elevfeedback. Afleveringen er individuel.
Sie glotzen mich an wie eine Ausserirdische, Necla.pdf
Sie glotzen mich an wie eine Außerirdische_Fragen zum Text.docx
Læs den vedhæftede artikel om Necla og skriv noter/stikord til den. Den er del af jeres læsepensum. Fremlæggelser fortsætter.
Læs artiklen om Necla en ekstra gang og gør færdig besvarelsen af spørgsmålene.
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Die Mauer und das Leben in der DDR (EKSAMEN)
Emnet indledes med en præsentation af Tysklands historie 1945-1989. Hermed gives indblik i forholdene omkring delingen af Tyskland efter krigen og i årsagerne til Berlinmurens oprettelse i 1961 og fald i 1989. Vi arbejder med levevilkårene for befolkningen i DDR med særlig fokus på STASI- virksomhed. Skriftlig og mundtlig fremstilling omkring emnet indgår.
(16 moduler; ca. 14,5% af undervisningstiden)
Simpleshow erklärt den Fall der Berliner Mauer
https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo
EINGEMAUERT! Die innerdeutsche Grenze
Animationsfilm über die Berliner Mauer und die innerdeutsche Grenze; 2009 (Quelle: Deutsche Welle)
https://www.chronik-der-mauer.de/material/175290/1980?n
”13. August 1961. Sonntag” (kopi)
Fra O. Rimi Andersen og P. Husum: Berlin, Hauptstadt und Metropole, Munksgaard 1992:
Der 13. August, (fra en DDR-lærebog for 4.kl. fra 1985)
Mauer, Opfer und Täter
Florian Henckel von Donnersmarck: Das Leben der Anderen,
udgivet af: M. Stehen Larsen og R. Eidseth Rebernick, Tyskforlaget 2007 (uddrdag):
sc 20-27
sc 31
sc 45-46
sc 52-56
sc 67-73
sc 76
sc 169-177
sc 181
sc 191-192
Film: Das Leben der Anderen
Fra: Kai Diekmann: Die Mauer, Piper 2011: Kapitel IV: Repression und Flucht
s. 48-49: Elke Rosin: „Ich hatte schon immer einen ausgeprägten Freiheitsdrang und träumte von der großen weiten Welt“.
s.52: Michael F: „Erst sprang meine Mutter, dann ich, und zum Schluss mein Vater.“
„Olaf Schwarzbachs Leben“, Geteilte Ansichten, Ueberreuter, 2015 (s. 68-77)
„Susan Hoeckes Geschichte“, Geteilte Ansichten, Ueberreuter, 2015 (s. 96-103)
Udo Lindenberg - Sonderzug nach Pankow (m&g) (Remastered)
https://www.youtube.com/watch?v=IjpXfls72zo
Supplerende stof:
Som forberedelse til skolens gæsteforelæsning om livet i DDR med Annette Herzog læses følgende kapitler fra hendes bog ”Det, der var”:
Kap.7: Hey Honey
Kap. 28: Vores sovjetiske venner
Kap. 29: Den sidste slukker lyset
Kap. 30: Vi bliver her
Kap. 31: Anarkiets vidunderlige år
Grammatik:
Lone Häckert, Birgit Lohse: ’Alles in allem’, Kaleidoscope 2001
Minlæring
Indhold
Kernestof:
simpleshow erklärt den Fall der Berliner Mauer
Videoclips 1980 | Chronik der Mauer
13. August 1961_Grenze geschlossen.pdf
Erst sprang meine Mutter, dann ich, zum Schluss mein Vater_Fragen_Die Mauer Kap.IV.docx
Annette Herzog Det der var Kap 7 Hey Honey.pdf
Udo Lindenberg - Sonderzug nach Pankow (m&g) (Remastered)
Annette Herzog Det der var kap 28 Vores sovjetiske venner.pdf
Annette Herzog Det der var Kap 29 Den sidste slukker lyset.pdf
Annette Herzog Det der var Kap 30 og 31 Vi bliver her og Anarkiets vidunderlige år.pdf
Berlinmurens fald _ faktalink.pdf
Læs s. 52 i det vedhæftede dokument: "Erst sprang meine Mutter, dann ich, zum Schluss mein Vater" om Michael og hans families flugt fra Østberlin til Vestberlin d.22. sept. 1961.
Die Mauer_kap. IV s.43-57_Repression und Flucht.pdf
Der 13. August 1961_Mauer, Opfer und Täter.pdf
Læs vedhæftet s.48 "Ich hatte schon immer einen ausgeprägten Freiheitsdrang und träumte von der grossen weiten Welt" om Elke Rosin og hendes families flugt fra Østberlin til Vestberlin. Husk 'Alles in allem'.
Mauer, Opfer und Täter_Spiegel_Stern_Arbeitsfragen .docx
Minlæring: regelmæssige verber_rep
Læs 'Mauer, Opfer und Täter' s. 87-89 i det vedhæftede dokument ( som vi læste den første del af i timen sidst.)
Das Leben der Anderen_uddrag.pdf
Das Leben der Anderen_gloser.pdf
Læs s. 114-115 (scene 169-172) af uddraget fra 'Das Leben der Anderen'.
Vi skal se resten af filmen.
Vi skal se de sidste minutter af filmen, og derefter skal I på skift fortælle mig om den. De af jer, der var fraværende i torsdags og ikke har set den første del, kan gå ind på MitCFU (log på med Unilogin) og finde den under 'mine materialer' i 3 dag
Minlæring: personlige pronominer_rep
Die STASI.docx
Susan Hoecke interview 16.4.15.pdf
Kindheit in der DDR Susan Hoecke Arbeitsaufgaben.docx
Minlæring: Personlige pronominer_rep
Karaktersamtaler
Olaf Schwarzbach und die DDR.pdf
Minlæring: Relative pronominer
Minlæring: sein, haben, werden rep.
Alle skal have læst interviewet med Susan Hoecke (vedhæftet). Karaktersamtaler med de resterende. Husk 'Alles in allem'.
Olaf Schwarzbach_Kindheit in der DDR_Arbeitsfragen.docx
Besvar færdig spørgsmålene til interviewet med Susan Hocke og vær forberedt til at tale om teksten. Husk 'Alles in allem'.
Minlæring: Sammensatte verber
Læs hele interviewet med Olaf Schwarzbach og besvar spørgsmålene færdig. Skriv stikord og øv dig på samme måde som før på at fortælle om teksten.
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Natur und Klimawandel
(6 moduler; 5,5% af undervisningstiden)
Fra: Louise Ebbensen Nielsen og Marie Sørgaard Thellesen: Sternstunden in Österreich, Praxis 2024:
2.9 Extremes Wetter
2.10 Müll-Entsorgung in Wien
Neu: Strafe für falsche Müll-Entsorgung in Wien (2020)
2.11 Klimaschlau in der Stadt
Wiener Hitzekarte zeigt, wo Abkühlung notwendig ist (2019)
Indhold
Kernestof:
Link
Argumenter for/imod affaldssortering
Arbejd selv med opgaverne om filmen 'Almanya'. Besvarelsen er en individuel aflevering, som skal uploades i lectio i slutningen af modulet. Svarene er noter til mundtlig eksamen.
Almanya_Aufgaben.docx
#coolestrasse
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55933235134", "T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55933235134", "H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55933235134" }