Holdet 2024 nf/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Jannick Bang Maesen, Niels-Henrik Dam, Stine Stanhardt Handesten
Hold 2024 nf/q (1q bi, 1q ke, 1q ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vand som ressource
Titel 2 Sundhed&levevilkår
Titel 3 Bæredygtighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vand som ressource

Naturgeografi:

Geografi


Eleverne har ifm. dette forløb arbejdet med vandets kredsløb, nettonedbør, vandbalanceligningen, porøsitet, permeabilitet.
Vandressourcer - Forurening, udnyttelse og forvaltning - herunder vandmiljøplaner.


Materiale : NF-Grundbogen. Grosen et al (2014): s. 65-74; 74-84; 87-92
Naturgeografiportalen
Diverse links
https://lex.dk/vandmilj%C3%B8planer
Fx: www.vandetsvej.dk
https://danmarksarealinformation.miljoeportal.dk/detail/datasets/urn:dmp:ds:nitratindhold-i-regionale-grundvandsforekomster-tilstandsvurdering-vandomraadeplaner-2021-2027/features/vp3e2022_grv_samlet_reg.1882
https://www.landbrugsinfo.dk/public/3/2/f/plante_arets_vandbalance
https://www.verdensmaal.org/6-rent-vand-og-sanitet

Udleveret teorimateriale til vandløbsundersøgelser

Eksperimenter:

Frederiksværk kanal - feltarbejde med opmåling og beregning af vandføring  
Nedbørsdannelse
Permeabilitet
Øvelser:
Vandøvelse, luftens mætningskurve
Diverse arbejdsspørgsmål (1-3) vedr. vand
Diverse småøvelser om vands egenskaber - fx overfladespænding, massefylde og polaritet mm.
Desuden har eleverne arbejdet med artikler om vand som de har fremlagt for hinanden
Arbejdet med en opgave om rensningsanlægget - ekskursion til Melby rensningsanlæg

Links:
https://www.statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1536
https://vandportalen.dk/hydrap/multiyearrapview?firstyear=1978&lastyear=2021&locid=1951&locname=49000054+Arres%C3%B8+Kanal%2C+Arres%C3%B8dal+Sluse&ptsid=null&htsid=101561&qtsid=25144&displaycumec=false&displayh=false&displayq=true&displayp=false&showmndmin=true&showmndmid=true&showmndmax=true
https://data.geus.dk/geusmap/index.jsp?mapname=nitrat_2mg_and_above_aggr#baslay=baseMapDa&optlay=&extent=242277.77777777775,6003443.287037037,1086722.2222222222,6446556.712962963&layers=nitrat_2mg_and_above_aggr5km,nitrat_2mg_and_above

Film:
https://www.youtube.com/watch?v=sZO0-WpcbKk&ab_channel=MikkelAslak
https://www.geografi-noter.dk/hf-geografi-hydrologi.asp
https://www.youtube.com/watch?v=awKSFABFxjA
https://www.youtube.com/watch?v=3hE0DaKKUwE
https://www.youtube.com/watch?v=VkTKUgBa9SE&ab_channel=Undervisningslokalet


Biologi:

Hvad skal du kunne  efter dette forløb?

• Du skal kunne forklare, hvad et økosystem er, og give eksempler på forskellige typer af økosystemer.
• Du skal kunne skelne mellem biotiske og abiotiske faktorer i et økosystem og forklare disse faktorers betydning
• Du skal kunne forklare forskelle mellem en ren og forurenet å, hvor du ser på næringsstoffer, omsætning og biodiversitet
• Du skal kunne forklare cellers opbygning, herunder de vigtigste organeller og forskellen mellem pro- og eukaryote organismer.
• Du skal kunne forklare  ernæringsstrategier, som fotosyntesen.
• Du skal kort kunne beskrive energiproduktion som respirationen.
• Du skal kunne diskutere vigtigheden i vands tilstedeværelse i organismer.
• Du skal kort kunne beskrive det endokrine system og hvordan hormoner virker på deres målcelle.
• Du skal give kvalificerede bud på effekten af hormonforstyrrende stoffer
• Du skal forklare de potentielle fysiologiske effekter af næringsstoffet nitrat i vores grundvand - herunder hvad en mutationer vil sige i forhold til udviklingen af kræft.

Biologi kernestof der har indgået i undervisningen:
Biologiske makromolekyler, Cellers opbygning, celleorganellernes funktion, Cellulære processer.
Økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø, samt biodiversitet.

Eksperimentelt arbejde, feltarbejde og andet empiribaseret arbejde.

Undervejs i forløbet skal I lave enkeltfaglige og enkelte tværfaglige journaler, der er baseret på empirisk arbejde og øvelser.  Disse øvelser og journaler er centrale til eksamen.

Biologi:
• Journal: Påvisning af fotosyntese (øvelse med hulmaskine og spinat)
• Journal Diffusion i gelatineblokke
• Journal: Vandløbsundersøgelse Frederiksværk kanal
Fælles øvelse:  Mikroskopi af dyre og planteceller



Læste sider i biologi:
NF-grundbogen, A. Groesen m.fl., 2014, Lindhardt og Ringhof
Kap 1:  s. 20-24"Hvad er Liv", "Hvordan ser Celler ud?" "Eksempler på processer i celler"
Kap 2: s.31 s.37-45 "Salt - en abiotisk faktor", Næringssalte er sammensatte" og s.42-47 Organismers tilpasning
Kap 3: s.75-81;"Danmarks rene grundvand, Trusler mod drikkevand. Herunder hormonforstyrrende stoffer og udvikling af kræftcelle.
Kp 3: s 87-91 Rensningsanlæg, hvor fokus særligt har været på biologisk rensning.

Udleveret pdf dokument fra bogen  Biologi til tiden, uddrag af kap 7 s 126-137. Vandløb, søer og dets omgivelser.



Kemi:

Kernestof
I temaet har eleverne arbejdet med forståelse af begreberne:
Atomets opbygning og placering i det periodiske system.
Ædelgasreglen
Modeller af kemiske forbindelser herunder molekylforbindelser.
Mængdeberegninger og ækvivalente mængder
Vand molekylets opbygning, polaritet og egenskaber.
Salte er ionforbindelser
Navngivning af ioner og ionforbindelser
Næringssalte og sammensatte ioner
Fældningsreaktioner

Læste sider/materiale
Udleveret kemi e-bog, Henry Vest, Gentofte HF,  marts 2023
Kap 2: "Atomer, molekyler og kemiske reaktioner"
Kap 3: "atomer, grundstoffer og kemiske forbindelser"
Kap 4: "ionforbindelser"
Kap 5: "molekylforbindelser"
Kap 7: "mængdeberegninger"
Kap 9: "mængdeberegningsskemaer"


Eksperimenter
Øv: Vands egenskaber
Øv: Opvarmning af natron (mængdeberegning)
Øv: Fældningsreaktioner

Demonstrationsforsøg:
Pustning i læsket kalk og fældning af calciumcarbonat (træning af hvordan observationer noteres)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 56 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sundhed&levevilkår

Geografi

Vi har undersøgt befolkningsudviklingen - både globalt og nationalt bl.a. ved hjælp af demografisk transition og befolkningspyramider. Vi har kigget på nogle af de enkelte parametre som kan have
betydning - middellevetid, fødselsrate, dødsrate, migration, KRAM-faktorerne. Desuden har eleverne undersøgt regionale forskelle af både KRAM-faktorerne samt enkelte socioøkonomiske forhold
Projektarbejde: Eleverne har undersøgt en selvvalgt by i Danmark. De har efterfølgende præsenteret byerne for hinanden.

Materialer
Grosen et al (2014): NF-Grundbogen; s. 92-102; 102-109
Sanden et al: Alverdens Geografi (2006) s. 83-103; 100-104
Diverse artikler
Film:
https://www.ted.com/talks/hans_rosling_on_global_population_growth/transcript?language=da#t-5353
https://www.youtube.com/watch?v=p0IO13zFjhM&ab_channel=Undervisningslokalet
https://www.youtube.com/watch?v=HSDndyRhcoE&ab_channel=Geografi-noter
Diverse youtube filmklip om befolkning og migration samt urbanisering.


Øvelser:
Indfødsretprøven ifm migration - kan eleverne blive danske statsborgere
Geo-øv- befolkningsopgave-befolkningspyramider og transitionsmodel
Øvelse-befolkning
Befokning- middellevetid
Sundhedsopgave
Levevilkår og sundhed .
Danskernes sundhed
Byopgave
Statistikøvelse vha statistikbanken, hvor eleverne lærer at præsentere egne grafer mm.  
Links

http://www.danskernessundhed.dk/
https://www.statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1097
https://www.worldometers.info/da/
https://www.census.gov/data-tools/demo/idb/#/dashboard?dashboard_page=country&COUNTRY_YR_ANIM=2025
www.globalis.dk
https://www.experimentarium.dk/kroppen/aldersberegneren-se-gammel-du/
https://www.ae.dk/analyse/2024-05-indkomsterne-er-vokset-mest-i-kommuner-der-i-forvejen-havde-hoeje-indkomster
https://www.rigshospitalet.dk/undersoegelse-og-behandling/find-undersoegelse-og-behandling/Sider/Dine-vaner-paavirker-dit-helbred-31211.aspx
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/de-rige-og-veluddannede-drikker-mest


Biologi:

Biologi:
- Forklare DNA´s opbygning og funktion - hvad koder DNA for
- Kunne give eksempler på mutationer og konsekvenser med udgangspunkt i kræft Med udgangspunkt i mutationer, give enkelte bud på mutagene stoffer. (Dette rækker også ind i emnet VAND SOM RESSOURCE, hvor I læste om Nitrosaminer i grundvand og tarme + om hormonforstyrrende stoffer)
- Forklare om enzymers opbygning og funktion, med særligt fokus på fordøjelse af makromolekyler.
- Forklare den biologiske betydning af makromolekyler, som kulhydrat, protein og fedt.
- Forstår og beskrive KRAM-faktorerne og sætte dem relation til menneskekroppen.
- Beskrive og forklare organsystemers opbygning og funktion - her med udgangspunkt i mavetarmsystemet, hjerte- og lungekredsløb.
- Forklare hjertefrekvens og blodtryk, slagvolumen og puls og effekten af motion på bl.a. slagvolumen.
Beskriveenergibidrag til cellerne ved motion: ATP, CP, glykolyse og respiration (gennemgået vha figur 150 fra biologi i udvikling C niveau. (I finder den i onenote)

- Kunne beskrive alkohols opbygning og virkning på celle niveau - herunder nervesystemet.
- Kunne redegøre for basalstofskiftet og stofskifte under aktivitet.
- Give en overodnet gennemgang af nervesignalering.
- Forklare betydningen af rygning og alkohol på nervesignaleringen, ved bl.a. inddragelse af fremmende og hæmmende transmitterstoffer, samt cellemembranen.
- Forklare hvad gentest kan bruges til fx bestemme om et foster har downs syndrom.
Forklare hvordan blodtyper nedarves og hvordan man tester den fænotypiske blodtype.


Eksperimentelt arbejde, feltarbejde og andet empiribaseret arbejde
Undervejs i forløbet skal I lave enkeltfaglige og enkelte tværfaglige journaler, der er baseret på empirisk arbejde og øvelser.  Disse øvelser og journaler er centrale til eksamen.

Husk at tænke i hvordan I kan perspektivere øvelserne til andre øvelser eller emner, samt til kemi og geografi
• Øvelse: Puls og aktivitet
• Øvelse: Bestemmelse af blodtype
• Øvelse: Gæring (fællesfaglig øvelse med kemi)
Fællesøvelser Måling af bloddtyk og for en enkelt elev : nikotins påvirkning på puls


Grundbog
NF-grundbogen, A. Groesen m.fl., 2014, Lindhardt og Ringhof
Kap.4 "Hvad er det gode liv" s.108-128 (Siderne 124-128 arbejdes der også med til emnet bæredygtighed)
Kap.5 s.157-161 om DNA og proteinsyntesen
Side 188-191 om hvad DNA bruges til samt figur om gel-elektroforese, som I finder i onenote

Biologi i udvikling C niveau s 134-135 Om blodtyper og CO-dominans  (udleveret i PDF) samt blodtypefordelingen i verden (i onenote) fra donornyt 2003 side 6-7.

Uddrag af artiklen "Det skal du gøre for at leve sundt og længe. Afsnittet om hvordan mental og fysisk sunhed hænger sammen ( Uddrag findes i onenote)
https://aktuelnaturvidenskab.dk/find-artikel/nyeste-numre/4-2021/leve-sundt-og-laenge
Video om blodkredsløbet:

https://hjerteforeningen.dk/hjaelp-og-rad/fakta/hjertet-og-kredsloebet/

Sundhedsstyrelsens kostråd:
https://hjerteforeningen.dk/hjaelp-og-rad/fakta/hjertet-og-kredsloebet/

Supplerende stof om mikroorganismer og gæring, som I finder i vores onenote. Uddrag er fra denne (side, men  I bruger bare teksten i onenote  "teori om mikroorganismer og gæring)
)
https://biologibogen.systime.dk/?id=516#c2442

Video om proteinsyntesen
https://www.youtube.com/watch?v=oefAI2x2CQM
Kemi:

Kernestof:
I temaet har vi studeret følgende begreber ud fra et kemisk synspunkt:

Kulhydraternes kemiske opbygning
Organiske forbindelser og deres navngivning
Forbrænding af alkaner
Kemisk struktur for udvalgte mono-, di- og polysaccharider, herunder kemisk og biologisk nedbrydning.
Aminosyrernes opbygning samt proteiners primære, sekundære, tertiære og kvarternære strukturer.
Opbygning af triglycerider
Gæringsreaktion
Destillation
Polaritet og kogepunkt
Omsætning af ethanol i kroppen
Syrer og baser og pH-værdi
Stofmængdekoncentrationsberegning og formel og aktuel koncentration



Læste sider/materiale
Udleveret kemi e-bog, Henry Vest, Gentofte HF,  marts 2023
Kap 10: "Organisk kemi: alkanerne"
Kap 11: "Organisk kemi: alkoholer"
Kap 12: "Organisk kemi: fedtstoffer og triglycerider"


NF-grundbogen, A. Groesen m.fl., 2014, Lindhardt og Ringhof
Kap 4: s. 110-112 "Kostens makromolekyler", s. 130-132 "syrer og baser", 132-135 "formel og aktuel koncentration"


Eksperimenter:
Øv: Ethanol gæring og destillation (tværfagligt med biologi)
Øv: Fedt i chips
Øv: Det mest umættede fedtstof (Additionsreaktion mellem dibrom og umættede fedtsyrer fra smør og olivenolie)
Øv: Neutralisering af HCl med NaOH

Demonstrationsforsøg:
Blandbarhed af forskellige polære og upolære væsker
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fældningsreaktioner rapport 22-11-2024
Miniprojekt 24-11-2024
Befolkningspyramider 03-01-2025
Journal for kemi-delen af gæringsforsøget. 24-01-2025
Addition i olie og smør journal 04-02-2025
Geografiske forskelle opgave 20-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 52 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Bæredygtighed

Naturgeografi:
Geografi

I geografi har eleverne arbejdet med bæredygtighed, med fokus på både klima og energi
Vi har arbejdet med bæredygtighed, strålingsbalancen, drivhusgasser, drivhuseffekt, naturlige og især menneskeskabte  klimaforandringer, havstigninger, kulstofkredsløbet, olie og andre fossile brændsler, energiomstillingsalternativer som fx bæredygtig energi (vand, vind, sol, bio og geotermisk)
Klassen har besøgt den lokale genbrugsstation, hvor de har hørt hvordan affald håndteres og sorteres.



Materialer:
Grosen et al (2014): NF-Grundbogen; s137-142, 144-156
FN's udviklingsprogram: Bliver verden bedre? s. 65-70, 90-94

Diverse links

www.globalis.dk
https://www.verdensmaalene.dk
https://dkaffald.dk/
https://www.statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1536
https://lex.dk/olie

Eksperimenter:
CO2 er en drivhusgas
Oliemigration

Øvelse:
CO2-øvelse
Gruppearbejde vedr. FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling med fokus på nr 7 &13
Gruppearbejde om bæredygtighed, hvor eleverne har fremlagt om selvvalgte emne indenfor bæredygtig energi

Film

https://www.youtube.com/watch?v=Hj4uamQiRcQ

https://www.youtube.com/watch?v=kvpuJvK9SJs
https://www.youtube.com/watch?v=2CjVHMWDobQ
https://www.youtube.com/watch?v=wu_ofJ6Dcz8&ab_channel=Undervisningslokalet
https://www.youtube.com/watch?v=poUjrNmH2xY&ab_channel=Undervisningslokalet
https://www.youtube.com/watch?v=eUw2geBCUq0&ab_channel=Undervisningslokalet

Link:
https://www.verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene
Diverse ifm øvelser
Eksursion/feltarbejde.
Eleverne har besøgt genbrugsstationen i Frederiksværk for at få et indblik i hvordan de håndterer bl.a. plastik.  

https://hnf.dk/affald/statistik-om-indsamlet-affald-halsnaes-forsyning
https://affaldsviden.info/halsn%C3%A6s_dashboard.html





Biologi:
I skal kunne forklare hvordan bioplast nedbrydes
I skal kunne forklare carbons kredsløb og hvorfor der ikke er balance i det naturlige kredsløb. Fokus er på de biologiske processer.
I skal kunne forklare metoden genssplejsning
I skal kunne forklare fordele og ulemper ved brug af GMO fødevarere
I skal kort kunne forklare hvordan bioethanol fremstilles med fokus på enzymers rolle.


Biologi:
Læste sider - Grundbog
NF-grundbogen, A. Groesen m.fl., 2014, Lindhardt og Ringhof
Kap. 5 s. 141 "Kulstofkredsløbet" og s.162-164 om gensplejsning - metoden blev desuden perspektiveret til deres læste artikel om GMO i forhold til afgrøder.
Kap. 6 s.181-184, s. 188-192.

Biologi i Udvikling C-niveau, 2. udgave, M. Frøsig m.fl. 2020, nucleus
Kap 1: s. 19-21 "Enzymer" og side 128-132 om "carbon kredsløbet" (udleveret på papir).

Artikler brugt til diskussion om GMO fødevare
https://videnskab.dk/naturvidenskab/gmo-er-gensplejsning-af-afgroeder-en-god-teknologisk-loesning-eller-en-unoedvendig-fare/

https://videnskab.dk/teknologi/eus-gmo-lovgivning-en-vigtig-beskyttelse-af-forbrugerne-eller-unoedvendigt-hysteri/

Kernestof
Bioteknologiske metoder og deres anvendelse
Genetik og DNA’s rolle
Økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet - herunder har fokus været på nedbryder-organismernes rolle i kulstofkredsløbet og perspektivering til bionedbrydeligt plastik.


Øvelser under emnet
Øv: Nedbrydning af bioplastik (tværfagligt forsøg med kemi)



Kemi:

Kernestof:
Kostens makromolekyler fortsat: syntese af bioplastik.
Redoxkemi hos udvalgte metaller og reaktioner.
Syrer, baser og pH-værdi fortsat

Læste sider/materiale
Udleveret kemi e-bog, Henry Vest, Gentofte HF,  marts 2023
Kap 8: "Mængdeberegninger 2: Titrering"
Kap 13: "Syrer og baser"
Kap 14: "redoxkemi"


Bio-emballage temahæfte til naturvidenskabeligt grundforløb, P. Nielsen og K. Baktoft, 2018, Nucleus
s. 27-31: "traditionel plastik og bioplastik"

Eksperimenter:
Øv: Bioplastik syntese (tværfagligt forsøg med biologi)
Øv: Redox kemi - spændingsrækken
Øv: Syre-Base-Titrering

Perspektivering:
"Sådan ændrede plastik vores liv", DR: https://www.youtube.com/watch?v=U-qDYzEy84Y
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 49 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer