Holdet 2023 Ng/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Niels-Henrik Dam
Hold 2023 Ng/z (1z Ng, 2z Ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Klimaændringer
Titel 2 Det geologiske kredsløb
Titel 3 Kampen om vandet
Titel 4 Hvorfor er plastik et problem
Titel 5 Bæredygtige byer
Titel 6 energi
Titel 7 Forløb#6

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Klimaændringer

Eleverne har arbejdet med klimaændringer/global opvarmning - det bliver varmere men hvorfor?.
Klimazoner, naturlige/menneskeskabte klimaforandringer, drivhusgasser, drivhuseffekt, strålingsbalance, feedback-mekanismer, albedoeffekt, havspejlsstigninger, klimapolitik - herunder Kyotoprotokollen, Parisaftalen og COP-aftaler.

Materialer:

Sanden et al: (2006): Alverdens Geografi; s 48-54, 59-60
Mangelsen et al (2012): Naturgeografi - vores verden; s. 14-21, 21-26, 26-35.
Naturgeografiportalen
Naturvidenskab for alle 2008 nr 2: s. 1-12
Diverse links.
Fx. www.globalis.dk
www.klimatilpasning.dk
www.noah.dk
Film:
Video: Klimaforandringer - årsager og konsekvenser
https://www.dr.dk/drtv/program/kampagnen-mod-klimaet_198525

Diverse artikler
Eksperimenter:
Albedoforsøg
CO2 er en drivhusgas
Diverse klimaøvelser:

fx klimaøvelse hvor eleverne har arbejdet med 4 aktuelle artikler.
Øvelse om klimazoner og plantebælter
Desuden har eleverne i en gruppearbejdsøvelse arbejdet med naturlige klimaændringer, som de har fremlagt ved powerpointpræsentation ved tavlen
En lille case om polarhavet med tilhørende øvelser har eleverne også arbejdet med
Endelig har holdet i en slags workshop kommet med løsningsforslag ifm. klimaændringerne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Det geologiske kredsløb

Eleverne har arbejdet med det geologiske kredsløb.
Herunder Jordskælv, Tsunami, Vulkaner, Jordens opbygning og dannelse, de geologiske perioder, pladetektonik.
Desuden har eleverne arbejdet med en selvvalgt naturkatastrofe
Endelig har eleverne fremlagt om de geologiske perioder

Materialer:
Sanden et al: Alverdens geografi. s. 198-199
Mangelsen et al: Vores verden. s. 192-197
Geoscience - en inspirationsbog,GEUS (2013), s. 47-51
Diverse afsnit i Naturgeografiportalen
Fx: https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=138
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=202
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=203
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=204

Film:
https://www.youtube.com/watch?v=1ebYnhFckQk

Diverse links, fx
https://www.nbvm.no/dk/earth_int_dk.html
http://volcano.si.edu/
http://vulkaneksperten.dk/
http://earthquake.usgs.gov
http://earthquake.usgs.gov/learn/kml.php
http://ansatte.uit.no/webgeology/webgeology_files/danmark/jordskaelv.html
http://www.science.ku.dk/oplev-science/gymnasiet/undervisningsmaterialer/boeger/bog_geoscience/filer/0_geoforskning_samlet.pdf
http://geocenter.dk/xpdf/geoviden-4-2011.pdf
Øvelser:
Fx Google earth øvelse om pladetektonik
Jordens dannelse
Jordens alder og struktur
Jordskælvsøvelse
Vulkanøvelser
Diverse arbejdsspørgsmål

Eksperimentielt arbejde:
Tsunami-forsøg


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kampen om vandet

Eleverne har ifm. dette forløb arbejdet med vandets kredsløb, nettonedbør, vandbalanceligningen.
Vandressourcer - Forurening, udnyttelse og forvaltning - herunder vandmiljøplaner.

Eleverne har lavet feltarbejde i Frederiksværk kanal
Eleverne har lavet feltarbejde, hvor de har undersøgt nogle jordes egenskaber

Materialer:
Mangelsen et al (2014): Naturgeografi - vores verden: s. 269-277
file:///C:/Users/NHP/Downloads/KM_758-20200828091725%20(11).pdf
https://www.geocenter.dk/wp-content/uploads/2018/07/Geoviden_4_2014.pdf
Naturgeografiportalen:
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=157
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=356
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=357
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=144
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=310
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=311
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=312
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=158
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=358

Film:
https://www.youtube.com/watch?v=KfhNwggkui4
https://www.youtube.com/watch?v=sZO0-WpcbKk
https://www.youtube.com/watch?v=89d_ny3qpmc&ab_channel=Novafos
https://www.youtube.com/watch?v=vBMtrgZlkSk&ab_channel=HenrikVeggerbyJensen
https://www.youtube.com/watch?v=awKSFABFxjA

Links & artikler:
http://kort.arealinfo.dk/
https://arealinformation.miljoeportal.dk/html5/index.html?viewer=distribution
https://www.landbrugsinfo.dk/public/3/2/f/plante_arets_vandbalance
https://trap.lex.dk/Arres%C3%B8
https://www.geus.dk/vandressourcer/vandkvalitet/drikkevand-og-sundhed
https://videnskab.dk/naturvidenskab/loeber-verden-toer-for-vand/
https://www.wri.org/aqueduct
https://videnskab.dk/naturvidenskab/aralsoeen-saadan-forsvandt-verdens-fjerdestoerste-soe/
https://www.landbrugsinfo.dk/public/3/2/f/plante_arets_vandbalance
https://danmarksarealinformation.miljoeportal.dk/
https://vandportalen.dk/
https://www.geus.dk/produkter-ydelser-og-faciliteter/data-og-kort/grundvandskort-og-data
https://data.geus.dk/geusmap/
https://www.geus.dk/produkter-ydelser-og-faciliteter/data-og-kort/national-boringsdatabase-jupiter

Øvelser:
Vandbalanceligningen
Aralsøen, bl.a. vha. Google Earth.
Forureningsøvelse - Eleverne har arbejdet med WebGis - Miljøportalen
Diverse øvelser med arbejdsspørgsmål
Eleverne har arbejdet med diverse aktuelle artikler om vand og landbrug, som de efterfølgende har fremlagt for hinanden i plenum

Eksperimenter:
Vands egenskaber - hårrørsvirkning
Konsulentrapport - herunder forsøg med permeabilitet, kornstørrelsesfordeling og jordens vandindhold

Feltarbejde.
Eleverne har lavet feltarbejde i Frederiksværk kanal, hvor de har undersøgt vandføring og vandkvalitet.
Eleverne har via felt-og laboratoriearbejde undersøgt 2 jorde, jf konsulentrapport
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vandløbsundersøgelse 04-10-2024
Konsulentrapport 07-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hvorfor er plastik et problem

Kernestof
- Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår
- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.

Faglige mål (fokus)
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge ̶
- planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener
- indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder


Forløbsbeskrivelse
Forløbet vil handle om hvorfor plastikforurening er blevet så stort et problem både i verdenshavene og i naturen generelt. Vi vil følge plastikkens vej fra forbruger til forurening. Forløbet tager udgangspunkt i plastik forbrug og genanvendelse i Halsnæs og Danmark. Løsningsmuligheder vil løbende blive inddraget.

Materialer.
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=290
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=291
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=611
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=610
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=602
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=399
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=605
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=611
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=331&L=0
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=337
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=604
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=606
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=293
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=613
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=614
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=615
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=616

Links

https://www.reformafrica.org/
https://plast.dk/det-store-plastleksikon/
https://www.worldometers.info/da/
https://www.globalis.dk/Statistik/befolkningstal
https://plast.dk/
https://plast.dk/for-undervisere/undervisningsmateriale/tjek-paa-plast/

Film
https://www.dr.dk/drtv/episode/hvorfor-plastik_-genbrugsmyten_279239
https://www.youtube.com/watch?v=IOBH6V9QOP4&ab_channel=Undervisningslokalet
https://www.youtube.com/watch?v=KHofIaMRn4A&ab_channel=energimuseet
https://www.youtube.com/watch?v=5z8pZ0VxJqI&ab_channel=Otto%27sYouTubeKanal
https://www.youtube.com/watch?v=XaMsIT-zMdo&ab_channel=PhilipJakobsen
https://www.youtube.com/watch?v=UuGrBhK2c7U&ab_channel=Kurzgesagt%E2%80%93InaNutshell
https://www.youtube.com/watch?v=cfHPfsf3LAU
https://www.youtube.com/watch?v=-3Wx7bhfSH8&ab_channel=Geografi-noter
https://www.youtube.com/watch?v=CCmTY0PKGDs&t=36s&ab_channel=NASAGoddard
https://www.youtube.com/watch?v=1PlK9oGQvzA&ab_channel=DWDocumentary
https://www.youtube.com/watch?v=cfHPfsf3LAU&ab_channel=PlasticChange
https://www.youtube.com/watch?v=CCmTY0PKGDs&t=36s
https://www.youtube.com/watch?v=UuGrBhK2c7U
https://www.youtube.com/watch?v=cTyg7fbaWvQ
https://pixabay.com/da/videos/jorden-rotation-planet-plads-44350/
https://www.youtube.com/watch?v=5z8pZ0VxJqI
https://www.youtube.com/watch?v=KHofIaMRn4A
https://www.youtube.com/watch?v=7eivTQkBYvo&list=PLT-ea_4Me15LzOVbePeT5BipaQFD4r4CP&index=2
https://www.youtube.com/watch?v=-gQELGvWamg&list=PLT-ea_4Me15LzOVbePeT5BipaQFD4r4CP&index=8
https://www.youtube.com/watch?v=8fyTrPXlw78&list=PLT-ea_4Me15LzOVbePeT5BipaQFD4r4CP&index=6
https://www.youtube.com/watch?v=euth1lDWUWQ&list=PLT-ea_4Me15LzOVbePeT5BipaQFD4r4CP&index=5
https://www.youtube.com/watch?v=wkecnibyZpo&list=PLT-ea_4Me15LzOVbePeT5BipaQFD4r4CP&index=7
https://www.youtube.com/watch?v=9cKmFFKCP_E&list=PLT-ea_4Me15LzOVbePeT5BipaQFD4r4CP&index=3
https://www.youtube.com/watch?v=2EZR1yQpptw&list=PLT-ea_4Me15LzOVbePeT5BipaQFD4r4CP&index=4
https://www.youtube.com/watch?v=RS7IzU2VJIQ

Artikler:
https://plasticchange.dk/videnscenter/31-af-verdens-co2-udledning-kan-i-fremtiden-komme-fra-plastik/
https://packm.dk/artikel/emballage/indfanget-co2-kan-omdannes-til-plast-og-tekstil
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-11-28-plastik-er-udskaeldt-men-snart-kan-vi-lave-plastik-af-co
https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/14147852/plastik-er-en-af-naturens-storste-trusler-det-skal-ny-global-aftale-stoppe?publisherId=11565599&lang=da


Øvelser
Diverse arbejdsspørgsmål
affald
øvelse om mikroplast
Øvelse - plastartikler, eleverne har arbejdet med selvvalgte aktuelle artikler om plastik, som de har fremlagt for resten af klassen.
Projekarbejde om plast, hvor eleverne har arbejdet med et konkret plastproblem, som de så har forsøgt at finde en løsning på, gerne innovativt, hvilket så er fremlagt virtuelt for klassen.
Afsluttende plastikopgave
Genbrugsstation og genanvendelse af plastik

Forsøg

Havstrømme, Thermohallinske cirkulation
Hvor kommer vinden fra?
Lufttryk - en simpel forklaring
https://www.youtube.com/watch?v=jH2yMY1gEKo&ab_channel=Geografi-noter
Feltarbejde.
Eleverne har dels undersøgt affald i byen, dels registreret deres eget/hustandens affald - de har lavet statistik over deres empiriske undersøgelser og fremlagt resultaterne for de andre i klassen. Fokus var at undersøge, hvor meget plastik udgør af affaldet.

Eksursion.
Eleverne har besøgt genbrugsstationen i Frederiksværk for at få et indblik i hvordan de håndterer plastik
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Thermohallinske cirkulation 16-01-2025
Afsluttende opgave om plast 28-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Bæredygtige byer

Forløbet tager udgangspunkt i Verdensmål nr 11, samt at mennesker flytter til byerne i stor stil verden over med de udfordringer det medfører.
Hvad kan man gøre for at denne urbanisering bliver mere bæredygtig og kan en by være bæredygtig.
Vi arbejder med bæredygtighedsbegrebet, energi & grøn omstilling, transport , miljø, klima & klimatilpasning, materialer & byggeri i en bymæssig kontekst.


Feltarbejde.
Vi har besøgt Carlsbergbyen, hvor vi også har besøgt Campus Carlsberg, hvor de har fortalt om bæredygtige løsninger på Campus Carlsberg samt i Carlsbergbyen.
Vi har også selv studeret bæredygtige løsninger samt undersøgt det lokale mikroklima, urban varmeø i Carlsbergbyen.
I forbindelse med studietur til Bruxelles har eleverne undersøgt byens bæredygtige aftryk

Materiale:
Birk, T &  Vinther,N: Geodetektiven (2019): s. 80-105

https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=159
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=163
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=376
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=377
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=378
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=379


Film
https://www.youtube.com/watch?v=-eEwn6tqgR8&ab_channel=dotherightmix

Links:
https://www.verdensmaalene.dk/maal/11
https://faktalink.dk/emner/baeredygtige-byer
https://www.footprintcalculator.org/home/en
https://www.statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1536
https://www.iqair.com/earth?nav=
https://www.msn.com/da-dk/vejr/kort/airquality/in-Frederiksv%C3%A6rk,Region-Hovedstaden?loc=eyJsIjoiRnJlZGVyaWtzdsOmcmsiLCJyIjoiUmVnaW9uIEhvdmVkc3RhZGVuIiwiYyI6IkRhbm1hcmsiLCJpIjoiREsiLCJnIjoiZGEtZGsiLCJ4IjoiMTIuMDIwODEzMjI2Njk5ODI5IiwieSI6IjU1Ljk2NjQ0OTE1NDY2MyJ9&weadegreetype=C&ocid=entnewsntp&cvid=756839e372f7486ca3ecd52f22cfdadf&zoom=12&animation=1
https://www.google.dk/maps/@55.7497816,12.5708353,14z?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDUwNy4wIKXMDSoJLDEwMjExNDUzSAFQAw%3D%3D
https://www.greenmatch.dk/blog/2016/03/saa-meget-bruger-du-i-co2-naar-du-rejser
https://kbhkort.kk.dk/spatialmap?profile=kbhkort_trafik_veje
https://kbhkort.kk.dk/spatialmap?profile=kbhkort_trafik_veje
https://www.accuweather.com/da/dk/copenhagen/123094/air-quality-index/123094
https://traeinfo.dk/trae-er-noeglen-til-baeredygtigt-byggeri/
https://kamp.klimatilpasning.dk/


Artikler:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/i-dag-har-vi-danskere-brugt-vores-del-af-klodens-ressourcer-i-aar-12-dage
https://www.csr.dk/fremtidens-byer-kan-v%C3%A6re-fuldst%C3%A6ndig-fossilfrie
https://ugeskriftet.dk/nyhed/who-saenker-graensevaerdier-forurenende-luftpartikler-med-op-til-75-procent

Øvelser:
Diverse øvelser fra primært geodetektiven vedr. bæredygtige byer

Feltarbejde: Er Carlsbergbyen bæredygtig?
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bæredygtige byer_afsluttende 25-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 energi

Eleverne har arbejdet med energi, energiforme, energistrømme, energiforbrug, fossile brændstoffer, grøn omstilling, bæredygtig energi.

Materialer:
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=163
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=376
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=377
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=378
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=379
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=166
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=387
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=388
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=389
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=390
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=393
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=391
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=392
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=770
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=244
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=706
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=707
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=708
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=709
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=710
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=711
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=712



Film:
https://www.youtube.com/watch?v=eUw2geBCUq0&ab_channel=Undervisningslokalet
https://www.youtube.com/watch?v=poUjrNmH2xY

Links
https://www.nbvm.no/dk/oil_gas_dk.html
https://www.sologvindinfo.dk/spatialmap
https://videnomvind.dk/wiki/vindkort-over-danmark/
https://globalwindatlas.info/en/

Øvelser:
Arbejdsspørgsmål
Desuden har eleverne arbejdet med artikler om energi, som de har fremlagt for klassen

Kort projektarbejde: Emne: Hvordan kan verdens energiforsyning baseres på bæredygtig energi i fremtiden?
Eleverne har fremlagt i plenum

Feltarbejde; Hvor skal vi placere vindmøller i Halsnæs kommune?
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vindmøllejournal 10-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#6

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer