Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Emil Petrov Hansen
|
Hold
|
2024 Sa/fagpakke3 (Sa/fagpakke3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sociologi
Formål
Todelt forløb, der starter med at introducere et bredt udvalg af sociologisk teori med henblik på at undersøge identitetsdannelsen i det senmoderne samfund.
Anden halvdel af forløbet fokuserer på social ulighed med fokus på både klasse og etnicitet.
Kernestoffet dækker
• Identitetsdannelse og socialisering
• Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
• Social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
• Komparativ metode
• Kvantitativ metode
• Kvalitativ metode
Faglige mål
• Anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande
• Diskutere foreliggende og egne løsninger på samfundsmæssige problemstillinger
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
• Sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
• Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale
• Undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med digitale hjælpemidler
• Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer
• Anvende fagets terminologi og argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter
• Indgå i en faglig dialog
Kernestof
Boserup et al., 2022: Samf på B - følgende afsnit:
2.1 Individ og samfund – hvordan formes vi som mennesker?
- Alle underafsnit
2.2 Det senmoderne samfund – fire bud på samtidsdiagnoser
- Alle underafsnit
2.3 Sociale medier – hvordan påvirkes du?
- Goffman – frontstage og backstage
2.4 Køn – et begreb under forandring!
- Alle underafsnit
3.1 Social ulighed – er alle lige i Danmark?
- Alle underafsnit
3.2 Kulturelle mønstre – hvad betyder den voksende indvandring for Danmark?
- Alle underafsnit
Andet Kernestof
Filmklip: Bo Burnham: Eighth Grade (2018)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Politik & Medier
Formål
Forløbet introducerer det politiske system og lovgivningsprocessen og de deltagelsesmuligheder man har som borger i Danmark.
Dernæst undersøges forskellige former for demokrati, og hvilke magtressourcer og magtformer, der kan komme i spil i demokratiet.
Afslutningsvis undersøges mediernes rolle i de politiske processer.
Kernestoffet dækker
• Politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
• Magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
• Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark
• Kvantitativ metode
• Kvalitativ metode
Faglige mål
• Anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande
• Diskutere foreliggende og egne løsninger på samfundsmæssige problemstillinger
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
• Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale
• Undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med digitale hjælpemidler
• Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer
• Anvende fagets terminologi og argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter
• Indgå i en faglig dialog
Kernestof
Boserup et al., 2022: Samf på B - følgende afsnit:
4.1 Politik – hvad er det?
4.2 Hvordan kan et demokrati se ud?
- Alle underafsnit
4.3 Magt
- Alle underafsnit
4.4 Folketingets rolle og position – den parlamentariske styringskæde og magtens tredeling
- Kernen i det danske demokrati: Danmarks Riges Grundlov
- Den parlamentariske styringskæde
4.5 Lovgivningsprocessen og dens aktører
- Alle underafsnit
5.1 Politiske ideologier
- Alle underafsnit
4.6 Medierne og politisk meningsdannelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Velfærdsstaten og EU
Formål
Forløbet introducerer EU-bureaukratiet, samt dets historie og undersøger hvordan det danske medlemskab stiller Danmark stærkere i en global sammenhæng samtidig med at det medfører problemer som velfærdsturisme og social dumping.
Kernestoffet dækker
• Politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
• Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
• Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
• Kvantitativ metode
• Kvalitativ metode
Faglige mål
• Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
• Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
• Anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande
• Diskutere foreliggende og egne løsninger på samfundsmæssige problemstillinger
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale
• Undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med digitale hjælpemidler
• Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer
• Anvende fagets terminologi og argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter
• Indgå i en faglig dialog
Kernestof
5.2 Velfærdsmodeller – hvem skal levere velfærden?
- Alle underafsnit
5.3 Den danske velfærdsstats udfordringer – interne og eksterne klemmer
- Alle underafsnit
5.4 Velfærdsstatens fremtid – hvem skal løse opgaverne?
- Alle underafsnit
4.7 EU’s institutioner og beslutningsproces
- Alle underafsnit
Andet kernestof
- Over grænsen: SU til EU-borgere
https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/over_graensen/velfaerdsturisme
- Over grænsen: Social dumping eller fair konkurrence?
https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/over_graensen/social-dumping
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vælgeradfærd
Formål
Kort forløb, der introducerer teorier om vælgeradfærd og undersøger, hvordan disse kan bruges til bedre at forstå det danske politiske landskab. Slutteligt undersøges det grønlandske valg ganske kort.
Kernestoffet dækker
• Politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
• Politisk meningsdannelse
• Kvantitativ metode
• Kvalitativ metode
Faglige mål
• Anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande
• Diskutere foreliggende og egne løsninger på samfundsmæssige problemstillinger
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale
• Undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med digitale hjælpemidler
• Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer
• Anvende fagets terminologi og argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter
• Indgå i en faglig dialog
Kernestof
6.1 Partier i forandring – nye politiske skillelinjer?
- Alle underafsnit
6.2 De politiske partiers adfærd – teorier om partiadfærd
- Alle underafsnit
6.3 Vælgeradfærd – forandringer i vælgernes politiske opførsel
- Alle underafsnit
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økonomi
Formål
Forløbet introducerer grundlæggende økonomiske sammenhænge og teori. Fokus er på det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål og finanspolitik.
Kernestoffet dækker
• Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
• Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
• Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
• Komparativ metode
• Kvantitativ metode
Faglige mål
• Anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande
• Diskutere foreliggende og egne løsninger på samfundsmæssige problemstillinger
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
• Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale
• Undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med digitale hjælpemidler
• Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer
• Anvende fagets terminologi og argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter
• Indgå i en faglig dialog
Kernestof
7.1 Hvad er økonomi?
- Alle underafsnit
7.2 Det økonomiske kredsløb og konjunkturerne
- Alle underafsnit
7.3 Samfundsøkonomiske mål
- Alle underafsnit
7.4 Økonomisk politik – hvordan kan man styre samfundsøkonomien?
- Finanspolitik
- Pengepolitik
- Strukturpolitik
- Arbejdsmarkedspolitik
- Arbejdsmarkedspolitiske strategier
7.7 Globaliseringen – hvad betyder den for dansk økonomi?
- Alle underafsnit
Andet kernestof
- DR2: Forbrug og Vækst (2012) (afsnit om multiplikatoreffekten)
https://old.mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=031209112030
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63483259138",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63483259138",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63483259138"
}