Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Henrik Friis Madsen
|
Hold
|
2024 mu/K/S (mu K/S)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Musikteori og musikalsk analyse
C-nøglen med øvelser.
Dokument med introduktion til soundboks-analyse.
Dokument om standard-formtyper
Øvelser i Musikipedia
|
Indhold
|
Kernestof:
-
HUSK BOGEN "C-NØGLEN", som I fik udleveret sidste gang.
-
HUSK bogen "C-nøglen". Øv jer på at hhv. synge og spille "California Dreamin´" så godt I kan. I skal ikke kunne det perfekt til i dag, da vi arbejder videre med nummeret i dette modul, men blot øve jer på nummeret i det omfang I har tid.
-
Kære musikhold. Jeg er desværre syg i dag, så I skal arbejde selv i dette modul. I skal lave følgende:
-
Øvelser » Akkorder | Musikipedia
-
HUSK bogen “C-nøglen”. Musikerne til det nummer vi er i gang med må meget gerne kigge på deres noder/akkordskemaer i det omfang I har tid.
-
Tekst om middelalderen.pdf
-
Kære musikhold. De der ikke er i Gjethuset at lave musical i dag, skal arbejde selv i dette modul. I må gerne blive hjemme og arbejde selv, og først møde til jeres 2. modul kl. 10.
-
Læs teksten i det vedhæftede dokument, og besvar arbejdsspørgsmålene til denne på 1. side i dokumentet. I skal ikke aflevere jeres besvarelse af spørgsmålene, da vi gennemgår dem mundtligt i modulet i dag.
-
Simple klapperytmer.pdf
-
Flere klappeøvelser.pdf
-
Vær velkommen, Herrens år (nytårsudgave).docx
-
Greg. Kyrie.pdf
-
Der er et yndigt land - bestem intervaller.docx
-
GODT NYTÅR 🎉🎆 HUSK BOGEN "C-NØGLEN" TIL DETTE MODUL
-
Links til forslag til forårskoncert-numre.docx
-
HUSK BOGEN "C-NØGLEN"
-
HUSK BOGEN "C-NØGLEN". I dag skal vi repetere skalaer, samt begynde på "Drunk In The Morning".
-
HUSK "C-NØGLEN".
-
Rennaissance.pdf
-
Arbejdsspørgsmål til tekst om Renaissancen.docx
-
I dag skal vi repetere akkorder, introduceres til trin-analyse, og øve videre på "Drunk in the Morning"
-
Sange til funktionsanalyse - niveau 1.pdf
-
HUSK bogen "C-nøglen".
-
Barok.pdf
-
Arbejdsspørgsmål til tekst om barokken samt artikel om Bach og Händel.docx
-
J.S. Bach - Præludium og fuga i C (Das Wohltemperierte Klavier 1).pdf (Barok)
-
Wienerklassik - 1.g.pdf
-
J.S. Bach - Prelude & Fugue No. 1 in C major, BWV 846, WTC I; Marta Czech(Barok)
-
Mozart - Piano Sonata No. 16 "Sonata semplice", K.545 (1788) {Ingrid Haebler} (Wienerklassik)
-
Mozart - Symphony No. 36 in C, K. 425 [complete] (Linz) (Wienerklassik)
-
Eine Kleine Nachtmusik - Mozart (Wienerklassik)
-
Bach Double Violin Concerto - Yehudi Menuhin And David Oistrakh. (Barok)
-
Beethoven, Symphony 5, 1st movement
-
Romantik.pdf
-
Arbejdsspørgsmål til Romantik.docx
-
Undersøgelse - unge og klimahandling
-
Vi begynder dette modul med at svare på den vedhæftede undersøgelse om unge og klimahandling
-
Musikeksempler til bestemmelse af formtype.docx
-
Formanalyse - standard-formtyper.pdf
-
Læs det vedhæftede dokument om forskellige formtyper, find musikeksemplerne på Youtube og lyt til dem, og forstå formtyperne i disse.
-
I dette modul begynder vi med at lære om begreberne Hook og Gimmick, samt om soundbox-analyse. Dernæst spiller vi jeres eksamensnummer, for at holdet det vedlige.
-
Soundboks-analyse.pdf
-
HUSK JERES NODER TIL "DRUNK IN THE MORNING"
-
Mustang Sally - noder og tekst.docx
-
Mustang_Sally - melodistemme.pdf
-
mu K-S 2024-25 - Analyse af rytmisk nummer.docx
-
Wilson Pickett - Mustang Sally.MP3
-
My Girl - vokal.pdf
-
My Girl - The Temptations (1964) (HD Quality).MP3
-
SAM and DAVE 'Soul Man' (1967).mp3
-
Soul Man.pdf
-
You_Cant_Hurry_Love.pdf
-
The Supremes - You Can't Hurry Love (Lyric Video).MP3
-
Aretha Franklin - Think (Official Audio).MP3
-
Think.pdf
-
HUSK "C-NØGLEN"
-
Læs side 1-5 i det vedhæftede dokument, og tag gode noter
-
Kompendium - Soul i 60´erne (forkortet).pdf
-
Oversigt rytmisk musikhistorie.pdf
-
oversigt rock.JPG
-
HUSK "C-NØGLEN". læs desuden side 5-10 i det vedhæftede dokument, og tag gode noter.
-
Link til note-skabelon til "Soul-kompendium"
-
Læs side 11-16 i det vedhæftede dokument, og tag gode noter. OBS! Kompendiet er redigeret siden sidste modul (få ændringer). Hvis du har downloadet kompendiet tidligere, så download det igen, og slet dine tidligere versioner.
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
45 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sammenspil, sang og kor
Forløb med sammenspil, rotation, SDS-øvelser (fra "C-nøglen"), basalt instrumentkendskab samt én-og flerstemmige sange fra ind-og udland.
Sammenspilsnumre:
Lindisfarne: "Run For Home"
Fleetwood Mac: "Don´t Stop"
The Temptations: "Get Ready"
Coldplay: "Viva la Vida"
The Mamas And The Papas": California Dreamin´"
Magic: "Rude"
Lukas Graham: "Drunk In The Morning"
Énstemmige sange:
Danmark, nu blunder den lyse nat (Larsen/Ring)
Dansevise (Sørensen/Francker)
Den blå anemone (Munk/Harder)
Den danske sang (Hoffmann/Nielsen)
Der er ingenting i verden (Rode/Hamburger)
Det er i dag et vejr (Holstein/Schierbeck)
Det lysner over agres felt ((Holstein/Balslev)
Håndslag til Tony (Jæger/Vejslev)
Jutlandia (Larsen)
Kloden drejer stille rundt (Gasolin/Mogensen)
Man binder os på mund og hånd (Henningsen/Andersen)
Skyerne gråne (Grundtvig/Borch)
Spurven sidder stum bag kvist (Aakjær/Aagard)
Flerstemmige sange:
"Fatoo Yoo" (trad. gambiansk)
James Taylor: "Shower The People"
Mike And The Mechanics: "Over My Shoulder"
Gregoriansk Kyrie (Chorus Bind 1, første side)
Faglige mål:
- synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
̶ samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.
Kernestof:
- et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland
̶ et varieret udvalg af flerstemmige vokal- og/eller instrumentalsatser fra ind- og udland
̶ grundlæggende stemmedannelse og basale instrumentale teknikker
̶ samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
HUSK BOGEN "C-NØGLEN", som I fik udleveret sidste gang.
-
HUSK bogen "C-nøglen". Øv jer på at hhv. synge og spille "California Dreamin´" så godt I kan. I skal ikke kunne det perfekt til i dag, da vi arbejder videre med nummeret i dette modul, men blot øve jer på nummeret i det omfang I har tid.
-
Kære musikhold. Jeg er desværre syg i dag, så I skal arbejde selv i dette modul. I skal lave følgende:
-
Øvelser » Akkorder | Musikipedia
-
HUSK bogen “C-nøglen”. Musikerne til det nummer vi er i gang med må meget gerne kigge på deres noder/akkordskemaer i det omfang I har tid.
-
Tekst om middelalderen.pdf
-
Kære musikhold. De der ikke er i Gjethuset at lave musical i dag, skal arbejde selv i dette modul. I må gerne blive hjemme og arbejde selv, og først møde til jeres 2. modul kl. 10.
-
Læs teksten i det vedhæftede dokument, og besvar arbejdsspørgsmålene til denne på 1. side i dokumentet. I skal ikke aflevere jeres besvarelse af spørgsmålene, da vi gennemgår dem mundtligt i modulet i dag.
-
Simple klapperytmer.pdf
-
Flere klappeøvelser.pdf
-
Vær velkommen, Herrens år (nytårsudgave).docx
-
Greg. Kyrie.pdf
-
Der er et yndigt land - bestem intervaller.docx
-
GODT NYTÅR 🎉🎆 HUSK BOGEN "C-NØGLEN" TIL DETTE MODUL
-
Links til forslag til forårskoncert-numre.docx
-
HUSK BOGEN "C-NØGLEN"
-
HUSK BOGEN "C-NØGLEN". I dag skal vi repetere skalaer, samt begynde på "Drunk In The Morning".
-
HUSK "C-NØGLEN".
-
Rennaissance.pdf
-
Arbejdsspørgsmål til tekst om Renaissancen.docx
-
I dag skal vi repetere akkorder, introduceres til trin-analyse, og øve videre på "Drunk in the Morning"
-
Sange til funktionsanalyse - niveau 1.pdf
-
HUSK bogen "C-nøglen".
-
Barok.pdf
-
Arbejdsspørgsmål til tekst om barokken samt artikel om Bach og Händel.docx
-
J.S. Bach - Præludium og fuga i C (Das Wohltemperierte Klavier 1).pdf (Barok)
-
Wienerklassik - 1.g.pdf
-
J.S. Bach - Prelude & Fugue No. 1 in C major, BWV 846, WTC I; Marta Czech(Barok)
-
Mozart - Piano Sonata No. 16 "Sonata semplice", K.545 (1788) {Ingrid Haebler} (Wienerklassik)
-
Mozart - Symphony No. 36 in C, K. 425 [complete] (Linz) (Wienerklassik)
-
Eine Kleine Nachtmusik - Mozart (Wienerklassik)
-
Bach Double Violin Concerto - Yehudi Menuhin And David Oistrakh. (Barok)
-
Beethoven, Symphony 5, 1st movement
-
Romantik.pdf
-
Arbejdsspørgsmål til Romantik.docx
-
Undersøgelse - unge og klimahandling
-
Vi begynder dette modul med at svare på den vedhæftede undersøgelse om unge og klimahandling
-
Musikeksempler til bestemmelse af formtype.docx
-
Formanalyse - standard-formtyper.pdf
-
Læs det vedhæftede dokument om forskellige formtyper, find musikeksemplerne på Youtube og lyt til dem, og forstå formtyperne i disse.
-
I dette modul begynder vi med at lære om begreberne Hook og Gimmick, samt om soundbox-analyse. Dernæst spiller vi jeres eksamensnummer, for at holdet det vedlige.
-
Soundboks-analyse.pdf
-
HUSK JERES NODER TIL "DRUNK IN THE MORNING"
-
Mustang Sally - noder og tekst.docx
-
Mustang_Sally - melodistemme.pdf
-
mu K-S 2024-25 - Analyse af rytmisk nummer.docx
-
Wilson Pickett - Mustang Sally.MP3
-
My Girl - vokal.pdf
-
My Girl - The Temptations (1964) (HD Quality).MP3
-
SAM and DAVE 'Soul Man' (1967).mp3
-
Soul Man.pdf
-
You_Cant_Hurry_Love.pdf
-
The Supremes - You Can't Hurry Love (Lyric Video).MP3
-
Aretha Franklin - Think (Official Audio).MP3
-
Think.pdf
-
HUSK "C-NØGLEN"
-
Læs side 1-5 i det vedhæftede dokument, og tag gode noter
-
Kompendium - Soul i 60´erne (forkortet).pdf
-
Oversigt rytmisk musikhistorie.pdf
-
oversigt rock.JPG
-
HUSK "C-NØGLEN". læs desuden side 5-10 i det vedhæftede dokument, og tag gode noter.
-
Link til note-skabelon til "Soul-kompendium"
-
Læs side 11-16 i det vedhæftede dokument, og tag gode noter. OBS! Kompendiet er redigeret siden sidste modul (få ændringer). Hvis du har downloadet kompendiet tidligere, så download det igen, og slet dine tidligere versioner.
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
45 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Oversigtsforløb klassisk musikhistorie
Forløbsbeskrivelse: Forløbet består af 5 moduler, hvor de centrale perioder i den vestlige kompositionsmusiks historie (middelalder, rennaissance, barok, wienerklassik og romantik) gennemgås af læreren med musikeksempler.
I tilknytning hertil læses tekster om de enkelte perioder af Peter Filtenborg, skrevet i tilknytning til DR-programserien "Historien om musikken" (sendt 1997)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Soul i 60´erne (særligt studeret emne)
Forløb om soulmusikkens opståen og udvikling i 1960´erne i USA, herunder analyse af udvalgte soul-numre, samt litteratur i tilknytning hertil (uddrag af bogen "Soul" af Thomas Hammer m.fl. (Systime))
Følgende numre udgør eksamensgrundlagets kendte stof:
Sam & Dave: "Soul Man"
Aretha Franklin: "Think"
The Temptations: "My Girl"
Diana Ross & The Supremes: "You Can´t Hurry Love"
Litteratur:
Thomas Hammer m.fl.: "Soul i 1960´erne" (Systime 2007) side 7-9, 16-25, 40-41, 57-58, 82-83, 93-94, 144-145
Faglige mål:
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng
̶ opsøge og anvende fagrelevant kildemateriale
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
- grundlæggende musiklære og hørelære
– musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik
– væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske
– et særligt studeret område
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forårskoncert
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Oversigtsforløb rytmisk musikhistorie
Mundtligt, lærerstyret gennemgang af rytmisk musiks historie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63218537195",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63218537195",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63218537195"
}