Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Katrine L. Banke
|
Hold
|
2024 re/y (3y re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
kristendom
Forløbet udgør ca. 30%
Målet for forløbet er, at eleverne skal få indsigt i væsentlige sider ved kristendommen, såsom baggrund og historie, myten og troens indhold, lærens udvikling, den kristne etik og tolkningen af centrale emner som frelse, den kristne grundmyte og næstekærlighed og disses betydning. Vi kommer kort omkring synkretisme.
Som en del af introduktionen til kristendom blev der stiftet bekendtskab med det jødiske gudsbegreb og pagtstanken. Det primære fokus har dog været på en forståelse af grundelementerne i kristendommen, samt folkekirkens betydning/virke i dag.
Materialer:
Biblen:
De ti bud, klippet sammen fra 2.mos v.20 + 5.mos kap 5. (udl. Som dokument ”3. de ti bud”)
1. mos kap 1-3,1-24, + 6,5-6,8, + 7,4, + 11,1-9
2.mos kap 19,1-6 + 20,1-17
matt. 5-6
Mark kap 15 (fra grundmyte ppt)
Matt + 6,9-13, + 7,12, + 28 (se ppt om grundmyten)
Udlevet som dokument ”4. Ord og Bjergrpædiken”:
- Matt 5,1-48
Mark kap14-16
luk kap + 18,9-14
ES 52+53
Udleveret som dokument ”5. Paulus, romerbr. og DBS”
- Romerbrevet kap 1,1-7 + 1,11-17, kap 5.1-10
- Lukas 10,25-37
Udleveret som dokument ”6. Treenighed”
- Romerbrevet kap. 10, vers 9
- 1. Korinterbrev 12,3
- 1. Korinterbrev 8,6
- 2. Korinterbrev 13,13
- Filliperbrevet 2,11
- Matthæusevangeliet 28,19
Religion: teori – fænomenologi – metode: 4. Fænomen: Ritualer, udleveret som dokument: ”intro til elever”
Kuplen muren graven: s. 61-65, 67, 162-163, 166-167, 188-189 (Om de etiske krav)
Esben Andreasen m.fl - udg 3
Religion og Kultur: 49-56
144-147
artikler/hjemmesider:
”Tre i én”, Katrine Lilleør - (udleveret som dokument ”6. Treenighed”)
Fakta om religion i det senmoderne samfund (udl. Som dokument)
div. youtubeklip mm.
Via dolorosa: https://www.youtube.com/watch?v=Ll0bnFlkQEI
"beskrivelse af religiøse ritualer" https://www.youtube.com/watch?v=5rBDIrv1Y-k&ab_channel=AtheosNous
Bullet ant: https://www.youtube.com/watch?v=XwvIFO9srUw&ab_channel=NationalGeographic
Had og vrede https://www.youtube.com/watch?v=LxtTtq-LmCY&t=1s&ab_channel=PerArildStruksnes
Religionsnørden, kristendom basis: https://www.youtube.com/watch?v=Ii_tst8FglE&t=107s&ab_channel=Religionsn%C3%B8rden
Bjergprædiken på nudansk: https://www.bibelselskabet.dk/om-bibelen-menu-oversaettelser-den-nye-aftale-smagsproever/bjergpraedikenen-paa-nudansk
The old testament told in only 5 min. https://www.youtube.com/watch?v=C0YP9NhiVt4&t=215s&ab_channel=End-TimeTruths (nb det link vi brugte er dødt – dette er et nyt link)
Jerusalem, Israel: Temple Mount and The Dome of the Rock https://www.youtube.com/watch?v=u9zujnEd--g&t=8s&ab_channel=RickSteves%27Europe
Jerusalem, Israel: Via dolorosa.. https://www.youtube.com/watch?v=yezjLhCXuzU&ab_channel=RickSteves%27Europe
Kristi betingelsesløse kærlighed https://www.youtube.com/watch?v=wAe-0kCUqH8&ab_channel=I%27llBeHonest-Global
Jesus bor i dig ved Helligånden: https://www.youtube.com/watch?v=O2gWSaboEJ4&ab_channel=LivetsKirkeAarhus set fra ca. 8:30 og ca 6 min. fre. (udleveret som dokument 7.Indefra – udefra)
Hvordan ser det religiøse landskab ud i dag (vi har arbejdet kort med nedenstående links):
- https://www.domkirken.dk/ (obs – her skal I også tjekke ”Natkirken” ud)
- https://www.folkekirken.dk/
- https://www.diakonissestiftelsen.dk/
- http://www.netspirit.dk/new/ eller https://www.netspirit.org/
- https://yogaudstyr.dk/findyoga_showyoga.php?id=237
- https://www.kristeligt-dagblad.dk/danskernes-tro-anno-2019-spoergsmaal-og-svar
Indre misson ”ingen sex før ægteskab” https://www.youtube.com/watch?v=P5iTdT16Lqc&ab_channel=MajaHansen
Film: The passion of the Christ
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
Forløbet udgør ca. 25 %
Forløbet udgør ca. 25 %
I dette forløbet har fokus været på Islams klassiske og formative periode. Dette har været udgangspunktet i behandlingen af Islams nuværende fremtrædelsesform på globalt, europæisk og dansk plan.
Følgende emner har bl.a. indgået i forløbet: betydningen af Muhammad, Koranen, Hadith, de fem søjler, de 6 trosartikler, samt en kort introduktion til konversion.
(Teori)/ Metode: Jan Hjärpes skalaer for trosforhold, L. Rambos model for konversion, N. smart
Materialer:
Hanne Følner m-fl.
Kuplen, muren, graven
s. 204-209, 211(kun den gule boks om Hadith og bøgerne),
tekst 97
Jens Forman; Muslimernes religion:, tekst 15
J. Skovgaard-Pedersen:
Klassisk og moderne islam: kap 2: s.26-34, Kap 5,
Øvrigt materiale:
Kate Østergaard (lagt i tekstkompendium) - konversion
+
Islam i Danmark; At vælge islam - konvertitberetning af Jakob Werdelin s.7-10 (lagt i tekstkompendium)
uddrag af sura:
”Tekster til lektion 5, uddrag af hadith + forskellige sura (sura 3,95-97 + sura 2,197-202) – om almisse, pilgrimsfærd og troens indhold
Udleveret som dokument ”Koran og hadith tekster til ppt” :
- Sura 6,100-103
- Sura 5,6
- Hadith: Valfarten Al-Bukhari om umraen
Udleveret som dokument: ”sura 22 + 24”
- Sura22,26-29
- Sura 24,1-9
div. link:
Muhammed himmelfart https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/muhammeds-himmelfart-isra-og-miraj
Jeg er dansk etnisk konvertit https://www.youtube.com/watch?v=EALqRY_uvsw&ab_channel=MmdCopenhagen
"Michelle konverterede til islam som 12 årig..." https://www.dr.dk/nyheder/indland/michelle-konverterede-til-islam-som-12-aarig-jeg-forstaar-dem-der-ikke-staar-frem
Div filmklip, dokumentar mm.
Religionsnørden Islam introduktion: https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA&t=16s&ab_channel=Religionsn%C3%B8rden
BBC dokumentar 2001; Hajj (CFU)
"5 skarpe om islam" (CFU)
Jeg er dansk etnisk konvertit: https://www.youtube.com/watch?v=EALqRY_uvsw&ab_channel=MmdCopenhagen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Buddhisme
Forløbet udgør ca 25%
Forløbet har givet en kort introduktion til buddhismens tre retninger, Teravada, Mahayana og Vajrayana.
Eleverne får kendskab til centrale buddhistiske begreber, særligt de tre juveler, Buddha, Dharma og Sangha, herunder de fire ædle sandheder, den ottedelte vej og den 12 leddede årsagskæde.
Eleverne arbejder med at forstå og forklare begrebernes sammenhæng, samt at kunne identificere dem selvstændigt i kildetekster. De arbejder desuden med menneskeopfattelsen og frelseopfattelsen i buddhisme, herunder sammenhængen mellem karma og nirvana. Afslutningsvis arbejder de med buddhismens udvikling i mødet med Vesten og de diskuterer praksisformer som fx meditation og hvordan buddhisme kan karakteriseres med vestlige øjne i dag.
Materiale
Grundbogsmateriale:
Grundbogen til Religion C udg 1, kap 6, s. 143-145, 147-157, 160-162, 167-171, 267-268
Følgende øvelser er også lavet fra bogen: 2, 4, 5, 6, 8
Tekster læst fra Grundbogen til religion c:
3,5,6,8,10
Øvrigt materiale:
”Benarestalen, de fire ædle sandheder”. I; Fremmede religioner i nutiden af SV. Aage Bay (udleveret som dokument)
”Hvem er jeg” https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-buddhisme/hvem-er-jeg (udl. Som dokument)
Film og youtube:
Sky burials: https://www.youtube.com/watch?v=BreEms4m_6U&rco=1&ab_channel=NationalGeographic
Religionsnørden Buddhisme introduktion: https://www.youtube.com/watch?v=dhSu7o3A-Aw&ab_channel=Religionsn%C3%B8rden
Anne Klysner – På herrens Mark, Buddhisme https://www.youtube.com/watch?v=bTUTj-MuWmM&ab_channel=ZenSEOdk
Buddhist extremist views on the rise https://www.youtube.com/watch?v=ZQ35qygOvM4&ab_channel=GlobalNews
Buddhas liv (cfu)
”Hvor langt når Alfons?”, ca. 15 min. (via CFU)
Den 2. dimension, ”Kristian Leth møder buddhisten”, afsnit 6 af 8, Dokumentar DR (findes på cfu)
Sand madala: https://www.youtube.com/shorts/W3g1xNwofAc
Christian Stadil Buddha og milliadæren (cfu)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
inuit
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63446609960",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63446609960",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63446609960"
}