Titel
1
|
Klodens kræfter og pladetektonik
Rundt omkring i verden er der aktive vulkaner og jordskælv. Hvilke processer kan forklare denne geologiske aktivitet, og hvordan påvirker den menneskers levevilkår? Eleverne har lært om jordens opbygning, teorien om pladetektonik, det geologiske kredsløb, og kan vurdere årsager til og konsekvenser af jordskælv, vulkaner og tsunamier.
Problemformulering til forløbet: Hvordan kan vi forebygge katastrofer forbundet med de tektoniske pladers bevægelser?
Beskrivelse af aktiviteter:
Dokumentar: ”Klodens kræfter – vulkaner” og ”Inge Lehmann, store danske videnskabsfolk” samt Tsunamien i Japan, øjenvidner
Eksperiment om tsunamibølger.
Jordskælvssimulationsforsøg om jordskælvssikring
Anvendelse af google Earth til lokalisering af pladegrænser, vulkaner og jordskælv
Øvelse i laboratorie og i felten (Liseleje) om det geologiske kredsløb og klassificering af bjergarter efter dannelsesprocesser
Forsøg om bjergarters densitet (Basalt og granit)
Seismolog i praksis med Virtual Earthquake
Elevprojekt og fremlæggelser om selvvalgt naturkatastrofe (vulkan, jordskælv, tsunami), der omhandler årsager, selve forløbet og de menneskelige konsekvenser
Materiale
Alverdens Geografi, (Geografiforlaget 2011) side 195-222 om vulkaner og jordskælv
Interaktiv gennemgang af jordens indre med Illustreret videnskab, https://illvid.dk/universet/solsystemet/jorden/kloden-har-gloedende-hjerte-af-jern, link til powerpoint med billeder:
https://www.lectio.dk/lectio/60/aktivitet/aktivitetforside2.aspx?absid=69980496604&prevurl=aktivitet%2fAktivitetListe2.aspx%3fholdelementid%3d63249646142&holdelementid=63249646142#ACH72608248290
Tsunamien i Japan, øjenvidner, National Geographic, minut 0-30. Film er lånt på CFU med adgang til elever, gå til https://mitcfu.dk/ og log in.
Tsunami GEUS, https://www.geus.dk/udforsk-geologien/viden-om/viden-om-den-dynamiske-jord/tsunami
Klodens kræfter – vulkaner”, dokumentar er lånt på CFU med adgang til elever, gå til https://mitcfu.dk/ og log in.
"Inge Lehmann", store danske videnskabsfolk, Dr, dokumentar er lånt på CFU med adgang til elever, gå til https://mitcfu.dk/ og log in.
Vulkaner, om vulkanske zoner, side 3-4, i GEOVIDEN nrr 4, 2007, https://www.geocenter.dk/wp-content/uploads/2018/07/Geoviden_4_2007.pdf
Hvad er jordskælv? Røde Kors, https://www.rodekors.dk/naturkatastrofer/jordskaelv/hvad-er-et-jordskaelv
Rasmussen Torben Gang, 1999, Sten på stranden, Natur og Museum nr. 4 december 1999
"En af verdens værste katastrofer: I dag for 20 år siden døde en kvart million mennesker", Dr-nyheder, december 2024
https://www.dr.dk/nyheder/indland/en-af-verdens-vaerste-katastrofer-i-dag-20-aar-siden-doede-en-kvart-million
Boesen Steffen, Politiken, Ti-årig pige advarede om flodbølge, 2005, https://www.lectio.dk/lectio/60//lc/72526655878/res/72526655879/arikel%20om%20pige%20der%20advarede%20om%20tsunami.docx
DMI om varsling af tsunamier, https://www.dmi.dk/hav-og-is/temaforside-tsunami/varsling/
Om det geologiske kredsløb fra GO-forlag https://www.lectio.dk/lectio/60//lc/72457073716/res/72457073717/det%20geologiske%20kredsl%C3%B8b%20Go-forlag.docx
Forvitring fra Darmarks nationalleksikon https://lex.dk/forvitring
Noter istid, strandundervisning på Liseleje strand, https://www.lectio.dk/lectio/60//lc/72437465806/res/72437465807/noter%20istid.docx
Om istiderne og Milankovitch-cyklerne, DMI, https://www.dmi.dk/klima/temaforside-klimaet-frem-til-i-dag/istider
Kernestof
Jordens og landskabernes processer
- Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning ̶
̶ Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
Faglige mål (fokus):
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt ̶
identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre ̶
udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten ̶
udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
̶ give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer ̶
indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
̶ demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder ̶
|