Frederiksværk Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksværk Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2p ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Daniel Juul Simonsen, Inge Boesen, Rikke Barth Aarosin Petersen, Søren Møller
Hold
2024 ks/p (
1p ks hi
,
1p ks re
,
1p ks sa
,
2p ks hi
,
2p ks re
,
2p ks sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Hi-forløb#1 Introduktion og den lille historie
Titel 2
HI-forløb#2 Pesten i Danmark
Titel 3
Hi-forløb#3 Anden Verdenskrig
Titel 4
Forløb#4 Fællesfagligt forløb - Grønland
Titel 5
SA Ideologier og demokrati under forandring
Titel 6
Hi-forløb#5 Romerriget - Slaver og slaveoprør
Titel 7
Ulighed i samfundet med særligt fokus på UK
Titel 8
Hi-Forløb#6 Industrialisering i Danmark
Titel 9
Forløb#9 religion kristendom og velfærdsstat
Titel 10
HI-Forløb#7 Velfærdsstaten i Danmark -Fællesfaglig
Titel 11
Fællesfag. SA Ideologi velfærdsstaten-udfordringer
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Hi-forløb#1 Introduktion og den lille historie
Forløbet opgives ikke til eksamen
Faglige mål
Kernestof
- historiefaglige metoder
- historiebrug.
Kernemateriale
Supplerende materiale
Om forløbet
Indhold
Kernestof:
Kære alleJeg glæder mig super meget til at møde jer alle sammen og dykke ned i historien med jer :)
Den lille historie.pdf
Husk at medbringe din personlige historiske genstand eller gode billeder af den.
Husk din genstand og dit skriftlige arbejde
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
HI-forløb#2 Pesten i Danmark
Forløbet opgives ikke til eksamen
Faglige mål
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
Metode
- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
Kernestof
- dansk historie og identitet
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
Kernemateriale
"Senmiddelalderen"
https://auinstallation47.cs.au.dk/open-online-course/lektioner/lektion-3-senmiddelalderen-1340-1523
Brøndum, Christian: "Pestens tid : Sygdom, samfund og behandling, 1100-1711" Columbus, 2021, kapitel 1, kapitel 3 side 67 - 73
"Den korte historie om pesten" Vejlemuseerne
https://www.vejlemuseerne.dk/udstillinger/digitale-udstillinger/sygdomme-der-aendrede-verden/pesten/
"Christian 4.s pestforordning, 15. januar 1625"
https://danmarkshistorien.lex.dk/Christian_4.s_pestforordning,_15._januar_1625
Supplerende materiale
"Død og pine: Lægevidenskabens Historie: Dødelige epidemier" DR
https://www.dr.dk/drtv/se/doed-og-pine_-laegevidenskabens-historie_-doedelige-epidemier-_-fra-pest-til-tuberkulose_97658
"Pest over Europa: Afsnit 1 - "Det første Angreb", afsnit 2 6.7.2011
"Vidste du... at en tredjedel af Københavns befolkning blev udslettet i 1711?" Signe Bjerre.
Dr.dk
29. september 2017
https://www.dr.dk/historie/danmarkshistorien/vidste-du-en-tredjedel-af-koebenhavns-befolkning-blev-udslettet-i-1711
"Beskyt dig selv og andre mod smitte med ny coronavirus" Sundhedsstyrrelsen
https://www.sst.dk/da/nyheder/2020/Beskyt-dig-selv-og-andre-mod-smitte-med-ny-coronavirus
Om forløbet
Indhold
Kernestof:
CFU-login Det første angreb
Pestens tid s. 67-73.pdf
Billedanalyse.docx
https://www.storyboardthat.com/?fbclid=IwAR3Ds9c8c3RKWJQ-N42lMLVgi_XFTFzDxT4d_FZ3X0CbXVc8dH1ZatEB8DA
Pestens tid - Sygdom, samfund og behandling 1100- 1711- kapitel 1 (1).pdf
24 - 29 til næste gang.
Læs 29-33 og svar på følgende spørgsmål:
Pestens tid - Sygdom, samfund og behandling 1100- 1711- kapitel 3 (1) (1).pdf
Læs 75-80 (undtagen kilderne) og overvej:
Læs 80 - 88 (ingen kildetekster - stop ved nye forestillinger om mennesket.) og lav i grupper 5 spørgsmål til teksten som man kun kan svare på hvis man har læst teksten.
Vidste du... at en tredjedel af Københavns befolkning blev udslettet i 1711?
Find og marker:Grøn: Hvad skete der?Gul: Hvordan skete det?Rød: Hvordan forholder staten og befolkningen sig til dette?
Christian 4.s pestforordning, 15. januar 1625
Beskyt dig selv og andre mod smitte med ny coronavirus
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Hi-forløb#3 Anden Verdenskrig
Forløbet opgives ikke til eksamen
Faglige mål
Kernestof
Kernemateriale
- Holocaust og andre folkedrab
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug
Supplerende materiale
Om forløbet
Indhold
Kernestof:
NSDAP 25 punktsprogram.docx
kap.3-4 nazismen.pdf
ideologi i praksis..pdf
Kilde: Nürnberg-lovene
Lille Erna.pdf
frederiksen13.pdf
Kilde: Wannseekonferencen januar 1942, Eichmanns protokol
OndskabSvendsen (1).pdf
Til modulet i dag, skal I finde jeres noter, fra det, I har gennemgået med Daniel om 2.verdenskrig og holocaust. Fra november-december måned
Læs fra side 4 nederst til side 8 til modulet i dag - bemærk at der er mange billeder, så ikke så meget at læse :)
VORES DANMARKSHISTORIE.docx
De sidste der ikke har fået fremlagt deres parti har det klar til timen. Er ens gruppemedlemmer der ikke, kommer man ikke til at stå med det alene, så hjælper jeg til :)
Præsentation af jeres parti. I skal fokusere på følgende emner
Molins Model
Alle husker bogen "Luk samfundet op".
Læs i Luk samfundet op side 120 anden spalte fra I et demokrati........ Læs til side 123 og forstå figur 7.4.
Som aftalt ingen lektier på nf synopsis
koranen sura 2 v.29-46.pdf
Vi arbejder videre med hvordan demokratiet fungere. Konkret ser vi på lovgivningen.
Vi ser lidt mere på hvordan De 179 medlemmer af Folketinget, som laver landets love, er afhængige af input og viden fra det omgivende samfund.
Lobbyisme hvad er det
Test dig selv Overvej først hvor du umiddelbart vil placere dig og tag så testen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4 Fællesfagligt forløb - Grønland
Faglige mål
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
-diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
Kernestof
Religion
Vi har kigget på de centrale træk i inuits naturreligion og har samtidig brugt emnet til at introducere grundbegreber i religion. I den mere tværfaglige sammenhæng har vi nærmest brugt religion mentalitetshistorisk, altså som den ramme der var altdominerende for forståelsen af inuits samfund og tankegang.
Tekster i religion: Brandstrup og Josephsen: Eskimoerne - en tekstcollage om religion og eksistens. Gyldendal 1975.
tekst: 2, 14, 19, 37, 38, 57, 59, 84, 85, 87 og 88.
Baggrund i religion: Ibid. s.11-13, 18-19, 26-27, 41, 48, 80, 85-87,
Samfundsfag
Forløbet har en sociologisk tilgang til emnet. Vi arbejder med kerne sociologiske begreber og ser på hvad Grønlands hurtige udvikling fra traditionelt samfund til senmoderne samfund har betydet for udviklingen af normer og værdier i samfundet. Der udover er der fokus på nogle af de sociale problemer der eksistere i dagens Grønland fx selvmord
Historie
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug
Kernemateriale
Religion
Samfundsfag
Grønland. Samfund, politik og økonomi er en grundbog i samfundsfag skrevet til grønlandske gymnasieelever (Ibog.dk)
Vi har læst et uddrag. Som eleverne har som word dokument.
Historie
Mikkelsen, Hanne Guldberg: "Inuit og den lange vej". Gyldendal 1998. Kapitel 1, 3, 4
Augustesen, Rasmus og Krister Hansen: "Grønland - Historie, samfund og religion". Systime 2016 Side 11 - 21
Tidslinje - Levende Grønland
https://www.levendegronland.dk/da/historie/tidslinje/
"Grønlands historie"
Lex.dk
https://danmarkshistorien.lex.dk/Gr%C3%B8nlands_historie
"Hans Egede" Lex. dk
https://lex.dk/Hans_Egede
Kilder:
K. Rasmussen: "Aungeq's hængning"
"Uddrag fra G50"
Supplerende materiale
Religion
Samfundsfag
Historie
" Tag med i slædesporet på 5. Thule Ekspeditionen" Podcast
https://natmus.dk/historisk-viden/verden/arktis/5-thule-ekspeditionen/slaedesporet-podcast/
"Historien om Grønland og Danmark"
Dr.dk
Afsnit 1 og 3
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-groenland-og-danmark_-moedet_501043
"Dit Demokrati | Sådan fik vi grundloven" Folketinget 2. juni 2017
https://www.google.com/search?sca_esv=601029419&rlz=1C1KNTJ_daDK1082DK1082&q=grundloven&source=lnms&sa=X&sqi=2&ved=2ahUKEwiZ26e62PWDAxXaFRAIHcX1C58Q0pQJegQIDhAB&biw=1280&bih=665&dpr=1.5&udm=7#fpstate=ive&vld=cid:84a64eae,vid:_6hHNTWMslY,st:0
"Monroedoktrine - 1823"
Lex.dk
https://lex.dk/Monroedoktrinen
"Skal ordet 'eskimo' fjernes fraudstillinger? I dag landede sagen på kulturministerens bord"
DR.dk
3. sep. 2020
"Tæt på Sandheden"
Dr.dk
22/2 2025
"Satire"
Faktalink.dk
https://faktalink.dk/emner/satire-faktalink-light
"DR politianmeldt efter satire om Grønland i 'Tæt på sandheden'" Marie Ravn Nielsen DR 25.02.2025
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/dr-politianmeldt-efter-satire-om-groenland-i-taet-paa-sandheden
"Demonstration i Nuuk: Jeg er kommet i dag, fordi I ikke har gjort jeres arbejde ordentligt"
Emilie Stein Politiken 28. februar 2025
Om forløbet
Forløbet er et tværfagligt forløb, der er sluttet af med et synopsisarbejde i grupper. Eleverne har udarbejdet og afleveret en skriftlig synopsis
I forløbet indgik ekskursion til Nationalmuseet for at deltage i " Undervisningsevent i uge 8 om Grønland"
Der vil være miniforedrag om Grønland og Danmarks fælles historie ved museumsinspektør Ivalo Olsvig, talk med Christian, vi får set lidt af teaterstykket ”DIN HISTORIE ER OGSÅ MIN // OQALUTTUAATIGUT” med Grønlands førende rapper og skuespiller Josef Tarrak og skuespiller Else Danielsen og der vil være en workshop om sprogets magt, og med lyd som medie.
Indhold
Kernestof:
unnamed.jpg
Ninian Smarts syv dimensioner - Wikipedia, den frie encyklopædi
havdyrenes oprindelse 85.pdf
Guldberg Mikkelsen - Inuit og den lange vej, kap 1, indhold og forord.pdf
Velkommen til Samfundsfag på HF
tekst 2 og 14.pdf
Læs tekst 14 (glem 2)
Spørgsmål til 1.kap.docx fra s. 6-16
læs s. 13 i: Grønland (historie, samfund, religion).pdf
Tag med i slædesporet på 5. Thuleekspeditionen
Grønland (historie, samfund, religion).pdf læs s. 16-17 (stop ved "Den kulturelle udvikling")
Hej vi går nu for alvor i gang med vores forløb om Grønland. Sidste gang talte vi om at samfundsfag faktisk bestod at flere under fag. Politik - Økonomi og Sociologi. Det er den sidste vinkel vi starter med.
Guldberg Mikkelsen - Inuit og den lange vej, kap 3.pdf
Lyt til: A4_Tvaers_over_arktis1.mp3
tekst 57.pdf
tekst 59.pdf
Vi samler op på de første 6 sider i dokumentet om samfundsudviklingen på Grønland. Tjek om du har styr på begreberne.
3.4.1 Det traditionelle inuitsamfund 1. Hvad kendetegner det traditionelle inuitsamfund? Forklar de vigtige begreber fx -Kollektivistisk -Cirkulært. -Socialkarakter-myren 2. Bogen beskriver forholdene i Grønland. Kan man tale om at forholdene i Danma
Film om inuit i Canada (nabo til Grønland).
læs s. 16 i: Grønland (historie, samfund, religion).pdf
I sidste modul fik vi styr på (hvis du ikke var der, så se under sidste modul for lektier).
Læs: "Hele Grønland bliver dansk" på s.18 - 19 (stop ved "Rigsfællesskabet (historisk)")
Som opsamling fra sidste modul ser vi i timen en lille videoklip om overgangen til moderne samfund
I den sidste uge har der været ekstra meget fokus på forholdet mellem Grønland og Danmark. Årsagen er en dokumentar film vidst på DR. Filmen fortæller om, hvor meget Danmark har tjent på en kryolit (et råstof) mine i Grønland. Her er beløbet 400 mia.
I timen arbejder vi med
Tur til Nationalmuseet.docx
Vi samler op på besøget på National museet
Vi forsætter med at sætte fokus på serien
Og husker at det faglige udgangspunkt er
Guldberg Mikkelsen - Inuit og den lange vej, kap 4.pdf
Afsnit
Lektien er at få undersøgt noget om befolkningens alkoholforbrug og mønstre på Grønland. I søger selv information på nettet og skrive svaret ind i elevfeedback under timen mandag. Mange af jer fik det gjort i mandags og I kan jo lige tjekke om I er t
På et møde i går torsdag for alle klassens lærer aftalte vi, at vi igen køre med faste pladser. De er her
Lektien er at se på denne hjemmeside som de fleste fandt i sidste modul.
I skal starte med at lave skriftlige svar til disse spørgsmål
tekst 84 og 20.pdf inuit 72.pdf
uddrag G50.pdf
Læs s. 1 i: Skal ordet 'eskimo' fjernes fra udstillinger_ I dag landede sagen på kulturministerens bord _ Indland _ DR.pdf
overgangsritual og tekst 19.pdf
Rep. Giddens
I timen ser vi
Nyt fokus
Undersøg hvad I ved fra undervisningen og noterne om G50 og G60 til modulet i dag
Lektien til timen er disse artikler.
Vi har set filmen
Grønlands høje selvmordsrate er knyttet til den danske kolonisering. Men der er en løsning
37 og 38.pdf
Gruppedannelser i 1.docx
Problemformulering.docx
Synopsis model KS .docx
Synopsis skrivning
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 46
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
SA Ideologier og demokrati under forandring
Vi arbejder med ideologier og partier. Får styr på hvordan demokratiet fungere og udvikler sig i Danmark
Indhold
Kernestof:
Vi starter nyt forløb om ideologier og partier i Danmark. Lektien er er at få lidt styr på den politiske situation i Danmark. Undersøg hvilke 3 partier der er med i den nuværende regering i Danmark?
islam i religionerne en grundbog i livsanskuelse.pdf
Fokus 1 - antikken.pdf
Fokus 1 - Antikken; sider: 45-50
PDF udgave
Vi forsætter med ideologier og partier
Politiske partier og ideologier
Teknologihistorie - Romernes slaver.pdf
Læs side 1 - 2 i vedhæftede dokument. Stop ved "Slaveoprør"
Vi samler op på de 3 ideologier
Præsentation af jeres parti.docx
Alle har styr på hvilket parti de skal arbejde med og er begyndt at søge oplysninger.
Fremlæggelse om de 5 søjler
Historien om Lukas | Third Ear Studio
konversion og religionssociologi.pdf
På sporet af Romerriget - slaver.pdf
Colosseum
Konvertit: Islam taler både til mit hjerte og min hjerne
Ingen lektie til modulet i dag
Dem der ikke har fået afleveret deres parti opgave, får den færdig til denne time.
Lektie: Læs side 85-87 til modulet i dag
Romerrigets Historie side 85-87.pdf
Til modulet i dag, skal I finde jeres noter, fra det, I har gennemgået med Daniel om 2.verdenskrig og holocaust. Fra november-december måned
Læs fra side 4 nederst til side 8 til modulet i dag - bemærk at der er mange billeder, så ikke så meget at læse :)
VORES DANMARKSHISTORIE.docx
De sidste der ikke har fået fremlagt deres parti har det klar til timen. Er ens gruppemedlemmer der ikke, kommer man ikke til at stå med det alene, så hjælper jeg til :)
Præsentation af jeres parti. I skal fokusere på følgende emner
Molins Model
Alle husker bogen "Luk samfundet op".
Læs i Luk samfundet op side 120 anden spalte fra I et demokrati........ Læs til side 123 og forstå figur 7.4.
Som aftalt ingen lektier på nf synopsis
koranen sura 2 v.29-46.pdf
Vi arbejder videre med hvordan demokratiet fungere. Konkret ser vi på lovgivningen.
Vi ser lidt mere på hvordan De 179 medlemmer af Folketinget, som laver landets love, er afhængige af input og viden fra det omgivende samfund.
Lobbyisme hvad er det
Test dig selv Overvej først hvor du umiddelbart vil placere dig og tag så testen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Hi-forløb#5 Romerriget - Slaver og slaveoprør
Forløbet opgives til eksamen
Faglige mål
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
-formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
-reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
Kernestof
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
Kernemateriale
Fokus 1 "Fra antikken til reformation" Peter Ørsted m.fl. Gyldendal 2009 side 45 – 50
"Teknologihistorie" af Peder Meyhoff. [url]Systime https://teknologihistorie.systime.dk/?id=1[/url]
"På sporet af Romerriget" Kristian Jepsen Steg Kapitel 10 "Om slaver"
”Romerrigets historie” Jesper Carlsen. Systime 2015 side 85 - 87
Kilder
"Cato: Om jordens dyrkning"
"Cicero: Byslaver og frigivne"
"Plutarch: Spartacus opstanden"
Supplerende materiale
"Colosseum - dødens arena i det gamle Rom" Tv2 2006
"Spartacus' oprør" DR2 2021
Om forløbet
I forløbet har vi set kort på Romerrigets historie. Vi har haft særligt fokus på slaver, deres status, muligheder og betydning for det romerske imperium. Vi har haft fokus på Spartacus opstanden og konsekvenser ved opstanden.
Indhold
Kernestof:
Vi starter nyt forløb om ideologier og partier i Danmark. Lektien er er at få lidt styr på den politiske situation i Danmark. Undersøg hvilke 3 partier der er med i den nuværende regering i Danmark?
islam i religionerne en grundbog i livsanskuelse.pdf
Fokus 1 - antikken.pdf
Fokus 1 - Antikken; sider: 45-50
PDF udgave
Vi forsætter med ideologier og partier
Politiske partier og ideologier
Teknologihistorie - Romernes slaver.pdf
Læs side 1 - 2 i vedhæftede dokument. Stop ved "Slaveoprør"
Vi samler op på de 3 ideologier
Præsentation af jeres parti.docx
Alle har styr på hvilket parti de skal arbejde med og er begyndt at søge oplysninger.
Fremlæggelse om de 5 søjler
Historien om Lukas | Third Ear Studio
konversion og religionssociologi.pdf
På sporet af Romerriget - slaver.pdf
Colosseum
Konvertit: Islam taler både til mit hjerte og min hjerne
Ingen lektie til modulet i dag
Dem der ikke har fået afleveret deres parti opgave, får den færdig til denne time.
Lektie: Læs side 85-87 til modulet i dag
Romerrigets Historie side 85-87.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Ulighed i samfundet med særligt fokus på UK
Vi ser på ulighed og dets årsager samt udvikling. Men særligt fokus på UK i forbindelse med studietur til Manchester
Indhold
Kernestof:
satanisme start (religion på kryds og tværs).pdf
Kære alleJeg håber at I har haft en dejlig sommer! Jeg glæder mig til at se jer igen.I dag skal vi snakke om historie fra sommerferien, HO og næste forløb.Vi ses!DBH Inge
Hej Velkommen tilbage til samfundsfag. Til dette første modul er der ingen lektier. Men hvis du er er usikker på om partiet Venstre høre til på højre- eller venstrefløjen i dansk politik er det nok godt at se lidt på det vi arbejdede med før sommerfe
Vi arbejder i timen og fremover ud fra dette dokument
Ingen lektier til i dag
Vi er i gang med et forløb om ulighed. I sidste modul fik vi styr på at tilhængere af den liberale ideologi ikke er særligt bekymret for ulighed i samfundet, ja det finder ulighed naturligt, da mennesker jo prioriteter forskelligt.
Ideologier har forskellige opfattelser og det er det I skal fokusere på. Side 14-19 i PDF filen.
Forklaringer LIGHED OG FATTIGDOM.docx
satanisme1.pdf
Læs 139-145... DOG IKKE teksterne på s.140-141.
Vores Danmarkshistorie; sider: 159-162, 164-170, 248
Peter Frederiksen. Udleveret som kopi/pdf side 147-149 og 159 - 177
Vores Danmarkshistorie - industrialiseringen.pdf
I sidste modul så vi dokumentar filmen
Spring kilde 48 og 49 over, når du læser
lektien er at genlæse side 26-31 (til nyt afsnit 1.4 social ulighed) i PDF filen. Når I kan svare på de 4 stop op spørgsmål i den blå kasse side 31 har i styr på Gini-koefficienten og den udvikling i Danmark.
I timen ser vi på
satanisme2.pdf
satanisme3.pdf
Læs vedhæftede link og dokument til modulet i dag
Fagbevægelsen
Arbejderbevægelsen.docx
Lektien er afsnit 1.4 I PDF dokumentet. Social ulighed side 31-36.
Ingen lektier til i dag :)
Ingen ny lektier MEN en god ide at genlæse side 36-40 som vi læste i sidste modul. Alle skal have styr på Bourdieus perspektiv på social ulighed. Hvordan kan ens kapitaler/habitus være til at skabe social ulighed? Hvorfor kan nogle knække koden og an
I timen ser vi artiklen
Bourdieu - intro til sociale, økonomiske og kulturelle kapitaler, det sociale rum, habitus, felter
Den grønne Danmarkshistorie kapitel 3.pdf
Læs side 48 - 52 i pdf/kompendium "Den grønne Danmarkshistorie" til i dag
Husk: Medbring høretelefoner til modulet i dag!
Genlæs lektien og svarene på spørgsmålene til modulet i dag. Vi starter med at quizze.
Hej Vi samler op Bourdieu og hans begreber genlæs siderne, hvis du ikke har fået dem læst.
I timenBriefing: Ulighed og social mobilitet
Vi arbejder videre med ulighed. Vi flytter nu fokus til UK. Det er også relevant for jer der ikke skal med til Manchester. Da I skal arbejde derhjemme med en opgave om ulighed i UK.
Læs Kilde 3.3 "Læge Arbold Møller. Om arbejdsmiljø i industrien 1907 side 65 - 66 til modulet i dag
Satanisme noter.docx
Læs side 52 - 56 til modulet i dag
Titel
Official Church of Satan Website - churchofsatan.com
Vi arbejder med social ulighed i UK. Der bliver introduceret 2 opgaver en til dem der er afsted og en til dem der hjemme.
Opgave til 2p elever der er arbejder hjemme i studietursugen.docx
Barndom på bunden_ Hvert tredje barn i Storbritannien lever i fattigdom _ Udland _ DR.pdf
Samme lektie som i tirsdags
Hej
Nyt emne
Læs side 57 - 60 til modulet i dag
Hvorfor satanisme.docx
Religion og tekst.docx
I forlængelse af industrialiseringen skabtes den moderne velfærdsstat. Velfærdsstatens kerneopgaver er uddannelse, sundhedsvæsen og omsorg for svage grupper som f.eks. børn og ældre. I Danmark har det offentlige traditionelt påtaget sig disse opgaver
Vi starter på et nyt spændende emne i dag: Den danske velfærdsstat
Læs nedenstående afsnit - fra Faktalink:
Hvordan prægede ideologiske skillelinjer politik og samfund i 1800-tallet?
Vores Danmarkshistorie - velfærdsstaten.pdf
Vi ser de sidste PP om kapitaler i Manchester og starter for alvor op med velfærdsstaten i Danmark.
Vi ser også lige på ideologierne igen. De hænger meget sammen med velfærdsstatstyper.
I får i grupper et ansvar for en velfærdsstatstype
Sidste gang så vi på de tre velfærdsstatstyper. Læs lige om dem igen så de står frisk:) Kig ekstra godt på oversigten side 56-57.
Vi arbejder videre med velfærdstatens udfordringer og løsninger på dem. Og lidt om Lobbyisme
Lav en oversigt over velfærdsstatens udfordring ud fra kilder på nettet med udvidet kildekritik.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 47
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Hi-Forløb#6 Industrialisering i Danmark
Forløbet opgives til eksamen
Faglige mål
-formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- viden fra fagenes kernestof ̶ forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- professionsrettede problemstillinger ̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng ̶ reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
-Eleverne skal kunne: ̶ kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
Kernestof
- dansk historie og identitet
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiefaglige metoder
Kernemateriale
"Vores Danmarkshistorie" Peter Frederiksen. Columbus, 2021 sude 147 - 176
"Fagbevægelsen" Nationamalmuseet
https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/nationalstaten-1849-1915/industri-og-landbrug/fagbevaegelsen/
"Arbejderbevægelsen" Nina Trige Andersen, Faktalink, 2020
https://faktalink.dk/emner/arbejderbevaegelsen
"Den grønne danmarkshistorie" Poul Steiner Jensen. Systime, 2025 side 8 - 9, 46 - 71
"Frederiksværk fortæller en historier om krudt og kugler med et strejf af Venedig" Kristeligt Dagblad 23.01.21
https://www.kristeligt-dagblad.dk/rejser/krudt-og-kugler-og-et-strejf-af-venedig
Kilder
Kilde 46: Boligforhold i København, Emil Hornemann, 1858. Vores Danmarkshistorie side 164
Maleri: PS. Krøyer" Jernstøberiet på B&W, 1885 Vores Danmarkshistorie side 165
Maleri: Edvard Petersen "Udvandrerne på Larsens Plads" 1890 side 171
Kilde 3.3 "Læge Arbold Møller. Om arbejdsmiljø i industrien 1907" Den Grønne Danmarkshistorie side 65 - 66
Supplerende materiale
"Industrialiseringen - Verdenshistorien 7. BBC produktion - DR2 9. oktober 2012
"Historien om Danmark - Grundloven, folket og Magten" Dr1.
"Hvad er 'den danske model" P3 Esssensen
https://www.youtube.com/watch?v=vX0KJLXR6Mw
"Hvad er den danske model" FOA
https://www.youtube.com/watch?v=BJuxaOFGfSE
"Den danske model - Flexicurity" Stephen Frank Mortensen
https://www.youtube.com/watch?v=S2mPhHCstSw
"Find din fagforening"
https://dinfagforening.dk/
"Maskinernes indtogsmarch - Danskernes historie afsnit 9" DR2 1999
"Frederiksværk" LEX, Danmarkshistorien, 17. 11. 2025
https://danmarkshistorien.lex.dk/Frederiksv%C3%A6rk
"Frederiksværk" Kulturministerien. 9. august 2019
https://slks.dk/omraader/kulturarv/bevaringsvaerdige-bygninger-og-miljoeer/bevaringstemaer/industrikultur/industrihistoriens-danmarkskort/frederiksvaerk
"Takket være historisk aftale har ozonlaget kurs mod fuld genopbygning" Laura Kirkebæk-Johansson
DR.dk
16. september 2025
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/takket-vaere-historisk-klimaaftale-har-ozonlaget-kurs-mod-fuld-genopbygning
Om forløbet
I forløbet har vi set på udviklingen af industrialiseringen i Danmark. Vi har set på betydningen for samfundet og individet med særligt fokus på levevilkår og arbejsvilkår. Vi har set på arbejderbevægelsens sammenslutning og solidaritet samt betydning af disse for fagforeninger og den danske model, der stadig er aktuel i Danmark i dag. Vi har set på hvordan industrialisering har medført forurening og har påvirket det danske klima.
Vi har set særligt på Frederiksværk som Danmarks første industriby og har været på en rundvisning rundt i byen for at se de levn der fortsat er fra industritiden.
Indhold
Kernestof:
Kære alleJeg håber at I har haft en dejlig sommer! Jeg glæder mig til at se jer igen.I dag skal vi snakke om historie fra sommerferien, HO og næste forløb.Vi ses!DBH Inge
Hej Velkommen tilbage til samfundsfag. Til dette første modul er der ingen lektier. Men hvis du er er usikker på om partiet Venstre høre til på højre- eller venstrefløjen i dansk politik er det nok godt at se lidt på det vi arbejdede med før sommerfe
Vi arbejder i timen og fremover ud fra dette dokument
Ingen lektier til i dag
Vi er i gang med et forløb om ulighed. I sidste modul fik vi styr på at tilhængere af den liberale ideologi ikke er særligt bekymret for ulighed i samfundet, ja det finder ulighed naturligt, da mennesker jo prioriteter forskelligt.
Ideologier har forskellige opfattelser og det er det I skal fokusere på. Side 14-19 i PDF filen.
Forklaringer LIGHED OG FATTIGDOM.docx
satanisme1.pdf
Læs 139-145... DOG IKKE teksterne på s.140-141.
Vores Danmarkshistorie; sider: 159-162, 164-170
Peter Frederiksen. Udleveret som kopi/pdf side 147-149 og 159 - 177
Vores Danmarkshistorie - industrialiseringen.pdf
I sidste modul så vi dokumentar filmen
Spring kilde 48 og 49 over, når du læser
lektien er at genlæse side 26-31 (til nyt afsnit 1.4 social ulighed) i PDF filen. Når I kan svare på de 4 stop op spørgsmål i den blå kasse side 31 har i styr på Gini-koefficienten og den udvikling i Danmark.
I timen ser vi på
satanisme2.pdf
satanisme3.pdf
Læs vedhæftede link og dokument til modulet i dag
Fagbevægelsen
Arbejderbevægelsen.docx
Lektien er afsnit 1.4 I PDF dokumentet. Social ulighed side 31-36.
Ingen lektier til i dag :)
Ingen ny lektier MEN en god ide at genlæse side 36-40 som vi læste i sidste modul. Alle skal have styr på Bourdieus perspektiv på social ulighed. Hvordan kan ens kapitaler/habitus være til at skabe social ulighed? Hvorfor kan nogle knække koden og an
I timen ser vi artiklen
Bourdieu - intro til sociale, økonomiske og kulturelle kapitaler, det sociale rum, habitus, felter
Den grønne Danmarkshistorie kapitel 3.pdf
Læs side 48 - 52 i pdf/kompendium "Den grønne Danmarkshistorie" til i dag
Husk: Medbring høretelefoner til modulet i dag!
Genlæs lektien og svarene på spørgsmålene til modulet i dag. Vi starter med at quizze.
Hej Vi samler op Bourdieu og hans begreber genlæs siderne, hvis du ikke har fået dem læst.
I timenBriefing: Ulighed og social mobilitet
Vi arbejder videre med ulighed. Vi flytter nu fokus til UK. Det er også relevant for jer der ikke skal med til Manchester. Da I skal arbejde derhjemme med en opgave om ulighed i UK.
Læs Kilde 3.3 "Læge Arbold Møller. Om arbejdsmiljø i industrien 1907 side 65 - 66 til modulet i dag
Satanisme noter.docx
Læs side 52 - 56 til modulet i dag
Titel
Official Church of Satan Website - churchofsatan.com
Vi arbejder med social ulighed i UK. Der bliver introduceret 2 opgaver en til dem der er afsted og en til dem der hjemme.
Opgave til 2p elever der er arbejder hjemme i studietursugen.docx
Barndom på bunden_ Hvert tredje barn i Storbritannien lever i fattigdom _ Udland _ DR.pdf
Samme lektie som i tirsdags
Hej
Nyt emne
Læs side 57 - 60 til modulet i dag
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#9 religion kristendom og velfærdsstat
Vi har kørt kristendommen og haft særligt fokus på dens udtryk i det moderne samfund. Diakoni og samfundets udsatte har spillet en central rolle.
Biblen:
GT.
1.mosebog kap. 1-3.
2.mosebog kap. 11 og 24
NT:
Markusevangeliet kap. 15 v. 21-47 og kap. 16 . 1-8
Lukasevengeliet kap. 10
moderne:
Social‐etisk arbejde i sognene i
Københavns Stift
Rapport fra stiftets Social‐etiske udvalg, 2021
https://www.kristeligt-dagblad.dk/feltpraest-med-pistol-i-baeltet-gennem-19-aar-et-halvt-aar-i-afghanistan-foeltes-som-et
https://udfordringen.dk/2009/02/velfaerdsstaten-har-brug-for-diakoni/
The Passion of the Christ. (Gibson 2004)
Indhold
Kernestof:
Hej
Nyt emne
Læs side 57 - 60 til modulet i dag
Hvorfor satanisme.docx
Satanisme noter.docx
Religion og tekst.docx
I forlængelse af industrialiseringen skabtes den moderne velfærdsstat. Velfærdsstatens kerneopgaver er uddannelse, sundhedsvæsen og omsorg for svage grupper som f.eks. børn og ældre. I Danmark har det offentlige traditionelt påtaget sig disse opgaver
Vi starter på et nyt spændende emne i dag: Den danske velfærdsstat
Vores Danmarkshistorie; sider: 248
Peter Frederiksen. Udleveret som kopi/pdf side 147-149 og 159 - 177
Læs nedenstående afsnit - fra Faktalink:
Hvordan prægede ideologiske skillelinjer politik og samfund i 1800-tallet?
Vores Danmarkshistorie - velfærdsstaten.pdf
Vi ser de sidste PP om kapitaler i Manchester og starter for alvor op med velfærdsstaten i Danmark.
Vi ser også lige på ideologierne igen. De hænger meget sammen med velfærdsstatstyper.
I får i grupper et ansvar for en velfærdsstatstype
Sidste gang så vi på de tre velfærdsstatstyper. Læs lige om dem igen så de står frisk:) Kig ekstra godt på oversigten side 56-57.
Vi arbejder videre med velfærdstatens udfordringer og løsninger på dem. Og lidt om Lobbyisme
Lav en oversigt over velfærdsstatens udfordring ud fra kilder på nettet med udvidet kildekritik.
Læs sidste afsnit i vedhæftede link - "20 år med smalhans og genopretning" til modulet i dag
Velfærdsstatens historie – Trap Danmark | Lex
Jeg præsenterer SSO i historie på b-niveau og mulige emner at skrive i - så vigtig info!
Socialt arbejde i folkekirkenSocial-etisk arbejde i sognene i Kbh OGSÅ EKS.MATERIALE.pdf
b780178506.png
Medbring den udleverede novelle Lønningsdag af Martin Andersen Nexø. I må meget gerne læse anden halvdel af den igen inden timen.
Lønningsdag.docx
Som lektie se denne videoVelfærdsstatens Udfordringer og sundhed: Demografi, arbejdsudbud, Udgifter og forventninger
Jeg er desværre stadig syg - Se præsentation for hvad I skal i dag
Lærerinfo om projekt Demokratisk mobilisering.docx
Skabelon til Gruppeinddeling demokratisk mobilisering.docx
Learning Lab: Journalist for en dag - Constructive Institute
FREDERIKSVÆRK GYMNASIUM & HF 05.11.25
I får tid til at se udsendelsen om jeres profession
Grupper professionsrettet gruppearbejde da-hi.docx
Her er to artikler og to videoer med lidt forskellige vinkler på velfærdsstaten
Ideologier, velfærdsstatstyper (udfordringer), konkurrencestat, Flexicurity og velfærdsstatens udvikling fremover
Velfærdsstaten udspringer af kristendommen
Til modulet i dag, skal I repetere den viden om kilderne, I fik i sidste modul
Afsnit
Kære 2q.docx
Hej 2p
Vi starter op med at tale KS pakker og hvordan de skal tackles.
Vi starter samlet i klassen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 50
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
HI-Forløb#7 Velfærdsstaten i Danmark -Fællesfaglig
Forløbet opgives til eksamen
Faglige mål
anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
Kernestof
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
-dansk historie og identitet
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder - historiebrug.
Kernemateriale
"Vores Danmarkshistorie" Peter Frederiksen. Columbus, 2021 side 248 - 253
"Velfærdsstaten" Kristoffer Granov, nov 2013 og Anne Anthon Andersen oktober 2020. Faktalink
https://faktalink.dk/emner/velfaerdsstaten
"Velfærd fra Vugge til grav" Dr2. Afsnit 3"
Kilder
Supplerende materiale
"MINIFOREDRAG OM VELFÆRDSSTATEN" Peter Yding Brunbech
https://www.facebook.com/watch/?v=10155161214681839
Om forløbet
Indhold
Kernestof:
Hvorfor satanisme.docx
Satanisme noter.docx
Religion og tekst.docx
I forlængelse af industrialiseringen skabtes den moderne velfærdsstat. Velfærdsstatens kerneopgaver er uddannelse, sundhedsvæsen og omsorg for svage grupper som f.eks. børn og ældre. I Danmark har det offentlige traditionelt påtaget sig disse opgaver
Vi starter på et nyt spændende emne i dag: Den danske velfærdsstat
Vores Danmarkshistorie; sider: 248
Peter Frederiksen. Udleveret som kopi/pdf side 147-149 og 159 - 177
Læs nedenstående afsnit - fra Faktalink:
Hvordan prægede ideologiske skillelinjer politik og samfund i 1800-tallet?
Vores Danmarkshistorie - velfærdsstaten.pdf
Vi ser de sidste PP om kapitaler i Manchester og starter for alvor op med velfærdsstaten i Danmark.
Vi ser også lige på ideologierne igen. De hænger meget sammen med velfærdsstatstyper.
I får i grupper et ansvar for en velfærdsstatstype
Sidste gang så vi på de tre velfærdsstatstyper. Læs lige om dem igen så de står frisk:) Kig ekstra godt på oversigten side 56-57.
Vi arbejder videre med velfærdstatens udfordringer og løsninger på dem. Og lidt om Lobbyisme
Lav en oversigt over velfærdsstatens udfordring ud fra kilder på nettet med udvidet kildekritik.
Læs sidste afsnit i vedhæftede link - "20 år med smalhans og genopretning" til modulet i dag
Velfærdsstatens historie – Trap Danmark | Lex
Jeg præsenterer SSO i historie på b-niveau og mulige emner at skrive i - så vigtig info!
Socialt arbejde i folkekirkenSocial-etisk arbejde i sognene i Kbh OGSÅ EKS.MATERIALE.pdf
b780178506.png
Medbring den udleverede novelle Lønningsdag af Martin Andersen Nexø. I må meget gerne læse anden halvdel af den igen inden timen.
Lønningsdag.docx
Som lektie se denne videoVelfærdsstatens Udfordringer og sundhed: Demografi, arbejdsudbud, Udgifter og forventninger
Jeg er desværre stadig syg - Se præsentation for hvad I skal i dag
Lærerinfo om projekt Demokratisk mobilisering.docx
Skabelon til Gruppeinddeling demokratisk mobilisering.docx
Learning Lab: Journalist for en dag - Constructive Institute
FREDERIKSVÆRK GYMNASIUM & HF 05.11.25
I får tid til at se udsendelsen om jeres profession
Grupper professionsrettet gruppearbejde da-hi.docx
Her er to artikler og to videoer med lidt forskellige vinkler på velfærdsstaten
Ideologier, velfærdsstatstyper (udfordringer), konkurrencestat, Flexicurity og velfærdsstatens udvikling fremover
Velfærdsstaten udspringer af kristendommen
Til modulet i dag, skal I repetere den viden om kilderne, I fik i sidste modul
Afsnit
Kære 2q.docx
Hej 2p
Vi starter op med at tale KS pakker og hvordan de skal tackles.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Fællesfag. SA Ideologi velfærdsstaten-udfordringer
Fællesfagligt forløb
Introduktion til hoved ideologierne. Velfærdsstatstyper med hovedvægt på den universelle danske model og dens udfordringer.
Vores Grundbog er bogen "Vores samfund" side 48-70.
Indhold
Kernestof:
Hvorfor satanisme.docx
Satanisme noter.docx
Religion og tekst.docx
I forlængelse af industrialiseringen skabtes den moderne velfærdsstat. Velfærdsstatens kerneopgaver er uddannelse, sundhedsvæsen og omsorg for svage grupper som f.eks. børn og ældre. I Danmark har det offentlige traditionelt påtaget sig disse opgaver
Vi starter på et nyt spændende emne i dag: Den danske velfærdsstat
Vores Danmarkshistorie; sider: 248
Peter Frederiksen. Udleveret som kopi/pdf side 147-149 og 159 - 177
Læs nedenstående afsnit - fra Faktalink:
Hvordan prægede ideologiske skillelinjer politik og samfund i 1800-tallet?
Vores Danmarkshistorie - velfærdsstaten.pdf
Vi ser de sidste PP om kapitaler i Manchester og starter for alvor op med velfærdsstaten i Danmark.
Vi ser også lige på ideologierne igen. De hænger meget sammen med velfærdsstatstyper.
I får i grupper et ansvar for en velfærdsstatstype
Sidste gang så vi på de tre velfærdsstatstyper. Læs lige om dem igen så de står frisk:) Kig ekstra godt på oversigten side 56-57.
Vi arbejder videre med velfærdstatens udfordringer og løsninger på dem. Og lidt om Lobbyisme
Lav en oversigt over velfærdsstatens udfordring ud fra kilder på nettet med udvidet kildekritik.
Læs sidste afsnit i vedhæftede link - "20 år med smalhans og genopretning" til modulet i dag
Velfærdsstatens historie – Trap Danmark | Lex
Jeg præsenterer SSO i historie på b-niveau og mulige emner at skrive i - så vigtig info!
Socialt arbejde i folkekirkenSocial-etisk arbejde i sognene i Kbh OGSÅ EKS.MATERIALE.pdf
b780178506.png
Medbring den udleverede novelle Lønningsdag af Martin Andersen Nexø. I må meget gerne læse anden halvdel af den igen inden timen.
Lønningsdag.docx
Som lektie se denne videoVelfærdsstatens Udfordringer og sundhed: Demografi, arbejdsudbud, Udgifter og forventninger
Jeg er desværre stadig syg - Se præsentation for hvad I skal i dag
Lærerinfo om projekt Demokratisk mobilisering.docx
Skabelon til Gruppeinddeling demokratisk mobilisering.docx
Learning Lab: Journalist for en dag - Constructive Institute
FREDERIKSVÆRK GYMNASIUM & HF 05.11.25
I får tid til at se udsendelsen om jeres profession
Grupper professionsrettet gruppearbejde da-hi.docx
Her er to artikler og to videoer med lidt forskellige vinkler på velfærdsstaten
Ideologier, velfærdsstatstyper (udfordringer), konkurrencestat, Flexicurity og velfærdsstatens udvikling fremover
Velfærdsstaten udspringer af kristendommen
Til modulet i dag, skal I repetere den viden om kilderne, I fik i sidste modul
Afsnit
Kære 2q.docx
Hej 2p
Vi starter op med at tale KS pakker og hvordan de skal tackles.
Vi starter samlet i klassen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 53
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62588480155", "T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62588480155", "H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62588480155" }