Holdet 2024 mu/K/S - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Henrik Friis Madsen
Hold 2024 mu/K/S (mu K/S)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Musikteori og musikalsk analyse
Titel 2 Sammenspil, sang og kor
Titel 3 Oversigtsforløb klassisk musikhistorie
Titel 4 Soul i 60´erne (særligt studeret emne)
Titel 5 Forårskoncert
Titel 6 Oversigtsforløb rytmisk musikhistorie

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Musikteori og musikalsk analyse

C-nøglen med øvelser.
Dokument med introduktion til soundboks-analyse.
Dokument om standard-formtyper
Øvelser i Musikipedia


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sammenspil, sang og kor

Forløb med sammenspil, rotation, SDS-øvelser (fra "C-nøglen"), basalt instrumentkendskab samt én-og flerstemmige sange fra ind-og udland.

Sammenspilsnumre:

Lindisfarne: "Run For Home"
Fleetwood Mac: "Don´t Stop"
The Temptations: "Get Ready"
Coldplay: "Viva la Vida"
The Mamas And The Papas": California Dreamin´"
Magic: "Rude"
Lukas Graham: "Drunk In The Morning"

Énstemmige sange:

Danmark, nu blunder den lyse nat (Larsen/Ring)
Dansevise (Sørensen/Francker)
Den blå anemone (Munk/Harder)
Den danske sang (Hoffmann/Nielsen)
Der er ingenting i verden (Rode/Hamburger)
Det er i dag et vejr (Holstein/Schierbeck)
Det lysner over agres felt ((Holstein/Balslev)
Håndslag til Tony (Jæger/Vejslev)
Jutlandia (Larsen)
Kloden drejer stille rundt (Gasolin/Mogensen)
Man binder os på mund og hånd (Henningsen/Andersen)
Skyerne gråne (Grundtvig/Borch)
Spurven sidder stum bag kvist (Aakjær/Aagard)

Flerstemmige sange:

"Fatoo Yoo" (trad. gambiansk)
James Taylor: "Shower The People"
Mike And The Mechanics: "Over My Shoulder"
Gregoriansk Kyrie (Chorus Bind 1, første side)

Faglige mål:
- synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
̶  samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.

Kernestof:
- et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland
̶  et varieret udvalg af flerstemmige vokal- og/eller instrumentalsatser fra ind- og udland
̶  grundlæggende stemmedannelse og basale instrumentale teknikker
̶  samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Oversigtsforløb klassisk musikhistorie

Forløbsbeskrivelse: Forløbet består af 5 moduler, hvor de centrale perioder i den vestlige kompositionsmusiks historie (middelalder, rennaissance, barok, wienerklassik og romantik) gennemgås af læreren med musikeksempler.
I tilknytning hertil læses tekster om de enkelte perioder af Peter Filtenborg, skrevet i tilknytning til DR-programserien "Historien om musikken" (sendt 1997)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Soul i 60´erne (særligt studeret emne)

Forløb om soulmusikkens opståen og udvikling i 1960´erne i USA, herunder analyse af udvalgte soul-numre, samt litteratur i tilknytning hertil (uddrag af bogen "Soul" af Thomas Hammer m.fl. (Systime))

Følgende numre udgør eksamensgrundlagets kendte stof:

Sam & Dave: "Soul Man"
Aretha Franklin: "Think"
The Temptations: "My Girl"
Diana Ross & The Supremes: "You Can´t Hurry Love"

Litteratur:
Thomas Hammer m.fl.: "Soul i 1960´erne" (Systime 2007) side 7-9, 16-25, 40-41, 57-58, 82-83, 93-94, 144-145

Faglige mål:
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng
̶ opsøge og anvende fagrelevant kildemateriale
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- grundlæggende musiklære og hørelære
– musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik
– væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske
– et særligt studeret område

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forårskoncert

Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer