Holdet 2024 fy/3y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Morten Jægergaard Kipper
Hold 2024 fy/3y (3y fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til faget fysik
Titel 2 Den nære astronomi og verdensbilleder
Titel 3 Energi
Titel 4 Bølger
Titel 5 Universet
Titel 6 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til faget fysik

Fysikkens verden og dens grundbegreber
Målinger og teorier

Stikord:
Fysisk størrelse, præfikser, titalspotenser, enheder, grundenheder, afledte enheder, SI-enheder, målinger, teorier, modeller, symboler, naturvidenskabens metoder, densitet, lineær regression
Masse og densitet, masse og vægt.

Forsøg:
Densitet af væske og lineær regression

Materiale:
Andersen, M. C. & Jensen, M. A. (2019) ’Basisfysik C’ (1. udg.) Haase Forlag
Kapitel 1.1-1.4 (side 7-13)
Kapitel 2.1-2.3 (side 15-26)
Kapitel 3.1-3.3 (side 29-40)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Den nære astronomi og verdensbilleder

Fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede og dets udvikling gennem tiden
Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener, herunder dag/nat, årstider, månefaser, formørkelser.
Solsystemet, planeters bevægelse om solen

Stikord:
Jordens bevægelse om solen, månen, månefaser, tidevand, nat/dag, årstider, solformørkelse, måneformørkelse, ellipsebaner, Keplers tre love, Newtons tyngdelov, afstandskvadratloven.
Solsystemet, planeter, dværgplanet, asteroide, komet.
Aristoteles-, Kopernikus-, Tycho Brahe-verdensbillede, Johannes Kepler, Galileo Galilei. Parallaksemetoden

Forsøg:
Bestemmelse af Solens diameter (Eksperiment 17.1, side 266)
Keplers 3. lov (Eksperiment 16.1, side 247)

Hjemmesider
Animation med Keplers love: https://astro.unl.edu/classaction/animations/renaissance/kepler.html
Intro - årstiderne: https://fabulastudios.dk/dtu/aarstiderne/
Opgave - afstand til solen: https://fabulastudios.dk/dtu/afstandtilsolen/
Opgave - dagens længde: https://fabulastudios.dk/dtu/dagenslaengde/
Opgave - solens højde: https://fabulastudios.dk/dtu/solenshoejde/
Intro - månens faser: https://fabulastudios.dk/dtu/maanensfaser/
Intro - sol og måneformørkelser: https://fabulastudios.dk/dtu/formoerkelser/
Opgave - månens faser: https://fabulastudios.dk/dtu/maanensfaseropgaver/
Opgave - sol og måneformørkelser: https://fabulastudios.dk/dtu/formoerkelseropgaver/

Film.
Beckler-Larsen, Lars (2009) 'Den bevægede jord' - Aarhus Universitetsforlag

Materiale:
Andersen, M. C. & Jensen, M. A. (2019) ’Basisfysik C’ (1. udg.) Haase Forlag
Kapitel 16.1-16.5 (side 233-251)
Kapitel 17.1-17.5 (side 255-278)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Energi

Beskrivelse af energi, effekt og nyttevirkning
Energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem energiformer

Stikord:
Energiformer, energibevarelse, energikæder, energiomdannelse
Elektrisk energi, effekt, nyttevirkning
Potentiel-, kinetisk-energi, mekanisk energi, mekanisk energibevarelse
Termisk energi, specifik varmekapacitet, varme, vands tilstandsformer, temperatur, kelvinskalaen
Opvarmning, afkøling
Overgang mellem tilstandsformer, smeltning/størkning (frysning), fordampning/fortætning (kondensation)

Demoforsøg
Vandblandingers temperatur

Elevforsøg:
Måling af energiomsætning i en hoppebold (Eksperiment 6.2, side 77)
Nyttevirkning af en elkedel (Eksperiment 9.2, side 115/116)
Vands fordampningsvarme (Eksperiment 9.3, side 120)

Hjemmesider
https://phet.colorado.edu/en/simulations/energy-skate-park-basics
https://energinet.dk/

Video
Brian Cox visits the world's biggest vacuum | Human Universe - BBC, https://www.youtube.com/watch?v=E43-CfukEgs&ab_channel=BBC

Materiale:
Andersen, M. C. & Jensen, M. A. (2019) ’Basisfysik C’ (1. udg.) Haase Forlag
kapitel 5.1-5.8 (side 59-69)
Kapitel 6.1- 6.4 (side 71-78)
Kapitel 7.1-7.2 (side 81-85)
Kapitel 8.1-8.6 (side 97-104)
Kapitel 9.1-9.4 (side 107-121)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Bølger

Grundlæggende bølgeegenskaber, bølgelængde, frekvens, udbredelsesfart, interferens.
Lyd og lys som eksempler på bølger, samt deres egenskaber.
Det elektromagnetiske spektrum. Bohrs atommodel, emissionsspektrum fra brint, fotoner og atomers absorption og emission af stråling.

Stikord:
Mekaniske-/elektromagnetiske-bølger, længde-/tvær-bølger, bølgeligningen, amplitude, frekvens, periode, bølgehastighed, spektre, bølgeegenskaber, diffraktion, konstruktiv-/destruktiv interferens, refleksion, brydning,
Synligt lys, UV, IR, lysets hastighed i vakuum og atm.luft, lys og
farver, det elektromagnetiske spektrum
Hørbare frekvenser, toner, støj, lydens hastighed, lydstyrke, lydintensitet, lydniveau, dB-skalaen,
dopplereffekt, øret.
Svingende streng, stående strengbølger, grundtonen, overtoner, resonansfrekvenser.
Bohrs atommodel, Bohrs postulater, atomers fingeraftryk, emissionsspektre, fotonenergi, synligt lys fra brintatomet (Balmerserien). Energiniveauer i brintatomet.
Gitterligningen,

Animationer:
Bølger: http://ngsir.netfirms.com/j/Eng/Twave/Twave_js.html
Bølger: https://phet.colorado.edu/sims/html/waves-intro/1.1.4/waves-intro_da.html
Tværbølge: ttps://phet.colorado.edu/sims/html/waves-intro/latest/waves-intro_da.htmlhttp://ngsir.netfirms.com/j/Eng/Twave/Twave_js.html
Interferens: https://phet.colorado.edu/da/simulation/wave-interference
Brint atomet: https://www.visionlearning.com/library/animations/Bohrs_Atom/Bohrs_Atom.html

Hjemmesider:
Støjgrænser: https://at.dk/regler/at-vejledninger/stoej-d-6-1/

Demoforsøg:
Interferens af lydbølger vha. 2 højtalere
Atomers fingeraftryk (emissionsspektrum af H, He, Ne)
Hørbare frekvenser og lydniveau

Elevforsøg:
Måling af lydens hastighed (Eksperiment 14.1, side 194/195)
Stående bølger på snor
Bølgelængde af laserlys  (Eksperiment 15.2, side 220)

Videoklip:
Dopplereffekt: https://www.youtube.com/watch?v=8WgSQlRymwE&ab_channel=RachelGibbons
Lydmuren: https://www.youtube.com/watch?v=CekJWJFFfHY&ab_channel=ScottP.Hu
Tacoma Bridge: https://www.youtube.com/watch?v=3mclp9QmCGs&ab_channel=SimonLesp%C3%A9rance
Double Slit Experiment: https://www.youtube.com/watch?v=NvzSLByrw4Q&ab_channel=physicslectures

Materiale:
Andersen, M. C. & Jensen, M. A. (2019) ’Basisfysik C’ (1. udg.) Haase Forlag -
Kapitel 13.1-13.3, 13.5 (side 175-181, 188)
Kapitel 14.1-14.6 (side 191-201, 206)
Kapitel 15.1-15.5 (side 209-226, 230)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Universet

Universet
Grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder det kosmologiske princip, universets udvidelse forklaret gennem rødforskydning og Hubbles lov.
Lette og tunge stjerners udvikling.

Stikord:
Afstandsmåling og størrelsen af universet, parallaksemetoden, tilsyneladende/aboslut lysstyrke.
Stjerners udvikling, liv og død, supernovaer, hvide dværge, neutronstjerner, sorte huller.
Grundstoffers dannelse, HR-diagram.
Mælkevejen og andre galakser
Kosmisk mikrobølgebaggrundsstråling.
Hubbles lov, hubblekonstanten, hubbletiden
Universets alder, udvidelse, udvikling og fremtid
Rødforskydning
Big bang og tiden umiddelbart herefter.
Enheder i astronomi.

https://scaleofuniverse.com/en

Elevforsøg:
Hubbles lov. Elastikunivers som model for universets udvidelse

Materiale:
Andersen, M. C. & Jensen, M. A. (2019) ’Basisfysik C’ (1. udg.) Haase Forlag
Kapitel 18.1-18.6 (side 281-304)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamensforberedelse

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer