Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Henrik Friis Madsen, Randi Søberg
|
Hold
|
2024 sa/b (1b sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Politik i Danmark – hvad er op og ned i politik i
Gennemgået pensum;
Side 125-158 i ”Vores samfund” af P. Brøndum og M. B. Carlsen. Columbus 2024
Side 108-121 i ”LUK SAMFUNDET OP” P. Brøndum og T.B. Hansen. Columbus 2017.
Gennemgang af meningsmålinger fra uge 15.
Artikel; ”Oprustning er vigtig, men glem ikke klimaet”. 08.03.25. DR
Artikel; ”Vi er stolte af vores politik om ligestilling i Danmark. Men det meste kommer fra EU”. Politiken 08.06.24.
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
Faglige mål;
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer ̶
undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold ̶
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ungdomsliv i DK lige nu
Gennemgået pensum;
Side 73 -110 i ”Vores samfund” af P. Brøndum og M. B. Carlsen. Columbus 2024.
Side 12-25 i ”LUK SAMFUNDET OP” af P. Brøndum og T.B. Hansen. Columbus 2017.
Artikel; Stress, angst og ensomhed: ”Vi har skabt et samfund, der presser mange unge ud over kanten”. UNGE OG STRESS 22.02.19. INFORMATION
Artikel; Familier i Danmark 18.05.23. Kristeligt Dagblad.
Artikel; Flere kvinder træder ind i mandefag. 05.04.25. Kristeligt Dagblad
Artikel; kvantitativt materiale om unges situation.
Elever skal kunne:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle.
Faglige mål:
undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre ̶
demonstrere viden om fagets identitet og metoder ̶
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge ̶
|
Indhold
|
Kernestof:
-
https://www.sst.dk/da/faellesomungelivet/Ung-i-Danmark
-
Læs side 73 til side 80 i "vores samfund".
-
Læs side 80-86 i "vores samfund". Læs nedestående spr og tænk over dem hjemmefra
-
Overvej jeres egne normer - hvor møde I dem, i jeres egen hverdag + hvornår har du været i en rollekonflikt? + hvad er de centrale pointer hos Goffman + hvad skal vi bruge begrebet livsstil til og hvilke livsstil synes du, dine forældre passer bedst
-
Læs side 86-96 (lang lektie.....-()
-
Forklar med jeres egne ord, hvad der er vigtigt i det traditionelle samfund, i det moderne samfund og i det senmoderne samfund + hvad er de centrale pointer hos Giddens
-
Læs side 96-107 i "vores samfund" (ups.....lang lektie, igen) Jeg giver karakterbegrundelser mens I arbejder med nogle spørgsmål til teksten.
-
mandag 27.1.25
-
Læs side 107-110 i "vores samfund" (hov, det var en kort lektie :-)) Jeg fortsætter, med karaktersnakken - Jeg mangler lige 3 elever. Dem tager jeg til sidst i modulet onsdag. Vi starter med jeres spr. fra i mandags, så lektien til i dag, og sidst de
-
artikel om Ungdomsliv i det senmoderne samfund.
-
Afslutningsartikel.docx
-
I skal kigge figurerne igennem og formuler nogle konklusioner ud fra figurerne. Dernæst skal I læse artiklerne og koble de teorier på - dem vi gennemgik i skemaet. I skal med andre ord forklare artiklens budskaber vha. de teorier, vi har gennemgået.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomi – dilemma mellem de økonomiske mål, hvorda
Gennemgået pensum;
Side 171-220 i ”Vores samfund” af P. Brøndum og M. B. Carlsen. Columbus 2024
Side 201-208 i i ”LUK SAMFUNDET OP” af P. Brøndum og T.B. Hansen. Columbus 2017.
Artikel; ”Hvem er grønnest i landet her?” Interview med Alex Vanopslagh,20.10.22. Information.
Besøg fra KU, Statskundskab - klimaworkshop
Eleverne skal kunne:
Økonomi
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
Faglige mål:
undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet ̶
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler ̶
formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber ̶
argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Artikel.docx
-
Læs 173-175 i "Vores Samfund"- noter ord, begreber eller sætninger der ikke giver mening for jer.
-
Læs 175-181
-
181-186 skal læses til i dag.
-
Fredag den 28.3.25.
-
Vi starter lige med de spr. vi ikke kom igennem, i fredags. Ny lektie er; 186-197.
-
arbejds-spr
-
I dag skal I ikke læse så meget i bogen, s.197-201. Men, før vi kommer til den nye lektie, skal vi lige gennemgå samfundets økonomiske mål og jeres noter til dem.
-
I skal læse s. 197-207. Lektien er lang, så der skal laves noter til den hjemmefra.
-
207-214.
-
214-220. Plus et overblik over dansk økonomi
-
Udover, at Malthe har noget hygge med, skal vi gøre fremlæggelsen færdig. Vi mangler de tunge figurer ift. vækstkritikkerne. De figurer skal lige genlæses. Derudover skal I læse artiklen - se nedenfor
-
Hvem er grønnest i landet her.docx
-
Gør rede for hvordan Alex Vanopslagh vil løse klimakrisen -
-
Workshop - besøg fra KU
-
Præsentation Workshop Frederiksværk gymnasium og HF.pptx
-
MAlthe har kage med - mon han husker det i dag??? Fremlæggelse af øve-eks-spr om Alex Vanopslaghs syn på klima-krisen (jeg trækker lod om, hvem der skal fremlægge)
-
Orienter jer i linket, om meningsmålinger.
-
Samfundsfaglige begreber i grundforløbet 2024.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63482779056",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63482779056",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63482779056"
}