Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Daniel Juul Simonsen
|
Hold
|
2024 re/b (3b re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Kristendom
Fokus på pagterne, Guds forhold til sin skabning og Guds udvikling.
Vi har berørt de store brudflader i kristendommens historie og kigget kort på moderne kristendom i Danmark.
Bøger:
Biblen: (online fra det danske bibelselskab)
- skabelsesberetningen, 1. mosebog, kap1 - 3.
- 2. mosebog kap 11, 12 (vers 21-27) og 24.
- salmernes bog, salme 22.
Markus evangeliet kap 15 v.21-46.
Mathæus evangeliet kap. 5, v. 17-48 og kap 6, v. 1-8
Johannesevangeliet kap. 17 v. 1-5
Markus evangeliet kap 14, v. 32-42
Vi har prøvet at kigge lidt på folkekirkens arbejde i Danmark:
Kirkeanalyse02.docx
Feltpræst med pistol i bæltet gennem 19 år.docx
Når varmestuen er nærmeste pårørende.docx
Film: The passion of the Christ (Gibson 2004)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
I islamforløbet har vi især haft fokus på Gud, Profeterne og de 5 søjler. Vi har også haft fokus på konversion.
Grundbog:
Jakob Skovgaard-Petersen: Moderne islam - muslimer i Cairo.
Gyldendal, København 1995.13-36
Koranen oversat af Ellen Wulff, forlaget Vandkunsten.
sura 2, v. 28-47
Podcast: historien om Lukas fra https://thirdear.studio/da/pods/lukas
konversionshistorie på
https://cfdk.dk/konvertit-i-danmark/konvertitberetninger/
Grundbogen til religion C: Systime, 2012.
246-248 + 264 (Rambos model) konversionsteorier (deprivation, Socialisation, søgen efter mening og tilknytning og rational choice)
'
Film: Hajj - pilgrimsrejse til Mekka. Ovidio Salazar 2002.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63446604388",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63446604388",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63446604388"
}