Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Per Fredensborg Lund
|
Hold
|
2023 Ma-z (1z-Ma, 2z-Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rentesregning, eksp. vækst og annuiteter
Overtog eleverne 10/11, forinden havde de været gennem det fælles grundforløb med hovedvægten på fundament (brøker, parenteser osv), lineære funktioner og lineær regression
Procentregning, fremskrivningsfaktor, renteformlen (med alle varianter af ubekendte, dog kun solve med n som ukendt). Omskrivninger månedlig/årlig rente Indekstal. Eksponentiel vækst, konstanters betydning for grafens udseende, omskrive fra hverdagssprog til matematiksprog og tilbage. Eksponentiel regression. Finde a og b ud fra 2 punkter på grafen (incl. bevis samt elev-bevis på små tavler).
10-tals logaritmen. Regneregler for logaritmer. Ligninger med logaritmer, specielt at finde ukendt x i eksponenten. Fordoblings-konstant og halverings-konstant (herunder bevis). Finde a ud fra T2.
(e^x og e^kx introduceres senere sammen med ln(x)).
Opsparings og gældsannuitet, dvs. principper og begreber, kunne bruge formlerne med opsparing/indbetaling hhv gæld/ydelse som de ukendte (og ellers solve).
Forståelse for at ydelse i gældsannuitet er sammensat af terminsrente og afdrag (vi har regnet en opgave om huslån hvor eleverne brugte mit excel regneark)
De har regnet en tema afleveringsopgave om SU lån.
Pensum: Clausen/Schomacher/Tolnø: "Grundbog B1" (Gyldendal) s.18-26, 29-41, 67-74, 108-109
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Andengradsligninger
Andengradsligning
Diskriminant og løsningsformler
Løsning af andengradsligninger
Løsning af specielle andengradsligninger
Bevis for løsningsformlerne
Nulreglen
Materiale:
Gyldendals gymnasiematematik B1, kapitel 2, s.76-83
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Andengradspolynomier
Andengradspolynomier
Forskrift
Graf
Koefficienternes betydning
Rødder
Toppunkt m. bevis
Faktorisering m. bevis
Materiale:
Gyldendals gymnasiematematik B1, kap. 2, s. 84-92
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Andengradspolynomier II
Andengradspolynomier II
Andengradsregression
Fortegnsvariation
Andengradsuligheder
Monotoniforhold
Forløbet sluttes af med en gruppeopgave, hvor eleverne skal finde parabler i naturen og undersøge med regression om der er tale om matematiske parabler.
Billedhåndtering og dataopsamling med Nspire
Materiale:
Gyldendals gymnasiematematik B1, kap.2, s. 93-97
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kursus med værktøjsprogrammer
Programmet Nspire
Ligningsløsning
Graftegning med afgrænsning og vindue-indstillinger
Opfriskning af regression til alle tre funktionstyper
Brug af noter i Nspire til at lave skabeloner
Gemme funktioner og arbejde videre med dem
Eleverne har søgt på nettet efter inspiration og instruktionsvideoer til forskellige strategier med Nspire
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Statistik
Statistik og statistiske deskriptorer
Ugrupperede observationer
- Middeltal
- Hyppighed
- Median
- Mindste observation
- Største observation
- Nedre kvartil
- Øvre kvartil
- Kvartilsæt og udvidet kvartilsæt
- Variationsbredde
- Kvartilbredde
- Outlier
- Prikdiagram
- Boksplot
Grupperede observationer
- Interval
- Middeltal
- Frekvens
- Kumuleret frekvens
- Sumkurve
- Histogram
Begreberne
- Population
- Stikprøve
- Repræsentativ
Materiale:
Gyldendals gymnasiematematik; Mat B1, s.110-115m, 116n-128
I undervisningen blev alle deskriptorer gennemgået og elever arbejdede projektorienteret med disse i grupper med først egne data, så med et tilsvarende datasæt, hvorefter de til slut sammenlignede de to grupper.
Til opgaven skulle de også forholde sig kritisk til indsamlingen af data.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vektorregning
Vektorregning
Vektorer
koordinater til vektorer
længde af vektorer
Forbindelsesvektor
Tværvektor
Regning med vektorer, både grafisk og algebraisk
Materiale:
PDF-Vektorer i planen, gammelt hf-forberedelsesmateriale
afsnit 1-5.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Opstart
Opsamling fra 1.g og opstart til 2.g
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Afslutning vektorregning/trigonometri
Diverse opsamling fra 1g bogen, som ikke blev nået sidste år:
Hurtig repetition, småhuller frem til s. 159 (regneregler vektorer, stedvektor, længde af vektor Indskudssætning, geometriske småproblemer ved hjælp af vektorer)
Afstandsformel, parallelle og vinkelrette vektorer
Enhedsvektor og prikprodukt
Definition af sinus og cosinus
Vinkel mellem vektorer, hældningsvinkel
Retvinklede trekanter og sætninger til at finde ukendte sider/vinkler i disse (sin/cos/tan)
Ensvinklede trekanter og forstørrelsesfaktor
Sinus-relationer og arealformel
Cosinus-relationer og afrunding (sinus-fælden, de 5 trekantstilfælde)
sinus-relationer/arealformlen blev gennemgået "klassisk" uden vektorregning
Vi har haft et lille Mt. Everest tema ang opmålingen af Mt Everest ved hjælp af tangens og sinusrelationer. Bugges triangulering af Danmark omtalt
Pensum:
Enkelte "overgangsemner" mellem HF forberedelsessættet og B1 bogen læst
i Clausen/Schomacher/Tolnø: "Mat B1" (Gyldendal) s. 148-158, dog med overspring af de mest uforståelige dele
Clausen/Schomacher/Tolnø: "Mat B1" (Gyldendal) s. 159-188
Carstensen/Frandsen/Studsgaard: "Mat C stx" s. 130-131 (om ensvinklede trekanter)
Carstensen/Frandsen/Studsgaard: "Mat B1 stx" s. 121-122 (om sinusrelationerne/arealformlen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Opsamling 1
Diverse ting fra 1g bogen, som endnu ikke var nået
Der er mere end det nævnte, men det kommer ved en senere lejlighed...
Diverse overspringelser fra kap. 1 i bogen (da vi efter grundforløbet plukkede ud fra kap. 1 og tog "alt med procent")
Omvendt proportionalitet, potensfunktioner (forskrift, grafens udseende, %-% vækst, finde a og b ud fra 2 punkter, potensregression)
Beskrivelse af grafer (monotoniforhold, lokalt/globalt max/min, nulpunkter).
Invers funktion, sammensat funktion og stykkevis defineret funktion
intervaller, numerisk værdi, potens/rod
ln(x) og e^x (strengt taget kalendermæssigt senere men nævnt her for overskuelighedens skyld) og de vigtigste omskrivninger/brug heraf
Pensum: Clausen/Schomacher/Tolnø "Mat B1" s. 26-29, 58-67,
intervaller og uligheder fra Carstensen/Frandsen/Studsgaard "Mat C stx" s. 26-29, 36-38, 61-68
potens/rod fra Carstensen/Frandsen/Studsgaard "Mat C stx" s. 94-102
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Sandsynlighedsregning og statistik
Sandsynlighedsbegrebet, udfald, hændelse, sandsynlighedsfelt, kombinatorik, permutationer og kombinationer, additions- og multiplikationsprincippet, sandsynlighed for bestemte kombinationer, binomialfordeling, stokastisk variabel, tegning af søjlediagrammer i nspire, middelværdi og spredning, stikprøver med og uden tilbagelægning, opinionsundersøgelser, statistisk usikkerhed, 95% konfidensinterval, binomialtest (hovedvægt på dobbeltsidet test men venstresidet og højresidet test også omtalt). Simulation af nulhypotese.
Vi har desuden snakket lidt om klassiske problemer, f.eks fødselsdagsproblemet. .
Vi har foretaget en cola blindsmagnings test (hvor en elev 10 gange skulle vælge den klassiske cola ud af 3 glas hvor der i de 2 andre var discount cola) som eksempel på binomialtest og ligeledes som eksempel på binomialtest har vi foretaget roulette simulationer og kast med terning
Pensum: Clausen/Schomacher/Tolnø: Mat B2" (Gyldendal) s. 84-126
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs/skim s. 94-98 (om rødder) i uploadet lectio-dokument ("2z rodpotens"). I dag starter vi på sandsynlighedsregning! hurtig gennemgang mat3 og intro mat4
-
Læs s. 100-102 øverst i uploadet dokument "2z rodpotens". Læs s. 84-86 i B2 bogen
-
Mat B2; sider: 86-126
den mørkerøde lærebog
-
Læs s. 86 nederst til 90 midt. I dag: kombinatorik ("på hvor mange måder kan...") teori og opgaver. Spørgsmål mat4?
-
Læs s. 90 midt til 94 midt. I dag: mat4 kommentarer, videre med kombinationer (og permutationer hvor rækkefølgen HAR betydning). Kombinatorik og sandsynligheder
-
Læs s. 94 midt til 98 midt. Jeg kan være forsinket, så gå ind og start på mat5. Ellers dagsorden: kommentarer mat4, kombinatorik og sandsynlighed, intro binomialfordeling
-
Læs s. 98 midt til 102 midt. I dag intro til binomialfordeling, mat5 tips
-
Læs s. 102 midt til 106 øverst (den grå kasse med). I dag: lidt mere om binomialfordeling, med/uden tilbagelægning. Spørgsmål mat5?
-
Læs s. 106 øverst til 108 ned. I dag afrunding af med/uden tilbagelægning. Middelværdi og spredning
-
Læs s. 109 øverst til 111 øverst. I dag: normale/exceptionelle udfald, procentfordelinger, tegning af søjlediagrammer
-
Læs s.111 samt s. 113 øverst til 114 øverst. I dag: er data binomialfordelt? vælgerundersøgelser
-
Læs/skim s. 114 øverst til 118 øverst (dårligt skrevne svært læselige sider med prøv). I dag: er data binomialfordelt? statistisk usikkerhed del 2. Mat5 kommentarer.
-
starter med hurtige mat5 kommentarer - derefter prøve (med hjælpemidler), så husk opladet computer, bøger, noter...
-
Skim s. 118 øverst til 121 nederst (igen vært læselige sider, men prøv)
-
Læs s. 112 + side 122-123. I dag: prøve tilbage, binomialtest samtidig med karaktersamtaler
-
Ingen speciel lektie. I dag: rutine i at regne binomialtest-opgaver
-
Læs s. 123 nederst til 125 nederst. I dag: sidste opgaver + sidste finesser binomialtest. Venter med blindsmagningen da I også skal bruge lidt tid på et par spørgeskema-undersøgelser
-
2z simulering af nulhypotese 20241122.tns
-
Læs s. 125 nederst til 126 nederst. I dag: forhåbentlig blindsmagningen og intro til naturlig logaritme og e^x, som er et af de oversprungne 1g emner det kunne være rart at tage nu
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Differentialregning
Eksperimenter med tangenthældning, begrebet differentialkvotient, regneregler for differentialkvotienter, tangentens ligning (på forskellige måder), finde tangent med bestemt hældning, monotoni-forhold og ekstrema, monotoni-undersøgelser, brug af differentialregning til at finde toppunkt og fortolke b for 2.grads-polynomier, optimering (hundegård, kageform, kasser uden låg, gamle eksamensopgaver).
Regneregler for eksponentiel-, logaritme- og potensfunktioner. Produktregel og sammensat funktion Tolkning af differentialkvotient som øjeblikkelig væksthastighed. Grafisk sammenhæng mellem f(x) og f'(x). Selv at kunne tegne tangenter ved øjemål for givne grafer. En smule om differentiabilitet og kontinuitet.
Definition af differentialkvotient, 3-trinsreglen (beviser for differentiation af x^2 og ax+b gennemgået)
Eleverne har eksperimenteret sig frem til forskellige regler for tangenthældninger og regneregler i det hele taget
Pensum: Clausen/Schomacher/Tolnø:" Mat B2" (Gyldendal) s. 8-50, 180-181, egne noter (differentiation af x^2 og ax+b)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mat B1; sider: 26-29
den røde
lærebog
-
Læs s. 26 midt til 29 midt (i B1 bogen!) om e^x og ln(x) som vi repeterer af hanesyn til musical-deltagerne. Og så starter vi op med en intro til differentialregning :-)
-
Mat B2; sider: 8-40, 45-48
den mørkerøde lærebog
-
Læs s. 8 til 10 nederst. I dag: mere om tangent og differentialkvotienter. Lidt om funktioners opførsel: aftagende/voksende, maksimum, minimum osv.
-
Læs s. 11-12. I dag: differentiation af x og af konstanter. kommentarer mat6. Intro til tangentens ligning
-
Ingen læselektie. I dag: tangentens ligning, dagens byggestens-differentiation
-
Læs s. 13-14. I dag: tangentens ligning: formel incl. bevis, eksempler og anvendelser
-
Ingen læselektie. I dag: tangentens ligning med anvendelser.
-
Læs s. 15-16. I dag: tangenter med bestemt hældning, lidt opsamling fra foregående sider
-
Ingen speciel læselektie: i dag opsamling frem til s. 16, beskrivelse af grafer, første monotoniforhold eksempel
-
Velkommen tilbage ! Læs s. 17. I dag: lidt hurtig opsamling, videre med "monotoniforhold" (som betyder at gøre rede for hvor på x-aksen en funktion vokser/aftager ved hjælp af differentialregning)
-
2z monotoni skabelon.tns
-
Læs s. 18 øverst til 21 midt. Eksemplerne er ret indviklede men følger samme princip som vi snakkede om i dag.
-
Læs s. 21midt-25midt. I dag: sidste monotoniforhold, start på optimering
-
Læs s. 25 midt til 28 ned. I dag: videre med optimering (hundegård, kageform + opgaver). mat8
-
2z monotoni skabelon1.tns
-
Læs/skim det lidt vanskelige eksempel og oversigten s. 29-32. I dag: sidste optimering, lidt regneregler
-
Læs s. 39-40 midt. Repetition: fortolkning af f'(x) som "den øjeblikkelige væksthastighed". Videre med de sidste regneregler, som skal kunnes inden terminsprøven og måske også en enkelt regression
-
differentiation af sammensat funktion. mat8/mat9 kommentarer. muligvis intro produktreglen
-
Ingen læselektie, da vi plukker lidt i det resterende og tager det vigtigste inden terminsprøven, så derfor giver det mest mening at vente med at læse et samlet afsnit. I dag: sidste terminsprøve teori, produktreglen, tegne en tangent...
-
Læs s. 33-36. I dag: vigtigste pointer fra mat8 og 9. Tegne tangent i hånden. Første eksempler på at kende forskel på grafer for f(x) og f '(x). Sidste chance for at afklare tvivl om terminsprøve
-
Læs s. 36 midt til 38 ned. I dag: tegne tangent i hånd, kende forskel på f(x) og f'(x), begreberne differentiabilitet og kontinuitet. Terminsprøve pairdel tilbage
-
Læs s. 45-48. Tjek også helst dine egne svar på terminsprøvens opg 6-9 som jeg gennemgår hurtigt. Ellers sidste diffregnings beviser
-
Tretrinsreglen - Bevis: Differentialkvotienten af kvadratfunktionen f(x) = x^2
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Vektorer 2D del 2
Ret linje, retningsvektor, normalvektor og ligninger for rette linjer. Linjes parameterfremstilling, omregninger mellem ligninger/parameterfremstillinger.
Vinkel mellem linjer, skæring mellem linjer.
Projiceret vektor og længde af denne, projektion af punkt på linje (disse begreber både ved beregning og konstruktion).
Vektorers indbyrdes beliggenhed, tværvektor og determinant og egenskaber for disse. Areal af udspændt parallellogram/trekant. Afstand fra punkt til linje og afstand mellem parallelle linjer. Cirklens ligning og omskrivninger til cirklens ligning. Skæring mellem cirkel og ret linje, cirkeltangent (skæringspunkt og ligning). Røringspunkt for tangent parallel med linje (alle disse problematikker både ved konstruktion og ved beregning)
Pensum: Clausen/Schomacher/Tolnø: "Mat B2" (Gyldendal) s. 140-178
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mat B2; sider: 140-170, 172-177, 180-181
den mørkerøde lærebog
-
Læs s. 180-181 samt vedhæftet fil om differentiation af x^2. Ellers startes på geometrien. Terminsprøve opg 11
-
2z diffregning bevisx2.docx
-
Læs s. 140-142. I dag: en linjes parameterfremstilling"
-
Læs s. 143-145. I dag repetition parameter-fremstilling, linjens ligning, intro mataflevering
-
Læs s. 146-147: I dag diverse omregninger mellem de 3 forskellige metoder at beskrive en linje på (y=ax+b, parameter-fremstilling, linjens ligning)
-
Læs s. 148. I dag: vinkel mellem linjer og intro skæring mellem linjer
-
Læs s. 148 nederst til 152 midt. I dag: projektionsbegrebet (projicere punkt på linje, teori og konstruktion, intro: projicere vektor på vektor), mat10 kommentarer
-
Læs s. 152 midt til 155 midt. I dag skulle vi gerne færdiggøre projektion af vektor på vektor, dvs. forstå begrebet, kunne bruge min skabelon og kunne konstruerer os frem til løsningen. Sidste chance for at spørge om mat11
-
Læs s. 155 midt til 158 midt (beviset i lilla kasse s. 157 kan overspringes). I dag: sidste projektions eksempel, tværvektor og determinant
-
Læsa s. 158 midt til 162 midt: I dag: hurtig repetition af determinant og areal af udspændt trekant/parallelogram samt lidt nyt om tværvektor og små sætninger om determinant/tværvektor. Intro til afstand punkt/linje
-
Læs s. 162 midt til 166 ned. I dag: små determinant-beviser. afslutning af afstand punkt/linje. Intro cirkler. Mat11 kommentarer
-
Læs s. 167-169 midt. I dag: små determinant-beviser, cirklens ligning, konstruktion af cirkeltangent, intro: "cirklens ligning i forklædning"
-
Læs s. 169 midt til 170 ned samt s. 172 midt til 175 øverst. I dag: cirklens ligning i forklædning og cirkeltangent-beregning
-
Læs s. 175 midt til 177 ned. I dag: cirkeltangent, skæring linje/cirkel, afrunding cirkler
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Repetition og diverse
Meget kort om
Parallelforskydning (vandret og lodret, B1 s, 224-226)
Regression i nspire repetition incl. import
Potenfunktioner (kun skitseret, B1 s. 42-50 med hovedvægt på forskrift, grafens udseende, nævne %-% egenskab)
Repetiton af mundtlige eksamens-spørgsmål og skriftlige opgaver med og uden hjælpemidler
B1: Gyldendal "B1" af Clausen,Schomacher,Tolnø
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mat B2; sider: 178
den mørkerøde lærebog
-
Læs s. 178 (sidste cirkel-eksempel, som vi ikke nåede). I dag: 2 mundtlige eksamensspørgsmål, parallelforskydning
-
I dag: spørgsmål 3,4 og parallelforskydning. Inro mat13
-
Spørgsmål 5,6. Potensfunktioner. Første tip mat 13
-
Spørgsmål 7,8. Aftaler bevis/videoøvelser. Hvis tid: træning uden hjælpemidler
-
spørgsmål 9,10. opgaver uden hjælpemidler
-
Vi mødes i A11, dernæst optagelser. Mikkeline, Elvira og Marie får hurtig gennemgang af sidste uge
-
Formentlig uden strøm men spørgsmål 11,12 og opgaver uden hjælpemidler, som alt sammen kan klares uden projector.
-
matb aug24.pdf
-
matb dec24.pdf
-
typeopgaver med hjælpemidler. allersidste typeopgaver uden hjælpemidler. mat13 og video-kommentarer meget hurtigt
-
palmeolie.xlsx
-
Final countdown! de sidste opgaver og gode råd og forhåbentlig er hjælpefilen også klar :-)
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62696861990",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62696861990",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62696861990"
}