Holdet 2024 Re/T/fagpakke3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksværk Gymnasium og HF
Fag og niveau Religion B
Lærer(e) Katrine L. Banke
Hold 2024 Re/T/fagpakke3 (2024 Re/T/fagpakke3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Asatro
Titel 2 satanisme
Titel 3 jehovas vidner - kristendom
Titel 4 Islam
Titel 5 Hinduisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Asatro

Formålet er at give en kort introduktion til nordiske mytologi samt den senmoderne asatro.
Der gives en forståelse af blót og blótets funktion og betydning.  Der vil ligeledes trækkes tråde fra den ’gamle’ asatro til den moderne asatro.
Begreber som kult, mana, ritualer, samt religion i det senmoderne samfund mm. vil være i fokus.
NB - der har været brugt moduler på fagpakkedag i dette forløb

Materiale:
Kompendium : Meningen med livet, s. 10-14,  17-26, 47-52
Senmoderne religion i Danmark (SRDK) s. 7-15
Sigurd fortæller om de nordiske guder, ”Sådan blev verden til” s. 15-21

Div tekster;
• Ibn Fadlan om vikingernes.docx
• Jim Lyngvild.docx
• Hareskovens blotgilde trosbekendelse.docx


Udleveret som pdf:
Adam af Bremen om ofringerne i Uppsala


div. dokumentar/film og link:
Anne på herrens mark: https://www.tvsyd.dk/nyheder/07-05-2010/1930/1930-udsendelsen-7-maj-2010?clip=6c86e082-e6c5-4861-b0e2-468a66afa00c
Himlen over Danmark Hedning på Høje hæle (cfu) : https://www.dr.dk/studie/religion/himlen-over-danmark
Uddrag ”Den 13. kriger” frem til 7.30 min. (ligger på Disney)
Vikings afs. 8, sæson 1
Hefjendur Lejre.wmv:  https://www.youtube.com/watch?v=7qOI3NEiSNY&ab_channel=Tirsson
Krigens endestation Valhal eller Himlen: https://www.dr.dk/drtv/se/alternativ-behandling_-i-hopla-paa-helsemessen_137110

Af teori er bl.a. gennemgået:
Eliade, Podemann Sørensen, Durkheim, N. Smart, van Gennep, Turner,

I forbindelse med vores feltarbejde:
Religionsportalen: https://religion.systime.dk/?id=834&L=0  Dokument om New age+praksis  
Dokumentar: I hopla på helsemessen; https://www.dr.dk/drtv/se/alternativ-behandling_-i-hopla-paa-helsemessen_137110
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 satanisme

Satanisme:
OBS i dette forløb, er der brugt 4 moduler, hvor eleverne har forberedt feltarbejde og arbejdet med feltrapport, i forlængelse af deres første forløb om asatro-new age.

Moderne satanisme i USA
Der gives en kort introduktion til begrebet satanisme, samt der introduceres forskellige slags moderne satanisme. Der vil blive arbejdet med en forståelse af satanisme hvor begreber fra det senmoderne samfund vil blive koblet på vs. en mere traditionel / gammeldags forståelse af satanisme.


Dette forløb fokuserer på:
- satanismens forskellige former
- satanisme som senmoderne religion
- centrale forestillinger hos Church of Satan og The Satanic Temple.


NB - i slutningen af asa- new age forløbet, blev der set "5 skarpe om Satan" (cfu) som introduktion til forløbet.

Materiale:
Kompendium + div. tekster:
-Kompendium: 2-16,  17-18,
-Religioner på kryds og tværs (Uddrag, udlevet som dokument):  Hvilke forskelle er der på nutidens satanister?
Tekster:
Fra Religion.dk: Fjernsyn om satanisme er ikke for børn.
små uddrag af nedenstående tekster (Udleveret som ’Øvelse 10’):
-Satanister tilbeder ikke djævlen, Teksten er et uddrag fra et Interview med to unge mænd Kevin og Nico fra JP
-Interview med David Vincent fra Morbid Angels af Peter Béliath, Interviewet er oprindelig publiceret i Jam Magazine nr. 49 april 1994
-Jeg er min egen gud, Teksten er fra et interview med Amina Olander Lap i Ekstra Bladet, 9. januar 2000
- En ægte satanist, Teksten er et interview med Max Schmeling fra Politiken, 4. oktober 1996.

Udleveret som dokument:
-Hvordan bruges satanisme til personlig branding
-ØV 9: Satan i kristendom (Satan bibelselskabet) udleveret som dokument

Div links og dokumentar:
5 skarpe om Satan cfu
The Head of a Satanic Temple Explains Satanism :  https://youtu.be/aQz0ZXaTC6Y
Dokumentar: Hail Satan (CFU)
Lille video om religionskritik: https://religionskritik.systime.dk/?id=120
Onkel Reje: https://www.dr.dk/drtv/se/onkel-rejes-heavyband_-av-for-satan_kirken_414309
Lil Nas X – Montero (call me by your name) https://www.youtube.com/watch?v=6swmTBVI83k&ab_channel=LilNasXVEVO
Øvrige links:
”Faldne engle peger på kampen…”
https://www.religion.dk/synspunkt/faldne-engle-peger-p%C3%A5-kampen-mellem-det-gode-og-det-onde

I forbindelse med feltarbejde:
https://www.daninfo.dk/messerne/mystikkens-univers/udstillerliste/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 jehovas vidner - kristendom

jehovas vidner - kristendom

En introduktion til Jehovas Vidner + forskelle til protestantisk kristendom i DK.
Vi vil tage udgangspunkt i trossamfundet som en repræsentant for det traditionelle samfund + fundamentalisme.
Vi vil bl.a. arbejde med Beckfords modeller for minoritet og majoritet.
Vi vil besøge JW Rigssal i Frederiksværk.

Inkl. værklæsning af Joh.Åb.

NB der har i dette forløb været brugt moduler til fagpakkedag.

materialer:
Danske Verdensreligioner- Kristendom, s. 223-225
Begrebsnøglen: Identitesdannelse og religion: 25-30, 88-89, 104-106,
Jehovas vidne Kompendium s. 3-6, 11-13, 18-26, 31-46
Grundbog til rel C 245-250 (afsnit om Rational Choice)
Biblen:
Johannes Åbenbaring
1 Peter, 1,3-5 (udl som ’Troen tekst 1)
Efeserne 5,5 (udl som ’Troen tekst 1)


Div link:
Har Jehovas Vidner ret? https://www.youtube.com/watch?v=0m5P_1mE5_U&ab_channel=Bem%C3%A6rk
“Vigtigste ting om Jehovas Vidner” på Religion.dk : https://www.religion.dk/undervisning/ti-vigtigste-ting-om-jehovas-vidner
  “Hvem kommer i himlen?” på Jehovas hjemmeside:  https://www.jw.org/da/bibelens-l%C3%A6re/sp%C3%B8rgsm%C3%A5l/kommer-i-himlen/

JV DVD for børn: Lektion 2, Adlyd Jehova : https://www.youtube.com/watch?v=qa3xGtYt5Xk&ab_channel=JP200570

Læs uddrag af: (NB Gruppearbejde, klassen har været delt i grupper, og har derfor ikke læst de samme uddrag, men alle har orienteret sig i opbygningen af JV’s blade + hvilke fokus de forskellige udgivelser har haft)
https://www.jw.org/da/publikationer/blade/ (2015 januar Vågn op!)
https://www.jw.org/da/publikationer/blade/ (2010 december Vågn op!)
Åbenbaringen til Johannes https://wol.jw.org/da/wol/d/r9/lp-d/1200003717

Teenagere og unge: https://www.jw.org/da/bibelens-l%C3%A6re/teenagere/  -  Elever undersøger i grupper forskellige emner indenfor etik/leveregler for teenagere. (Sex, Venner, Familie, Skole, Åndelig vækst,  Sundhed, Identitet,  fritid ). De kan ikke tages til indtægt for alle 8 emner, men max 3 emner hver)
Støttegruppen for frafaldne JV. https://www.xjv.dk/ NB gruppearbejde, hver gruppe har kun arbejdet med 1 case, og kan derfor ikke tages til indtægt for alle fortællingerne.  


TV2 news: JV: Fælder domme ud fra et internt retsstystem https://www.youtube.com/watch?v=FJKpxpqTXhE&t=42s&ab_channel=OutoftheDarkness
19-årige Emma forlod Jehovas Vidner: https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/19-aarige-emma-forlod-jehovas-vidner-nu-overvaeldes-hun-af-hjaelpende-haender

Film mm.
Indefra med Anders Agger– Jehovas Vidner (cfu)
Min Tro – Natalie (cfu)

Teori bl.a Wallis, Beckford, N. Smart, Giddens, Bauman,

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Islam

Dette forløb bygger videre på islam religion C og repeterer først det grundlæggende begrebsapparat, hvorefter fokus indsnævres til Islam i Europa og i særdeles Danmark.
Vi skal bl.a. kigge på sharia, euroislam, islamisme, tørklædedebatter, og folk der konverterer i Danmark.
vi vil bl.a. arbejde med Rambos og Loffland og Starks modeller for konversion
Vi har desuden en stillevandring i dette forløb, der egentligt kobler tilbage til Asaforløbet og det senmoderne samfund.
Nb: det der fremgår under div. tekster, dokument udleveringer, vil først fremgå som tekst eller dokument nummer, nedenunder vil stå indholdet i dokumentet.

I dette forløb har der været brugt moduler på fagpakkedag.

Materialer

Div tekster:

Dokument: ”2 Hvor mange muslimer bor der i DK”:
- Uddrag af BRIAN ARLY JACOBSEN: Hvor mange muslimer bor der i Danmark?” Religion.dk, 2018, https://www.religion.dk/religionsanalysen/hvor-mange-indvandrer-lever-i-danmark
- uddrag af  Christian Egelund Idorn | 27. februar 2018, https://www.mm.dk/tjekdet/artikel/hvor-mange-muslimer-er-der-i-danmark
- Statistik ”Det muslimske Landskab”, Jyllandsposten, 19. febr., 2006


Dokument : ”3 sharia er en muslims rligiøse praksis”
- NOUR TESSIE JØRGENSEN: ”Sharia er en muslims religiøse praksis”, 6. februar 2015 - https://www.religion.dk/synspunkt/sharia-er-kun-muslimer
-

Dokument ”tekst 4a” Yusuf Ibish: ”Den hellige krig”, 1969 i Børge Høst: I Islam til daglig, BH Publikationer, 1994
- Med sura uddrag:
- Sura 2,190-193
- Sura 9,5
- Sura 60,8
Dokument ”6 tekster om muslimske kvinders tildækning”
- Britta Søndergaard:” Kvinderetsforkæmper: Tørklædet er mændenes måde at undertrykke kvinderne på”, 10.05.16, https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/toerklaedet-er-maendenes-maade-undertrykke-kvinderne-paa (tekster om muslimske kvinder)
- Islam.dk: ”Påklædning”, https://www.islam.dk/paklaedning/ (tekster om muslimske kvinder)
- Koranen 24:30
- Koranen 24:31
Hadith, Abû Dâwûd

Dokument ”7 islam om ægteskab”
- Koranen, uddrag fra sura 4 ,3-4, 4,19, 4,22-25
- Oak Foundation Denmark: ”Muslimske kvinders ret til skilsmisse skal frem i lyset”, 2020, https://oakfnd.dk/muslimske-kvinders-ret-til-skilsmisse-skal-frem-i-lyset/
- Kenneth Elkjær: ” Nye tal afslører: Tvangsægteskaber og negativ social kontrol af unge”, 2020, https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/nye-tal-afsloerer-tvangsaegteskaber-og-negativ-social-kontrol-af-unge
- KALINKA AAMAN AGGER: ” Sådan kan en shariakontrakt se ud”, 2020, Berlingske, https://www.berlingske.dk/redaktionen/kalinka-aaman-agger
- Koran og aHadith
Dokument ”8 Den danske konveritit”
- Den danske konvertit er en ung, søgende kvinde: HTTPS://WWW.DR.DK/NYHEDER/INDLAND/DEN-DANSKE-KONVERTIT-ER-EN-UNG-SOEGENDE-KVINDE  
DOKUMENT ”8A TEKSTER OM KONVERSION”
- ”Stadig flere muslimer konverterer til kristendommen i Danmark”, Udfordringen.dk, 2015, https://udfordringen.dk/2015/07/stadig-flere-muslimer-konverterer-til-kristendommen-i-danmark/ (tekst 8a)
- ” Jeg forstår ikke etniske danskere, der vælger at konvertere til islam”, Jyllandsposten, 2019, https://jyllands-posten.dk/debat/kommentar/ECE11744960/jeg-forstaar-ikke-etniske-danskere-der-vaelger-at-konvertere-til-islam/ (tekst 8a)
-


div. øvrige link:
Lofland og Starks model for konversion: Hentet fra https://religionb.systime.dk/?id=1
Islam – Intro til Islam; introduktion ved Tim Jensen, http://www.sdu.dk/om_sdu/institutter_centre/ih/forskning/forskningsformidling/religionsguiden/islam
https://www.religion.dk/leksikon/sharia

Film/ dokumentar/ youtube:
Min bror er islamist (cfu) – de første 30 min.
Religionsnørden, Islam introduktion: https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA&t=1s&ab_channel=Religionsn%C3%B8rden
Religionsnørden, 3 integrationsteorier: https://www.youtube.com/watch?v=0blCH5BEQME&t=8s&ab_channel=Religionsn%C3%B8rden
Challenging Religious & patriarchal Structures: https://www.youtube.com/watch?v=uKpHtbP8OUI&t=1s&ab_channel=TEDxTalks
Explainer: difference between the hijab… : https://www.youtube.com/watch?v=-RevADaZsZ4&ab_channel=NationalPost
Når naboens datter bliver muslim (del 1) https://www.youtube.com/watch?v=L8-QVHbaeTo&t=5s&ab_channel=JohannaBr%C3%BCel
Teori, bl.a.: Hjärpe, Rambos og Loffland og Starks modeller for konversion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hinduisme

Hinduisme:
forløbet giver en introduktion til hinduismen og et lille udpluk af deres guder. Vi vil bl.a. have fokus på hinduismen i Danmark, myter og ritualer samt kastesystemet.
Nb – der er givet 4 moduler i dette forløb til at skrive deres projektrapport.
Materialer:
Hinduisme Allan Poulsen (2023)
Kap 1.1,
kap 3,2, 3.3,  3,4,  3.5,
kap 5
kap7,1- 7,3
kap 9
kap 13,1-3 +13,6
kap 14,1-14,8
kap 16

tekst 2
tekst 9
Tekst 10 Purana: Om skabelsen (docx)
Tekst 11
Tekst 36
Tekst 4
Tekst 22
Tekst 29
Tekst 20

biblen: 1. Mos 1,1-2,4 https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1
Hindufestival på Heden; https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/hindufestival-p%C3%A5-heden
Udvalgt af gudinden: Udvalgt af gudinden”, Information, d.23.6.2000.

Div link :
Anne på Herrens mark: 19.30-udsendelsen 11. juni 2010 | TV SYD (fra 12.54)
https://www.tvsyd.dk/nyheder/11-06-2010/1930/1930-udsendelsen-11-juni-2010?clip=6611b9a7-dfdf-42c9-a9b4-3f43cb43bd70&fbclid=IwY2xjawIuQEhleHRuA2FlbQIxMAABHYXZtF78bsZttdMd-vmE6bQX7F37q-if_-frcDU3N2U709rxV2cMduvWzg_aem_OH2Zz1rkxZ3_VsoeLGVA5g
Teenageren og Gudinden (ligger på CFU)
De kasteløse – prostitution (CFU)
De kasteløse – verdens værste arbejde (cfu)


• How Lord Ganesha got his Elephant Head? | Mythological Stories from Mocomi Kids
• Ramayana : Story of Diwali | Mythological Stories from Mocomi Kids
• ganesh chatuthi puja.. https://www.youtube.com/watch?v=MrXKYAORcw4&ab_channel=PujaPawan
• holy man pushes.. https://www.youtube.com/watch?v=WKA3lT8EWTY&ab_channel=WildFilmsIndia
• What is Christian yoga https://christianyoga.org/
• Filmoptagelse af tempelfestivalen Thiruvila, 2013. (kun uddrag - spol lidt i filmen, se mindst 9  min.)
• Film om shaktisme i Indien: Shaktismen i nyere tid af tidligere lektor Jens Walter  (6,5min)
• Shakti, dyrkelsen af kvindelige guder https://jenwal.dk/emu/matku/film/shakti.m4v
• Ti små ritualer: Superstition in India
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer