Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Lise Bernsten Høyer
|
Hold
|
2023 Ty/U2 (Ty U2 (1g), Ty U2 (2g))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro: Tysk grundforløb
Introforløb hvor eleverne i små videosekvenser møder en udlænding, der gør sig sine første erfaringer som ny i Tyskland
Forløbet udgør ca. 5% af undervisningstiden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Typisch deutsch : Land und Leute
Indhold og materialer:
Vi undersøger det typisk tyske i landskaberne såvel som i levevilkårene for moderne tyskere.
Det meste materiale er fra I-bogen "Dein Deutschland". Der indgår tekster og audiovisuelle filer om Berlin, Hamborg og München og det typisk tyske. Vi læser desuden om forskellige tyskeres egen fremstilling af deres liv, normer og værdier. Interviewpersonerne er
Jost Schlegel, Line Küpper, Christian Jensen, Jakob Nehls, og Ulrich Müller
Grammatiske øvelser:
" Alles in Allem", Häckert og Lohse, Munksgaard 98, ",samt internetbaserede øvelser fra "Min læring" og selvfremstillede learningapps.
Vægtning:
vi beskæftiger os ca. 13 % af undervisningstiden med dette emne
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Familienleben in Deutschland
Indhold:
Vi ser på forskellige familietyper i Tyskland. Vi undersøger de konflikter og potentialer, der ligger i familiemønstrene.
Materialer:
I emnet indgår nonfiktion, fiktionstekster -og film. Teksterne er fra I-bogen "Dein Deutschland" , Graverholt og Taber, Systime 2017
Grammatiske øvelser:
" Alles in Allem", Häckert og Lohse, Munksgaard 98, ",samt internetbaserede øvelser fra "Min læring"
vægtning:
vi beskæftiger os ca. 8 % af undervisningstiden med dette emne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Gleichschaltung der Jugend im 3. Reich
Formål:
Indhold: Vi undersøger den nazistiske propaganda og levekår i 20-30'erne. Hvilke midler blev anvendt for at ensrette ungdommen og få dem til at underordne sig?
Vi fokuserer særligt på påvirkningen i skolen og i Hitlerjugend.
Materialet består af både fiktion, nonfiktion og film .
Grammatiske øvelser: "Alles in Allem" Häckert og Lohse, Munksgaard, 98 samt internetbaserede øvelser
Vægtning: Vi beskæftiger os med dette emne ca. 11 % af undervisningstiden
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Deutschland heute: Nachhaltigkeit und Überflutung
Formål:
Eleverne undersøger og reflekterer i forløbet over fænomenet bæredygtighed. Hvilke tiltag kan man gennemføre for at opnå en mere bæredygtig verden- og hvilket ansvar har individet?
Vi arbejder med oversvømmelser i det vestlige Tyskland i sommeren 2021. Hvilken betydning havde katastrofen for indbyggerne i området, og hvordan fik de hjælp ?
Materialet består af aktuelle videoklip, oversigtsartikler og interviews.Teksterne om "Nachhaltigkeit" er fra "Genau",red. Anne Lønberg Eskesen, Gyldendal 2018 og "Greif zu" red.Gitte Tillling mfl. , Gyldendal 2014
Grammatiske øvelser:
" Alles in Allem", Häckert og Lohse, Munksgaard 98, ",samt arbejdsark og Kahoot
Vægtning
Vi beskæftiger os ca. 14 % af undervisningstiden med dette emne
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ausländer in Deutschland
Formål:
Vi undersøger integration af indvandrere i Tyskland. Vi ser kort på indvandringens historie og taler om forskelle og ligheder i levevilkår, normer og værdier. Materialet består af fiktion, nonfiktion og film.
sproglige og grammatiske øvelser: "Alles in Allem","Min læring", arbejdsark til tekster og film m.m.
vægtning: Vi beskæftiger os med dette emne ca. 16 % af undervisningstiden
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Geteiltes Deutschland- Das Leben in der DDR
Formål:
Indhold: Vi arbejder med det kommunistiske system i DDR fra 1949-89, som det afspejlede sig i hverdagslivet med særlig vægt på levevilkår og overvågning, og vi ser på flugtforsøgene fra DDR.
Materialet baseres på dokumentarklip, fiktionstekst, nonfiktion og spillefilm.
Sproglige og grammatiske øvelser: "Alles in Allem" og "minlaering.dk" samt arbejdsark
Vægtning: Vi beskæftiger os med dette emne ca. 20 % af undervisningstiden
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55933245780",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55933245780",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55933245780"
}