Holdet 2q ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Henrik Friis Madsen, Katrine L. Banke, Rikke Barth Aarosin Petersen
Hold 2024 ks/q (1q ks hi, 1q ks re, 1q ks sa, 2q ks hi, 2q ks re, 2q ks sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Pest over Europa og Danmark
Titel 2 Besættelsestiden i Danmark (enkelfagligt Historie)
Titel 3 Fællesfagligt forløb KS - Grønland
Titel 4 Grønland - fællesfagligt forløb
Titel 5 Dansk økonomi (enkeltfagligt forløb)
Titel 6 Slaveri gennem tiden
Titel 7 Islam
Titel 8 Pol.ideologier - forber. til Riga-forløb
Titel 9 Det 'splittede' Riga
Titel 10 Det gode liv / samfund( fællesfagligt forløb)
Titel 11 Forløb#3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Pest over Europa og Danmark

Pestforløbet er også en introduktion til historie B på hf

Faglige mål:
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Middelalder

Kernemateriale/kilder/supplerende materiale:
- Grundbog: "Pestens tid - sygdom, samfund og behandling, 1100-1711", Kristian Brøndum, Columbus, 2021.
- Den korte historie om pesten: https://www.vejlemuseerne.dk/udstillinger/digitale-udstillinger/sygdomme-der-aendrede-verden/pesten/
- https://danmarkshistorien.dk/perioder/senmiddelalderen-1340-1523/senmiddelalderens-danmark
- Artikel:” Den sorte død blev bekæmpet med lovgivning”
- https://www.dr.dk/historie/danmarkshistorien/vidste-du-en-tredjedel-af-koebenhavns-befolkning-blev-udslettet-i-1711
- https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/christian-4s-pestforordning-1625/

Film:
- DRTV - Død og pine: Lægevidenskabens Historie: Dødelige epidemier - fra pest til tuberkulose (29 min)
- "Pest over Europa" afsnit 1 "det første angreb". DR Kultur, 2011 (38 min)
- om kildekritik: https://www.youtube.com/watch?v=Sp_DkxBqEcA


Om forløbet:
I forløbet ser vi på pestens indtog i Danmark med udblik til Europa. Vi ser på hvordan pesten ryster samfund og individer. Hvordan den sociale position blev ubetydelig i kampen for overlevelse. Vi undersøger hvordan staten og kirken reagerer på pesten samt kirkens betydning for bekæmpelsen af pesten. Vi ser både på Middelalderens pestudbrud samt Danmarks sidste pestudbrud i 1711 og udviklingen i statens epidemibekæmpelse. Vi slutter af med at perspektivere pesten til Corona pandemien i dag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Besættelsestiden i Danmark (enkelfagligt Historie)

Om forløbet:
Forløbet er i forbindelse med Historie-opgaven. På tur med dansk og historie:

HO:
Et af de væsentligste formål med historieopgaven er, at eleverne fordyber sig individuelt i et historisk emne. Derudover trænes eleverne i at udvælge, anvende og vurdere historiefagligt materiale. Forløbet træner også faglig skrivning - herunder udarbejdelse af problemstillinger, dokumentation og anvendelse af citatteknik.

Kernemateriale:
- Holocaust og andre folkedrab
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Fællesfagligt forløb KS - Grønland

Historie:

Kernestoffet er:  
- dansk historie og identitet
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv  
- historiefaglige metoder
- historiebrug.


Religion:
Der gives en introduktion til det tidlige inuitsamfund, deres traditioner og ritualer. vi vil tale om socialisering i det gamle samf. og i dag. Vi slutter af med at kigge på den revitalisering der er sket i Grønland, samt sprog, traditioner og ritualers betydning for indentitet og kultur.

Matrialer:
Kompendium:
5-11, 14, 17 -19, 27
s. 22 Tekst 8,
s.23 Tekst 9
s. 26, tekst 5 + 12
tekst 6
tekst 13 +14
tekst 11 A. sjælevandring

biblen: 1. mos, kap 1,1 -2,4




Div. Dokumentar / korte filmklip:
Om fordomme: (Forståelse, Nysgerrighed og Fordomme):
https://vimeo.com/127241097
Mødet med Danmark:
https://vimeo.com/127245567
religiøse ritualer:
https://www.youtube.com/watch?v=5rBDIrv1Y-k&ab_channel=AtheosNous
uddrag af:
https://www.youtube.com/watch?v=aG8WqEyXIyc&list=PLbp8XZqTU3XyYNCfjDaUXCDfC90Ua8RmO&index=11
Hvorfor bliver flere grønlændere tatoveret i ansigtet: https://www.youtube.com/watch?v=d5gJh0qX3_w&ab_channel=P3Essensen
Udvalg af små video: https://www.google.com/search?rlz=1C1KNTJ_daDK1004DK1004&sxsrf=AJOqlzWVrgyRfUVic6afLWvJLoxE5AO0EQ:1678022361670&q=Ansigtstatoveringer+Gr%C3%B8nland&sa=X&ved=2ahUKEwjZmKu28MT9AhUXQfEDHYjEBnYQ1QJ6BAhGEAE&biw=1536&bih=746&dpr=1.25

Sange:
Nanook:
Nanook - "Nanook"
Talisman:
danske tekster:
Nanook - Aarnuaq (Talisman) lyrics + Danish translation
Nanook - Aarnuaq (Talisman)
Sassuma Arnaa
Nanook - Sassuma Arnaa lyrics + English translation
tupilak-sangtekst-josef-tarrak-petrussen.pdf
sangen her
https://www.levendegronland.dk/da/samfundsfag/national-identitet/opgaver-til-lykkelaender/

Div link
Religion.dk leksion : https://www.religion.dk/leksikon/havets-moder
Visit Greenland: https://visitgreenland.com/da/artikler/tunniit-a-guide-to-inuit-tattoos-in-greenland/
Inuit-tatovering på vej tilbage: https://www.sermitsiaq.ag/kultur/inuit-tatoveringer-pa-vej-tilbage/163955
Grønlands nationalmuseum: https://da.nka.gl/immateriel-kulturarvsfortegnelse/kakiuineq/
Red barnet.pdf s. 13
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Grønland - fællesfagligt forløb

Samf-del af forløb

- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle

- kvalitativ og kvantitativ metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Dansk økonomi (enkeltfagligt forløb)

det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter

Kontanthjælpsreformen som eksempel på politisk-økonomiske reformer - gg. af reformens hovedpunkter, samt læsning af artikel med kritik af reformen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Slaveri gennem tiden

Slaveri gennem tiden (enkelfagligt historie)

- Det antikke Grækenland
- Romerriget
- Vikingetiden
- Dansk vestindien (hovedfokus)
- Racisme

fokus
- slave eller slavegjort?
- Definitionen af ufrie/trælle/slaver/slavegjorte gennem tiden

Faglige mål
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
-formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
-reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Islam

En introduktion i til islam, hvor vi bl.a. vil have fokus på den formative periode, søjlerne og trosartiklerne.
Vi vil også arbejde med islam i Danmark herunder konvertitmuslimer, og problematikkerne omkring religiøs ekstremisme.
Vi vil komme omkring Hjärpes, Rambo og N. Smarts model, samt socialisering.

Materialer:
Moderne islam: kap 2, 3,4,5
KS-bogen s. 98 (sura 4,171) ,100-104
Grundbogen til religion c s. 245-250

tekster
”At vælge islam” – Jacob Werdelin
Sura 6, 100-103
Hadith Al-Bukhari om troen (Moderne islam, Tekst 16)

Film, dokumentar, podcast
5 skarpe om islam (ligger på cfu)
BBC, Hajj (cfu, fra 2001)
Når naboens datter bliver muslim af 1+2
https://www.youtube.com/watch?v=L8-QVHbaeTo&ab_channel=JohannaBr%C3%BCel (1:2)
https://www.youtube.com/watch?v=JIbdsitYDFg&ab_channel=JohannaBr%C3%BCel (2:2)

Jeg er dansk etnisk konvertit
https://www.youtube.com/watch?v=EALqRY_uvsw&ab_channel=MmdCopenhagen

historien om Lukas https://thirdear.studio/da/pods/lukas alle afsnit


Div link
Flere danskere konverterer til islam, https://www.berlingske.dk/samfund/flere-danskere-konverterer-til-islam hentet 18.11.2021

Michelle konverterede som…. https://www.dr.dk/nyheder/indland/michelle-konverterede-til-islam-som-12-aarig-jeg-forstaar-dem-der-ikke-staar-frem

Stærke fællesskaber: https://xn--strkefllesskaber-vobe.dk/undervisning/gymnasie/gruppe/emne-3/
(Der læses fra ”Religiøs ekstremisme” til og med ”Sociologisk vinkel”




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 Det 'splittede' Riga

Fælles fagligt forløb, der slutter af med en studietur til Riga.
Forløbet har været meget kort.

Religion: Formålet er at give en kort introduktion til jødedom, samt ondskabstypologierne.
materiale:
Kuplen,Muren,Graven
s. 128-131
s.137-139
s. 82-84

Han Henrik Fafner, Jødedom tro og praksis, systime
s. 7-18

Biblen
1.mosebog, 12,1-8
1mos. 17,1-17

Tekster:
Det jødiske frihedsbrev af 1814

div. link
https://joediskinfo.dk/artikler/religion-0/ritualer-symboler
https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE7123533/Udslettelsen-af-Rigas-j%C3%B8der/
uddrag af: https://da.wikipedia.org/wiki/Rumbulamassakren


Samfundsfag:

Kernestof:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier, værdi-og fordelingspolitik
- det politiske system i Danmark, i Estland og i EU
- politiske beslutninger i Danmark

Lærebogsstof:
Brøndum m.fl.: "Luk samfundet op" (Columbus, 3. udg. 2019).
kap. 5 (uddrag) 110-115 + 118-121 - Politiske ideologier, politiske partier i Danmark, værdipolitik og fordelingspolitik.
kap 6 (uddrag) s. 132 (fra nederst 1. spalte) - 142 (indtil 6.4. Valg og vælgere), magtdelingslæren, valgmåder, partier/interesseorganisationer/græsrodsbevægelser, fra klassepartier til catch-all-partier, lovgivningsprocessen i DK, mindretalsregeringer/flertalsregering, typer af EU-lovgivning (forordninger og direktiver), de danske EU-forbehold  

Herudover internet-sider og artikler om det politiske system og politiske forhold i Letland i forbindelse med studietur til Riga.

Artikler:
"Rusland vil beskytte russere" - Tv2.dk 7. maj 2022 af Albert Schmidt Møller
"Russisk mindretal i Letland er sat i skammekrogen og må ikke fejre sin traditionsrige 9.maj" - Kristeligt Dagblad 8. maj 2022 af Calle Vangstrup
"Letland går til valg, mens de unge bliver hjemme" - POV International 29. september 2022 af Linus Folke Jensen
"Jeg vil altid være parat til at forsvare Letland og dets folk" - Magasinet Europa 14. marts 2021 af Linus Folke Jensen


Internetsider:
Landeprofil for Letland https://european-union.europa.eu/principles-countries-history/eu-countries/latvia_da
Om Letland (Udenrigsministeriets hjemmeside) https://letland.um.dk/om-letland
Wikipedia-artikel om politiske partier i Letland https://da.wikipedia.org/wiki/Politiske_partier_i_Letland
Globalis korruptionsindeks, sammenligning af korruptionsniveauet i Letland og Danmark https://globalis.dk/Statistikk/korruption?country=42087&country2=41747
Identifikation af værdipolitik og fordelingspolitik hos forskellige danske politiske partier via partiernes hjemmesider
DR Explainer om det amerikanske valgsystem https://www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-derfor-kan-man-blive-usas-praesident-uden-flertallet-af-alle-stemmerne_211947

Andet materiale:
Figur - Vigtigste politiske emner for vælgerne i Danmark 2025
(Kilde: https://www.dr.dk/nyheder/politik/et-nyt-emne-er-stroeget-op-i-toppen-blandt-vaelgerne)
Dokument med eksempler på interesseorganisationer og græsrodsbevægelser i Danmark (udarbejdet af læreren)
Figur over interesseorganisationers politiske indflydelse i Danmark (forlaget Columbus)




















Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Det gode liv / samfund( fællesfagligt forløb)

Historie: Velfærdsstat
Pensum:
Larsen og Smitt: Danmarkshistorisk oversigt, 2. udg., Systime 2006, side 67-120
Lars Andersen m.fl.: Fra verdenskrig til velfærd, Gyldendal 2006, side 48-74 (Fokus 3)
Dokumentar: Danske Drømme: "Tømmermænd".
Film m. religion: Bænken.


Religion: Kristendom
at skabe en forståelse for kristendommens betydning i Danmark, samt hvordan den danske folkekirke arbejder med diakoni.

Vi kommer også kort omkring etik (pligt, lykke og interdependens)
Fokus vil ligge på folkekirken og dens virke i Det gode samfund (velfærdsstaten) samt de etiske principper i kristendommen.

– vi vil arbejde med begreber som diakoni og socialetisk arbejde,  samt kigge på folkekirkens betydning for det danske samfund.

Materiale:
Materialer
Religion og kultur, 3. udg.
s. 143-148, 150-155 (midt)

Biblen:
1.mosebog
1. mos, kap 3, 1-19
1.mos, 11,1-9
1.mos, 6, 5-7
1.mos, 7, 4
3.mos, 19, 33-34
Matthæus kap 5, 1-48

div. ’Småfilm’ / dokumentar
Religionernes spredning:
https://www.youtube.com/watch?v=T0GxkLE8sW8&ab_channel=TheCharbonneauConnection
ti vigtigste ting om kristendom:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/det-vigtigste-vide-om-kristendommen
Præster i krig: https://www.dr.dk/drtv/serie/praester-i-krig_473608 episode 1

Religionsnørden:
https://www.youtube.com/watch?v=Ii_tst8FglE&ab_channel=Religionsn%C3%B8rden
Det gl. testamente fortalt på 5 min.
https://www.youtube.com/watch?v=I400jhY2DF0&t=5s  LINKET ER DØDT

Jesus bor i dig, ved Helligånden (fra 8.30-ca. 15min.)
https://www.youtube.com/watch?v=O2gWSaboEJ4&ab_channel=LivetsKirkeAarhus

Div. Link:

Bag om Den barmhjertige samaritaner https://www.bibelselskabet.dk/bag-om-den-barmhjertige-samaritaner
Kirken skal hjælpe de svageste: https://www.information.dk/2005/09/kirken-hjaelpe-svageste
Næstekærlighed i kristendom: https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/naestekaerlighed-i-kristendommen
Hvem var Martin Luther: https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvem-var-martin-luther
Socialt arb i folkekirken: https://www.folkekirken.dk/om-folkekirken/folkekirken-i-samfundet/socialt-arbejde
Vi skal lære af hinandens sociale arbejde: https://www.kobenhavnsstift.dk/aktuelt/nyheder/vi-skal-laere-af-hinandens-sociale-arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer