Holdet 2024 ol/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Rasmus Morsing
Hold 2024 ol/y (3y ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Homer og Odyseen
Titel 2 Drama og Antigone
Titel 3 Kunsthistorie og Skulptur
Titel 4 Filosofi og Platon
Titel 5 Retorik
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Homer og Odyseen

Homer og Odysseen:

Materiale: Basistekst. Homer: ”Odysseen” (5. sang vers 1-265, 9. Sang, 215-565. 10. Sang, 135-400 11. sang 1-90 13 sang. 1-90
Perspektiver: “Oh brother, where art thou” (2000)


Baggrundsviden
Rhapsoden og eposgenren
Græsk og romersk mytologi
Det homeriske spørgsmål
Epos: Stilkarakteristika: Formelvers, homeriske lignelser, epiteter, patronymika, proømium med musepåkaldelsen, hexameter


Basisteksten
Helten i eposet
Odysseus og me tis
Arete
Kleos
Time
Skæbne
Sofrosyne
Nostos
Kvinders rolle
Gæstevenskab
Barbari
Hybris og nemesis
Skygger og Hades

Perspektiveringsemner;
Filmatisering af tekst fra en mundtlig tradition
Den moderne helt
Samfundslitteratur


Vi har arbejdet autoptisk med teksten og dens afbildning af helten som vi forstår det i det antikke Grækenland, samt den mere moderne forståelse af en helt. Vi har arbejdet med tekstens eget niveau, den mundtlige tradition, tekstens forhold til forfatteren og det samtidige publikums forventningshorisonter. Vi har også arbejdet med tekstens forhold til den senere kulturhistorie i vesten og hvordan disse niveauer har et forhold til den længere kulturhistorie og moderne problemstillinger.  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Drama og Antigone

Drama og Antigone
Hvad er drama? Handlingen i fortællingen.
Materiale: Basistekst: Sofokles: Antigone oversat af Otto Foss.
Perspektiver: Malerier af Antigone og Polyneikes og uddrag fra avis.

Baggrundsviden:
Græsk tragedie og Komedie
Dionysia og den græske festival
Tragediens struktur og aspekter
Dramaets opdeling (Prologos,Parodos,Stasima,Epeisoda,Exodos)
Skuespilleren (Herunder aspekter af beklædning og køn)
Mimesis
Katharsis, Eleos og Phobos
Polis
Hamartia
Anagnoresis
Peripeti
Desis og Lysis

Basisteksten:
Tematikker
Hvordan sammenligner Sofokles med de andre tragikere
Antigone og Ismenes konflikt
Kreon som kongefigur
De gamle love mod de nye
Famlie og bystat
Gud og menneske
Protagonisten og helten
Ødipus’ arv

Perspektiveringsemner:
Dramaet som elitær kunstform
Kreon og den tyranniske hersker
Polyneikes og den efter-antikke forræder

Vi har arbejdet autoptisk med teksten i forhold til dens relation til forestillingen. Vi har også arbejdet med tekstens tematiker, dens forhold til forfatter/fortæller og hvordan det samtidige publikum ville sætte teksten op imod deres egne forventningshorisonter.
Derudover er der arbejdet på hvordan tragedien forholder sig til den senere historie og hvordan dens temaer kan sættes op imod kulturelle og moderne ideer samt problemstillinger, i relation til det antikke.


Indhold:
Kernestof:
Antigone: Side 1-82

Omfang
Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 Moduler


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Kunsthistorie og Skulptur

Kunsthistorie og skulptur.
Kroppen i Skulpturen
Materiale: Kleobis og Biton, peploskoren, Kritios drengen, Zeus/Poseidon(Artemision-guden), tyrandræberne, diskoskasteren, spydbæreren, Polyeuktos Demosthenes, Augustus Prima porta, Bokseren, Laokoon gruppen, Marcus Aurelius rytterstatue, Commodus som Hercules, Jupiter Claudius, Fuld gammel dame, Nike fra Samothrake, Kouros fra Sounion, Menthuhmet.
Perspektivmateriale: Ratto de proserpino, Napoleon som Mars, Laokoon(1982), Venus med Skuffer, Stående Kvinde, Grubleren, Rytterstatue af Frederik V, Adams skabelse(Michelangelo), Venus fødsel(Boticelli), David statue
Baggrundsviden:
Kunsthistorisk tidslinje, Arkaisk, Klassisk, Hellenistisk, Romersk.
Votiv, Kultstatuer, Udsmykning af templer
Materialevalg. Bronze, Marmor, terracotta, træ.
Cire Perdu
Identifikation/Attributter.
Symmetri, moddelerrethed, anatomiske detaljer, mukulatur, plasticitet.
Fixpunkter,
Heterogent samfund,
Basismaterialet:  
Kouros
Kore
Det Arkaiske Smil
Stilisering
Idealer
Idealportrætter/typeportrætter
Portrættelighed
Perlelokker
Frontal, kontrapost, fri
Guder og mennesker
Det klassiske
Naturalisme, realisme.
Proportioner
Streng stil, blød stil
Gestik
Stemning, dramatik
Perspektivering
Innovation og perfektion
Formål med kunsten
Idealer
Kroppen og Rummet

Vi har arbejdet Autoptisk med fokus på krop, rum, fortælling, værdier, idealer og perspektiver. Desuden har vi arbejdet med elevfremlæggelser af analyser, fortolkninger og perspektivering af skulpturer fra Antikken.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Filosofi og Platon

Filosofi og Platon
Ved vi noget?

Materiale: Basistekst ”Menon” 70a-86c
Perspektivtekst ”Matrix(1999)

Baggrundsviden:
Filosofihistorie (Førsokratikerne, sofisterne)
Hvad er filosofi
Hvad er visdom
Arche
Arete
Majeutik og dannelse
Fænomenverden og ideverden(Hulelignelsen)
Platon i forhold til Sokrates
Athen i 400 f.vt
Doxa og Episteme
Aporia
Sokratiske dialoger
Didaktik og dialektik
Basisteksten:
Filosoffens opgave
Godhed
Dødsopfattelsen og sjælen
Menon’s paradox
Beskrivelserne af Sokrates (Rokke, hestebremse)
Bisværmen fra Menon
Sokrates selvopfattelse
Slavedrengen og geometrien
Den filosofiske metode
Sokrates’ død
Filosofisk samtykke

Vi har arbejdet Autoptisk med fokus på visdom, godhed, hermeneutik, tro. Vi har også arbejdet med tekstens eget niveau, at nærme sig en endelig sandhed væk fra tro, tekstens forhold til forfatter/fortæller og sammenstillingen af samtidens og læserens forventningshorisonter. Desuden har vi arbejdet med tekstens forhold til den europæiske kulturhistorie og hvordan erfaringer fra de første tre niveauer sættes i forhold til længere kulturhistoriske og/eller moderne problemstillinger, der er påvirket af antikken.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Retorik

Retorik
Magt i ord og ord fra magten
Materiale: Basistekst: Uddrag af Ciceros  1. Catilinariske tale. § 1-14
Perspektivtekst: Klip fra Johnny Cochranes forsvarstale i ”People v. Simpson”

Baggrundsviden:
Den klassiske disposition
Appelformer: Ethos, Logos, Pathos
Retoriske virkemidler: Ethos, Logos, Pathos
Genera Orationis: Retstale, politisk tale, lejlighedstalen
Republik, kejserdømme og kongetid i Rom.
Cicero
Det retoriske system
Inventio, dispositio, elocutio, memoria, actio.
Logografer og Demosthenes

Basisteksten:
Catilina’s politiske baggrund og sammensværgelse
Konsuler og det romerske senat
Oligarki og demokrati
Retorikkens plads i republikken
Cicero og Demosthenes: Den politiske anklage

Perspektivemner:
Antik retorik og moderne retorik
Religionens rolle og (gud)erne
Retoriske system i moderne taler
Gorgias og filosofferne
Taler uden for demokratiet

Vi har arbejdet autoptisk med fokus på argumentation, troper og figurer og taletyper. Desuden har vi arbejdet med tekstens eget niveau, retorikkens magt i et demokrati kontra oligarki, tekstens forhold til forfatter/fortæller og sammenstillingen af samtidens og læserens forventningshorisonter.
Desuden har vi arbejdet med teksten forhold til den europæiske kulturhistorie, hvor erfaringer fra en eller flere af de første tre niveauer sættes i forhold til længeres kulturhistoriske og/eller moderne problemstillinger, der er påvirket af antikken.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde