Titel
1
|
Vand som ressource
Naturgeografi:
Vand kendes også som det blå guld. Vand er livsvigtig for os mennesker til at drikke, til vores husholdninger, til dyrkning af fødevarer, til vores husdyr og til erhverv. Vand indgår i et evigt kredsløb. Vandet bliver genbrugt, der kommer ikke mere vand til vores jord end der er i forvejen. Der er et stigende pres på vandressourcerne pga. forurening af ressourcen kombineret med stigende behov.
Eleverne lærer i dette forløb om vandets kredsløb og vandbalancen, om drikkevand i Danmark, om forurening og beskyttelse af drikkevandet samt om knaphed på vand på globalt plan samt FNs verdensmål om rent drikkevand.
Der laves forsøg og feltarbejde til at forstå vandets kredsløb i praksis: nedbørsdannelse, nedsivning til grundvandet og afstrømning (Frederiksværks kanal). Vi bruger data om nedbør og fordampning i Halsnæs kommune angående vandbalancen.
Vi ser to dokumentarer om problemstillinger med forurening af drikkevand i Danmark: ”Landbrugets usynlige gift” og ”Det dyrebare vand” (DR).
Vi besøger rensnings-analæg i Halsnæs, hvor problemstillingen med spildevand undersøges.
Vi forholder vandbalancen til spørgsmål om klimaforandringer, som vi arbejder videre med i forløb 3 om bæredygtighed. Hvad sker der, hvis der kommer mere nedbør i Frederiksværk ved Arresø og Frederiksværks kanal, er der fare for oversvømmelser?
Vi arbejder sammen med kemi og biologi.
Materiale
NF grundbogen kapitel 3 sider 65-78 og 81-83
”Naturvidenskabelige metoder” sider 8-13 i Oplev naturvidenskaben af Regnar Simonsen, Anette Nielsen, Søren Jespersen, Lone Als Egebo, NUCLEUS 2005
Danske regioner, "Flere kilder til pesticidforurening", 2021 https://www.regioner.dk/services/faktuelt/2021/flere-kilder-til-pesticidforurening-i-grundvand-og-drikkevand
Slides om rensning af grundvandet gennem jorden https://vandetsvej.dk/faglig-viden/grundvand/noerdviden/jorden-renseanlaeg
Sprøjtegift i grundvandet, Danmarks naturfredningsforening, https://www.dn.dk/vi-arbejder-for/drikkevand/sprojtegift/
Grundvandet i Danmark, video Københavns universitet, https://www.youtube.com/watch?v=9T4PeoGHJ_o
Danske regioner om generationsforureninger (punktforurening), https://www.jordforureninger.dk/fokusomrader/generationsforureninger/
Note om initiativer til at sikre rent drikkevand, egen note på baggrund af miljøstyrelsens rapport fra 2005 om rent drikkevand samt supplerende aktuelle artikler (kilder angivet i noten), https://www.lectio.dk/lectio/60//lc/69295284480/res/69295284481/Note%20om%20initiativer%20til%20bedre%20beskyttelse%20af%20dansk%20drikkevand.docx
Det dyrevare drikkevand, DR dokumentar, 2018, lånt på CFU med adgang til elever
Landbrugets skjulte gift, DR dokumentar 2012, lånt på CFU med adgang til elever
NOTE OM CALIFORNIENS UDFORDRINGER MED VAND, Fra naturgeografiportalen med egne kommentarer, https://www.lectio.dk/lectio/60//lc/69795243034/res/69795243035/Californien%20udfordringer%20vand.docx
Millioner mangler drikkevand i Afrika, Globalnyt, https://globalnyt.dk/millioner-mangler-drikkevand-i-afrika/, Thomas Jazrawi, 2022
Verdensmål nummer 6, Rent vand og sanitet fra Verdensmålene.dk, Video og tekst, https://www.verdensmaalene.dk/maal/6
Dansk forsøg i Togo med soldrevne pumper, Globalnyt, Thomas Jazrawi 2019, https://globalnyt.dk/dansk-forsoeg-i-togo-med-nye-soldrevne-vandpumper/
Supplerende materiale
Note om Arresø, Baseret på artikel fra Naturstyrelsen, https://naturstyrelsen.dk/naturoplevelser/naturguider/arresoe/
Note om nedsivning til grundvandet (eget materiale med kort og figurer)
Kernestof i naturgeografi (fokus)
Vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer
Jordens og landskabernes processer
Naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
Faglige mål
- beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra geografi
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- indsamle, vurdere og anvende geografifaglige tekster og informationer fra forskelige typer af kilder
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
- undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.
Biologi:
Kernestof
- cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer og enzymer, cellemembranens opbygning og transportprocessor
Enzymer bliver først arbejdet grundigere med under de andre temaer, men der har været fokus på cellemembranens opbygning og transport mekanismer.
- økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet.
Læste sider i biologi
NF-grundbogen, A. Groesen m.fl., 2014, Lindhardt og Ringhof
Kap 1: s. 20-24"Hvad er Liv", "Hvordan ser Celler ud?" "Eksempler på processer i celler"
Kap 2: s.31-35 s.37-41, "Salt - en abiotisk faktor"
Kap 3: s.79-81; "Effekten af pesticider i kroppen"
Udleveret pdf dokument fra bogen Biologi til tiden, uddrag af kap 7 s 126-137. Vandløb, søer og dets omgivelser.
Biologi i Udvikling C-niveau, 2. udgave, M. Frøsig m.fl. 2020, nucleus
Kap 1: s. 17-18 "oversigt over organeller og funktion", s. 21-27 "Cellemembranen og transportprocessor"
Animation
Youtube: Amoeba Sisters: Cell Transport (https://www.youtube.com/watch?v=Ptmlvtei8hw)
Faglige mål
Biologi
- beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
- sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processer lokale konsekvenser
- undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.
Supplerende stof
Eksperimentelle øvelser
ØV: Diffusion i gelatine blokke
ØV: Vandløbsundersøgelse vha. biotiske og abiotiske faktorer
ØV: Påvisning af fotosyntese i spinatblade
Perspektivieringer
Vi har set "How wolves change rivers" med fokus på hvordan et toprovdyr kan ændre et helt økosystem i en positiv retning.
"Cancer - the emperor of all maladies" vi har arbejdet i dybden med cancercellers opståen og snakket miljømæssige og arvelige risikofaktorer.
Kemi:
Teori:
Hæftet "Kemi C for HF", af Henry Vest, Gentofte HF, 2017
Side 11-49
"NF-grundbogen" af Anders Grosen, Lotte Jacobsen, Annemette Vestergaard Witt, Lindhardt og Ringhof side 71-78,84-87
Fokuspunkter:
Atomets opbygning, Grundstoffer, Kemiske forbindelser, det periodiske system, afstemning af reaktionsskemaer, iondannelse, simple ioner, sammensatte ioner, ionforbindelser (salte), fældningsreaktioner, elektronegativitet, molekyler opbygning og navngivning, elektronparbinding, vandmolekylet, polaritet, blandbarhed, masse%, tilstandsformer, oktetreglen (ædelgasreglen), elektronprikformler, stregformler,
Faglige mål:
Grundstoffernes periodesystem
Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer
Kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
Uorganiske molekylers og ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
Øvelser:
Rutherford Spredning - Simulation: https://phet.colorado.edu/en/simulations/rutherford-scattering
Vands tilstandsformer - Simulation: https://phet.colorado.edu/en/simulations/states-of-matter
Vand egenskaber. 3 delt forsøg om overfladespænding og vands rumlig opbygning - Journal forsøg
Opløselighed af polære/upolære stoffer - demonstrationsforsøg
Ophedning af natriumhydrogenkarbonat - Journal forsøg
Tungt opløselige salte - Elev forsøg
|