Titel
3
|
Kunsthistorie og Skulptur
Kunsthistorie og skulptur.
Kroppen i Skulpturen
Materiale: Kleobis og Biton, peploskoren, Kritios drengen, Zeus/Poseidon(Artemision-guden), tyrandræberne, diskoskasteren, spydbæreren, Polyeuktos Demosthenes, Augustus Prima porta, Bokseren, Laokoon gruppen, Marcus Aurelius rytterstatue, Commodus som Hercules, Jupiter Claudius, Fuld gammel dame, Nike fra Samothrake, Kouros fra Sounion, Menthuhmet.
Perspektivmateriale: Ratto de proserpino, Napoleon som Mars, Laokoon(1982), Venus med Skuffer, Stående Kvinde, Grubleren, Rytterstatue af Frederik V, Adams skabelse(Michelangelo), Venus fødsel(Boticelli), David statue
Baggrundsviden:
Kunsthistorisk tidslinje, Arkaisk, Klassisk, Hellenistisk, Romersk.
Votiv, Kultstatuer, Udsmykning af templer
Materialevalg. Bronze, Marmor, terracotta, træ.
Cire Perdu
Identifikation/Attributter.
Symmetri, moddelerrethed, anatomiske detaljer, mukulatur, plasticitet.
Fixpunkter,
Heterogent samfund,
Basismaterialet:
Kouros
Kore
Det Arkaiske Smil
Stilisering
Idealer
Idealportrætter/typeportrætter
Portrættelighed
Perlelokker
Frontal, kontrapost, fri
Guder og mennesker
Det klassiske
Naturalisme, realisme.
Proportioner
Streng stil, blød stil
Gestik
Stemning, dramatik
Perspektivering
Innovation og perfektion
Formål med kunsten
Idealer
Kroppen og Rummet
Vi har arbejdet Autoptisk med fokus på krop, rum, fortælling, værdier, idealer og perspektiver. Desuden har vi arbejdet med elevfremlæggelser af analyser, fortolkninger og perspektivering af skulpturer fra Antikken.
|