Holdet 2024 sa/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Henrik Friis Madsen, Randi Søberg
Hold 2024 sa/b (1b sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Politik i Danmark – hvad er op og ned i politik i
Titel 2 Ungdomsliv i DK lige nu
Titel 3 Økonomi – dilemma mellem de økonomiske mål, hvorda

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Politik i Danmark – hvad er op og ned i politik i

Gennemgået pensum;
Side 125-158 i ”Vores samfund” af P. Brøndum og M. B. Carlsen. Columbus 2024
Side 108-121 i ”LUK SAMFUNDET OP” P. Brøndum og T.B. Hansen. Columbus 2017.
Gennemgang af meningsmålinger fra uge 15.
Artikel; ”Oprustning er vigtig, men glem ikke klimaet”. 08.03.25. DR
Artikel; ”Vi er stolte af vores politik om ligestilling i Danmark. Men det meste kommer fra EU”. Politiken 08.06.24.

Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold

Faglige mål;
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer ̶
undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold ̶


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ungdomsliv i DK lige nu

Gennemgået pensum;
Side 73 -110 i ”Vores samfund” af P. Brøndum og M. B. Carlsen. Columbus 2024.
Side 12-25 i ”LUK SAMFUNDET OP” af P. Brøndum og T.B. Hansen. Columbus 2017.
Artikel; Stress, angst og ensomhed: ”Vi har skabt et samfund, der presser mange unge ud over kanten”. UNGE OG STRESS 22.02.19. INFORMATION
Artikel; Familier i Danmark 18.05.23. Kristeligt Dagblad.
Artikel; Flere kvinder træder ind i mandefag. 05.04.25. Kristeligt Dagblad
Artikel; kvantitativt materiale om unges situation.

Elever skal kunne:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle.

Faglige mål:
undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre ̶
demonstrere viden om fagets identitet og metoder ̶
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge ̶

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økonomi – dilemma mellem de økonomiske mål, hvorda

Gennemgået pensum;
Side 171-220 i ”Vores samfund” af P. Brøndum og M. B. Carlsen. Columbus 2024
Side 201-208 i i ”LUK SAMFUNDET OP” af P. Brøndum og T.B. Hansen. Columbus 2017.
Artikel; ”Hvem er grønnest i landet her?” Interview med Alex Vanopslagh,20.10.22. Information.
Besøg fra KU, Statskundskab - klimaworkshop

Eleverne skal kunne:
Økonomi
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.

Faglige mål:
undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet ̶
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler ̶
formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber ̶
argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer