Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Lene Guttorm
|
Hold
|
2024 mu/J/R (mu J/R)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Rytmer og groove
Teorien tager udgangspunkt i bogen "C-nøglen"
Her gennemgås:
Rytmer, groove-skema. Trommesættet.
Teori:
Nodeværdier og pauser
Punkteringer og bindebuer
Groove:
Pulsmarkering
Sammenfald
Komplementærrytmik
Afterbeat
Betoninger
Claves-rytmik
Staccato og Legato
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sammenspil i mindre grupper
Rotationssammenspil i mindre grupper: sang, bas, klaver, trommer, (guitar)
Fremførelse for hinanden.
Sideløbende arbejde med Min musikhistorie og øvelser på Musikpedia
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb #2 Melodik, harmonik, instrumenter
Toner, noder, skalaer, intervaller, treklange, kvintcirklen.
Introduktion til klaver, bas, guitar.
Instrumentroller i rockband.
Nodeanalyse af melodik og harmonik.
Auditiv analyse af instrumentroller. Sammenspil i grupper (rotation)
Litteratur/hjemmesider:
C-nøglen
Musikipedia.dk (teori og øvelser)
Lærerplansmål:
- Grafisk repræsentation
- Fagets metoder
- IT
- Variation af sange og sammenspilsnumre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Min egen musikhistorie
Eleverne reflekterer over egen musikalske rygsæk og opstiller musikstykker på tidslinje (grafisk). Fremlægger for hinanden. Afspiller nummer med særlig betydning.
Fagplansmål:
- Medbestemmelse
- IT
- Fremlæggelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb #3: Formtyper
Parametre: formled, antal takter, formtype, instrumenterne roller i de forskellige formled.
Musikalske formtyper:
AABA
Strofisk form
Popform/vers-omkvæd form ABABAB
Udvidet popform
Læst på https://www.musikipedia.dk/formanalyse
Derudover har vi lyttet til Vivaldis "De fire årstider", 1. sats af efteråret, og talt om rondoformen.
Analyserede værker i forhold til formanalyse:
"It's only a papermoon" (AABA)
"Var är du min vän?" (AAAA)
"Losing you" (popform)
"Lidt i fem" (udvidet popform)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb #4: Klassisk musiktradtition
Nedslag i den klassiske musikhistorie: Barok, wienerklassik, romantik. Instrumentation, symfoniorkestret.
Wienerklassik, Mozart, Eine Kleine Nachtmusik.
Barok: Händel "Messias" Hallelujah-koret.
Gennemgang af stemmetyper.
Kort intro til operas byggesten: arier, recitativer og kor
Vi så animationsfilmen "Eventyret om den vidunderlige musik"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#5: Modkulturer i rockhistorien
Powerpoint om rockens historie (1950-2010)
Powerpoint om Grunge-bølgen i 1990'erne.
Særligt fokus på modkulturen Grunge i 1990'erne.
Tekst: "Når støjen sælger" fra "Rockmusik i tid og rum"
Analyseret nummer: Nirvana: "Smells like teen spirit" (1991)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Særligt studeret emne: Lyden af et hit!
Eksempler fra aktuel hitliste.
Teori: Sammenfatning af pointerne i bogen ”Hitskabelonen – imod popmusikkens ensretning” fra 2003 af Henrik Marstal og Morten Jaeger side 89-121.
Artikellæsning.
Analyse med fokus på udvalgte parametre: form, tekst, hook-break-gimmick, sound, groove, sceneoptræden.
Musikindustrien: autentisk/kommerciel.
Digitale platforme til musikdistribution.
Analyse af
"Lidt i fem" (Rasmus Seebach)
"Nothing breaks like a heart" (Miley Cyrus)
"Solhverv" (Lord Siva)
"Cliche Love Song" (Basim)
"Jeg ka' rigtig godt li' dig" (Andreas Odbjerg/Ida Laurberg)
"Blinding Lights" (The Weekend)
Artikellæsning/Kilder:
- Artikel: Produceren Cutfather i artiklen ”Sådan skruer du et hit sammen” Sådan skruer du et hit sammen, artikel .pdf
- Artikel: Musikprofessor Henrik Marstal og hjerneforsker Peter Vust i artiklen ” ”Musik på formel: Her er opskriften på et pophit”
- Artikel Berlingske om Spotify.docx
ppt om Hitskabelonen
Hitskabelonen kort fortalt.pptx
Gruppearbejde med et hit og fremlæggelse.
Analyseparametre:
- Form
- Instrumentation
- Hook, Break, Gimmick
- Groove
- Sangteknik og stemmetype
- Tekst og budskab
- Visuelt udtryk
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PP HIT
|
13-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62628489585",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62628489585",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62628489585"
}