Titel
2
|
Krimiforløb - fiktion + start preproduktion
Kernemateriale:
FILMISKE VIRKEMIDLER:
Oversigt over filmiske virkemidler (hæfte)
Beskæring, perspektiv, komposition, rep: Learningapps 1+2 perspektiv, beskæring, billedkomposition:
Learningapp 1 beskæring og perspektiv: https://learningapps.org/display?v=prf50tza521
Learningapp 2 billedkomposition https://learningapps.org/display?v=ppov2200t21
Mise en scene/iscenesættelse - se tekster i jeres kompendier.
Locations
Lys: high key/low key, modlys, reallys
Farver: farvesymbolik, colorgrading, sort hvid
Filmeksempel: Sin City (anslag), Lasse Schurmann introvideo: lys
Lyd: Skema/oversigt over diegetisk og ikke-diegetisk lyd (synkron og asynkron lyd) + Lydbro - J-cut, L-cut, voice over vs speak
Filmcitater: The Matrix (disco/vækkeur, J-cut), Silence of the Lambs (L-cut)
Kamerabevægelser, rep: Learningapps 3 https://learningapps.org/display?v=pk7u5j5b321
Optiske virkemidler: tele, wide, push/pull/dollyzoom
Klipning:
Tekst: Olsen mfl, Levende Billeder, Systime https://levendebilleder.systime.dk/?id=143
Kontinuitetsklipning ('usynlig klipning'):
- klip på bevægelse, blikretning og match cut
- dialogklipning: over the shoulder, reaction shot
- elliptisk klipning
- cutaway fra sex og vold
- parallelklip vs krydsklip
- 160 graders regel
Citater: 'brillevideo', Breaking Bad (dråber), The Barbarian (vaskemaskine/kop)
Montageklipning ('synlig klipning')
- forskellige elementer kombineres = ny mening
- montagetyper: etablerende montage, tematisk montage, elliptisk montage
Citater: Kuleshov original montage, Psycho 1960 (drabet), Woody ALlen: Midnight in Paris (åbningsscenen), Danske Bank: New normals, Citizen Kane (ægteskabets udvikling), Notting Hill (årets gang)
Minimalklipning: meget få klip, handling ligger i skuespil og koreografi
Citat: 1917
DRAMATURGI - tekster i jeres kompendier.
Schou og Olsen, m.fl. Levende Billeder, en grundbog i mediefag, Systime: Spænding og sammenhæng, https://levendebilleder.systime.dk/?id=151 besøgt 11/11 2023
Fremdriftselementer: plot/konflikt (hovedplot + subplots), tidspres, indre/ydre forhindringer, set up og pay off, suspense og surprise
Berettermodel (forløb): Levende Billeder, Systime: https://levendebilleder.systime.dk/?id=152#c409 besøgt 27/9 2023
Aktantmodel/ orkestrering, karakterer og værdier https://levendebilleder.systime.dk/?id=150#c378
Seriedramaturgi - seriebuer https://levendebilleder.systime.dk/?id=152#c405
DISTRIBUTION - øvelse m jeres pilotprojekt:
Tekster:
1) Distribution af film - Lasse Schurmanns materiale fra grundforløbshæftet (vistnok fra Levende Billeder)
2) Karen X Cheng: virale strategier - Lasse Schurmanns materiale fra grundforløbshæftet.
- distribution, præmis, målgruppe, promoveringsplan
- promoveringsformer (materialer) vs distributionsformer (medier/ platforme/ kanaler) -> cirkulation
- virale strategier (Karen X Cheng)
GENRE - tekster i jeres kompendier.
Tekst: Kilde: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/genrer-og-genrefilm
- genrekonventioner - genreforventninger, genremarkører, genrebrud
- genreniveauer - fakta/fiktion, storgenrer, genrer, subgenrer
- krimigenrens ikonografi - tegneøvelse/Padlet https://padlet.com/riehonore/krimigenrens-genrekonventioner-me-j-r-2024-qpuj65bhi3e0
KRIMIGENREN:
Krimiens genrehistorie, ppt/RH
Tekster i jeres kompendier:
1) krimiens genrehistorie: Filmcentralen: Kriminalfilm
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/kriminalfilm
2) Krimigenren, genreanalyse, Filmcentralen, Genreanalyse, krimigenren
Kilde: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/genreanalyse-af-kriminalfilm
3) Rune Lykkeberg: Detektivromanen giver os gåder, vi ved, vi kan forstå, Information, 16/3 2018
4) Unavngivet journalist, BT, 5/12 2018: Mindre blod, mere puslespil: Derfor er den britiske detektiv så populær.
Film Noir:
Tekst: Katz og Poulsen: Fokus, Gyldendal 2006, p 121-122
Citat: Double Indemnity, Billy Wilders 1944
Noter fra klassen om Film Noir, Padlet https://padlet.com/riehonore/film-noir-typiske-tr-k-me-jr-2024-j8lrvwb3fy9n
Nordic Noir:
Afdeling Q: Journal 64, DK (arbejdsark)
Næranalyse af anslag, 1 vendepunkt og PONR/point of no return.
Tekst: Lex om Nordic Noir https://lex.dk/Nordic_noir
Britisk krimi:
Sherlock, sæson 1, episode 1: A Study in Pink (arbejdsark)
Analyse med fokus på plot, berettermodel og seriebuer, filmiske virkemidler, orkestrering og personkarakteristik Holmes/Watson, aktantmodel, tematik og præmis.
Næranalyse af udvalgte scener:
- 0.15 - 3.42: Watson
- 8.30 - 12.02: Sherlock
- 51.20 - 54.58: Sherlock og Watson på restaurant
- 1.17.02 - 1.21.03: Sherlock og taxachaufføren
Subgenren britisk krimis kendetegn
Perspektivering til Afdeling Q, britisk krimi vs Nordic Noir.
Opsamling: Detektivtyper - Sherlock vs Carl Mørch - Britisk krimi vs amerikansk Film Noir vs Nordic Noir.
SUPPLERENDE MATERIALE:
Årets gang i mediefag, ppt/RH
Prøve (repetition) i filmiske virkemidler:
Gåsespil om filmiske virkemidler i klassen
Kahoot i filmiske virkemidler, gåsespil 1 https://create.kahoot.it/details/gasespil-1-filmiske-virkemidler/231612c6-5405-4628-a332-9a2b0b064860
Kahoot i filmiske virkemidler, Gåsespil 2 https://create.kahoot.it/details/gasespil-2-filmiske-begreber/dd6ac277-162d-4017-ada3-ce435f56ef0d
PRAKTISK ARBEJDE - KLIPNING OG PRÆPRODUKTION:
Dannelse af eksamensgrupper 7/1
Klippeøvelse, montage 14/1
Intro til eksamensproduktion og deadlines, 16/1
Jonas Risvig, masterclass (video)
- Ydre og indre konflikt: http://cutmagazine.dk/wp-content/uploads/2024/02/1.-Ydre-og-indre-plot.mp4
- Want og need: http://cutmagazine.dk/wp-content/uploads/2024/02/2.-Want-og-need.mp4
Pitch i grupper (pitchboard)
Karaktersamtaler
|