Titel
5
|
Forløb#4 EMNE Livets kode fortsat
Emnet bygger videre på forrige emne hvor eleverne blev introduceret til evolution og mekanismer som naturlig selektion, mutation og migration.
Under emnet blev der desuden arbejdet tværfagligt med Dansk, hvor eleverne i dansk analyserede kortfilmen "Luftveje", der er en fiktiv film med afsæt i virkeligheden omkring det at have cystisk fibrose og konsekvenserne af denne sygdom. Forløbet endte ud med en aflevering i begge fag, hvor eleverne skulle anvende deres biologiske viden, som argumentation for hvor et realistisk billede Luftveje malede af sygdommen. Opgaven ledte på samme vis op til forståelsen af at skrive en SRO.
Kernestof
- B-niveau: makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og nucleinsyrer
- Særligt med fokus på proteiners opbygning og nucleinsyrer
- A-niveau. makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og nucleinsyrer og proteiners struktur, specifikke egenskaber og funktioner
- Særligt med fokus på proteiner og nucleinsyrer opbygning.
- A+B: Niveau genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi
- herunder med fokus på nedarvningsprincipper, proteinsyntese, mutationer på gen og kromosomniveau, samt årsager til kromsomantalsanomalier med fokus på meiosen. Der ud over er der blevet arbejdet med forståelsen af PCR som metode og elektroforese
- A:Niveau: eksperimentelle metoder: celledyrkning, transformation, PCR, elektroforese, DNA-sekventering, ELISA, spektrofotometri, arbejdsfysiologiske målemetoder, bestemmelse af populationsstørrelse og af netto- og bruttoproduktion
Faglige mål
Alle fire faglige mål er repræsenteret under emnet. Dog især Perspektiveringskompetencer, hvor de har belyst problemstillingen ift. at have cystisk fibrose vha. faget dansk og biologi.
Arbejdsformer
a) Eksperimentelt arbejde, herunder risiko- og sikkerhedsforhold
ØV: PTC test. Hvem kan smage bittert.
ØV: Blodtypebestemmelse
ØV: Lundsnegles farvegenetik
ØV: Dissektion af kønsorgan
b) Skriftligt arbejde
Opgave: Tværfaglig opgave med dansk omkring cystisk fibrose. Indledende til at kunne skrive SRO eller SRP.
Læste sider
Alle B+A
Biologi i udvikling C-niveau, Nucleus
S.117-151 Kap 5 På opdagelse i generne
S.189-194 - Donorbørn og prædiagnostik
Særligt for A
Biokemibogen, Nucleus, 2. oplag 2012
s. 44-50 PCR, Elektroforese og DNA-Replikation
Side 71-78 Proteiners opbygning og struktur
Side 44-50 Celledeling og replikation, kortlægning af gener og bioinformatik
Supplerende materiale
- Sundhed, sygdom og medicin - herunder har det helt konkret undersøgt sygdommen cystisk fibrose.
- Bioteknologi - her har de kigget på anvendelsesmulighederne i forhold til PCR, Gelelektroforese etc.
- Bioetik - her har de forholdt sig til risiko-profiler og kortlægning af gener og hvilke etiske dilemmaer, der findes omkring dette emner. Bl.a. med udgangspunkt i det nationale projekt, hvor 140.000 personer har fået kortlagt deres gener uden at vide det.
- Biologi som videnskabsfag
Forbrugerrådet Tænk: "Kan du overskue Konsekvenserne af en DNA-test?", 2024 / Nr. 249 / Forbrugerrådet Tænk
www.dr.dk, Maj 2024:"140.000 børn og voksne har fået kortlagt gener i vildt forskningsprojekt. De ved det bare ikke", Maj 2024, www.dr.dk, https://www.dr.dk/nyheder/indland/140000-boern-og-voksne-har-faaet-kortlagt-gener-i-vildt-forskningsprojekt-de-ved-det>
www.tv2.dk: ""Her er smagen 25% af os ikke kan smage", bragt i TV2 21. sep 2015
b) Animationer og dokumentarer
Om fuldstændig og ufuldstændig dominans, epistasi gennem Biotech academy: link: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/genetik/#1516017462635-59fee756-c5c9
Videoer fra Amoeba sisters
1) "Protein structure and Folding"
2) "Meiosis updated"
"Genetic Engineering Will Change Everything Forever – CRISPR" Besøgt d. 18/9_2024 og set de første 8:13 min af.
https://www.youtube.com/watch?v=jAhjPd4uNFY&ab_channel=Kurzgesagt%E2%80%93InaNutshell
|