Holdet 2023 Ty/U2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Lise Bernsten Høyer
Hold 2023 Ty/U2 (Ty U2 (1g), Ty U2 (2g))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro: Tysk grundforløb
Titel 2 Typisch deutsch : Land und Leute
Titel 3 Familienleben in Deutschland
Titel 4 Gleichschaltung der Jugend im 3. Reich
Titel 5 Deutschland heute: Nachhaltigkeit und Überflutung
Titel 6 Ausländer in Deutschland
Titel 7 Geteiltes Deutschland- Das Leben in der DDR
Titel 8 Repetition og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Typisch deutsch : Land und Leute

Indhold og materialer:
Vi undersøger det typisk tyske i landskaberne såvel som i levevilkårene for moderne tyskere.
Det meste materiale er fra I-bogen "Dein Deutschland". Der indgår tekster og audiovisuelle filer om Berlin, Hamborg og München og det typisk tyske. Vi læser desuden om forskellige tyskeres egen fremstilling af deres liv, normer og værdier. Interviewpersonerne er
Jost Schlegel, Line Küpper, Christian Jensen, Jakob Nehls, og Ulrich Müller

Grammatiske øvelser:
" Alles in Allem", Häckert og Lohse, Munksgaard 98, ",samt internetbaserede øvelser fra "Min læring" og selvfremstillede learningapps.

Vægtning:
vi beskæftiger os ca. 13 % af undervisningstiden med dette emne
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Familienleben in Deutschland

Indhold:
Vi ser på forskellige familietyper i Tyskland. Vi undersøger de konflikter og potentialer, der ligger i familiemønstrene.

Materialer:
I emnet indgår nonfiktion, fiktionstekster -og film. Teksterne er fra I-bogen "Dein Deutschland" , Graverholt og Taber, Systime 2017

Grammatiske øvelser:
" Alles in Allem", Häckert og Lohse, Munksgaard 98, ",samt internetbaserede øvelser fra "Min læring"

vægtning:
vi beskæftiger os ca. 8 % af undervisningstiden med dette emne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Gleichschaltung der Jugend im 3. Reich

Formål:

Indhold: Vi undersøger den nazistiske propaganda og levekår i 20-30'erne. Hvilke midler blev anvendt for at ensrette ungdommen og få dem til at underordne sig?
Vi fokuserer særligt på påvirkningen i skolen og i Hitlerjugend.
Materialet består af både fiktion, nonfiktion og film .

Grammatiske øvelser: "Alles in Allem" Häckert og Lohse, Munksgaard, 98 samt internetbaserede øvelser

Vægtning: Vi beskæftiger os med dette emne ca. 11 % af undervisningstiden
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Deutschland heute: Nachhaltigkeit und Überflutung

Formål:

Eleverne undersøger og reflekterer i forløbet over fænomenet bæredygtighed. Hvilke tiltag kan man gennemføre for at opnå en mere bæredygtig verden- og hvilket ansvar har individet?
Vi arbejder med  oversvømmelser i det vestlige Tyskland i sommeren 2021. Hvilken betydning havde katastrofen for indbyggerne i området, og hvordan fik de hjælp ?
Materialet består af aktuelle videoklip, oversigtsartikler og interviews.Teksterne om "Nachhaltigkeit" er fra "Genau",red. Anne Lønberg Eskesen, Gyldendal 2018 og "Greif zu" red.Gitte Tillling mfl. , Gyldendal 2014

Grammatiske øvelser:
" Alles in Allem", Häckert og Lohse, Munksgaard 98, ",samt arbejdsark og Kahoot

Vægtning
Vi beskæftiger os ca. 14 % af undervisningstiden med dette emne


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ausländer in Deutschland

Formål:

Vi undersøger integration af indvandrere i Tyskland. Vi ser kort på indvandringens historie og taler om forskelle og ligheder i levevilkår, normer og værdier. Materialet består af fiktion, nonfiktion og film.

sproglige og grammatiske øvelser: "Alles in Allem","Min læring", arbejdsark til tekster og film m.m.

vægtning: Vi beskæftiger os med dette emne ca. 16 % af undervisningstiden
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Geteiltes Deutschland- Das Leben in der DDR

Formål:
Indhold: Vi arbejder med det kommunistiske system i DDR fra 1949-89, som det afspejlede sig i hverdagslivet med særlig vægt på levevilkår og overvågning, og vi ser på flugtforsøgene fra DDR.

Materialet baseres på dokumentarklip, fiktionstekst, nonfiktion og spillefilm.

Sproglige og grammatiske øvelser: "Alles in Allem" og "minlaering.dk" samt arbejdsark

Vægtning: Vi beskæftiger os med dette emne ca. 20 % af undervisningstiden
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer