Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Thomas Møller Harvig
|
Hold
|
2024 ma/p (1p ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Trigonometri
Opstart - ”Blood spatter trigonometry”
Forløbet trigonometri startede op med praktisk anvendelse af trigonometri - hvor omdrejningspunktet blev professionsrettet ”politi/kriminaltekniker”.
Opgave ”Hvor i rummet kommer bloddråben fra?”
Der sås klip fra Netflix serien ”Dexter”.
De fik et ark, hvor de med for-kundskaber skulle bestemme hvor i rummet et mord/snit var sket (hvor kommer dråberne fra).
De fik løbende praj og redskaber hvis de ikke kunne komme videre.
Den faktiske teori bag alt dette er trigonometri - det politiet/efterforskeren faktisk gør i virkeligheden.
Efter bestemmelse greb vi fat i alt det teoretiske.
Opsummering af folkeskole-stof:
Retvinklet trekant, Stumpvinklet trekant, spidsvinklet trekant, ligebenet trekant, ligesidet trekant, midtnormal, højde, grundlinje, vinkelhalveringslinje, median, hypotenuse, katete, modstående side(katete), hosliggende side(katete), mellemliggende vinkel.
Pythagoras sætning og det kinesiske bevis herfor.
Ligedannede og ensvinklede trekanter herunder de centrale begreber forstørrelses-og formindskelsesfaktor (skala-faktor) og samme indre forhold.
Det var næppe opsummering af folkeskolestof det efterfølgende, nemlig de tre trigonometriske funktioner.
Gennemgang af definitionerne med udgangspunkt i enhedcirklen.
Udledning af de tre trigonometriske funktioner set i forhold til en retvinklet trekant.
Anvendelse af disse.
Herefter vilkårlige trekanter, de 5 trekantstilfælde og konstruktion af disse.
Supplerende stof - triangulering og sinusrelationerne.
Triangulering med fokus på Thomas Bugge og hans store arbejde med opmåling af Danmark og fornyelse af Danmarkskortet.
Desuden Mount Everest og den store kortlægning af Indien med George Everst og James Nicholson.
Hvordan gjorde de og hvilke redskaber brugte de både teoretisk (sinusrelationen og tangens til en vinkel) men også praktisk (teodolitten).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bevis for Pythagoras
|
11-09-2024
|
Jeres første (”rigtige”) aflevering.
|
18-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Algebra
Forståelse af, at vi har forskellige tal.
De elementære regningsarter.
Regnearternes hierarki.
Brøkregnereglerne.
Parenteser, reduktion og kvadratsætningerne.
Potenser herunder Potensregnereglerne, rødder og deres sammenhæng.
1.gradsligninger og løsning af disse vha. ligningsregler (omformningsregler), vha. (algebraisk) cas og grafisk.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afleveringsopgave 02-10-2024
|
02-10-2024
|
Afleveringsopgave 11-10-2024
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lineære funktion og sammenhænge
Indledning om matematik og den matematiske metode modellering.
Opsummering af koordinatsystemet.
Forskriften for den lineære funktion og den rette linjes ligning.
Betydning af koefficienterne a og b for den rette linje og set i forhold til kontekst.
Topunktsformlen og beviset herfor.
Matematisering (oversættelse mellem kontekst og matematik).
Ligefremproportionalitet.
Lineær regression herunder punktplot, forklaringsgraden, residualer, residualplot, mindste kvadraters metode (billedmæssige betydning) og relativ afvigelse. Herunder kvantificering af modellen på baggrund af de tilegnede kompetencer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afleveringsopgave 30-10-2024
|
30-10-2024
|
Afleveringsopgave 06-11-2024
|
06-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Funktioner
Kig på funktionsbegrebet
Definitionsmængde og værdimængde.
Definering af en funktion i cas herunder hvordan begrænset funktioner håndteres.
Maksimum og minimum.
Omvendt proportionalitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afleveringsopgave 06-11-2024
|
06-11-2024
|
Evaluering
|
07-11-2024
|
To-punktsformlen
|
13-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Procentregning, renteformlen og annuitet.
Opsummering af tidligere opnået kompetencer (fra folkeskolen).
Hvad betyder procent, at tage, hvor mange procent, at lægge procent til og trække procent fra.
Indførelsen af begrebet fremskrivningsfaktor og hvordan denne kan bruges.
Hvor mange procent er noget vokset/aftaget.
Renteformlen og udledning af denne gennem konkret eksempel.
Supplerende stof:
Annuitetsopsparing - formlen, brugen af denne og hvordan pengene udvikler sig med denne form for opsparing (konkret eksempel).
Annuitetslån - formlen, brugen af denne og hvordan et lån af denne type afvikles (konkret eksempel).
Arbejdet med bl.a. SU-lån og hvad et sådan koster (periode hvor pengene vokser efter annuitetsopsparingsprincippet, periode hvor det vokser efter renteformlen og afslutningsvis hvor det afvikles som annuitetslån).
Set et afsnit af luksus-fælden ( 28.08.2011 CFU ) og kontants afsnit ”Fanget i kviklånefælden” (8. April 2014 dr.1).
Som optakt til arbejde med begreberne:
Pålydende rente, debitorrente ÅOP og stiftelsesomkostninger.
Tage et fiktivt bil-lån med udgangspunkt i COOP billån og sætte ord på beregningerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksponential funktioner og eksponentiel udvikling.
Forskriften for eksponential funktionen og grafen herfor.
Betydningen af a og b, både grafisk og i forhold til kontekst.
Logaritmefunktionen og logaritmeregnereglerne.
Beregning af a ud fra to punkter (topunktsformlen) og beviset herfor.
Beregning af b ud fra et punkt og a.
Halverings-og fordoblingskonstanten og hvordan de kan bestemmes grafisk, algebraisk og ved tabel.
Eksponentiel regression.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projekts opgave - lån og opsparing
|
12-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Deskriptiv statistik
Hvad er og hvorfor deskriptiv statistik?
Lidt historisk med Florence Nightingale.
Ikke grupperede observationer:
Hyppighed, frekvens, kumuleret frekvens, typetal, søjle-/pindediagram, middeltallet, fraktiler og kvartiler (herunder begrebet median).
Bestemmelse af kvartiler ved ”tælling”.
Største og mindste observation, variationsbredde, kvartilbredde og udvidet kvartilsæt.
Begreberne højre-, venstreskæv og outlier.
Boksplot.
Grupperede observationer:
(interval)Hyppighed, (interval)frekvens, kumuleret frekvens, typeinterval, histogram og sumkurve.
Middeltallet og forudsætning, fraktiler og kvartiler (herunder begrebet median).
Bestemmelse af kvartiler grafisk.
Største og mindste observation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Terminsprøve
Træning af skriftlig forud for terminsprøven.
Efterbehandling af terminsprøven (gennemgang og træning af lignende opgaver).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
A priori og frekventiel bestemt sandsynlighed.
Begreberne stokastisk eksperiment, udfald, udfaldsrum, hændelse, sandsynlighedsfelt, symmetrisk sandsynlighedsfelt.
Additions-og multiplikationsprincippet (eller / og princippet) knyttet an til sandsynlighedsberegning.
Vigtige formel for sandsynlighedsberegning antal gunstige divideret med antal mulige.
Tælletræ i forbindelse med sandsynlighedsregning.
Kombinatorik:
Tegnet fakultet.
Også additions-og multiplikationsprincippet her.
De tre vigtige formler med fokus på permutations-og kombinations-formlen (binomial-koefficienten).
Udledning af permutationsformlen gennem konkret eksempel.
Tælletræ i forbindelse med kombinatorik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Træn til eksamen - Mundtlig og skriftlig
Der trænes til eksamen og opsummeres.
Fokus er både mundtlighed og skriftlighed.
Mundtlig er fokus på, at lave fyldestgørende dispositioner til hver af spørgsmålene.
Skriftlig regnes tidligere eksamenssæt (tilpasset den nye bekendtgørelse).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62595081905",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62595081905",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62595081905"
}