Holdet 2024 re/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Katrine L. Banke
Hold 2024 re/z (3z re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 kristendom
Titel 2 Islam
Titel 3 Hinduisme
Titel 4 Asatro

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 kristendom


kristendom

Forløbet udgør ca. 30%

Målet for forløbet er, at eleverne skal få indsigt i væsentlige sider ved kristendommen, såsom baggrund og historie, myten og troens indhold, lærens udvikling, den kristne etik og tolkningen af centrale emner som frelse, den kristne grundmyte og næstekærlighed og disses betydning. Vi kommer kort omkring synkretisme.

   Som en del af introduktionen til kristendom blev der stiftet bekendtskab med det jødiske gudsbegreb og pagtstanken. Det primære fokus har dog været på en forståelse af grundelementerne i kristendommen, samt folkekirkens betydning/virke i dag.

Materialer:

Biblen:
De ti bud, klippet sammen fra 2.mos v.20 + 5.mos kap 5. (udl. Som dokument ”3. de ti bud”)

1. mos kap 1-3,1-24, + 6,5-6,8, + 7,4, + 11,1-9

2.mos kap 19,1-6 + 20,1-17
matt. 5-6
Mark kap1+ kap 15 (fra grundmyte ppt)
Matt 1+2 + 6,9-13, + 7,12, + 28 (se ppt om grundmyten)
Udlevet som dokument ”4. Ord og Bjergrpædiken”:
- Matt 5,1-48

Mark kap14-16
luk kap + 18,9-14
ES 52+53

Udleveret som dokument ”5. Paulus, romerbr. og DBS”
- Romerbrevet kap 1,1-7 + 1,11-17, kap 5.1-10
- Lukas 10,25-37

Udleveret som dokument ”6. Treenighed”
- Romerbrevet kap. 10, vers 9
- 1. Korinterbrev 12,3
- 1. Korinterbrev 8,6
- 2. Korinterbrev 13,13
- Filliperbrevet 2,11
- Matthæusevangeliet 28,19

Religion: teori – fænomenologi – metode: 4. Fænomen: Ritualer, udleveret som dokument: ”intro til elever”

Kuplen muren graven: s. 61-65, 67, 162-163, 188-189 (Om de etiske krav)


Esben Andreasen m.fl - udg 3, Religion og Kultur: 49-56, 144-147




artikler/hjemmesider:
”Tre i én”, Katrine Lilleør  - (udleveret som dokument ”6. Treenighed”)

Fakta om religion i det senmoderne samfund (udl. Som dokument)

div. youtubeklip mm.
Via dolorosa: https://www.youtube.com/watch?v=Ll0bnFlkQEI
"beskrivelse af religiøse ritualer" https://www.youtube.com/watch?v=5rBDIrv1Y-k&ab_channel=AtheosNous
Bullet ant:  https://www.youtube.com/watch?v=XwvIFO9srUw&ab_channel=NationalGeographic
Had og vrede https://www.youtube.com/watch?v=LxtTtq-LmCY&t=1s&ab_channel=PerArildStruksnes
Religionsnørden, kristendom basis: https://www.youtube.com/watch?v=Ii_tst8FglE&t=107s&ab_channel=Religionsn%C3%B8rden
Bjergprædiken på nudansk: https://www.bibelselskabet.dk/om-bibelen-menu-oversaettelser-den-nye-aftale-smagsproever/bjergpraedikenen-paa-nudansk
The old testament told in only 5 min. https://www.youtube.com/watch?v=C0YP9NhiVt4&t=215s&ab_channel=End-TimeTruths (nb det link vi brugte er dødt – dette er et nyt link)
Jerusalem, Israel: Temple Mount and The Dome of the Rock https://www.youtube.com/watch?v=u9zujnEd--g&t=8s&ab_channel=RickSteves%27Europe
Jerusalem, Israel: Via dolorosa.. https://www.youtube.com/watch?v=yezjLhCXuzU&ab_channel=RickSteves%27Europe
Kristi betingelsesløse kærlighed https://www.youtube.com/watch?v=wAe-0kCUqH8&ab_channel=I%27llBeHonest-Global
Jesus bor i dig ved Helligånden: https://www.youtube.com/watch?v=O2gWSaboEJ4&ab_channel=LivetsKirkeAarhus  set fra ca. 8:30 og ca 6 min. fre. (udleveret som dokument 7.Indefra – udefra)

Hvordan ser det religiøse landskab ud i dag (vi har arbejdet kort med nedenstående links):
- https://www.domkirken.dk/ (obs – her skal I også tjekke ”Natkirken” ud)
- https://www.folkekirken.dk/
- https://www.diakonissestiftelsen.dk/
- http://www.netspirit.dk/new/ eller https://www.netspirit.org/
- https://yogaudstyr.dk/findyoga_showyoga.php?id=237
- https://www.kristeligt-dagblad.dk/danskernes-tro-anno-2019-spoergsmaal-og-svar
Indre misson  ”ingen sex før ægteskab” https://www.youtube.com/watch?v=P5iTdT16Lqc&ab_channel=MajaHansen

I forbindelse med kristen etik, har de i grupper arbejdet med hver deres link:
- Sammen om sorgen - Folkekirkens sorggrupper er åbne for alle
- Mariakirken – Folkekirken Vesterbro
- Natkirken | Vor Frue Kirke - Københavns Domkirke
- Kommende arrangementer | Brorsons Kirke
- Forside | Stefanskirken
- Velkommen | Frederiksværk Vinderød
- Sct. Matthæus Kirke – Folkekirken Vesterbro - Ro, tro og eftertanke

Film: The passion of the Christ
NB: gennemgået teori til de 4 forløb: Smart, van Gennep og Podemann Sørensen, Rambo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Islam


Forløbet udgør ca. 25 %

I dette forløbet har fokus været på Islams klassiske og formative periode. Dette har været udgangspunktet i behandlingen af Islams nuværende fremtrædelsesform på globalt, europæisk og dansk plan.
Følgende emner har bl.a. indgået i forløbet: betydningen af Muhammad, Koranen, Hadith, de fem søjler, de 6 trosartikler, samt en kort introduktion til konversion.


(Teori)/ Metode: Jan Hjärpes skalaer for trosforhold, L. Rambos model for konversion, N. smart

Materialer:
Hanne Følner m-fl, Kuplen, muren, graven
s.  204-209, 211(kun den gule boks om Hadith og bøgerne),
tekst 97

J. Skovgaard-Pedersen:
Klassisk og moderne islam: kap 2: s.26-34, Kap 5,



Øvrigt materiale:

Tekstkompendium islam:
- Side 1: Sura 112 uddrag, sura 5,38
- Kate Østergaard – konversion (s. 7-10)
+
Islam i Danmark; At vælge islam - konvertitberetning af Jakob Werdelin s.11

uddrag af sura:
”Tekster til lektion 5, uddrag af hadith + forskellige sura (sura 3,95-97 + sura 2,197-202) – om almisse, pilgrimsfærd og troens indhold

Udleveret som dokument ”Koran og hadith tekster til ppt” :
- Sura 6,100-103
- Sura 5,6
- Hadith: Valfarten Al-Bukhari om umraen
Udleveret som dokument: ”sura 22 + 24”
- Sura22,26-29
- Sura 24,1-9


div. link:
Muhammed himmelfart https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/muhammeds-himmelfart-isra-og-miraj
Jeg er dansk etnisk konvertit https://www.youtube.com/watch?v=EALqRY_uvsw&ab_channel=MmdCopenhagen
"Michelle konverterede til islam som 12 årig..." https://www.dr.dk/nyheder/indland/michelle-konverterede-til-islam-som-12-aarig-jeg-forstaar-dem-der-ikke-staar-frem

Div filmklip, dokumentar mm.
Religionsnørden Islam introduktion: https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA&t=16s&ab_channel=Religionsn%C3%B8rden

BBC dokumentar 2001; Hajj (CFU)

"5 skarpe om islam" (CFU)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hinduisme

forløbet udgør ca 25%
forløbet giver en  introduktion til hinduismen og et lille udpluk af deres guder. Vi vil bl.a. have fokus på hinduismen i Danmark, myter og ritualer samt kastesystemet.

Materialer:
Hinduisme Allan Poulsen (2023)
Kap 1.1,
kap 3,2, 3.3,  3,4,  3.5,
kap 5
kap7,1- 7,3
kap 9
kap 14,1-14,8
kap 16

Div tekster fra Hinduisme, Allan Poulsen (2023)
tekst 9
Tekst 10 Purana: Om skabelsen (docx)
Tekst 11
Tekst 36
Tekst 4
Tekst 22
Tekst 29
Tekst 20

Øvrigt materiale:
biblen: 1. Mos 1,1-2,4 https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1
Hindufestival på Heden; https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/hindufestival-p%C3%A5-heden
Udvalgt af gudinden: Udvalgt af gudinden”, Information, d.23.6.2000.

Div dokumentar mm. :
5 skarpe om hinduisme (cfu)
Anne på Herrens mark: 19.30-udsendelsen 11. juni 2010 | TV SYD (fra 12.54)
https://www.tvsyd.dk/nyheder/11-06-2010/1930/1930-udsendelsen-11-juni-2010?clip=6611b9a7-dfdf-42c9-a9b4-3f43cb43bd70&fbclid=IwY2xjawIuQEhleHRuA2FlbQIxMAABHYXZtF78bsZttdMd-vmE6bQX7F37q-if_-frcDU3N2U709rxV2cMduvWzg_aem_OH2Zz1rkxZ3_VsoeLGVA5g
Teenageren og Gudinden (ligger på CFU)
De kasteløse – verdens værste arbejde (cfu)


• How Lord Ganesha got his Elephant Head? | Mythological Stories from Mocomi Kids https://www.youtube.com/watch?v=g5E8dVk4XGM&ab_channel=MocomiKids
• Ramayana : Story of Diwali | Mythological Stories from Mocomi Kids https://www.youtube.com/watch?v=pp59n0So-XE&ab_channel=MocomiKids  
• holy man pushes.. https://www.youtube.com/watch?v=WKA3lT8EWTY&ab_channel=WildFilmsIndia
• Filmoptagelse af tempelfestivalen Thiruvila, 2013. (kun uddrag - spol lidt i filmen, se mindst 9  min.) https://www.youtube.com/watch?v=vC8YlER85nY&t=256s&ab_channel=Abiramiamman
• Film om shaktisme i Indien: Shaktismen i nyere tid af tidligere lektor Jens Walter  (6,5min) https://jenwal.dk/emu/matku/film/shakti.m4v
• Shakti, dyrkelsen af kvindelige guder https://jenwal.dk/emu/matku/film/shakti.m4v
• Ti små ritualer: Superstition in India https://www.youtube.com/watch?v=7GXpXzTcKUo&ab_channel=TheBestofIndia


• Hindu dating site https://www.asiansinglesolution.com/hindudating.html

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Asatro

forløbet fylde ca 20 %
Formålet er at give en introduktion til den nordiske mytologi samt senmoderne religion.
Der gives en forståelse af blót og blótets funktion og betydning.  Der vil ligeledes trækkes tråde til asatroen i dag og laves kobling til det senmoderne.


Materiale:
Senmoderne religiøsitet i Danmark (SRDK) s. 9-15, 18-26, 27-31
Øvelser fra SRDK: 4,
Sigurd fortæller om de nordiske guder, ”Sådan blev verden til” s. 15-21
Grundbog til religion C 314-136 (udleveret som dokument ”Podemann Sørens og van Gennep)
Kompendium :s. 25 (Blot i Midgård)

Div tekster;
• Ibn Fadlan om vikingernes https://danmarkshistorien.lex.dk/Ibn_Fadlan_om_vikingernes_(ar-rus')_skikke,_ca._922
• Jim Lyngvild om ny religiøs ansigtstatovering(udleveret som dokument)
• Hareskovens blotgilde trosbekendelse.docx


Udleveret som pdf:
Adam af Bremen om ofringerne i Uppsala


div. dokumentar/film og link:
Anne på herrens mark: https://www.tvsyd.dk/nyheder/07-05-2010/1930/1930-udsendelsen-7-maj-2010?clip=6c86e082-e6c5-4861-b0e2-468a66afa00c
Himlen over Danmark Hedning på Høje hæle (cfu) : https://www.dr.dk/studie/religion/himlen-over-danmark
Uddrag ”Den 13. kriger” frem til 7.30 min. (ligger på Disney)
Vikings afs. 8, sæson 1
Hefjendur Lejre.wmv:  https://www.youtube.com/watch?v=7qOI3NEiSNY&ab_channel=Tirsson

Smart, van Gennep og Podemann Sørensen,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer