Titel
1
|
Vand som ressource
Naturgeografi:
Geografi
Eleverne har ifm. dette forløb arbejdet med vandets kredsløb, nettonedbør, vandbalanceligningen, porøsitet, permeabilitet.
Vandressourcer - Forurening, udnyttelse og forvaltning - herunder vandmiljøplaner.
Materiale : NF-Grundbogen. Grosen et al (2014): s. 65-74; 74-84; 87-92
Naturgeografiportalen
Diverse links
https://lex.dk/vandmilj%C3%B8planer
Fx: www.vandetsvej.dk
https://danmarksarealinformation.miljoeportal.dk/detail/datasets/urn:dmp:ds:nitratindhold-i-regionale-grundvandsforekomster-tilstandsvurdering-vandomraadeplaner-2021-2027/features/vp3e2022_grv_samlet_reg.1882
https://www.landbrugsinfo.dk/public/3/2/f/plante_arets_vandbalance
https://www.verdensmaal.org/6-rent-vand-og-sanitet
Udleveret teorimateriale til vandløbsundersøgelser
Eksperimenter:
Frederiksværk kanal - feltarbejde med opmåling og beregning af vandføring
Nedbørsdannelse
Permeabilitet
Øvelser:
Vandøvelse, luftens mætningskurve
Diverse arbejdsspørgsmål (1-3) vedr. vand
Diverse småøvelser om vands egenskaber - fx overfladespænding, massefylde og polaritet mm.
Desuden har eleverne arbejdet med artikler om vand som de har fremlagt for hinanden
Arbejdet med en opgave om rensningsanlægget - ekskursion til Melby rensningsanlæg
Links:
https://www.statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1536
https://vandportalen.dk/hydrap/multiyearrapview?firstyear=1978&lastyear=2021&locid=1951&locname=49000054+Arres%C3%B8+Kanal%2C+Arres%C3%B8dal+Sluse&ptsid=null&htsid=101561&qtsid=25144&displaycumec=false&displayh=false&displayq=true&displayp=false&showmndmin=true&showmndmid=true&showmndmax=true
https://data.geus.dk/geusmap/index.jsp?mapname=nitrat_2mg_and_above_aggr#baslay=baseMapDa&optlay=&extent=242277.77777777775,6003443.287037037,1086722.2222222222,6446556.712962963&layers=nitrat_2mg_and_above_aggr5km,nitrat_2mg_and_above
Film:
https://www.youtube.com/watch?v=sZO0-WpcbKk&ab_channel=MikkelAslak
https://www.geografi-noter.dk/hf-geografi-hydrologi.asp
https://www.youtube.com/watch?v=awKSFABFxjA
https://www.youtube.com/watch?v=3hE0DaKKUwE
https://www.youtube.com/watch?v=VkTKUgBa9SE&ab_channel=Undervisningslokalet
Biologi:
Hvad skal du kunne efter dette forløb?
• Du skal kunne forklare, hvad et økosystem er, og give eksempler på forskellige typer af økosystemer.
• Du skal kunne skelne mellem biotiske og abiotiske faktorer i et økosystem og forklare disse faktorers betydning
• Du skal kunne forklare forskelle mellem en ren og forurenet å, hvor du ser på næringsstoffer, omsætning og biodiversitet
• Du skal kunne forklare cellers opbygning, herunder de vigtigste organeller og forskellen mellem pro- og eukaryote organismer.
• Du skal kunne forklare ernæringsstrategier, som fotosyntesen.
• Du skal kort kunne beskrive energiproduktion som respirationen.
• Du skal kunne diskutere vigtigheden i vands tilstedeværelse i organismer.
• Du skal kort kunne beskrive det endokrine system og hvordan hormoner virker på deres målcelle.
• Du skal give kvalificerede bud på effekten af hormonforstyrrende stoffer
• Du skal forklare de potentielle fysiologiske effekter af næringsstoffet nitrat i vores grundvand - herunder hvad en mutationer vil sige i forhold til udviklingen af kræft.
Biologi kernestof der har indgået i undervisningen:
Biologiske makromolekyler, Cellers opbygning, celleorganellernes funktion, Cellulære processer.
Økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø, samt biodiversitet.
Eksperimentelt arbejde, feltarbejde og andet empiribaseret arbejde.
Undervejs i forløbet skal I lave enkeltfaglige og enkelte tværfaglige journaler, der er baseret på empirisk arbejde og øvelser. Disse øvelser og journaler er centrale til eksamen.
Biologi:
• Journal: Påvisning af fotosyntese (øvelse med hulmaskine og spinat)
• Journal Diffusion i gelatineblokke
• Journal: Vandløbsundersøgelse Frederiksværk kanal
Fælles øvelse: Mikroskopi af dyre og planteceller
Læste sider i biologi:
NF-grundbogen, A. Groesen m.fl., 2014, Lindhardt og Ringhof
Kap 1: s. 20-24"Hvad er Liv", "Hvordan ser Celler ud?" "Eksempler på processer i celler"
Kap 2: s.31 s.37-45 "Salt - en abiotisk faktor", Næringssalte er sammensatte" og s.42-47 Organismers tilpasning
Kap 3: s.75-81;"Danmarks rene grundvand, Trusler mod drikkevand. Herunder hormonforstyrrende stoffer og udvikling af kræftcelle.
Kp 3: s 87-91 Rensningsanlæg, hvor fokus særligt har været på biologisk rensning.
Udleveret pdf dokument fra bogen Biologi til tiden, uddrag af kap 7 s 126-137. Vandløb, søer og dets omgivelser.
Kemi:
Kernestof
I temaet har eleverne arbejdet med forståelse af begreberne:
Atomets opbygning og placering i det periodiske system.
Ædelgasreglen
Modeller af kemiske forbindelser herunder molekylforbindelser.
Mængdeberegninger og ækvivalente mængder
Vand molekylets opbygning, polaritet og egenskaber.
Salte er ionforbindelser
Navngivning af ioner og ionforbindelser
Næringssalte og sammensatte ioner
Fældningsreaktioner
Læste sider/materiale
Udleveret kemi e-bog, Henry Vest, Gentofte HF, marts 2023
Kap 2: "Atomer, molekyler og kemiske reaktioner"
Kap 3: "atomer, grundstoffer og kemiske forbindelser"
Kap 4: "ionforbindelser"
Kap 5: "molekylforbindelser"
Kap 7: "mængdeberegninger"
Kap 9: "mængdeberegningsskemaer"
Eksperimenter
Øv: Vands egenskaber
Øv: Opvarmning af natron (mængdeberegning)
Øv: Fældningsreaktioner
Demonstrationsforsøg:
Pustning i læsket kalk og fældning af calciumcarbonat (træning af hvordan observationer noteres)
|