Holdet 2023 Bi/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2025/26
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Camilla Krøjgaard Andersen
Hold 2023 Bi/y (1y Bi, 2y Bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Motion og sundhed
Titel 2 Forløb#2 EMNE Livets Byggeklods
Titel 3 Forløb#3 EMNE Livets udvikling
Titel 4 Forløb#4 Livets kode
Titel 5 Forløb#4 EMNE Livets kode fortsat
Titel 6 Forløb#5 EMNE Reproduktion
Titel 7 Forløb#1 og 6 EMNE Motion og sundhed fortsat
Titel 8 Forløb#7 EMNE Kommunikation
Titel 9 Forløb#8 EMNE Økologi og Biodiversitet
Titel 10 Forløb#9 EMNE Infektionsbiologi
Titel 11 Forløb#7

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Motion og sundhed

Kernestof
̶ fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, nervesystem, hormonel regulering og forplantning - her med fokus på blodkredsløb og åndedrætssystem


Faglige mål
Empiri kompetencer
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger  - her har I arbejdet med bl.a. dissektion af grisehjertet hvor i lavede en funktionel morfologisk undersøgelse, der bl.a. indebar at i sammenlignede jeres grisehjerte med både 3D modeller og figurer.

Arbejdsformer
Tilrettelægning af undervisning
a) Eksperimentelt arbejde, herunder risiko- og sikkerhedsforhold  
ØV: Dissektion af grisehjerte
ØV: Blodtryksmålinger
- Herunder opstillede i undring omkring, om der var forskel på blodtrykket i benene og i armen.
ØV: Undersøgelse om der er sammenhæng mellem hoppehøjde og grebsstyrke
b) Skriftligt arbejde
Journal Puls og aktivitet med fokus på beskrivelse af resultater

Læste sider
Biologi i Udvikling -C-niveau, Nucleus 2020, 2. udgave
S.85-104 Motion og sundhed

Supplerende materiale
Emnet berører Sundhed, sygdom og medicin, overvejende med fokus på forebyggelse af mental og fysisk sundhed.

a) Artikler
Uddrag af Aktuel Naturvidenskab "Det skal vi gøre for at leve sundt og længe", nr. 4, 2021 - Den sidste del af artiklen fra Motion påvirker hukommelsen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 EMNE Livets Byggeklods

Kernestof
- Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser  - her diffusionsprocesser og aktiv transport.
- fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, nervesystem, hormonel regulering og forplantning - her med fokus på at forbinde de forskellige organsystemer med hinanden
- enzymer: overordnet opbygning og funktion  - Gennem senere forløb vil der gås i dybden med hovedklasserne og faktorer der påvirker enzymaktiviteten
- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA - her med fokus på funktionen af forskellige typer af proteiner bl.a. membranproteiner og receptorer

Faglige mål
Alle faglige mål har været i spil, men følgende suppleres med lidt tekst.

1. Repræsentations- og modelleringskompetencer
- Der er arbejdet med udvikling af minimum to modeller over den pro- og eukaryote celle vha. modellervoks - alternativ pap og papir og tegning. Hertil en præsentation af denne model via optagelse af gennemgang.
- Der er arbejdet med modellering i forbindelse med undersøgelse af cellemembranens egenskaber, under øvelsen "Hvorfor former membranen sig, som den gør?"

3. Formidlingskompetencer
- Eleverne lavede individuelle formidlinger via videoer af cellens opbygning vha. producerede modeller af den pro- og eukaryote celle



Arbejdsformer
Tilrettelægning af undervisning

a) Eksperimentelt arbejde, herunder risiko- og sikkerhedsforhold  
· ØV: Diffusion i gelatine blokke
· ØV: Hvorfor former membranen sig som den gør? (Induktiv tilgang --> deduktiv --> induktiv)


Læste sider
Biologi i Udvikling, C-niveau 2.  udgave, Nucleus 2020
S.14-27  - Cellers opbygning og cellemembranens funktion og membranprocesser, enzymer kort
S.28-32 - Oversigt over kroppens organsystem


Supplerende materiale
De ekstra materiale i form af små video sekvenser leder op til en større forståelse af udvikling af liv og livets processer, som ligger til grund for biologien.


b) Animationer og dokumentarer el. indslag

Introduction to Cells: The Grand Cell Tour
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal: Puls og aktivitet 08-01-2024
Gennemgang af celle 01-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 EMNE Livets udvikling


Under emnet har eleverne bl.a. opstillet eget forsøg, hvor miljømæssige forhold blev ændret for karsefrø og andre udvalgte planter. Der blev talt om fænotypisk plasticitet og hvad en ændret fænotype under et bestemt miljø, kunne have med naturlig selektion at gøre. Der er arbejdet mere IBSE orienteret i dette forsøg og det har derfor strakt sig over flere moduler.
Emnet er desuden afsluttet med perspektivering til nuværende problemstillinger i samfundet, bl.a. med fokus på fødevareproduktion og klimaforandringer, hvor der kort er blevet brainstormet over mulige løsninger til kommende problemstillinger.

Kernestof
· evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer - her med fokus på især naturlig selektion og genetisk variations betydning.

Faglige mål
Alle fire er repræsenteret under emnet.

1) Repræsentations- og modelleringskompetencer - her bl.a. i form af analyse af vækstkurver og præsentation af data i skriftligt arbejde
- Her har de arbejdet med excelark og søjlediagrammer i forhold til at illustrer retningsbestemt, diskruptiv, samt stabiliseret selektion
2) Empirikompetencer - her bl.a ved indsamling af data fra to forsøg
3) Formidlingskompetencer - her i form af skriftligt arbejde og gennemgang af figurer ved tavle
4) Perspektiveringskompetencer - her under supplerende materiale

Arbejdsformer
Tilrettelægning af undervisning
a) Eksperimentelt arbejde, herunder risiko- og sikkerhedsforhold  
Eleverne fik til opgave i grupper af 4, at opstille eget forsøg, der kunne illustrere tilpasninger og evt. muligheden for naturlig selektion. Eleverne blev vejledt undervejs. Øvelsen har derfor strakt sig over flere dage.
ØV: Selektionstryk på fx  karsespire eller anden plante

b) Skriftligt arbejde
Der er arbejdet med skriftligt formidling, hvor der er blevet afsat et par moduler til at opstarte teori, samt resultatbehandling
Del 1 og Del 2 af Rapport, hvor der er fokus på:
• Lave et teoriafsnit med fokus på at forklare og inddrage figurer.
• Fokus på at beskrive resultater

Læste sider
Biologi i Udvikling, C-niveau 2.  udgave, Nucleus 2020
- Kapitel 7 ”Evolution”, s.195-208

Supplerende materiale
Fokus på hvorfor forståelsen af evolutionsmekanismer er væsentligt for samfundet
Derved kort fokus på Sundhed, sygdom og medicin i forbindelse med udvikling af resistens, samt på bæredygtighed i forbindelse med klimaforandringer og afgrøder der er forædlet. Her med fokus på oliventræer.
a) Artikler

"Heste, æsler og zebraer", 2013 Statens Naturhistoriske museum (2s) https://snm.ku.dk/natureksperterne/alle_opslag/2013/2013.4/heste-aesler-og-zebraer/

"Olivenindustrien er i krise - endnu en fejlslagen høst lurer i europæisk hedebølge" www.dr.dk, 19/7_2023.  <https://www.dr.dk/nyheder/udland/olivenindustrien-er-i-krise-endnu-en-fejlslagen-hoest-lurer-i-europaeisk-hedeboelge#!/>

Animationer

https://www.youtube.com/watch?v=WmTlwD2Zd7E
Natural Selection, Adaptation and Evolution

https://www.youtube.com/watch?v=fgQLyqWaCbA  -
Can Science Explain the Origin of Life?


https://www.youtube.com/watch?v=GhHOjC4oxh8 What is Evolution?


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Del 1_Selektionstryk på karsespire 12-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Livets kode

Emnet bygger videre på forrige emne hvor eleverne blev introduceret til evolution og mekanismer som naturlig selektion, mutation og migration.

Kernestof
- B-niveau: makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og nucleinsyrer
- A-niveau. makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og nucleinsyrer og proteiners struktur, specifikke egenskaber og funktioner

- A+B: Niveau genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi - herunder med fokus på nedarvningsprincipper, proteinsyntese, mutationer på gen og kromosomniveau, samt årsager til kromsomantalsanomalier med fokus på meiosen

- A:Niveau: eksperimentelle metoder: celledyrkning, transformation, PCR, elektroforese, DNA-
sekventering, ELISA, spektrofotometri, arbejdsfysiologiske målemetoder, bestemmelse af populationsstørrelse og af netto- og bruttoproduktion

Faglige mål
- Sundhed, sygdom og medicin
- Bioteknologi
- Bioetik

Arbejdsformer
Tilrettelægning af undervisning
a) Eksperimentelt arbejde, herunder risiko- og sikkerhedsforhold  
ØV: PTC test. Hvem kan smage bittert.
Rapportskrivning

Læste sider
Alle B+A
Biologi i udvikling C-niveau, Nucleus
S.117-151 Kap 5 På opdagelse i generne
Særligt for A
Biokemibogen, Nucleus, 2. oplag 2012
Supplerende materiale
Supplerende stof har berørt

Sundhed, sygdom og medicin


b) Animationer og dokumentarer
Om fuldstændig og ufuldstændig dominans, epistasi gennem Biotech academy https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/genetik/#1516017462635-59fee756-c5c9
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#4 EMNE Livets kode fortsat

Emnet bygger videre på forrige emne hvor eleverne blev introduceret til evolution og mekanismer som naturlig selektion, mutation og migration.
Under emnet blev der desuden arbejdet tværfagligt med Dansk, hvor eleverne i dansk analyserede kortfilmen "Luftveje", der er en fiktiv film med afsæt i virkeligheden omkring det at have cystisk fibrose og konsekvenserne af denne sygdom. Forløbet endte ud med en aflevering i begge fag, hvor eleverne skulle anvende deres biologiske viden, som argumentation for hvor et realistisk billede Luftveje malede af sygdommen. Opgaven ledte på samme vis op til forståelsen af at skrive en SRO.

Kernestof
- B-niveau: makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og nucleinsyrer
- Særligt med fokus på proteiners opbygning og nucleinsyrer

- A-niveau. makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og nucleinsyrer og proteiners struktur, specifikke egenskaber og funktioner
- Særligt med fokus på proteiner og nucleinsyrer opbygning.

- A+B: Niveau genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi
- herunder med fokus på nedarvningsprincipper, proteinsyntese, mutationer på gen og kromosomniveau, samt årsager til kromsomantalsanomalier med fokus på meiosen. Der ud over er der blevet arbejdet med forståelsen af PCR som metode og elektroforese

- A:Niveau: eksperimentelle metoder: celledyrkning, transformation, PCR, elektroforese, DNA-sekventering, ELISA, spektrofotometri, arbejdsfysiologiske målemetoder, bestemmelse af populationsstørrelse og af netto- og bruttoproduktion

Faglige mål

Alle fire faglige mål er repræsenteret under emnet. Dog især Perspektiveringskompetencer, hvor de har belyst problemstillingen ift. at have cystisk fibrose vha. faget dansk og biologi.

Arbejdsformer

a) Eksperimentelt arbejde, herunder risiko- og sikkerhedsforhold  
ØV: PTC test. Hvem kan smage bittert.
ØV: Blodtypebestemmelse
ØV: Lundsnegles farvegenetik
ØV: Dissektion af kønsorgan

b) Skriftligt arbejde

Opgave: Tværfaglig opgave med dansk omkring cystisk fibrose. Indledende til at kunne skrive SRO eller SRP.

Læste sider
Alle B+A
Biologi i udvikling C-niveau, Nucleus
S.117-151 Kap 5 På opdagelse i generne
S.189-194 - Donorbørn og prædiagnostik

Særligt for A
Biokemibogen, Nucleus, 2. oplag 2012
s. 44-50 PCR, Elektroforese og DNA-Replikation
Side 71-78 Proteiners opbygning og struktur
Side 44-50 Celledeling og replikation, kortlægning af gener og bioinformatik

Supplerende materiale

- Sundhed, sygdom og medicin - herunder har det helt konkret undersøgt sygdommen cystisk fibrose.

- Bioteknologi - her har de kigget på anvendelsesmulighederne i forhold til PCR, Gelelektroforese etc.

- Bioetik -  her har de forholdt sig til risiko-profiler og kortlægning af gener og hvilke etiske dilemmaer, der findes omkring dette emner. Bl.a. med udgangspunkt i det nationale projekt, hvor 140.000 personer har fået kortlagt deres gener uden at vide det.

- Biologi som videnskabsfag

Forbrugerrådet Tænk: "Kan du overskue Konsekvenserne af en DNA-test?", 2024 / Nr. 249 / Forbrugerrådet Tænk

www.dr.dk, Maj 2024:"140.000 børn og voksne har fået kortlagt gener i vildt forskningsprojekt. De ved det bare ikke", Maj 2024, www.dr.dk, https://www.dr.dk/nyheder/indland/140000-boern-og-voksne-har-faaet-kortlagt-gener-i-vildt-forskningsprojekt-de-ved-det>

www.tv2.dk: ""Her er smagen 25% af os ikke kan smage",  bragt i TV2 21. sep 2015


b) Animationer og dokumentarer

Om fuldstændig og ufuldstændig dominans, epistasi gennem Biotech academy: link: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/genetik/#1516017462635-59fee756-c5c9

Videoer fra Amoeba sisters
1) "Protein structure and Folding"
2) "Meiosis updated"

"Genetic Engineering Will Change Everything Forever – CRISPR" Besøgt d. 18/9_2024 og set de første 8:13 min af.
https://www.youtube.com/watch?v=jAhjPd4uNFY&ab_channel=Kurzgesagt%E2%80%93InaNutshell



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#5 EMNE Reproduktion

I uge 6 2023 havde eleverne  et forløb om kønssygdomme, der udmøntede sig en elevbaseret præsentation af en kønssygdom, hvilket var en del af seksualundervisningen ift. de tværfaglige kompetencer. Dette emne vil desuden have fokus på reproduktion og typer af prævention. Emne er ligeledes startet op med en snak om kønsidentitet, som ikke værende sammenhængende med seksualitet.
Eleverne har desuden i dette forløb været på besøg hos CPH-Business og besøgt i Hillerød og har besøgt og hørt om Miljø- og Laborantuddannelsen. Besøget foregik overvejende i laboratoriet, hvor eleverne prøvede kræfter med laborant arbejdet i form af undersøgelse af sildemavers indhold af mikroplastik.

Kernestof


• fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, nervesystem, hormonel regulering og forplantning - her med fokus på hormonel regulering og forplantning hos både planter og menneske.

• makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og nucleinsyrer - her med fokus lipider i form at steroidhormoner og receptorers opbygning og funktion.


Faglige mål
Der er arbejdet med alle fire kompetencer, men især formidlingskompetancer og perspektiveringskompetencer har være i fokus:
For formidlingskompetencer, fokus på at:
Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder og vha. dem formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner - her ifb med den større rapport.
For perspektiveringskompetencer fokus på at:
Koble mikroplastik i havmiljøet til sundhedsmæssige problematikker hos mennesker bl.a. ved at inddrage vektor effekten.

Arbejdsformer
Tilrettelægning af undervisning
a) Eksperimentelt arbejde, herunder risiko- og sikkerhedsforhold  
• ØV: Mikroskopering af museovarier og testis
• ØV: Mikroplastik i sildemaver

b) Skriftligt arbejde
A+B: Rapport: Mikroplastik, sildemaver og vektoreffekten.
A-niveauer
Eksamensopgave om hormoner

Læste sider
Biologi i Udvikling -C-niveau, Nucleus 2020, 2. udgave
1g s. 173-176 om Kønssygdomme

2g Biologi i Udvikling C-niveau, Nucleus 2020, 2. udgave
S.153-173 "Sex, hormoner og ønskebørn"
Evt s.176-188 årsager til barnløshed og Kunstig befrugtning.

2 g Biologi i udvikling - B-niveau, Nucleus 2019
S.9-17 kap. "Hormoner" - her med fokus på figurer i forhold til primær og sekundær signalering. Målcelle og receptorer, dvs. I første år ikke har læst selve teksten men analyseret figurer.

Supplerende materiale
Her har der været særlig fokus på områder inden for:

- Sundhed, sygdom og medicin
- Bioetik

a) Artikler
"Transkønnet, non-binær eller transseksuel? Forstå begreberne her", 2019
https://www.dr.dk/nyheder/indland/transkoennet-non-binaer-eller-transseksuel-forstaa-begreberne-her

Desuden i forbindelse med deres rapport skrivning, har de skulle udlede relevant stof af følgende:

"Et hav fuldt at mikroplastik", Aktuel Naturvidenskab, 2015, nr. 2

"Hvordan opnår vi en bæredygtig plastikkultur" Aktuel Naturvidenskab, 2024 nr. 1

Økotoksikologi (Biologitema), Nucleus, Side 9-15

b) Animationer og dokumentarer
• Amoba sisters animationer: "Mitosis vs. Meiosis", set d.1/9_2023 Mitosis vs. Meiosis: Side by Side Comparison



https://www.youtube.com/watch?v=_5OvgQW6FG4&ab_channel=NucleusMedicalMedia
Fantastisk video af vejen til befrugtning af ægget. Viser kampen for at nå ægget og tilpasningerne, der er nødvendige undervejs. Samt tilpasningerne i ægget når befrugtningen endelige sker. Til sidst vises også at ægget gennemgår de sidste skridt i meiosen efter befrugtningen er fundet sted.



Plastic change
https://www.youtube.com/watch?v=dYsbvy1VU8M  – hvad er mikroplastik
https://www.youtube.com/watch?v=T6mUfvJUdwI- hvordan havner mikroplastik i havet og hvordan bliver det til mikroplastik
https://www.youtube.com/watch?v=Ve4qiiXBhEY - Vektoreffekten
https://www.youtube.com/watch?v=9cKmFFKCP_E
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opg 3_Samlet Rapport Dissektion af kønsorgan 25-09-2024
Opg 1 Eksamensopgave Bio A 21-10-2024
Opg 2 Eksamensopgave Bio A 20-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#1 og 6 EMNE Motion og sundhed fortsat

Emnet blev startet op i 1g, som det første emne efter NV og de nye studieretninger. Fokus var at få fuldt op på øvelser fra dette forløb.
I 2g besøgte eleverne desuden Campus Life og deltog i deres forløb Hjerteblod og emnet blev derfor taget naturligt op igen.



Kernestof
-  Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, nervesystem, hormonel regulering og forplantning - her med fokus på blodkredsløb og åndedrætssystem
- 2g Biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring - med fokus på respiration og gæring
- BIO A: Eksperimentielle metoder: Arbejdsfysiologiske metoder


Faglige mål
1g Empiri kompetencer
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger  - her har I arbejdet med bl.a. dissektion af grisehjertet hvor i lavede en funktionel morfologisk undersøgelse, der bl.a. indebar at i sammenlignede jeres grisehjerte med både 3D modeller og figurer.

2g

Arbejdsformer
Tilrettelægning af undervisning
a) Eksperimentelt arbejde, herunder risiko- og sikkerhedsforhold  
1g
ØV: Dissektion af grisehjerte
ØV: Blodtryksmålinger
- Herunder opstillede i undring omkring, om der var forskel på blodtrykket i benene og i armen.
2g
ØV: Undersøgelse om der er sammenhæng mellem hoppehøjde og grebsstyrke
ØV: Aerob kapacitet - Douglas sække
ØV: Anaerob kapacitet - Wingate test på Life Campus

b) Skriftligt arbejde
1g Journal: Puls og aktivitet med fokus på beskrivelse af resultater

Læste sider
A+B Niveauer
Biologi i Udvikling -C-niveau, Nucleus 2020, 2. udgave
1g og igen i 2g skimmet S.85-104 Motion og sundhed
2g læst  S. 220-221 Fermentering

Biologi i Udvikling - B-niveau, Nucleus
2g S. 125-128 Om respiration

Desuden har eleverne læst relevante, samt set videoer knyttet til forløbet Hjerteblod fra Campus life https://life.dk/undervisningsforlob/hjerteblod


A-Niveau (7 elever)
Biokemibogen, Nucleus
s.121-130 Respirationsprocesser herunder med RQ-værdier ift. analyse af data fra Campus Life


Supplerende materiale
Emnet berører Sundhed, sygdom og medicin, overvejende med fokus på forebyggelse af mental og fysisk sundhed.

a) Artikler
1g Uddrag af Aktuel Naturvidenskab "Det skal vi gøre for at leve sundt og længe", nr. 4, 2021 - Den sidste del af artiklen fra Motion påvirker hukommelsen
2g  Resten af artiklen "Det skal du gøre for at leve sundt og længe"

b) Animationer
https://www.youtube.com/watch?v=Gh2P5CmCC0M&ab_channel=BozemanScience
Cellular Respiration by Mr. Anderson


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#7 EMNE Kommunikation

I forhold til alkohols påvirkning af nervesignaleringen har eleverne samtidig arbejdet med alkohol problemstillinger i faget engelsk. De var desuden senere i Dublin på studietur med begge fag, hvor de blandt andet besøgte et whiskey destilleri.

Kernestof
• Oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler, arbejdsfysiologi, immunsystem, nervesystem, hormonel regulering og forplantning - her med fokus på nervesystemet, men koblet op på hormonsystemet og forplantning

Faglige mål
Alle de faglige mål er blevet repræsenteret under emnet i mere eller mindre grad

Eksperimentelt arbejde, herunder risiko- og sikkerhedsforhold  
ØV: STROOP Test - test af interferens - med og uden alkohol indtag (forløb over flere dage).
Læste sider
Biologi i udvikling B-niveau, Nucleus
s. 19-32 Indt til energidrik og koffein

KRAM - Alkohol, Nucleus en temabog
s. 41-50 Om alkohols virkning på hjernen og nervesignalering.


Supplerende materiale
Emnet har haft fokus på Sundhed, sygdom og medicin

a) Artikler
"Multitasking er svært, tidrøvende og usundt", Ingeniøren, 2010

b) Animationer og dokumentarer

https://www.youtube.com/watch?v=oa6rvUJlg7o&ab_channel=HarvardExtensionSchool


https://www.youtube.com/watch?v=zHJ3h675nNk&ab_channel=ProfessorDaveExplains


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal: STROOP_TEST 17-02-2025
Opg. Rapport Stroop test 17-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#8 EMNE Økologi og Biodiversitet

Undervisningen lagde op til deres studietur til Dublin 2025, hvor eleverne skulle besøge området Howth Head, hvor de skulle lave en feltundersøgelse, samt vurdering af områdets økologisk tilstand.

Kernestof
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet.
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring


Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger

Empiri kompetencer
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i felten under hensyntagen til sikkerhed - her i forhold til opstilling af undersøgelse af ophobning af organisk materiale i område med høj biodiversitet kontra lav biodiversitet.

- bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt

- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed

Eksperimentel øvelse :
        • ØV: Feltbiologisk undersøgelse af Howth Head i Irland
                ○ Shannon indeks og frekvensanalyse vha. Raunkiær cirkel
                ○ pH-måling
        • ØV: Laboratorie undersøgelse: Påvisning af fotosyntesen


Læste sider

Biologi i udvikling B-Niveau, Nucleus,
s. 115-140 Fotosyntese, kredsløb, økosystemer osv.

Supplerende materiale
Har haft fokus på især miljøbeskyttelse

Under emnet er miljøbeskyttelse og bæredygtighed inddraget som en del af perspektiveringen.
        Hjemmesider og artikler
        • Natura 2000 områder: Læs kort om hvad et Natura 2000 område er gennem indsatte link til miljøministeriet https://sgavmst.dk/natur-og-jagt/naturindsatser/natura-2000/fakta-om-natura-2000-omraaderne
        
        Undersøgelse af gældende Natura 2000 områder i DK eller på dette link nedenfor. Undersøg om Halsnæs har Natura 200 områder.  
        Link: https://miljoegis.mim.dk/spatialmap?mapheight=833&mapwidth=1925&label=&ignorefavorite=true&profile=miljoegis-natura2000&selectorgroups=Natura2000&layers=theme-dtk_skaermkort_daempet_daf+theme-pg-natura_2000_omraader&opacities=1+1&mapext=204313.2331411657+6086627.322208116+1019280.0898637434+6438081.779169727&maprotation=
         
        • Undersøgelse om eventuel gældende beskyttelse af Howth Head vha. indsatte søgeord og link: Howth Head Coast SPA - IE0004113  og  Howth Head SAC - IE0000202 om Howth Head er et Natura 2000 område.
                A. https://natura2000.eea.europa.eu/?page=Page-1&views=Sites_View_Species#data_s=id%3AdataSource_7-Layman_sites_2246%3A16070%2Cid%3AdataSource_7-Layman_Sites_4270%3A16121 (besøgt i uge 14)
        
                B. https://natura2000.eea.europa.eu/?page=Page-1&views=Sites_View_Habitats#data_s=id%3AdataSource_7-Layman_Sites_4270%3A15572 (besøgt i uge 14)
        
        • Undersøgelse af hvilke habitattyper, der findes ved Howth Head som - Skov, overdrev, hede, strandeng osv. gennem link: https://www.askaboutireland.ie/enfo/irelands-environment/county-focus/fingal/howth-head/ (besøgt i uge 14)
        • "Biodiversitet" DTU: https://www.dtu.dk/forskning/omraader/klimateknologi/biodiversitet#hvordan-maaler-man-biodiversitet (besøgt uge 17 2025)
        
        •  Styrelsen for Grøn Arealanvendelse og vandmiljø, National Naturbeskyttelsesloven https://sgavmst.dk/natur-og-jagt/natur-og-biodiversitet/naturplejeguiden/naturplejeguiden-platformen/naturbeskyttelseslovens-3
        
        • Styrelsen for Grøn Arealanvendelse og Vandmiljø, International naturbeskyttelse: https://sgavmst.dk/natur-og-jagt/naturbeskyttelse/international-naturbeskyttelse/eus-naturbeskyttelsesdirektiver
        

        B) Animationer
        Biologi A
     https://www.bozemanscience.com/ Photosynthesis

                   
        Biologi B
      Amoeba sisters gennemgang fotosyntesen: Photosynthesis  updated
        
        
        
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#9 EMNE Infektionsbiologi

Emnet blev koblet på deres forrige emne ved at blive startet med en artikel omkring biodiversitetens potentielle betydning for sygdomsudvikling - her med fokus på tarmfloraens udvikling når man hhv. lever i byen eller på landet.

Kernestof
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
- virus: opbygning og formering
- evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion

Faglige mål

Flere af de faglige mål er repræsenteret under emnet blandt andet


Arbejdsformer
Tilrettelægning af undervisning
a) Eksperimentelt arbejde, herunder risiko- og sikkerhedsforhold  
ØV: Den mikrobielle vækstkurve - med gær som model

Læste sider

Biologi i udvikling B-bogen, Ny udgave 2024, Nucleus
s.151-166

Supplerende materiale
- Sundhed, sygdom og medicin- blandt andet er der blevet talt om antibiotika resistens og prblematikker ift. dette.
- Biologisk produktion - Her i forbindelse med præbiotika og probiotika, Her i forbindelse med præbiotika og probiotika, samt i forbindelse med deres studietur og besøg på Whisky Destilleri.


a) Artikler
www.videnskab.dk   "Sådan kan tab af biodiversitet gøre os syge", 2020 Forskernes egen formidling


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#7

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer