Holdet 2024 me/J/R - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Anne Marie Honore
Hold 2024 me/J/R (me J/R)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb, intro t mediefaglig metode og teknik
Titel 2 Krimiforløb - fiktion + start preproduktion
Titel 3 Dokumentar og True Crime + praktisk produktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb, intro t mediefaglig metode og teknik

Kernetekster og film
Film:
Lasse Schurmanns introduktionsvideoer / faglige begreber: https://www.youtube.com/@mediemaster

Kampagnevideo, Rådet for større Færdselssikkerhed: Sænk farten før det er for sent https://youtu.be/kE4LpbAy_PM


Tekster:
Kompendium til grundforløb: Olsen mfl: Levende Billeder, uddrag:
- dramaturgi: Treaktermodellen (plot point modellen)
- beskæring og perspektiv
- klipning, kontinuitetsklipning - klip på blikretning, bevægelse + matchcut, shot- reverse shot, reactionshot, elliptisk klip, cutaway form sex/violence, krydsklip pog parallelklip.
- billedkomposition -  placering af motiver, linjer (lodret, vandret, kælkede og diagonale, balance), forggrund, mellemgrund og baggrund. Toskud, trekantskomposition, over the shoulder, symmetrisk billedkomposition og det gyldne snit. FEMO.

Kamerabevægelser (RH) - panorering, tilt, roll, steadycam, dolly, zoom, vertigo.
180 gradersreglen: 180 garders reglen for nybegyndere https://www.youtube.com/watch?v=rtK3WuvpWHs
180 gradersreglen narrated https://www.youtube.com/watch?v=3lKPmuobnis

Lebvende Billeder: Huskeliste til manuskriptskrivning og eksempel på manus-opstilling
Harboe og Poulsen: Zoom, 2011: Filmholdet


Lyd (oversigt, RH): diegetisk og ikke diegetisk lyd.
Lyde: reallyd, effektlyd, off screen lyd, subjektiv lyd.
Tale: dialog, speak, voice over, indre monolog, off screen dialog
Musik: incidental musik, underlæsnuiongsmusik (parafraserende og kontrapunktisk, Mickey Mousing.
Fravær af lyd.
Lydbro


Praktisk arbejde:
1. Fotoskattejagt (beskæring og perspektiv)
2. Redigeringsøvelse (Lasse Schurmanns tagscene) - intro til DaVinci og aflevering i Stream.
3. FEMO-øvelse (mobil) + intro til stativer og mikrofoner til mobiler
4. Copycat-opgave / minutfilm (med original lydside) + intro til storyboards
5. Intro til skolens Panasonic-kameraer.
6. Pilotprojekt/ kampagnefilm (preproduktion: synops, storyboard og produktionsplan, optagelser, redigere)


Kampagnefilm:
Hvad er kampagnefilm? Definition af kampagnefilm

Cases 1-6 til kampagnefilm
Karen X Cheng: Virale strategier

Eksempler på kampagnefilm 2024:
Rådet for sikker trafik "Dit svar er bedre sent end aldrig" https://www.youtube.com/watch?v=3fgJtk6Hyb8

Sundhedsstyrelsen "Hjelm har alle dage været en god idé" (2021)https://www.youtube.com/watch?v=56c7BDfpJxc

Sikkerdigital (2022)"Kaffelæsning" https://www.youtube.com/watch?v=BwrvCWygTUo

Kræftens Bekæmpelse (2022) "Drukfri ungdom"
https://www.youtube.com/watch?v=PA7EdEb9-8Q

Sex og samfund, billeddeling:
https://www.youtube.com/watch?v=-bVoiz-pniU

Rådet for sikker trafik "Du gør det ikke, vel?" https://www.youtube.com/watch?v=cK4CykgSkNE

Supplerende materiale:
Historiefortælling


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Krimiforløb - fiktion + start preproduktion

Kernemateriale:

FILMISKE VIRKEMIDLER:
Oversigt over filmiske virkemidler (hæfte)
Beskæring, perspektiv, komposition, rep: Learningapps 1+2 perspektiv, beskæring, billedkomposition:
Learningapp 1 beskæring og perspektiv: https://learningapps.org/display?v=prf50tza521
Learningapp 2 billedkomposition https://learningapps.org/display?v=ppov2200t21

Mise en scene/iscenesættelse - se tekster i jeres kompendier.
Locations
Lys: high key/low key, modlys, reallys
Farver: farvesymbolik, colorgrading, sort hvid
Filmeksempel: Sin City (anslag), Lasse Schurmann introvideo: lys

Lyd: Skema/oversigt over diegetisk og ikke-diegetisk lyd (synkron og asynkron lyd) + Lydbro - J-cut, L-cut, voice over vs speak
Filmcitater: The Matrix (disco/vækkeur, J-cut), Silence of the Lambs (L-cut)

Kamerabevægelser, rep: Learningapps 3 https://learningapps.org/display?v=pk7u5j5b321

Optiske virkemidler: tele, wide, push/pull/dollyzoom

Klipning:
Tekst: Olsen mfl, Levende Billeder, Systime https://levendebilleder.systime.dk/?id=143

Kontinuitetsklipning ('usynlig klipning'):
- klip på bevægelse, blikretning og match cut
- dialogklipning: over the shoulder, reaction shot
- elliptisk klipning
- cutaway fra sex og vold
- parallelklip vs krydsklip
- 160 graders regel
Citater: 'brillevideo', Breaking Bad (dråber), The Barbarian (vaskemaskine/kop)

Montageklipning ('synlig klipning')
- forskellige elementer kombineres = ny mening
- montagetyper: etablerende montage, tematisk montage, elliptisk montage
Citater: Kuleshov original montage, Psycho 1960 (drabet), Woody ALlen: Midnight in Paris (åbningsscenen), Danske Bank: New normals, Citizen Kane (ægteskabets udvikling), Notting Hill (årets gang)

Minimalklipning: meget få klip, handling ligger i skuespil og koreografi
Citat: 1917

DRAMATURGI - tekster i jeres kompendier.
Schou og Olsen, m.fl. Levende Billeder, en grundbog i mediefag, Systime: Spænding og sammenhæng, https://levendebilleder.systime.dk/?id=151 besøgt 11/11 2023
Fremdriftselementer: plot/konflikt (hovedplot + subplots), tidspres, indre/ydre forhindringer, set up og pay off, suspense og surprise
Berettermodel (forløb): Levende Billeder, Systime: https://levendebilleder.systime.dk/?id=152#c409 besøgt 27/9 2023
Aktantmodel/ orkestrering, karakterer og værdier https://levendebilleder.systime.dk/?id=150#c378
Seriedramaturgi - seriebuer https://levendebilleder.systime.dk/?id=152#c405


DISTRIBUTION - øvelse m jeres pilotprojekt:
Tekster:  
1) Distribution af film - Lasse Schurmanns materiale fra grundforløbshæftet (vistnok fra Levende Billeder)
2) Karen X Cheng: virale strategier - Lasse Schurmanns materiale fra grundforløbshæftet.
- distribution, præmis, målgruppe, promoveringsplan
- promoveringsformer (materialer) vs distributionsformer (medier/ platforme/ kanaler) -> cirkulation
- virale strategier (Karen X Cheng)

GENRE - tekster i jeres kompendier.
Tekst: Kilde: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/genrer-og-genrefilm
- genrekonventioner - genreforventninger, genremarkører, genrebrud
- genreniveauer - fakta/fiktion, storgenrer, genrer, subgenrer
- krimigenrens ikonografi - tegneøvelse/Padlet https://padlet.com/riehonore/krimigenrens-genrekonventioner-me-j-r-2024-qpuj65bhi3e0

KRIMIGENREN:
Krimiens genrehistorie, ppt/RH
Tekster i jeres kompendier:
1) krimiens genrehistorie: Filmcentralen: Kriminalfilm
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/kriminalfilm

2) Krimigenren, genreanalyse, Filmcentralen, Genreanalyse, krimigenren
Kilde: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/genreanalyse-af-kriminalfilm

3) Rune Lykkeberg: Detektivromanen giver os gåder, vi ved, vi kan forstå, Information, 16/3 2018

4) Unavngivet journalist, BT, 5/12 2018: Mindre blod, mere puslespil: Derfor er den britiske detektiv så populær.


Film Noir:
Tekst: Katz og Poulsen: Fokus, Gyldendal 2006, p 121-122
Citat: Double Indemnity, Billy Wilders 1944
Noter fra klassen om Film Noir, Padlet https://padlet.com/riehonore/film-noir-typiske-tr-k-me-jr-2024-j8lrvwb3fy9n

Nordic Noir:
Afdeling Q: Journal 64, DK (arbejdsark)
Næranalyse af anslag, 1 vendepunkt og PONR/point of no return.
Tekst: Lex om Nordic Noir https://lex.dk/Nordic_noir

Britisk krimi:
Sherlock, sæson 1, episode 1: A Study in Pink (arbejdsark)
Analyse med fokus på plot, berettermodel og seriebuer, filmiske virkemidler, orkestrering og personkarakteristik Holmes/Watson,  aktantmodel, tematik og præmis.
Næranalyse af udvalgte scener:
- 0.15 - 3.42: Watson
- 8.30 - 12.02: Sherlock
- 51.20 - 54.58: Sherlock og Watson på restaurant
- 1.17.02 - 1.21.03: Sherlock og taxachaufføren
Subgenren britisk krimis kendetegn
Perspektivering til Afdeling Q, britisk krimi vs Nordic Noir.

Opsamling: Detektivtyper - Sherlock vs Carl Mørch - Britisk krimi vs amerikansk Film Noir vs Nordic Noir.


SUPPLERENDE MATERIALE:
Årets gang i mediefag, ppt/RH

Prøve (repetition) i filmiske virkemidler:
Gåsespil om filmiske virkemidler i klassen
Kahoot i filmiske virkemidler, gåsespil 1 https://create.kahoot.it/details/gasespil-1-filmiske-virkemidler/231612c6-5405-4628-a332-9a2b0b064860
Kahoot i filmiske virkemidler, Gåsespil 2 https://create.kahoot.it/details/gasespil-2-filmiske-begreber/dd6ac277-162d-4017-ada3-ce435f56ef0d

PRAKTISK ARBEJDE - KLIPNING OG PRÆPRODUKTION:
Dannelse af eksamensgrupper 7/1
Klippeøvelse, montage 14/1

Intro til eksamensproduktion og deadlines, 16/1
Jonas Risvig, masterclass (video)
- Ydre og indre konflikt: http://cutmagazine.dk/wp-content/uploads/2024/02/1.-Ydre-og-indre-plot.mp4
- Want og need: http://cutmagazine.dk/wp-content/uploads/2024/02/2.-Want-og-need.mp4
Pitch i grupper (pitchboard)



Karaktersamtaler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dokumentar og True Crime + praktisk produktion

INTRO TIL PUBLIC SERVICE, FINANCIERING:
Kernetekster - tekster i jeres kompendium:
Olsen mfl: Levende Billeder: Public service https://levendebilleder.systime.dk/?id=268
Licens/medieskat. Forskel mellem public service kanaler og kommercielt TV, public service- kontrakten og armslængdeprincippet.

DOKUMENTAR; FAKTAKONTRAKT; AUTENCITETSMARKØRER OG DOKUMENTARENS SUBGENRER:
Dorte Granild og Mette Wolfhagen: DOX, L&R 2016
Kap 2: Definition, faktakontrakt og autencitetsmarkører, p 16-22
Kap 3: De tre klassiske dokumentargenrer,  p 32- 44
Olsen mfl: Levende Billeder:  Dokumentardramaturgi, bølgemodellen https://levendebilleder.systime.dk/?id=152#c422

TRUE CRIME:
Johanne Ramskov Erichsen: Når underholdning har virkelige ofre og gerningsmænd, Dagbladet Information, 27/11 2015
True Crime vs journalistik: ppt/RH med Dorthe Granilds begreber, genrens typiske kendetegn og historie mm

RECEPTIONSANALYSE OG FASCINATION:
Olsen, Schou m.fl: Levende Billeder, 2007, s 65-66: Receptionsanalyse
Sara Kamna Rested Suri: True Crime: Hvorfor er vi så vilde med mord? Videnskab.dk, 2/9 2022
Line Vaaben: Politimuseets direktør: True Crime fænger, fordi volden er så fremmed for os, Dagbladet Information, 24/8 2019

DOKUMENTARCITATER - intro til dokumentarens subgenrer:
Dokumentarens subgenrer:
-  observerende: Kampen om Grønland, DR 2020
- autoritativ: Grønlands hvide guld, DR.TV 2025
- deltagende: Exit Bandeliv, DR.TV 2025
- portræt: De unge grønlændere, DR 2018

DOKUMENTAR; EPISODER:
1) Danske mord 2022, Conniemordet: En seriemorders signatur, DR 2022.
Analyse med fokus på plot, dokumentarisk subgenre, dramaturgi/ bølgemodel, fortælleforhold og vinkling, orkestrering og interviewtyper, virkemidler og autencitetsmarkører, etik og moral. Forskel dokumentar og True Crime.


2) The Murdaugh Dynasty, Kings of the Low Country, HBO 2022
Analyse med fokus på dokumentarisk subgenre og fortællertype, forløbsdramaturgi (bølgemodel vs seriebuer), næranalyse af filmiske virkemidler i episodens første ca 5 minutter, autencitetsmarkører/spændingsskabende filmiske virkemidler og iscenesættelse. Aktantmodel: orkestrering, tek´matik og præmis.
Etik og interaktion med publikum - etik i forhold til igangværende retssag.

3) American Nightmare, Netflix 2024
Analyse med fokus på dokumentarisk subgenre, filmiske virkemidler, dramaturgi, krimijournalistik vs True Crime og receptionsanalyse og fascination af True Crime-genren.

TRÆNING TIL EKSAMEN:
Citat 1: Sherlock, sæson 2 episode 3, 5.53-9.53: Sherlocks død (Moriartys indbrud i Tower mm)
Citat 2: Mommy dead and dearest, 2017 (True Crime)
Citat 3: The Man who wasn't there, 2001 (film noir)

SUPPLERENDE MATERIALE
Intro til eksamen i mediefag.

Brainstorm, Padlet: Hvad er True Crime? https://padlet.com/riehonore/hvad-er-true-crime-hvordan-er-det-anderledes-end-krimier-og--qbkordiqrfvp

PRAKTISK PRODUKTION: EKSAMENSPRODUKTION:
Jonas Risvig, masterclass (video): Scenedramaturgi: http://cutmagazine.dk/wp-content/uploads/2024/02/3.-Scenedramaturgi.m4v
Intro manusskrivning/ plot outline, ppt/RH
+ manusskrivning 6/3 + 13/3
Intro storyboard, ppt/RH
Storyboard 20/3, 27/3
Hvordan skabe dynamik?
Shot- reverseshot, dialogscener: Every frame a painting https://www.youtube.com/watch?v=5UE3jz_O_EM
Transport: Elevproduktion, Forever Young (første minut)
Optagelser 3/4, 7/4, 10/4
Redigering, lydarbejde og plakat/distribution: 22, 23, 24/4

Filmfestival, praktiske opgaver.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer