Holdet 2p ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Daniel Juul Simonsen, Inge Boesen, Rikke Barth Aarosin Petersen, Søren Møller
Hold 2024 ks/p (1p ks hi, 1p ks re, 1p ks sa, 2p ks hi, 2p ks re, 2p ks sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hi-forløb#1 Introduktion og den lille historie
Titel 2 HI-forløb#2 Pesten i Danmark
Titel 3 Hi-forløb#3 Anden Verdenskrig
Titel 4 Forløb#4 F​ællesfagligt forløb - Grønland
Titel 5 SA Ideologier og demokrati under forandring
Titel 6 Hi-forløb#5 Romerriget - Slaver og slaveoprør
Titel 7 Ulighed i samfundet med særligt fokus på UK
Titel 8 Hi-Forløb#6 Industrialisering i Danmark
Titel 9 Forløb#9 religion kristendom og velfærdsstat
Titel 10 HI-Forløb#7 Velfærdsstaten i Danmark -Fællesfaglig
Titel 11 Fællesfag. SA Ideologi velfærdsstaten-udfordringer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hi-forløb#1 Introduktion og den lille historie

Forløbet opgives ikke til eksamen

Faglige mål

Kernestof
- historiefaglige metoder
- historiebrug.

Kernemateriale

Supplerende materiale

Om forløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 HI-forløb#2 Pesten i Danmark

Forløbet opgives ikke  til eksamen

Faglige mål
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen

Metode
- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi

Kernestof
- dansk historie og identitet
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv

Kernemateriale
"Senmiddelalderen" https://auinstallation47.cs.au.dk/open-online-course/lektioner/lektion-3-senmiddelalderen-1340-1523
Brøndum, Christian: "Pestens tid : Sygdom, samfund og behandling, 1100-1711" Columbus, 2021, kapitel 1, kapitel 3 side 67 - 73
"Den korte historie om pesten" Vejlemuseerne https://www.vejlemuseerne.dk/udstillinger/digitale-udstillinger/sygdomme-der-aendrede-verden/pesten/
"Christian 4.s pestforordning, 15. januar 1625" https://danmarkshistorien.lex.dk/Christian_4.s_pestforordning,_15._januar_1625

Supplerende materiale
"Død og pine: Lægevidenskabens Historie: Dødelige epidemier" DR https://www.dr.dk/drtv/se/doed-og-pine_-laegevidenskabens-historie_-doedelige-epidemier-_-fra-pest-til-tuberkulose_97658
"Pest over Europa: Afsnit 1 - "Det første Angreb", afsnit 2 6.7.2011
"Vidste du... at en tredjedel af Københavns befolkning blev udslettet i 1711?" Signe Bjerre. Dr.dk 29. september 2017 https://www.dr.dk/historie/danmarkshistorien/vidste-du-en-tredjedel-af-koebenhavns-befolkning-blev-udslettet-i-1711
"Beskyt dig selv og andre mod smitte med ny coronavirus" Sundhedsstyrrelsen https://www.sst.dk/da/nyheder/2020/Beskyt-dig-selv-og-andre-mod-smitte-med-ny-coronavirus

Om forløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hi-forløb#3 Anden Verdenskrig

Forløbet opgives ikke til eksamen

Faglige mål

Kernestof

Kernemateriale
- Holocaust og andre folkedrab
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug

Supplerende materiale

Om forløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 F​ællesfagligt forløb - Grønland

Faglige mål
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
-diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier  

Kernestof

Religion

Vi har kigget på de centrale træk i inuits naturreligion og har samtidig brugt emnet til at introducere grundbegreber i religion. I den mere tværfaglige sammenhæng har vi nærmest brugt religion mentalitetshistorisk, altså som den ramme der var altdominerende for forståelsen af inuits samfund og tankegang.
Tekster i religion: Brandstrup og Josephsen: Eskimoerne - en tekstcollage om religion og eksistens. Gyldendal 1975.
tekst: 2, 14, 19, 37, 38, 57, 59, 84, 85, 87 og 88.
Baggrund i religion: Ibid. s.11-13, 18-19, 26-27, 41, 48, 80, 85-87,


Samfundsfag
Forløbet har en sociologisk tilgang til emnet. Vi arbejder med kerne sociologiske begreber og ser på hvad Grønlands hurtige udvikling fra traditionelt samfund til senmoderne samfund har betydet for udviklingen af normer og værdier i samfundet. Der udover er der fokus på nogle af de sociale problemer der eksistere i dagens Grønland fx selvmord

Historie
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug

Kernemateriale

Religion

Samfundsfag
Grønland. Samfund, politik og økonomi er en grundbog i samfundsfag skrevet til grønlandske gymnasieelever (Ibog.dk)
Vi har læst et uddrag. Som eleverne har som word dokument.

Historie
Mikkelsen, Hanne Guldberg: "Inuit og den lange vej". Gyldendal 1998. Kapitel 1, 3, 4
Augustesen, Rasmus og Krister Hansen: "Grønland - Historie, samfund og religion". Systime 2016 Side 11 -  21
Tidslinje - Levende Grønland https://www.levendegronland.dk/da/historie/tidslinje/
"Grønlands historie" Lex.dk https://danmarkshistorien.lex.dk/Gr%C3%B8nlands_historie
"Hans Egede" Lex. dk https://lex.dk/Hans_Egede


Kilder:
K. Rasmussen: "Aungeq's hængning"
"Uddrag fra G50"

Supplerende materiale

Religion

Samfundsfag

Historie
" Tag med i slædesporet på 5. Thule Ekspeditionen" Podcast  https://natmus.dk/historisk-viden/verden/arktis/5-thule-ekspeditionen/slaedesporet-podcast/
"Historien om Grønland og Danmark" Dr.dk Afsnit 1 og 3 https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-groenland-og-danmark_-moedet_501043
"Dit Demokrati | Sådan fik vi grundloven" Folketinget 2. juni 2017 https://www.google.com/search?sca_esv=601029419&rlz=1C1KNTJ_daDK1082DK1082&q=grundloven&source=lnms&sa=X&sqi=2&ved=2ahUKEwiZ26e62PWDAxXaFRAIHcX1C58Q0pQJegQIDhAB&biw=1280&bih=665&dpr=1.5&udm=7#fpstate=ive&vld=cid:84a64eae,vid:_6hHNTWMslY,st:0
"Monroedoktrine - 1823" Lex.dk https://lex.dk/Monroedoktrinen
"Skal ordet 'eskimo' fjernes fraudstillinger? I dag landede sagen på kulturministerens bord" DR.dk 3. sep. 2020
"Tæt på Sandheden" Dr.dk 22/2 2025
"Satire" Faktalink.dk https://faktalink.dk/emner/satire-faktalink-light
"DR politianmeldt efter satire om Grønland i 'Tæt på sandheden'" Marie Ravn Nielsen DR 25.02.2025 https://www.dr.dk/nyheder/seneste/dr-politianmeldt-efter-satire-om-groenland-i-taet-paa-sandheden
"Demonstration i Nuuk: Jeg er kommet i dag, fordi I ikke har gjort jeres arbejde ordentligt"
Emilie Stein Politiken 28. februar 2025

Om forløbet
Forløbet er et tværfagligt forløb, der er sluttet af med et synopsisarbejde i grupper. Eleverne har udarbejdet og afleveret en skriftlig synopsis
I forløbet indgik ekskursion til Nationalmuseet for at deltage i " Undervisningsevent i uge 8 om Grønland"
Der vil være miniforedrag om Grønland og Danmarks fælles historie ved museumsinspektør Ivalo Olsvig, talk med Christian, vi får set lidt af teaterstykket ”DIN HISTORIE ER OGSÅ MIN // OQALUTTUAATIGUT” med Grønlands førende rapper og skuespiller Josef Tarrak og skuespiller Else Danielsen og der vil være en workshop om sprogets magt, og med lyd som medie.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 SA Ideologier og demokrati under forandring

Vi arbejder med ideologier og partier. Får styr på hvordan demokratiet fungere og udvikler sig i Danmark
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Hi-forløb#5 Romerriget - Slaver og slaveoprør

Forløbet opgives til eksamen

Faglige mål
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
-formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
-reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur  

Kernestof
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv  

Kernemateriale
Fokus 1 "Fra antikken til reformation" Peter Ørsted m.fl. Gyldendal 2009 side 45 – 50
"Teknologihistorie" af Peder Meyhoff. [url]Systime https://teknologihistorie.systime.dk/?id=1[/url]
"På sporet af Romerriget" Kristian Jepsen Steg Kapitel 10 "Om slaver"
”Romerrigets historie” Jesper Carlsen. Systime 2015 side 85 - 87

Kilder
"Cato: Om jordens dyrkning"
"Cicero: Byslaver og frigivne"
"Plutarch: Spartacus opstanden"

Supplerende materiale
"Colosseum - dødens arena i det gamle Rom" Tv2 2006
"Spartacus' oprør" DR2 2021

Om forløbet
I forløbet har vi set kort på Romerrigets historie. Vi har haft særligt fokus på slaver, deres status, muligheder og betydning for det romerske imperium. Vi har haft fokus på Spartacus opstanden og konsekvenser ved opstanden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Ulighed i samfundet med særligt fokus på UK

Vi ser på ulighed og dets årsager samt udvikling. Men særligt fokus på UK i forbindelse med studietur til Manchester
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Hi-Forløb#6 Industrialisering i Danmark

Forløbet opgives til eksamen

Faglige mål
-formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- viden fra fagenes kernestof ̶ forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- professionsrettede problemstillinger ̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng ̶ reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
-  diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
-Eleverne skal kunne: ̶ kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale

Kernestof
- dansk historie og identitet
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiefaglige metoder

Kernemateriale
"Vores Danmarkshistorie" Peter Frederiksen. Columbus, 2021 sude 147 - 176
"Fagbevægelsen" Nationamalmuseet https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/nationalstaten-1849-1915/industri-og-landbrug/fagbevaegelsen/
"Arbejderbevægelsen" Nina Trige Andersen, Faktalink, 2020 https://faktalink.dk/emner/arbejderbevaegelsen
"Den grønne danmarkshistorie" Poul Steiner Jensen. Systime, 2025 side 8 - 9, 46 - 71
"Frederiksværk fortæller en historier om krudt og kugler med et strejf af Venedig" Kristeligt Dagblad 23.01.21 https://www.kristeligt-dagblad.dk/rejser/krudt-og-kugler-og-et-strejf-af-venedig

Kilder
Kilde 46: Boligforhold i København, Emil Hornemann, 1858. Vores Danmarkshistorie side 164
Maleri: PS. Krøyer" Jernstøberiet på B&W, 1885 Vores Danmarkshistorie side 165
Maleri: Edvard Petersen "Udvandrerne på Larsens Plads" 1890 side 171
Kilde 3.3 "Læge Arbold Møller. Om arbejdsmiljø i industrien 1907" Den Grønne Danmarkshistorie side 65 - 66

Supplerende materiale
"Industrialiseringen - Verdenshistorien 7. BBC produktion - DR2 9. oktober 2012
"Historien om Danmark - Grundloven, folket og Magten" Dr1.
"Hvad er 'den danske model" P3 Esssensen https://www.youtube.com/watch?v=vX0KJLXR6Mw
"Hvad er den danske model" FOA https://www.youtube.com/watch?v=BJuxaOFGfSE
"Den danske model - Flexicurity" Stephen Frank Mortensen https://www.youtube.com/watch?v=S2mPhHCstSw
"Find din fagforening" https://dinfagforening.dk/
"Maskinernes indtogsmarch - Danskernes historie afsnit 9" DR2 1999
"Frederiksværk" LEX, Danmarkshistorien, 17. 11. 2025 https://danmarkshistorien.lex.dk/Frederiksv%C3%A6rk
"Frederiksværk" Kulturministerien. 9. august 2019 https://slks.dk/omraader/kulturarv/bevaringsvaerdige-bygninger-og-miljoeer/bevaringstemaer/industrikultur/industrihistoriens-danmarkskort/frederiksvaerk
"Takket være historisk aftale har ozonlaget kurs mod fuld genopbygning" Laura Kirkebæk-Johansson DR.dk 16. september 2025
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/takket-vaere-historisk-klimaaftale-har-ozonlaget-kurs-mod-fuld-genopbygning

Om forløbet
I forløbet har vi set på udviklingen af industrialiseringen i Danmark. Vi har set på betydningen for samfundet og individet med særligt fokus på levevilkår og arbejsvilkår. Vi har set på arbejderbevægelsens sammenslutning og solidaritet samt betydning af disse for fagforeninger og den danske model, der stadig er aktuel i Danmark i dag. Vi har set på hvordan industrialisering har medført forurening og har påvirket det danske klima.
Vi har set særligt på Frederiksværk som Danmarks første industriby og har været på en rundvisning rundt i byen for at se de levn der fortsat er fra industritiden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#9 religion kristendom og velfærdsstat

Vi har kørt kristendommen og haft særligt fokus på dens udtryk i det moderne samfund. Diakoni og samfundets udsatte har spillet en central rolle.

Biblen:
GT.
1.mosebog kap. 1-3.
2.mosebog kap. 11 og 24

NT:
Markusevangeliet kap. 15 v. 21-47 og kap. 16 . 1-8
Lukasevengeliet kap. 10

moderne:
Social‐etisk arbejde i sognene i
Københavns Stift
Rapport fra stiftets Social‐etiske udvalg, 2021

https://www.kristeligt-dagblad.dk/feltpraest-med-pistol-i-baeltet-gennem-19-aar-et-halvt-aar-i-afghanistan-foeltes-som-et

https://udfordringen.dk/2009/02/velfaerdsstaten-har-brug-for-diakoni/

The Passion of the Christ. (Gibson 2004)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 HI-Forløb#7 Velfærdsstaten i Danmark -Fællesfaglig

Forløbet opgives til eksamen

Faglige mål
anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng

Kernestof
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
-dansk historie og identitet  
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder - historiebrug.

Kernemateriale
"Vores Danmarkshistorie" Peter Frederiksen. Columbus, 2021 side 248 - 253
"Velfærdsstaten" Kristoffer Granov, nov 2013 og Anne Anthon Andersen oktober 2020. Faktalink https://faktalink.dk/emner/velfaerdsstaten
"Velfærd fra Vugge til grav" Dr2. Afsnit 3"

Kilder

Supplerende materiale
"MINIFOREDRAG OM VELFÆRDSSTATEN" Peter Yding Brunbech https://www.facebook.com/watch/?v=10155161214681839
Om forløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Fællesfag. SA Ideologi velfærdsstaten-udfordringer

Fællesfagligt forløb
Introduktion til hoved ideologierne. Velfærdsstatstyper med hovedvægt på den universelle danske model og dens udfordringer.
Vores Grundbog er bogen "Vores samfund" side 48-70.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer