Holdet 2024 mu/J/R - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Lene Guttorm
Hold 2024 mu/J/R (mu J/R)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Rytmer og groove
Titel 2 Sammenspil i mindre grupper
Titel 3 Forløb #2 Melodik, harmonik, instrumenter
Titel 4 Min egen musikhistorie
Titel 5 Forløb #3: Formtyper
Titel 6 Forløb #4: Klassisk musiktradtition
Titel 7 Forløb#5: Modkulturer i rockhistorien
Titel 8 Særligt studeret emne: Lyden af et hit!

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Rytmer og groove

Teorien tager udgangspunkt i bogen "C-nøglen"
Her gennemgås:
Rytmer, groove-skema. Trommesættet.

Teori:
Nodeværdier og pauser
Punkteringer og bindebuer
Groove:
Pulsmarkering
Sammenfald
Komplementærrytmik
Afterbeat
Betoninger
Claves-rytmik
Staccato og Legato
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sammenspil i mindre grupper

Rotationssammenspil i mindre grupper: sang, bas, klaver, trommer, (guitar)
Fremførelse for hinanden.

Sideløbende arbejde med Min musikhistorie og øvelser på Musikpedia
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb #2 Melodik, harmonik, instrumenter

Toner, noder, skalaer, intervaller, treklange, kvintcirklen.
Introduktion til klaver, bas, guitar.
Instrumentroller i rockband.
Nodeanalyse af melodik og harmonik.
Auditiv analyse af instrumentroller. Sammenspil i grupper (rotation)

Litteratur/hjemmesider:
C-nøglen
Musikipedia.dk (teori og øvelser)


Lærerplansmål:
- Grafisk repræsentation
- Fagets metoder
- IT
- Variation af sange og sammenspilsnumre
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Min egen musikhistorie

Eleverne reflekterer over egen musikalske rygsæk og opstiller musikstykker på tidslinje (grafisk). Fremlægger for hinanden. Afspiller nummer med særlig betydning.

Fagplansmål:
- Medbestemmelse
- IT
- Fremlæggelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb #3: Formtyper

Parametre: formled, antal takter, formtype, instrumenterne roller i de forskellige formled.

Musikalske formtyper:
AABA
Strofisk form
Popform/vers-omkvæd form ABABAB
Udvidet popform

Læst på https://www.musikipedia.dk/formanalyse

Derudover har vi lyttet til Vivaldis "De fire årstider", 1. sats af efteråret, og talt om rondoformen.

Analyserede værker i forhold til formanalyse:

"It's only a papermoon" (AABA)
"Var är du min vän?" (AAAA)
"Losing you" (popform)
"Lidt i fem" (udvidet popform)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb #4: Klassisk musiktradtition

Nedslag i den klassiske musikhistorie: Barok, wienerklassik, romantik. Instrumentation, symfoniorkestret.

Wienerklassik, Mozart, Eine Kleine Nachtmusik.
Barok: Händel "Messias" Hallelujah-koret.
Gennemgang af stemmetyper.
Kort intro til operas byggesten: arier, recitativer og kor

Vi så animationsfilmen "Eventyret om den vidunderlige musik"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#5: Modkulturer i rockhistorien

Powerpoint om rockens historie (1950-2010)
Powerpoint om Grunge-bølgen i 1990'erne.

Særligt fokus på modkulturen Grunge i 1990'erne.
Tekst: "Når støjen sælger" fra "Rockmusik i tid og rum"
Analyseret nummer: Nirvana: "Smells like teen spirit" (1991)


Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Særligt studeret emne: Lyden af et hit!

Eksempler fra aktuel hitliste.

Teori: Sammenfatning af pointerne i bogen ”Hitskabelonen – imod popmusikkens ensretning” fra 2003 af Henrik Marstal og Morten Jaeger side 89-121.

Artikellæsning.
Analyse med fokus på udvalgte parametre: form, tekst, hook-break-gimmick, sound, groove, sceneoptræden.
Musikindustrien: autentisk/kommerciel.
Digitale platforme til musikdistribution.

Analyse af

"Lidt i fem" (Rasmus Seebach)
"Nothing breaks like a heart" (Miley Cyrus)
"Solhverv" (Lord Siva)
"Cliche Love Song" (Basim)
"Jeg ka' rigtig godt li' dig" (Andreas Odbjerg/Ida Laurberg)
"Blinding Lights" (The Weekend)

Artikellæsning/Kilder:

- Artikel: Produceren Cutfather i artiklen ”Sådan skruer du et hit sammen” Sådan skruer du et hit sammen, artikel .pdf

- Artikel: Musikprofessor Henrik Marstal og hjerneforsker Peter Vust i artiklen ” ”Musik på formel: Her er opskriften på et pophit”
- Artikel Berlingske om Spotify.docx

ppt om Hitskabelonen
Hitskabelonen kort fortalt.pptx


Gruppearbejde med et hit og fremlæggelse.

Analyseparametre:
- Form
- Instrumentation
- Hook, Break, Gimmick
- Groove
- Sangteknik og stemmetype
- Tekst og budskab
- Visuelt udtryk
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PP HIT 13-03-2025
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer