Frederiksværk Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksværk Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2q ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Henrik Friis Madsen, Katrine L. Banke, Rikke Barth Aarosin Petersen
Hold
2024 ks/q (
1q ks hi
,
1q ks re
,
1q ks sa
,
2q ks hi
,
2q ks re
,
2q ks sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Pest over Europa og Danmark
Titel 2
Besættelsestiden i Danmark (enkelfagligt Historie)
Titel 3
Fællesfagligt forløb KS - Grønland
Titel 4
Grønland - fællesfagligt forløb
Titel 5
Dansk økonomi (enkeltfagligt forløb)
Titel 6
Slaveri gennem tiden
Titel 7
Islam
Titel 8
Pol.ideologier - forber. til Riga-forløb
Titel 9
Det 'splittede' Riga
Titel 10
Det gode liv / samfund( fællesfagligt forløb)
Titel 11
Forløb#3
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Pest over Europa og Danmark
Pestforløbet er også en introduktion til historie B på hf
Faglige mål:
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Middelalder
Kernemateriale/kilder/supplerende materiale:
- Grundbog: "Pestens tid - sygdom, samfund og behandling, 1100-1711", Kristian Brøndum, Columbus, 2021.
- Den korte historie om pesten:
https://www.vejlemuseerne.dk/udstillinger/digitale-udstillinger/sygdomme-der-aendrede-verden/pesten/
-
https://danmarkshistorien.dk/perioder/senmiddelalderen-1340-1523/senmiddelalderens-danmark
- Artikel:” Den sorte død blev bekæmpet med lovgivning”
-
https://www.dr.dk/historie/danmarkshistorien/vidste-du-en-tredjedel-af-koebenhavns-befolkning-blev-udslettet-i-1711
-
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/christian-4s-pestforordning-1625/
Film:
- DRTV - Død og pine: Lægevidenskabens Historie: Dødelige epidemier - fra pest til tuberkulose (29 min)
- "Pest over Europa" afsnit 1 "det første angreb". DR Kultur, 2011 (38 min)
- om kildekritik:
https://www.youtube.com/watch?v=Sp_DkxBqEcA
Om forløbet:
I forløbet ser vi på pestens indtog i Danmark med udblik til Europa. Vi ser på hvordan pesten ryster samfund og individer. Hvordan den sociale position blev ubetydelig i kampen for overlevelse. Vi undersøger hvordan staten og kirken reagerer på pesten samt kirkens betydning for bekæmpelsen af pesten. Vi ser både på Middelalderens pestudbrud samt Danmarks sidste pestudbrud i 1711 og udviklingen i statens epidemibekæmpelse. Vi slutter af med at perspektivere pesten til Corona pandemien i dag.
Indhold
Kernestof:
Den lille historie.pdf
Husk:
Læs denne pdf: s. 67-69.pdf og skriv 2 pointer ned
Læs side70 – 73 (Læs ikke kildeteksten hjemme)
pest s. 70-73.pdf
Læs side 8 – 11 pest s. 7-11.pdf pest s. 11-14.pdf
Læs side 14 – 19 (Læs ikke kilden på side 15)
Læs side 22 – 26 (Læs ikke kilderne)
Læs side 26 - 31 (Læs ikke kildetekst hjemme)
Læs side 75 – 80 (Læs ikke kildeteksten hjemme)
Læs side 80 (fra "kirkens svækkelse")- 84 (til "... for at bevare deres minde") (Læs ikke kildetekst hjemme)
Ingen lektier til modulet i dag 😊
Læs artiklen: "Den sorte død blev nedkæmpet med lovgivning”
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Besættelsestiden i Danmark (enkelfagligt Historie)
Om forløbet:
Forløbet er i forbindelse med Historie-opgaven. På tur med dansk og historie:
HO:
Et af de væsentligste formål med historieopgaven er, at eleverne fordyber sig individuelt i et historisk emne. Derudover trænes eleverne i at udvælge, anvende og vurdere historiefagligt materiale. Forløbet træner også faglig skrivning - herunder udarbejdelse af problemstillinger, dokumentation og anvendelse af citatteknik.
Kernemateriale:
- Holocaust og andre folkedrab
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug
Indhold
Kernestof:
https://historiskatlas.dk/J%C3%B8dernes_flugt_oktober_1943_(r687)
Historiens kernestof besættelsen.pdf
ingen lektier til i dag
læs resten af side 220-222 (stop ved "modstandsbevægelsen")
Den tidlige modstand.pdf
pdf.pdf
Læs s. 226 i Vores Danmarks Historie "Bruddet med samarbejdspolitikken"
læs: frihedsrådet og modstandsbevægelsen.pdf
Retsopgøret efter besættelsen, 1945-1955
3 emner til HO.pdf vælg overordnet emne til jeres HO og skriv 1, 2 eller 3 i elevfeedback (Inden timen)
Vejledning til hvordan og hvornår man laver noter i en historieopgave.docx
Materiale Kilder til historieopgaven 1.docx
redegørelsen skal være færdig og kom forberedt til analyse-delen
Lav en forside og en litteraturliste (det man har brugt indtil nu)
3 emner til HO.pdf
Analysen skal være færdig og i skal arbejde med jeres perspektivering.
ingen lektier
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Fællesfagligt forløb KS - Grønland
Historie:
Kernestoffet er:
- dansk historie og identitet
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug.
Religion:
Der gives en introduktion til det tidlige inuitsamfund, deres traditioner og ritualer. vi vil tale om socialisering i det gamle samf. og i dag. Vi slutter af med at kigge på den revitalisering der er sket i Grønland, samt sprog, traditioner og ritualers betydning for indentitet og kultur.
Matrialer:
Kompendium:
5-11, 14, 17 -19, 27
s. 22 Tekst 8,
s.23 Tekst 9
s. 26, tekst 5 + 12
tekst 6
tekst 13 +14
tekst 11 A. sjælevandring
biblen: 1. mos, kap 1,1 -2,4
Div. Dokumentar / korte filmklip:
Om fordomme: (Forståelse, Nysgerrighed og Fordomme):
https://vimeo.com/127241097
Mødet med Danmark:
https://vimeo.com/127245567
religiøse ritualer:
https://www.youtube.com/watch?v=5rBDIrv1Y-k&ab_channel=AtheosNous
uddrag af:
https://www.youtube.com/watch?v=aG8WqEyXIyc&list=PLbp8XZqTU3XyYNCfjDaUXCDfC90Ua8RmO&index=11
Hvorfor bliver flere grønlændere tatoveret i ansigtet:
https://www.youtube.com/watch?v=d5gJh0qX3_w&ab_channel=P3Essensen
Udvalg af små video:
https://www.google.com/search?rlz=1C1KNTJ_daDK1004DK1004&sxsrf=AJOqlzWVrgyRfUVic6afLWvJLoxE5AO0EQ:1678022361670&q=Ansigtstatoveringer+Gr%C3%B8nland&sa=X&ved=2ahUKEwjZmKu28MT9AhUXQfEDHYjEBnYQ1QJ6BAhGEAE&biw=1536&bih=746&dpr=1.25
Sange:
Nanook:
Nanook - "Nanook"
Talisman:
danske tekster:
Nanook - Aarnuaq (Talisman) lyrics + Danish translation
Nanook - Aarnuaq (Talisman)
Sassuma Arnaa
Nanook - Sassuma Arnaa lyrics + English translation
tupilak-sangtekst-josef-tarrak-petrussen.pdf
sangen her
https://www.levendegronland.dk/da/samfundsfag/national-identitet/opgaver-til-lykkelaender/
Div link
Religion.dk
leksion :
https://www.religion.dk/leksikon/havets-moder
Visit Greenland:
https://visitgreenland.com/da/artikler/tunniit-a-guide-to-inuit-tattoos-in-greenland/
Inuit-tatovering på vej tilbage:
https://www.se
rmitsiaq.ag/kultur/inuit-tatoveringer-pa-vej-tilbage/163955
Grønlands nationalmuseum: https://da.nka.gl/immateriel-kulturarvsfortegnelse/kakiuineq/
Red barnet.pdf s. 13
Indhold
Kernestof:
ingen lektier
Spørgsmål til 1.kap.docx fra s. 6-16
Guldberg Mikkelsen - Inuit og den lange vej, kap 1, indhold og forord.pdf
www.thetruesize.com
DRTV - TVA: Partier uenige om grønlandsk selvstændighed
3D Interactive Globe
Grønland er afgørende for USA af tre grunde_ Men én ting undrer ekspert ved Trumps udmelding _ Indland _ DR.pdf
Afsnit
Grønland (historie, samfund, religion).pdf læs s. 12-13
Grønland (historie, samfund, religion).pdf læs s. 15
Tag med i slædesporet på 5. Thuleekspeditionen
Grønland (historie, samfund, religion).pdf læs s. 16-17 (stop ved "Den kulturelle udvikling")
Knud Rasmussen.docx
Lyt til: A4_Tvaers_over_arktis1.mp3
Grønland - Samfund, politik og økonomi (uddrag).pdf
I dag skal vi arbejde med teksten i det vedhæftede dokument. Der er således ingen lektier til dette modul. Desuden skal vi se videoen på det vedhæftede link.
DRTV - De unge grønlændere
I dag læser vi videre i den vedhæftede tekst, samt læser de to vedhæftede artikler. Ingen lektier til i dag.
Grønlændere bliver tatoveret i ansigtet - vi tager vores identitet tilbage.pdf
Grønlandske unge vil bryde den onde cirkel af selvmord og svigt Kristeligt Dagblad.pdf
Tarrak - Tupilak (Official Music Video)
Læs: 10 Facts om Grønland, som du måske ikke kender | [Besøg Grønland!]
Guldberg Mikkelsen - Inuit og den lange vej, kap 3.pdf
Lektie lav resten af jeres powerpoint :)
Socialisering i Grønland
2025 Grønlandskompendium.docx
Grønland (historie, samfund, religion).pdf
Tur til Nationalmuseet.docx
Guldberg Mikkelsen - Inuit og den lange vej, kap 4.pdf
Evaluering af undervisningsevent om Grønland på Nationalmuseet
Grønland (historie, samfund, religion).pdf læs s. 27 og besvar:
Guldberg Mikkelsen - Inuit og den lange vej, kap 5.pdf
lektie: besvar resten af spørgsmålene til kap. 4: Spørgsmål til kap. 4.docx
Læs "Prisen - alkohol og selvmord" s. 46-47 i Guldberg Mikkelsen - Inuit og den lange vej, kap 5.pdf
Læs: Guldberg Mikkelsen - Inuit og den lange vej, kap 6.pdf
Grønland - Socialisering og ulighed.pdf
N_2021-Selvmordsadfaerd-paa-Gronland.pdf
Grønlands selvmordsrate knyttet til koloniseringen.pdf
Thomas Ziehes begreber - fra Luk samfundet op 3. udgave.pdf
'I ved ikke, hvem I koloniserede': Se godt på disse fotos, de viser et stykke af, hvem vi er
1q ks 2025 - Endelig begrebsliste Grønland.docx
Læs: Vejen til Grønlands økonomiske selvstændighed er lang Kristeligt Dagblad.pdf
Arbejdsgrupper 1q marts 2025.xlsx
I får dette modul til at skrive videre på jeres synopsis, og I har så mulighed for at få vejledning af mig.
Undersøgelse - unge og klimahandling
Vi begynder dette modul med at svare på den vedhæftede undersøgelse om unge og klimahandling
Grønland begrebsliste udfyld.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 48
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Grønland - fællesfagligt forløb
Samf-del af forløb
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
- kvalitativ og kvantitativ metode
Indhold
Kernestof:
ingen lektier
Spørgsmål til 1.kap.docx fra s. 6-16
Guldberg Mikkelsen - Inuit og den lange vej, kap 1, indhold og forord.pdf
www.thetruesize.com
DRTV - TVA: Partier uenige om grønlandsk selvstændighed
3D Interactive Globe
Grønland er afgørende for USA af tre grunde_ Men én ting undrer ekspert ved Trumps udmelding _ Indland _ DR.pdf
Afsnit
Grønland (historie, samfund, religion).pdf læs s. 12-13
Grønland (historie, samfund, religion).pdf læs s. 15
Tag med i slædesporet på 5. Thuleekspeditionen
Grønland (historie, samfund, religion).pdf læs s. 16-17 (stop ved "Den kulturelle udvikling")
Knud Rasmussen.docx
Lyt til: A4_Tvaers_over_arktis1.mp3
Grønland - Samfund, politik og økonomi (uddrag).pdf
I dag skal vi arbejde med teksten i det vedhæftede dokument. Der er således ingen lektier til dette modul. Desuden skal vi se videoen på det vedhæftede link.
DRTV - De unge grønlændere
I dag læser vi videre i den vedhæftede tekst, samt læser de to vedhæftede artikler. Ingen lektier til i dag.
Grønlændere bliver tatoveret i ansigtet - vi tager vores identitet tilbage.pdf
Grønlandske unge vil bryde den onde cirkel af selvmord og svigt Kristeligt Dagblad.pdf
Tarrak - Tupilak (Official Music Video)
Læs: 10 Facts om Grønland, som du måske ikke kender | [Besøg Grønland!]
Guldberg Mikkelsen - Inuit og den lange vej, kap 3.pdf
Lektie lav resten af jeres powerpoint :)
Socialisering i Grønland
2025 Grønlandskompendium.docx
Grønland (historie, samfund, religion).pdf
Tur til Nationalmuseet.docx
Guldberg Mikkelsen - Inuit og den lange vej, kap 4.pdf
Evaluering af undervisningsevent om Grønland på Nationalmuseet
Grønland (historie, samfund, religion).pdf læs s. 27 og besvar:
Guldberg Mikkelsen - Inuit og den lange vej, kap 5.pdf
lektie: besvar resten af spørgsmålene til kap. 4: Spørgsmål til kap. 4.docx
Læs "Prisen - alkohol og selvmord" s. 46-47 i Guldberg Mikkelsen - Inuit og den lange vej, kap 5.pdf
Læs: Guldberg Mikkelsen - Inuit og den lange vej, kap 6.pdf
Grønland - Socialisering og ulighed.pdf
N_2021-Selvmordsadfaerd-paa-Gronland.pdf
Grønlands selvmordsrate knyttet til koloniseringen.pdf
Thomas Ziehes begreber - fra Luk samfundet op 3. udgave.pdf
'I ved ikke, hvem I koloniserede': Se godt på disse fotos, de viser et stykke af, hvem vi er
1q ks 2025 - Endelig begrebsliste Grønland.docx
Læs: Vejen til Grønlands økonomiske selvstændighed er lang Kristeligt Dagblad.pdf
Arbejdsgrupper 1q marts 2025.xlsx
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 40
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Dansk økonomi (enkeltfagligt forløb)
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
Kontanthjælpsreformen som eksempel på politisk-økonomiske reformer - gg. af reformens hovedpunkter, samt læsning af artikel med kritik af reformen.
Indhold
Kernestof:
I får dette modul til at skrive videre på jeres synopsis, og I har så mulighed for at få vejledning af mig.
Undersøgelse - unge og klimahandling
Afsnit
Vi begynder dette modul med at svare på den vedhæftede undersøgelse om unge og klimahandling
Grønland begrebsliste udfyld.doc
ingen lektier pga afleveringen i går :)
I dag introduktion til samfundsøkonomi
Cato og af det Romerskeriges folk.pdf
Luk samfundet op 3. udg. s. 184-200 (øk.).pdf
Læs side 184-187 (indtil der står "Betalingsbalancen" i teksten), og tag gode noter. Dette er samtidig lektier til næste gang.
Arbejdsspørgsmål til Luk samfundet op s. 184-189 - Hvad er en god økonomi.docx
Læs side 184-187 i det vedhæftede dokument, og tag gode noter (stop når du når til begrebet "Betalingsbalancen" indfarvet med gult i 2. spalte på side 187. Husk at læse det der står i tekstboksene på siderne, og tag gode noter til dette også.
Kære 1q.
I dag gennemgår vi arbejdsspørgsmålene til side 184-189 i det vedhæftede dokument, som I lavede i arbejd selv-modulet i går, og uploadede på elevfeedback på modulet.
Læs: Slaver og trælle i vikingetiden
Hvad ved man om: Eisias (fra "Stemmer fra Antikken")?
I dag introduktion til økonomisk politik
Virkningerne af henholdsvis ekspansiv og kontraktiv finanspolitik.docx
Kap 4: (ligger i jeres dokumentmappe)
Se: The Atlantic Slave Trade: Crash Course World History #24
Lektie: læs og marker i teksten:
Aftale om nyt kontanthjælpssystem (uddrag).pdf
Kritik af kontanthjælpsreform.pdf
I dette modul læser og gennemgår vi desuden side 197-198 i det vedhæftede uddrag af "Luk samfundet op", samt de to vedhæftede artikler.
Dagpenge, kontanthjælp etc. - Satser for 2025 (inden k.-hjælpsreform)
Læs side 194-197 i det vedhæftede uddrag af "Luk samfundet op" (det samme som I læste i løbet af sidste modul), og tag gode noter.
Vores Danmarkshistorie s. 118-121.pdf
Satser for 2025
Læs side 197-198 i det vedhæftede dokument (stop når du når til overskriften "Giver økonomiske reformer mere velfærd" på side 198), og tag gode noter.
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Slaveri gennem tiden
Slaveri gennem tiden (enkelfagligt historie)
- Det antikke Grækenland
- Romerriget
- Vikingetiden
- Dansk vestindien (hovedfokus)
- Racisme
fokus
- slave eller slavegjort?
- Definitionen af ufrie/trælle/slaver/slavegjorte gennem tiden
Faglige mål
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
-formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
-reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
Indhold
Kernestof:
ingen lektier pga afleveringen i går :)
I dag introduktion til samfundsøkonomi
Cato og af det Romerskeriges folk.pdf
Luk samfundet op 3. udg. s. 184-200 (øk.).pdf
Læs side 184-187 (indtil der står "Betalingsbalancen" i teksten), og tag gode noter. Dette er samtidig lektier til næste gang.
Arbejdsspørgsmål til Luk samfundet op s. 184-189 - Hvad er en god økonomi.docx
Læs side 184-187 i det vedhæftede dokument, og tag gode noter (stop når du når til begrebet "Betalingsbalancen" indfarvet med gult i 2. spalte på side 187. Husk at læse det der står i tekstboksene på siderne, og tag gode noter til dette også.
Kære 1q.
I dag gennemgår vi arbejdsspørgsmålene til side 184-189 i det vedhæftede dokument, som I lavede i arbejd selv-modulet i går, og uploadede på elevfeedback på modulet.
Læs: Slaver og trælle i vikingetiden
Afsnit
Hvad ved man om: Eisias (fra "Stemmer fra Antikken")?
I dag introduktion til økonomisk politik
Virkningerne af henholdsvis ekspansiv og kontraktiv finanspolitik.docx
Kap 4: (ligger i jeres dokumentmappe)
Se: The Atlantic Slave Trade: Crash Course World History #24
Lektie: læs og marker i teksten:
Aftale om nyt kontanthjælpssystem (uddrag).pdf
Kritik af kontanthjælpsreform.pdf
I dette modul læser og gennemgår vi desuden side 197-198 i det vedhæftede uddrag af "Luk samfundet op", samt de to vedhæftede artikler.
Dagpenge, kontanthjælp etc. - Satser for 2025 (inden k.-hjælpsreform)
Læs side 194-197 i det vedhæftede uddrag af "Luk samfundet op" (det samme som I læste i løbet af sidste modul), og tag gode noter.
Vores Danmarkshistorie s. 118-121.pdf
Satser for 2025
Læs side 197-198 i det vedhæftede dokument (stop når du når til overskriften "Giver økonomiske reformer mere velfærd" på side 198), og tag gode noter.
hajj, arbejdsspørgsmål.doc
Titel
Videregående uddannelser - Danmarks Akkrediteringsinstitution
Socialrådgiver | UddannelsesGuiden
Rollespil med socialrådgiver.docx
Luk samfundet op 3. udg. s. 110-115 - politiske ideologier.pdf
ingen lektier :)
Læs side 110-115 (stop når du når til afsnittet "5.2. Ideologiske forgreninger) i det vedhæftede dokument, og tag gode noter.
Læs: Introduktion til Slaveoprøret på Sankt Jan.pdf
I am Queen Mary.pptx
Se: Specialesalonen - Om kollektiv erindring af den danske slavehandel
I dette modul fortsætter vi med jeres præsentationer af de politiske partier
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 39
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Islam
En introduktion i til islam, hvor vi bl.a. vil have fokus på den formative periode, søjlerne og trosartiklerne.
Vi vil også arbejde med islam i Danmark herunder konvertitmuslimer, og problematikkerne omkring religiøs ekstremisme.
Vi vil komme omkring Hjärpes, Rambo og N. Smarts model, samt socialisering.
Materialer:
Moderne islam: kap 2, 3,4,5
KS-bogen s. 98 (sura 4,171) ,100-104
Grundbogen til religion c s. 245-250
tekster
”At vælge islam” – Jacob Werdelin
Sura 6, 100-103
Hadith Al-Bukhari om troen (Moderne islam, Tekst 16)
Film, dokumentar, podcast
5 skarpe om islam (ligger på cfu)
BBC, Hajj (cfu, fra 2001)
Når naboens datter bliver muslim af 1+2
https://www.youtube.com/watch?v=L8-QVHbaeTo&ab_channel=JohannaBr%C3%BCel
(1:2)
https://www.youtube.com/watch?v=JIbdsitYDFg&ab_channel=JohannaBr%C3%BCel
(2:2)
Jeg er dansk etnisk konvertit
https://www.youtube.com/watch?v=EALqRY_uvsw&ab_channel=MmdCopenhagen
historien om Lukas https://thirdear.studio/da/pods/lukas alle afsnit
Div link
Flere danskere konverterer til islam,
https://www.berlingske.dk/samfund/flere-danskere-konverterer-til-islam
hentet 18.11.2021
Michelle konverterede som….
https://www.dr.dk/nyheder/indland/michelle-konverterede-til-islam-som-12-aarig-jeg-forstaar-dem-der-ikke-staar-frem
Stærke fællesskaber:
https://xn--strkefllesskaber-vobe.dk/undervisning/gymnasie/gruppe/emne-3/
(Der læses fra ”Religiøs ekstremisme” til og med ”Sociologisk vinkel”
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål til Luk samfundet op s. 184-189 - Hvad er en god økonomi.docx
Læs side 184-187 i det vedhæftede dokument, og tag gode noter (stop når du når til begrebet "Betalingsbalancen" indfarvet med gult i 2. spalte på side 187. Husk at læse det der står i tekstboksene på siderne, og tag gode noter til dette også.
Luk samfundet op 3. udg. s. 184-200 (øk.).pdf
Kære 1q.
I dag gennemgår vi arbejdsspørgsmålene til side 184-189 i det vedhæftede dokument, som I lavede i arbejd selv-modulet i går, og uploadede på elevfeedback på modulet.
Læs: Slaver og trælle i vikingetiden
Afsnit
Hvad ved man om: Eisias (fra "Stemmer fra Antikken")?
I dag introduktion til økonomisk politik
Virkningerne af henholdsvis ekspansiv og kontraktiv finanspolitik.docx
Kap 4: (ligger i jeres dokumentmappe)
Se: The Atlantic Slave Trade: Crash Course World History #24
Lektie: læs og marker i teksten:
Aftale om nyt kontanthjælpssystem (uddrag).pdf
Kritik af kontanthjælpsreform.pdf
I dette modul læser og gennemgår vi desuden side 197-198 i det vedhæftede uddrag af "Luk samfundet op", samt de to vedhæftede artikler.
Dagpenge, kontanthjælp etc. - Satser for 2025 (inden k.-hjælpsreform)
Læs side 194-197 i det vedhæftede uddrag af "Luk samfundet op" (det samme som I læste i løbet af sidste modul), og tag gode noter.
Vores Danmarkshistorie s. 118-121.pdf
Satser for 2025
Læs side 197-198 i det vedhæftede dokument (stop når du når til overskriften "Giver økonomiske reformer mere velfærd" på side 198), og tag gode noter.
hajj, arbejdsspørgsmål.doc
Titel
Videregående uddannelser - Danmarks Akkrediteringsinstitution
Socialrådgiver | UddannelsesGuiden
Rollespil med socialrådgiver.docx
Luk samfundet op 3. udg. s. 110-115 - politiske ideologier.pdf
ingen lektier :)
Læs side 110-115 (stop når du når til afsnittet "5.2. Ideologiske forgreninger) i det vedhæftede dokument, og tag gode noter.
Læs: Introduktion til Slaveoprøret på Sankt Jan.pdf
I am Queen Mary.pptx
Se: Specialesalonen - Om kollektiv erindring af den danske slavehandel
I dette modul fortsætter vi med jeres præsentationer af de politiske partier
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Pol.ideologier - forber. til Riga-forløb
Forløb der indgår i samf-delen af forløbet om Riga ifm. studieturen efter sommerferien.
politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Indhold
Kernestof:
hajj, arbejdsspørgsmål.doc
Videregående uddannelser - Danmarks Akkrediteringsinstitution
Socialrådgiver | UddannelsesGuiden
Rollespil med socialrådgiver.docx
Luk samfundet op 3. udg. s. 110-115 - politiske ideologier.pdf
ingen lektier :)
Læs side 110-115 (stop når du når til afsnittet "5.2. Ideologiske forgreninger) i det vedhæftede dokument, og tag gode noter.
Læs: Introduktion til Slaveoprøret på Sankt Jan.pdf
I am Queen Mary.pptx
Se: Specialesalonen - Om kollektiv erindring af den danske slavehandel
I dette modul fortsætter vi med jeres præsentationer af de politiske partier
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Det 'splittede' Riga
Fælles fagligt forløb, der slutter af med en studietur til Riga.
Forløbet har været meget kort.
Religion: Formålet er at give en kort introduktion til jødedom, samt ondskabstypologierne.
materiale:
Kuplen,Muren,Graven
s. 128-131
s.137-139
s. 82-84
Han Henrik Fafner, Jødedom tro og praksis, systime
s. 7-18
Biblen
1.mosebog, 12,1-8
1mos. 17,1-17
Tekster:
Det jødiske frihedsbrev af 1814
div. link
https://joediskinfo.dk/artikler/religion-0/ritualer-symboler
https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE7123533/Udslettelsen-af-Rigas-j%C3%B8der/
uddrag af:
https://da.wikipedia.org/wiki/Rumbulamassakren
Samfundsfag:
Kernestof:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier, værdi-og fordelingspolitik
- det politiske system i Danmark, i Estland og i EU
- politiske beslutninger i Danmark
Lærebogsstof:
Brøndum m.fl.: "Luk samfundet op" (Columbus, 3. udg. 2019).
kap. 5 (uddrag) 110-115 + 118-121 - Politiske ideologier, politiske partier i Danmark, værdipolitik og fordelingspolitik.
kap 6 (uddrag) s. 132 (fra nederst 1. spalte) - 142 (indtil 6.4. Valg og vælgere), magtdelingslæren, valgmåder, partier/interesseorganisationer/græsrodsbevægelser, fra klassepartier til catch-all-partier, lovgivningsprocessen i DK, mindretalsregeringer/flertalsregering, typer af EU-lovgivning (forordninger og direktiver), de danske EU-forbehold
Herudover internet-sider og artikler om det politiske system og politiske forhold i Letland i forbindelse med studietur til Riga.
Artikler:
"Rusland vil beskytte russere" -
Tv2.dk
7. maj 2022 af Albert Schmidt Møller
"Russisk mindretal i Letland er sat i skammekrogen og må ikke fejre sin traditionsrige 9.maj" - Kristeligt Dagblad 8. maj 2022 af Calle Vangstrup
"Letland går til valg, mens de unge bliver hjemme" - POV International 29. september 2022 af Linus Folke Jensen
"Jeg vil altid være parat til at forsvare Letland og dets folk" - Magasinet Europa 14. marts 2021 af Linus Folke Jensen
Internetsider:
Landeprofil for Letland
https://european-union.europa.eu/principles-countries-history/eu-countries/latvia_da
Om Letland (Udenrigsministeriets hjemmeside)
https://letland.um.dk/om-letland
Wikipedia-artikel om politiske partier i Letland
https://da.wikipedia.org/wiki/Politiske_partier_i_Letland
Globalis korruptionsindeks, sammenligning af korruptionsniveauet i Letland og Danmark
https://globalis.dk/Statistikk/korruption?country=42087&country2=41747
Identifikation af værdipolitik og fordelingspolitik hos forskellige danske politiske partier via partiernes hjemmesider
DR Explainer om det amerikanske valgsystem
https://www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-derfor-kan-man-blive-usas-praesident-uden-flertallet-af-alle-stemmerne_211947
Andet materiale:
Figur - Vigtigste politiske emner for vælgerne i Danmark 2025
(Kilde:
https://www.dr.dk/nyheder/politik/et-nyt-emne-er-stroeget-op-i-toppen-blandt-vaelgerne
)
Dokument med eksempler på interesseorganisationer og græsrodsbevægelser i Danmark (udarbejdet af læreren)
Figur over interesseorganisationers politiske indflydelse i Danmark (forlaget Columbus)
Indhold
Kernestof:
Dansk Folkeparti - socialpolitik
Nye Borgerlige - mindre stat, mere menneske
Luk samfundet op 3. udg. s. 110-115 - politiske ideologier.pdf
Brøndum m.fl. Luk samfundet op 3udg s. 118-121 - fordelings-og værdipolitik.pdf
Fig. 5.4 Luk samfundet op (4. udgave) - værdipolitik og fordelingspolitik.png
Enhedslistens retspolitik
Socialdemokratiets retspolitik
Luk samfundet op 3. udg. kap 6 (uddrag) s. 132-154 (politisk system, politisk deltagelse og medborgerskab).pdf
Rothstein.Assimilation er religionens problem.pdf
Titel
kap 6 s.128-143.pdf
Det amerikanske valgsystem (flertalsvalg i enkeltmandskredse)
Arb.spsm til Luk samfundet op side 118-121 samt 132-135.docx
Læs side 132 (fra sidste afsnit i første spalte: "Som det fremgår af tekstboks 6.2, er magt ikke bare....), til 133 (stop når du når til afsnittet "6.4: Valg og vælgere).
kap. 9.pdf
kap. 10.pdf
Læs (resten) af kapitel 9
Afsnit
læs resten af kapitel 10 :)
I dette modul læser og gennemgår vi desuden afsnit 6.5 på side 135-137 i det vedhæftede dokument.
Arb.spsm til Luk samfundet op side 118-121 samt 132-137.docx
Figur - interesseorganisationernes politiske indflydelse i Danmark.jpg
Interesseorg. og græsrodsbevægelser - eksempler.docx
Læs afsnit 6.4 side 133-135 i det vedhæftede dokument, og tag gode noter.
Ingen lektier til dette modul
Luk samfundet op 3. udg s. 118-121 - fordelings-og værdipolitik.pdf
Læs s. 62-63 i kapitel 11
Hitlers holocaust (E02) Beslutningen (51 min).docx
De Baltiske Lande 11 (1).pdf
Læs: Udslettelsen af Rigas jøder.pdf
Læs side 138-142 (stop når du når til afsnit 6.7 på side 142) i det vedhæftede dokument, og tag gode noter.
Luk samfundet op 3. udg. kap 6 (uddrag) s. 132-154 (politisk system, politisk deltagelse og medborgerskab)-2.pdf
Politiske partier i Letland - Wikipedia
Korruptionsindeks
Om Letland
Landeprofil for Letland | Den Europæiske Union
Introduktion til EU - uddrag af EU på kryds og tværs.pdf
Vigtigste politiske emner for vælgerne i Danmark i 2025.pdf
Komparativ analyse af DK og Letland.xlsx
Ghetto i Riga.docx
Samf begrebsliste til Det Splittede Riga.docx
Russisk mindretal i Letland er sat i skammekrogen og må ikke fejre sin traditionsrige 9.pdf
Rusland vil beskytte russere.pdf
Vi begynder modulet med at samle op på den komparative analyse af Letland og Danmark, som I udfyldte dele af i sidste modul.
Læs de to artikler "Rusland vil beskytte russere" og "Russisk mindretal i Letland er sat i skammekrogen og må ikke fejre sin traditionsrige 9. maj", og tag gode noter til disse.
Udslettelsen af Rigas jøder
opsamlende begrebsliste.docx
Udarbejdelse af synopsen i KS.docx
RIGA program 2025 ELEVudg.docx
Prøvepakke Riga 2025.docx
KS_eksamenssynopsis_Tyrkiet træning (2).pdf
Forslag til opbygning af præsentation (de første 6-8 minutter):
2025 Plan for fremlæggelse Riga.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 44
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Det gode liv / samfund( fællesfagligt forløb)
Historie: Velfærdsstat
Pensum:
Larsen og Smitt: Danmarkshistorisk oversigt, 2. udg., Systime 2006, side 67-120
Lars Andersen m.fl.: Fra verdenskrig til velfærd, Gyldendal 2006, side 48-74 (Fokus 3)
Dokumentar: Danske Drømme: "Tømmermænd".
Film m. religion: Bænken.
Religion: Kristendom
at skabe en forståelse for kristendommens betydning i Danmark, samt hvordan den danske folkekirke arbejder med diakoni.
Vi kommer også kort omkring etik (pligt, lykke og interdependens)
Fokus vil ligge på folkekirken og dens virke i Det gode samfund (velfærdsstaten) samt de etiske principper i kristendommen.
– vi vil arbejde med begreber som diakoni og socialetisk arbejde, samt kigge på folkekirkens betydning for det danske samfund.
Materiale:
Materialer
Religion og kultur, 3. udg.
s. 143-148, 150-155 (midt)
Biblen:
1.mosebog
1. mos, kap 3, 1-19
1.mos, 11,1-9
1.mos, 6, 5-7
1.mos, 7, 4
3.mos, 19, 33-34
Matthæus kap 5, 1-48
div. ’Småfilm’ / dokumentar
Religionernes spredning:
https://www.youtube.com/watch?v=T0GxkLE8sW8&ab_channel=TheCharbonneauConnection
ti vigtigste ting om kristendom:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/det-vigtigste-vide-om-kristendommen
Præster i krig:
https://www.dr.dk/drtv/serie/praester-i-krig_473608
episode 1
Religionsnørden:
https://www.youtube.com/watch?v=Ii_tst8FglE&ab_channel=Religionsn%C3%B8rden
Det gl. testamente fortalt på 5 min.
https://www.youtube.com/watch?v=I400jhY2DF0&t=5s
LINKET ER DØDT
Jesus bor i dig, ved Helligånden (fra 8.30-ca. 15min.)
https://www.youtube.com/watch?v=O2gWSaboEJ4&ab_channel=LivetsKirkeAarhus
Div. Link:
Bag om Den barmhjertige samaritaner
https://www.bibelselskabet.dk/bag-om-den-barmhjertige-samaritaner
Kirken skal hjælpe de svageste:
https://www.information.dk/2005/09/kirken-hjaelpe-svageste
Næstekærlighed i kristendom:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/naestekaerlighed-i-kristendommen
Hvem var Martin Luther:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvem-var-martin-luther
Socialt arb i folkekirken:
https://www.folkekirken.dk/om-folkekirken/folkekirken-i-samfundet/socialt-arbejde
Vi skal lære af hinandens sociale arbejde:
https://www.kobenhavnsstift.dk/aktuelt/nyheder/vi-skal-laere-af-hinandens-sociale-arbejde
Indhold
Kernestof:
Forslag til opbygning af præsentation (de første 6-8 minutter):
2025 Plan for fremlæggelse Riga.docx
Luk samfundet op 3. udg. s. 110-115 - politiske ideologier.pdf
I dag repeterer vi de tre klassiske politiske ideologier. Desuden introduceres I til velfærdsstaten og velfærdstrekanten, og vi læser side 205-208 i det vedhæftede dokument om de tre forskellige velfærdsmodeller i de vestlige samfund.
Luk Samfundet Op 3. udg. kap 9 - velfærdsstat.pdf
I dag gennemgår vi de tre velfærdsmodeller, som I læste om sidste gang (side 205-208 i Luk samfundet op kap. 9). Desuden læser og gennemgår vi de to vedhæftede artikler.
Lige ret for velfærden.pdf
Det er umuligt at opretholde den universelle velfærdsstat (uddrag).docx
Afsnit
I dette modul repeterer vi begreberne stat/offentlig sektor, marked og civilsamfund, samt de tre velfærdsmodeller. Desuden læser vi den vedhæftede artikel, og finder ud af hvilken velfærdsmodel den argumenterer for.
Fokus Fra verdenskrig til velfærd.pdf
Svar på spørgsmålene ud fra siderne I læste inden efterårsferien (se jeres noter) Fokus 3
I aner jo slet ikke hvor unik jeres velfærdsstat er - uddrag.pdf
Det Konservative Folkeparti om velfærd.docx
Læg jeres fotos fra sidste modul i elevfeedback til dette modul.
Rel. og kultur kap 8, s. 143-173.pdf
Undersøg talemåden: "fra Herodes til Pilatus og tilbage igen" - hvad betyder det?
Husk bogen :)
Læs det vedhæftede dokument, og tag gode noter.
Luk samfundet op 3. udg. kap 6 (uddrag) s. 148-151 (politisk deltagelse og medborgerskab).pdf
kirken skal hjælpe de svageste.docx
vi skal lære af hinandens sociale arbejde.docx
Befolkningspyramide for Danmark 2025.png
Velfærd under pres (Dansk Erhverv).pdf
Udviklingen i den offentlige saldo i DK (figur).png
Læs side 208 (fra afsnit 9.3) til side 214, 1. spalte midt, og tag gode noter.
Danskernes stigende forventninger til velfærd kan koste 100 mia i 2050.pdf
Læs side 214, fra 1. spalte midt, til 216, 1. spalte midt (stop når du når til afsnit 9.4)
Den har reddet utallige stofmisbrugeres liv: Men nu må Fixelancen lade livet
https://trap.lex.dk/Velf%C3%A6rdsstatens_historie
læs: "20 år med smalhans og genopretning"
Kære 2q.docx
Hej 2p
2025 prøvepakke Det gode samfund.docx
Kære 2q. Jeg er desværre syg i dag, så I skal arbejde selv i dette modul.
Skrivemodul
Plan for prøve eks.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 39
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb#3
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594777961", "T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594777961", "H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594777961" }