Holdet 2024 ol/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Mette Karmann
Hold 2024 ol/a (3a ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kunsthistorie
Titel 2 Intro til guder, helte og Homer
Titel 3 Drama og Ødipus
Titel 4 Retorik, demokrati, Lysias og Cicero
Titel 5 Filosofi og Symposion
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kunsthistorie

Kunsthistorie og skulptur:
Kroppen og kønnet i rummet

Kouros og kore
Peploskoren
Rayethovedet
(Kritiosdrengen)
Arkaisk
Klassisk
Hellenististisk
Romersk
Materialer
Positurer
Votiv
Templer og skulpturer
Cire perdue
Draperi
Persergruset
Identifikation/attributter
Symmetri eller bevægelse
Plasticitet
Fixpunkter
Det heterogene samfund
Kroppen og kønnet
Arkaisk smil
Stilisering
Typeportrætter/portrætlighed
Streng stil og blød stil
Gestik
Stemning og dramatik
Perlelokker
Naturalisme og realisme
Positurer: frontal, kontrapost, fri
Formål med kunst
Perspektivering af kunst



Basisskulptur
Kleobis og Biton
Peploskoren
Rayethovedet
Athena fra Afaiatemplet
Kritiosdrengen
Artemisionguden
Afrodite fra Rhodos
Sovende satyr
Alexander d. store portræt
Lysippos´ Skraberen
Sokrates statuette
Afrodite fra Knidos
Doryforos/Spydbæreren
Augustus Prima Porta

Perspektivmateriale:

Perspektivmateriale: Reklame for Kouros parfume, ca 2000, Paradis (bogillustration 1440), BT foto fra 2021 Viktor Axelsen vandt OL, F. A. Bustelli, ca 1760, Tim Noble og Sue Webser, De nye barbarer, 1997-99, Albert Giacometti: ’Man walking’ 1960, Botticellei ’Venus´ fødsel’, 1486, Bertel Thorvaldsen ’Hyrdedreng’ 1822-1825, Kasper Eistrup, ’Kronprins Frederik’ 2018, Axel Poulsen ’Støberen’, 1956, Auguste Rodin, ’Grubleren’, 1902, Auguste Rodin ’Eva’, 1886, Bertel Thorvaldsen ’Jason’, 1803-28, Alexander Sidorenko ’Vladimir Lenin Monument’, 1964.

Vi har arbejdet autoptisk med fokus på krop, rum, fortælling, værdier, idealer og perspektiver. Desuden har vi arbejdet med elevfremlæggelser af analyser, fortolkninger og perspektivering af skulpturer fra antikken - se billedkompendium udleveret til eleverne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Intro til guder, helte og Homer

Hvad man skal vide om Homer…
eller Akilleus: Vreden og skæbnen

Materiale: Basistekst: Homer: 'Iliaden' (1. sang vers 1-297 og 3. sang vers 1-94 og
326-382 og 22. sang vers 330-363, 395-411, 24. sang vers 477-570) + tre uddrag fra ’Iliaden’ 23. sang (om OL/gravlege-idræt)
Perspektiver: Troy og dramatiseringer

Baggrundsviden:
Rhapsoden og eposgenren
Græsk og romersk mytologi
Det homeriske spørgsmål
Epos: Stilkarakteristika: formelsprog, homeriske lignelser, epitheta ornantia, patronymika, proømium med musepåkaldelsen, hexameter


Basisteksten:
Heltefiguren i henholdsvis Iliaden og Odysseen
Antropomorf
Epifani
Areté
Daktylisk Heksameter
Det Homeriske spørgsmål (unitar og analytiker)
Do ut des (latin)
Epitét
Formelvers
Homerisk lignelse
Hýbris og nemesis
Kléos
Menis
Moíra
Oíkos
Patronymikon
Pólis
Polyteisme
Prooímion
Rapsode
Timé
Olbos
Xenia
Sofrosyne
Skæbnen
Civilisation og barbari


Perspektiveringsemner - indtil videre: skriv selv på….
Filmatisering i forhold til tekst
Moderne helte og epoi


Vi har arbejdet autoptisk med fokus på hvordan teksters billedsprog viser stemninger og underbygger heltebilleder. Desuden har vi arbejdet med tekstens eget niveau, den orale tradition, tekstens forhold til forfatter/fortæller og sammenstillingen af samtidens og læserens forventningshorisonter.
Desuden har vi arbejdet med tekstens forhold til den europæiske kulturhistorie, hvor erfaringerne fra en eller flere de første tre niveauer sættes i forhold til længere kulturhistoriske og/eller moderne problemstillinger, der er påvirket af antikken.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Drama og Ødipus

Hvad man skal vide om drama… eller Hvem har ansvaret i dit liv?

Materiale:
Basistekst: Sofokles: Ødipus oversat af Otto Foss
Perspektivtekster: ’Livets veje’ af Karen Blixen fra ’Den Afrikanske Farm’ 1937

Begreber og karakterer – Drama og Ødipus

Harmatia

De vigtigste dramatikere (Aischylos, Sofokles, Euripides)
Peripeti

Teateranlægget

De store Dionysier

Tragediens struktur og teknikker

Dramaets opbygning (prolog, hypothesis, stasima, episode, epilog)

Skuespilleren (herunder udklædning)

Mimesis (Mytos og Ethos)

Miasma

Katharsis, Eleos og Phobos

Anagnoresis

Tematikker

Hvad er det specielle ved Sofokles?

Hybris og nemesis

At være sin egen lykkes smed?

Mennesket afmægtighed

Gudernes almægtighed

Forholdet mellem mennesker og guder

Forholdet mellem de 3 ’hovedpersoner’

At være blind eller seende

Sfinxens gåde og den rolle den spiller

Skæbnen

Dramaets rolle før og nu

Skæbnebegrebet i dag

Visdom og lykke

Ødipus

Kreon

Iokaste

Teiresias
Hyrden
Laios
Polybos
Merope
Budbringeren fra Korinth
Byerne Theben og Korinth



Vi har arbejdet autoptisk med fokus på remediering - forestilling i forhold til tekst. Desuden har vi arbejdet med tekstens eget niveau, tekstens forhold til forfatter/fortæller og sammenstillingen af samtidens og læserens forventningshorisonter.
Desuden har vi arbejdet med tekstens forhold til den europæiske kulturhistorie, hvor erfaringerne fra en eller flere de første tre niveauer sættes i forhold til længere kulturhistoriske og/eller moderne problemstillinger, der er påvirket af antikken.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Retorik, demokrati, Lysias og Cicero

Hvad man skal vide om retorik…
eller Tale er guld...

Materiale: Basistekst: Lysias: Tale i sagen om drabet på Erathostenes.
Uddrag af Ciceros 1. Catalinariske tale §1, 2, 5, 6, 8, 9, 12, 13, 14.

Perspektivtekster: 7. afsnit af Netflix-serien: 'Monsters - the Menendez Brothers'.


Baggrundsviden:
Den klassiske disposition
Appelformer: ethos, logos, pathos
Demokrati: fyle, deme, trittyes, ekklesia, 500-mandsrådet, borgerpligter, borgerrettigheder.
Den pelopponnesiske krig - forfatnings- og borgerkrig. .
Diskurs
Lægmand eller professionel?
Den romerske republik – kort og godt
Ciceros pentagram
Retoriske virkemidler (troper og figurer)


Basisteksten:
Ethopoiia
Lysias baggrund
Drakons drabslov og kvinders rettigheder
Straffens formål
Retoriske teknikker
Retorikkens formål i Grækenland (Athen)
Retorik og demokrati


Perspektiveringsemner:
Antik retorik i forhold til moderne retorik
Demokrati før og nu
Retorik i forhold til filosofi
Individ overfor staten - den enkeltes ansvar
Gudernes indflydelse og sandhedsopfattelser.
De retoriske formater (også i dag)



Vi har arbejdet autoptisk med fokus på ethopooia,formidling, argumentation, troper og figurer. Desuden har vi arbejdet med tekstens eget niveau, retorikkens magt i et demokrati, tekstens forhold til forfatter/fortæller og sammenstillingen af samtidens og læserens forventningshorisonter.
Desuden har vi arbejdet med tekstens forhold til den europæiske kulturhistorie, hvor erfaringerne fra en eller flere de første tre niveauer sættes i forhold til længere kulturhistoriske og/eller moderne problemstillinger, der er påvirket af antikken.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Filosofi og Symposion

Hvad man skal vide om filosofi…
eller Ved du hvad du tror du ved?

Materiale: Basistekst: Platon: 'Symposion': s. 6-23, 46-69.
Perspektiv’tekst’: Kierkegaardsk øvelse: Hvad er mine kerneværdier? 'De politikere vi ikke har' interview med Sven Brinkmann 30/1 2017.



Baggrundsviden:
Filosofihistorie (Førsokratikere, sokratikere, sofister)
Hvad er filosofi
Hvad er visdom
Idealstaten og de tre dyder
Arché
Areté
Didaktik og dialektik
Majeutik og dannelse
Fænomenverden og ideverden (hulelignelsen) hulelignelsen
Platon i forhold til Sokrates
Samfundsforhold i det 4. århundrede før Kristus - Athen
Doxa og episteme
Aporia
Utopia

Basisteksten:
Daimonen
Filosoffens opgave
Erkendelse
Det pæderastiske forhold
Sokrates´ selvopfattelse
Sokrates´ død
At være martyr
Guderne
Retorik
Samfund
Det værende og det vordende
Dødsopfattelsen/evigheden/udødeligheden
Billederne af Sokrates (rokken, hestebremsen, hestevognen)
Den filosofiske proces (konkret → abstrakt) - trappen
Rammefortællingen


Perspektiveringsemner:
De store spørgsmål
Hvornår er man mest filosofisk
Alternativ til traditionen
Må man bruge magt (og hvad er magt) for at opnå hvad man vil?
Demagogi
At være sin egen lykkes smed
Filosofien i litteraturen
Hvad er mine kerneværdier?

Vi har arbejdet autoptisk med fokus på hermeneutik, refleksion, retorik og sandhed.  Desuden har vi arbejdet med tekstens eget niveau, at fjerne sig fra og nærme sig den endelige sandhed, tekstens forhold til forfatter/fortæller og sammenstillingen af samtidens og læserens forventningshorisonter.
Desuden har vi arbejdet med tekstens forhold til den europæiske kulturhistorie, hvor erfaringerne fra en eller flere de første tre niveauer sættes i forhold til længere kulturhistoriske og/eller moderne problemstillinger, der er påvirket af antikken
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde