Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksværk Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Line Rosted Skov
|
Hold
|
2024 ps/fagpakke1 (ps/fagpakke1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ondskab
Ondskab
Emnet er gennemgået med henblik på at finde årsager til at ondskab begås. Der var fokus på personorienterede og socialpsykologiske forklaringer og eksperiment som metode blev drøftet.
Sider i Psykologiens Veje 2012 (bog):
s. 352-361 + 373-376
Fra www.psykologiensveje.dk (dokumenter):
'Det onde som frihed' (Svendsens ondskabstyper)
'Moralsk frakobling' (Bandura)
'Mobning på sociale medier'
'Opvækstens betydning' (Goldberg)
'Fravær af selvkontrol'
'Fravær af empati'
'Psykopaterne'
'Ville du misbruge din magt?' fra Undersøgelser i psykologi s. 53-57
Øvrige tekster/artikler:
'Det moderne samfund fremelsker psykopater' Kristeligt Dagblad 23/4-2004 1 side
Det mest berømte psykologistudie nogensinde kan være fup (redigeret) Videnskab.dk 16/10-2018 3 sider
Forsøgseffekter og fejlkilder (dokument lærerproduceret) 1 side
Moral handler om at knytte bånd til andre Kristeligt Dagblad 23/2-2004 1 side (ikke pensum)
Case: Henry Oliver Rinnan (fra Ondskabens Psykologi - udleveret som kopiark) 1 side (ikke pensum)
'Fri os fra det onde' Information 13/6-2012 1½ side (ikke pensum)
'Fængselsvagt beder om tilgivelse TV2.dk, 22/3-2017 (ikke pensum) 2
'Havde mine lærere vidst mere om mobning, kunne jeg måske have undgået min psykiske lidelse' Information 6/3-2021 (ikke pensum) 1
'Forråelsen ramte også mig' Politiken 15/4-2004 (ikke pensum) 1
'Lad skumfidusen ligge: Selvkontrol er nøglen til succes i livet' TV2.dk 10/3-2016 (1 side)
Etik og psykologi 'Om brud på etiske retningslinjer' - Fra PsykC (Magnus Riisager)
Pensum ca. 55 sider
Dokumentar og klip:
'The Iceman and the Psychiatrist' (Dokumentar)
Menneskedyret nr. 4 (Mennesket i flok)
Menneskedyret nr 1 (og magten)
Youtube: 'The Marshmallow experiment - Instant Gratification'
The Stanford Prison Experiment BBC-doc (Youtube)
Milgram eksperimentet: Filmklip fra artiklen 'Forsker pressede folk til at gøre andre ondt' Videnskab. dk 16/2-22
Særlige fokuspunkter i forhold til uvm's læreplan:
- demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Barndom: Trivsel og mistrivsel
Barndom: Trivsel og mistrivsel
Først fokus på tilknytningsteorien v/Bowlby og Ainsworth, som belyser både den sunde/trygge tilknytning og den utrygge og knap så sunde/usunde tilknytning. Barnets normale udvikling belyst ved Sterns teori om selvets udvikling. Holdet arbejdede dernæst med tilknytningsforstyrrelser for herigennem at kunne forstå det omsorgssvigtede barns tilknytningsmønster. I gennemgangen af omsorg og omsorgssvigt kom vi ind på typer af omsorgssvigt, konsekvenser på kort og lang sigt, risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer, samt resiliens/modstandsdygtighed.
Læsepensum:
Psykologiens Veje (2008) - bog:
s. 80-95 (Stern)
s. 96-101 (Tilknytning - Bowlby og Ainsworth)
s. 113- 120(Tilknytningsforstyrrelser)
s. 120-126 (Omsorgssvigt)
Kulturen og det sociale liv s. 202-206 (Omsorgens betydning og den skrå bundgrænse) (Dokument)
Ark om risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer (LS - med inspiration fra Kulturen og de sociale liv)
Om Kauai-undersøgelsen fra Psykologiens Veje 2015 s 135-137 (dokument)
Om omsorgssvigt og hjernensudvikling: Psykologiens Veje 2018 s. 135 (dokument)
Artikler/cases (alle som dokument):
'Lene og Tanja' (Mor og Barn i ingenmandsland - Brodén) ikke pensum
'Indre arbejdsmodeller' (små eksempler på tilknytning fra Anvendt Psykologi, Martin Levander) ikke pensum
Forholdet til moderen styrer barnets hjerneaktivitet (Forskningsnyt 23/2002)
Det usynlige svigt (Frederiksborg Amtsavis 26/7-2008) ikke pensum
Kan spædbørn lære at frygte fremmede? Forskningsnyt 6/12-2006 (ikke pensum)
Dokumentarer og klip:
Dokumentar: Er du mors lille dreng?
Dokumentar: Mors lille dreng på egne ben. ikke pensum
Klip fra Youtube: Strange Situation ikke pensum
Klip fra Youtube: Harlow og aberne
Dokumentar: Mød dit urmenneske nr. 2 (ikke pensum)
Podcast: 'Knyt dig' fra Carlsbergfondet/Radio24syv 9/2-19 (v/Lone Frank og Mette Skovgaard Væver)
Sidetal (ca.): 50
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Unges udfordringer
Unges udfordringer
Fokus på unges identitetsdannelse i senmoderniteten, samt de udfordringer og konsekvenser senmoderniteten kan have for unge - herunder mistrivsel og narcissisme. Etniske unges muligheder for identitetsdannelse i en større eller mindre kulturel konflikt blev også gennemgået.
Læst materiale:
Psykologiens Veje 2008-12 (Bog)
S 284-287 (Ziehe, kulturel frisættelse)
S. 292-295 (Gergen, Giddens)
S. 287-288 (Bourdieu)
S. 296-298 (Nynarcissisme)
S. 381-384 +389-392 (Kultur/etnicitet)
(ca. 18 sider)
Fra www.psykologiens veje.dk:
'The Big Five' (dokument) (ca. 3 sider)
Fra Når livet gør ondt (Per Straarup Søndergaard) 'Moderne mistrivsel' (ca. 2) (dokument)
Fra 'Psykologi - fra celle til selfie s. 177-181 + 33-36 + 115-118 (Erikson + Goffman + Meyrowitz, Øget selvoptagethed) (dokument) (ca. 15)
Fra Psykologi og socialpsykologi s. 199-200 (Ziehe) (ca. 1½) (dokument)
Dokument fra LS: Samfundet i dag (1 side) https://www.lectio.dk/lectio/60/lc/64285079331/res/64285145517/Samfundet%20i%20dag.docx
Artikler:
Vi skal lære de unge at nyde det uperfekte Videnskab.dk 19/3-19 (ca. 1½)
Selfiekulturen truer unges selv Kristeligt Dagblad 20/2-2016 (forkortet) (ca. 2 sider)
Elitens børn er snotforkælede Politiken 23/2-13 (ikke pensum)
Unges mistrivsel er ofte stille Ventilen (ikke pensum)
Jeg er en del af en generation...Politiken 27/2-23 (ikke pensum)
Hvor er forældrene? Jyllandsposten 24/2-2008 (ikke pensum)
Dokumentar: De perfekte piger (nr. 1) (ikke pensum)
I alt ca. 45 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Bliv klog på din tænkning
Om menneskets kognitive processer. Om perception, kategorier og prototyper, opmærksomhed, gestaltlove, kognitive skemaer, hukommelsen og mere eller mindre sande/falske erindringer. Fokus på social kognition med begreber som attribution, sociale repræsentationer, stereotyper og fordomme.
Læst stof:
Psykologiens Veje (2013) (bog)
155-166 + 168-175 (Kognitiv psykologi) (ca.26)
Social Kognition: (fra Psykologi og Socialpsykologi (Peder Nielsen) om sociale repræsentationer + fra Radikalisering og ekstremisme (Simon Ozer) om stereotyper og fordomme + fra www.psykologiensveje.dk om Attribution
(dokument) (ca. 6)
'Har du falske minder?' Fra Undersøgelser i Psykologi s. 76-79 ca. 3 sider (dokument)
Artikler:
Et misforstået folk fra Fyens Stiftstidende 11/1-2010 (ikke pensum)
Eyewitnesses are not as reliable as one might believe www.sciencedaily.com 1side
Youtubeklip/dokumentarer:
The Moonwalking bear (ikke pensum)
The Man Without Short Term Memory (ikke pensum)
https://video.ku.dk/video/12168960/traen-din-hjerne
https://www.dr.dk/levnu/psykologi/video-hvor-godt-kan-fire-vidner-gengive-et-slagsmaal
https://youtu.be/1tzI_jPT3Qc?feature=shared (Derfor er din hukommelse fuld af fejl - P3 Essensen)
Mød dit urmenneske (om hukommelse og kognition)
Ialt: ca. 36 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65223546241",
"T": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65223546241",
"H": "/lectio/60/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65223546241"
}