Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Niels-Henrik Dam
|
Hold
|
2023 Ng/z (1z Ng, 2z Ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Klimaændringer
Eleverne har arbejdet med klimaændringer/global opvarmning - det bliver varmere men hvorfor?.
Klimazoner, naturlige/menneskeskabte klimaforandringer, drivhusgasser, drivhuseffekt, strålingsbalance, feedback-mekanismer, albedoeffekt, havspejlsstigninger, klimapolitik - herunder Kyotoprotokollen, Parisaftalen og COP-aftaler.
Materialer:
Sanden et al: (2006): Alverdens Geografi; s 48-54, 59-60
Mangelsen et al (2012): Naturgeografi - vores verden; s. 14-21, 21-26, 26-35.
Naturgeografiportalen
Naturvidenskab for alle 2008 nr 2: s. 1-12
Diverse links.
Fx. www.globalis.dk
www.klimatilpasning.dk
www.noah.dk
Film:
Video: Klimaforandringer - årsager og konsekvenser
https://www.dr.dk/drtv/program/kampagnen-mod-klimaet_198525
Diverse artikler
Eksperimenter:
Albedoforsøg
CO2 er en drivhusgas
Diverse klimaøvelser:
fx klimaøvelse hvor eleverne har arbejdet med 4 aktuelle artikler.
Øvelse om klimazoner og plantebælter
Desuden har eleverne i en gruppearbejdsøvelse arbejdet med naturlige klimaændringer, som de har fremlagt ved powerpointpræsentation ved tavlen
En lille case om polarhavet med tilhørende øvelser har eleverne også arbejdet med
Endelig har holdet i en slags workshop kommet med løsningsforslag ifm. klimaændringerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvorfor er plastik et problem
Kernestof
- Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår
- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Faglige mål (fokus)
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge ̶
- planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener
- indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
Forløbsbeskrivelse
Forløbet vil handle om hvorfor plastikforurening er blevet så stort et problem både i verdenshavene og i naturen generelt. Vi vil følge plastikkens vej fra forbruger til forurening. Forløbet tager udgangspunkt i plastik forbrug og genanvendelse i Halsnæs og Danmark. Løsningsmuligheder vil løbende blive inddraget.
Materialer.
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=290
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=291
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=611
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=610
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=602
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=399
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=605
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=611
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=331&L=0
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=337
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=604
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=606
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=293
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=613
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=614
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=615
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=616
Links
https://www.reformafrica.org/
https://plast.dk/det-store-plastleksikon/
https://www.worldometers.info/da/
https://www.globalis.dk/Statistik/befolkningstal
https://plast.dk/
https://plast.dk/for-undervisere/undervisningsmateriale/tjek-paa-plast/
Film
https://www.dr.dk/drtv/episode/hvorfor-plastik_-genbrugsmyten_279239
https://www.youtube.com/watch?v=IOBH6V9QOP4&ab_channel=Undervisningslokalet
https://www.youtube.com/watch?v=KHofIaMRn4A&ab_channel=energimuseet
https://www.youtube.com/watch?v=5z8pZ0VxJqI&ab_channel=Otto%27sYouTubeKanal
https://www.youtube.com/watch?v=XaMsIT-zMdo&ab_channel=PhilipJakobsen
https://www.youtube.com/watch?v=UuGrBhK2c7U&ab_channel=Kurzgesagt%E2%80%93InaNutshell
https://www.youtube.com/watch?v=cfHPfsf3LAU
https://www.youtube.com/watch?v=-3Wx7bhfSH8&ab_channel=Geografi-noter
https://www.youtube.com/watch?v=CCmTY0PKGDs&t=36s&ab_channel=NASAGoddard
https://www.youtube.com/watch?v=1PlK9oGQvzA&ab_channel=DWDocumentary
https://www.youtube.com/watch?v=cfHPfsf3LAU&ab_channel=PlasticChange
https://www.youtube.com/watch?v=CCmTY0PKGDs&t=36s
https://www.youtube.com/watch?v=UuGrBhK2c7U
https://www.youtube.com/watch?v=cTyg7fbaWvQ
https://pixabay.com/da/videos/jorden-rotation-planet-plads-44350/
https://www.youtube.com/watch?v=5z8pZ0VxJqI
https://www.youtube.com/watch?v=KHofIaMRn4A
https://www.youtube.com/watch?v=7eivTQkBYvo&list=PLT-ea_4Me15LzOVbePeT5BipaQFD4r4CP&index=2
https://www.youtube.com/watch?v=-gQELGvWamg&list=PLT-ea_4Me15LzOVbePeT5BipaQFD4r4CP&index=8
https://www.youtube.com/watch?v=8fyTrPXlw78&list=PLT-ea_4Me15LzOVbePeT5BipaQFD4r4CP&index=6
https://www.youtube.com/watch?v=euth1lDWUWQ&list=PLT-ea_4Me15LzOVbePeT5BipaQFD4r4CP&index=5
https://www.youtube.com/watch?v=wkecnibyZpo&list=PLT-ea_4Me15LzOVbePeT5BipaQFD4r4CP&index=7
https://www.youtube.com/watch?v=9cKmFFKCP_E&list=PLT-ea_4Me15LzOVbePeT5BipaQFD4r4CP&index=3
https://www.youtube.com/watch?v=2EZR1yQpptw&list=PLT-ea_4Me15LzOVbePeT5BipaQFD4r4CP&index=4
https://www.youtube.com/watch?v=RS7IzU2VJIQ
Artikler:
https://plasticchange.dk/videnscenter/31-af-verdens-co2-udledning-kan-i-fremtiden-komme-fra-plastik/
https://packm.dk/artikel/emballage/indfanget-co2-kan-omdannes-til-plast-og-tekstil
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-11-28-plastik-er-udskaeldt-men-snart-kan-vi-lave-plastik-af-co
https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/14147852/plastik-er-en-af-naturens-storste-trusler-det-skal-ny-global-aftale-stoppe?publisherId=11565599&lang=da
Øvelser
Diverse arbejdsspørgsmål
affald
øvelse om mikroplast
Øvelse - plastartikler, eleverne har arbejdet med selvvalgte aktuelle artikler om plastik, som de har fremlagt for resten af klassen.
Projekarbejde om plast, hvor eleverne har arbejdet med et konkret plastproblem, som de så har forsøgt at finde en løsning på, gerne innovativt, hvilket så er fremlagt virtuelt for klassen.
Afsluttende plastikopgave
Genbrugsstation og genanvendelse af plastik
Forsøg
Havstrømme, Thermohallinske cirkulation
Hvor kommer vinden fra?
Lufttryk - en simpel forklaring
https://www.youtube.com/watch?v=jH2yMY1gEKo&ab_channel=Geografi-noter
Feltarbejde.
Eleverne har dels undersøgt affald i byen, dels registreret deres eget/hustandens affald - de har lavet statistik over deres empiriske undersøgelser og fremlagt resultaterne for de andre i klassen. Fokus var at undersøge, hvor meget plastik udgør af affaldet.
Eksursion.
Eleverne har besøgt genbrugsstationen i Frederiksværk for at få et indblik i hvordan de håndterer plastik
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Thermohallinske cirkulation
|
16-01-2025
|
Afsluttende opgave om plast
|
28-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Bæredygtige byer
Forløbet tager udgangspunkt i Verdensmål nr 11, samt at mennesker flytter til byerne i stor stil verden over med de udfordringer det medfører.
Hvad kan man gøre for at denne urbanisering bliver mere bæredygtig og kan en by være bæredygtig.
Vi arbejder med bæredygtighedsbegrebet, energi & grøn omstilling, transport , miljø, klima & klimatilpasning, materialer & byggeri i en bymæssig kontekst.
Feltarbejde.
Vi har besøgt Carlsbergbyen, hvor vi også har besøgt Campus Carlsberg, hvor de har fortalt om bæredygtige løsninger på Campus Carlsberg samt i Carlsbergbyen.
Vi har også selv studeret bæredygtige løsninger samt undersøgt det lokale mikroklima, urban varmeø i Carlsbergbyen.
I forbindelse med studietur til Bruxelles har eleverne undersøgt byens bæredygtige aftryk
Materiale:
Birk, T & Vinther,N: Geodetektiven (2019): s. 80-105
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=159
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=163
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=376
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=377
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=378
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=379
Film
https://www.youtube.com/watch?v=-eEwn6tqgR8&ab_channel=dotherightmix
Links:
https://www.verdensmaalene.dk/maal/11
https://faktalink.dk/emner/baeredygtige-byer
https://www.footprintcalculator.org/home/en
https://www.statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1536
https://www.iqair.com/earth?nav=
https://www.msn.com/da-dk/vejr/kort/airquality/in-Frederiksv%C3%A6rk,Region-Hovedstaden?loc=eyJsIjoiRnJlZGVyaWtzdsOmcmsiLCJyIjoiUmVnaW9uIEhvdmVkc3RhZGVuIiwiYyI6IkRhbm1hcmsiLCJpIjoiREsiLCJnIjoiZGEtZGsiLCJ4IjoiMTIuMDIwODEzMjI2Njk5ODI5IiwieSI6IjU1Ljk2NjQ0OTE1NDY2MyJ9&weadegreetype=C&ocid=entnewsntp&cvid=756839e372f7486ca3ecd52f22cfdadf&zoom=12&animation=1
https://www.google.dk/maps/@55.7497816,12.5708353,14z?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDUwNy4wIKXMDSoJLDEwMjExNDUzSAFQAw%3D%3D
https://www.greenmatch.dk/blog/2016/03/saa-meget-bruger-du-i-co2-naar-du-rejser
https://kbhkort.kk.dk/spatialmap?profile=kbhkort_trafik_veje
https://kbhkort.kk.dk/spatialmap?profile=kbhkort_trafik_veje
https://www.accuweather.com/da/dk/copenhagen/123094/air-quality-index/123094
https://traeinfo.dk/trae-er-noeglen-til-baeredygtigt-byggeri/
https://kamp.klimatilpasning.dk/
Artikler:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/i-dag-har-vi-danskere-brugt-vores-del-af-klodens-ressourcer-i-aar-12-dage
https://www.csr.dk/fremtidens-byer-kan-v%C3%A6re-fuldst%C3%A6ndig-fossilfrie
https://ugeskriftet.dk/nyhed/who-saenker-graensevaerdier-forurenende-luftpartikler-med-op-til-75-procent
Øvelser:
Diverse øvelser fra primært geodetektiven vedr. bæredygtige byer
Feltarbejde: Er Carlsbergbyen bæredygtig?
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bæredygtige byer_afsluttende
|
25-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62692574868",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62692574868",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62692574868"
}